[Nebrat vážně] Kontroverzní diskuze o RPG
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 20871
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
[Nebrat vážně] Kontroverzní diskuze o RPG
Včera se na setkání brněnské sekce RPG fóra velice ujala jistá Godricova společenská hra, kterou si pro velký úspěch dovolím vykrást a adaptovat (ehm... trochu zmírnit) na RPG diskuze. Funguje to takhle:
Napište nějaký výrok o RPG, kterému skutečně věříte (!), ale který je podle vás kontroverzní.
Když uvidíte cizí výrok, se kterým nesouhlasíte a nadzvedává vás ze židle, ohraďte se a dotyčnému to náležitě vytmavte!
Nepovinné pravidlo: Dostáváte bod za každého člověka, kterého vaše kontroverze vyprovokuje k reakci.
(Není nutné dělat obojí, můžete klidně jen psát výroky nebo klidně jen komentovat. Můžete i souhlasit. Ale v zájmu hry by bylo dobré to točit dalšími a dalšími výroky.)
Snažte se dodržovat škádlivého, herního ducha diskuze. Cílem není zhádat se navážno do krve v kilometrových válkách citací, cílem je probrat s nadsázkou témata, o kterých byste třeba neměli motivaci nebo vůli diskutovat zdlouhavě navážno. Chápejte, že výroky jsou záměrně provokativní. A moc se nesnažte dobrat pravdy – lepší je nezasekat se a po chvíli jít dál.
Napište nějaký výrok o RPG, kterému skutečně věříte (!), ale který je podle vás kontroverzní.
Když uvidíte cizí výrok, se kterým nesouhlasíte a nadzvedává vás ze židle, ohraďte se a dotyčnému to náležitě vytmavte!
Nepovinné pravidlo: Dostáváte bod za každého člověka, kterého vaše kontroverze vyprovokuje k reakci.
(Není nutné dělat obojí, můžete klidně jen psát výroky nebo klidně jen komentovat. Můžete i souhlasit. Ale v zájmu hry by bylo dobré to točit dalšími a dalšími výroky.)
Snažte se dodržovat škádlivého, herního ducha diskuze. Cílem není zhádat se navážno do krve v kilometrových válkách citací, cílem je probrat s nadsázkou témata, o kterých byste třeba neměli motivaci nebo vůli diskutovat zdlouhavě navážno. Chápejte, že výroky jsou záměrně provokativní. A moc se nesnažte dobrat pravdy – lepší je nezasekat se a po chvíli jít dál.
Re: [Nebrat vážně] Kontroverzní diskuze o RPG
Tohle ti připadá nějak víc kontroverzní? Mě vždycky přišlo, že na tomhle bazírují spíš lidi, co se v tom zbytečně detailisticky moc rejpají a nekoukají na jádro pudla.
"Nadšený kontrarián."
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.
- MarkyParky
- Příspěvky: 16381
- Registrován: 11. 8. 2011, 02:37
Re: [Nebrat vážně] Kontroverzní diskuze o RPG
Sharka mě inspirovala. Není to reakce, spíš rozvedení.
Hranice mezi "ještě dodělávám/ladím přípravu" a "už improvizuji/upravuji obtížnost" objektivně neexistuje a leží jen v myslích vypravěčů - tam, kde si ji oni sami vytyčí.
Hranice mezi "ještě dodělávám/ladím přípravu" a "už improvizuji/upravuji obtížnost" objektivně neexistuje a leží jen v myslích vypravěčů - tam, kde si ji oni sami vytyčí.
Re: [Nebrat vážně] Kontroverzní diskuze o RPG
Já bych se nebál to posunout i dál, je v pořádku to upravit i po hře, hlavně když je zábava.
- Quentin
- Noob of The Round Table
- Příspěvky: 9334
- Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: [Nebrat vážně] Kontroverzní diskuze o RPG
Jenže někteří si ji vytyčí před negování hráčských rozhodnutí a jiní zaMarkyParky píše: ↑21. 11. 2021, 13:19Sharka mě inspirovala. Není to reakce, spíš rozvedení.
Hranice mezi "ještě dodělávám/ladím přípravu" a "už improvizuji/upravuji obtížnost" objektivně neexistuje a leží jen v myslích vypravěčů - tam, kde si ji oni sami vytyčí.
(což je asi podstatná část celé té fudging diskuze)
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 20871
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Re: [Nebrat vážně] Kontroverzní diskuze o RPG
Sharko, nemyslím, že je to tvoje tvrzení kdovíjak kontroverzní, ale stejně...sharka píše: ↑21. 11. 2021, 08:49 Příprava situací, které můžou ve hře nastat, není railroad. A to ani když tam není explicitně zmíněno "upravit dle aktuální situace".
Úprava statistik monster/protivníků během hry tak, aby víc odpovídaly záměru, který s ním GM má, není podvod. Když je v pořádku upravit je před hrou, je v pořádku je upravit během hry, obzvlášť, pokud před hrou GM něco přehlédne.
Co myslíš upravením statistik, „aby víc odpovídaly záměru“? Pokud si GM připraví mocnou stvůru chrlící oheň, kterou zamýšlel jako finálního nebezpečného bosse, a najednou na začátku boje zjistí, že má moc málo životů a malý damage, tak ještě chápu, že to nějak improvizovaně poladí, aby s následujícího boje byl vážně bossfight.
Pokud je ale příšera nastavená dobře a hráčům prostě dobře napadají kostky nebo hráči vymyslí nějaký důmyslný plán, jak příšeru zlikvidovat – prostě pokud ji hráči férově porazí, ale GM v tu chvíli zašumluje její statistiky a dá ji nějaký boost, aby přežila a ještě je potrápila (protože jeho „záměrem“ bylo, že s ní budou bojovat dlouho, až všichni skoro umřou), tak je to podvod jak sviňa.
A pokud naopak příšera hráčské postavy masakruje a GM upraví její statistiky tak, aby přežili a porazili ji, tak je to taky podvod.
Hráči nemají být blbí a mají ustoupit. Není úkolem GM, aby je milosrdně zachraňoval.
Re: [Nebrat vážně] Kontroverzní diskuze o RPG
Takže pokud to GM za chodu upraví tak, aby ustoupit šlo, tak vlastně Sharka má pravdu, že jo ?
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 20871
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Re: [Nebrat vážně] Kontroverzní diskuze o RPG
Jít ustoupit by mělo jít vždycky.
Takže jestli GM musí upravit situaci tak, aby šlo ustoupit, jenom napravuje vlastní chybu a to je cajk.
Takže jestli GM musí upravit situaci tak, aby šlo ustoupit, jenom napravuje vlastní chybu a to je cajk.
- Quentin
- Noob of The Round Table
- Příspěvky: 9334
- Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: [Nebrat vážně] Kontroverzní diskuze o RPG
What?
Když se pustíš do boje s nějakým monstrem, co se pohybuje rychleji než ty, tak DM nemá povinnost, tě necht utéct, ne? Ten jenom pokračuje v moderování. Je na tobě vykoumat únikovou cestu nebo monstrum zpomalit či odlákat. DM nesloží ruce s tím, že hladový supodlaci tě na pláni "samozřejmě" nedoženou To je skoro WTF teritorium.
Volby mají být informované, ale taky mají mít adekvátní následky.
Začínám si myslet, že vůbec nevíš, o čem je D&D.
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 20871
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Re: [Nebrat vážně] Kontroverzní diskuze o RPG
No tak když jsem říkal "ustoupit", zahrnuju do toho samozřejmě i možnost "vůbec se nepouštět do boje s příšerou rychlejší než ty". Dokud se hráči sami rozhodli, tak je to OK.
Já si představoval spíš scénu, kdy GM hodí tu rychlou příšeru na hráče z čistého nebe, aniž by s tím mohli něco udělat, a potom je potřebuje nějak zachránit, aby svoji chybu napravil.
Já si představoval spíš scénu, kdy GM hodí tu rychlou příšeru na hráče z čistého nebe, aniž by s tím mohli něco udělat, a potom je potřebuje nějak zachránit, aby svoji chybu napravil.
Re: [Nebrat vážně] Kontroverzní diskuze o RPG
Myslím, že mě za to můžou lidi na internetech seřvat, takže minimálně z nějakého pohledu mi to kontroverzní přijde - už jen proto, že jsem viděla více vymezování se proti těmhle věcem, než jejich obhajobu.
A už jen to, žes mi vypsal všechny ty případy, kdy to podvod je, značí jistou kontroverznost.
Například když je potvora něco, co žije pod zemí a až když se s potká s družinou mi dojde, že jsem si k ní nenapsala spešl smysly nebo pohyb - např. dakrvision, tremorsense, burrow, atd... Tak je prostě přidám.
Nebo když dává smysl, aby NPC mělo připravené nějaké kouzlo, které mě při přípravě nenapadlo, ale to NPC neni debil a ze situace je jasné, že by ho mělo mít, tak ho přidám.
fluffy and non-lethal nuke
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 20871
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Re: [Nebrat vážně] Kontroverzní diskuze o RPG
To abys dostala bod.
Jinak teda plusíšek tvému předchozímu příspěvku, s tím souhlasím.
Re: [Nebrat vážně] Kontroverzní diskuze o RPG
Já zase souhlasím s Markusem To mi připadá na celé téhle diskusi nejkontroverznější
Jinak souhlas i poslední Sharkou. Přidání kouzel které by prostě měl, kdyby nad tím hodinu přemýšlel (ale GM tu hodinu nad kouzly jednoho NPC prostě přemýšlet nebude, sorry jako), dodání smyslu (čivy), který příšera logicky má, jen tam chybí... to je všechno ok, i když to budí vášně.
Na hranici je za mě boost HPček apod. Já s tím docela často bojuju u DrD2, protože prostě jsem měkký a posílám na hráče slabé potvory v malých počtech. A když náhodou hodím někoho silnějšího jako výzvu, stejně se ukáže, že jsem družinu podcenil, protože ekonomika akcí, ktreativní možnosti... Tady to neupravuju, připadá mi to nefér, ale chápu, když někdo dá v DnD příšeru na cool combat a pak si "pozdě" uvědomí, že špatně přečetl CRko nebo mu něco nedošlo a pak trochu upraví nějaký stat.
Rád to nemám, ale pochopím to, zejména kdyby to znamenalo, že někdo zařve na "chybu GMa".
Jak ale řekl Markus. Fixlovat sílu nepřátel, protože je hráči přečůrají a vyřeší boss fight z půlky nějakou fintou nebo naopak spoléhají na štěstí, zneužívají svoji sílu a najednou jim to prostě nepadá... To už by mělo být chucpe.
(Nebo si tedy přiznejme, že hrajeme nějakou vyprávěcí hru a máme plot imunity, ale nevyprávějme si pohádky).
Jinak souhlas i poslední Sharkou. Přidání kouzel které by prostě měl, kdyby nad tím hodinu přemýšlel (ale GM tu hodinu nad kouzly jednoho NPC prostě přemýšlet nebude, sorry jako), dodání smyslu (čivy), který příšera logicky má, jen tam chybí... to je všechno ok, i když to budí vášně.
Na hranici je za mě boost HPček apod. Já s tím docela často bojuju u DrD2, protože prostě jsem měkký a posílám na hráče slabé potvory v malých počtech. A když náhodou hodím někoho silnějšího jako výzvu, stejně se ukáže, že jsem družinu podcenil, protože ekonomika akcí, ktreativní možnosti... Tady to neupravuju, připadá mi to nefér, ale chápu, když někdo dá v DnD příšeru na cool combat a pak si "pozdě" uvědomí, že špatně přečetl CRko nebo mu něco nedošlo a pak trochu upraví nějaký stat.
Rád to nemám, ale pochopím to, zejména kdyby to znamenalo, že někdo zařve na "chybu GMa".
Jak ale řekl Markus. Fixlovat sílu nepřátel, protože je hráči přečůrají a vyřeší boss fight z půlky nějakou fintou nebo naopak spoléhají na štěstí, zneužívají svoji sílu a najednou jim to prostě nepadá... To už by mělo být chucpe.
(Nebo si tedy přiznejme, že hrajeme nějakou vyprávěcí hru a máme plot imunity, ale nevyprávějme si pohádky).
Re: [Nebrat vážně] Kontroverzní diskuze o RPG
Je railroad ak si predpripravim material z nahodnych generatorov?
Napriklad mork bork po mne chce kazdy den aby som si hodil ci uz pride koniec sveta. Je railroad ak si to nahadzem v klude pocas pripravy a urobim si kalendarik?
Napriklad mork bork po mne chce kazdy den aby som si hodil ci uz pride koniec sveta. Je railroad ak si to nahadzem v klude pocas pripravy a urobim si kalendarik?
Moaaaar!!!! - [móur] - The provided level of material relevant to my interests is insufficient to meet my personal required needs.
Re: [Nebrat vážně] Kontroverzní diskuze o RPG
Railroad nemá s přípravou nic společného. Jde railroadovat klidně i bez jakékoliv přípravy a zároveň mít připraveno tisíce stran podkladů a nerailroadovat vůbec.
"Nadšený kontrarián."
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.
Re: [Nebrat vážně] Kontroverzní diskuze o RPG
Okej skusim to este trochu potiahnut hlbsie. Ak uz mam svoj kalendarik a viem kedy sa odohraju eventy veduce ku koncu sveta. Mozem sa na ne pripravit? Alebo si vyplnit kalendarik podla toho ako bude svet na tieto udalosti reagovat? Mozem si tam doplnit sceny vyobrazujuce strasne zmeny ktore si nastavim na konkretny den a tam ich nejak vtesnam aby ich hraci videli? Kde je hranica railroadu?
Moaaaar!!!! - [móur] - The provided level of material relevant to my interests is insufficient to meet my personal required needs.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Ahrefs [Bot] a 10 hostů