[OSR] [CZ] Old School Essentials (OSE)

Diskuze o hrách, které se vracejí k herním stylům D&D v 70. letech.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

[OSR] [CZ] Old School Essentials (OSE)

Příspěvek od Markus »

ObrázekObrázekObrázekObrázek

:arrow? Anotace v Databázi
:arrow? Domovská stránka Old School Essentials na Mytagu

Retroklon pravidel Basic/Expert D&D. V roce 2022 vyšel v češtině.
Old-School Essentials (OSE) jsou retroklon jedné z verzí prapůvodní fantasy hry na hrdiny, Basic Dungeons and Dragons (konkrétně její varianty Basic/Expert neboli B/X). Pravidla existují ve dvou různě obsáhlých variantách. Classic Fantasy je „čistá“ varianta základních pravidel tvořená jen obsahem převzatým z Basic D&D. Advanced Fantasy je r ozšířená varianta základních pravidel, která obsahuje veškerý obsah varianty Classic Fantasy, navíc ještě rozšířený o spoustu obsahu převzatého z Advanced D&D.
Herní pomůcky:
:arrow? Deníky, zástěna, různé pomůcky, varianty pravidel
:arrow? SRD - online verze pravidel na Mytagu

Varianty pravidel:
:arrow? Položkové zatížení – inventář založený na řádcích; stáhněte si na Mytagu speciální deníky
:arrow? Rychlé vybavení - rychlejší systém výběru vybavení pro postavy
:arrow? Posuzování zlodějských dovedností - jak vyhodnocovat zlodějské dovednosti
:arrow? Bojové talenty - volitelné pravidlo, které dává povolání bojovníka něco navíc
:arrow? Pokročilý kouzelník
- volitelná pravidla pro kouzelníky z OSE Advanced Fantasy (pravidla převzatá z 1. edice AD&D)
:arrow? Morálka a muži – podrobnější systém pro verbování družiníků a práci s nimi

Nová povolání:
:arrow? Mág, Lesní elf, Pán šelem, Chodec, Houbník, Mystický bard

Česky dostupná dobrodružství: (přehled i těch anglických najdete v Databázi)
Oficiální pro OSE: K. O. S. – knihovnička old schoolu: Česká komunita: Dobrodružství pro D&D 5e opatřená konverzí pro OSE: :?: S drobnými úpravami jsou s OSE kompatibilní všechny moduly vyšlé pro jakékoli jiné retroklony a varianty starého D&D. Viz seznam.

Další materiály:
:arrow? Bestiář AD&D 2e – Český překlad bestiáře pro AD&D 2e. Je sice pro jinou hru, ale kompatibilní. Skoro 400 stran materiálů!

Zajímavé odkazy a informace (budu doplňovat):
:arrow? Principia Apocrypha - knížečka zenových rad pro hraní oldschoolových her
:arrow? Markusův blog Zpátky do dungeonu – spousta článků o old-schoolu, vč. zápisů z her a rad, jak na to (viz přehled článků)
:arrow? Epizoda podcastu Dinosaurium obskurních světů o OSE
:arrow? Původní organizační diskuze k překladu OSE (teď zamčená)

Materiály pro tvůrce a překladatele:
:arrow? Český překladový klíč (glosář)

Errata:
:arrow? str. 30 – Půlčíkovy hlavní vlastnosti jsou obratnost a síla. Později v textu je zmíněna „inteligence“ - má být „obratnost“.
:arrow? str. 56 - Konkurence: „Družiník může souhlasit s nižší mzdou, když se o práci uchází víc zájemců, naopak může žádat nižší mzdu, když nemá konkurenci.“ Místo druhého „nižší“ má být „vyšší“. :roll:
:arrow? str. 131, rámeček vpravo nahoře, poslední bod: „Pokud je zasažená VTZ stejná nebo nižší než protivníkova VTZ,
útok zasáhne.“ Má být vyšší.
:arrow? str. 135, tabulka útoků, nahoře vlevo: „TZ nestvůry“ má být „KŽ nestvůry“. (Na předsádce vzadu knihy je to správně.)
Přílohy
Old School Essentials - glosář.xlsx
(22.58 KiB) Staženo 70 x
Za tento příspěvek děkují uživateli Markus:
HeadShot
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16381
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: [OSR] [CZ] Old School Essentials (OSE)

Příspěvek od MarkyParky »

Ve vedlejší sekci jsem hodil jeden dotaz, pak mi došlo, že někteří oDnD/OSE guruové by tam nemuseli zabloudit. Nechci paralelní diskusi, tak to odsud jen linkuji, kdyby mi k tomu chtěl někdo něco napsat.

Jde o pohyb v combatu.
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16381
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: [OSR] [CZ] Old School Essentials (OSE)

Příspěvek od MarkyParky »

Procedura generování pokladů:

Nemůžu si pomoct, ale ta procedura na generování pravidel z pokladů nefunguje.

Říká:
- naházej si nejprve, zda tam která položka bude (s relativně nízkými pravděpodobnostmi)
- když to padne, tak si hoď, jak bude velká
- a pokud se to výrazně liší od průměru, manuálně to uprav

Jakože - ty pravděpodobnosti jsou většinou tak malé, že to velmi často prostě nepadne, takže mám v místnosti, kde má být poklad, hozenou nulu. Co jako s tím? K čemu je mi random generující procedura, když 2 ze 3 pokladů musím "manuálně upravit", takže to stejně umísťuju já?

Myslel jsem si, že to za mě vyřeší zákon velkých čísel, ale to by těch velkých pokladů musely být v dungeonu stovky a ne jednotky. Dělám něco blbě?

EDIT: Trpělivě (a tupě) pokračuji v generování, než mi někdo odpoví .. a ta "velká čísla" se začínají projevovat, takže to není taková hrůza. Už mám na "patře" cca 50% toho, co bych tam potřeboval, a zatím jsem nageneroval tak třetinu. Ale je to hrozně nerovnoměrně rozmístěné, no .... spíš to smrdí haluzí, než odměnou za exploraci.


Druhá věc - co když mám custom potvoru? Jak u ní rozhodujete o pokladu? Berete ty tabulky z "prázdných" místností z Advanced?
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [OSR] [CZ] Old School Essentials (OSE)

Příspěvek od Markus »

Jsem teď trochu zmaten. Jaké generování pokladů myslíš? Takové to, že u příšeru je uveden "typ pokladu U" a ty si potom podle tabulek určíš, co přesně to znamená?

Nebo mluvíš o tom postupu pro náhodné vyplňování dungeonu? (Tak mi to připadá.) Ten je celý nesmyslný, respektive bude ti generovat náhodné dungeony z roku 1981, což není to, co v roce 2022 chceš.

EDIT: Já tohle generování "poklad typu U" používám jenom u náhodných setkání, tam to většinou chrlí celkem smysluplné objemy pokladů. Ale pro jakýkoli "hlavní obsah" dobrodružství si to chceš prostě nachystat sám a pořádně.
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16381
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: [OSR] [CZ] Old School Essentials (OSE)

Příspěvek od MarkyParky »

Primárně mluvím o pokladu typu "U".

Že ta sekvence instrukcí u něj nedává smysl, protože výsledkem první instrukce je poměrně velká šance na to že žádný poklad nebude, takže nebude co manuálně upravovat ve třetím kroku.

To, že to tím rozbíjí ten algoritmus na místnosti, to už je jenom třešničkou na dortu.

Každopádně aby bylo jasné, co dělám:
Mám 5E modul s rozmístěnými potvorami, který je v podstatě prázdný až na pár pěti pokladů. Takže do něj rozmisťují navíc OSE poklady tak, aby to zhruba odpovídalo očekávání.

Na prvním patře to fungovalo celkem obstojně, ale na druhém patře mi to generuje někde úplně prázdná místa poměrně nebezpečných nestvůr, a jinde prostě pokladnice navršené naplněné až nad hlavu.
Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 7484
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: hanzové mesto Brémy

Re: [OSR] [CZ] Old School Essentials (OSE)

Příspěvek od Bifi »

MarkyParky píše: 22. 12. 2022, 10:38 Na prvním patře to fungovalo celkem obstojně, ale na druhém patře mi to generuje někde úplně prázdná místa poměrně nebezpečných nestvůr, a jinde prostě pokladnice navršené naplněné až nad hlavu.
Feature, not a bug?
(Mimochodom, ako často sa u príšer vyskytuje poklad typu U?)
"Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books." :arrow? Play the worlds, not the rules
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre


Obrázek
Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [OSR] [CZ] Old School Essentials (OSE)

Příspěvek od Markus »

Tak zrovna konkrétně "poklad typu U" se dává ke zvířatům, takže malá šance na poklad je skutečně "feature, not a bug". Když to přece jenom padne, tak holt ten obří chřestýš sežral šperky po nějakém dobrodruhovi. Ale většinou jsou zvířata úplně bez pokladů. A tak je to dobře.

Pak vidím "poklad U" u některých humanoidů, ale i tam to dává smysl. Akolytové jsou chudí a prostí, nenosí světské jmění. A další ho mají v kombinaci s jinýn, např. lupič má "poklad U + A". To áčko je celkem velký lup. Znamená to, že lupiči u sebe nic hodnotného nenosí, zato v doupěti toho mají spoustu.

Takže ano, je to správně. :) Simulační mentalita.

EDIT: A koukám, že procedura na náhodné vyplňování jeskyní vůbec s těmihle "poklad typu U" neoperuje, ale má úplně samostatné pravděpodobnosti v závislosti na patře.
- Místnost v 1. patře: 1k6 × 100 st.; 50 %: 1k6 × 10 zl.; 5 %: 1k6 drahokamů; 2 %: 1k6 šperků; 2 %: 1 kouzelný předmět.
- Místnost v 2. až 3. patře: 1k12 × 100 st.; 50 %: 1k6 × 100 zl.; 10 %: 1k6 drahokamů; 5 %: 1k6 šperků; 8 %: 1 kouzelný předmět
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16381
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: [OSR] [CZ] Old School Essentials (OSE)

Příspěvek od MarkyParky »

Poklad typu U napsal Marcus jako příklad. Já odpověděl v duchu poklady typu poklad typu U.

Ona je to drtivá většina pokladů u skupinových nestvůr, co má tenhle bug, který fakt není feature protože 3. krok toho návodu by u feature musel znít úplně jinak.

Nebo obráceně, jestli je to teda fakt simulační feature Turá, tak ok, a problém se zahlazováním vyřeší zákon velkých čísel, ale pak tam ta třetí věta vůbec nemá byt.

A co se týká toho algoritmu na rozmístění pokladů v místnostech, tak tam je ta vazba na poklady nestvůr Jasně popsaná, a tabulky které citoval Marcus se mají používat pouze pro místnosti prázdné místnosti s pasti. Takže když podle ní budu postupovat, tak mi padne nestvůra s pokladem, a když si poté na generálce mm poklad tak bude prázdný. To je fakt rozbité nebo je tam někde něco špatně.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [OSR] [CZ] Old School Essentials (OSE)

Příspěvek od Markus »

Trochu se v tom ztrácím. Zkusím cvičně něco vygenerovat.

Jsme v 2. patře, generátor (str. 145) mi určit místnost s příšerou. Hodem na tabulku příšer v 2. patře (str. 216) určím, že to bude... 1k10 neandrtálců.

Kolik přesně? Házím... k10 = Osm.

Máme místnost s osmi neandrtálci. V popisu příšery je uveden "poklad C". U poznámek k pokladům se dočteme: „Tyto typy pokladu představují souhrnné bohatství velké nestvůry nebo společenství menších nestvůr. Nestvůry je obvykle ukrývají v doupěti“.

Dobře. Ale je tato místnost doupětem neandrtálců, nebo ne? Zpátky ke generátoru na str. 145. Šance 3 z 6. Házím... ne, není!

Dobře, máme místnost s osmi neandrtálci. Kdyby mi na 3 z 6 padlo, že v ní bude poklad, vyložil bych si to tak, že je to jejich doupě. Ale v téhle místnosti poklad není, takže jde zřejmě jen o nějakou předsunutou hlídku 8 neandrtálců. V bestiáři žádné jiné poklady uvedené nemají, takže s sebou žádné cennosti nenosí.

No jo, ale kde teda schovávají onen „poklad C“, tedy lup v doupěti? Kde je jejich doupě? Vyberu si nějakou jinou místnost na mapě a fláknu to tam. Klidně do ní vygeneruju dalších 1k10 neandrtálců jako „ochranu doupěte“ (ženy? děti?) A co přesně ten lup C bude? Házím: 3000 zlatých. No, žádná sláva to není, ale co bys čekal od neandrtálců.

V čem přesně vidíš problém?

EDIT: Samozřejmě je to jen hrubý výstup z generátoru, který budu dál zpracovávat. Dal bych jim do toho doupěte ještě něco zajímavějšího, třeba nějaké vyřezávané mamutí kly. A možná i nějaký drobný kouzelný předmět – hojivý zvířecí tuk, třeba? Zkrátka ty hrubé výstupy bereš a dál je ladíš, ale jako první inspirace mi to nepřijde blbé.

Doporučuju kouknout na Volokarnovy katakomby, ty vyloženě vznikly pomocí těchhle tabulek pro 1. patro dungeonu. A k tomu samozřejmě další dotváření autorem. Ale jako příklad možného výstupu to funguje myslím pěkně.
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16381
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: [OSR] [CZ] Old School Essentials (OSE)

Příspěvek od MarkyParky »

V čem přesně vidíš problém?
Hned ti to ukážu na tvém příkladu, jen trochu upravím výsledky hodů.
Jsme v 2. patře, generátor (str. 145) mi určit místnost s příšerou. Hodem na tabulku příšer v 2. patře (str. 216) určím, že to bude... 1k10 neandrtálců.

Kolik přesně? Házím... k10 = Osm.
Ano.
Dobře. Ale je tato místnost doupětem neandrtálců, nebo ne? Zpátky ke generátoru na str. 145. Šance 3 z 6. Házím...
.. padlo mi Ano, je tam poklad a instukce u generátoru říkají "Použij poklad od nestvůry."

Ok..
Máme místnost s osmi neandrtálci. V popisu příšery je uveden "poklad C". U poznámek k pokladům se dočteme: „Tyto typy pokladu představují souhrnné bohatství velké nestvůry nebo společenství menších nestvůr. Nestvůry je obvykle ukrývají v doupěti“.

Dobře, máme místnost s osmi neandrtálci. Kdyby mi na 3 z 6 padlo, že v ní bude poklad, vyložil bych si to tak, že je to jejich doupě.
Mě to padlo, takže je to doupě.
A co přesně ten lup C bude?
Hazim 7k100:
68, 74, 66, 90, 39, 27, 12
Nic.

Genrator řekl, že tam bude poklad, ale typ pokladů řekl, že je prázdný.

A pravděpodobnost tohoto jevu je 10 procent, takže není problém aby se ti to na patře stalo třeba 2x, 3x.

Už vidíš ten problém?
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [OSR] [CZ] Old School Essentials (OSE)

Příspěvek od Markus »

Vidím, ale za problém to nepovažuju. :) Generátor řekl “hoď na poklad”, to jsi udělal, poklad nepadl.
Za tento příspěvek děkují uživateli Markus:
Bifi
Uživatelský avatar
Ota
Příspěvky: 642
Registrován: 6. 6. 2007, 16:17
Bydliště: KrPole

Re: [OSR] [CZ] Old School Essentials (OSE)

Příspěvek od Ota »

Navíc neandrtálci bez pokladů jsou snad ještě zajímavější než ti s poklady :).

A. Asketičtí neandrtálci. Neuznávají shromažďování pokladů a jiných hmotných věcí.
B. Jejich hmotné statky jim jako výpalné pravidelně zabavuje někdo mnohem nebezpečnější (Andrtálci?).
C. Efekt "teď, teď tu byli". Skupina jiných dobrodruhů je předevčírem magicky uspala a vše jim vzala.
Za tento příspěvek děkují uživateli Ota tito uživatelé (celkem 2):
Bifi, Markus
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [OSR] [CZ] Old School Essentials (OSE)

Příspěvek od Markus »

Andrtálci! Chci! $D
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16381
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: [OSR] [CZ] Old School Essentials (OSE)

Příspěvek od MarkyParky »

Markus: Tak to dělám, ale zase to jde proti myšlence "Když to padne příliš podprůměrný poklad, tak to manuálně uprav."

Je žádný podprůměrný?
A pokud ano, fakt není bug mechanika náhodného generátor, která ti každý deaaty hod vyhodí: "Vymysli si sám?"

Jako, já se s tím nějak poperu.
Ale zajímá mě jestli jste si toho všimli taky, případně jak to adresujete ve svých hrách.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [OSR] [CZ] Old School Essentials (OSE)

Příspěvek od Markus »

Já ten generátor ve hře nikdy reálně nepoužil na nic jiného než na vytváření náhodných setkání v divočině – a tam jsem prostě bral to, co napadalo. Na generování celých dungeonů sám nestačí – ostatně je to jedna stránka textu, tak od toho není možné čekat zázraky. Chápal bych to jako výchozí bod pro vlastní interpretaci a dotvoření. Ale tím už se cyklím – jen jsem chtěl odpovědět na otázku, jak to řešíme my.
Za tento příspěvek děkují uživateli Markus:
MarkyParky
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [OSR] [CZ] Old School Essentials (OSE)

Příspěvek od Markus »

Za tento příspěvek děkují uživateli Markus tito uživatelé (celkem 3):
ShadoWWW, Muzzug, strucky
Odpovědět

Zpět na „Old School Renesance (OSR)“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 hosti