Erillion – kampaň poctivého „generického“ starého D&D (v OSE)

Zápisy a zážitky z vašich her, pomoc s přípravou, společné hraní.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Erillion – kampaň poctivého „generického“ starého D&D (v OSE)

Příspěvek od Markus »

Začínám novou kampaň, tentokrát v OSE a s cílem vyzkoušet si poctivé „staré“ D&D. To slovo „staré“ je v uvozovkách, protože sice budu používat stará pravidla, ale nejde mi o rekonstrukci 70. let – naopak, chci si v praxi vyzkoušet principy práce se starým D&D, které se vyvinuly v rámci old school renesance (OSR). Takže bude sandbox, hexcrawl a spousta jiných populárních slovíček.

Úvodní představení:
:arrow? ER00: Jak správně hrát poctivé „staré“ D&D?
:arrow? ER01: Počestná zrada.

Pokud jste z Brna a chcete se přidat, rád vás uvítám!
Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 7484
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: hanzové mesto Brémy

Re: Erillion – kampaň poctivého „generického“ starého D&D (v OSE)

Příspěvek od Bifi »

MarkyParky píše: 28. 10. 2021, 10:13
Markus píše: Anebo se to dá vyřešit pomocí rulings. Můžeš to brát tak, že zlodějovy schopnosti jsou ve skutečnosti superschopnosti. Když se budou ve standardní situaci (prostor s dostatkem úkrytů a stínů) schovávat válečník nebo kouzelník, necháš je podhodit obratnost, zatímco zloděj uspěje automaticky. Zlodějovo 10 % na skrývání ve stínu pak funguje v nestandardních náročných situacích, kde se o to válečník a kouzelník nemůžou ani pokusit.
^This!

Tohle řešení je IMHO nejmíň broken a dává odpověď i na Selhanem zmíněné problémy.
Nesúhlasím, že je najmenej broken (tým je to moje riešenie uvedené vyššie). Toto riešenie stále robí to, že zlodejovi prisudzuje vyšší skill, ktorý prekračuje schopnosti ostatných - a tak či tak tam pošleš práve zlodeja, lebo čo keď tam bude "neštandardná náročná situácia".

Ešte poznámka: Zavedenie zlodejského povolania a jeho skillu Hide in Shadows zatlačilo do úzadia staršiu mechaniku prekvapenia. V skutočnosti práve mechanika prekvapenia v LBB simulovala skrývanie sa (a na základe rôznych fikčných dôvodov sa jej výška menila pre rôzne postavy a príšery). Preto sme v ASE mali skrývanie a zakrádanie cez surprise roll.
"Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books." :arrow? Play the worlds, not the rules
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre


Obrázek
Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16381
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Erillion – kampaň poctivého „generického“ starého D&D (v OSE)

Příspěvek od MarkyParky »

Markus píše: Kampaň složená z kombinace nepříběhových modulů a příběhových dobrodružství, u nichž dohráváš důsledky, by mohla na mapě fungovat pěkně.
Tímhle jsi mi připomněl myšlenkou, kterou jsem ti chtěl říct už u té debaty o Quentinově knihovně a knihách v ní obsažených.

Je to nějaké pozorování, které jsem učinil s ohledem na naší obvyklou debatu o vhodnosti konkrétního/nekonkrétního obsahu.

Platí totiž následující:
> Konkrétní věci v modulech obsah přidávají. Nutí klást GMa/hráče otázky "Kde se to tam vzalo?" nebo "Co se stane, když ho necháme jít?" nebo "Proč to NPC dělá X, když by zjevně mohlo dělat Y?" a pokud nejsi Jerson, který řekne "Protože je to blbost", tak tě většinou nějaké zdůvodnění napadne, ale vynutí si to přidání nového obsahu do hry nebo z toho implicitně vznikně quest.

> Nekonkrétní věci v modulech dovolují obsah uzavírat/vracet do hry. Nutí klást GMa/hráče otázky jako "Co by tam mohlo být?" nebo rovnou generují myšlenky jako "Tady by se mohlo nacházet X, které už pět sezení hledáme." a podobně.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Erillion – kampaň poctivého „generického“ starého D&D (v OSE)

Příspěvek od Markus »

MarkyParky píše: 28. 10. 2021, 10:23 > Nekonkrétní věci v modulech dovolují obsah uzavírat/vracet do hry. Nutí klást GMa/hráče otázky jako "Co by tam mohlo být?" nebo rovnou generují myšlenky jako "Tady by se mohlo nacházet X, které už pět sezení hledáme." a podobně.
Marky, v tom nemáme sporu. Náš rozdíl je v tom, že ty chceš mít v modulu nekonkrétní věci, abys tam měl volné místo na přidávání háčků odjinud.

Kdežto já říkám, že chci všechno konkrétně, protože to volné místo si tam zvládnu udělat tím, že něco konkrétního vyhodím. Tj. nevidím přidanou hodnotu nekonkrétnosti - vyhodit to můžu vždycky.

Ale to už jsme probrali a nemá smysl se tu cyklit.

EDIT: A ty my řekneš, že vyhazování konkrétních věcí je problematické, protože můžu omylem vyhodit něco důležitého.
A já ti řeknu, že si přece dělám nějakou přípravu a čtu dobrodružství předem, takže budu vědět, co je důležité a nesmím to vyhodit...
atd...
Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 9334
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Erillion – kampaň poctivého „generického“ starého D&D (v OSE)

Příspěvek od Quentin »

Markus píše: 28. 10. 2021, 10:21Zejména když ti při nahazování náhodného setkání padne „1k2 rudých draků“, že? 8)
Dobrý příklad:

Když jste zakládali tábor a začali zatloukat stanové kolíky, tak se celý kopec probral, shodil vás ze sebe a roztáhl křídla! Roll Initiative!

- Postavy pravděpodobně zemřou a ještě to budete muset jako idioti dvacet minut nahazovat.
(A pro trošku šikany implikujeme, že za probuzení draka mohou akce postav :D )

Procházíte lesem, cítíte dým a slyšíte křik. Po cestě proti vám běží žena s dítětem v náručí a volá "Drák, drák!"

- Utečeme, skryjeme se v lese?
- Jdeme bojovat, zachránit vesnici?
- Já ještěra odlákám kouzlem a vy pomožte s evakucí!
- Připlížíme se blíž, počkáme až to skončí a můžeme jako první rabovat ruiny!


tl:dr obtížnost a/nebo hratelnost encoutneru vůbec nezávisí na tom, co je v tabulce za monstrum
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Uživatelský avatar
Vaarsuvis
Příspěvky: 689
Registrován: 15. 2. 2008, 10:42

Re: Erillion – kampaň poctivého „generického“ starého D&D (v OSE)

Příspěvek od Vaarsuvis »

Markus píše: 28. 10. 2021, 10:21 Zejména když ti při nahazování náhodného setkání padne „1k2 rudých draků“, že? 8)
To mi připomnělo tuhle stránku z webkomiksu o herním zápisu z modulu Keep on Borderlands.
Komentáře pod tím to krásně vystihují:
Návštěvník: Ah yes, one of those "look but don't touch" random encounters.
Autor: Yeah, when you roll 3 adult dragons for your level 1 party, how else is it supposed to play out?
Uživatelský avatar
Rillae
Příspěvky: 490
Registrován: 9. 8. 2018, 11:37
Bydliště: Waterdeep

Re: Erillion – kampaň poctivého „generického“ starého D&D (v OSE)

Příspěvek od Rillae »

Markus píše: 27. 10. 2021, 13:28 TPK je mýtus. Nikdy jsem ho nezažil.

Rappan Athuk & The Slumbering Tsar would like a word :-)=
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Erillion – kampaň poctivého „generického“ starého D&D (v OSE)

Příspěvek od Markus »

Mně přijde zajímavé, jak tady největší rozruch (a jsem za něj rád!) a místy až šok způsobil „naturalistický“ systém náhodných setkání, i když já předpokládám, že to bude úplně marginální součást hry. :)

Konečně jsem taky pročetl ten hexcrawl. A většina těch hexů vypadá, že vznikla právě tímhle způsobem - původně jako náhodná setkání, kterým autor domyslel nějakou zajímavou omáčku kolem a pak je usadil do mapy. Třeba mu náhodně padli tři jednorožci, tak jim vymyslel nějaký magický palouček s mluvícími květinami a jezírkem, které má zajímavé kouzelné účinky. Nebo na vedlejším hexu padla tlupa orků, takže těm vymyslí nějakou zápletku, jak jdou po rozích jednorožců, protože...

Takže bych chtěl i ta svoje náhodná setkání takhle propojit s okolím. V ideálním případě by hráči vlastně neměli poznat, jestli potkali náhodné setkání, obsah hexu nebo něco z nejbližšího modulu.
Rillae píše: 30. 10. 2021, 12:14Rappan Athuk & The Slumbering Tsar would like a word :-)=
Ty mě nepřestáváš fascinovat tím, jak vytahuješ věci, které tu nikdo nezná. Rappan Athuk jako platonický megadungeon, muhehe. Všichni jste tam pomřeli, jo?
Uživatelský avatar
Rillae
Příspěvky: 490
Registrován: 9. 8. 2018, 11:37
Bydliště: Waterdeep

Re: Erillion – kampaň poctivého „generického“ starého D&D (v OSE)

Příspěvek od Rillae »

Markus píše: 31. 10. 2021, 09:21
Rillae píše: 30. 10. 2021, 12:14Rappan Athuk & The Slumbering Tsar would like a word :-)=
Ty mě nepřestáváš fascinovat tím, jak vytahuješ věci, které tu nikdo nezná. Rappan Athuk jako platonický megadungeon, muhehe. Všichni jste tam pomřeli, jo?
Ale no tak, zrovna "nejsmrtelnější dungeon ever" RA je natolik ikonickej, že neznat ho je jako neznat Undermountain, nebo Necropolis*.

No, mam pocit, že víckrát sme zařvali v Tsarovi, to bys nespočítal.



*BTW Necropolis by měla mít remake pro 5e a S&W, na kickstarteru se vybralo přes 88k dolarů, target byl 15k
Uživatelský avatar
Rillae
Příspěvky: 490
Registrován: 9. 8. 2018, 11:37
Bydliště: Waterdeep

Re: Erillion – kampaň poctivého „generického“ starého D&D (v OSE)

Příspěvek od Rillae »

KDolecek píše: 28. 10. 2021, 00:49 2) Jak se v gygaxovsky naturalisticky pojatém systému náhodných setkání hráč dozví, že se má dát na útěk před tím co právě potkal?
Odhad a in-game zkušenosti. U každýho encounteru mam dvě až tři možnosti: 1) zdrhnu. 2) zkusim to umlátit. 3) zkusim se kolem toho proplížit* (xp primárně za loot, zabitý nestvůry nebyly zas tak důležitý, takže nějakym způsobem (plížení, neviditelnost, odlákání jinam) je naprosto legitimní a používaná taktika

*při plížení se kolem spícího draka doporučuju spoutat a pro jistotu omráčit všechny trpaslíky dřív než některej z těch debilů strčí do kapsy pár mincí nebo kamenů z hromady na který zmíněnej drak spí

Edit: a taky se předpokládalo, že PC nechoděj sami, takže do první řady nastrčíme pár henchmenů, který v případě potřeby přejmenujene na "přijatelný ztráty"
Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 7484
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: hanzové mesto Brémy

Re: Erillion – kampaň poctivého „generického“ starého D&D (v OSE)

Příspěvek od Bifi »

Rillae píše: 2. 11. 2021, 14:42 U každýho encounteru mam dvě až tři možnosti: 1) zdrhnu. 2) zkusim to umlátit. 3) zkusim se kolem toho proplížit* (xp primárně za loot, zabitý nestvůry nebyly zas tak důležitý, takže nějakym způsobem (plížení, neviditelnost, odlákání jinam) je naprosto legitimní a používaná taktika
Presnejšie Fight, Flee or Parlay (vyjednávanie).
Preplíženie je možnosť tiež, aj keď mám pocit, že napr. v LBB by sa to ešte nerátalo ako "spustený", ale obídený encounter.
"Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books." :arrow? Play the worlds, not the rules
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre


Obrázek
Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
Rillae
Příspěvky: 490
Registrován: 9. 8. 2018, 11:37
Bydliště: Waterdeep

Re: Erillion – kampaň poctivého „generického“ starého D&D (v OSE)

Příspěvek od Rillae »

Bifi píše: 2. 11. 2021, 15:55
Rillae píše: 2. 11. 2021, 14:42 U každýho encounteru mam dvě až tři možnosti: 1) zdrhnu. 2) zkusim to umlátit. 3) zkusim se kolem toho proplížit* (xp primárně za loot, zabitý nestvůry nebyly zas tak důležitý, takže nějakym způsobem (plížení, neviditelnost, odlákání jinam) je naprosto legitimní a používaná taktika
Presnejšie Fight, Flee or Parlay (vyjednávanie).
Preplíženie je možnosť tiež, aj keď mám pocit, že napr. v LBB by sa to ešte nerátalo ako "spustený", ale obídený encounter.
Tady bych tak úplně nesouhlasila, protože zatímco proplížení je sice podmíněný tím že o tobě nestvůra buď neví, nebo ji zaměstnáš jinak (hlídacímu tygrovi hodíš pořádnej flák masa), přeci jenom je použitelný snad na všechno, co v různejch MM najdeš. Zatímco vyjednávání už vyžaduje oponenta schopnýho vyjednávat, společnej způsob komunikace, a taky zájem vyjednávat
Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 7484
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: hanzové mesto Brémy

Re: Erillion – kampaň poctivého „generického“ starého D&D (v OSE)

Příspěvek od Bifi »

Súhlas, len aby sme nezabudli aj na túto možnosť :)
"Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books." :arrow? Play the worlds, not the rules
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre


Obrázek
Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
Vitus
Příspěvky: 2664
Registrován: 21. 7. 2006, 09:03
Bydliště: Kladno

Re: Erillion – kampaň poctivého „generického“ starého D&D (v OSE)

Příspěvek od Vitus »

Když nad tím tak přemýšlím, tak mi vychází čím dál tím víc, že ti henchmeni byli vlastně dobrý nástroj prevence TPK:
- hodil si GM na náhodném setkání silného protivníka ? -> nevadí, ještě nemusí o hráčské skupině vědět (= možná se bude možno encounteru vyhnout)
- hodil si GM, že o hráčské skupině protivník ví ? -> nevadí, ještě se může hodit na reakci na hráčskou skupinu (= možná bude možmo ustoupit bez boje nebo se dohodnout)
- hodil si GM, že protivník je agresivní a sám rovnou útočí ? -> nevadí, lze jim takticky předhodit henchmeny (= tedy je zdržet) a návazně ustoupit / utéct
Stejně tak mi vychází, že lze henchmeny použít i na probaci potenciálního protivníka (nevím, jak je protivník silný, či jak zareaguje na moji přítomnost => pošlu henchmeny a budu pozorovat, co se bude dít)

V tomto směru v těch starých D&D hrách henchmeni plnili roli, co jim asi byla zůstala původně z wargamingu (alias obětuji slabší jednotku, abych protivníka zdržel, něco se o něm dozvěděl, rozptýlil...).

Markusi, jak to budeš mít s henchmeny v téhle kampani, nikde jsem je v popisu nepostřehl zmíněné (asi jsem je přehlédl) ?

EDIT: Píšu to sem proto, že mi teď připadá, že jak se asi měnil způsob hry, tak se postupně z henchmenů stalo (přebytečné) cargo, až vlastně z těch RPG her postupně vymizeli. Je to mylný pocit nebo jsem objevil Ameriku ? :wink:
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Erillion – kampaň poctivého „generického“ starého D&D (v OSE)

Příspěvek od Markus »

Hechmany nechám vyloženě na hráčích. Možnost najmout je samozřejmě bude, ale nějak „rozumně“ (tj. za cenu odpovídající tomu, že ti lidi riskují život). A pak děj se vůle boží - experimentálně zjistíme, jak se k tomu hráči ve hře postaví.
Uživatelský avatar
Rillae
Příspěvky: 490
Registrován: 9. 8. 2018, 11:37
Bydliště: Waterdeep

Re: Erillion – kampaň poctivého „generického“ starého D&D (v OSE)

Příspěvek od Rillae »

Vitus píše: 2. 11. 2021, 18:31

EDIT: Píšu to sem proto, že mi teď připadá, že jak se asi měnil způsob hry, tak se postupně z henchmenů stalo (přebytečné) cargo, až vlastně z těch RPG her postupně vymizeli. Je to mylný pocit nebo jsem objevil Ameriku ? :wink:
řekla bych, žes objevil Ameriku :D jestli v tom nemám totální bordel, tak implicitně důležitost henchmenů předpokládala (nakolik se to hrálo netuším, tak stará nejsem :D ) v pravidlech ADnD 2e... možnost vybudování strongholdu u fightera s následnym nalákáním followerů, něco obdobnýho u rangera nebo priesta při přestupu na danej level (sakra, už sem dlouho nehrála 2e, že mi podrobnosti vypadly z hlavy)... ve 3.x pak už jenom zbytečnej leadership feat, fakt neznám nikoho, kdo by henchmeny v 3.x hrál
Odpovědět

Zpět na „Vaše hraní - příprava, rady, zápisy a PbP“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 hosti