Spire a Heart

Diskuzní sekce věnovaná konkrétním RPG hrám, příručkám a produktům.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20871
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Spire a Heart

Příspěvek od Markus »

Obrázek

:arrow? Anotace – Spire: The City Must Fall
:arrow? Anotace – Heart: The City Beneath

Spire a Heart je dvojice spřízněných her používajících stejný systém a zasazených do stejného světa, ale každá hra je jiná.
Spire: The City Must Fall je fantasy-punková RPG hra zaměřená na intriky, klam a rebelii. Hráči se stávají buňkou zoufalých drowů (temných elfů) revolucionářů, kteří se snaží za každou cenu osvobodit své město z nadvlády aelfirů (vznešených elfů). V téhle temné fantasy hře o brutální rebelii je život laciný, každé spojenectví dočasné a magie zvláštní a nebezpečná.
Heart: The City Beneath je fantasy hra o výpravách do hrůzostrašného podzemí velkoměsta, ve kterém najdete všechno, po čem jste snili – anebo při hledání zahynete. Je inspirovaná díly jako videohra Darkest Dungeon nebo herní svět Planescape a snaží se být „dungeon crawl“, který bude zároveň zaměřený na vyprávění a rozvíjení příběhu. Hlavní náplní hry jsou tzv. „delves“ – výpravy mezi ostrůvky civilizace v podzemních prostorách.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20871
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Spire a Heart

Příspěvek od Markus »

Děkuji Starcovi za zadání anotace pro Heart a při té příležitosti zakládám diskuzi.

Stařec ve skutečnosti napsal do anotace velice podrobný rozbor a doplnil ho svojí recenzí v hodnocení. Ten rozbor byl pro účely anotace příliš obsáhlý, tak jsem se pokusil vypreparovat z něj nějaké zobecnění – ale skvěle se z toho vycházelo. Kdyžtak mě opravte. Nicméně původní Starcův text stojí za přečtení. Přesunul jsem ho do jeho komentáře a ještě to zkopíruju i sem.

Popis hry:
Stařec píše:Základním mechanismem je sestavení "dice poolu" na základě Dovedností a Domén. Dovednosti jsou nemnohé a univerzální (například Fight, Compel, Discern, Hunt) a Domény poskytují tematický rámec (Occult, Religion, Technology). Fight + Occult tak může popisovat sesílání kouzla, zatímco Compel + Religion přesvědčování kněze, aby vyléčil družinu zadarmo. 

Vyhodnocení má škálu:

neúspěch akce + postava utrpí stres,
úspěch  + postava utrpí stres,
nebo úspěch - bez stresu.

Stres se uděluje v několika kategoriích, které se označují jako Resistence - Blood (životy), Mind (příčenost), Echo (kletby, aura), Supplies (zásoby, vybavení), Fortune (štěstěna). Při každém utrpění stresu si postasva háže na tzv. Fallout, který reprezentuje příběhový zvrat. Fallouty mohou být narativně primitivní, s odrazem primárně v mechanikách (rozbila se ti zbroj), nebo poměrně komplexní (usadila se v tobě magická entita, která tě postupně požírá zevnitř a zaplavuje tě nočními můrami - tento Fallout je pouze narativní a mechanické dopady má pouze pokud se kondice zhorí). Zajímavostí je, že postava neumírá "jen tak" - místo toho získá Critical Fallout, který popisuje její skon v blízké budoucnosti (stáváš se postupně zcela posedlým nějakým problémem, až tomu obětuješ veškerý svůj život - tvá postava se stává NPC a časem ji najdou šílenou kdesi v kobkách). 


Fallouty mohou být využity k směřování příběhu, mohou sloužit jako návod na improvizaci podobně jako výsledky hodů na tahy v PbtA, ačkoliv jsou v tomto srovnání méně nápomocné. 

Vedle Resistence je postava definována klasickým povoláním se sadou zvláštních schopností, které často propůjčují různé narativní pravomoce a často nevyžadují specifické hody na aktivaci či úspěšnost. Schopnosti nejvyšího řádu - Zenith Abilities - jsou všechny na jedno použití a jejich aktivace vždy značí smrt či odchod postavy. 

Samotný rozvoj postavy je napojen na systém "Callings" - volně definované motivace postavy. Každý "Calling" má sadu "beatů", které představuje drobné narativní cíle - např. "vybuduj užitečnou strukturu pro komunitu - např. postav most" nebo "udělej něco, nad čím by členové tvého řádu ohrnovali nos" nebo "zařiď, aby byla osada pohlcena bytostmi chaosu". Po splnění beatu postava získá shopnost povolání. 

Primární hodnotou knihy je ovšem setting a obrazová výprava. Setting "Heart - City Beneath" představuje podzemní říši trhanou na cucky chaotickou magií. Jednotlivé lokace mohou být v různých dimenzích či představovat alternativní reality sebe sama. Kniha obsahuje cca 50 - 60 lokací, které v sobě žánrově mixují gotický horor, klasické  a temné fantasy, humor absurdní i černý. Lokace výborně ilustrují atmosféru celého settingu, jsou popsány jen několika krátkými odstavci, ale zároveň poskytují podstatné a inspirativní informace. Pravidla samotná nutí hráče k mechanické a narativní interakci s lokacemi a jejich "obchodníky", čímž zajištují jistou minimální interakci postav a prostředí. 

Samotní tvůrci knihu často řadí do kolonky "body horror" a to proto, že systém Falloutů může často postavu různě deformovat nebo ji postihnout trvalými handicapy. Rovněž se otevřeně přiznávají k silné inspiraci hrou Darkest Dungeon a DnD settingem Planescape. Primární směřování hry je zaměřené na velice specifické pojetí "dungeon crawlingu", neboť hlavní náplní hry jsou tzv. "Delves" - cesty mezi ostrůvky civilizace v podzemních prostorách, během kterých se postavy střetávají s bizarními stvořeními a událostmi, jež často spoutí chaotická, nedefinovaná magie samotného Srdce. Delves samotné jsou příkladem "point-crawlu". 

Svět hry "Heart - City Beneath" je označován jako Destera a spadá do něj rovněž hra "Spire - City Must Fall". Obě hry jsou poháněné stejným pravidlovým enginem "Resistance System", ale nejsou vzájemně kompatabilní. 
Hodnocení:
Stařec píše:Heart se rychle zařadil mezi mé osobní oblíbence. Obsahuje samé krásné věci - přehršel šílených kultů, které se hádají, jestli byla mrtvá velryba bohem zaživa nebo až po smrti a jeslti je hereze její resurekce nebo ponechání v mrtvém stavu, obrazový doprovod Felixe Mialla, jehož komiksový styl a hrubé kontury mj. musí jasně připomenout Darkest Dungeon a Mikea Mignolu, a bizarní mišmaš motivů a žánrů, který funguje překvapivě skvěle. Máte tady "retroingeneered" high tech zbraně, rasistické aelfiry (high elfy), u nichž si můžete vyhrát s humorem parodujícím různé styly politické propagandy, překvapivě intelektuální gnolly s citem pro poezii, a inventář založený na používání předmětů jako "vypreparované oči, které vás navigují ve tmě", "svatá čepel, která za vás bojuje, když jí dáte ochutnat vlastní krve", "interdimenzionální netopýr, který vás provede četnými a četnými portály říše, kde se prostor a čas už zhroutily" atd. Z celého settingu pramení radost z kreativity, která je silně nakažlivá. Mechanická jednoduchost všech těchto prvků umožňuje přidávat je do hry během sezení.

Pravidla jsou upgradovanou, vylepšenou verzí těch, které najdete ve Spire - City Must Fall. Snaží se o maximální strohost a jednoduchost, nechtějí stát v cestě a zdaleka nepokrývají veškeré možnosti, na které narazíte - jsou spíš jednoduchým průvodcem, kterého se držet v případě konfliktu, a jejich jistá vágnost odmítá, aby se jich hráči drželi doslova jako litery zákona. Příběh má zkrátka vždy přednost, ale gamisticky orientované hráče může snadno znechutit.

Za nejgeniálnější ovšem považuju systém "Calligs" a "Beats", které pro GM připravují formuli - vyber si lokaci, zamíchej do ní dva beaty každé postavy a vyimprovizuj z toho příběh. Hráči tak mohou skutečně přímo kontrolovat, o čem bude následující sezení a zároven tím poskytují dostatek jakýchsi klíčových slov, z nichž lze vyiimprovizovat příběh pro sezení. Otázky při tvorbě postavy zase napomáhají tvorbě kampaně. Nutno ovšem podotknout, že žádný z těchto mechanismů není tak komplexní a promyšlený jako u PbtA her - ty to zkrátka dělají mnohem lépe.
Za tento příspěvek děkují uživateli Markus:
Stařec
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20871
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Spire a Heart

Příspěvek od Markus »

Přidal jsem ještě anotaci Spire, ať máme tuhle dvojici kompletní.

Obrázek

:arrow? Anotace v Databázi
Spire: The City Must Fall je fantasy-punková RPG hra zaměřená na intriky, klam a rebelii. Hráči se stávají buňkou zoufalých drowů (temných elfů) revolucionářů, kteří se snaží za každou cenu osvobodit své město z nadvlády aelfirů (vznešených elfů). V téhle temné fantasy hře o brutální rebelii je život laciný, každé spojenectví dočasné a magie zvláštní a nebezpečná.

Hra je zasazená do urban fantasy světa Destera, který sdílí se sesterskou hrou Heart: The City Beneath. Obě hry jsou poháněné stejným systémem Resistance System, ale nejsou vzájemně kompatibilní.

Základem vyhodnocování jsou hody poolem k10 proti konstantní obtížnosti, kdy postava získává k hodu další k10 za vhodnou dovednost, vybavení nebo doménu (oblast znalostí). Naopak vyšší náročnosti kostky z poolu odebírají. Výsledkem vyhodnocení může být kromě ne/úspěchu i „stres“ v několika „rezistencích“ (fyzika, psychika, jmění, reputace, nenápadnost) a potažmo i trvalé následky a příběhové zvraty. Různé typy postav pak mají jiné možnosti, jak se stresu zbavovat.
Za tento příspěvek děkují uživateli Markus tito uživatelé (celkem 2):
KDolecek, Stařec
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20871
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Spire a Heart

Příspěvek od Markus »

Stařec přidal do databáze pár doplňků pro Heart, viz seznam pod anotací. Je to ještě nějaký hráč Heart/Spire? Měl jsem dojem, že vás je tu víc, ale teď zpětně na tohle téma koukám a zdá se, že Stařec je v tom smutně osamocen.

Dva produkty rovnou i okomentoval, dovoluji si přeposlat:

Obrázek

:arrow? Doors to Elsewhere
Doors to Elsewhere je doplněk pro hru Heart: The City Beneath, který sám sebe označuje jako „campaign frame“, rámec dobrodružství. Poskytuje zápletku a několik nástrojů pro sestavení pátracího dobrodružství ve městě Elsewhere – tyto texty ovšem netvoří úplný scénář dobrodružství, nabízejí možnosti a varianty řešení hlavní záhady a vyžadují dodatečnou práci ze strany Vypravěče.
Stařec píše:Drobné zklamání
***

Text je ovšem především tematickou příručkou popisující interdimenzionální město Elsewhere, jež je přímým odkazem na město Sigil ze světa Planescape. Vedle několika lokací (jež jsou spíše jen ukázkou stylu než výběrem důležitých míst) představuje také několik málo frakcí a inspirační texty, jak Elsewhere zakomponovat do kampaně v Heart: The City Beneath.
Texty k dobrodružství jsou spíše jen různými nástiny a vyžadovaný vklad Vypravěče je na můj vkus příliš velký, na druhou stranu v souladu s filosofií systému, který vypravěčům důrazně radí nepřipravovat se a improvizovat.

Město Elsewhere coby love-letter pro Sigil z Planescapu je pořád zajímavé a imaginativní, ale všeho je příliš málo - jak lokací, tak frakcí a jejich popisů. Ve výsledku mi taky připadá, že to není z daleka taková přehršel úžasných podivností, jakou prezentuje hlavní příručka, což je škoda. Rozmlsali si mě a tohle už pro mě není dost.

Pořád to má ale ilustrace Felixe Mialla. A pořád je to svět Heart - City Beneath.


Obrázek

:arrow? Vermissian Black Ops
Vermissian Black Ops je příručka pro hru Heart: The City Beneath, která zpracovává téma speciálních jednotek špionážní sítě ze hry Spire: The City Must Fall (2018). Jedné se o temné elfy, kteří plní úkoly zadávané špionážní organizací v opuštěných tratích zničeného metra. Postavy jsou členy Trůnní divize, jež se zaměřuje na vykonávání misí v surrealistickém interdimenzionálním prostoru Srdce. Sešit obsahuje drobná alternativní pravidla pro organizaci misí, nové vojenské a špionážní vybavení a popis několika tratí Vermissianu, jak na území hry Spire, tak na území hry Heart.

Tematicky hráči hrají za agenty revolucionářské špionážní sítě ze hry Spire, ale používají pouze pravidla hry Heart.
Stařec píše:Fantasy cthulhu-esque XCOM s…
*****

Fantasy cthulhu-esque XCOM s odkazy na Planescape s ilustracemi připomínajícími Darkest Dungeon/Mikea Mignolu. Potřebujete říct něco víc?
Za tento příspěvek děkují uživateli Markus:
Sosacek
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20871
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Spire a Heart

Příspěvek od Markus »

Než to na hlavní stránce zapadne, dovolím si ještě vypíchnout tuhle Starcovu minirecenzi na Spire:
Už jen za stylovost
*****

Spire je úžasná směsice nápadů, které by v pitch meetingu nejspíš působily jako nesouvislý chaotický eintopf, který nemůže fungovat. Ale funguje. Skvěle. Dekadentní vysocí elfové dosahující nesmrtelnosti pomocí posvátných operací a technologických vylepšení. Druidské kulty uctívající magické včely, jež svými aktivitami posilují brány reality před invazí chaotických sil podzemního Srdce. Zotročení temní elfové uctívající nemilosrdné bohyně měsíce, hněvu, krve a temnoty. Steampunk. Dishonored. Prokletá interdimenzionální vlaková trať. Ilegální učenci uchovávající střepy zanikající drowí kultury v demisférách vzniklých z narušování času a prostoru. Létající velryby namísto vzducholodí. Propaganda, do které může investovat nejčernější hlubiny svého smyslu pro šibeniční humor.

Svět, jeho frakce, černý humor a i samotné psaní jsou naprosto úžasné a jejich jediným nedostatkem je snad to, že toho nikdy není dost - člověk chce pořád víc a víc. Spousta prvků nikdy není dostatečně rozpracována, vždycky chybí "něco navíc", aby vás to plně uspokojilo - ale je to založeno na touze po neznámém, nikoliv na nedokonalosti textu.

S pravidly je to horší: pravidla pro postavy jsou o něco jasnější než schopnosti u Heart - City Beneath (kde je fikce schopností převedena do neuspokojivě jednoduchých mechanik a nejsou dostatečně popsány narativní pravomoci, které schopnosti mohou propůjčovat) a navíc vše, o co se systém snaží, je lepší v PbtA hrách nebo v Blades in the Dark. Koneckonců, Blades in the Dark dokonce mají Spire hack.

Pravidla ale rozhodně nejsou to, proč tuto hru hrát, a tak odhazují háv zdánlivé objektivity a peru tomu pět hvězd.
Sosacek
Příspěvky: 25735
Registrován: 14. 7. 2004, 19:30

Re: Spire a Heart

Příspěvek od Sosacek »

Problem se Spire (a jeste vic s Heart) je, ze aby to clovek mohl hrat plnohodnotne tak potrebuje Keltona nebo nekoho.
“And, for an instant, she stared directly into those soft blue eyes and knew, with an instinctive mammalian certainty, that the exceedingly rich were no longer even remotely human.”
― William Gibson, Count Zero
Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 7484
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: hanzové mesto Brémy

Re: Spire a Heart

Příspěvek od Bifi »

Sosacek píše: 15. 12. 2022, 20:27 Problem se Spire (a jeste vic s Heart) je, ze aby to clovek mohl hrat plnohodnotne tak potrebuje Keltona nebo nekoho.
Môžeš to rozviesť? Lebo mňa ten Heart celkom zaujal...
"Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books." :arrow? Play the worlds, not the rules
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre


Obrázek
Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
Stařec
Příspěvky: 226
Registrován: 25. 8. 2010, 11:30

Re: Spire a Heart

Příspěvek od Stařec »

Adaptoval jsem OSR one-page dungeon Guse L. pro Heart - City Beneath a jeho rozšíření Vermissian Black Ops. Přidal jsem pár domácích úprav a nové seznamy kouzel a kouzelných předmětů (resp. přidal kouzelné vlastnosti předmětům, které původně nic nedělaly), se kterými se mi Heart hrál výrazně snadněji.

Protože originální texty scénáře i pravidel jsou v EN, tak jsem to taky napsal všechno v EN, ale jazyková úroveň je nejspíš lehce pochybná.

https://drive.google.com/drive/folders/ ... share_link
Za tento příspěvek děkují uživateli Stařec:
Selhan
Verba vana aut risui apta non loqui!
Odpovědět

Zpět na „Hry, systémy, světy“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 10 hostů