[Nebrat vážně] Kontroverzní diskuze o RPG

Obecné diskuze nezávislé na herním systému či světě.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 21004
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

[Nebrat vážně] Kontroverzní diskuze o RPG

Příspěvek od Markus »

Včera se na setkání brněnské sekce RPG fóra velice ujala jistá Godricova společenská hra, kterou si pro velký úspěch dovolím vykrást a adaptovat (ehm... trochu zmírnit) na RPG diskuze. Funguje to takhle:

:arrow? Napište nějaký výrok o RPG, kterému skutečně věříte (!), ale který je podle vás kontroverzní.

:arrow? Když uvidíte cizí výrok, se kterým nesouhlasíte a nadzvedává vás ze židle, ohraďte se a dotyčnému to náležitě vytmavte!

:!: Nepovinné pravidlo: Dostáváte bod za každého člověka, kterého vaše kontroverze vyprovokuje k reakci.

(Není nutné dělat obojí, můžete klidně jen psát výroky nebo klidně jen komentovat. Můžete i souhlasit. :) Ale v zájmu hry by bylo dobré to točit dalšími a dalšími výroky.)

Snažte se dodržovat škádlivého, herního ducha diskuze. Cílem není zhádat se navážno do krve v kilometrových válkách citací, cílem je probrat s nadsázkou témata, o kterých byste třeba neměli motivaci nebo vůli diskutovat zdlouhavě navážno. Chápejte, že výroky jsou záměrně provokativní. A moc se nesnažte dobrat pravdy – lepší je nezasekat se a po chvíli jít dál.
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16467
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: [Nebrat vážně] Kontroverzní diskuze o RPG

Příspěvek od MarkyParky »

To je přesně ten omyl, na který upozorňuje Sirien.

PowerLevel != Spotlight
a
Balance Powerlevelu neimplikuje balanc spotlightu.

Case study: Hardholder v ApocalypseWorldu. Eyeopening...
Uživatelský avatar
sirien
Enfant terrible
Příspěvky: 8902
Registrován: 6. 6. 2004, 18:10
Kontaktovat uživatele:

Re: [Nebrat vážně] Kontroverzní diskuze o RPG

Příspěvek od sirien »

Anathron: musím říct, že mé dilema mezi seriózní odpovědí a čiročirou jízlivostí je značné. Ale, jsme kde jsme...

Chápu, že jsi oslněný. Zavři oči a pokračuj, z tý jeskyně se dostaneš. ;)

Hra není monotematická. Problém vyváženosti není problém různých úrovní. Spotlight není o moci. Doufám, že Ti ty tři kulturní šoky nezkazí svátky :D


Marky: vystup z mého stínu a přestaň mě nijovat, je to otravný!
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
sirien
Enfant terrible
Příspěvky: 8902
Registrován: 6. 6. 2004, 18:10
Kontaktovat uživatele:

Re: [Nebrat vážně] Kontroverzní diskuze o RPG

Příspěvek od sirien »

A fuck competition, let's play fair, za tenhle bullshit si bod zasloužíš:
MarkyParky píše: 27. 12. 2021, 11:46Dát kouzelníkovi omezený výběr z předskriptovaných kouzel je stejná pitomost, jako říct válečníkovi, že smí používat jen omezené množství zbraní a dělat s nimi předskriptované typy útoků.
Mezi kontroverzními vhledy se tu objevuje dost konin, ale za tuhle si zasloužíš rovnou hvězdičku.

DnD tradici stranou, koncept kouzel jako rituálů s pevným efektem je součástí mytologie a mnoha magických tradic - idea knih kouzel se nezrodila z ničeho. Magie v podobě konkrétních zaklínadel, gest, symbolů a k nim náležícím efektů je prostě archetyp.

Z hlediska game designu na tom není nic problematického - je to jen otázka vyvážení počtu kouzel a specifičnosti definice těch efektů. Kdybys nakopnul DnDčko (a DnD-like hry) za to, že má absurdně restriktivní skript těch efektů, tak neřeknu popel, protože ano, má - ale problém není v tom, že má skript efektů, ale v tom, jak je tento skript pojatý. Zejména u kouzel, která zavání možnou univerzalitou.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16467
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: [Nebrat vážně] Kontroverzní diskuze o RPG

Příspěvek od MarkyParky »

Kdyby ses nezdržoval s komentáři o jizlivosti, mohl jsi mě předběhnout. :P
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 21004
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [Nebrat vážně] Kontroverzní diskuze o RPG

Příspěvek od Markus »

Tak třeba já mám konkrétní kouzla typu „přiměje jednu konkrétní osobu na celý den chovat se k tobě přátelsky“ milionkrát radši než vágnosti typu „vymysli si cokoli... úplně cokoli“.

Obecně mám rád hry, které mají konkrétní pravidla, než ty abstrahované nebo vyprávěcí.
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16467
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: [Nebrat vážně] Kontroverzní diskuze o RPG

Příspěvek od MarkyParky »

Falešné dilema.

Můžeš mít velmi konkrétní pravidla limitující a popisující fungování magie, aniž bys hráčům nutil konkrétní naskriptovaná kouzla.

Třeba:
Magie mysli
"Přiměje cíl akce v dosahu nějak se chovat po krátkou chvíli. Bude si toho vědom.
Za 1 magický fufník můžeš efekt rozšířit:
- na další osobu
- prodloužit dosah
- prodloužit trvání
- udělat to skrytě, bez jeho vědomí
Naposledy upravil(a) MarkyParky dne 27. 12. 2021, 15:07, celkem upraveno 3 x.
Za tento příspěvek děkují uživateli MarkyParky:
Lyncz
Uživatelský avatar
Antharon
Příspěvky: 6948
Registrován: 24. 10. 2007, 16:33
Bydliště: Šenkvice

Re: [Nebrat vážně] Kontroverzní diskuze o RPG

Příspěvek od Antharon »

sirien: skusim to preformulovat.

Ak mas spolocne challenge, ktore maju postavy spolu plnit, ak je jedna z postav vseobecne silnejsia ako ostatne, znamena to, ze bude riesit via problemov ako ostatne. Vychadza to z hlupeho presvedcenia, ze kazdy challenge by mal riesit ten najlepsi v skupine.

Ako sa to da zmenit? Rozdel skupinu, motivuj ich aby sa aktivne vrhali do nebezpecia aj ked nie su najlepsi.

Bezni DnDckari takto ale nehraju.
Moaaaar!!!! - [móur] - The provided level of material relevant to my interests is insufficient to meet my personal required needs.
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16467
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: [Nebrat vážně] Kontroverzní diskuze o RPG

Příspěvek od MarkyParky »

Antharon píše:
Ak mas spolocne challenge, ktore maju postavy spolu plnit, ak je jedna z postav vseobecne silnejsia ako ostatne, znamena to, ze bude riesit via problemov ako ostatne. Vychadza to z hlupeho presvedcenia, ze kazdy challenge by mal riesit ten najlepsi v skupine.
Tohle přeci vůbec není pravda.

1) Zaměnujes výšku a šířku schopností.
2) Fictional positioning matter. Cíl, kterého dosáhneš, má fikční podobu a nejlepší ve skupině nemusí nabízet nejžádanější výsledek.

Řešit svádění nejlepším bojovým skillem = hrát znásilnění místo lásky/touhy.
Uživatelský avatar
sirien
Enfant terrible
Příspěvky: 8902
Registrován: 6. 6. 2004, 18:10
Kontaktovat uživatele:

Re: [Nebrat vážně] Kontroverzní diskuze o RPG

Příspěvek od sirien »

Marky: spíš kdybych nad těma jízlivostma neváhal a vypálil sem je hned :D

Antharon: Dokud z tý krabice nevylezeš, tak si asi moc konstruktivně nepopovídáme ;)
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22624
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: [Nebrat vážně] Kontroverzní diskuze o RPG

Příspěvek od Jerson »

V normálních (nikoliv nezbytně reálných) světech často nedává smysl, aby nějaký úkol řešil sám ten, který ho umí nejlépe, a ostatní se jen dívali, protože nemají jak přispět k výsledku. To je výsledek individuálního pojetí postav v RPG a (obvykle) mizerně řešené spolupráce. Shrnuto

Mnoho tvůrců RPG uvažuje o postavách individualisticky a neumí vytvořit dobrá pravidla pro spolupráci a pomáhání postav.

Pokud jde o kouzla vycházející z historického kontextu, tak postupy pro konkrétní efekty byly velmi časté, nicméně to že by kouzelník mohl používat pouze omezený počet z těch, které by byl schopen zvládnout, a že by jich mohl použít pouze omezený počet na den (přestože samotné zaklínání je velmi rychlé), to už historickou oporu nemá. Ale hlavně

Jasné a hlavně hodně spolehlivé efekty magie (kouzel) dělají z magie obyčejnou technomancii.
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16467
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: [Nebrat vážně] Kontroverzní diskuze o RPG

Příspěvek od MarkyParky »

Jerson píše: 27. 12. 2021, 16:02 Jasné a hlavně hodně spolehlivé efekty magie (kouzel) dělají z magie obyčejnou technomancii.
Clarke říkal, že dostatečně pokročilá technologie je nerozlišitelná od magie.

Ve fantasy to platí i naopak. Dostatečně pokročilá magie je nerozlišitelná od technologie (a tedy i stejně spolehlivá).
Uživatelský avatar
sirien
Enfant terrible
Příspěvky: 8902
Registrován: 6. 6. 2004, 18:10
Kontaktovat uživatele:

Re: [Nebrat vážně] Kontroverzní diskuze o RPG

Příspěvek od sirien »

Velmi časté nepochopení a omyl. Clark mluvil o subjektivním vnímání pozorovatele, nikoliv o objektivní kvalitě věci - zejména z pohledu čtenáře/diváka (nebo hráče). Psionika může být efektivně stejná jako magie, ale její (bio)technologická a vědecky popsaná stylizace jí (a světu v němž je přítomná) dává zcela odlišný feeling a zejména vyznění.

Dostatečně pokročilá magie může vést k podobným efektům na svět, jako technologie, ale pokud jí autor vysloveně nestylizuje jako "alternativní technologii", tak to prostě je stále magie a rozhodně rozlišitelná je. A pokud jí jako alter-technologii stylizuje, tak svou magičnost v mnohém ztratí. Tohle je třeba hodně cítit v new-weirdech nebo různých alchemy-puncích (nebo vlastně i steam-puncích nebo clockwork-puncích atp.)
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
Passingby
Příspěvky: 1640
Registrován: 13. 10. 2021, 16:41

Re: [Nebrat vážně] Kontroverzní diskuze o RPG

Příspěvek od Passingby »

Hrát pravý oldschool "as-written" znamená nehrát ho "as-written," protože 1. pravidlo pravého oldschoolu je "změňte si cokoliv."

Z čehož vyplývá...

Pravý oldschool je nedosažitelný, protože čím víc se k němu blížíme, tím víc se od něj vzdalujeme.
Za tento příspěvek děkují uživateli Passingby tito uživatelé (celkem 2):
Antharon, Winnie
Verify you are a human.
It's just an overreaction. In a few months, nobody will remember the drama.
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16467
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: [Nebrat vážně] Kontroverzní diskuze o RPG

Příspěvek od MarkyParky »

To zní až Cimmermanovsky.
Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 9342
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: [Nebrat vážně] Kontroverzní diskuze o RPG

Příspěvek od Quentin »

Iwas Passingby píše: 30. 12. 2021, 20:35 Hrát pravý oldschool "as-written" znamená nehrát ho "as-written," protože 1. pravidlo pravého oldschoolu je "změňte si cokoliv."

Z čehož vyplývá...

Pravý oldschool je nedosažitelný, protože čím víc se k němu blížíme, tím víc se od něj vzdalujeme.
Random asociace :D
https://www.youtube.com/watch?v=6L9aPyb-IBE
Za tento příspěvek děkují uživateli Quentin:
Passingby
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Odpovědět

Zpět na „O hraní obecně“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Ota a 9 hostů