Erillion – kampaň poctivého „generického“ starého D&D (v OSE)

Zápisy a zážitky z vašich her, pomoc s přípravou, společné hraní.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Erillion – kampaň poctivého „generického“ starého D&D (v OSE)

Příspěvek od Markus »

Začínám novou kampaň, tentokrát v OSE a s cílem vyzkoušet si poctivé „staré“ D&D. To slovo „staré“ je v uvozovkách, protože sice budu používat stará pravidla, ale nejde mi o rekonstrukci 70. let – naopak, chci si v praxi vyzkoušet principy práce se starým D&D, které se vyvinuly v rámci old school renesance (OSR). Takže bude sandbox, hexcrawl a spousta jiných populárních slovíček.

Úvodní představení:
:arrow? ER00: Jak správně hrát poctivé „staré“ D&D?
:arrow? ER01: Počestná zrada.

Pokud jste z Brna a chcete se přidat, rád vás uvítám!
Uživatelský avatar
Winnie
Příspěvky: 209
Registrován: 30. 11. 2020, 14:24

Re: Erillion – kampaň poctivého „generického“ starého D&D (v OSE)

Příspěvek od Winnie »

Celou dobu jsem si dávala pozor (a výslovně upozorňovala), že se v žádném případě Fiona nedotýká černého rytíře ani jeho zbroje, aby náhodou nechytla nějakou mstivou kletbu. Stejně tak si dávala bacha na pofidérní sliz a studnu a houby. A tumáš čerte kropáč... Chudák holka, jak tohle dopadne. Radost z toho může mít jen Taragan, máme snadné řešení jeho druidských potřeb jednou za měsíc obětovat člověka.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Erillion – kampaň poctivého „generického“ starého D&D (v OSE)

Příspěvek od Markus »

Vandalicus píše: 23. 1. 2022, 17:55 V cem je to vic "komplexni"?
V ničem? Dáváš příklady, se kterými nemám problém? Nebo si neroumíme? Proto sem linkuju i Markyho, protože ten mi dává podobné protipříklady jako ty, ale s těmi v zásadě problém nemám. Už se v tom trochu ztrácím a sám nevím, kde tahle několik měsíců se táhnoucí linka „Markus hejtuje nekonkrétnost, ale nám to přijde konkrétní“ vznikla. Proto i dávám příklad toho, co se mi líbí, abych furt jen neříkal, co se mi nelíbí.
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16379
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Erillion – kampaň poctivého „generického“ starého D&D (v OSE)

Příspěvek od MarkyParky »

Já právě už taky nevím, v čem je problém.

Z mého pohledu teď dáváš příklady technik, proti kterým ses dle toho, jak jsem tě četl, vymezoval.

Takže buďto jsem tě blbě četl nebo jsi to blbě napsal nebo jsem já blbě psal nebo ty mě blbě četl, ale zjevně mezi námi není tak velký rozdíl, jak to z těch debat vypadalo.
Uživatelský avatar
Muzzug
Příspěvky: 372
Registrován: 28. 10. 2009, 10:23
Bydliště: Brno

Re: Erillion – kampaň poctivého „generického“ starého D&D (v OSE)

Příspěvek od Muzzug »

Winnie píše: 23. 1. 2022, 17:56 Radost z toho může mít jen Taragan, máme snadné řešení jeho druidských potřeb jednou za měsíc obětovat člověka.
Já ti nevím... Jestli se v tom košíku objeví každý den nové dítě, tak to aby Taragan začal ve velkém šířit druidskou víru mezi lidi...
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Erillion – kampaň poctivého „generického“ starého D&D (v OSE)

Příspěvek od Markus »

Některé hráčské debaty jsou k nezaplacení.

IMG_0864.jpg

#bezostyšnévynášeníinterníkomunikace
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Erillion – kampaň poctivého „generického“ starého D&D (v OSE)

Příspěvek od Markus »

Pokračujmež

Obrázek

:arrow? ER05: Druidi, elfové, temní bohové a nová nemluvňata aneb jak to bylo doopravdy
Po třech sezeních strávených v ovčáckém městečku Corrod víceméně dokončujeme dobrodružství A Thousand Dead Babies a já jsem si při té příležitosti uvědomil, že pokud bylo mým cílem vyzkoušet si poctivé „staré“ D&D, tak jsem žánrově i stylově někde úplně mimo. Své postřehy rozeberu později v samostatném článku, mezitím si nenechejte kazit zápis ze sezení, ve kterém pronikneme hlouběji do záhad světa Erillion.

V předminulém sezení hráči přicestovali do městečka „ovčích lidí“ Corroc a na popud zdejšího kněze boha akvaduktů Gladuora vyvraždili čarodějnický sabat v lesích. V minulém sezení shrabávali odměny, zkoumali místo činu a stali se nechtěným majitelem prokletého košíku, který každý den generuje nové novorozeně. V tomhle sezení se dozvíme, jak to všechno bylo!
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Erillion – kampaň poctivého „generického“ starého D&D (v OSE)

Příspěvek od Markus »

Tentokrát článek, co není zápis, ale obecnější úvaha nad tím, jak se (ne)má hrát staré D&D – aneb k čemu jsem dospěl po pěti sezeních a nějaké dodatečné četbě. Ocením komentáře.

Obrázek

:arrow? Jak (ne)hrát poctivé „staré“ D&D?
Po prvních pěti sezeních odehraných v Old School Essentials (OSE) ve stylu starého D&D mám první ucelenou sadu postřehů. Pokud jsem si na začátku kampaně dal za cíl vyzkoušet, jak staré D&D správně hrát… tak zatím mám empiricky ověřeno, jak ho nehrát!

Přesněji řečeno – začínám chápat, jak ta hra (ne)má vypadat svým žánrem a nastavením, protože se nám v kampani podařilo odbočit do jiného žánru, ve kterém to jaksi není ono. Kampaň jsem začal bez většího promýšlení s tím, že prostě budeme hrát (jakžtakž) náhodné moduly vniklé v rámci old school renesance (OSR). Od té doby jsem toho dost přečetl, seznámil se s dalšími moduly jak starými, tak novějšími, a – snad! – pochopil, co dělalo staré (A)D&D jedinečným. Pojďme se bavit o žánru a herním stylu!
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Erillion – kampaň poctivého „generického“ starého D&D (v OSE)

Příspěvek od Markus »

Ufff... uff... hodně psaní. Tak teď ještě zápis z dalšího, tentokát už „správně odehraného“ sezení.

Obrázek

:arrow? ER05: Neslavný konec krále Fraghaca
Tož když už jsem tak moudrý a vím, jak se staré D&D (ne)má hrát, pojďme si to vyzkoušet v praxi na novém dobrodružství.

Už na začátku kampaně se hráči dozvěděli o skupině goblinů, která údajně pronikla do zničeného kláštera železného boha Yolantha Kara a teď drancuje bohatství z tamních katakomb. Několik goblinů tehdy přepadli a zabili, očarovali a nechali si jednoho jejich vrrka (jmenuje se Čumáček a od té doby s nimi chodí), vyslechli a posléze popravili jejich kupce zvaného Šert (pověděl jim o králi Fraghacovi, jemuž prý slouží desítky goblinů), ale jeden goblin jim unikl a vrátil se domů. Po mnoha odbočkách, peripetiích s rituálem vyznavačů temných bohů a objevu košíku, ve kterém se generují nemluvňata, se hráči konečně rozhodli vyrazit se podívat za gobliny do kláštera. Začíná nové dobrodružství, Tomb of the Iron God.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Erillion – kampaň poctivého „generického“ starého D&D (v OSE)

Příspěvek od York »

Markus píše: 2. 3. 2022, 14:25Ocením komentáře.
S postřehama vesměs souhlasím, se závěrama ne. Největší problém mám s úvahou, že "oDnD se nehodí na X, protože na to nemá (tvrdý) mechaniky".

Obráceně to platí - pokud hra na něco (tvrdý) mechaniky má, tak je na to nejspíš určená a pokud autoři odvedli dobrou práci, tak i vhodná. Absence tvrdejch mechanik ovšem vede ke stylu hry, kterýho jinak než právě absencí tvrdejch mechanik nejde dosáhnout. A tímhle stylem se dá odehrát kde co.

Druhá věc je, jestli na to hra opravdu nemá mechaniky. Záměrně jsem dával (tvrdý) do závorky, protože soft rules jsou taky rules. A ačkoliv Primer of Oldschool Gaming nebo Principia Apocrypha obsahujou právě jen měkký pravidla, neznamená to, že by nebyly podstatný. Když zkusíš hrát bez nich, nebo s jinejma, hra bude vypadat výrazně jinak. A pak je tu ještě jedna věc - design dobrodružství je taky game design a významně se podílí na zážitku ze hry. Je dost velkej rozdíl, jestli vyšetřování proběhne jako série hodů, kde hráči budou jen zdůvodňovat, proč je zrovna relevantní schopnost nebo dovednost, na kterou házej (DnD 4e), nebo jako hra bez tvrdejch mechanik v duchu principů odlschoolu podle dobrodružství napsanýho právě pro tenhle styl hry.

Jiná věc samozřejmě je, jestli se vesnický vyšetřovací dobrodružství hodí do žánru, kterej sis zrovna teď chtěl zahrát - to samozřejmě nemusí a téměř určitě nebyl dobrej nápad začít tímhle dobrodružstvím, když sis chtěl užít adventuring a dungeoncrawl. Podle mě to ale neznamená, že by se takový dobrodružství nehodilo do oDnD - po několika letech dungeoncrawlu nabitýho pokladama a nebezpečím by ti pravděpodobně změna přišla vhod.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Erillion – kampaň poctivého „generického“ starého D&D (v OSE)

Příspěvek od Markus »

Ha, reakce, díky! :D
York píše: 3. 3. 2022, 02:15 Největší problém mám s úvahou, že "oDnD se nehodí na X, protože na to nemá (tvrdý) mechaniky".
Ta úvaha je trochu jiná: Mechaniky starého D&D něco umí. Co je to, co umí? Umí dobře dělat hru založenou na akci, práci s riziky, vyčerpáváním zdrojů. Nejde o to, že v tom nemůžeš odehrát něco jiného, třeba vesnickou vyšetřovačku – můžeš, což jsem empiricky dokázal, a ani to není těžké. Ve skutečnosti odehrát vyšetřovačku jen pomocí GM Fiatu a rulings not rules je celkem jednoduché. Ale nejde o to, co v té hře jde a nejde, jde o to, že se tu vyhýbáš tomu „o čem ta hra je“, v čem je dobrá. Hrát se v ní dá leccos, jenom to prostě bude na sílu nebo to půjde úplně mimo to, co ta hra umí.

A ano, nejde jen o mechaniky, jde i o design dobrodružství – především o design dobrodružství, protože to v tom článku vlastně rozebírám. Mechaniky mám furt stejné, ale ukázalo se, že některá dobrodružství v tom stylově nefungují moc dobře.
York píše: 3. 3. 2022, 02:15 Podle mě to ale neznamená, že by se takový dobrodružství nehodilo do oDnD - po několika letech dungeoncrawlu nabitýho pokladama a nebezpečím by ti pravděpodobně změna přišla vhod.
Souhlas, že sociální vyšetřeovačka to může být vítané zpestření v nějaké další kampani, kde už třeba delší dobu lezeš v dungeonech a potřebuješ si odpočinout. Jen je to "zpestření" v tom duchu, že vlastně chvíli hraješ úplně jinou hru. Už to není o kalkulování rizik, práci se zdroji a překonávání nebezpečí, ale o něčem jiném... a systémově to místy drhne (postavy se nezlepšují; kouzla typu "Očaruj osobu" ti rozvracejí hru...). Pořád to za to zpestření může stát, jen si myslím, že ta hra na to fakt není vhodná.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Erillion – kampaň poctivého „generického“ starého D&D (v OSE)

Příspěvek od York »

Markus píše: 3. 3. 2022, 16:38postavy se nezlepšují
Dát za vyřešení záhady zkušenosti je to nejmenší. Je to sice houserule, ale využívá systém levelování za expy, kterej ve hře existuje.

Markus píše: 3. 3. 2022, 16:38kouzla typu "Očaruj osobu" ti rozvracejí hru...).
Ok, tohle beru. Při designu kouzel a schopností je na to samozřejmě potřeba myslet.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Erillion – kampaň poctivého „generického“ starého D&D (v OSE)

Příspěvek od Markus »

York píše: 3. 3. 2022, 16:43 Dát za vyřešení záhady zkušenosti je to nejmenší. Je to sice houserule, ale využívá systém levelování za expy, kterej ve hře existuje.
Na tohle bacha, protože si tím otevřeš otázku "Za co jiného ještě můžu dávat XP", a než se naděješ, úplně si rozbiješ princip "Postavy musí riskovat, aby se zlepšovaly."
Uživatelský avatar
Ota
Příspěvky: 642
Registrován: 6. 6. 2007, 16:17
Bydliště: KrPole

Re: Erillion – kampaň poctivého „generického“ starého D&D (v OSE)

Příspěvek od Ota »

Náhodně proposloucháno.
Pseudoslovensky mluvící domorodci jsou roztomilí.
Při debatě nad umírajícím Oswaldem jsem čekal, kdo donutí gobliního šamana Cvacha k první pomoci :).

A představa, jak postavy debatují o množství a podobě pokladů, přičemž vedle Oswald nenávratně vypouští duši, je taky klasická paráda.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Erillion – kampaň poctivého „generického“ starého D&D (v OSE)

Příspěvek od Markus »

Ota píše: 4. 3. 2022, 09:44 Pseudoslovensky mluvící domorodci jsou roztomilí.
Já jsem se děsil chvíle, kdy to někdo vážně uslyší. :)

Oswald si chudák myslel, že 5 životů je dostatečný polštář na to, aby mohl jako kouzelník do první linie. Trochu se přepočítal. Ale když si teď pouštím ten záznam, pobavilo mě, jak je hráč v zásadě spokojený, že mu umřela postava, protože „konečně nebudu muet hrát kouzelníka“. :)
Odpovědět

Zpět na „Vaše hraní - příprava, rady, zápisy a PbP“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti