[OSR] [CZ] Old School Essentials (OSE)
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 21016
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
[OSR] [CZ] Old School Essentials (OSE)
Anotace v Databázi
Domovská stránka Old School Essentials na Mytagu
Retroklon pravidel Basic/Expert D&D. V roce 2022 vyšel v češtině.
Herní pomůcky:Old-School Essentials (OSE) jsou retroklon jedné z verzí prapůvodní fantasy hry na hrdiny, Basic Dungeons and Dragons (konkrétně její varianty Basic/Expert neboli B/X). Pravidla existují ve dvou různě obsáhlých variantách. Classic Fantasy je „čistá“ varianta základních pravidel tvořená jen obsahem převzatým z Basic D&D. Advanced Fantasy je r ozšířená varianta základních pravidel, která obsahuje veškerý obsah varianty Classic Fantasy, navíc ještě rozšířený o spoustu obsahu převzatého z Advanced D&D.
Deníky, zástěna, různé pomůcky, varianty pravidel
SRD - online verze pravidel na Mytagu
Varianty pravidel:
Položkové zatížení – inventář založený na řádcích; stáhněte si na Mytagu speciální deníky
Rychlé vybavení - rychlejší systém výběru vybavení pro postavy
Posuzování zlodějských dovedností - jak vyhodnocovat zlodějské dovednosti
Bojové talenty - volitelné pravidlo, které dává povolání bojovníka něco navíc
Pokročilý kouzelník - volitelná pravidla pro kouzelníky z OSE Advanced Fantasy (pravidla převzatá z 1. edice AD&D)
Morálka a muži – podrobnější systém pro verbování družiníků a práci s nimi
Nová povolání:
Mág, Lesní elf, Pán šelem, Chodec, Houbník, Mystický bard
Česky dostupná dobrodružství: (přehled i těch anglických najdete v Databázi)
Oficiální pro OSE:
- Díra v dubu – mýtické podsvětí pro 1. až 2. úroveň (viz taky samostatná diskuze)
- Síně Krvavého krále – upírské dobrodružství pro 3. až 5. úroveň
- Volokarnovy katakomby – poctivé úvodní dobrodružství tak, jak má podle standardních pravidel vypadat (samostatná diskuze)
- Gornatův hvozd – pointcrawl v lese plném záhad
- Ve stínu Božského města – městské dobrodružství s menšími dungeony + pointcrawl ve ztraceném údolí
- Chrám padlé hvězdy - sci-fantasy minidungeon pro 1. až 3. úroveň, vyšlo v Drakkaru
Další materiály:
Bestiář AD&D 2e – Český překlad bestiáře pro AD&D 2e. Je sice pro jinou hru, ale kompatibilní. Skoro 400 stran materiálů!
Zajímavé odkazy a informace (budu doplňovat):
Principia Apocrypha - knížečka zenových rad pro hraní oldschoolových her
Markusův blog Zpátky do dungeonu – spousta článků o old-schoolu, vč. zápisů z her a rad, jak na to (viz přehled článků)
Epizoda podcastu Dinosaurium obskurních světů o OSE
Původní organizační diskuze k překladu OSE (teď zamčená)
Materiály pro tvůrce a překladatele:
Český překladový klíč (glosář)
Errata:
str. 30 – Půlčíkovy hlavní vlastnosti jsou obratnost a síla. Později v textu je zmíněna „inteligence“ - má být „obratnost“.
str. 56 - Konkurence: „Družiník může souhlasit s nižší mzdou, když se o práci uchází víc zájemců, naopak může žádat nižší mzdu, když nemá konkurenci.“ Místo druhého „nižší“ má být „vyšší“.
str. 131, rámeček vpravo nahoře, poslední bod: „Pokud je zasažená VTZ stejná nebo nižší než protivníkova VTZ,
útok zasáhne.“ Má být vyšší.
str. 135, tabulka útoků, nahoře vlevo: „TZ nestvůry“ má být „KŽ nestvůry“. (Na předsádce vzadu knihy je to správně.)
- Přílohy
-
- Old School Essentials - glosář.xlsx
- (22.58 KiB) Staženo 71 x
- MarkyParky
- Příspěvky: 16474
- Registrován: 11. 8. 2011, 02:37
Re: [OSR] [CZ] Old School Essentials (OSE)
Takže:Poradit by mohl taky Marky, ten aktuálně řeší totéž.
A) Pokud potvora existuje pro některou verzi OSE, beru tu.
B) Pokud neexistuje, ale existuje verze pro ADnD 1 nebo 2 edice, beru tu - chybějící staty doplňuji algoritmem viz níže.
C) Pokud ani ta neexistuje, konvertuju DnD5E a staty konvertuji algoritmem viz níže:
TZ = AC-1
KŽ = Chalenge rating
Útoky = kostky nechávám, škrtám bonusy/postihy,
Hod na útok = Attack - proficiency (tedy redukce na bonus/postih za útočnou vlastnost)
Rychlost = 3x (1x)
Záchrany = řádek záchran odpovídající KŽ nejpodobnějšího povolání (většinou bojovník, ale třeba u ježibaby bych bral čaroděje a pod..)
Morálka = kvalifikovaný odhad podle textového popisu potvory
Přesvědčení = beru jen osu řád/chaos
Zkušenosti = podle OSE tabulky dle KŽ
Počet = z modulu/OSE tabulky pro levely podzemí
Poklad = z modulu
Naopak na počty příšer nesahám. Je to sandbox+combat-as-war. To je práce hráčů, ne GMů, aby si našli sobě odpovídajícího protivníka
- Za tento příspěvek děkují uživateli MarkyParky:
- smrq
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 21016
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Re: [OSR] [CZ] Old School Essentials (OSE)
Nahrál jsem mezi odkazy v záhlaví český překladový klíč – pro ty z vás, co by pro OSE chtěli něco překládat.
(Jděte do toho, už se těším ).
(Jděte do toho, už se těším ).
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 21016
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Re: [OSR] [CZ] Old School Essentials (OSE)
Hartmi přeložil tři nová povolání z oficiálního zinu Carcass Crawler. Jsou ke stažení na stránkách OSE na Mytagu anebo přímo z těchhle odkazů: Mág, Lesní elf, Pán šelem
Re: [OSR] [CZ] Old School Essentials (OSE)
Necrotic Gnome slaví 10 let a na oslavu přináší nové povolání - nekromatna.
Je to teda vývojová v0.1, ale na první pohled to vypadá použitelně.
Je to teda vývojová v0.1, ale na první pohled to vypadá použitelně.
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 21016
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Re: [OSR] [CZ] Old School Essentials (OSE)
Neviděl už jste pro OSE někdo kněze? Jako ne klerika, ale fakt (pseudo)křesťanského kněze. Skoro jako klerik, ale bez palcátů a plátových zbrojí. Tak něco... hodilo by se mi to do Xyntillanu.
Re: [OSR] [CZ] Old School Essentials (OSE)
Případně ještě Errant Friar z Knock #2 (str. 190), nebo Friar pro Labyrinth Lord.
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 21016
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Re: [OSR] [CZ] Old School Essentials (OSE)
Hartmi přeložil další dvě nová povolání z Carcass Crawleru, takže na webu Mytaga teď visí:
Chodec
Houbník
Užijte si je.
Chodec
Houbník
Užijte si je.
- MarkyParky
- Příspěvky: 16474
- Registrován: 11. 8. 2011, 02:37
Re: [OSR] [CZ] Old School Essentials (OSE)
Magic misile má v popisu:
Kouzelnické kouzlo 1. úrovně
Trvání: 1 směna
Dosah: 150 stop
V anglickém originále OSE je
1st Level Magic-User Spell
Duration: 1 turn
Range: 150’
ale originální DnD Basic má samozřejmě
Range: 150'
Duration: 1 round
Je to chyba, nebo záměrný upgrade?
Protože upgrade by z toho udělal použitelné kouzlo....
EDIT: Nějací týpci na redditu tvrdí, že to má fungovat tak, že pořád vykouzlím jen jednu střelu, ale můžu jí mít seslanou "do zásoby" až jednu směnu, než ji odpálím na enemíka, nemusím jí castit v boji. Což je weird...
Kouzelnické kouzlo 1. úrovně
Trvání: 1 směna
Dosah: 150 stop
V anglickém originále OSE je
1st Level Magic-User Spell
Duration: 1 turn
Range: 150’
ale originální DnD Basic má samozřejmě
Range: 150'
Duration: 1 round
Je to chyba, nebo záměrný upgrade?
Protože upgrade by z toho udělal použitelné kouzlo....
EDIT: Nějací týpci na redditu tvrdí, že to má fungovat tak, že pořád vykouzlím jen jednu střelu, ale můžu jí mít seslanou "do zásoby" až jednu směnu, než ji odpálím na enemíka, nemusím jí castit v boji. Což je weird...
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 21016
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Re: [OSR] [CZ] Old School Essentials (OSE)
Magic missile je jednorázové kouzlo. To "trvání" je tedy jaksi z definice divné (trvání jednorázového kouzla?), ale pokud to chceš nějak vyložit, tak to chápu stejně - sešleš ji a pak máš 10 minut na to, aby si (jednorázově) po někom vrhnul.
- MarkyParky
- Příspěvky: 16474
- Registrován: 11. 8. 2011, 02:37
Re: [OSR] [CZ] Old School Essentials (OSE)
Koukám na nějaké další rozbory různě po internetu a je to opravdu tak (a konzistentně navíc víc verzemi ODnD). Sešleš si jí, nosíš si jí celou směnu s sebou a když potřebuješ, tak ji vypustíš a ona hitne. Naopak to 1 round v té edici, co mám doma, je prý typo.
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 21016
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Re: [OSR] [CZ] Old School Essentials (OSE)
A díváš se do správného originálu? 1981 Moldvay?MarkyParky píše: ↑24. 11. 2022, 11:48 ale originální DnD Basic má samozřejmě
Range: 150'
Duration: 1 round
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 21016
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Re: [OSR] [CZ] Old School Essentials (OSE)
Jinak... přijde mi to skoro zbytečné. Rozdíl je v tom, že když ji máš připravenou, tak ji vystřelíš na začátku herního kola. Kdyžji připravenou nemáš, tak ji vystřelíš až ve fázi sesílání kouzel na konci kola...
...což by mohlo hrát nějakou roli, pokud používáš nestandardní bojovou sekvenci (jako já), ale zrovna v té bojové sekvenci, jak je popsaná v OSE, je to úplně irelevantní, protože při skupinové iniciativě hraje celá strana všechno před tím, než se druhá vůbec dostane na tah, a mezi střelbou a kouzlením není praktický rozdíl.
...což by mohlo hrát nějakou roli, pokud používáš nestandardní bojovou sekvenci (jako já), ale zrovna v té bojové sekvenci, jak je popsaná v OSE, je to úplně irelevantní, protože při skupinové iniciativě hraje celá strana všechno před tím, než se druhá vůbec dostane na tah, a mezi střelbou a kouzlením není praktický rozdíl.
Re: [OSR] [CZ] Old School Essentials (OSE)
1 round v Holmesovi je typo, ale koukám, že ti jenom potvrzuju to, co už sis sám zjistil.MarkyParky píše: ↑24. 11. 2022, 11:48 Magic misile má v popisu:
ale originální DnD Basic má samozřejmě
Range: 150'
Duration: 1 round
EDIT: Nějací týpci na redditu tvrdí, že to má fungovat tak, že pořád vykouzlím jen jednu střelu, ale můžu jí mít seslanou "do zásoby" až jednu směnu, než ji odpálím na enemíka, nemusím jí castit v boji. Což je weird...
a jo, magic missile si můžeš předseslat do zásoby, a vypustit je později během boje.... situace třeba PCs stojej před dveřma, MU sešle magic missile, fighter vykopne dveře, MU vypustí magic missile na goblina.
Edit: Rules Cyclopedia má u magic missile jasnější popis
, ale zas opakuje to 1 round typo u durationAfter
the spell is cast, the arrow appears next to the
spellcaster and hovers there (moving with him)
until the spellcaster causes it to shoot.
- Za tento příspěvek děkují uživateli Rillae:
- MarkyParky
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host