[série článků] Historie RPG

Diskuzní sekce věnovaná konkrétním RPG hrám, příručkám a produktům.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

[série článků] Historie RPG

Příspěvek od Markus »

Uživatelský avatar
mrakomrak
Příspěvky: 122
Registrován: 24. 10. 2020, 10:12

Re: [série článků] Historie RPG

Příspěvek od mrakomrak »

https://misternizz.wordpress.com/2011/0 ... d-dragons/

Docela vtipná jak tam píše “One hears that TSR is contemplating putting out a monthly magazine called THE DRAGON dedicated to this D&D hobby. I think we’ll be hearing more of them in the months to come”.
"Simplicity is the key to freeing the imagination!" Scotty ‘DM SCOTTY’ McFarland
Uživatelský avatar
Passingby
Příspěvky: 1595
Registrován: 13. 10. 2021, 16:41

Re: [série článků] Historie RPG

Příspěvek od Passingby »

mrakomrak píše: 1. 6. 2022, 17:33 https://misternizz.wordpress.com/2011/0 ... d-dragons/

Docela vtipná jak tam píše “One hears that TSR is contemplating putting out a monthly magazine called THE DRAGON dedicated to this D&D hobby. I think we’ll be hearing more of them in the months to come”.
Jenom taková technická:

:idea: Steve Jackson z toho článku je britský Steve Jackson, který založil Games Workshop (Warhammer) a s Ianem Livingstonem vydával gamebooky Fighting Fantasy, které vycházely i česky (Čaroděj z Ohňové hory, Město zlodějů, Citadela Chaosu, Prokletý hvozd...).

:idea: The Fantasy Trip a GURPS napsal americký Steve Jackson, majitel Steve Jackson Games.

Občas se to plete. Já jsem to před lety, když jsem v knihkupectví viděl ty gamebooky a to jméno jsem znal z GURPS, taky moc nechápal, ale už v tom mám jasno. :D
Za tento příspěvek děkují uživateli Passingby:
mrakomrak
Verify you are a human.
It's just an overreaction. In a few months, nobody will remember the drama.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [série článků] Historie RPG

Příspěvek od Markus »

Tohle je hodně náhodná anotace od Passingby. :)

Obrázek

:arrow? WitchCraft
CJ Carella's WitchCraft nebo jen WithCraft je hra odehrávající se v současnosti (odpovídající době vydání), ve které funguje magie, psychotronické schopnosti, božské zázraky a tak podobně. Hráči hrají Obdarované (the Gifted) – lidi, kteří tato umění dovedou ovládat, ale tyto své schopnosti musejí skrývat. Děj hry se točí kolem tajných společenstev a blížícího se Dne Zúčtování (the Reckoning), na který mají jednotlivá společenstva různý pohled.

Ve hře byl poprvé použit herní systém Unisystem. Vlastnosti a schopnosti postavy se nakupují za body. Při vyhodnocování se sčítají vlastnost, dovednost a případné bonusy/postihy s hodem k10 a výsledek 9 a víc znamená úspěch. Celková výše hodu určuje míru úspěchu a k jejímu vyhodnocení se používají tabulky.

Hra vyšla ve dvou edicích: 1. vydal Myrmidon Press (1996), 2. vydali Eden Studios, Inc. (1999), obě jsou velice podobné a považujeme je za stejnou hru.
Uživatelský avatar
Passingby
Příspěvky: 1595
Registrován: 13. 10. 2021, 16:41

Re: [série článků] Historie RPG

Příspěvek od Passingby »

Markus píše: 7. 6. 2022, 07:42 Tohle je hodně náhodná anotace od Passingby. :)
Zase tak random to není...

GURPS 4e
:arrow? GURPS Compendium 1 (protože zakomponovaný do 4e)
:arrow? GURPS Martial Arts 2e (protože manévry)
:arrow? CJ Carella (protože autor GURPS Martial Arts)
:arrow? CJ Carella's Witchcraft (protože taky od CJ Carella a podobný jako GURPS Voodoo, navíc to tu Pieta zmínil v diskuzi o částečných úspěších nebo něčem takovém)

Ale ještě mám v kapse jednu 90kovou obskurnost, to bude vypadat trochu víc random... :D
Za tento příspěvek děkují uživateli Passingby:
kin
Verify you are a human.
It's just an overreaction. In a few months, nobody will remember the drama.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [série článků] Historie RPG

Příspěvek od Markus »

Tohle je ta tvoje obskurnost? Každopádně přeposílám anotaci, na samostatnou diskuzi to asi opět není.

Obrázek

:arrow? Rodina In Nomine Satanis / Magna Veritas
Série francouzských satirických RPG her o souboji mezi dobrem a zlem v kulisách současného světa, které parodují náboženství, magii i každodenní realitu.

Francouzská verze hry vyšla v celkem pěti edicích (v letech 1989, 1993, 1997, 2003 a 2015), s různými doplňkovými příručkami. 4. edice původně měla být poslední, ale protože hra byla stále oblíbená, vyšla v roce 2015 po úspěšném Kickstarteru ještě 5. edice. Některé edice byly přeloženy i do jiných jazyků, např. němčiny (1993) nebo španělštiny (1994). Americká verze hry pojmenovaná jen In Nomine (1997, Steve Jackson Games) není přesným překladem, ale volnější „adaptací“ přízpůsobenou pro americký trh. Některá PDF francouzských edic byla uvolněna k volnému šíření.

Obrázek

:arrow? In Nomine Satanis / Magna Veritas (1e)
In Nomine Satanis / Magna Veritas (INS/MV) je francouzské satirické RPG o souboji mezi dobrem a zlem v kulisách současného světa, které paroduje náboženství, magii i každodenní realitu. Na této alternativní zemí je katedrála Notre Dame hlavním velitelstvím sil dobra, skinheadi jsou služebníci andělů, váš oblíbený televizní moderátor je démon a obě strany se snaží falšovat volby, sabotovat televizní vysílání, podporovat diktátory a mařit si navzájem plány.

Hráči hrají mocné nadpřirozené bytosti, ale svoji pravou podobu musejí mezi lidmi skrývat (In Nomine Satanis je příručka pro hráče démonů a Magna Veritas příručka pro hráče andělů). Všichni hráči ve skupině hrají buď jenom démony, nebo jenom anděly a společně pracují pro svého pekelného nebo nebeského šéfa.

Hra postupem let vyšla v pěti různých edicích.
Uživatelský avatar
Passingby
Příspěvky: 1595
Registrován: 13. 10. 2021, 16:41

Re: [série článků] Historie RPG

Příspěvek od Passingby »

Markus píše: 8. 6. 2022, 09:40 Tohle je ta tvoje obskurnost? Každopádně přeposílám anotaci, na samostatnou diskuzi to asi opět není.
Jo, věděl jsem, že to existuje, protože SJG (GURPS) to vydali anglicky (v upravené verzi), ale nikdy jsem to neviděl a nehrál. Jenom mě trochu zaujalo, že to zapadá do toho 90kového (?) trendu "hráči hrají mocné bytosti mezi loosery v běžném světě, musí své schopnosti a pravou identitu skrývat a učastní se ultratajné války nějaké strany proti nějaké jiné straně." Podle anglické Wikipedie a RPGGeeku to dokonce vyšlo dřív než původní World of Darkness (1989, ale francouzská udává 1990). Ale tehdy se informace šířily o dost pomaleji a mohlo to i souviset s tehdejšíma filmama, knížkama atd., takže bych neřekl, že tam byla nějaká přímá vazba nebo inspirace.

A oceňuju, že "se objevily" samostatné systémy pro GURPS 3e a 4e 👍
Verify you are a human.
It's just an overreaction. In a few months, nobody will remember the drama.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [série článků] Historie RPG

Příspěvek od Markus »

Historicky první superhrdinské RPG:

Obrázek

:arrow? Superhero 2044 (1977)
Superhero 2044 je historicky první RPG hra se superhrdinskou tématikou. Odehrává se v roce 2044 po „globálním holokaustu“ na ostrově Inguria nedaleko západního pobřeží Ameriky, který se stal důležitým centrem přežívající civilizace. Někteří lidé díky vystavení radiaci získali nadlidské schopnosti.

Autor se snažil nekopírovat tehdejší původní D&D a přicházet z vlastními řešeními pravidel. Hráčské postavy se tak tvoří rozdělením 140 bodů mezi sedm základních vlastností, které se pak upraví podle typu a specializace postavy. Základní typy superhrdinů jsou tři: „übermensch“ (fyzická síla), „jedineční“ (výjimečné schopnosti nebo mutace) a „nástrojáři“ (experti na technologie). Hra ovšem nepopisuje konkrétní superschopnosti (zřejmě z obav o porušení autorských práv komiksových společností) a GM si je musí vymyslet sám. Celkově je hra na pravidla dost skoupá.

Hraní je rozdělené do dvou fází: na samotnou „zazoomovanou“ akci a potom na aktivity ve zbytku týdne, kdy hráči vyplňují týdenní plánovací harmonogram toho, kdy bude jejich postava např. hlídkovat před zločinem, odpočívat, trénovat nebo provádět výzkum. Pro lepší uchopení světa je přiložen popis a mapa ostrova Inguria.

Hru vydal původně v roce 1977 její autor samonákladem. V témže roce zakoupilo licenci nakladatelství Gamescience a hned hru vydalo ve víceméně totožné „druhé edici“. Hlavní změnou je přidání systému pro sólo hraní. Hra bohužel neprorazila, vyšel pro ni jen jeden jediný doplněk – dobrodružství Hazard (1980), navíc od jiného nakladatelství (Judges Guild).
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [série článků] Historie RPG

Příspěvek od Markus »

Obrázek

:arrow? Villains and Vigilantes
Jedna z prvních superhrdinských RPG her, zasazená do tehdejší současnosti. Unikátní je svým přístupem k hráčským postavám – hráči v ní představují sami sebe potom, co získali (náhodně určené) superschopnosti.

Postavy jsou definované především pěticí základních vlastností a potom superschopnostmi, jejichž počet, typ a původ (mutace, mimozemské atd.) se určují náhodně, což občas vede k podivným kombinacím. Hra se stala relativně populární, ale v rozjezdu jí brzdila skutečnost, že její autoři byli velice nezkušenými designéry, a pravidla tak byla plná děr a věcí, které prostě nefungovaly. K podivnostem patří například skutečnost, že i když se postavám zlepšují úrovně a přibývají životy, superschopnosti zůstávají stále stejné. Unikátní je i přístup k vyhodnocování souboje, kdy je nutné vyhledat svoji superschopnost v tabulce a porovnáním s obráncovou superschopností zjistit, jak proti ní účinkuje.

Druhý faktor, který hru zbrzdil, byl nedostatek další podpory a dobrodružství. Původní vydavatel pro ni nic nevydal, na dlouhou dobu jediné dobrodružství Break In at Three Kilometer Island (1981) vydal až jiný vydavatel v licenci, než se k ní původní vydavatel ještě později vrátil.

V roce 1982 vyšla výrazně zrevidovaná 2. edice. Postavy mezi oběma edicemi nejsou kompatibilní a souboj se vyhodnocuje výrazně jinak.
Uživatelský avatar
Passingby
Příspěvky: 1595
Registrován: 13. 10. 2021, 16:41

Re: [série článků] Historie RPG

Příspěvek od Passingby »

Dovolím si z hlubin času vytáhnout tuto obskurnost... Zajímavá je hlavně tím, že "nějak" vznikla v ČR/Praze (nevím jak, já si to jenom matně vybavuju z recenze ve Score) a byla určená pro anglofonní trhy. Ale neuchytila se a skončila chvilku potom, co začala.

Obrázek

:arrow? Waste World

Dobová infomeršijálová recenze ze Score 1997/43.

Fotky a info na Wayne's Books
"Anybody remebers ...?" vlákno na Redditu
Stručná recenze na blogu Swords & Stitchery
Pár poznámek k doplňkům atd. na blogu Swords & Stitchery
Recenze/popis na rpg.net
Techno-postapokalyptický kříženec Warhammeru 40k, Judge Dredda, francouzských komiksů Heavy Metal a Jodorowského Metabaronů, odehrávající se na planetě zničené tisíce let trvající totální válkou o Drakónium, nejultimátnější energetickou surovinu v celém vesmíru, bez které se zbylé přeživší megapole nedokážou obejít. Má všechno, co by takový guláš měl mít - kybernetické válečníky, mariňáky v exoskeletonech, (nesmrtelné) samuraje s energetickými meči, obří bojové roboty, létající města, psionické schopnosti, cizáky z vesmíru, armády nemrtvých, démony, tvrďáky z postapokalyptických pustin, biotechnologické viry, mutanty, stroje rozhodnuté zabíjet... Prostě všechno.

Mechanika připomíná pevné vyhodnocování z Atlantis/Talislanty: k hodu k20 se přičítají vlastnosti, dovednosti a situační bonusy/postihy a hod 11 a víc znamená úspěch. 1 je kritický neúspěch, 20 exploduje (to má význam v boji, kdy míra úspěchu určuje způsobené poškození). Vlastnosti (Strength, Dexterity, Intelligence, Psyche) mají hodnoty od -3 do +3 a dovednosti (rozdělené do tří obtížností) od 0 do 9.

Postavy se tvoří rozdělením pevného počtu bodů mezi vlastnosti, dovednosti, výhody a další schopnosti. Další body lze získat za nevýhody. Pro jednoduchost je k dispozici i několik připravených archetypů.

Hra vznikla na konci 90. let v Praze v britsko-českém týmu a byla určená pro zahraniční trh (vyšla jen v angličtině). Základní příručka má 288 stran a než vydavatel ukončil činnost, zvládl vydat ještě několik dalších příruček: rychlý start A Fist Full of Credits (1998, 40s), příručky k frakcím Hydra (1997, 167s) a Shogunate (1997, 144s) a Force Field, zástěnu se sešitkem s několika dobrodružstvími (1997, 48s).
Verify you are a human.
It's just an overreaction. In a few months, nobody will remember the drama.
Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 7484
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: hanzové mesto Brémy

Re: [série článků] Historie RPG

Příspěvek od Bifi »

Hah, to som kedysi mal. Bolo to zúfalo neoriginálne, aj keď dve z piatich prezentovaných miest boli celkom zaujímavé (biopunková Hydra a tuším Ikarus). A ešte to bolo aj plné preklepov. Bola to hra v ameritrash tradícii RIFTS alebo Palladium, u nás prakticky neznámy žáner.

Nie som si istý, či autor Bill King nebol ten istý William King, ktorý písal sériu -Slayer s Gotrekom pre Warhammer Fantasy/Black Library.
"Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books." :arrow? Play the worlds, not the rules
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre


Obrázek
Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
Passingby
Příspěvky: 1595
Registrován: 13. 10. 2021, 16:41

Re: [série článků] Historie RPG

Příspěvek od Passingby »

Bifi píše: 23. 7. 2022, 17:43 Nie som si istý, či autor Bill King nebol ten istý William King, ktorý písal sériu -Slayer s Gotrekom pre Warhammer Fantasy/Black Library.
Podle článků by to měl být on. Ale na Wikipedii to psané nemá a u něj na blogu jsem to taky nenašel.
Verify you are a human.
It's just an overreaction. In a few months, nobody will remember the drama.
Uživatelský avatar
Rillae
Příspěvky: 490
Registrován: 9. 8. 2018, 11:37
Bydliště: Waterdeep

Re: [série článků] Historie RPG

Příspěvek od Rillae »

Iwas Passingby píše: 23. 7. 2022, 17:56
Bifi píše: 23. 7. 2022, 17:43 Nie som si istý, či autor Bill King nebol ten istý William King, ktorý písal sériu -Slayer s Gotrekom pre Warhammer Fantasy/Black Library.
Podle článků by to měl být on. Ale na Wikipedii to psané nemá a u něj na blogu jsem to taky nenašel.
Jo, je to on. Není nic jednoduššího, než se přes wayback machine podívat na stránky manticore productions :D
20220723_182402.jpg
20220723_182338.jpg
Che, já zas doteď neměla tušení, že se Bill podílel na Mutant Chronicles/Warzone
Za tento příspěvek děkují uživateli Rillae:
Passingby
Uživatelský avatar
Passingby
Příspěvky: 1595
Registrován: 13. 10. 2021, 16:41

Re: [série článků] Historie RPG

Příspěvek od Passingby »

Rillae píše: 23. 7. 2022, 18:31 Jo, je to on. Není nic jednoduššího, než se přes wayback machine podívat na stránky manticore productions :D
Okej, tak hledat něco na webu, kterej ani nepřežil rok 2000, mě fakt nenapadlo :-D
Verify you are a human.
It's just an overreaction. In a few months, nobody will remember the drama.
Uživatelský avatar
Rillae
Příspěvky: 490
Registrován: 9. 8. 2018, 11:37
Bydliště: Waterdeep

Re: [série článků] Historie RPG

Příspěvek od Rillae »

Iwas Passingby píše: 23. 7. 2022, 19:03
Rillae píše: 23. 7. 2022, 18:31 Jo, je to on. Není nic jednoduššího, než se přes wayback machine podívat na stránky manticore productions :D
Okej, tak hledat něco na webu, kterej ani nepřežil rok 2000, mě fakt nenapadlo :-D
:D já už párkrát potřebovala vyhrabat něco na pravěkejch webech, takže asi síla zvyku
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [série článků] Historie RPG

Příspěvek od Markus »

Jednoho krásného dne založím diskuzi o špionážních RPG a tohle tam přesunu, ale zatím jenom sem.

Obrázek

:arrow? James Bond 007
James Bond 007: Role-Playing In Her Majesty's Secret Service je špionážní RPG založené na licenci knih a filmů o Jamesi Bondovi. Hráči představují tajné agenty britské MI6 nebo spojeneckých tajných služeb (obvykle americké CIA) a snaží se bránit ovládnutí světa zahraničními diktátory, megalomany, arcizločinci nebo šílenými vědci.

Hra má elegantní systém plný (na tu dobu) inovativních prvků. Postavy se tvoří bodovým nákupem s volitelnou možností získat další body nákupem nevýhod (převzato z Champions (1981)). Používá jednotný vyhodnocovací systém založený na dovednostech. A jde o jednu z prvních her, které představily „stupně úspěchu“ místo binárního vyhodnocování „ano/ne“. Výraznou novinkou jsou „hrdinské body“, které hráči dostávají za výrazné úspěchy nebo dramatickou akci, a potom je můžou utrácet za ovlivňování herního prostředí (například říct, že se na scéně zrovna objeví někdo, koho potřebují).

Celkově hra působí svižně, cinematicky a věrná žánru. Kombinace povedených pravidel a známé licence vedla k tomu, že se na několik let stala nejúspěšnějším špionážním RPG (rychle prodala přes 100 000 výtisků), než vydavateli v roce 1987 vypršela licence.
Odpovědět

Zpět na „Hry, systémy, světy“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 6 hostů