Erillion – kampaň poctivého „generického“ starého D&D (v OSE)

Zápisy a zážitky z vašich her, pomoc s přípravou, společné hraní.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20994
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Erillion – kampaň poctivého „generického“ starého D&D (v OSE)

Příspěvek od Markus »

Začínám novou kampaň, tentokrát v OSE a s cílem vyzkoušet si poctivé „staré“ D&D. To slovo „staré“ je v uvozovkách, protože sice budu používat stará pravidla, ale nejde mi o rekonstrukci 70. let – naopak, chci si v praxi vyzkoušet principy práce se starým D&D, které se vyvinuly v rámci old school renesance (OSR). Takže bude sandbox, hexcrawl a spousta jiných populárních slovíček.

Úvodní představení:
:arrow? ER00: Jak správně hrát poctivé „staré“ D&D?
:arrow? ER01: Počestná zrada.

Pokud jste z Brna a chcete se přidat, rád vás uvítám!
Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 10153
Registrován: 16. 9. 2007, 11:55

Re: Erillion – kampaň poctivého „generického“ starého D&D (v OSE)

Příspěvek od eerieBaatezu »

Doufám, že to dáte na youtube.
Obrázek
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20994
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Erillion – kampaň poctivého „generického“ starého D&D (v OSE)

Příspěvek od Markus »

Doufáš marně, jsme tak old school, že hrajeme naživo. :) Ale těší mě zájem. Budu psát zápisy.
Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 10153
Registrován: 16. 9. 2007, 11:55

Re: Erillion – kampaň poctivého „generického“ starého D&D (v OSE)

Příspěvek od eerieBaatezu »

$-x

Na sebe aspoň namiřte mikrofon nebo něco.
Obrázek
Uživatelský avatar
KDolecek
Příspěvky: 927
Registrován: 2. 11. 2008, 18:38

Re: Erillion – kampaň poctivého „generického“ starého D&D (v OSE)

Příspěvek od KDolecek »

Mně henchmeni moc nebaví, takže doufám, že je bude managovat někdo jiný.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20994
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Erillion – kampaň poctivého „generického“ starého D&D (v OSE)

Příspěvek od Markus »

To jsem taky chtěl napsat - mě taky moc ne. :) Respektive líbí se mi představa, že se najmou na nějaký jasně omezený úkol... a že jsou to vlastně důležitá NPC, která mají vztahy s postavami (nebo aspoň nějací zástupci). Ale když se hra stane hrou o managování jednotek, tak už to pro mě není úplně žánr dobrodružné sword & sorcery – ten si pojím spíš s hrstkou odvážlivců.

Nebo jinak: Když je potřeba zaútočit na nepřátelský tábor, tak najmutí žoldáků je rozumná volba – tohle je jejich práce. Když je potřeba prozkoumávat záhadné podzemí plné hrůzných nástrah, tak tam letou jen čtyři stateční...

Ale jak jsem psal - chtěl bych to nechat vyplynout hrou.
Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 9342
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Erillion – kampaň poctivého „generického“ starého D&D (v OSE)

Příspěvek od Quentin »

Precetl jsem úvodní článek a prichazim lobbovat za použití brozurek :)

Minimálně si vytiskni Alchymii do každé hry a nech ji ležet na stole. Ta je pro DMa úplně low effort. Hráči naberou nějaké trofeje, propali trochu peněz na vaření lektvaru, a ve hře bude víc hraček pro zajímavé situace. Nemá to nevýhody.

Jednorázové magicke predmety už musíš zapojit sám, Okultní knihy taky (i když ty se možná nabídnou samy, sotva se někde bude lootovat knihovna), ale jinak taky mají potenciál na vyrobeni zábavných situaci.

Ritual: Nevideny sluha vyžaduje spotlight, a pak ho musíš dostatovat a roleplayovat. Toho tady asi nepotřebuješ, působí dost story-gamey. Je dobrý, když máš málo nebo jen jednoho hráče.

Strážní věž můžeš rovnou placnout na nějaký hex. U Slangy a Agnör záleží na tom, jak moc ti přijdou nekonkretni (Agnor je vlastně docela odnd ready)
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20994
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Erillion – kampaň poctivého „generického“ starého D&D (v OSE)

Příspěvek od Markus »

Díky za lobbing. Tvé věci využít rozhodně chci! Ale nebudou to určitě dobrodružství, protože hodlám brát jen dobrodružství psaná pro staré D&D a retroklony. Ta tvoje jsou na mě moc minimalistická :) + musel bych řešit takové věci jako dodělávat loot a konvertovat magii, což se mi nechce, když mám velkou zásobu retroklonových dobrodružství, na která nemusím ani sáhnout.

Ale na ostatní brožurky si brousím zuby. Postupně, postupně... teď nás čeká první sezení a mám co dělat, abych si vůbec připravil ty největší nezbytnosti. Brožurky jsou zbytné.

A víš, co bych využil nejvíc? Kdybys do formátu brožurky předělal těch svých 100 žoldáků či co. :) (Kecám, mám už to vytisknuté a připravené ke hře... jen říkám, že je to užitečný zdroj, který by stál za brožurkové zpracování.)
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20994
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Erillion – kampaň poctivého „generického“ starého D&D (v OSE)

Příspěvek od Markus »

Rozvedu tohle, protože s tím mám čerstvou zkušenost...
Markus píše: 22. 11. 2021, 09:12 Ale nebudou to určitě dobrodružství, protože hodlám brát jen dobrodružství psaná pro staré D&D a retroklony. Ta tvoje jsou na mě moc minimalistická :)
Dělám sandboxovou kampaň, v tuhle chvíli v ním mám před prvním sezením „umístěná“ dvě dobrodružství. Umístit jedno dobrodružství do kampaně s sebou vždycky nese nějaký overhead. Potřebuju vymyslet linky a háčky, které na něj budou odkazovat. Potřebuju ho trochu „roztahat do krajiny“, tj. vymyslet, jak může interagovat s širším světem – co se o něm říká, jestli na něj někdo má nějaké vazby. Potřebuju si promyslet nějaké „scénky“, třeba setkání s NPC, které do dobrodružství jde a potřebuje pomoc atd... atd... A pak samozřejmě to dobrodružství zůstává ve hře i po „dohrání“ a nějak interaguje se světem (třeba představilo novou frakci).

Množství tohohle overheadu je víceméně konstantní, ať už je dobrodružství malé, nebo velké. Když už si s tím dám tu práci, chci, aby mi to dobrodružství nabídlo dost obsahu tak na 2–3 sezení. Prostě já do toho vložím nějakou časovou investici a čekám, že pak mám na pár sezení vystaráno.

V zásadě pro mě nedává smysl použít třeba Strážní věž, jejíž příprava a zapojení do kampaně (čarodějnice? jak na ně navážu? jak to rozehraju? kněz? odkud je? čí je to kněz? na jakou frakci je napojený?) mě bude stát víc času, než za jak dlouho tu věž pak odehrajeme.

EDIT: Tohle není nic proti tvojí tvorbě, ale obecně proti fenoménu one-page dungeonů, který jsem dodnes nedocenil.
EDIT2: Dokážu si ale představit, že využiju nějaké one-page dungeony bez příběhu, např. skřetí doupě nebo tvrz banditů. Čistě filler nebo náhodné setkání. To ale nemůžou obsahovat takové věci, jako je konspirace čarodějnic v sousedních nepopsaných vesnicích.
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16463
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Erillion – kampaň poctivého „generického“ starého D&D (v OSE)

Příspěvek od MarkyParky »

To máš z toho, že propojuješ obsah předtím, než s ním hráči interagují.

Dělej to až potom. Ušetříš si spoustu práce...

Edit: Nemyslím improvizaci při hře, myslím mezi sezeními, ale reaktivně.
Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 9342
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Erillion – kampaň poctivého „generického“ starého D&D (v OSE)

Příspěvek od Quentin »

Já jsem to použil přesně obráceně. Dal jsem to do hry prakticky naslepo, a teprve, až když se o tu holku začal někdo zajímat, tak jsem dodělal zbytek (na další sezení).

IMHO tu věž můžeš postavit na nějaký libovolný hex a nemyslet na ni. Jediná podmínka je, aby někde v blízkosti (vedlejší hex, stejný hex) byl kněz (nebo jiný významný týpek; baron, starosta, whatever), kterému můžeš dát to ukradené dítě. To je celé.
tl:dr vsákne se to kdekoli je nějaká civilizace.

Ale jinak tvůj front-load prep přístup k hexcrawlu chápu. Jen ten overhead nemusí být tak velký, protože ani ta insvestice do toho dobrodružství není tak velká (dá se hrát prakticky z brožury, když už jsi ji někdy dřív přečetl).

Tak jako tak to není rocket science a za dobu, co o tom opakovaně diskutujeme jsme mohli vymyslet jiné a lepší dobrodružství, protože tohle je vesměs generic jednohubka (nám zabrala třeba dvě hodiny) :D

Asi se snažím tímhle žvatláním říct, že to moc hrotíš. Respektive, že děláš serióznější přípravu než jsem měl já, když jsem věž použil.

edit: Marky mě předběhnul :D
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20994
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Erillion – kampaň poctivého „generického“ starého D&D (v OSE)

Příspěvek od Markus »

MarkyParky píše: 22. 11. 2021, 09:37 To máš z toho, že propojuješ obsah předtím, než s ním hráči interagují.
Dělej to až potom. Ušetříš si spoustu práce...
Hele, vůbec nechápu, jak ti tohle může fungovat. Does not compute.

Jdu na první sezení. Mám dvě dobrodružství na různých místech mapy, jinde než hráči začínají. Potřebuju mít promyšleno, jak tu hru začnu a jak se k nim hráči můžou dostat. Kdo jim o nich poví? Co je na nich může zajímat? Co k nim vede? Jak se o nich dozvědí?

Rada „nepropojuj obsah, než s ním budou interagovat“ je pro mě nepochopitelná. Exploze mozku.
Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 9342
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Erillion – kampaň poctivého „generického“ starého D&D (v OSE)

Příspěvek od Quentin »

Markus píše: 22. 11. 2021, 09:27EDIT: Dokážu si ale představit, že využiju nějaké one-page dungeony bez příběhu, např. skřetí doupě nebo tvrz banditů. Čistě filler nebo náhodné setkání. To ale nemůžou obsahovat takové věci, jako je konspirace čarodějnic v sousedních nepopsaných vesnicích.
Skřetí jeskyně je téměř bez přesahu (jen vyděračský dopis a nesmrtelná holka)

A Smrt v Agnör je taky bez přesahu (hlavně mě zajímá, jestli je to vůbec hratelné :D )
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20994
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Erillion – kampaň poctivého „generického“ starého D&D (v OSE)

Příspěvek od Markus »

Quentin píše: 22. 11. 2021, 09:48 Skřetí jeskyně je téměř bez přesahu (jen vyděračský dopis a nesmrtelná holka)
Ano. Právěže Skřetí jeskyně je z tvých dobrodružství pro mě nejlepší. Ale to už jsem kdysi psal i s argumentací.
Uživatelský avatar
Selhan
Moderátor
Příspěvky: 3832
Registrován: 2. 3. 2016, 13:33
Bydliště: Pankrác
Kontaktovat uživatele:

Re: Erillion – kampaň poctivého „generického“ starého D&D (v OSE)

Příspěvek od Selhan »

Tak evidentně jsou snad dobrodružství, která se dají spíše použít jako začátek kampaně, a dobbodružství která jsou spíše doprostřed, ne? (A ano, jejich velikost s tím asi má docela souvislost.)
Toto všechno jsou jen nějaké mé naprosto subjektivní dojmy.
Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 9342
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Erillion – kampaň poctivého „generického“ starého D&D (v OSE)

Příspěvek od Quentin »

Markus píše: 22. 11. 2021, 09:48Hele, vůbec nechápu, jak ti tohle může fungovat. Does not compute.

Jdu na první sezení. Mám dvě dobrodružství na různých místech mapy, jinde než hráči začínají. Potřebuju mít promyšleno, jak tu hru začnu a jak se k nim hráči můžou dostat. Kdo jim o nich poví? Co je na nich může zajímat? Co k nim vede? Jak se o nich dozvědí?

Rada „nepropojuj obsah, než s ním budou interagovat“ je pro mě nepochopitelná. Exploze mozku.
Moje snaha zaháčkovat hráče do konkrétního dobrodružství je přímo úměrná tomu, kolik jsem do jeho přípravy dal úsilí. Pokud si stáhnu minidungeon z internetu, u kterého mi nezáleží na tom, jestli do něj vlezou nebo ne, tak si vystačím jen s umístěním na mapu a třeba jednou pověrou do tabulky pověr. Ten háčkovací setup, co popisuješ, dělám jen u věcí, které jsem sám hodiny vytvářel.

BTW na první hře se vždycky začíná před vstupem do dungeonu. Vždycky. Okamžité jasné taktické volby jsou ideální start hry, a hráčům nic nebrání v tom se na quest vybodnout, vrátit se do města, a začít v hospodě. Takže minimálně na první dungeon žádný setup nepotřebuješ. Stačí ti jen retroaktivní vysvětlení, jak se k němu postavy dostaly.
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Odpovědět

Zpět na „Vaše hraní - příprava, rady, zápisy a PbP“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Bing [Bot] a 2 hosti