[Podcast] Stvořitelna

Sekce zabývající se tvorbou RPG produktů a souvisejícími tématy.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Corny
Příspěvky: 1734
Registrován: 4. 10. 2021, 11:13

Re: [Podcast] Stvořitelna

Příspěvek od Corny »

Mi skoro připadá, že tato diskuze by se víc hodila do vlákna o experimentování na dětech než v návaznosti na to jak začínat s RPG
"Nadšený kontrarián."

Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.
Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 9334
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: [Podcast] Stvořitelna

Příspěvek od Quentin »

Jerson píše: 2. 8. 2022, 18:10 A pokud jde o preference hráčů - třeba Minecraft. Pokémoni. Avatar. Among us. Harry Potter. Dinosauři.
IMHO ne všichni hrají rpg tak, že se snaží svůj preferovaný setting naroubovat na univerzální systém. Většina lidí se spíš nadchne do nějakého existujícího rpg. Stačí když je to dostatečně atraktivně prezentované. (viz markus a jeho "oni jeste nevi, co chteji hrát")
Za tento příspěvek děkují uživateli Quentin tito uživatelé (celkem 2):
ShadoWWW, Corny
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22593
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: [Podcast] Stvořitelna

Příspěvek od Jerson »

Log 1=0 píše: 2. 8. 2022, 23:30To, že se oháníš sedmdesátkama a devadesátkama, a DnD popisuješ, jako by se za tu dobu vůbec nezměnilo, beru ze strany tak dlouholetého člena RPG komunity jako cílené ignoranství nebo manipulaci.
To jsi minul pointu. Sedmdesátá nebo devadesátá léta uvádím proto, že v té době nebylo moc jiných možností pro realizaci na poli her, konkrétně třeba bojových her. RPG se u nás vlastně začaly rozvíjet jako první v podobě Dračáku, hry na počítači jim svým provedením ještě nemohly konkurovat, deskovky se teprve začaly rozvíjet. O třicet let později je situace úplně jiná, třeba her založených na boji a sbírání pokladů jsou mraky.
Tedy na začátku devadesátek mohl Dračák růst na lidech, kteří měli zájem o hraní dobrodružných bojových her. Dneska je tahle hráčská základna už dost rozebraná, hru tohoto typu můžeš začít hrát na mobilu za minutu poté, kdy ji najdeš, nemusíš nic číst a nic připravovat. Což znamená, že zájemci o RPG budou často lidé, kteří v RPG hledají něco jiného než tuto náplň.
Tvoje rádoby řečnické otázky jsou podobně zavádějící. Počkají na další modul? Můžou, ale dost by se načekali. Udělají si vlastní? Bingo.
Na základě jednoho modulu si dokážou vytvořit další, když jim nikdo neřekne, jak na to? To jsi to Bingo zahlásil po zaškrtnutí jednoho políčka.
Mým záměrněm je vysvětlit hráčům, jak hru připravit a vést, a k tomu jim dát nějaký příklad.
Potom mám docela pochyby o tom, že 60% předšklolních dětí zvládá zapracovávat nápady ostatních. Tedy, jako umí, jakž takž, ale mám pocit, že tohle hraní se docela rozpadá na nezávazné blbnutí (mnic proti tomu, je to fajn činost - ale nemá to nic společného s RPG), a to i když jsou k dispozici rekvizity, které dodávají alespoň určitý rámec a inspiraci (obecně jsou známé jako "hračky").
Tvé pochybnosti jsou zcela správné, protože to nezvládá ani 30% dospělých, kteří se to pak učí v kurzech improvizace a firemních školeních. Spolupráce při tvorbě a stavění na nápadech ostatních je věc, kterou se hráči (včetně Vypravěče) musí naučit. Je to asi nejtěžší část hry, protože část hráčů má sklony k hraní podle vlastního plánu, a stačí jeden takový ve skupině, aby přebil nápady ostatních. Na rozdíl od Markuse si ale myslím, že řešení "Budeme hrát to, co vám předložím" je špatný nápad, protože z takového stylu se těžko přechází na jiný.
Tím tlakem na univerzálnost, která pojme každý nápad, kompliuješ snahu udržet to pohromadě.
Takhle si to vyložil Markus, já nic takového nenapsal.
Tvrdím - nejen u začátečníků, ale u jakékoliv RPG skupiny - že ve hře musí mít každý hráč alespoň jednu věc, která ho bude zajímat a která ho bude bavit. Což znamená, že Vypravěč bude tuhle věc znát dopředu a bude s ní počítat.
Zároveň si myslím, že pokud Vypravěč neví, jaký soubor věcí jeho hráče baví, nebo ho to dokonce vůbec nezajímá, vystavuje hru riziku, že nějakého hráče nebude vůbec bavit, protože v ní nebude nic, co by ho zajímalo. A o takové hře budu říkat, že je to špatná hra, nebo špatně vedená. Tohle riziko je (podle mě) nezbytné u začínajících hráčů minimalizovat, takže proto tvrdím, že napřed je třeba shromáždit představy a nápady hráčů (všech hráčů, včetně Vypravěče) o náplni hry, a teprve pak z nich vybrat téma, o které hra bude.
Což je dvojnásobně důležité, pokud hra probíhá v omezeném kruhu, ať už rodiny nebo kamarádů, a není možné někoho vyškrtnout jen kvůli tomu, že mu nesedlo téma nebo náplň hry. A kdy není možné řešení "najde si jinou skupinu". Ano, může se nakonec ukázat, že někteří nejsou schopni hrát RPG, nebo ne v dané skupině či v daném věku. Nicméně odmítám a takovým názorem pracovat u hráčů apriori, třeba ve stylu "Když tě nezaujalo fantasy, tak RPG nejsou pro tebe, protože nejvíc hráčů hraje fantasy."
Quentin píše:Většina lidí se spíš nadchne do nějakého existujícího rpg. Stačí když je to dostatečně atraktivně prezentované. (viz markus a jeho "oni jeste nevi, co chteji hrát")
Chceš říct "většina lidí, kteří následně začali hrát"?
Znovu zopakuji, že se bavím o případech, kdy je skupina potenciálních hráčů velmi omezená a nemůžeš si dovolit vybírat, koho předložené RPG zaujalo a koho ne.
Ano, když budu mít dostatečně velkou skupinu hráčů, těm předložím konkrétní RPG, tak je slušná šance, že dost hráčů najdu. A dokud budu ignorovat tu skupinu, která nehraje, můžu tvrdit, že tenhle systém funguje. Ostatně to je princip survival biasu.
Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 9334
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: [Podcast] Stvořitelna

Příspěvek od Quentin »

Jerson píše: 3. 8. 2022, 08:11 Chceš říct "většina lidí, kteří následně začali hrát"?
Znovu zopakuji, že se bavím o případech, kdy je skupina potenciálních hráčů velmi omezená a nemůžeš si dovolit vybírat, koho předložené RPG zaujalo a koho ne.
Ano, když budu mít dostatečně velkou skupinu hráčů, těm předložím konkrétní RPG, tak je slušná šance, že dost hráčů najdu. A dokud budu ignorovat tu skupinu, která nehraje, můžu tvrdit, že tenhle systém funguje. Ostatně to je princip survival biasu.
Ale těch RPG jsou hromady, takže když mám omezenou skupinu lidí na vesnici (třeba sestru a dva spolužáky), tak jim prostě nabízím rpgčka, dokud se nějaké nechytne. Něco zkusíme, a když se nám to nebude líbit, tak příště zkusíme něco jiného.

Přijde mi, že čím větší z toho děláš rocket science, tím větší je kolem toho drama, tím spíš se to nepovede. Hlavní je začít hrát, bavit se a reagovat na hráče. Sotva člověk pocítí player agency (čti: hra významně zareaguje na jeho akce), tak je hooked.

Samozřejmě můžu být úplně mimo :D Možná, že nejlepší je mít obrovský buy-in, nakoupit dnd knihy, strávit 30 hodin přípravou, a teprve pak začít hrát, protože sunk-cost fallacy nás pronese přes těch pár prvních kolísavých sezení :D
Za tento příspěvek děkují uživateli Quentin:
Wolfus
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 4575
Registrován: 21. 8. 2007, 11:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: [Podcast] Stvořitelna

Příspěvek od ShadoWWW »

Jak píše Quentin. RPGček jsou mraky. Dokonce tolik, že každý občan vesnice může hrát své vlastní RPGčko a ještě jich hromada zbyde. :-)=

Vem si třeba deskovky. Těch vychází tolik, že i kdybys hrál každý den jinou, tak stejně si nezahraješ ani všechny ty, co jsou na Essenu (a vychází jich ještě mnohem víc, třeba přes KS). Takže nemůžeš říct, že hráči deskovek mají málo možností. A přece hrají nejčastěji klasiky nebo remaky klasik.

S RPGčky je to podobné. Jen na DriveThruRPG jich máš tolik, že je všechny ani nezahraješ.

Zlatým pravidlem ale je, že nejde ani moc o to, která hra se ti nejvíc líbí (teď nemyslím přímo tebe, ale obecně jednoho každého hráče), ale která zaujme nejen tebe, ale zároveň i aspoň pár lidí ve tvém okolí. A to je úplně jiná liga. Možná, že kdyby ti hráči, o kterých mluvíš, našli tu svou vysněnou hru (což kdyby hodně hledali, a chtěli hledat, tak by ji nakonec asi našli), tak je dost dobře možné, že by na ni nenašli spoluhráče.

Jak tu psal York. Nejlepší je začít tak, že se přidáš k jiné skupině. Když nemůžeš, pak největší šance, jak začít úspěšně hrát, je začít s mainstreamovou hrou. Tam je největší šance, že najdeš spoluhráče (ne nadarmo ji hraje tolik lidí). A když už hrajete a třeba vám nevyhovuje (a už víte proč), tak pak hledat tu, která vám (jako celé skupině!) sedne líp. A už i v češtině je výběr.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
Log 1=0
Příspěvky: 2692
Registrován: 20. 7. 2017, 14:06

Re: [Podcast] Stvořitelna

Příspěvek od Log 1=0 »

Ano, v sedmdesátkách a devadesátkách byly PC, deskové, RPG atd. hry nové až neznámé a tedy dost mizerné co do designu. Dneska jsou všechny tyto věci běžnější a kvalitnější. A?
Jerson píše: 3. 8. 2022, 08:11 Tedy na začátku devadesátek mohl Dračák růst na lidech, kteří měli zájem o hraní dobrodružných bojových her. Dneska je tahle hráčská základna už dost rozebraná, hru tohoto typu můžeš začít hrát na mobilu za minutu poté, kdy ji najdeš, nemusíš nic číst a nic připravovat. Což znamená, že zájemci o RPG budou často lidé, kteří v RPG hledají něco jiného než tuto náplň.
Takže jim radši nabídneš Minecraft, Among us a Pokémony?

Když tě nebudu koupat v tomhle výstřelu do nohy, ale budu věcnější, tak pro jakékoli téma a obsah najdeš nejspíš nějakou mobilní hru, a nejspíš nějakou hratelnou hru pro PC a konzole. RPG nemohou a nemusí (ergo tedy ani nemají) bojovat na tomto poli, protože samotný princip RPG poskytuje jiný druh zábavy než všechny tyhle věci.

No, pokračujme dále.
To bingo jsem zahlásil náhodou přesně. Protože jsme pěkně prosím začali s tím, že odbouráváme bariéry, v což ty dlouhodobě počítáš i potřebu něco přečíst. A najednou tu máme rady do hry, které si GM musí přečíst, jinak je vygatekeepingován z hobby. (rýpanec) Jasně že když mám dost prostoru dát jak ukázkové dobrodružství, tak další rady na vymýšlení svých, tak jim dám oboje. Markus pracoval už s tou redukcí, že se má co nejméně číst předem.

Dále Markus radil zkusit si zahrát nějaký modul, ne používat styl, "budeme hrát něco co vám předložím". To jsou dvě různé věci, takže tvá dichotomie je falešná.

Také musím říci, že souhlasím s tím, že každý hráč si ve hře musí něco najít. Ale krom fakt úzkoprofilových indie se dá v jedné normální hře najít tolik, že tohle není až tak problém. A zároveň nestačí, aby si každý něco našel. Alespoň jednoho musíš nadchnout, jinak to chcípne. Tady vidím problém mnoha tvých pokusů. Tys oslovil maminy, co chtějí hrát něco s dětmi, zaujals je, ale nenadchl. A nadchnout někoho je snažší se silným tématem a tunama omáčky (obrázky, inspirativní textíky, obrázky, ukázky, obrázky, videa, obrázky).

A že ne každého baví fantasy a nic si v něm nenajde? Jop, jsou takoví, a je blbé že jeden žánr tak moc dominuje, zvláště v ČR. Ale to už jsem ti potvrdil dávno, netřeba to točit.
You are lords. We are slaves. But slaves of our lords are mightier than lords of your slaves.
***
Chcete nové lidi v RPG? Zabraňte jim potkat Jersona. Nováčci, kteří potkají Jersona, mají vždy mnoho problémů začít hrát. Ti co ho nepotkají, takové problémy nemají.
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22593
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: [Podcast] Stvořitelna

Příspěvek od Jerson »

Quentin píše: 3. 8. 2022, 08:44Ale těch RPG jsou hromady, takže když mám omezenou skupinu lidí na vesnici (třeba sestru a dva spolužáky), tak jim prostě nabízím rpgčka, dokud se nějaké nechytne. Něco zkusíme, a když se nám to nebude líbit, tak příště zkusíme něco jiného.
Quentine, bylo by dobré, kdyby sis na místě nováčka nepředstavoval sebe. dokonce ani v situaci Quentin nabízí nováčkům RPG. Tím celý problém jen převedeš na sférické hráče ve vakuu.

Co se skrývá za "nabízím jim RPGčka, dokud se nějaké nechytne"?
Jeden hráč musí najít a stáhnout / koupit různá RPG. Musí je přečíst a pokud možno porozumět jak mechanikám, tak prostředí, a hlavně způsobu hry (který zatím nezná). Pak to musí předložit hráčům, nejlépe přitažlivou formou, ale zároveň pokud možno pravdivě. Pak si to s nimi musí zahrát, což znamená buď připravit nějakou hru (což zatím neumí), nebo si najít, stáhnout/koupit, přečíst a připravit nějaký modul.

Mám někde v té úvaze chybu? Protože pokud ne, tak jsem se dostal k tomu, že to obnáší tak desítky hodin práce. A přijde mi docela vtipně paradoxní, že ty mně říkáš něco o rocket science. Hlavní je začít hrát ... ano, jsme u toho. Jako když člověku, který se chce naučit řídit auto řeknu "Hlavní je sednou si za volant a vyjet."
ShadoWWW píše: 3. 8. 2022, 08:59 Jak píše Quentin. RPGček jsou mraky. Dokonce tolik, že každý občan vesnice může hrát své vlastní RPGčko a ještě jich hromada zbyde.
Mraky RPGček jsou nějaká výhoda? Doufám že o rozhodovací paralýze jsi už slyšel. To že je na výběr takové množství RPG je pro nováčka jednoznačně na škodu, utopí se v nich.
Dokonce i když jsem vybral jen deset RPG v češtině, dostupných on-line a doporučovaných pro začátečníky, tak to bylo moc. Moc systémů a u každého zastrašující množství stran.
ShadoWWW píše: 3. 8. 2022, 08:59 Vem si třeba deskovky.
Beru deskovky. Jsem v deskovkářských skupinách. Celkem pravidelně tam přijdou lidé a píšou "Poraďte mi hru pro kamaráda, nikdy nehrál, zajímá ho tahle oblast a tohle nebo tamto hrát nechce." Dostane řadu upřesňujících otázek a pak konkrétní doporučení.

Chceš vidět, jak to vypadá, když podobná otázka padne ve skupině o RPG?
ShadoWWW píše: 3. 8. 2022, 08:59 A přece hrají nejčastěji klasiky nebo remaky klasik.
Běž do takové skupiny a napiš to s podobným přesvědčením, jak to tvrdíš tady. Monopoly/Dostihy a sázky a Člověče, nezlob se jsou nejvíc hejtované deskové hry, a zkušení hráči deskovek často vyloženě nenávidí vydavatele, kteří neustále plní obchody dalšími a dalšími variantami Monopolů. Část o nich tvrdí, že dokážou zájemce spolehlivě odradit od deskovek celkově. A samozřejmě jim někteří oponují survival biasem "já taky začal na monopolech a podívej, hraju pořád".

Druhá věc je, že deskovky se po třiceti letech vývoje zaprvé diverzifikovaly, a za druhé prakticky každá druhá má nějaký quickstart, aby se dala začít hrát už během prvního čtení, a vedle toho má komplexní pravidla. Přičemž pravidla quickstartu se vedou do deseti nebo dvaceti stran, a kompletní pravidla nemají přes čtyřicet. A vedle toho máš i hry určené speciálně pro nováčky, a to v řadě stylů hry. Navíc pravidla ke každému čtenáři přistupují tak, jako by nikdy žádnou deskovku nehrál.

A protože jsem se zeptal desítek hráčů deskovek, kteří by chtěli začít hrát RPG, tak vím docela přesně, jak ten rozdíl vidí oni. "Tohle RPG údajně pro nováčky vůbec nepočítá s hráči, kteří RPG nikdy nehráli. A tady na fóru mi napsali, že si mám najít nějakou skupinu, která hraje, nebo že se mám jít zeptat na Discord, kde mi vysvětlí, jak se to hraje. A ještě že tady mám dvacet hodinových videí."
ShadoWWW píše: 3. 8. 2022, 08:59 Možná, že kdyby ti hráči, o kterých mluvíš, našli tu svou vysněnou hru (což kdyby hodně hledali, a chtěli hledat, tak by ji nakonec asi našli), tak je dost dobře možné, že by na ni nenašli spoluhráče.
Nevím o jaké hře vysněné jedním hráčem mluvíš. Já o ničem takovém nepsal.
ShadoWWW píše: 3. 8. 2022, 08:59 Nejlepší je začít tak, že se přidáš k jiné skupině. Když nemůžeš, pak největší šance, jak začít úspěšně hrát, je začít s mainstreamovou hrou. Tam je největší šance, že najdeš spoluhráče (ne nadarmo ji hraje tolik lidí). A když už hrajete a třeba vám nevyhovuje (a už víte proč), tak pak hledat tu, která vám (jako celé skupině!) sedne líp. A už i v češtině je výběr.
Máš tyhle šance ověřené nějakým pokusem na lidech? Mluvil jsi s nováčky, kteří nemají s kým hrát? A když jsme u toho, když jsi ještě vedl otevřená hraní, přišel ti na ně někdo, koho jsem tam poslal? Případně napsal ti někdo? Můžeš to brát za dobu šest let zpátky.
Protože představa, že kterýkoliv zájemce o hraní RPG dokáže jen tak přijít mezi partu cizích lidí, o kterých vůbec nic neví, a začne s nimi hrát hru, u které se musí dost osobně projevovat a není si v tom vůbec jistý ... přijde mi, jako že jste nikdy neslyšeli ani o stávajících hráčích RPG, kteří jsou schopní hrát jen se svými kamarády, nebo jsou schopni se do nějaké hry přidat, jen pokud s nimi jde i kamarád, nebo pokud ty hráče znají a vyhovují jim.
To že je takových hráčů opticky méně - hlavně na fórech - doufám nikoho nepřekvapuje.
Log 1=0 píše: 3. 8. 2022, 09:18 Ano, v sedmdesátkách a devadesátkách byly PC, deskové, RPG atd. hry nové až neznámé a tedy dost mizerné co do designu. Dneska jsou všechny tyto věci běžnější a kvalitnější. A?
V devadesátkách bylo běžné si před hraním PC hry přečíst manuál. Dneska je to nemyslitelné. PC i stolní hry - alespoň některé - se výrazně posunuly ke snížení vstupního prahu. RPG (myšleno TTRPG) jsou běžnější a kvalitnější, ale tenhle práh mají pořád hodně vysoko. Dokonce řada stávajících hráčů tvrdí, že by se ani neměl snižovat a že kdo není ochoten tento práh překonat, ten se na hraní RPG nehodí.
Log 1=0 píše: 3. 8. 2022, 09:18 Takže jim radši nabídneš Minecraft, Among us a Pokémony?
Takže by možná bylo dobré, když by si mohli zahrát RPG s tímto tématem, co myslíš? Třeba Survival RPG s budováním obydlí. RPG s cvičením zvířátek pro vzájemné střety a nějaké dobrodružství k tomu. Horor na kosmické základně ... nebo to jsou preference u začínajících hráčů nežádoucí?

Pokud hráč přijde s tím, že by chtěl hrát hru na dané téma, ale přitom mít silnější dojem, že v té hře je, nebo dělat i věci, které mu ta hra neumožňuje, je to pro RPG nežádoucí? Když přijde člověk, který si chce zahrát něco jako Indiana Jonese nebo Mumii, tak mu řekneš "máš Tomb Rider, netahej takové věci do RPG"?
Fakt nevím, o jakém výstřelu do nohy mluvíš.
Log 1=0 píše: 3. 8. 2022, 09:18 Tys oslovil maminy, co chtějí hrát něco s dětmi, zaujals je, ale nenadchl. A nadchnout někoho je snažší se silným tématem a tunama omáčky (obrázky, inspirativní textíky, obrázky, ukázky, obrázky, videa, obrázky).
Aha. Takže když jsem je oslovil, zjistil co chtějí a zjistil, že jim nemám co nabídnout, tak jsem je sice naujal, ale nenadchl. A je to moje chyba.
Jen abys věděl, mezi tím co jsem jim nabízel byly i přeložené DnD Essentials kit, Basic Rules a Starter set. Taky Fate. Příběhy Impéria, Dračák 2 Pirátská verze, atd.
Asi jim to téma a omáčka až tak úžasné nepřišlo. Což je mimochodem přesně ten důvod, proč jsem se rozhodl zkusit to dělat jinak.

Edit:
Když čtu tenhle inzerát, tak si říkám, co kdybych se zeptal lidí, kteří sem napsali, zda se jim podařilo sehnat spoluhráče a začít hrát. Jaká by měla být úspěšnost, abychom tento způsob mohli prohlásit za fungující, nebo naopak nefungující?
Uživatelský avatar
Corny
Příspěvky: 1734
Registrován: 4. 10. 2021, 11:13

Re: [Podcast] Stvořitelna

Příspěvek od Corny »

Ta atmosféra přehnaně vyvyšované náročnosti hraní RPG v kombinaci s přehnaně nízkou důvěru v inteligenci, zdravý rozum, důvtip a soběstačnost možných RPG začátečníků by se doslova dala krájet.
"Nadšený kontrarián."

Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.
Uživatelský avatar
Sparkle
Příspěvky: 4138
Registrován: 11. 11. 2008, 00:27
Bydliště: Aštarova flotila

Re: [Podcast] Stvořitelna

Příspěvek od Sparkle »

Nechce se mi věřit, že jsou tu už přes 3 stránky debaty o nováčcích a co je odrazuje, a ještě tu nebyla zmíněna klasika že za všechno může railroad.

Teď vážně. Ví někdo o nějakém příkladu dobré praxe ze zahraničí, kde se povedlo z RPG udělat víc mainstream (pro ty maminy s dětma a tak)? Nechce se mi věřit, že v jiných zemích (hlavně v takových, kde je větší kupní síla obyvatel - Holandsko, Německo atd.) nejsou taky takoví nadšenci do evangelizace a že se tam něco nezkoušelo.
If you tell me I should be like 'Mercer', you get your wish: you won't be playing at either of our tables.
Neviditelná kniha - oficiální svět pro Dračí doupě / Drd II
Fate: Rozcestí česká mutace 4. edice Fate RPG v knižním vydání
Doplněk pro získávání zkušeností - alternativní pravidla "expení" pro Dračák / DnD / Hlídku / Fate a další systémy
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [Podcast] Stvořitelna

Příspěvek od Markus »

Maminy s dětma nikdy RPG hrát nebudou, protože na to nemají čas. :>;o)
Uživatelský avatar
Sparkle
Příspěvky: 4138
Registrován: 11. 11. 2008, 00:27
Bydliště: Aštarova flotila

Re: [Podcast] Stvořitelna

Příspěvek od Sparkle »

Markus píše: 3. 8. 2022, 11:53 Maminy s dětma nikdy RPG hrát nebudou, protože na to nemají čas. :>;o)
Díky za připomenutí, že bych měla přestat číst fóra a dodělat dobrodružství na dnešek ;)
If you tell me I should be like 'Mercer', you get your wish: you won't be playing at either of our tables.
Neviditelná kniha - oficiální svět pro Dračí doupě / Drd II
Fate: Rozcestí česká mutace 4. edice Fate RPG v knižním vydání
Doplněk pro získávání zkušeností - alternativní pravidla "expení" pro Dračák / DnD / Hlídku / Fate a další systémy
Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 4575
Registrován: 21. 8. 2007, 11:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: [Podcast] Stvořitelna

Příspěvek od ShadoWWW »

Jerson píše:Chceš vidět, jak to vypadá, když podobná otázka padne ve skupině o RPG?
Jestli to nebyla jen řečnická otázka, tak ano, chci.
Jerson píše:Máš tyhle šance ověřené nějakým pokusem na lidech?
Drtivá většina lidí, co si přišla vyzkoušet hraní RPG, chodili i dál a hráli pak dál i jinde.
Jerson píše:Mluvil jsi s nováčky, kteří nemají s kým hrát?
Na otevřená hraní chodili většinou ti, co neměli s kým hrát. Pak mi taky psalo docela dost lidí PMky, že díky překladům začali hrát nebo se vrátili po letech k hraní a funguje jim to parádně. (Teď už tu pochodeň převzaly JaD, řekl bych.)
Jerson píše:A když jsme u toho, když jsi ještě vedl otevřená hraní, přišel ti na ně někdo, koho jsem tam poslal?
Nemůžu říct, že ano. Nepřišel nikdo, kdo by řekl "jsem od Jersona".
Jerson píše:Případně napsal ti někdo?
Psalo dost lidí, jestli by mohli přijít na otevřené hraní a pak přišli.

Ta otevřená hraní jsou docela ověřenou variantou. Jak v USA, kde je to docela běžné a hodně podporované obchody i vydavateli. U nás speciálky otevřená hraní nepodporují, takže se hrává většinou po čajovnách. Ale za ty čtyři roky se na otevřených hraních vystřídaly desítky hráčů. Samozřejmě na otevřených hraních je největší problém s místem, protože chodí víc lidí, než můžeš ve skupině utáhnout nebo než se vejde do čajovny. :) Běžně se stávalo, že jsme se každou chvíli dělili do více skupin nebo samotní hráči zakládali další, své vlastní skupiny, se kterými hráli jindy nebo jinde.


Jinak mám taky pochybnosti, že by RPGčka pro maminy s dětma byla skrytá díra na trhu.
Naposledy upravil(a) ShadoWWW dne 3. 8. 2022, 12:41, celkem upraveno 2 x.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
Korhul
Příspěvky: 667
Registrován: 15. 3. 2006, 22:40
Kontaktovat uživatele:

Re: [Podcast] Stvořitelna

Příspěvek od Korhul »

Jerson: tvoje vývody vnímám jako validní a cítím potřebu to sem napsat, když dostáváš od ostatních takový stěr :-)
Moje RPG Laboratorium a k němu vlákno na fóru. Malý svět pro osobní potřebu. Třeba se bude něco hodit i někomu jinému.
Konfigurátor substancí a nástrah pro DrD II
Deníky pro DrD II podle revize pravidel
Obrázek Obrázek Baltazar Paprika, trpaslík, knihvazač
Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: [Podcast] Stvořitelna

Příspěvek od York »

Korhul píše: 3. 8. 2022, 12:30 Jerson: tvoje vývody vnímám jako validní a cítím potřebu to sem napsat, když dostáváš od ostatních takový stěr :-)
To je právě absurdita týhle diskuse - nemám totiž pocit, že by tady Jersonovi kdokoliv nějak zásadně oponoval, nebo rozporoval, že existujou velký skupiny potenciálních hráčů, pro který jsou z různejch důvodů stávající metody začátku s hraním RPGček nepraktický.

Jerson pořád dál za něco bojuje, ale není mi moc jasný za co.
Za tento příspěvek děkují uživateli York:
Muzzug
Jezus
Příspěvky: 2601
Registrován: 26. 1. 2018, 10:35
Bydliště: Brno

Re: [Podcast] Stvořitelna

Příspěvek od Jezus »

ShadoWWW píše: 3. 8. 2022, 12:28 Jinak mám taky pochybnosti, že by RPGčka pro maminy s dětma byla skrytá díra na trhu.
Jako že je málo rodičů, kteří rpg neznají, ale jejich děti je (s nimi) chtějí hrát (než začnou hrát samy)?

To mě se naopak zdá, že takových bude přibývat...

Například spoluhráččin synovec si vyloženě o hraní rpgčka řekl, když měl u ní pár dní být - věděl, že ona je hraje. Její manžel (který s námi párkrát taky hrál) aktivně zakoupil Myší hlídku a načetl pravidla (přes mé výslovné varování, aby to nedělal :-) ).

No zkusilo se to... výsledek nebyl úplně marný ale nenadchl, takže druhý den hráli raději Descent, který bavil víc (ono to téma vymlacování dungeonu tím, že házíš hodně kostkama je docela chytlavé pro docela dost lidí :-) ). Nicméně dostatečná průprava dotyčného dítěte do světa rpg (tak aby byl náležitě zaháčkován) teprve čeká.

Tedy jo - zažil jsem pohledávku na jednoduchou rpg hru pro dítě, které ji chtělo hrát s tetou s strýcem. Předpokládám, že poptávka u vlastních rodičů bude obdobná.
Odpovědět

Zpět na „RPG tvorba a design (aneb Kreslicí prkno)“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 12 hostů