Svetlo

Diskuze o věcech více či méně historických. "Porazí rytíř samuraje?" "Přesekne katana ocel?", ale i "Církevní úpadek".

Moderátor: Faskal

Uživatelský avatar
Antharon
Příspěvky: 6890
Registrován: 24. 10. 2007, 16:33
Bydliště: Šenkvice

Re: Zatížení, naložení, inventář – k čemu je to dobré?

Příspěvek od Antharon »

Čo je vlastne pochodeň a čo je louč?

Ja som mal za to, že louč je trstina nasiaknutá masťou, zapáli sa a pomerne rýchlo horí. Na druhú stranu, pochodeň je pomerne hrubá drevená palica nasiaknutá smolou. Skúste mi to niekto priblížiť.
Moaaaar!!!! - [móur] - The provided level of material relevant to my interests is insufficient to meet my personal required needs.
Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 9334
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Zatížení, naložení, inventář – k čemu je to dobré?

Příspěvek od Quentin »

+1 antharon

A ta svítivost luceren by mě taky zajímala. Jestli se nepletu, tak se s nimi v nějakém 16-17 století začali osvěcovat i ulice, takže úplně jako svíčka to být nemůže. Kdy a jak začali historicky být efektivnější než svíčka v krabičce?
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Zatížení, naložení, inventář – k čemu je to dobré?

Příspěvek od Markus »

Tohle je louč.

Obrázek

V zásadě tříska.

Někde mám pravidlo, že louče jsou příliš drobné a bezvýznamné na to, aby se musely sledovat. Nikam se nezapisují, nepočítají. Prostě se předpokládá, že každá postava u sebe nosí pár dřívek a je schopná si jimi v nouzi nejvyšší svítit – ale světlo je to hodně slabé, moc nesvítí a při sebemenším pohybu zhasíná. Prostě nouzový režim. A zároveň odpověď na otázku „Vážně u sebe nemám nic, co by dokázalo aspoň chvíli hořet? Ani třísku z dohořelé pochodně?“ Máš... jen to není nic moc.
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22593
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Zatížení, naložení, inventář – k čemu je to dobré?

Příspěvek od Jerson »

Asi vyhrabu svíčky a petrolejku, najdu téma o světle a provedu pár pokusů.
Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 9334
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Zatížení, naložení, inventář – k čemu je to dobré?

Příspěvek od Quentin »

Jerson píše: 19. 1. 2022, 20:21Asi vyhrabu svíčky a petrolejku, najdu téma o světle a provedu pár pokusů.
Petrolejka se dá najít na youtube. Mně by hlavně zajímalo, jak reálně vypadá ta "oil lantern" a "lantern oil" z D&D. Jestli to náhodou není jen další věc, co prosákla z westernu, a ve středověku vlastně moc neexistuje.
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 7484
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: hanzové mesto Brémy

Re: Zatížení, naložení, inventář – k čemu je to dobré?

Příspěvek od Bifi »

Olejové lampy sa používali od úsvitu ľudstva:
Early humans used shells, hollow rocks or any nonflammable material as a container and in it some moss soaked in animal fat which they would ignite and it would burn with a flame. (...) First oil lamps of manmade materials were found in the Egypt, Greece and Rome and are considered probably the first mass produced objects in history. They were made from terracotta, bronze, stone and alabaster, in a shape of a dish that would hold oil and a place for a wick that would prolong burning and prevented the whole surface of the oil to catch fire. They were easier and safer to carry than torches, they were reusable and left less residues (to differ from candles). Olive oil was used as a fuel as well as sesame oil, fish oil, whale oil and beeswax. From the open dish, design changed to closed with a spout for a wick and from production on the pottery wheel to production in mould which gave better quality and enabled decoration of the lamps.
Ďalšie podstatné technologické vylepšenia nastali v rokoch 1780 a 1850.

V pôvodnom cenníku si však podľa mňa Gygax doplietol lucernu so sviecou (lampáš) a olejovú lampu - aj keď ktovie.

EDIT: Krásny prehľad ešte tu: http://www.larsdatter.com/lamps.htm
"Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books." :arrow? Play the worlds, not the rules
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre


Obrázek
Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
Antharon
Příspěvky: 6890
Registrován: 24. 10. 2007, 16:33
Bydliště: Šenkvice

Re: Zatížení, naložení, inventář – k čemu je to dobré?

Příspěvek od Antharon »

Klasicke olejove lampy sa a blizkom vychode pouzivai od nepamati, vo forme ako je v prilohe, neskor to bolo asi skor nieco na styl aladinovej lampy. Ci gygax myslel nieco taketo, to netusim.

Co som si mylne myslel ze je luc je rushlight, matne sa mi mari ze nieco podobne vyrabala moja babka ked som bol maly na pripalovanie sviec (ale asi pouzivala vosk namiesto tuku). Viac o nom v tomto videu
Přílohy
earthenware-oil-lamp-diya-lighten-260nw-1471371578.jpg
earthenware-oil-lamp-diya-lighten-260nw-1471371578.jpg (13.7 KiB) Zobrazeno 479 x
Moaaaar!!!! - [móur] - The provided level of material relevant to my interests is insufficient to meet my personal required needs.
Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 9334
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Zatížení, naložení, inventář – k čemu je to dobré?

Příspěvek od Quentin »

Díky za odkazy.

Věděl jsem, že existují olejové lampy od nepaměti. Spíš mě zajímala ta klasická lucerna, co je teď všude v dnd, a zdali má v realitě rozumnou obdobu z let třeba 500-1600. Přijde mi, že nebyly na olej a nosily se v nich spíš svíčky.

Věci jako tohle nevypadají moc středověce.

Obrázek
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 9334
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Zatížení, naložení, inventář – k čemu je to dobré?

Příspěvek od Quentin »

Bifi píše: 19. 1. 2022, 21:14V pôvodnom cenníku si však podľa mňa Gygax doplietol lucernu so sviecou (lampáš) a olejovú lampu - aj keď ktovie.
Taky mám ten dojem. Ale tohle si to dungeonu asi nevezmeš :)
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22593
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Zatížení, naložení, inventář – k čemu je to dobré?

Příspěvek od Jerson »

Nedávno jsem tu dával přehled pro představu, část o světlech.
Uživatelský avatar
KDolecek
Příspěvky: 921
Registrován: 2. 11. 2008, 18:38

Re: Zatížení, naložení, inventář – k čemu je to dobré?

Příspěvek od KDolecek »

Hodně se tu porovnává se středověkem, ale v DnD a dalších fantasy je velmi rozšířený trope trpaslíků/gnomů/..., kteří jsou schopni vyrábět právě takové věci jako technologicky vyspělejští verze lucerny.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Svetlo

Příspěvek od Markus »

Nakolik je směrodatný můj domácí výzkum, kdy jsem vzal náhodnou vonnou svíčku, co jsem našel po ruce (takovou hodně tlustou), všude jsem zhasl a šel jsem si svíčkou svítit na chodbu a do sklepa? Protože vidím bílé stěny tak na 8 metrů, což je dost... Je to technologií svíčky? Středověké lojové by tolik nesvítily?

Jakože... na těch 8 metrů nevidím žádné detaily, ale byl bych schopný poznat, jestli tam někdo stojí a co zhruba dělá.

Ptám se kvůli nastavení dosvitu v hrách. U svíček se běžně uvádí nějaká šílenost jako třeba 3 metry, což mi přijde děsně málo. Mám nastaveno 6 metrů, což mi přijde akorát. Nebo ne?

EDIT: Samozřejmě nepředpokládám, že na těch 6 metrů si někdo bude číst nějaké nápisy na stěnách. Jde mi spíš o základní orientaci v prostoru, třeeeeba v dungeonu.
Uživatelský avatar
Passingby
Příspěvky: 1596
Registrován: 13. 10. 2021, 16:41

Re: Svetlo

Příspěvek od Passingby »

Tak velikost plamene a dosvit asi nebude ani tak záležet na tlouštcě svíčky, jako spíš na tloušťce knotu... A protože knoty bývají dost často podobné, tak by v tomhle mohly být podobné i různé svíčky (pro detailisty tak možná 2, max 3 velikosti???).

A kdyby se kolem svíčky začalo bojovat, nejspíš by zhasla a nebo by se ten plamen začal komíhat tak, že by to bylo dost k ničemu.
Verify you are a human.
It's just an overreaction. In a few months, nobody will remember the drama.
Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 32275
Registrován: 14. 5. 2008, 10:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Svetlo

Příspěvek od Vallun »

Jako klasifikace svíček je už docela detail i na mne:)

Pokud by to někdo potřeboval, lze je lišit třeba počtem knotů...
Existovaly lojové pro chudé a voskové pro movitějsí, svítivost ovlivňovala i čistota materiálu či přídavky olejů...

Pokud máte dostupné skleněné flakonky, tak lucerna bude mít taky sklíčka...a dnešní petrolejce se může dost blížit...
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.
Uživatelský avatar
Korhul
Příspěvky: 667
Registrován: 15. 3. 2006, 22:40
Kontaktovat uživatele:

Re: Svetlo

Příspěvek od Korhul »

No ještě by stálo za diskusi taky to, jak (ne)snadné je opětovné zapálení zhasnuteho zdroje světla, pokud nemám k dispozici jiný hořící plamen nebo magii. Škrtat křesadlem jiskry do knotu svíčky nebo do pochodně pravděpodobně nefunguje. Potřebuju troud, minimálně aspoň kus březové kůry, suchou trávu apod a nějakou chvíli to taky zabere. Když jsem ve stresu a vůbec nic nevidím, je to určitě dost náročná činnost...
Moje RPG Laboratorium a k němu vlákno na fóru. Malý svět pro osobní potřebu. Třeba se bude něco hodit i někomu jinému.
Konfigurátor substancí a nástrah pro DrD II
Deníky pro DrD II podle revize pravidel
Obrázek Obrázek Baltazar Paprika, trpaslík, knihvazač
Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity
Odpovědět

Zpět na „Historie“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 9 hostů