Erillion – kampaň poctivého „generického“ starého D&D (v OSE)

Zápisy a zážitky z vašich her, pomoc s přípravou, společné hraní.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20871
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Erillion – kampaň poctivého „generického“ starého D&D (v OSE)

Příspěvek od Markus »

Začínám novou kampaň, tentokrát v OSE a s cílem vyzkoušet si poctivé „staré“ D&D. To slovo „staré“ je v uvozovkách, protože sice budu používat stará pravidla, ale nejde mi o rekonstrukci 70. let – naopak, chci si v praxi vyzkoušet principy práce se starým D&D, které se vyvinuly v rámci old school renesance (OSR). Takže bude sandbox, hexcrawl a spousta jiných populárních slovíček.

Úvodní představení:
:arrow? ER00: Jak správně hrát poctivé „staré“ D&D?
:arrow? ER01: Počestná zrada.

Pokud jste z Brna a chcete se přidat, rád vás uvítám!
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20871
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Erillion – kampaň poctivého „generického“ starého D&D (v OSE)

Příspěvek od Markus »

Quentin píše: 22. 11. 2021, 10:38 BTW na první hře se vždycky začíná před vstupem do dungeonu. Vždycky.
Na první hře se vždycky začíná v hospodě, přece!

Začínám si myslet, že vůbec nevíš, o čem je D&D. O-)
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22593
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Erillion – kampaň poctivého „generického“ starého D&D (v OSE)

Příspěvek od Jerson »

Quentin píše: 22. 11. 2021, 08:57Minimálně si vytiskni Alchymii do každé hry a nech ji ležet na stole. Ta je pro DMa úplně low effort. Hráči naberou nějaké trofeje, propali trochu peněz na vaření lektvaru, a ve hře bude víc hraček pro zajímavé situace. Nemá to nevýhody.
Quentine, nevím zda jsi myslel, že to nemá nevyhody v DnD - s tím bych souhlasil - nebo že to nemá nevýhody pro fantasy využití obecně, kde bych musel zásadně nesouhlasit.
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16382
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Erillion – kampaň poctivého „generického“ starého D&D (v OSE)

Příspěvek od MarkyParky »

Mám dvě dobrodružství na různých místech mapy, jinde než hráči začínají. Potřebuju mít promyšleno, jak tu hru začnu a jak se k nim hráči můžou dostat. Kdo jim o nich poví? Co je na nich může zajímat? Co k nim vede? Jak se o nich dozvědí?
Jdu na nulté/první sezení (to je jedno, jak tomu kdo říká). Hráčům řeknu, že to na něm bude trochu jinak než později ve hře - že to je vstup do kampaně, který je daný a slouží k ustanovení party, úvodních vztahů.

Pak vezmu konkrétní modul, a rozehraju ho s nimi. Ideálně takový, který není úplně uzavřný, obsahuje zajímavá nevysvětlená místa nebo z něj vede pár háčků někam jinam (je jedno kam). Nezačnu ho v hospodě otázkou "Kam jdete?", ale in media res.

Že to nemá žádnou návaznost a má to předskriptovanou pozici nevadí, jsem na začátku kampaně. Můžu tomu ale trochu pomoct aby to nebylo WTF. Může to být příjezd do kraje. Může to být Útěk z vězení nebo ze zajetí. Může to být zakázka která se neodmítá.

Co přesně to bude se buďto domluvím metaherně s hráči před hrou, nebo to určím direktivně protože mám nějaký nápad (teď jsem DrDO-retroklon-minikampaň zahájil tím, že hrdinové ztroskotali v bouři na pobřeží neznámé země - pod majákem na přivolávání bouří). Protože zatím můžu, zatím kampaň ještě nezačala, neomezuju tím rozhodování postav, protože postavy ještě neexistují. Vzniknou až ve chvíli, kdy se poprvé zeptám hráčů "Co děláte?"

Potom začnu hrát. Část obsahuje daná a uzavřená v rámci modulu a hraju ji přesně tak, jak je v tom modulu.
Když narazím na nějaký nevysvětlený kousek, tak předstírám že pro něj vysvětlení existuje někde mimo modul. V danou chvíli u herního stolu plácnu první věc co mě napadne, vůbec nemusí být nějak promyšlená a vůbec nemusím mít konkrétní vazbu na konkrétním NPC nebo místo z nějakého jiného modulu - byť je lepší, když je hrubě inspirovaná.
A čekám, co udělají hráči.

Pokud jim to úplně šumák, mávnou nad tím rukou jako nad úplně nezajímavou věcí, tak to dal neřeší, nanejvýš si někde udělám poznámku že jsem tohle plácnul, kdyby se někdy v budoucnu emergencí vyjevila možnost na to odkázat ( a předstírat že tohle už byl první náznak, první stopa, kterou hráči minuli).

Pokud se na to naopak chytnou začnou to mezi sebou řešit a zahrnovat do svých plánu, tak s nimi v klidu dohraju tohle sezení připraveným obsahem co mám, nanejvýš responzivně reaguji na dílčí hráčské otázky úplně stejným způsobem - pouštím dílčí okamžité nápady, které mají vysvětlení "někde venku". Teprve po sezení, v úplně stejném klidu doma začnu již vzniklý obsah dopracovávat a provazovat na další moduly, které se nabízí ... a i tam to dělám přiměřeně.

Do detailu dopracovávám vždycky jen ty věci, o kterých vím, že je použiji na příštím jednom dvou sezeních (protože hráčů se ptám, co budou dělat příště). Zbytek nechávám nastřelený na hrubo, otevřený nevysvětlený, nanejvýš si kontroluju, aby v tom nebyly kraviny ... a dopracovávat ho budu teprve ve chvíli, kdy se dostane na přetřes v hráčských plánech.

A jakmile mám hotovou přípravu na příští sezení s detailními vazbami na odehrané, tak se vracím do kroku 1 - jen tentokrát už není rozhodnutí, kam se jde dál, metaherně určené začátkem kampaně, ale vyplývá předchozích hráčských rozhodnutí.


Jako ano, popsal jsem to na wall-of-text, ale není to rocket science.

TL;DR je:
1 domluv se, co se bude hrát (na 1. sezení metaherně, na dalších na základě rozhodnutí postav)
2 připrav hratelný obsah, dopracuj potřebné hrubé improvizace z předchozích her (pokud jsou) a nech nová otevřená místa ven
3 vypusť do toho hráče, nech ať si sami vybírají, řeší, zkoumají
4 když se chytnou na něco, co vede "ven", zaimprovizuj nahrubo vazbu, kterou dopracuješ později
5 GOTO 1
Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 9334
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Erillion – kampaň poctivého „generického“ starého D&D (v OSE)

Příspěvek od Quentin »

Jerson píše: 22. 11. 2021, 11:46Quentine, nevím zda jsi myslel, že to nemá nevyhody v DnD - s tím bych souhlasil - nebo že to nemá nevýhody pro fantasy využití obecně, kde bych musel zásadně nesouhlasit.
Děkuji za tento přínosný, konstruktivní příspěvek :D :D


Chápu, že to není dobrá pomůcka pro psaní knih a detailní simulační world-building. Je to herní pomůcka, a tak má být praktická a hratelná.
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Uživatelský avatar
Selhan
Moderátor
Příspěvky: 3812
Registrován: 2. 3. 2016, 13:33
Bydliště: Pankrác
Kontaktovat uživatele:

Re: Erillion – kampaň poctivého „generického“ starého D&D (v OSE)

Příspěvek od Selhan »

Markus: D&D možná, ale v rámci OSR už se od té doby zjistilo, jak dělat hry dobře :P
Toto všechno jsou jen nějaké mé naprosto subjektivní dojmy.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20871
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Erillion – kampaň poctivého „generického“ starého D&D (v OSE)

Příspěvek od Markus »

Marky, díky za vysvětlení. Já tak holt ale nefunguju. :)

Popisuješ mi kampaň ve stylu „Hráči se něčeho chytnou a já to pak dodělám“. Já hraju ve stylu „Rozmístím obsah po mapě a hráči si z něj vybírají“.

Ono se to chová jinak. Ty potřebuješ linky vedoucí ven z modulu – tj. hráči už jsou v modulu a v něm nejsou připravené linky vedoucí na konkrétní místa dál. Jen linky, které zatím na nic napojené nejsou.

Já potřebuju linky vedoucí dovnitř do modulu – hráči ještě v modulu nejsou a já je do něj potřebuju navést. Není to jen otázka prvního sezení (to je dost specifický příklad), ale především těch dalších. Aby hráči nepotkávali nenapojené linky, ale naopak aby všechno bylo napojené už v okamžiku, kdy se s tím potkají.

Já si na mapu umístím třeba Modul 1, Modul 2 a Modul 3. Potom až budeme hrát třeba Modul 2, přečtu si moduly 1 a 3 a nějaký obsah z toho zaháčkuju do té dvojky, kterou máme rozehranou, aby se to propojilo. A hráči přicházejí už ve chvíli, kdy jsou všechny tři moduly propojené.

Ty to, pokud tě správně chápu, děláš opačně. Na začátku nemáš umístěné tři moduly (nebo máš, ale nemáš je přečtené a připravené) a neexistují mezi nimi žádné prolinky. Teprve když hráči v Modulu 2 začnou zkoumat nějakou věc, tak si řekneš: „Hmm, to je zajímavé. Teď si přečtu Modul 3 a nějak to do něj napojím.“ Ale ve chvíli hraní modulu 2 to ještě propojené není.

Tj. funguješ přesně opačným směrem než já. To je asi regulérní postup, závisí na osobní preferenci, mně by to jenom nevyhovovalo, protože tak prostě neuvažuju. A IMHO to vede k jinému hernímu zážitku. Tady bych ale potřeboval Yorka (škoda ho), aby mě podpořil v důrazu na důkladnou přípravu a v mé kontroverzní tezi, že Na hře je poznat, jestli je prostředí připravené a provázané už předem, nebo jestli to GM pytlíkuje až zpětně. :)

EDIT: Upřesněno 12:54
Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 7484
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: hanzové mesto Brémy

Re: Erillion – kampaň poctivého „generického“ starého D&D (v OSE)

Příspěvek od Bifi »

Markus píše: 22. 11. 2021, 12:50 Tady bych ale potřeboval Yorka (škoda ho), aby mě podpořil v důrazu na důkladnou přípravu a v mé kontroverzní tezi, že Na hře je poznat, jestli je prostředí připravené a provázané už předem, nebo jestli to GM pytlíkuje až zpětně. :)
To je inak aj moja pozícia a fungujem ako Markus.
Príde mi, že Markyho/Quentinova metóda je povrchná. To ale asi hovorí viac o mne, ako o nich.
"Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books." :arrow? Play the worlds, not the rules
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre


Obrázek
Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Erillion – kampaň poctivého „generického“ starého D&D (v OSE)

Příspěvek od York »

Markus píše: 22. 11. 2021, 12:50Tady bych ale potřeboval Yorka, aby mě podpořil v důrazu na důkladnou přípravu a v mé kontroverzní tezi, že na hře je poznat, jestli je prostředí připravené a provázané už předem, nebo jestli to GM pytlíkuje až zpětně.
Na to bys potřeboval spíš moje spoluhráče, já to jen vedu. Občas se tu vyskytuje Killman, můžeš ho zkusit vysummonit.

Při přípravě Trossu jsem do modulů (dungeonů) nezasahoval. Dělal jsem v zásadě dvě věci:

1) Vzal jsem Quentinovu obecnou tabulku s Rumors (kde bylo dost odkazů na různý lokace) a někam jsem je konkrétně umístil. Takže například místo "povídá se, že XY" je v Trossu na náměstí stánek prodejce s exotickym ptactvem, kterej povypráví o XY.

2) Prošel jsem všechny lokace a do okolních lokací jsem přidal konkrétní NPCčka s konkrétníma informacema. Ve vesnici pod horama je například hraničář, kterej je má prochozený a může povyprávět o tom, co se v nich dá potkat. Kdykoliv to dávalo smysl, NPCčko tu informaci podává formou "zadání questu". Místo "V Trehernu je falešná bohyně" Vorochův velekněz řekne "V Trehernu je falešná bohyně a dobře vám zaplatím, když tu namyšlenou troufalost rázně ukončíte."
Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 9334
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Erillion – kampaň poctivého „generického“ starého D&D (v OSE)

Příspěvek od Quentin »

Bifi píše: 22. 11. 2021, 13:13To je inak aj moja pozícia a fungujem ako Markus.
Príde mi, že Markyho/Quentinova metóda je povrchná. To ale asi hovorí viac o mne, ako o nich.
Já bych hlavně řekl praktická.

Ten West March mi zatím funguje tak, že nadělám na mapu lokace definované pouze jednou větou. Stříbrný důl zabraný gobliny nebo Penis kult. Když je na mapu umisťuju, tak už mě napadá, kde by mohli mít něco společného (třeba skřeti kradou zásoby kultu, whatever).

Hráči mi pár dní před hrou řeknou, kam chtějí vyrazit. Já vezmu tu jedno-větnou lokaci a rozkreslím na dungeon o rozsahu 5-25 místností (projitelné za jedno, maximálně tři sezení). Tam něco odehrajeme (včetně případného odhalení vazeb na okolní dungeony; viz marky) a od té chvíle je ten dungeon pevně na mapě a může interagovat se svým okolím konkrétněji.

Na konci hry, nebo online někdy před dalším sezením, hráči vyhlásí, kam míří další výprava. Pokud je to stávající lokace, kde už jsme byli, tak jen doplním, co se tam od minule změnilo. Pokud je to jedna z jedno-větných lokací, kde jsme ještě nebyli, tak ji na hru připravím.

Zatím je to 17 sezení a pořád se všichni tváří, že je to zábavné. Časem dám vědět, jestli to byl úspěšný experiment. Prozatím mi to přijde pro vypravěče docela zvládnutelné. Seriózní front-loaded sandbox příprava mi vždycky nakonec vyhořela.
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16382
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Erillion – kampaň poctivého „generického“ starého D&D (v OSE)

Příspěvek od MarkyParky »

Markus píše:Popisuješ mi kampaň ve stylu „Hráči se něčeho chytnou a já to pak dodělám“. Já hraju ve stylu „Rozmístím obsah po mapě a hráči si z něj vybírají“.
Tohle je falešné dilema.

Oba dva děláme do jisté míry to samé - oba dva děláme "Rozmístím obsah po mapě a hráči si z něho vybírají".
Lišíme se pouze v tom, na základě čeho si hráči vybírají.

Ty chceš, aby si vybírali nad konkrétními, GMem dopředu připravovanými "drobečky" a vydávaly se po nich. A debatu jsi zahájil postesknutím, že to vyžaduje velké množství přípravy - a i když jsi to přímo neřekl, oba víme, že to zároveň znamená velké množství zahozené přípravy.

Já chci, aby si vybírali nad vágními stopami s tím, že je na rozmístěný obsah detailně provážu až ve chvíli, kdy mám přiměřenou jistotu, že se příprava dostane do hry.

To je jediná odlišnost, kterou máme.


A navíc to není absolutní odlišnost. Já sem ten svůj "návod" nepsal kvůli tomu, abys ho zkopíroval 1:1 a musel okopírovat můj herní styl. Takové ambice fakt nemám.

Já jsem ti nasdílel nějaké zkušenosti a postupy, které mi v čase vykrystalizovali a myslím si, že by ti mohli pomoct. Jsou to všechno dílčí postřehy, které si můžeš a nemusíš vzít do své kampaně. A hlavně - nemusíš je brát absolutně.


Když já říkám "když je v modulu, co hráči hrají, nameless vězeň, něco zaimprovizuj", nic ti nebrání tuhle radu třeba intepretovat jako "když si připravuju modul, do kterého hráči půjdou, rovnou dopředu provážu nameless vězně s lokací X". Já to tak někdy (když mě to při čtení modulu napadne) dělám taky....

.. ale pointa je, že když víš, že ti hráči jdou do modulu A, tak nemusíš na tohle sezení mít připravené linky mezi moduly D a F. Nebo ti o nich stačí velmi hrubá představa, kterou dokreslíš postupně.


Nebo s tím začátkem - dobře, chceš začít v hospodě, protože je to tradiční, nechceš hodit hráče autoritativně do in-media-res. Fair enough, ale pořád si z té rady můžeš vzít to, že první sezení kampaně je jiné, nakopávací. A že pro něj nemusíš mít připraveny 3 lokace s kompletními provazbami (hráčská volba stejně nebude informovaná a půjdou nablint nebo pocitově), ale stačí ti jedno - a metaherní domluva o tom, co to bude.


Jinými slovy - odmítáš sdílené zkušenosti, protože si myslíš, že se nehodí pro tvůj styl hry. IMHO na to jdeš špatně. Vykašli se na vymezování herních stylů a hledání odlišností - hledej ty postupy/zkušenosti, které co se týká stylu sdílíme ... a vyzobávej si je, upravuj, bastli. Možná zjistíš, že jich v praxi máme společného víc, než si myslíš z našich teoretických debat. Nebo zjistíš, že i ty, se kterými niterně nesouhlasíš, nejsou tak blbé a i pro tvůj styl se mohou občas hodit :P.

Sharing is caring - já to sem nepsal, abych ti ukázal, že hraju líp. Já to sem psal proto, aby sis z toho ty (nebo náhodný čtenář) mohl něco vzít, co mu pomůže vést kampaň postavenou z předpřipravených modulů, aniž by ho to zasypalo. Něco, ne nutně všechno.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20871
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Erillion – kampaň poctivého „generického“ starého D&D (v OSE)

Příspěvek od Markus »

MarkyParky píše: 22. 11. 2021, 13:59 A debatu jsi zahájil postesknutím, že to vyžaduje velké množství přípravy - a i když jsi to přímo neřekl, oba víme, že to zároveň znamená velké množství zahozené přípravy.
Já jsem si rozhodně neposteskl. :) Mně to tak vyhovuje. Rád se při hře opírám o přípravu, baví mě i doma se připravovat.

Ale klidně si můžeme odlišit dva herní styly: „praktický povrchní freeform" a „důkladně připravovaný komplexní hardcore“. 8)

Bude snad zajímavé sledovat, jak to funguje v praxi, až začnu posílat zápisy. Třeba v nich zjistíš, že to skutečně neděláme moc odlišně. Mám teď dvě načtená a připravená dobrodružství a v hlavě nosím pár dalších, která jsem ani nečetl, ale vím, že tam jsou, a už promýšlím, co by na ně mohlo vést. Zas tak moc přípravy to není.
Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 9334
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Erillion – kampaň poctivého „generického“ starého D&D (v OSE)

Příspěvek od Quentin »

Markus píše: 22. 11. 2021, 14:31Ale klidně si můžeme odlišit dva herní styly: „praktický povrchní freeform" a „důkladně připravovaný komplexní hardcore“. 8)
Na to, jak moc chceš mít cool hardcore nálepku...
Markus píše: 22. 11. 2021, 14:31Mám teď dvě načtená a připravená dobrodružství a v hlavě nosím pár dalších, která jsem ani nečetl, ale vím, že tam jsou, a už promýšlím, co by na ně mohlo vést. Zas tak moc přípravy to není.
...zní tohle nápadně podobně té mojí přípravě :D

Rozdíly asi fakt budou kosmetické.
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20871
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Erillion – kampaň poctivého „generického“ starého D&D (v OSE)

Příspěvek od Markus »

Ano. Což uvidíte, až začnu psát o tom, jak házím háčky na věci, o kterých vůbec nic nevím, a tvářím se u toho strašně oduševněle a předstírám, že je za tím hluboký záměr. :)

EDIT: Rozdíl je v tom, že mám rád jistotu toho, že už mám ve hře načtený a připravený nějaký... ehm... hmotný, nezanedbatelný obsah. V zásadě nemám problém s improvizací a nahodilým haluzením, dokud vím, že když se to neujme, pořád tam někde mám třeba 2–5 sezení „tvrdého“ obsahu, jako záložní variantu, ke které se můžu uchýlit, když náhodné asociace selžou. A tahle linka diskuze začala tím, že nepoužívám one-page dungeony kvůli tomu, že mi tenhle efekt dostatečného množství tvrdého obsahu nenabízejí.
Uživatelský avatar
Log 1=0
Příspěvky: 2692
Registrován: 20. 7. 2017, 14:06

Re: Erillion – kampaň poctivého „generického“ starého D&D (v OSE)

Příspěvek od Log 1=0 »

Neříkejte, že nejradikálnějším představitelem toho, co jeden náš společný známý nazval "Quentinovsko-Markusovský sandbox" jsem já.
You are lords. We are slaves. But slaves of our lords are mightier than lords of your slaves.
***
Chcete nové lidi v RPG? Zabraňte jim potkat Jersona. Nováčci, kteří potkají Jersona, mají vždy mnoho problémů začít hrát. Ti co ho nepotkají, takové problémy nemají.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20871
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Erillion – kampaň poctivého „generického“ starého D&D (v OSE)

Příspěvek od Markus »

Pokud myslíš to, že sis ten milion dobrodružství, co sis rozmístil do mapy světa, skutečně přečetl, připravil, zpracoval a pospojoval předem, tak jsi asi opravdu dost radikál. :)

Mimochodem, který že společný známý to řekl? :>;o)
Odpovědět

Zpět na „Vaše hraní - příprava, rady, zápisy a PbP“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti