Kláštor osvieteného (Jekyllov dungeon)

V letošním podzimním ročníku RPG Kuchyně tvoříme jednostránkové dungeony!
Jekyll
Příspěvky: 177
Registrován: 1. 3. 2019, 19:56

Kláštor osvieteného (Jekyllov dungeon)

Příspěvek od Jekyll »

Nahádzal (alebo zvolil) som si:

- knižnica
- ruina
- hodváb (zvolil)
- sochy (zvolil)
- pach smrti
Spoiler
Bude to fantasy, bude to v kláštore a svetlo bude i prvoplánovo metaforické i doslovné.


A snáď to teda do termínu ozaj bude :D
Naposledy upravil(a) Jekyll dne 14. 10. 2021, 22:33, celkem upraveno 1 x.
Som Knihobôľ
Stvoril som pre Zapovězené země Lyset a Kolosovu vyhňu
Hrám: Zapovězené země/DnD 5e
Jekyll
Příspěvky: 177
Registrován: 1. 3. 2019, 19:56

Kláštor osvieteného (Jekyllov dungeon)

Příspěvek od Jekyll »

Tak tu je final:
Kláštor osvieteného

Časom sa možno hecnem a rozšírim to na dobrodružné miesto pre Zapovězené země, veľa zmien tam potrebných nebude.

EDIT: Tak som sa hecol.
Naposledy upravil(a) Jekyll dne 12. 12. 2021, 23:45, celkem upraveno 1 x.
Som Knihobôľ
Stvoril som pre Zapovězené země Lyset a Kolosovu vyhňu
Hrám: Zapovězené země/DnD 5e
Jekyll
Příspěvky: 177
Registrován: 1. 3. 2019, 19:56

Re: Kláštor osvieteného (Jekyllov dungeon)

Příspěvek od Jekyll »

Neviem inak, či to treba napísať aj explicitne, ale budem rád za spätnú väzbu aj prípadné odohranie :)
Som Knihobôľ
Stvoril som pre Zapovězené země Lyset a Kolosovu vyhňu
Hrám: Zapovězené země/DnD 5e
Uživatelský avatar
Ota
Příspěvky: 643
Registrován: 6. 6. 2007, 16:17
Bydliště: KrPole

Re: Kláštor osvieteného (Jekyllov dungeon)

Příspěvek od Ota »

Pokusím se napsat pár poznámek, dotazů či doporučení.

- nevím proč, ale dungeon na mě působí dojmem celistvosti, kompletnosti, nevím, jak to lépe říct. Prostě hezká skládačka, kde nic nechybí a nepřebývá. Téměř každá lokace se snaží být něčím zajímavá nebo nápomocná. Občas na sebe jednotlivé lokace odkazují a společně hrají takovou pohodovou melodii. Sice by se dalo namítnout, že před postavami nestojí žádný konkrétní úkol, mohou se po ruinách porozhlédnout a zmizet, ale já osobně mám takováto dobrodružná místa rád. Je zkrátka na postavách, zda se do nepříjemných situací dostanou nebo ne (pokud tedy není Edgar psychopat útočící od pohledu, o Edgarovi více dole).

- střízlivá grafická úprava výše napsané jenom podtrhuje. Texty jsou stručné a přitom výstižné, občas tučný font na zvýraznění, o to stejné jsem se snažil já, ale tady to dopadlo tak nějak vzdušněji, dobře se to čte (i když, přestože jsem v mládí poslouchal Team a Tublatanku, jsem si musel nějaké to slovo občas přeložit :oops: ). Pokud to někdy bude převedeno do systému Zapovězených Zemí (momentálně můj oblíbený), určitě bych to na nějakém oneshotu udal.

- nicméně, kdybych tuto hru měl vést jako vypravěč, určitě bych se zarazil nad následujícími věcmi:
-- kniha Osvícení má na můj vkus příliš vágní pozitivní vlastnost, neškodilo by uvést jeden příklad toho, jak by se kniha dala prakticky použít
-- u náhodných událostí mi není jasné, jak často na ně házet, což vzhledem k jejich výraznosti může být důležité (drak na střeše v mých očích rozbourává úhlednost dungeonu, hrozí, že tato událost zcela rozboří dosavadní charakter herní seance)
-- dotaz --> past v domě hostí nalíčil Edgar? Předpokládám, že ano, ale bylo by fajn si být jistý, zvlášť, pokud do ní někdo z postav šlápne a Edgar za chvíli vstoupí na scénu.
-- co je vůbec zač ten Edgar? Co je jeho cílem? Chápu, že má u sebe Lampu věčného světla a nebude ji chtít dát z ruky, ale pár slov o něm by se hodilo, abych měl jako vypravěč představu o jeho reakci na postavy. Teď mě napadá, má u sebe relikvii a přesto nocuje v domu hostí, dost blízko brány, celkem riziko vzhledem k soše Ochránce, který každého s relikvií u brány napadne - posunutí domu hostí dál od brány by tyhle myšlenky zaplašilo.
-- časový údaj, kdy zhruba došlo k úpadku chrámu (na začátku je psáno "dávno, pradávno", ale to může znamenat 400 let nebo klidně 2000 let), jako vypravěč tuto informaci můžu využít mnohokrát, protože mi dá lepší představu o stavu ruin, vnitřního vybavení atd.

- to je asi vše, snad těch pár poznámek pomohlo nebo inspirovalo

-
Za tento příspěvek děkují uživateli Ota:
Jekyll
Jekyll
Příspěvky: 177
Registrován: 1. 3. 2019, 19:56

Re: Kláštor osvieteného (Jekyllov dungeon)

Příspěvek od Jekyll »

V prvom rade, ďakujem za feedback, vážim si to, som aj rád, že sa ti to vlastne páči, ak to teda správne čítam :D

Čo sa týka tých pripomienok, niektoré z vecí, ktoré zmieňuješ, som mal rozpísané, ale žiaľ stali sa obeťou škrtania - napríklad Edgar tú pascu nastražil. To, že to bol on, mal naznačiť fakt, že je to pasca na medvede a Edgar je aj "lovec medveďov". Čo sa Edgara týka, tak to som sa zase pokúsil naznačiť v sekcii "Ako sa sem dostať" aj v "Náhodných udalostiach", takisto aj dôvod prečo zostáva spočíva v tom, že jednak videl, čo sa stalo jeho kamarátovi, keď sa pokúsil ujsť s relikviou, a zároveň je posadnutý, tak sa jej nedokáže vzdať, no zároveň sa bojí o svoj život.
Kniha osvietenia bola trochu "bojom", sám som tápal, jednak hrám primárne Zapovězené země, takže tam to mám vymyslené, že pridáva artefaktovú kocku D10 k Príbehom, eventuálne hod s výhodou v DnD, alebo +2 k nejakému hodu v Dungeon Worlde, ale to sú príliš konkrétne mechanické záležitosti a nevedelo som úplne, ako ich abstrahovať od konkrétneho systému.
Náhodné udalosti mi ušli, resp. som tam chcel dopísať, že GM si buď hodí, keď uzná za vhodné, alebo vyberie, aj ten drak je skôr taká vec na výber, keby sa tam družina až príliš ostýchala, na druhej strane, on si môže oddýchnuť a odletieť :D. A tiež som to tam dal tak nejak preto, aby som naznačil, že ten svet naokolo sa netočí len okolo kláštora. Ale uznávam, ten je od celku trochu odtrhnutý.
Inak máš pravdu, Dom hostí som mal v jednom koncepte vymenený s Domom mníchov, už vlastne ani neviem, prečo som to dal takto.
No a časový údaj nie je schválne, aby si to GM prispôsobil svojmu systému, settingu, doterajšej kampani, keďže som to celé robil s tým, že v hlave som to mal ako Legendu v rámci Zapovězených zemí, tam to bude trochu detailnejšie (ešte pred Krvavou hmlou).
Som Knihobôľ
Stvoril som pre Zapovězené země Lyset a Kolosovu vyhňu
Hrám: Zapovězené země/DnD 5e
Uživatelský avatar
sharka
Příspěvky: 70
Registrován: 12. 5. 2021, 18:59

Re: Kláštor osvieteného (Jekyllov dungeon)

Příspěvek od sharka »

Klášter Osvéceného je pěkný dungeon - je to klasika s několika originálními drobnostmi. Jako celku asi nemmám moc co vytknout, je tam dostatek interaktivních prvků, ze kterých si postavy můžou udělat obrázek, co toto místo bylo/je zač. Prokletý lovec je vítané zpestření, dle žánru nebo stylu hry ho lze hrát jako zoufalého člověka, který je chrliči a sochou uvězněn, nebo agresivně, ve stylu "tohle všechno je moje a nikdy vám to nedám". Vlastně by ho šlo hrát i ve stylu "konečně jsem našel osvícení, přisedněte si ke mně na večeři". :D
Studna v Rajské zahradě je můj nejoblíbenější prvek v tomto dungeonu. Moc pěkná, někde ji použiju.
Kniha osvícení, jako prokletý předmět, je taky dobrá - pro potřeby konkrétní hry bych ji upravila, aby ta nespavost byla vyvážená nějakými výraznějšími pozitivními účinky. Jako koncept je ale výborná.
Za tento příspěvek děkují uživateli sharka:
Jekyll
fluffy and non-lethal nuke
Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 9334
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Kláštor osvieteného (Jekyllov dungeon)

Příspěvek od Quentin »

Pohled očima akvarijní rybičky (časový limit na čtení: 15 minut)

:arrow? Nejvíc oceňuji, že to není nic složitého. Přímočará ruina, dva magické předměty, pár skrytých diamanantů, boss, zloději, nemrtví, done. Žádný další kontext není potřeba, žádná zápletka, nic. Jen vzít a použít někde na hexcrawlu.

:arrow? Text je tak jednoduchý, že se dá za 15 minut pohodlně přečíst, pochopit a zorientovat se.

:arrow? Mapa funguje, ale mohla být lepší. Bohatě by stačilo obtáhnout tu stávající perem (Stabilo lze sehnat za 15-40 kč), tužku vygumovat a vyfotit nějakou scanovací aplikací, co to srovná do černobíla (třeba CamScanner)
stabilo.png

:arrow? Zřícení budovy jako random encounter moc nefunguje. Působí příliš podezřele, že budovy měsíce/roky stály a najednou zničehonic padají. IMHO by si to zasloužilo vlastní mechaniku. Třeba malé hodiny zborcení ke každé budově, které tikají, když se tam něco děje (vyrážení dveří, boj etc.). A samozřejmě by měly být explicitní, aby to mohli hráči využít - třeba zasypat nepřátele.

:arrow? Drak je příliš velké setkání, které významem pravděpodobně přebije celý dungeon, a navíc IMHO nasadí na DMa hrozné improvizační nároky. Bohatě by tam stačili ghoulové přilákání mrtvolným zápachem otevřené hrobky nebo rozhrabaných hrobů.

:arrow? Obě relikvie by si zasloužily jasnější (mechaničtější) efekt. Nebo alespoň ta kniha; takhle je dost nejasná, a přitom má dost ničivý postih.
Naposledy upravil(a) Quentin dne 18. 11. 2021, 08:37, celkem upraveno 1 x.
Za tento příspěvek děkují uživateli Quentin:
Jekyll
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 9334
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Kláštor osvieteného (Jekyllov dungeon)

Příspěvek od Quentin »

Taky je docela praktické, že jsou místnosti rovnou zapsané ve formátu:
Název
Popis:
Loot:


Jen by ten popis měl začínat velkým písmenem a novou větou. Takhle to sice funguje, ale je to trochu neesteticke.
Za tento příspěvek děkují uživateli Quentin:
Jekyll
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 9334
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Kláštor osvieteného (Jekyllov dungeon)

Příspěvek od Quentin »

Quentin píše: 17. 11. 2021, 18:41 :arrow? Drak je příliš velké setkání, které významem pravděpodobně přebije celý dungeon, a navíc IMHO nasadí na DMa hrozné improvizační nároky. Bohatě by tam stačili ghoulové přilákání mrtvolným zápachem otevřené hrobky nebo rozhrabaných hrobů.
Možná ze mě mluví jen staré dračákovské zveličování draků. Velký létající ještěr, co bude svým pohybem tikat ty bourací hodiny na jednotlivých budovách je vlastně celkem cool.

Ale asi bych mu buď připsal víc charakteru a motivaci, nebo ho změnil na wyvernu, aby všem bylo jasné, že se chová jen jako zvíře na lovu.
Za tento příspěvek děkují uživateli Quentin:
Jekyll
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Jekyll
Příspěvky: 177
Registrován: 1. 3. 2019, 19:56

Re: Kláštor osvieteného (Jekyllov dungeon)

Příspěvek od Jekyll »

Ďakujem za pripomienky, vidím, že minimálne nad knihou sa musím lepšie zamyslieť, nápad s vyvernou je fajn, uznávam, že drak je trochu kataklyzmatický, mal skôr demonštrovať fakt, že svet sa netočí len okolo družiny a tohto dungeonu. To búranie budov bola taká skôr skratka, teraz, keď tak nad tým uvažujem, tak práve cez tú vyvernu by to mohlo fungovať (priletí, sadne na d12 budovu, tá sa zrúti).

Ešte raz ďakujem. Pri porte na Zapovězené země sa mi to zíde.

PS: neviem kresliť, naozaj neviem :D
Som Knihobôľ
Stvoril som pre Zapovězené země Lyset a Kolosovu vyhňu
Hrám: Zapovězené země/DnD 5e
Jekyll
Příspěvky: 177
Registrován: 1. 3. 2019, 19:56

Re: Kláštor osvieteného (Jekyllov dungeon)

Příspěvek od Jekyll »

Kláštor osvieteného sa dočkal adaptácie do Zapovězených zemí.
Som Knihobôľ
Stvoril som pre Zapovězené země Lyset a Kolosovu vyhňu
Hrám: Zapovězené země/DnD 5e
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20871
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Kláštor osvieteného (Jekyllov dungeon)

Příspěvek od Markus »

A rozrostl se na 9 stránek, což je fajn. :)
Jekyll
Příspěvky: 177
Registrován: 1. 3. 2019, 19:56

Re: Kláštor osvieteného (Jekyllov dungeon)

Příspěvek od Jekyll »

Ak by som mohol skromne poprosiť zaradiť ho k fanúšikovským dobrodružným miestam... Tak by som poprosil :D
Som Knihobôľ
Stvoril som pre Zapovězené země Lyset a Kolosovu vyhňu
Hrám: Zapovězené země/DnD 5e
Uživatelský avatar
Selhan
Moderátor
Příspěvky: 3812
Registrován: 2. 3. 2016, 13:33
Bydliště: Pankrác
Kontaktovat uživatele:

Re: Kláštor osvieteného (Jekyllov dungeon)

Příspěvek od Selhan »

Dungeon jsme odehráli s Karlem a Johnym Idlerem, a nejen že se mi to tentokrát povedlo nahrát, ale byla to zároveň jedna z nejvtipnějších her, co jsem za poslední dobu hrál - Karel s Johnym si naházeli postavy se stejným příjmením, a tak se rozhodli, že budou hrát manželský pár. Ještě trochu bojuju s tím jak to sestříhat, ale zkusím do do konce týdne nahrát na internet.

Jednoduchá lokace s hodně otevřenou topologií opuštěné ruiny, s prokletým pokladem střeženým magickými sochami, a konkurenční partou lovců pokladů. Nesnaží se být překvapivá, netradiční, novátorská, tematická ani působivá, je to prostě klasické fantasy, ale nic z toho není potřeba. Nemusí být všechno kontestant World Press Photo, fotit pěkné krajiny na pohlednice je taky fajn. Za necelé tři hodiny jsme kláštor prošli komplet, a neměl jsem s vedením žádný problém - vypíšu pár věcí, u kterých si myslím, že by mohly být lepší, ale v základu modul funguje a má podle mě vše potřebné.

Nejzajímavějším prvkem lokace je, jak je otevřená. Jde o skromné domky, jediný kostel má tři místnosti, a těmi je samotný chrám, malá sakristie a knihovna. Vše je přehledné, snadno přístupné, většinou hned z několika směrů, a i samotná zeď ohraničující mapu je popsána jako rozpadlá a snadno překonatelná. Je to pocitově zajímavý kontrast oproti typickému klaustrofobnímu dungeonu. Stejně tak prostoduší nepřátelé jsou snadno čitelní a spíše překážkami k vyřešení než protivníky k boji. Je zde jedna past na medvědy která není zrovna telegrafována houkačkama a světelnýma sirénama, ale dává smysl a není přitom úplně zákeřná - nenechal bych ji hráčům ucvaknout nohu, ale v pohodě. O prokletí studny se asi vyloženě není jak dozvědět, ale taky zkrátka dává smysl. Prokletí jednoho z magických artefaktů pak mění osobnost, což je jeden z těch klasicky problematičtějších prvků v rpg, ale v tomhle případě se podle mě dá odehrát ještě celkem dobře. Loot je jinak opravdu velmi, velmi skoupý, a myslím, že by nebylo úplně na škodu ho tam přeci jen dát víc, protože mám za to, že se velmi snadno stane, že hráči odejdou zcela s prázdnou. A pomohlo by to s největším problémem, který s tímhle kouskem mám: Přijde mi příliš prázdný. Je zde sice celkem pět problémů k řešení (sochy, nemrtví, zloději, hledání pokladu, a případně drak), ale… Asi mi přijdou moc jednoduché a neuspokojivé? V tom smyslu, že se vyřeší strašně rychle a to řešení není příliš užitečné. Všechny odpovědi (krom draka) se dají bez problému najít v chrámu, a na druhou stranu jejich zjištění jen potvrdí, že jediné dvě možnosti je buď se na prokleté artefakty vybodnout, nebo porazit všechny nepřátele v chrámu. Backstory je opravdu jen tomu říct si “hm”, jinak se s ní moc naložit nedá - není to interaktivní informace. Chtěl bych zkrátka asi víc věcí k objevení? V kuchyni se sice dají najít suchary na k6 dní, a to je nepochybně velmi realistické, ale k čemu mi to je, když na mě hráči koukaj znuzeně? Celá levá část mapy mi přijde, že je jen k tomu, aby vyzkoušela tvrdohlavost hráčů, protože na jejím konci je schovaný jediný pořádný, neprokletý poklad - ovšem mě se asi nechce zkoušet tvrdohlavost mých hráčů, mě by spíš lákalo se s nimi bavit. Osobně bych tady dal natvrdo Edgara, který mi jinak padl u brány, a to jsme teda už zasáhnul a trochu změnil*, protože to by mi přišlo, že už hráči hned u vchodu zjistí opravdu všechno.

Tím nechci říct, že je to celé nudné. Ne, při hraní jsme se bavili. Ale jsou tam části, které mi přijdou hluché, a možná by to chtělo přeci jen špetku toho “wow” koření přidat. Popravdě by mi stačilo i kdyby tam bylo nějaké zajímavé místo na souboj - třeba zvonice, cisterna nebo místo kde je možné třímetrový kolos vlákat do pasti. Ještě teda dodám, že drak samozřejmě docela wow je, ale ten je náhodný encounter, a nám zrovna nepadnul.

Dobře, stížností bylo dost, popojedeme k použitelnosti - a tady asi žádné stížnosti nemám. Text je informativně za mne v pohodě, zvýraznil jsem si ho po svém, ale stačilo mi ho jednou pročíst se zvýrazňovačem v ruce a neměl jsem problém, a s tím jsem ok - jasně, dalo by se asi debatovat, jestli by to nemohl zvýraznit takhle přímo autor, ale zase si nejsem úplně jistý, jestli se vážně shodnu s ostatními gamemastery v tom, co beru za značeníhodné, a tahle forma přípravy mi stejně docela vyhovuje. Popisy jsou jinak spíš střídmé, ale pořád dostačující, mapka je přehledná a snadno tisknutelná, je zde nabídka háčků, což se hodí… Nemám nač si stěžovat.

Esteticky je to, opět, celkem strohé, ale na té dobré straně, rozhodně mě to nijak neuráží, ozdůbky nejsou nezbytné - možná u té fikce samotné bych se nezlobil, kdyby byla přeci jen trochu bohatší. Zpustlá zahrada je docela pěkný atmosférický detail, ale bral bych ještě kupříkladu popis chrámu? Jsou v něm informační sochy, ale nemohly by v něm být třeba ještě zbytky barevných vitráží nebo naváté semenáčky? A příběh na pozadí mě tedy moc nezaujal, protože se to celé točí kolem protagonisty, kterému to ale nedává žádnou osobnost krom jeho kleteb, takže ta tragédie příliš nevyzní. Na druhou stranu, ta realističnost a strohost taky dělá své, a určitě to není tak, že bych při vedení neměl co vyprávět. Ten dojem není špatný, a tohle jsou jen mé návrhy na drobná vylepšení.

Což je teda vlastně asi i celkové shrnutí - Kláštor osvieteného je dobrá lokace, která by podle mě šla ještě trochu vylepšit, ale nemusí se za nic stydět. Jekyllovi bych navrhoval zkusit přeci jen trošku víc šlápnout na plyn. Ne moc, není třeba, jestli ti vyhovuje držet se spíš při zemi a stavět něco skromnějšího, ukotveného v realitě a bez potřeby naplácat na to třpytky a neony - ovšem o ždibíček víc to okořenit by podle mě udělalo snadno velký a cenný rozdíl. I krajinku na pohled se dá fotit s červánky nebo sněženkami v popředí.
Toto všechno jsou jen nějaké mé naprosto subjektivní dojmy.
Jekyll
Příspěvky: 177
Registrován: 1. 3. 2019, 19:56

Re: Kláštor osvieteného (Jekyllov dungeon)

Příspěvek od Jekyll »

Ďakujem. Jednak som vlastne dojatý, že to niekto odohral, že ste sa aj napriek vyššie zmienenému bavili a som úprimne zvedavý na záznam. Zároveň si vážim podnety, skúsim na to pri ďalšej tvorbe myslieť, najmä to dupanie na plyn. S tou ľavou časťou máš pravdu, napokon som ju robil ako poslednú a podpísal sa na tom aj určitý typ autorského vyčerpania. Tiež nie si prvý, kto zmienil absenciu detailov, resp. opisov, to si tiež musím ustrážiť.

Vyjadrím sa asi už len k tomu lootu - už pri tvorbe som myslel na Zapovězené země a tam je to pomerne striedme a v tomto ohľade sa domnievam, že si tam dokáže družina pomerne dobre privyrobiť. Iste, v takom DnD by si za to asi ani základné vybavenie nekúpili. Skrátka, loot ako taký mi príde trochu problematický vo vzťahu k systémovo nezávislým dungeonom.
Som Knihobôľ
Stvoril som pre Zapovězené země Lyset a Kolosovu vyhňu
Hrám: Zapovězené země/DnD 5e
Odpovědět

Zpět na „Dungeonová kuchyně 2021“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host