[OSR] [CZ] Old School Essentials (OSE)
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 21017
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
[OSR] [CZ] Old School Essentials (OSE)
Anotace v Databázi
Domovská stránka Old School Essentials na Mytagu
Retroklon pravidel Basic/Expert D&D. V roce 2022 vyšel v češtině.
Herní pomůcky:Old-School Essentials (OSE) jsou retroklon jedné z verzí prapůvodní fantasy hry na hrdiny, Basic Dungeons and Dragons (konkrétně její varianty Basic/Expert neboli B/X). Pravidla existují ve dvou různě obsáhlých variantách. Classic Fantasy je „čistá“ varianta základních pravidel tvořená jen obsahem převzatým z Basic D&D. Advanced Fantasy je r ozšířená varianta základních pravidel, která obsahuje veškerý obsah varianty Classic Fantasy, navíc ještě rozšířený o spoustu obsahu převzatého z Advanced D&D.
Deníky, zástěna, různé pomůcky, varianty pravidel
SRD - online verze pravidel na Mytagu
Varianty pravidel:
Položkové zatížení – inventář založený na řádcích; stáhněte si na Mytagu speciální deníky
Rychlé vybavení - rychlejší systém výběru vybavení pro postavy
Posuzování zlodějských dovedností - jak vyhodnocovat zlodějské dovednosti
Bojové talenty - volitelné pravidlo, které dává povolání bojovníka něco navíc
Pokročilý kouzelník - volitelná pravidla pro kouzelníky z OSE Advanced Fantasy (pravidla převzatá z 1. edice AD&D)
Morálka a muži – podrobnější systém pro verbování družiníků a práci s nimi
Nová povolání:
Mág, Lesní elf, Pán šelem, Chodec, Houbník, Mystický bard
Česky dostupná dobrodružství: (přehled i těch anglických najdete v Databázi)
Oficiální pro OSE:
- Díra v dubu – mýtické podsvětí pro 1. až 2. úroveň (viz taky samostatná diskuze)
- Síně Krvavého krále – upírské dobrodružství pro 3. až 5. úroveň
- Volokarnovy katakomby – poctivé úvodní dobrodružství tak, jak má podle standardních pravidel vypadat (samostatná diskuze)
- Gornatův hvozd – pointcrawl v lese plném záhad
- Ve stínu Božského města – městské dobrodružství s menšími dungeony + pointcrawl ve ztraceném údolí
- Chrám padlé hvězdy - sci-fantasy minidungeon pro 1. až 3. úroveň, vyšlo v Drakkaru
Další materiály:
Bestiář AD&D 2e – Český překlad bestiáře pro AD&D 2e. Je sice pro jinou hru, ale kompatibilní. Skoro 400 stran materiálů!
Zajímavé odkazy a informace (budu doplňovat):
Principia Apocrypha - knížečka zenových rad pro hraní oldschoolových her
Markusův blog Zpátky do dungeonu – spousta článků o old-schoolu, vč. zápisů z her a rad, jak na to (viz přehled článků)
Epizoda podcastu Dinosaurium obskurních světů o OSE
Původní organizační diskuze k překladu OSE (teď zamčená)
Materiály pro tvůrce a překladatele:
Český překladový klíč (glosář)
Errata:
str. 30 – Půlčíkovy hlavní vlastnosti jsou obratnost a síla. Později v textu je zmíněna „inteligence“ - má být „obratnost“.
str. 56 - Konkurence: „Družiník může souhlasit s nižší mzdou, když se o práci uchází víc zájemců, naopak může žádat nižší mzdu, když nemá konkurenci.“ Místo druhého „nižší“ má být „vyšší“.
str. 131, rámeček vpravo nahoře, poslední bod: „Pokud je zasažená VTZ stejná nebo nižší než protivníkova VTZ,
útok zasáhne.“ Má být vyšší.
str. 135, tabulka útoků, nahoře vlevo: „TZ nestvůry“ má být „KŽ nestvůry“. (Na předsádce vzadu knihy je to správně.)
- Přílohy
-
- Old School Essentials - glosář.xlsx
- (22.58 KiB) Staženo 71 x
Re: Old School Essentials (OSE)
Pěkné. Ještě by tam chtělo pod BECMI -> (Heavy Inspiration) -> DrD 1.0. a možná i z DrD 1.0 -> (Heavy Inspiration) -> OSE CZ 2022
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.
Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.
Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 21017
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Re: Old School Essentials (OSE)
Tak opět střihám diskuzi, tentokrát jsem oddělil téma Vhodnost OSE (a OSR her) pro děti.
Re: Old School Essentials (OSE)
Teď jsem se konečně díval trochu více na mechaniky a mám dotaz.
Kromě útoku jsou všechny mechaniky podhazovací. Ability check, x-in-6, zlodějské dovednosti (pominu-li, že jsou v rozlišení po 5% a šly by hodit dvacetistěnkou), morale/loyalty. Není mi jasné, proč save throws jsou jako jediné (?) přehazovací, když by šly snadno upravit na podhazovací? Dokonce by i intuitivně větší hodnoty byly lepší.
Jakože když by se přepočítaly hodnoty jako "Nová hodnota = 21 − Stará hodnota", tak to vyjde stejně, ne?
Stará hodnota 14: Přehodit 35%.
Nová hodnota 7: Podhodit 35%
Něco mi uniká? Prozatím jsem pro každou divnou výjimku našel nějaký důvod (ať už jakkoli obskurní), pro tohle mě nic nenapadá.
Kromě útoku jsou všechny mechaniky podhazovací. Ability check, x-in-6, zlodějské dovednosti (pominu-li, že jsou v rozlišení po 5% a šly by hodit dvacetistěnkou), morale/loyalty. Není mi jasné, proč save throws jsou jako jediné (?) přehazovací, když by šly snadno upravit na podhazovací? Dokonce by i intuitivně větší hodnoty byly lepší.
Jakože když by se přepočítaly hodnoty jako "Nová hodnota = 21 − Stará hodnota", tak to vyjde stejně, ne?
Stará hodnota 14: Přehodit 35%.
Nová hodnota 7: Podhodit 35%
Něco mi uniká? Prozatím jsem pro každou divnou výjimku našel nějaký důvod (ať už jakkoli obskurní), pro tohle mě nic nenapadá.
Re: Old School Essentials (OSE)
Save je AFAIK mechanika převzatá z wargamingu, a nejspíš autoři DnD (wargamisti) neviděli důvod ji měnit, jim vyhovovala.
A jestli chceš save podhazovat, klidně si to jako house rules zaveď
A jestli chceš save podhazovat, klidně si to jako house rules zaveď
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 21017
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Re: Old School Essentials (OSE)
Jestli to zjistíš, taky by mě to zajímalo. To, že se savy přehazují, mě nepřestává mást. Určitě to má nějaký vývoj, ale neznám ho.
- Quentin
- Noob of The Round Table
- Příspěvky: 9351
- Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: Old School Essentials (OSE)
Semi-OT houserule suggestion
Osobně jsem velkým fanouškem jednoho save rollu na všechno jako to má Swords&Wizardy. A pro domácí použití jsem to převedl z přehazování s úrovněmi se snižující hodnoty na "d20+lvl vs 15" pro všechny.
IMHO tahle změna hru příliš neovlivní a můžeš najednou úplně vyhodit tenhle řádek "Saving Throws: D14 W15 P16 B17 S18 (NH)" ze všech stat-blocků a character sheetů, protože je to nahrazeno úrovní.
Osobně jsem velkým fanouškem jednoho save rollu na všechno jako to má Swords&Wizardy. A pro domácí použití jsem to převedl z přehazování s úrovněmi se snižující hodnoty na "d20+lvl vs 15" pro všechny.
IMHO tahle změna hru příliš neovlivní a můžeš najednou úplně vyhodit tenhle řádek "Saving Throws: D14 W15 P16 B17 S18 (NH)" ze všech stat-blocků a character sheetů, protože je to nahrazeno úrovní.
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
- Jerson
- Inženýr z Ocelového města
- Příspěvky: 22629
- Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Old School Essentials (OSE)
Kdybys podhazoval lvl+5, vypadne ti z každého hodu sčítání a bude to elegantnější.
hraju: Ω Projekt Omega
- Quentin
- Noob of The Round Table
- Příspěvky: 9351
- Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: Old School Essentials (OSE)
Já to nechci psát do stat blocků, takže sčítat musíš tak jako tak těsně před hodem. Ve tvém případě lvl+5 v mém d20+lvl. Ale přehazování je intuitivnější a konzistentní s hodem na útok. Proto tahle varianta. Tvoji jsme dokonce čas používali (a více méně odpovídá S&W), ale je to pomalejší, mám to odžkoušeno.
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
- Jerson
- Inženýr z Ocelového města
- Příspěvky: 22629
- Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Old School Essentials (OSE)
Kdyby to nebylo tak nešikovné číslo, mohl bys podhazovat rovnou úroveň.
Přehazování je "intuitivnější" jen pro hráče RPG, kteří jsou zvyklí na přehazování.
A když bys měl napsané číslo, které máš podhodit, tak žádné sčítání kvůli přehazování nebude rychlejší. Ale ty to nechceš psát, i když je to na každé úrovni konstanta, tak si to sám komplikuješ a zpomaluješ, a s tím ti nemůžu pomoct
Přehazování je "intuitivnější" jen pro hráče RPG, kteří jsou zvyklí na přehazování.
A když bys měl napsané číslo, které máš podhodit, tak žádné sčítání kvůli přehazování nebude rychlejší. Ale ty to nechceš psát, i když je to na každé úrovni konstanta, tak si to sám komplikuješ a zpomaluješ, a s tím ti nemůžu pomoct
hraju: Ω Projekt Omega
Re: Old School Essentials (OSE)
Problem podhadzovania urovne (co by bolo na d20 pri 20 urovniach velmi prijemne) je, ze postavy by na prvej urovni prezili iba jeden problem z 20...Jerson píše: ↑14. 6. 2022, 10:38 Kdyby to nebylo tak nešikovné číslo, mohl bys podhazovat rovnou úroveň.
Přehazování je "intuitivnější" jen pro hráče RPG, kteří jsou zvyklí na přehazování.
A když bys měl napsané číslo, které máš podhodit, tak žádné sčítání kvůli přehazování nebude rychlejší. Ale ty to nechceš psát, i když je to na každé úrovni konstanta, tak si to sám komplikuješ a zpomaluješ, a s tím ti nemůžu pomoct
Moaaaar!!!! - [móur] - The provided level of material relevant to my interests is insufficient to meet my personal required needs.
- Jerson
- Inženýr z Ocelového města
- Příspěvky: 22629
- Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Old School Essentials (OSE)
To byl jen komentář, nikoliv návrh na úpravu.
hraju: Ω Projekt Omega
Re: Old School Essentials (OSE)
Tak hlavní problém bych viděl v tom, že některé classy mají lepší save jako výrazný bonus. Fighter na lvl1 má Ø14, dwarf Ø10. To mi přijde jako poměrně zásadní, vzhledem k celkově malému počtu odlišností.
- Quentin
- Noob of The Round Table
- Příspěvky: 9351
- Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: Old School Essentials (OSE)
Jasně, jen sdílím svoje oblíbené houserule.
(I tak by to asi šlo použít, trpaslík má prostě +X bonus k záchranným hodům.)
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
- Vandalicus
- Příspěvky: 737
- Registrován: 17. 4. 2006, 20:04
- Bydliště: Brno
Re: Old School Essentials (OSE)
S&W to resi tim, ze dava ruznym povolanim specificky bonusy k urcitym savum. Treba kouzelnik ma bonus +2 na saves proti magii, klerik proti paralyze a jedum.
- Za tento příspěvek děkují uživateli Vandalicus tito uživatelé (celkem 2):
- Quentin, Bifi
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 hostů