[old school!] Tvorba nakladatelství Judges Guild

Diskuze o hrách, které se vracejí k herním stylům D&D v 70. letech.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

[old school!] Tvorba nakladatelství Judges Guild

Příspěvek od Markus »

Judges Guild.png
Judges Guild.png (42.11 KiB) Zobrazeno 1542 x
Vydavatelství, které původně vzniklo, aby vydávalo doplňky a moduly pro původní Dungeons & Dragons ještě v dobách, kdy autoři D&D nevěřili, že vydávání modulů má smysl a bylo ochotné poskytovat licenci. Tvorba Judges Guild se od jiné tvorby pro D&D liší jednak divnějším laděním do pulpového swords & sorcery, jednak tím, že neprezentuje turnajové a jiné uzavřené moduly (jaké později začalo vydávat nakladatelství TSR), ale zaměřuje se na budování rozsáhlého otevřeného světa. Jeho Wilderlands of High Fantasy byly prvním a dlouhou dobu jediným podrobně popsaným světem pro D&D, přišly s konceptem hexcrawlu a byly průběžně doplňovány modulárními dobrodružnými lokacemi.

Když nakladatelství TSR odebralo licenci na D&D a začalo si moduly tvořit samo, Judges Guild ještě chvíli vydávali bezsystémové doplňky nebo doplňky pro jiné hry, ale po pár letech zanikli.
:arrow? Přehled produktů od Judges Guild v databázi
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [old school!] Tvorba nakladatelství Judges Guild

Příspěvek od Markus »

Mrzí mě, že Judges Guild tu nemají separátní diskuzi, protože si ji rozhodně zaslouží. Jejich tvorba se dost odlišuje od TSR a rozhodně stojí za stejnou – ne-li vyšší – pozornost.

Chci postupně zmapovat jejich produkty v databázi a časem o nich třeba i něco napsat, tak si dělám diskuzi do zásoby, příp. kdyby někdo chtěl už teď sdílet nějaké dojmy (Bifi? :)).
Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 7484
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: hanzové mesto Brémy

Re: [old school!] Tvorba nakladatelství Judges Guild

Příspěvek od Bifi »

Tu je krátky prehľad Judges Guild: https://www.youtube.com/watch?v=71rB3-o_JxM

Tu je rozhovor s Jennel Jacquays: https://www.youtube.com/watch?v=kd1wrdSSc60
"Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books." :arrow? Play the worlds, not the rules
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre


Obrázek
Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [old school!] Tvorba nakladatelství Judges Guild

Příspěvek od Markus »

Obrázek

Stručná historie Wilderlands:

:arrow? Anotace Wilderlands

(Včetně hyperlinků k proklikání, byť část zmíněných produktů ještě chybí.)
Wilderlands of High Fantasy je historicky druhý svět pro hry na hrdiny (po Tékumelu) a první pro D&D. Žánrově jde o pulpové fantasy se vzácnými prvky sci-fantasy. Svět byl přelomový v tom, že jako první popisoval fiktivní herní prostředí podrobně – zatímco jiné světy z té éry (i většina budoucích) prezentují spíš obecné povídání o různých oblastech, královstvích a organizacích, Wilderlands mapují svět na konkrétních lokacích. Za pomoci mapovacího systému Campaign Hexagon System (1977) popisují rozsáhlý hexový svět s různými úrovněmi „zoomu“ a rozmísťují do něj města, osady, hrady, příšery, poklady, nehráčské postavy... tenhle systém byl později nazván „hexcrawl“.

Svět vydávalo ho nakladatelství Judges Guild, původně na pokračování v obálkách pro předplatitele, které obsahovaly různé mapy jak „odzoomované“ (celý svět), tak „zazoomované“ (jednotlivá města, hrady, jeskyně), ale taky spoustu náhodných tabulek na procedurální generování nepopsaných hexů. V ucelené podobě vyšel svět poprvé v produktech City State of the Invincible Overlord (1977), který popisuje ústřední velkoměsto, a Wilderlands of High Fantasy (1979), který přináší první popis okolního světa. Postupně ho rozšiřovaly další produkty.

Postupem času vyšlo několik licencovaných alternativních verzí. Tou první je City State of the Invincible Overlord (1987) od nakladatelství Mayfair Games, který představuje zásadní přepracování a originálu se příliš nepodobá, včetně překreslení mapy ústředního města a okolních zemí a přejmenování světa na „Calandia“. V letech 1987–1989 pro něj vyšlo celkem 8 krabic s dalšími zeměmi.

Věrnou revizi pro d20 vydali Necromancer Games jako City State of the Invincible Overlord (2004) a Wilderlands of High Fantasy (2005). Většina původního obsahu byla věrně zachována a zkompletována do dvou masivních svazků, navíc rozšířena novými autory o další podrobnosti.

Pro Castles & Crusades vyšla licencovaná varianta nazvaná Wilderlands of High Adventure, poprvé představená v produktu XXXI (2007) a dál mezi lety 2008 a 2010 rozšiřovaná o další doplňky. Z velké části přebírá obsah původních Wilderlands, ale mění jeho žánrovou stylizaci z pulpové sword & sorcery na standardní vysokou fantasy.

Podobným licencovaným remakem jsou The Majestic Wilderlands (2009) vydaná nakladatelstvím Bat in the Attic, která tentokrát prezentuje „realističtější“ verzi světa. Produkt byl rozšířen jediným dobrodružstvím.

Od stejného autora pak pochází zatím poslední verze Wilderlands, nazvaná jednoduše Wilderlands of High Fantasy, Revised Edition (2018). Jde o věrný remake zachovávající obsah beze změny, jen s krásně překreslenými mapami a v moderním layoutu. Tato série příruček mapuje původní příručky téměř 1:1, včetně názvů.
Uživatelský avatar
Rillae
Příspěvky: 490
Registrován: 9. 8. 2018, 11:37
Bydliště: Waterdeep

Re: [old school!] Tvorba nakladatelství Judges Guild

Příspěvek od Rillae »

Markusi, když probíráš historii, Necromanceři pro d20 vydali i Caverns of Thracia, a začali pracovat na Tegel Manor, kterej ale nedokončili, a vydali ho až Frog God Games, ve verzích pro 5e a S&W. Mimochodem, Tegel Manor je první RPG vůbec, který před víc než 40ti lety pozdější zakladatel Nekromancerů a FGG Bill Webb hrál
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [old school!] Tvorba nakladatelství Judges Guild

Příspěvek od Markus »

Tohle je pěkný bizárek.

Obrázek

:arrow? Field Guide to Encounters
Field Guide to Encounters je dobrodružná fantasy hra a zároveň rozsáhlý bestiář více než 600 tvorů, vytvořená anonymní hráčskou skupinou z Detroitu vystupující jen pod názvem The Dragon's Byte a publikovaná nakladatelstvím Judges Guild. Hra i bestiář působí bizarním gonzo dojmem, jsou plné divných úletů a příliš se nepokoušejí o realismus.

Hra vznikla jako sada domácích úprav a rozšíření pro původní D&D, ale jelikož vydavatel neměl na D&D licenci, byla dopracována do podoby samostatné hry. Ta je tvořena dvěma svazky. 112stránkový svazek Vol. I představuje samotná pravidla: 34 hráčských povolání (včetně takových jako akupunkturista, léčitel, assassin, překladatel...), 200 (!) hráčských ras (včetně medvěda), pravidla pro mutace, lykantropii, psioniku, indiánský spirituální „manitou“ souboj a povýšení na boha po dosažení 20. úrovně – čtyři roky předtím, než totéž přinesli D&D Immortals (1986). Navzdory tomu hra není kompetní, postrádá například jakýkoli seznam vybavení a neuvádí ani jedno kouzlo, přestože obojí je ke hře potřeba.

Druhý, 96stránkový svazek Vol. II představuje přes 612 nestvůr, jak těch převzatých z mytologie nebo známých z jiných fantasy děl, tak těch nových a bizarních (mrkvový golem, různé oživlé snídaně a šálky kávy, dvoumetrové oživlé cigarety...).

Hra se nesetkala s dobrým přijetím a nevyšlo pro ni žádné rozšíření.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [old school!] Tvorba nakladatelství Judges Guild

Příspěvek od Markus »

Tabulky setkání se ženami. City State of the Invincible Overlord.
ženy.jpg

Tabulky setkání s muži tam nejsou.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [old school!] Tvorba nakladatelství Judges Guild

Příspěvek od Markus »

(Double-post pro přehlednost).

O Judges Guild píšu ve třetím dílu své občasné článkové série Historie RPG. Varování: dlouhé čtení!

Obrázek

Historie RPG 003: Judges Guild aneb jak RPG hry vylezly z dungeonu
Vítejte u dalšího dílu našeho občasníku Historie RPG. Tentokrát se podíváme na dalšího významného hráče v raném věku RPG her v 70. letech, nakladatelství Judges Guild, které vzniklo jako první velký vydavatel dobrodružství a doplňků pro původní Dungeons & Dragons a rychle se proslavilo. Zatímco vydavatel D&D, společnost TSR, se soustředil na tvorbu nových pravidel, bylo to právě nakladatelství Judges Guild, kdo zpopularizoval úplně jiné pojetí herních doplňků a ve velkém vydával připravené herní materiály, světy a dobrodružství. A to tak úspěšně, že TSR se jím inspirovalo, začalo dělat totéž… a potom se hodně snažilo přivést Judges Guild k záhubě. Což se bohužel podařilo, Judges Guild zkrachovali a v historii RPG se po nich slehla zem. Ale jejich dědictví zůstává živé dodnes.
Uživatelský avatar
Selhan
Moderátor
Příspěvky: 3812
Registrován: 2. 3. 2016, 13:33
Bydliště: Pankrác
Kontaktovat uživatele:

Stařičká dobrodružství pro (A)D&D

Příspěvek od Selhan »

Guide to the City State (JG0010) má speciální appendix pro provozování žen ve vašich hrách, například s tabulkou na určení waist-to-hip ratio.

Screenshot 2023-08-01 112418.jpg
Screenshot 2023-08-01 112418.jpg (27.91 KiB) Zobrazeno 465 x
Za tento příspěvek děkují uživateli Selhan:
Vaarsuvis
Toto všechno jsou jen nějaké mé naprosto subjektivní dojmy.
Uživatelský avatar
Passingby
Příspěvky: 1596
Registrován: 13. 10. 2021, 16:41

Re: Stařičká dobrodružství pro (A)D&D

Příspěvek od Passingby »

Selhan píše: 1. 8. 2023, 11:25 Guide to the City State (JG0010) má speciální appendix pro provozování žen ve vašich hrách, například s tabulkou na určení waist-to-hip ratio.
V té době asi docela normálka, třeba v Arduin prý byly tabulky pro bonusy k charisma(tu) podle objemu poprsí nebo něco takového.
Verify you are a human.
It's just an overreaction. In a few months, nobody will remember the drama.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [old school!] Tvorba nakladatelství Judges Guild

Příspěvek od Markus »

Selhane, přesunul jsem ti příspěvek do jiné diskuze, hlavně aby sis mohl prohlédnout ty tématické tabulky o pár příspěvků výš. :D
Za tento příspěvek děkují uživateli Markus:
Selhan
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16381
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: [old school!] Tvorba nakladatelství Judges Guild

Příspěvek od MarkyParky »

Random listuju v ODnD, paralelně čtu fórum a když se dostanu sem, tak mi náhodou scrollování PDFka skončilo na tomhle obrázku ...
ODnD-Ženy.png
Za tento příspěvek děkují uživateli MarkyParky:
smrq
Odpovědět

Zpět na „Old School Renesance (OSR)“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti