Knave (teď i česky!)

Diskuze o hrách, které se vracejí k herním stylům D&D v 70. letech.
Uživatelský avatar
RPG Fórum
Příspěvky: 106
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00

Knave (teď i česky!)

Příspěvek od RPG Fórum »

ObrázekObrázek

:arrow? Anotace v databázi
Druhé RPG od autora Maze Rats, opět psané v oldschoolovém duchu s důrazem na minimalistická pravidla a sandboxové hraní. Na rozdíl od předchozí hry, která stála na odlišeném mechanickém jádru, se tady autor vrací k mechanickému jádru starého D&D, aby hra byla co nejkompatibilnější s OSR produkty. Pravidla jsou jednoduchá, jen na pár stránkách. Postavy nemají žádné povolání, představují různé kořistníky a dobrodruhy, kteří můžou ovládat meč i magii a dokážou v průběhu hry střídat zaměření – schopnosti postavy jsou totiž určovány především předměty, které má u sebe. Vyhodnocování probíhá podhazováním vlastností dvacetistěnnou kostkou. Nepovinně je možné uzpůsobit pravidla tak, aby na všechno házel jen hráč, nikoli Game Master. Hru doplňuje tabulka 100 kouzel.
V roce 2022 vydalo Mytago hru v českém překladu.

:arrow? Český překlad na Imagu
Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 9334
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: [OSR] Knave (teď i česky!)

Příspěvek od Quentin »

Very Skaven-like layout :D
Za tento příspěvek děkují uživateli Quentin:
Muzzug
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Knave (teď i česky!)

Příspěvek od Markus »

Zdejší minimalistickou sekci určitě potěší...

:arrow? Druhá edice Knave na Kickstarteru
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Knave (teď i česky!)

Příspěvek od Markus »

Vedu dneska večer Knave / Hideous Daylight pro náhodnou mezinárodní partu s náhodnými zkušenostmi s RPG (naposledy Dračák na střední; intenzivně D&D 5e v poslední době; intenzivně indiečka jako Blades; naposledy RuneQuest v devadesátých letech :) ). A jsem z toho překvapivě nervózní - už strašně dlouho jsem nevedl nic takhle "otevřeného" pro nové lidi.

Nějaké rady pro hraní Knave? Ta hra je sice tak jednoduchá, že nevím, jestli je vůbec co radit, ale stejně se zeptám.

Mám natisklé deníky, chci naházet postavy se vším všudy na začátku sezení, to by nemělo zabrat moc času, ne? Vysvětlím na tom pravidla a aspoň si vyzkoušejí tvorbu pro případ, že by museli v průběhu sezení vytvářet náhradu za mrtvou postavu. :)
Uživatelský avatar
Selhan
Moderátor
Příspěvky: 3812
Registrován: 2. 3. 2016, 13:33
Bydliště: Pankrác
Kontaktovat uživatele:

Re: Knave (teď i česky!)

Příspěvek od Selhan »

Na Knave asi není, co by tě mohlo jako oseráře překvapit. Leda že by ti něco chybělo, a to si beztak hned dobastlíš.

Spíš jim prosímtě, jestli je to jejich první oser, nevyprávěj, jak je oser super a nejlepší, protože to akorát každého odradí :D Ne že bych tě v tom nějak konkrétně podezříval, ale je to taková obecná zkušenost. Důkazy místo slibů!
Toto všechno jsou jen nějaké mé naprosto subjektivní dojmy.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Knave (teď i česky!)

Příspěvek od Markus »

Tož sezení za námi. Ještě budeme hrát jednou. Nějaké postřehy, hlavně ke Knave.

Složení skupiny. Tohle bude znít jako začátek špatného vtipu, ale:
- Čech: hrál Dračák a AD&D 2e někdy na gymplu (tak 15–20 let nazpátek)
- Rus: hraje už pár let, hlavně D&D 5e, trochu Blades in the Dark, párkrát Numenera (Selhane! :) ), Cyberpunk asi ještě něco, co jsem zapomněl
- Němka: Víceméně totéž, hrajou spolu, ona dýl; měla tam ještě +Das Schwartze Auge a hoooodně larpování
- Fin: Naposledy koncem 90. let RuneQuest 3e (nikoli Glorantha) a Cyberpunk

Měli jsme asi 3 hodiny na hru. Uvažoval jsem, jestli vzít předgenerované postavy, nakonec jsme to všechno naházeli u stolu. Přišlo mi, že si to užijou víc, jak se jim ta postava bude náhodně rodit pod rukama a vylézat z tabulek. Řekl jsem, že Knave nemá žádné mechanicky dané rasy a povolání, respektive všichni umí všechno a každý může být cokoli, takže prostě ať si popíšou, co je napadne. Jak jsme tvořili postavy, průběžně jsem vysvětloval pravidla. Celý proces vygenerování postav a vysvětlení pravidel trval asi 45 minut. Doufal jsem spíš v půl hodinu, ale je to snesitelné. Co z toho vylezlo:
- Čech: Domorodý stopař z džunglí, pomalovaný válečným malováním, dobrý s lukem
- Němka: Humanoid s lehce králičími rysy, vyzáblá, rozcuchaná, dcera pirátky a ... nepamatuju si; střelkyně a "zlodějka"
- Rus: Obézní satyr v otrhaných hadrech, chlastá, smrdí a z nějakého důvodu má charisma 15, takže celkem výřečný
- Fin: Humanoidní pes/liška/hyena (těžko říct); taky otrhaný a zapáchající; meteor mu zabil rodinu a od té doby má strach z příliš otevřených prostor a meteorů (tragic backstory).

Celkem dost času strávili blbnutím s náhodnými tabulkami (Knave má tabulky na leccos od vzhledu až po ctnosti a neřesti). Částečně brali to, co jim padalo, částečně přehazovali, když jim něco nesedělo. Postavy se rodily za běhu, a jakmile jsem řekl, že "můžou být cokoli", tak Rus zahlásil, že vždycky chtěl hrát satyra, a potom se to zvrhlo ve zvěřinec. Za mě dobrý.

Naházeli jsme výbavu náhodně, ale pak jsem jim dovolil vzít si libovolnou zbraň a každému tolik náhodných kouzel, kolik mají bonus inteligence. (V Knave jsou postavy definované především tím, co nesou za předměty, a mají celkem omezený inventář. Lepší zbraně a zbroje zabírají víc místa. Každé kouzlo vyžaduje jednu knihu, která taky zabírá slot.) Jakmile jsme náhodně určili jedno dvě kouzla, najednou chtěl kouzla každý. Samozřejmě. Working as intended. Nastala humorná fáze, kdy hráči zahazovali náhodně vygenerovaná dláta, vrtáky a křídy, aby se jim v inventáři uvolnilo místo na kouzla.

Nikdo není vyloženě bojová postava, tak uvidíme, jak jim to půjde.

Hráli jsme modul Hideous Daylight pro OSE, ale hrát to v Knave je triviální, protože přesně pro to je Knave dělaný. Nebudu ho popisovat, tady je recenze. TLDR: Nad vévodovou zahradou se zastavilo slunce, už 9 měsíců se nehlo z místa, zvířata zešílela, vlezly tam divné mezidimenzionální nestvůry, vévodovi vojáci se bojí, protože už jich tam hodně zařvalo, jsou tam posláni dobrodruzi, aby zjistili, jak opravit zaseknuté slunce. Modul je trochu švihlý a trochu hororový (Silent Hill vibes), dobrá kombinace s Knave.

Knave je hra jednoduchá, až primitivní, moc toho nenabízí. Co ale nabízí, je 100 náhodných kouzel. To je asi nejzábavnější část hry. I proto jsem chtěl, aby každý měl aspoň jedno kouzlo. Co se stalo:

---

Hráči vlezli do zahrady, okamžitě je začala pronásledovat gigantická krysa velká jako slon. Rus ji zahnal přivoláním iluze vřískající kočky obrovské jako palác. Classy.

Zahradou se potuluje králík Lazarus. Je nesmrtelný, kdykoli zemře, vrátí se znovu a silnější, skoro imunní proti tomu, co ho zabilo. (To ještě hráči nevědí.) Králík už byl zabit jednou, šípem, pak zase ožil. V jednu chvíli se vyřítil proti hráčům, v boku prostřelený šípem. Čech se ho pokusil zastřelit, trefil dobře, zranil ho, ale jelikož je králík poloimunní proti šípům, jenom ho zranil. Začal boj s králíkem, vyřešen tím, že ho Čech chytil do pytle. Chválím šikovné použití předmětu pytel!

Poznámka: Knave umožňuje v boji zahlásit víceméně jakoukoli akci, přičemž se hodí příslušnou základní vlastností proti obraně cíle. Jinými slovy, je možné dělat cokoli a víceméně všechno se vyhodnocuje stejně, jen s trochu jinými čísly. Samozřejmě je možné jenom útočit za damage. Pokud chce hráč získat výhodu k hodu (hod dvěma kostkami, platí ta vyšší), musí si ve fikci získat výhodnější pozici. Kombinace možnosti dělat cokoli a možnosti získat výhodu za fikční pozici vede vede k tomu, že hráči v boji skutečně vymýšlejí různé blbosti, chytají nepřátele do pytlů, podrážejí jim nohy, vzájemně si pomáhají (vyřešeno tak, že jeden obětuje akci, aby druhý získal výhodu) měli jsme nějaké grapplování atd. Funguje to pěkně a souboje jsou dynamičtější než třeba v OSE. (Byť zároveň podstatně švihlejší a „nerealističtější“.)

Hráči se divili, co je to za agresivního králíka. Rus na něj seslal Anthtropomorphize, což králíkovi na 2 dny dalo lidskou inteligenci. Králík chycený do pytle začal okamžitě sprostě nadávat a domáhat se vypuštění s tím, že je všechny sežere. Nějak je přesvědčil, aby mu vytáhli šíp z boku, dokonce se na chvíli zklidnil, ale jakmile mu Němka šíp vytáhla, pokusil se ji pokousat. Byl opět nacpán do pytle a zavázán. Následovalo dobrých 10 minut rozhovoru s mluvícím králíkem, který je ovšem bláznivě agresivní a nemá moc užitečné informace ("Jak to myslíte, kde bydlí čaroděj! Já ani nevím, co je to čaroděj. Já jsem králík! Pusťte mě z toho pytle, ať vás můžu sežrat!")

Padaly návrhy králíka zabít, zakopat, pověsit v pytli na strom, ale Čech se nechtěl vzdát pytle, takže si ho hodil přes rameno a za králičího nadávání šli dál.

Postřelený králík po chvíli vykrvácel (má rezistenci proti šípům, ne proti vykrvácení).

Za dalších 10 minut zase ožil a začal znovu nadávat. (Nově má rezistenci proti vykrvácení). Taky se zvětšil a v pytli ztěžknul. Hráči vytvářejí teorii, že v zahradě pod svitem slunce mrtvé věci ožívají a vracejí se větší. Což by vysvětlovalo tu gigantickou krysu! Čech vymýšlí plán, že by mohli králíka tak padesátkrát zabít a potom ho pustit proti gigantické kryse! Ten plán má jednu slabinu, a sice že králík s ním souhlasí a domáhá se vypuštění z pytle, aby ho bylo možné uskutečnit. Plán zavrhnut.

Nastal boj s jakýmisi dvěma stínovými humanoidy, kteří se skrývali před sluncem ve vodě pod převrácenou pramicí. Němka a Čech za nimi naskákali do vody, začali se s nimi prát, stínoví skřeti je začali topit. Krutý Fin seslal kouzlo Fóbie, které mu umožňuje jmenovat jednu věc, které se oběti mají panicky bát. Ani jeden stínový panáček neuspěl v záchraně. Ptám se Fina: „Před čím budou mít Fóbii?“ Fin: „Před vodou.“ Ouch! Stínové nestvůry panicky vyplavaly z vody a na slunečním světle explodovaly v obláčky kouře (jsou to stíny, na slunci nepřežijí.) Chytré použití fóbie!

Plavili se po jezeře, když se k nim z dálky začala pod vodou blížit jakási silná záře. Kdosi vymyslel, že by to mohla být taková ta obří žravá ryba, co loví oběť na světýlko. To není tak úplně pravda, ale je to překvapivě blízko pravdě! Rychle přirazili ke břehu, světlo ze zastavilo. Vymysleli krutý plán: přivázali pytel s králíkem na lano, roztočili ho nad hlavou a hodili ho co nejdál do vody, aby na něj „rybu“ ulovili jako na udici.

Než světlo připlavalo těch pár set metrů až k nim, králík se utopil. (Zanedlouho se vrátí, větší, nebezpečnější a imunní proti utopení. :eyecrazy: ) Nestvůra popadla králíka a začala se o něj přetahovat. Skupina prohrála v hodu na sílu. Nestvůra odtrhla pytel i s králíkem od lana a uplavala s ním. Hráči vytáhli jen lano s konečkem roztrženého pytle.

Čech: „Néééé, můj pytel!“

To jsme končili. Když pominu tvorbu postav, vysvětlování pravidel a potom úvodní roleplaying se zadáváním questu, sbíráním drbů atd., čistého hraní v zahradě jsme měli asi dvě hodiny. Šlo to celkem svižně. Ještě nás čeká jedno sezení, kdy už budeme přímo v akci. Mají ještě celkem dost nevypálených kouzel, zajímá mě, co s nimi vymyslí.

Stav králíka Lazara:
- 3 HD
- rezistence proti:
--- šípům
--- vykrvácení
--- utopení

(Až ho potkají příště, bude pravděpodobně mít 4 HD a bude rezistentní proti té nestvůře, co ho chytila pod vodou. :) )

Knave je fajn. Je to blbůstka, nemá moc hloubku, je to totální parazit bez vlastního obsahu, nemá variabilitu mezi postavami ani možnost "nakoupit" si nějaké rasy/schopnosti/whatever ze seznamu, v té hře není moc kam postupovat a myslím, že ta švihlá kouzla by se mohla rychle vyčerpat.... ale na tenhle účel náhodného veselého hraní modulů s ne-hardcore hráči je to přesně to, co je potřeba. Palec nahoru.

EDIT: A taky našli sud hořlavého téru, načež Němka řekla: „Na tuhle zahradu už 9 měsíců svítí slunce. Všechno je vyschlé na troud. Měli bysme to tu podpálit.“ Classic OSR.
Za tento příspěvek děkují uživateli Markus tito uživatelé (celkem 5):
Selhan, mrakomrak, Vitus, KDolecek, kin
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Knave (teď i česky!)

Příspěvek od Markus »

Dodatek speciálně pro Selhana: Ani jednou jsem nepoužil výraz OSR nebo "old-school renesance". :)

(Ačkoli jsem řekl, že Knave je minimalistický hack starého D&D dělaný pro jednoduché hraní D&D modulů.)
Uživatelský avatar
mrakomrak
Příspěvky: 122
Registrován: 24. 10. 2020, 10:12

Re: Knave (teď i česky!)

Příspěvek od mrakomrak »

Nevíte někdo prosím jaká je kompatibilita mezi 1e a 2e?
"Simplicity is the key to freeing the imagination!" Scotty ‘DM SCOTTY’ McFarland
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Knave (teď i česky!)

Příspěvek od Markus »

Dotaz z Imaga. Prostě se sečtěte, ať můžeme nahlásit počty. :)
IMG_4613.jpeg
Uživatelský avatar
Selhan
Moderátor
Příspěvky: 3812
Registrován: 2. 3. 2016, 13:33
Bydliště: Pankrác
Kontaktovat uživatele:

Re: Knave (teď i česky!)

Příspěvek od Selhan »

Já popravdě nechápu, proč všechny minimalistické rulesety, které jsou úspěšné tím, jak jsou malé, dělají druhé verze, které už nejsou malé.
Toto všechno jsou jen nějaké mé naprosto subjektivní dojmy.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Knave (teď i česky!)

Příspěvek od Markus »

Protože lidi prozřeli? :D
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Knave (teď i česky!)

Příspěvek od York »

Selhan píše: 23. 2. 2024, 14:19 Já popravdě nechápu, proč všechny minimalistické rulesety, které jsou úspěšné tím, jak jsou malé, dělají druhé verze, které už nejsou malé.
Protože je lidi začnou hrát a zjistěj, že jim tam spousta věcí chybí.

BTW nic ti nebrání hrát tu starší, minimalistickou verzi.
Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 9334
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Knave (teď i česky!)

Příspěvek od Quentin »

Selhan píše: 23. 2. 2024, 14:19Já popravdě nechápu, proč všechny minimalistické rulesety, které jsou úspěšné tím, jak jsou malé, dělají druhé verze, které už nejsou malé.
Já jsem do toho nakoukl a přijde mi, že Knave 2 je skoro doslova stejné jako Knave 1, akorát používá inventory sloty jako záložní hpčka, takže je tam obtížnější zemřít.

Všechno ostatní jsou jen fun addons a/nebo semi-formalised houserules. Základní systém vypadá úplně stejně jako do teď.
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 9334
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Knave (teď i česky!)

Příspěvek od Quentin »

Selhan píše: 23. 2. 2024, 14:19 Já popravdě nechápu, proč všechny minimalistické rulesety, které jsou úspěšné tím, jak jsou malé, dělají druhé verze, které už nejsou malé.
Alternativně to může být i tím, že minimalistický systém je stravitelný, ale jak už ho jednou umíš, tak jsi ready na rozšíření.

Taková minimalist pipeline ke složitějším hrám pro ADHD lidi :D
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16381
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Knave (teď i česky!)

Příspěvek od MarkyParky »

Protože lidi potřebují pořád dokola opakovat ten samý omyl, aby se na něm spálili a následně vznikl další minimalistický retroklon :)
Za tento příspěvek děkují uživateli MarkyParky:
Bifi
Uživatelský avatar
Selhan
Moderátor
Příspěvky: 3812
Registrován: 2. 3. 2016, 13:33
Bydliště: Pankrác
Kontaktovat uživatele:

Re: Knave (teď i česky!)

Příspěvek od Selhan »

Ano, jádro má být stejné, jen jsou na to přidané submechaniky jako downtime a podobně.
Toto všechno jsou jen nějaké mé naprosto subjektivní dojmy.
Odpovědět

Zpět na „Old School Renesance (OSR)“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti