Deckbuilding jako mechanika v RPG
- radunamlejn
- Příspěvky: 172
- Registrován: 30. 10. 2020, 20:08
- Bydliště: z Kobylis
Deckbuilding jako mechanika v RPG
Znáte deckbuilding? Častá mechanika karetních a deskových her. Poprvé s ní přišel Dominion. Dnes jsou použité třeba v Gloomhavenu nebo Odhodlaných, Boji o Bradavice a mnohých dalších. Princip je takový, že hráč má balíček karet, které může podle nějakého klíče (mechanizmu) ve hře vylepšovat/přidávat/ubírat. Zpravidla z nich lízá karty a ty nějak používá/něco znamenají.
A proč ten obšírný a nesouvisející úvod? Potřebuji se zbavit myšlenky co už mám půl dne v hlavě. Jinak mi nedá spát a když se o ní podělím budu mít (snad) klid.
Šel by tenhle mechanizmus nějak použít v RPG? Místo kostek, nebo jako doplněk ke kostkám? (Jako v podstatě to, že si postavy kupují [nebo jinak pořizují] vybavení je do určité míry ono, ale já myslím ještě dál. Nějak víc přímo.)
Co myslíte? Nějaké nápady?
Edit: (Aby bylo jasno je to jen výkop teoretické zamýšlecí diskuze.)
A proč ten obšírný a nesouvisející úvod? Potřebuji se zbavit myšlenky co už mám půl dne v hlavě. Jinak mi nedá spát a když se o ní podělím budu mít (snad) klid.
Šel by tenhle mechanizmus nějak použít v RPG? Místo kostek, nebo jako doplněk ke kostkám? (Jako v podstatě to, že si postavy kupují [nebo jinak pořizují] vybavení je do určité míry ono, ale já myslím ještě dál. Nějak víc přímo.)
Co myslíte? Nějaké nápady?
Edit: (Aby bylo jasno je to jen výkop teoretické zamýšlecí diskuze.)
Re: Deckbuilding jako mechanika v RPG
Není to úplně ono, ale nějaký zkušenosti s hraním s kartama sepsal Sirien tady.
Re: Deckbuilding jako mechanika v RPG
Jako první mě napadlo využít deckbuildingovou mechaniku jako zdroj pro určování náhodných událostí.
Na začátku kampaně má Vypravěč v ruce jednoduchý generický balíček karet, na každé je jedno náhodné střetnutí. Když je třeba nějaké náhodné střetnutí zahrát, Vypravěč otočí vrchní kartu a hraje se.
Pokud se ve světě něco stane (ať už zásluhou postav nebo samo od sebe), balíček karet se obohatí o konkrétní kartu (PŘ: probíhá invaze zlých ještěranů, v balíčku o 10 kartách jsou na začátku hry tři karty s ješťerany, po každém týdnu herního času se tam přidá nová karta ješťeranů, čím dál tím obtížnější).
Dala by se tomu přidat i nějaká metavrstva.
PŘ 1: Družina zaplatí skupině zabijáků, aby měsíc chodila po okolí a zabíjela ještěrany, Vypravěč otočí 3 karty a všechny otočené ještěrany z balíčku vyřadí.
PŘ 2: Zlá babice skupinu před smrtí prokleje. Dokud se skupina kletby nezbaví, táhnou se při náhodném setkání se místo jedné karty rovnou dvě a platí ta smrtelnější.
PŘ 3: Skupina požije prášek, po kterém vidí střípky z budoucnosti. Vypravěč jim ukáže horní 3 karty setkání, pak je zamíchá, dvě dá zpět do balíku, balík zamíchá a třetí kartu dá nahoru.
EDIT: Kdyby karty řídily i možné akce postav (hlavně v boji), hra by podle mě ztratila onu volnost, která je na RPG hrách to pěkné (viz. kartoidní DnD 4E).
Na začátku kampaně má Vypravěč v ruce jednoduchý generický balíček karet, na každé je jedno náhodné střetnutí. Když je třeba nějaké náhodné střetnutí zahrát, Vypravěč otočí vrchní kartu a hraje se.
Pokud se ve světě něco stane (ať už zásluhou postav nebo samo od sebe), balíček karet se obohatí o konkrétní kartu (PŘ: probíhá invaze zlých ještěranů, v balíčku o 10 kartách jsou na začátku hry tři karty s ješťerany, po každém týdnu herního času se tam přidá nová karta ješťeranů, čím dál tím obtížnější).
Dala by se tomu přidat i nějaká metavrstva.
PŘ 1: Družina zaplatí skupině zabijáků, aby měsíc chodila po okolí a zabíjela ještěrany, Vypravěč otočí 3 karty a všechny otočené ještěrany z balíčku vyřadí.
PŘ 2: Zlá babice skupinu před smrtí prokleje. Dokud se skupina kletby nezbaví, táhnou se při náhodném setkání se místo jedné karty rovnou dvě a platí ta smrtelnější.
PŘ 3: Skupina požije prášek, po kterém vidí střípky z budoucnosti. Vypravěč jim ukáže horní 3 karty setkání, pak je zamíchá, dvě dá zpět do balíku, balík zamíchá a třetí kartu dá nahoru.
EDIT: Kdyby karty řídily i možné akce postav (hlavně v boji), hra by podle mě ztratila onu volnost, která je na RPG hrách to pěkné (viz. kartoidní DnD 4E).
Okolí Kamence / Labyrint Chodce v tmách / Setkání v Zapovězených Zemích I / Setkání v Zapovězených Zemích II / Poslední uctívač / Noc krve (adaptace původního Night of blood pro ZZ)
Zpětná vazba mi pomůže se zlepšit. Díky.
Zpětná vazba mi pomůže se zlepšit. Díky.
Re: Deckbuilding jako mechanika v RPG
Nějak matně si vybavuju, že jsem zahlídl karetní hry, stylizované jako kung-fu nebo street fighter mlátičky, nebo tak nějak. Karty představovaly útoky, hráč si nabral ruku a pak z toho nějak skládal komba, útočil a counteroval protivníka. Ale jméno si nevybavuju, bylo to fakt jenom koutkem oka.
Takže něco podobnýho může jít udělat třeba pro kouzla...
Ale nevím, přijde mi to spíš jako komplikace. Určitě to asi posune fokus hry, ale jestli to je cíl, proč ne.
Kartičky s popisky kouzel nebo výbavou jsou OK (a dají se třeba použít při vybírání ranodm ukradeného nebo zničeného předmětu atd.). Obrázky potvor, NPC nebo lokací taky. Ale cokoliv složitějšího bude hru už moc fixovat na to, jaké karty jsou k dispozici (když je všechno na papíře, nový předmět GM hráči prostě nadiktuje a ten si popis zapíše; takhle musí mít fyzickou kartu, takže příprava dobrodružství může vyžadovat nachystat i nové karty).
(Když už mě Ota ninjoval... Myslíš to spíš pro hráče, nebo pro GMa? Nebo GMless? Nebo nevíš, a jenom tak nahlas přemýšlíš, co z toho vyleze? Já jsem to pochopil tak, že ty karty mají používat hráči a nějak jimi reprezentovat postavy.)
Takže něco podobnýho může jít udělat třeba pro kouzla...
Ale nevím, přijde mi to spíš jako komplikace. Určitě to asi posune fokus hry, ale jestli to je cíl, proč ne.
Kartičky s popisky kouzel nebo výbavou jsou OK (a dají se třeba použít při vybírání ranodm ukradeného nebo zničeného předmětu atd.). Obrázky potvor, NPC nebo lokací taky. Ale cokoliv složitějšího bude hru už moc fixovat na to, jaké karty jsou k dispozici (když je všechno na papíře, nový předmět GM hráči prostě nadiktuje a ten si popis zapíše; takhle musí mít fyzickou kartu, takže příprava dobrodružství může vyžadovat nachystat i nové karty).
(Když už mě Ota ninjoval... Myslíš to spíš pro hráče, nebo pro GMa? Nebo GMless? Nebo nevíš, a jenom tak nahlas přemýšlíš, co z toho vyleze? Já jsem to pochopil tak, že ty karty mají používat hráči a nějak jimi reprezentovat postavy.)
Naposledy upravil(a) Passingby dne 29. 4. 2022, 23:37, celkem upraveno 1 x.
Verify you are a human.
It's just an overreaction. In a few months, nobody will remember the drama.
It's just an overreaction. In a few months, nobody will remember the drama.
Re: Deckbuilding jako mechanika v RPG
Jo, vidíš, tohle vlastně mám v plánu vyzkoušet
Mám k tomu dva důvody:
1) Dá se tím vytvořit libovolně "dlouhá" tabulka (což je jinak problém, když mám ve hře jen šestistěnky).
2) Dá se dynamicky upravovat. Když například postavy probudí draka, můžu do balíčku náhodnejch událostí přidat událost "drak ničí město".
Potenciální problém vidím v tom, když budeš mít víc tabulek náhodnejch událostí (třeba jednu pro les, druhou pro město, třetí pro cestu mezi nima) - udržovat víc balíčků karet bude možná nešikovný.
Re: Deckbuilding jako mechanika v RPG
+ líznout si náhodný setkání z balíčku nebo balíčků je rychlejší a pohodlnější, než házet a luštit náhodný tabulky (zvlášť, když jsou třeba vícevrstvý, nebo se jich kombinuje několik)
Verify you are a human.
It's just an overreaction. In a few months, nobody will remember the drama.
It's just an overreaction. In a few months, nobody will remember the drama.
Re: Deckbuilding jako mechanika v RPG
Nevím, kolik těch různých balíčku chceš ve finále mít, ale nic ti nebrání mít na kraji karty určité symboly (les, město, Kruté hory).
Při určování události pak taháš tak dlouho, než narazíš na kartu, která odpovídá aktuálnímu regionu.
Okolí Kamence / Labyrint Chodce v tmách / Setkání v Zapovězených Zemích I / Setkání v Zapovězených Zemích II / Poslední uctívač / Noc krve (adaptace původního Night of blood pro ZZ)
Zpětná vazba mi pomůže se zlepšit. Díky.
Zpětná vazba mi pomůže se zlepšit. Díky.
- MarkyParky
- Příspěvky: 16382
- Registrován: 11. 8. 2011, 02:37
- Jerson
- Inženýr z Ocelového města
- Příspěvky: 22593
- Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Deckbuilding jako mechanika v RPG
Jsem rád, že se nápad na balíček karet náhodného setkání tady ujal. Když jsem ho přednesl naposled na Discordu, strhla se okolo něj debata na téma, jak je to nepraktické a kolik lidí používá u hry laptop, že aplikace by byla lepší.
K původní otázce.
Tvorga postavy v Omeze by se v jistém smyslu mohla nazvat deckbuildingovou, protože fakticky si hráči vyberou karty schopností a výbavy, které zařadí do svého balíčku, a pak s tím balíčkem hrajou. Už mě napadlo, že by z toho schopný jedinec mohl udělat vyloženě karetní deskovku, kdy by se nějakým způsobem sestavil balíček mise, ze kterého by se tahaly události a setkání, a na ně by hráči reagovali pomocí svých balíčků schopností a výbavy. Případně by mohli hrát proti sobě, kdy dvě a více skupin řeší jeden a chtějí z toho vytřískat zisk pro sebe.
Mělo by to výhodu, že by se stejnými kartami šlo hrát RPG i vyloženě karetní hra (a s přidáním figurek by z toho byl wargaming*).
Dale mě napadlo, že na karty se dají natisknout prvky mapy (krajina nebo vnitřní prostor), a z nich se pak dá náhodným způsobem generovat nějaká lokace určená k průzkumu, což by ve spojení s jiným balíčkem náhodných událostí a balíčkem záhady zase generovalo deskovkovou verzi Omegy, trochu ve stylu Call of Cthulhu.
Jinak do budoucna mám plány, že by se k Omeze vyráběly balíčky karet, ve kterých byl sestavený už předdefinovaný základ postavy, který by si hráč koupil a mohl by s ním rovnou hrát (nejlépe všechny různé výše popsané verze - RPG, deskovku, karetní hru), a pořízením jiného balíčku (výbava amerických skautů / laboratoř Ahnenerbe / výcvik šaolinských mistrů /...) by se dostal ke specifickému vybavení nebo schopnostem, které by mohl do svého standardního balíčku zařadit.
A pak by se sešli hráči, každý by měl jeden či dvě krabičky a kartami, a podle počtu a nálady by se domluvili, jakou hru si zahrají.
Nicméně asi nemusím říkat, že doposud vypuštění jen náznaků těchto myšlenek se setkalo s naprostým odmítnutím hráčů různých typů her, jako že je to "naprostá blbost". Takže tomu dávám čas ještě tak jednu dvě generace hráčů, než se tenhle nápad ujme, a než si hráči budou za padesát let říkat "Proč se ti potomci hádali, zda je DnD deskovka nebo RPG, vždyť to mohli hrát jako to i to?"
Nejspíše v té době bude mít každá karta QR kód nebo čip, prsa který půjde příslušná lokace, NPC, situace nebo výbava stáhnout do VR verze hry pro ty, kteří si to nechtějí jen představovat.
*Vynechal jsem tu část, kdy je k figurkám postav, výbavy a lokací přiřazený lid na stažení programu do 3D tiskárny, aby si užili i modeláři, wargamisté a v případě 1:1 výbavy i cosplayeři. Pokud se někdy dostanu k několika stovkám milionů, tohle bude můj podnikatelský záměr
K původní otázce.
Tvorga postavy v Omeze by se v jistém smyslu mohla nazvat deckbuildingovou, protože fakticky si hráči vyberou karty schopností a výbavy, které zařadí do svého balíčku, a pak s tím balíčkem hrajou. Už mě napadlo, že by z toho schopný jedinec mohl udělat vyloženě karetní deskovku, kdy by se nějakým způsobem sestavil balíček mise, ze kterého by se tahaly události a setkání, a na ně by hráči reagovali pomocí svých balíčků schopností a výbavy. Případně by mohli hrát proti sobě, kdy dvě a více skupin řeší jeden a chtějí z toho vytřískat zisk pro sebe.
Mělo by to výhodu, že by se stejnými kartami šlo hrát RPG i vyloženě karetní hra (a s přidáním figurek by z toho byl wargaming*).
Dale mě napadlo, že na karty se dají natisknout prvky mapy (krajina nebo vnitřní prostor), a z nich se pak dá náhodným způsobem generovat nějaká lokace určená k průzkumu, což by ve spojení s jiným balíčkem náhodných událostí a balíčkem záhady zase generovalo deskovkovou verzi Omegy, trochu ve stylu Call of Cthulhu.
Jinak do budoucna mám plány, že by se k Omeze vyráběly balíčky karet, ve kterých byl sestavený už předdefinovaný základ postavy, který by si hráč koupil a mohl by s ním rovnou hrát (nejlépe všechny různé výše popsané verze - RPG, deskovku, karetní hru), a pořízením jiného balíčku (výbava amerických skautů / laboratoř Ahnenerbe / výcvik šaolinských mistrů /...) by se dostal ke specifickému vybavení nebo schopnostem, které by mohl do svého standardního balíčku zařadit.
A pak by se sešli hráči, každý by měl jeden či dvě krabičky a kartami, a podle počtu a nálady by se domluvili, jakou hru si zahrají.
Nicméně asi nemusím říkat, že doposud vypuštění jen náznaků těchto myšlenek se setkalo s naprostým odmítnutím hráčů různých typů her, jako že je to "naprostá blbost". Takže tomu dávám čas ještě tak jednu dvě generace hráčů, než se tenhle nápad ujme, a než si hráči budou za padesát let říkat "Proč se ti potomci hádali, zda je DnD deskovka nebo RPG, vždyť to mohli hrát jako to i to?"
Nejspíše v té době bude mít každá karta QR kód nebo čip, prsa který půjde příslušná lokace, NPC, situace nebo výbava stáhnout do VR verze hry pro ty, kteří si to nechtějí jen představovat.
Trochu ti závidím, že tě to zase pustí. Já tuhle myšlenku nosím a rozvíjím v hlavě už tak 10 let, i když nápad s kartami jsem přidal až později, ale doposud jsem se bál říct to nahlas, protože na jednu stranu očekávám posměch a odsouzení, a na druhou stranu čekám, že se toho někdo chytne, vyrobí fungující hru dřív než já a bude to vydávat za svůj nápad.radunamlejn píše:Potřebuji se zbavit myšlenky co už mám půl dne v hlavě. Jinak mi nedá spát a když se o ní podělím budu mít (snad) klid
*Vynechal jsem tu část, kdy je k figurkám postav, výbavy a lokací přiřazený lid na stažení programu do 3D tiskárny, aby si užili i modeláři, wargamisté a v případě 1:1 výbavy i cosplayeři. Pokud se někdy dostanu k několika stovkám milionů, tohle bude můj podnikatelský záměr
hraju: Ω Projekt Omega
- Selhan
- Moderátor
- Příspěvky: 3812
- Registrován: 2. 3. 2016, 13:33
- Bydliště: Pankrác
- Kontaktovat uživatele:
Re: Deckbuilding jako mechanika v RPG
Losovat něco za pomoci karet namísto kostky není deckbulidingová mechanika. A deckbuldingové mechaniky podle mě velmi silně posouvají hru k deskovkovitosti - intereagovat s balíčkem nemá moc analogii ve fikci, je to hodně disociované. Neříkám že to je nutně zle, spoustu lidí baví víc "herní" systémy, ale určitě je dobré s tím počítat.
Co se otázky náhodných tabulek vs. balíčku karet týče, myslím, že je to opravdu jen o tom, že napsat si náhodnou tabulku a hodit si kostkou je mnohem míň práce než si vystřihávat kartičky, a naopak výhoda karet mi přijde jen v tom, že vypadají hezky a je zábava si je tahat.
Co se otázky náhodných tabulek vs. balíčku karet týče, myslím, že je to opravdu jen o tom, že napsat si náhodnou tabulku a hodit si kostkou je mnohem míň práce než si vystřihávat kartičky, a naopak výhoda karet mi přijde jen v tom, že vypadají hezky a je zábava si je tahat.
Toto všechno jsou jen nějaké mé naprosto subjektivní dojmy.
- radunamlejn
- Příspěvky: 172
- Registrován: 30. 10. 2020, 20:08
- Bydliště: z Kobylis
Re: Deckbuilding jako mechanika v RPG
Moje myšlenky se ubírali tímto směrem: k10 má čísla 1-10. Tudíž by tomu odpovídali karty 1-10 v balíčku. Které ale v mnohem kratším horizontu udrží pravděpodobnost (a můžeš si pamatovat co už padlo). Odpočinek (nebo/i něco jiného) zamíchá balíček. Když postupuješ na další level můžeš si z balíčku vyhodit nějakou kartu nebo přidat nějakou kartu (klidně i s vyšším číslem než 10).
|| EDIT: Jo a ještě. Dostával bys expy (jako to má třeba Grimoár) a karty by měli různou cenu. Za levno bys mohl nakupovat úzce zaměřené karty a slabší. Za draho silné a multipoužitelné. ||
Od toho jsem pokračoval v myšlenkách. Co kdyby některé karty měli speciální bonus na nějakou akci (př. karta 10, ale když jednáš sílou tak 12). Od této myšlenky byl už jenom krůček k tomu co kdyby karty měli na sobě speciální kolonku/číslo pro každou vlastnost/aspekt (kterou by ta hra hypoteticky měla). (Trénuješ sílu, a tak si do karet musíš přidat i kartu s nízkou třeba obratností, nebo tak...)
||EDIT2: Neudávalo by to možnosti postav, ale hráč by si tím upravoval pravděpodobnost úspěchu některých akcí.||
A pak jsem si říkal že by nemuselo být špatné: každá karta má číslo a k němu speciální schopnost. Když něco děláš táhneš dvě, jednu použiješ jako vyhodnocení akce (číslo) a druhou si dáš před sebe a kdykoliv na to příjde můžeš její schopnost využít.
Ale jsou to jen rychlé myšlenky a koncepty.
V každém případě se tímhle teď jen tak bavím. Nemám čas a prostor zrovna tohle teď někam rozvíjet. (Proto jsem tu myšlenku dal k dispozici do pléna)
|| EDIT: Jo a ještě. Dostával bys expy (jako to má třeba Grimoár) a karty by měli různou cenu. Za levno bys mohl nakupovat úzce zaměřené karty a slabší. Za draho silné a multipoužitelné. ||
Od toho jsem pokračoval v myšlenkách. Co kdyby některé karty měli speciální bonus na nějakou akci (př. karta 10, ale když jednáš sílou tak 12). Od této myšlenky byl už jenom krůček k tomu co kdyby karty měli na sobě speciální kolonku/číslo pro každou vlastnost/aspekt (kterou by ta hra hypoteticky měla). (Trénuješ sílu, a tak si do karet musíš přidat i kartu s nízkou třeba obratností, nebo tak...)
||EDIT2: Neudávalo by to možnosti postav, ale hráč by si tím upravoval pravděpodobnost úspěchu některých akcí.||
A pak jsem si říkal že by nemuselo být špatné: každá karta má číslo a k němu speciální schopnost. Když něco děláš táhneš dvě, jednu použiješ jako vyhodnocení akce (číslo) a druhou si dáš před sebe a kdykoliv na to příjde můžeš její schopnost využít.
Ale jsou to jen rychlé myšlenky a koncepty.
No vidíš nepustilo. Ale už to trochu umím (vzdávat se nápadů), protože abych mohl zpracovat všechny své nápady tak bych potřeboval den tak třikrát delší (ale to bych zase měl nejspíše i třikrát tolik nápadů... )
V každém případě se tímhle teď jen tak bavím. Nemám čas a prostor zrovna tohle teď někam rozvíjet. (Proto jsem tu myšlenku dal k dispozici do pléna)
Re: Deckbuilding jako mechanika v RPG
To nemá ani házení kostkou. Imho jsou karty potenciálně snáz asociovatelný, protože kostka vždycky generuje číslo, zatímco na kartu můžeš napsat nebo nakreslit cokoliv.
BTW dynamickej balíček náhodnejch událostí je deckbuildingová mechanika - PJ si skládá balíček tak, aby odpovídal tomu, co se může stát.
- MarkyParky
- Příspěvky: 16382
- Registrován: 11. 8. 2011, 02:37
Re: Deckbuilding jako mechanika v RPG
Ninjaed by York - ty náhodné eventy přidávané podle odehraného obsahu jsou deckbuildingová mechanika.
Mimochodem, takhle jsou uděláne random eventy v Gloomhavenu a je to moc pěkné:
- některé události po zahrání zamícháš znovu
- jiné po zahrání vyhodíš z balíčku
- a naopak odehrání nějakých částí obsahu přidává do balíčku nové události
Mimochodem, takhle jsou uděláne random eventy v Gloomhavenu a je to moc pěkné:
- některé události po zahrání zamícháš znovu
- jiné po zahrání vyhodíš z balíčku
- a naopak odehrání nějakých částí obsahu přidává do balíčku nové události
- Jerson
- Inženýr z Ocelového města
- Příspěvky: 22593
- Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Deckbuilding jako mechanika v RPG
Pokud se některé události můžou stát kdykoliv, některé jen ve městě, jiné jen v přírodě, další mezi stromy, jiné v létě, další v zimě, a poslední v dešti, tak podmínka městský park v letním dešti ti "postaví" balíček použitelných událostí.
Stejně tak když postavy naštvou barona, tak do náhodného balíčku lze přidat karty "baronovi strážní". Případně jak píše York lze tento náhodný balíček stavět tam, že do něj hráč (GM) vybírá karty událostí, které se mu zrovna hodí do daného prostředí.
Chápu kam tím míříš, nicméně mi to přijde jako mechanika vhodná do deskovky, protože na RPG je (na můj vkus) příliš odtržená od reality herního světa.radunamlejn píše: ↑30. 4. 2022, 12:49 Dostával bys expy (jako to má třeba Grimoár) a karty by měli různou cenu. Za levno bys mohl nakupovat úzce zaměřené karty a slabší. Za draho silné a multipoužitelné.
hraju: Ω Projekt Omega
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 hosti