Kolik je v OSR roleplayingu?
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 20870
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Re: Kolik je v OSR roleplayingu?
Diskuze o expování, motivacích a roleplayingu v Blades in the Dark oddělena sem.
Re: Kolik je v OSR roleplayingu?
Teď budu znít jako Sirien, ale jak tohle vlákno sleduji, tak nabývám silného pocitu, že celý ten OSR je "budeme hrát gamidstické fantasy hry v minimalistickém systému a k tomu o tom napíšeme hromadu statí, abychom se cítili důležitě".
You are lords. We are slaves. But slaves of our lords are mightier than lords of your slaves.
***
Chcete nové lidi v RPG? Zabraňte jim potkat Jersona. Nováčci, kteří potkají Jersona, mají vždy mnoho problémů začít hrát. Ti co ho nepotkají, takové problémy nemají.
***
Chcete nové lidi v RPG? Zabraňte jim potkat Jersona. Nováčci, kteří potkají Jersona, mají vždy mnoho problémů začít hrát. Ti co ho nepotkají, takové problémy nemají.
Re: Kolik je v OSR roleplayingu?
Já do určitě míry souhlasím, ale nemyslím si, že je to tím, aby se OSR komunita cítila důležitě (tahle část tam teda taky bude, ale chci věřit, že je to jen okrajový snobský proud, který je ale ve všem). Spíš si myslím, že je to dáno láskou k tvoření a bastlení a snaze vytvářet spoustu věcí kolem své oblíbené hry.
k tomuhle jsem aspoň došel při rozjímání na sborníkem Knock. Mnozí lidé ho tu vychvalovali do nebe, tak jsem si říkal proč ne, kickstartnul jsem a ve výsledku byl docela zklamaný. Jako, ne že by byl špatný, ale prostě ani nebyl nijak… nevim, přínosný pro mě? Celou dobu ale m vrtalo hlavou, že mi něco strašně připomíná… a pak mi to došlo. Knock je hyperarzová verze Šavlozubé Veverky.
A v tu chvíli docvaklo spousta věcí – komunita OSR je IMHO dost podobná komunita jako kolem Drd – lidi milující svůj dost flawed produkt, kolem kterého si ale nabalili DoDo kult, který se ve výsledku stal důležitějším, než hra sama. I proto jsou moduly tak důležitá část OSR, vlastně důležitější než, samotné pravidla – protože jsou vyvrcholením DoDo kultury – podomácku tvořen= úpravy vycházející když už ne přámo komrčně , tak aspoň jako indie. A i proto je možná OSR komunita tak hlasitá.
Ale ať se vrátím zpátky k RP v OSR. Ve výsledku asi budu pořád tvrdit, že OSR je plošší než 5e, protože OSR se v mnoha případech rozpadá bez mentality jsem chamtivý grázl. (Což mě nebaví, nedokážu se s tím ztotožnit a proto mě dost OSR míjí). 5e oproti tomu umožňuje stejně validně hrát chamtivého grázla jako druida co řeší, že mu se skřetí kult ohně snaží z kořenů entů vytvořit bránu do elementálních plání aniž by v tom sbírání lootu hrálo jakoukoliv roli.
Ano, je to žánrová vyhraněnost a možná hloubka RP bude po sedmi sezeních v obou produktech stejná, šířka ale nikdy.
k tomuhle jsem aspoň došel při rozjímání na sborníkem Knock. Mnozí lidé ho tu vychvalovali do nebe, tak jsem si říkal proč ne, kickstartnul jsem a ve výsledku byl docela zklamaný. Jako, ne že by byl špatný, ale prostě ani nebyl nijak… nevim, přínosný pro mě? Celou dobu ale m vrtalo hlavou, že mi něco strašně připomíná… a pak mi to došlo. Knock je hyperarzová verze Šavlozubé Veverky.
A v tu chvíli docvaklo spousta věcí – komunita OSR je IMHO dost podobná komunita jako kolem Drd – lidi milující svůj dost flawed produkt, kolem kterého si ale nabalili DoDo kult, který se ve výsledku stal důležitějším, než hra sama. I proto jsou moduly tak důležitá část OSR, vlastně důležitější než, samotné pravidla – protože jsou vyvrcholením DoDo kultury – podomácku tvořen= úpravy vycházející když už ne přámo komrčně , tak aspoň jako indie. A i proto je možná OSR komunita tak hlasitá.
Ale ať se vrátím zpátky k RP v OSR. Ve výsledku asi budu pořád tvrdit, že OSR je plošší než 5e, protože OSR se v mnoha případech rozpadá bez mentality jsem chamtivý grázl. (Což mě nebaví, nedokážu se s tím ztotožnit a proto mě dost OSR míjí). 5e oproti tomu umožňuje stejně validně hrát chamtivého grázla jako druida co řeší, že mu se skřetí kult ohně snaží z kořenů entů vytvořit bránu do elementálních plání aniž by v tom sbírání lootu hrálo jakoukoliv roli.
Ano, je to žánrová vyhraněnost a možná hloubka RP bude po sedmi sezeních v obou produktech stejná, šířka ale nikdy.
Ahoj, já jsem Nordst Fuchs a tohle je DRAČÁK: THE NEXT GENERATION!
Fantasy PbtA které klade důraz na fikci v kulisách povědomé fantasy, ale zároveň je tam hodně originalnich prvku, které z her dělaji nové zážitky.
Jednoduchý systém tvorby postav, který ovšem nabízí mnoho možností a voleb na výběr a produkuje unikátní, nezaměnitelné a velmi hratelné a zábavné charaktery.
Jednoduchý systém hry ve kterém můžete hrát aniž byste nad ním museli pořád přemýšlet.
Vše o pravidlech a o hrách zde: https://discord.gg/Mks4DzzMJ7
A vlákno tady: https://rpgforum.cz/forum/viewtopic.php?t=16363
Fantasy PbtA které klade důraz na fikci v kulisách povědomé fantasy, ale zároveň je tam hodně originalnich prvku, které z her dělaji nové zážitky.
Jednoduchý systém tvorby postav, který ovšem nabízí mnoho možností a voleb na výběr a produkuje unikátní, nezaměnitelné a velmi hratelné a zábavné charaktery.
Jednoduchý systém hry ve kterém můžete hrát aniž byste nad ním museli pořád přemýšlet.
Vše o pravidlech a o hrách zde: https://discord.gg/Mks4DzzMJ7
A vlákno tady: https://rpgforum.cz/forum/viewtopic.php?t=16363
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 20870
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Re: Kolik je v OSR roleplayingu?
Bordel je v tom, že OSR má milion významů. Například křídlo vycházející z AD&D (echt old school) rozhodně není minimalistické a rozhodně je drsné a tíhne k wargamingu, zatímco moderní liberálně-umělecké křídlo (artpunk, nu-SR) je v zásadě bezpravidlové improdivadlo.
Ne že by ty jednotlivé „podžánry“ nebyly samy o sobě vnitřně konzistentní a zábavné – naopak, jsou. Jen je celá ta množina už tak široce rozkročená, že těch pár bodů, na kterých se všichni shodnou (jednoduché vyhodnocování, rulings not rules (i když...), bastlení...) – ten nejmenší společný jmenovatel – jsou tak obecné, až jsou skoro nicneříkající.
Re: Kolik je v OSR roleplayingu?
Markus: chápu správně, že chceš říct, že "OSR" je vlastně nálepka náhodně plácaná na věci okolo jak to zrovna někomu přijde, ale která už efektivně ani neoznačuje nic konzistentního?
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.
Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.
Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Re: Kolik je v OSR roleplayingu?
.
Naposledy upravil(a) Aegnor dne 13. 6. 2022, 23:08, celkem upraveno 1 x.
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 20870
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Re: Kolik je v OSR roleplayingu?
Ne, říkal jsem, že OSR je nějaká množina prvků, které různé hry používají nebo nepoužívají a žádný není „povinný“, ale pokud jich máš dost, tak jsi OSR.
Ten příspěvek zkusím najít a vrátit.
EDIT: Sirien: Ne, celkem spolehlivě to třeba označuje hry, které mě zajímají a jsou dost stylově podobné, abych měl jakžtakž jistotu, že mě budou zajímat. V téhle rovině to funguje dobře.
Ten příspěvek zkusím najít a vrátit.
EDIT: Sirien: Ne, celkem spolehlivě to třeba označuje hry, které mě zajímají a jsou dost stylově podobné, abych měl jakžtakž jistotu, že mě budou zajímat. V téhle rovině to funguje dobře.
Re: Kolik je v OSR roleplayingu?
Takže OSR = hry co se líbí Markusovi a jemu podobným.
Well... nejsem si jistej že to je zlepšení
Na druhou stranu to nabízí snadnou odpověď na otázku threadu: tolik, kolik tam Markus vloží
Well... nejsem si jistej že to je zlepšení
Na druhou stranu to nabízí snadnou odpověď na otázku threadu: tolik, kolik tam Markus vloží
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.
Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.
Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Re: Kolik je v OSR roleplayingu?
Já bych ten základ chaosu s definicí OSR viděl v tom, že když 2 lidi vzpomínají, jak hráli starý DnD, každej z nich si ty vzpomínky (aspoň to, co si ještě pamatuje, a jak si to přechroustal retropozitivistickými filtry atd.) rozdělí na třetiny.
1. třetina je pro něj klíčová a nepostradatelná a tu chce zachovat, 2. třetina je relativně důležitá, ale semtam v ní může být něco trochu jinak, a poslední třetinu by vyhodil a úplně předělal, protože to se mu nikdy nelíbilo, nebo se mu to líbit přestalo, nebo na to prostě zapomněl a nebo to tak nikdy nehrál (a hry, ve kterých to zůstane, pro něj nebudou OSR, ale OS(e)R).
Když se sejdou takovíhle dva pamětníci, buď se jim to překryvá úplně a oba jsou nadšení, jak si rozumí, a nebo se jim sice překrývá rozdělení na třetiny, ale co jeden považuje za klíčový, je pro druhýho bordel na vyhození/vynechání/předělání, a naopak.
Budou oba OSR? Asi jo - oba rekonstruujou starý DnD, oba v něm identifikovali třetinu nějakých prvků, které při modernizaci a aktualizaci pro realitu 21. století (buzzword compliant) poupravili a změnili, ale nikdy se nedomluví.
A jak se na to bude dívat někdo zvenku? Bude se akorát tak škrábat na hlavě a nebude chápat, proč se dvě naprosto odlišný a navzájem si protiřečicí věci označují stejně (OSR)...
A do toho pak přijde spousta lidí, kterým se něco na tomhle (už tak nejednoznačném a protiřečícím si) OSR něco líbí (a něco třeba taky ne) a začnou si podle toho dělat svoje věci a taky je označovat jako OSR.
+ Funny debata taky může být, jestli je DCC OSR, nebo ne... Smajlík, co krčí rameny a je mu to úplně jedno, tu bohužel není.
1. třetina je pro něj klíčová a nepostradatelná a tu chce zachovat, 2. třetina je relativně důležitá, ale semtam v ní může být něco trochu jinak, a poslední třetinu by vyhodil a úplně předělal, protože to se mu nikdy nelíbilo, nebo se mu to líbit přestalo, nebo na to prostě zapomněl a nebo to tak nikdy nehrál (a hry, ve kterých to zůstane, pro něj nebudou OSR, ale OS(e)R).
Když se sejdou takovíhle dva pamětníci, buď se jim to překryvá úplně a oba jsou nadšení, jak si rozumí, a nebo se jim sice překrývá rozdělení na třetiny, ale co jeden považuje za klíčový, je pro druhýho bordel na vyhození/vynechání/předělání, a naopak.
Budou oba OSR? Asi jo - oba rekonstruujou starý DnD, oba v něm identifikovali třetinu nějakých prvků, které při modernizaci a aktualizaci pro realitu 21. století (buzzword compliant) poupravili a změnili, ale nikdy se nedomluví.
A jak se na to bude dívat někdo zvenku? Bude se akorát tak škrábat na hlavě a nebude chápat, proč se dvě naprosto odlišný a navzájem si protiřečicí věci označují stejně (OSR)...
A do toho pak přijde spousta lidí, kterým se něco na tomhle (už tak nejednoznačném a protiřečícím si) OSR něco líbí (a něco třeba taky ne) a začnou si podle toho dělat svoje věci a taky je označovat jako OSR.
+ Funny debata taky může být, jestli je DCC OSR, nebo ne... Smajlík, co krčí rameny a je mu to úplně jedno, tu bohužel není.
Verify you are a human.
It's just an overreaction. In a few months, nobody will remember the drama.
It's just an overreaction. In a few months, nobody will remember the drama.
- MarkyParky
- Příspěvky: 16381
- Registrován: 11. 8. 2011, 02:37
Re: Kolik je v OSR roleplayingu?
Iwas Passingboy: jsi velký optimista, pokud máš za to, že OSR vychází ze vzpomínek lidí, co v té době hráli. OSR ve skutečnosti ve velkém vychází z romantizovaných představ* a "analýz dobových modulů"** mladších hráčů, v kombinaci s nějakými v té době trendujícími principy na indie scéně (jako je player empowerment atp.), které ale s true-oldschoolem nemají nic společného***. A to k čemu se takhle dospělo pořád není OSR - to je jen základ, ze kterého OSR fanoušci nakonec "vydestilovali to zábavné a pokusili se to zrekonstruovat moderním designem" - a teprve tohle (tj. destilát vzniklý z nereálné představy) je to co označujeme jako OSR.
* něco jako moderní renessaince fair vs. trh v historické renesanci. Existuje tam určitá povrchní podobnost...
** což, jak jsem už poznamenal, je totálně zcestný - viz můj příklad s Shadowrunem dříve, ze čtení jeho modulů uvidíš brutální gamismus, ale už ne fakt že spousta skupin hraje SR naopak hodně na RP a velmi cinematicky (=dramaticky).
*** v nadsázce jsem si nedávno hlodnul, že kdyby před patnácti lety zrovna netrendovaly hráčské pravomoce, ale railroading, tak dnešní OSR co hrozně oslavuje a sebe-definuje se volností hráčů a sandboxem by naopak tvrdě prosazovalo a obhajovalo railroading. Zpětně mi přijde, že tam je té nadsázky o dost míň, než jsem myslel, když sem to psal.
* něco jako moderní renessaince fair vs. trh v historické renesanci. Existuje tam určitá povrchní podobnost...
** což, jak jsem už poznamenal, je totálně zcestný - viz můj příklad s Shadowrunem dříve, ze čtení jeho modulů uvidíš brutální gamismus, ale už ne fakt že spousta skupin hraje SR naopak hodně na RP a velmi cinematicky (=dramaticky).
*** v nadsázce jsem si nedávno hlodnul, že kdyby před patnácti lety zrovna netrendovaly hráčské pravomoce, ale railroading, tak dnešní OSR co hrozně oslavuje a sebe-definuje se volností hráčů a sandboxem by naopak tvrdě prosazovalo a obhajovalo railroading. Zpětně mi přijde, že tam je té nadsázky o dost míň, než jsem myslel, když sem to psal.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.
Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.
Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Re: Kolik je v OSR roleplayingu?
Sirien (a dílem asi i Markus): Hele, část OSR (nebudu odhadovat jak velká, protože nevím, ale stejně tak netvrdím, že je zanedbatelně malá) určitě funguje tak, jak popisuješ. Ale asi nějak nevidím smysl v tom, hledat nějakou objektivní a obecně platnou definici a vymezení OSR, protože se takhle nálepkují i věci, který se navzájem víc nebo míň popírají a protiřečí si, a společný mají tak akorát to, že jsou kdovíkudy odvozený ze stejnýho zdroje.
Verify you are a human.
It's just an overreaction. In a few months, nobody will remember the drama.
It's just an overreaction. In a few months, nobody will remember the drama.
Re: Kolik je v OSR roleplayingu?
Třeba bychom díky tomu věděli, jak hrát railroad dobře a zábavně. A nebo taky ne
- Za tento příspěvek děkují uživateli York:
- MarkyParky
- Jerson
- Inženýr z Ocelového města
- Příspěvky: 22593
- Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Kolik je v OSR roleplayingu?
Myslím, že jsi to vystihl dobře. Ostatně když se podíváme, co všechno se skrývá pod samotnou zkratkou RPG, pod kterou se že těch 50 let nabalilo všechno možné, a jejíž příznivci mívají dost odlišné představy, co je ten základ RPG a o je na tom baví, tak je to asi zakonitý vývoj.Iwas Passingby píše: ↑11. 5. 2022, 23:18A jak se na to bude dívat někdo zvenku? Bude se akorát tak škrábat na hlavě a nebude chápat, proč se dvě naprosto odlišný a navzájem si protiřečicí věci označují stejně (OSR)...
Myslíš, že bychom to věděli stejně dobře, jako teď víme, jak zábavně hrát naprosto náhodnou postavu, která může i při maximální opatrnosti zemřít, a když opatrná nebude, zemře zcela jistě a velmi rychle?
(Jen ryju, není to vážně míněná otázka.)
hraju: Ω Projekt Omega
Re: Kolik je v OSR roleplayingu?
Problem celej tejto debaty je v tom, ze sa snazite najst ako sa hra osr, ale osr nie je nutne konkretny styl hrania ale je to hnutie ludi, ktori sa snazia ozivovat stare rpg. Ta romantika a archeologia je tam dolezitejsi aspekt nez samotny herny system.
Styl hrania, ktory sa v OSR pouziva nie je specialne vynimocny a preziva v komunite od pociatkov rpg, OSR je vsak to elitarske pozlatko, ktore umoznuje sa fanusikom grupovat sa a pindat na ostatne skupiny, ktore to nerobia rovnako ako oni. V podstate by sa dalo povedat ze to je presah vlny hippsterstva do rpg
Styl hrania, ktory sa v OSR pouziva nie je specialne vynimocny a preziva v komunite od pociatkov rpg, OSR je vsak to elitarske pozlatko, ktore umoznuje sa fanusikom grupovat sa a pindat na ostatne skupiny, ktore to nerobia rovnako ako oni. V podstate by sa dalo povedat ze to je presah vlny hippsterstva do rpg
Moaaaar!!!! - [móur] - The provided level of material relevant to my interests is insufficient to meet my personal required needs.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti