Svetlo

Diskuze o věcech více či méně historických. "Porazí rytíř samuraje?" "Přesekne katana ocel?", ale i "Církevní úpadek".

Moderátor: Faskal

Uživatelský avatar
Vitus
Příspěvky: 2664
Registrován: 21. 7. 2006, 09:03
Bydliště: Kladno

Re: Svetlo

Příspěvek od Vitus »

Eleshar_Vermillion píše: 21. 1. 2022, 16:01 OK, i tak, když lezeš do jeskyně, tak stěny nebudou nejspíš hladké a bílé:)
Vápencové (krasové) jeskyně mohou být bílé nebo hodně světle béžové, stejně tak pískovcové. Navíc ty vápencové pokud byly vytvořeny vodou, mohou být hladké a světlo odrážet. (Nejsem tedy speleolog, píšu podle paměti z návštěv různých jeskynních komplexů u nás a na Slovensku, pokud by to chtělo názor odborníka, můžu se dojít zeptat vedle souseda, tady jestli nebude zrovna zalezlý v nějaké jeskyni $lol$ .)

Ale abychom se vrátili k meritu věci, pokud ovšem je to naopak nějaké tmavá hornina, jež navíc světlo pohlcuje, pak ten dosah světla může být nižší. (Opět dle zkušenosti důlního komplexu pod Kutnou Horou, kde jedna část prohlídky spočívá v tom, že průvodce zhasne všechny světla a když to povolí, tak skutečně ten dosah lokálních světel, například z obrazovky mobilu, hodinek a podobně je velmi malý.)

Na druhou stranu velká část hornin má krystalické příměsi, které světlo odrážejí, ovšem tohle by chtělo pro změnu Berta z TBBT (alias geologa), každopádně si myslím, že brát to ta nějak na průměr a dál se detaily nezabývat (tedy pokud to nehraje nějakou roli v samotném průběhu hry) je asi nejrozumnější. :wink:
Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 9334
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Zatížení, naložení, inventář – k čemu je to dobré?

Příspěvek od Quentin »

Bifi píše: 19. 1. 2022, 21:14V pôvodnom cenníku si však podľa mňa Gygax doplietol lucernu so sviecou (lampáš) a olejovú lampu - aj keď ktovie.
To vypadá, že autoři dnd obecně si představují mnohem modernější než středověké lampy, protože 3,5e i 5e obsahují bullseye lanterns, které jsou z 19. století

https://roll20.net/compendium/dnd5e/Bul ... rn#content
https://www.youtube.com/watch?v=gBBHNwRnJ6Q
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Argonantus
.
Příspěvky: 18102
Registrován: 31. 10. 2006, 17:35

Re: Svetlo

Příspěvek od Argonantus »

Z tohohle tématu jsem trochu na větvi, ježto plno těch věcí jsme v dětství potkávali jako běžnou realitu, když třeba nešla elektrika (často).
Jinou sondu do starých dob mají za sebou všichni, kdo zažili nějaké skautské tábory a táboráky, případně jezdí na chalupu.
Prostě - hned mezi dveřmi mne zarazilo, že to Antharon musel zjišťovat někde na netu a nemá to osobně vyzkoušené.

Technicky dlouhodobě udržitelná je svíčka a oheň v ohništi (krbu, kamnech s otevřenými dvířky), případně vynález jménem "krbeček", což je takový výklenek ve zdi, kde se zapálily třísky a chvíli to svítilo. Záhadný výklenek se vyskytuje ve středověkých kostelech, domech a sklepích, zejména tam, kde jdou okna daleko.

drahý luxus byla olejová lampa, známá od starověku a v kostelech velmi oblíbená coby "věčné světlo", lze si to představit v hlavním sále bohatého šlechtice nebo krále ve více exemplářích.

S tím sklem je problém v tom, že je třeba udělat sklo poměrně bytelné, ježto při velkých rozdílech teplot rádo praskne, jak ví každý, kdo provozoval petrolejku s cylindrem.
ktoré zdroj svetla vyprodukuje je dané povrchom horiaceho predmetu
a velmi výrazně teplotou, a zřejmě i chemickým složením plynu, který hoří.
Jak trávili zimní měsíce prakticky bez denního světla?
V roce 2015 mi bylo stráviti kompletní zimu na chalupě z 18. století s typickými malými okny a skutečně, řadu činností nám připadajícím jako běžné nemohli dělat ani ve dne, natožpak večer. Nebo museli mít baterii těch olejových lamp nebo svíček, což je dost složité.
Krávy se dojily velmi brzy ráno, třeba kolem 4.00, kdy vstávání jde nejvíc na nervy (prakticky vyzkoušeno při jiných experimentech).
Jak vidím, pro potřeby budoucích generaci by to chtělo vytesat do kamene běžný den dnešního člověka, by se life za tisíc let nemuseli dohadovat, jak se dneska žilo
tento Jersonův dojem velmi sdílím

Jinak trojprostorová chalupa - ta, o které mluvím, a kterou důkladně popsal kterýsi Ilgirův článek, je obytné zařízení v principu zřejmě pravěké, používané massivně do 20. století, mnou ještě právě teď, když píšu tento post:
- část je kamenná, kde jsou právě ta zvířata, ve středověku ne běžně krávy, ježto kráva je drahá, ale drobnější zvířata, ovce a kozy zejména, případně drůbež. Mívá přímý vchod ven, ale někdy je propojena s částí další i vevnitř
- část střední šili síň je rovněž kamenná, je tam kamenná černá kuchyně a díra ve stropě, je tam hlavní oheň, aby vytápěl nepřímo i časti postranní, a jsou tam špinavé provozy se dřevem a vařením, a taky zásoby
- část postranní čili světnice, nejluxusnější prostor, kde spí lidé, v zimě jedí (v létě si často vezmou jídlo venku, je hezky a vůbec), a je tam "svatý koutek", v modernějších dobách 18. a 19. století jsou tu kachlová kamna, univerzální sporáko - kamna se zdrojem teplé vody (kamnovec).

JInak ještě chudší a lacinější model skutečně měl jediný vnitřní prostor na všechno a bydlelo se se zvířaty, k vidění například ve skanzenech v Irsku, v Čechách spíš netypické a pro chudší oblasti.
Nic proti Jersonem organizovaném sexu, ale obávám se, že v noci pod ovčí kůží nebo dekou mladé jedince nešlo dobře kontrolovat a oddávali se sexu i neorganizovaně. Což dělávají dodnes.

Čtení v noci je takový obrozenecký fenomén, možný po Tereziánských reformách, kdy začalo být docela dost vzdělaných lidí, nebo bych z toho podezíral snad nějaké bohaté měšťany v renesanci, vybavené solidním domem a baterií svíček. Moc běžné a typické to nebude.
tak otevřená ohniště u nás asi vydržela docela dlouho
Dost přesně do Marie Terezie, která je začala zakazovat, anžto z těch dymníků, typicky dřevěných a omazaných nějakým blátem vznikaly často požáry. Takže, má-li chalupa zbytky černé kuchyně (takový kamenný podstavec v síni) je nejspíš z dob Marie Terezie, nebo dokonce starší.
V našich podmínkách s dlouhou topnou sezónou a tuhými zimami je krb luxus, ve kterém protopíte majlant.
nejstarší mně známý je čp. 222, Praha, Staré město neboli dům pánů z Kunštátu. Tam jsou dokonce v rozích symetricky dva. Románské, druhá polovina 12. století. Fakt jako hodně drahá a luxusní stavba.
kachlová kamna jsou nejen elegantní, ale i dost chytrý design který výrazně snižuje spotřebu topiva
ten revoluční rozdíl jsou dvířka, která mohou rychlost hoření regulovat. Vynález nejspíš pravěký, takže to umí i kamna daleko primitivnější než kachlová, vpodstatě to může být hromada vysušeného bláta, technicky náročná jsou ta dvířka (těžko jinak než železná) a pláty navrchu (taky těžko nahradit, snad břidlicová deska).
bez plátů to topí, ale tak jednoduše nevaří.
Kachlová kamna mají navíc ještě ten kamnovec, tedy nádrž na vodu, která se průběžně ohřívá. Patent zřejmě taky hodně starý, ale šíří se teprve při vyhánění těch černých kuchyní.
Jinak hodně stará kachlová kamna mívaly ze zámeckých kachlových kamen (renesančních) okopírovaný trik, že se topilo zvenku z jiné místnosti, aby se nedělal bordel (v chalupě typicky ze síně), poznáte to podle typicky oslabené stěny s divnými výklenky v té síni. Později se na to většinou vykašlali pro nepraktičnost.
plechová kamna
tož, podstatou je mít dost levného plechu, tedy průmyslová revoluce, ve středověku by to bylo náramně drahé zařízení, i když lze tvrdit, že to někdo někdy zrealizoval pomocí kováře a hromady peněz. Jinak starší kovové modely kamen jsou k vidění třeba v klasicismu, připomínají tlustý kanon (odtud kanonová kamna).

Tak asi, jda okolo.
Odpovědět

Zpět na „Historie“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 7 hostů