RPG experimenty na dětech

Obecné diskuze nezávislé na herním systému či světě.
Odpovědět
Uživatelský avatar
radunamlejn
Příspěvky: 172
Registrován: 30. 10. 2020, 20:08
Bydliště: z Kobylis

Re: RPG experimenty na dětech

Příspěvek od radunamlejn »

Ve skutečnosti jsi "dramatické výchově" (z pohledu pedagogiky) dost blízko. (Dramatická výchova je něco trochu jiného než literárně-dramatický obor na ZUŠ, nebo "dramaťák" v DDM.)
(Co mě teď napadlo:) Zkus třeba kouknout na hry, které se používají pro trénink divadelní improvizace, po drobných úpravách, by mohli být zajímavým proložením/úvodem/koncem tvého kroužku.
Co se týče oblíbenosti Minecraftu, je to podle mě prostě dané tím, co je v populární kultuře na vrcholu, v devadesátkách fantasy/scifi a před tím kovbojové. Teď počítačové hry (Minecraft/Roblox) a superhrdinové. A taky na věku. U dětí kolem pěti let teď frčí Tlapková patrola (ale před deseti lety to byl Bořek Stavitel).
Občas hraju Grimoár, s těmihle doplňky.
Náhodné záznamy mých neuspořádaných myšlenek a výtvorů.
Uživatelský avatar
Passingby
Příspěvky: 1595
Registrován: 13. 10. 2021, 16:41

Re: RPG experimenty na dětech

Příspěvek od Passingby »

Nemyslel jsem to tak, že bys ten dramaťák vedl ty, ale jako nějakou spolupráci s vedoucím z dramťáku - třeba, že by se ti tam mohly na střídačku protočit děcka od něj (kdyby ty kroužky byly ve stejnou dobu), nebo něco takového... Podle těch zápisků to působí tak, že by to mohlo být dobrý kombo (kluci si u tebe vyzkouší a trochu natrénují tvorbu příběhu, a v dramaťáku by si to zkoušeli prakticky na scénkách nebo závěrečným vystoupení). Ale je mi jasný, že by kolem toho byl kotel dalších praktických překážek.
Verify you are a human.
It's just an overreaction. In a few months, nobody will remember the drama.
Uživatelský avatar
radunamlejn
Příspěvky: 172
Registrován: 30. 10. 2020, 20:08
Bydliště: z Kobylis

Re: RPG experimenty na dětech

Příspěvek od radunamlejn »

MarkyParky píše: 16. 11. 2022, 15:20 Obyčejná nápodoba.
To určitě, pokud o něčem bude skupina smýšlet jako o prestižní věci, kterou stojí za to chtít, budou ji ostatní chtít. (A pokud budou kolem vedení hry pořád lidi říkat jak je to těžké, tak to nikdo naopak nebude chtít dělat...)

Zároveň bych řekl, že je láká právě (zdánlivá) možnost vymyslet si co ostatní budou dělat. Jak to bude. Děti se obecně málokdy setkávají s tím, že jsou věci po jejich a mají nad nimi kontrolu, ta možnost je lákavá.

Jako trénink střídání ve vymýšlení věcí by mohla být hra "Lžeš" (jedna s těch improvizačních). Jeden začne vyprávět příběh. Kdykoliv může kdokoliv říci lžeš. Když to udělá přebírá vyprávění. Musí změnit poslední věc, kterou předchozí vypravěč řekl, vše ostatní musí zachovat, navázat na vyprávění a pokračovat dokud ho zase někdo nepřeruší. Zpravidla má dobu hájení, jednu větu nebo krátké přesýpací hodiny, které ho nechají chviličku mluvit bez přerušení. (Když to tam není stává se, že se vypravěč střídá po dvou slovech a je to pak chaos.)
Za tento příspěvek děkují uživateli radunamlejn:
Korhul
Občas hraju Grimoár, s těmihle doplňky.
Náhodné záznamy mých neuspořádaných myšlenek a výtvorů.
Uživatelský avatar
radunamlejn
Příspěvky: 172
Registrován: 30. 10. 2020, 20:08
Bydliště: z Kobylis

Re: RPG experimenty na dětech

Příspěvek od radunamlejn »

Když o tom tak přemýšlím, určitě by se dali vymyslet hry, které by trénovali přímo věci kolem RPG vypravěčství. :think: Hm... Hm... Budu o tom přemýšlet.
Občas hraju Grimoár, s těmihle doplňky.
Náhodné záznamy mých neuspořádaných myšlenek a výtvorů.
Uživatelský avatar
smrq
Příspěvky: 2558
Registrován: 6. 2. 2006, 10:16
Bydliště: Vsetín

Re: RPG experimenty na dětech

Příspěvek od smrq »

Jerson píše: 16. 11. 2022, 12:17 Zkusím vyzkoumat, co je na vedení hry láká. Zatím to vypadá, že i přes použitá pravidla a styl vedení to je právě možnost vymyslet nějaký průběh děje, a ten ostatním "vnutit".
A není to prostě tak, že jim GM přijde jako nejdůležitější člen party a oni chtějí být tím šéfem? Bez ohledu na to, co to s sebou nese.
Radim "Smrk" Trčálek
Dnes aktivně hrající Zapovězené země. Hotové a rozpracované dobrodružství:
Vražedné světlo Strach nad Kelpenem Kdo seje vítr
Překlady:
VtM 5V startovací sada, Vetřelec startovací sada, Rozbité příběhy-rychlý start
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22590
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: RPG experimenty na dětech

Příspěvek od Jerson »

To mi právě nepřijde, protože GM v InSpecters sice řídí průběh hry, ale do hry vstupuje popisy jen když si hráči hodí komplikace. Navíc nemá vlastní postavu, což jim (včetně Martina) přišlo jako dost zásadní věc.
radunamlejn píše: 16. 11. 2022, 15:33Ve skutečnosti jsi "dramatické výchově" (z pohledu pedagogiky) dost blízko.
To je možné, ale roleplayjuju jen před hráči, nikoliv před nehráči - to nevím, jak by mi šlo.

Jinak kroužek je v jeden přesně daný čas, protože se jindy nesejdou, a mám hodinu a půl. Na nějaké kombinace s jinými kroužky není prostor, a přijde mi, že tři z nich na to dramatické ztvárnění až tak moc nejsou.
Tréning improvizace s nimi zatím zkoušet nechci, protože si skáčou do řeči a přerušují se i bez toho. Možná až budou o něco starší.

Nicméně, včera jsem byl na dni otevřených dveří na škole, kam chodí syn, a napadlo mě, že bych mohl zkusit představit RPG ve třídách 5. - 8. ročníku, a třeba by příští rok mohl nějaký kroužek fungovat tam. Dramatický kroužek tam mají, hry by se mohly ujmout také. Ale tak nebo onak považuju za zásadní ne s dětmi hrát jako Vypravěč, ale naučit je vedení hry, alespoň každého třetího až čtvrtého, kdo se přihlásí. Protože moje kapacita na vedení her je letos přečerpána už dvěma kroužky.
Za tento příspěvek děkují uživateli Jerson:
Korhul
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22590
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: RPG experimenty na dětech

Příspěvek od Jerson »

Včerejší schůzka se nesla téměř kompletně v režii hráčů, s mírným moderováním.

První věc - Martin, Dan i Tom chtěli vést hru. Martin si připravil zápletku do Minecraftu a vytiskl obrázek hledané osoby, Tom nakreslil obrázek restaurace "Svět řízků". Dan si nepřipravil nic, a jediný Daniel prohlásil, že nechce vést hru.
Moje první otázka byla, proč chtějí hru vést. Martin řekl, že protože si hru připravil, Tom a Dan chtějí hru vést proto, že Vypravěč určuje, co se bude ve hře dít. Tedy lákadlo je Moc nad hrou, a nejspíše i nad ostatními hráči, určování pravidel. Tedy nic, co by se lišilo od jiných her s pravidly, které "majitel hry" do jisté míry ovládá, ať je to hra na babu nebo Kukuláko (z Hry na oliheň. Neznáte? Děti ve školce nejspíš ano.)

Tady jako druhou věc jsem klukům vysvětlil, že RPG nejsou o tom, co chce hrát Vypravěč, ale o tom, co chtějí hrát i ostatní. Martin už to znal, protože už poslouchá náš podcast RPG Stvořitelna. Takže jsem zkusil hlasování, co by chtěli hrát. S Danem "Nějaký Minecraft" chtěl hrát jen Dan sám, Svět řízků s Tomem chtěl hrát ještě Daniel, a s Martinem Minecraft chtěl hrát Dan - byť měl výhrady, že Martin Minecraft nehraje. Tedy dva na dva. Toma napadlo, jestli by nešla hrát kombinace, tedy Svět řízků v Minecraftu, ale ostatní oponovali, že by to stejně mohl vést jen jeden z nich, a že v Minecraftu nejsou řízky, i když tam jsou kýty(?) - nějaké maso tam je. Můj návrhy byl, že si zahrajeme obojí, každé 40 minut, což mi přišlo až dost. A že budu hrát taky.

Začal Martin - umístil nás do vesnice s nástěnkou a plakátem, na kterém byl obrázek minecraftího čaroděje (?) s tím, že se hledá Franta, odměna za něj je 2000 $. Dan hned začal těžit dřevo (rukama, jak protože Minecraft), Dan to začal předvádět, Tom napřd navrhl, že by útočil na vesničany, a pak že jim bude těžit domy. Martin v reakci na to popsal Iron golema, který se k němu začal přibližovat. Naprosto modelová situace "murderhobo vs vesničané" včetně klasické situace Vypravěče, který se pokusil hráče srovnat pomocí silné cizí postavy. Nefungovalo to, protože proti nestvůrám v Minecraftu existuje taktika, totiž postavit pod sebe tři kostky a všechny pozemní nestřílející nepřátele postupně umlátit, protože tak vysoko nedosáhnou. Jen to podle Dana trvá dlouho.
Nutno říct, že kdykoliv jsem se na něco zeptal (protože Minecraft jsem nehrál, i když zrovna tuhle taktiku znám), dostalo se mi podrobného a hlasitého vysvětlení minimálně ze dvou stran, občas ze čtyř.

Protože se všichni překřikovali a Martin je nezvládal řešit najednou (taky bych to nezvládl), dal jsem na stůl přesýpací hodiny a poradil mu, aby každého řešil tři minuty, přičemž ostatní budou v tu dobu mlčet. To sice nezvládli, ale úroveň překřikování klesla na snesitelnou úroveň a Martin poctivě střídal pozornost.

Zapomněl jsem zmínit, že jsem na hru přinesl svou sbírku kostek, a kluky hned zaujaly dvacetistěnky. V téhle chvíli totiž Martin chtěl zjistit, zda Tom Iron golema porazí, takže si řekl o hod (1d6-1d6 - červená a černá kostka, červená jsou plusy, černá mínusy. Tenhle hod jsem použil na prvním kroužku.) Tom hodil dobře, takže golema zabil a sebral železo. Martin nám řekl, abychom si začali psát vybavení na kartičky, takže si kluci začali psát zatím natěžené věci. Daniel si napsal asi deset tisíc kostek hlíny - už v předchozích hrách si vždycky píše co nejvíc peněz. Pokud bych chtěl prototyp munchkinovského hráče, tak je to on. (Pro neznalé - munchkin je hráč, který překračuje pravidla, aby získal neúměrné množství věcí nebo výhod, ať jde o výši útoku nebo počet zlaťáků.) Martin pochyboval, že by za takovou krátkou chvíli stihl natěžit tolik hlíny. Tom začal dál těžit domy vesničanů, na což Martin reagoval vysláním pěti Iron golemů. Na zadaný úkol všichni tři zapomněli.

Když říkám, že destruktivní chování hráčů vychází primárně z toho, že je hra a zadaný úkol nezajímají, nebo neví jak je řešit, tak tohle byla klasická ukázka. Na druhou stranu ničení vesnice nebo získávání zdrojů z ní je v Minecraftu nejspíše celkem běžná taktika.

Když jsem přišel na řadu, začal jsem se rozhlížet po okolí a hledat, kde by Franta mohl být, zda tam nejsou nějaké stopy. Toho se Martin chytil a popsal stopy vedoucí k bedrokovému útvaru opodál. (Bedrok, původně nejspíše "bedrock" (?) je v Minecratu velmi tvrdý kámen v největších hloubkách herního prostředí, něco jako litosférická deska. Celkově byla hra plná "krafting tejblů, čestek, torček, plenek", které jsem stále přejmenovával na "pracovní stůl, truhlu, pochodeň a prkno" - protože i kluci měli potíže odlišit význam "plank (prkno)" od "plenky". Tady bych rád zmínil, že moje mínění o českých minecraftích youtuberech je (nejen) kvůli těmto anglicismům opravdu hodně nízko - pod nimi už je leda tak bedrock.

Každopádně kluci se mého nápadu chytili, a stopy nás dovedly k jeskyni. Když jsem se zeptal na světlo, tak v jeskyni hořely torčky alias pochodně, tak jsem si dvě vzal, abych viděl ("Ale když je nesete, tak svítí méně než na stěně.") Chodba vedla dál, byly v ní odbočky, ale stopy vedle pořád rovně, tak jsem šel po nich. Pak Marin popsal, že se z jedné boční chodby začal ozývat křik, na mou otázku upřesnil, že dětský, tak jsem zamířil tam. Kluci se mi divili, že nemám žádnou zbraň, takže Dan mi dal jeden ze svých "vycraftěných" mečů - původně byl dřevěný, (Kupodivu nikoliv "swordku", ale meč je skutečně "meč", i u youtuberů. Ale hůlka je už zase "stick".) O chvíli později jsi narazili na nějakou nestvůru, jméno mi už vypadlo - velký, černý. Mně se bojovat nechtělo, ale kluci se na to těšili, hlavně Dan, který po každém svém popisu bral do ruky kostky a ptal se, zda si může hodit, nejlépe d20. Kluci v jejich věku rádi hážou, čím větší kostkou a čím více kostkami, tím lépe - ale to nejspíše nikoho nepřekvapuje. Zajímalo by mě, jak je to u holek.
Každopádně já potvoru zkusil obejít, hodil jsem na d6 jedničku, takže mi u toho dala zásah za 1HP, s tím že jich mám celkem deset, tedy minecraftí počítání. Martin namítal, že se zraňuje po půlsrdíčkách, takže vlastně 20 HP. Pak společně s oběma kluka naházeli několik úspěchů a potvoru zranili tak, že už nechtěla bojovat. Martin roleplayoval, že nás chce nechat jít, ale kluci tvrdili, že tahle nestvůra ve hře nemluví, a že pokaždé chce hráče zabít, tak ho rozsekali. Nějaké vlastní úpravy takhle známého světa (navíc Vypravěčem, který ten svět znal méně než oni) vůbec nebyli ochotni přijmout.

Zeptal jsem se na výkřiky, ty pořád byly před námi, takže po chvíli jsme potkali postavu, která bila malé Minecraftí dítě. Martin se ponořil do role, změnil hlas a řekl nám, že je posel Franty a tohle dělá, protože mu to Franta poručil. Zkusil jsem ho přesvědčit, aby to nedělal, ale můj roleplaying na to nestačil (tedy narazil jsem na klasický problém přesvědčování NPC hráčskými dovednostmi. Jak je vidět, ani třicet let zkušeností nestačí na jedno odhodlané NPC vedené osmiletým Vypravěčem, který mu dá jasně nepřátelský charakter :-) ) Opět jsem ho obešel (teď už s dobrým hodem), zasáhl mě kouzlem, po kterém jsem zakopnul (bez hodu), a pak čelil třem útokům od kluků, kteří ho zabili.

A konečně jsme došli k Frantovi. Až v té chvíli jsem pochopil, že je to zlý čaroděj, a nechal jsem si upřesnit zadání - prý cena je za jeho dopravení do vesnice, jen jeho těla. Opět jsem zkusil přesvědčování, zda by nám svoje tělo nedal, že když je mocný čaroděj, tak si udělá nové, ale to mi nevyšlo - v tomto případě se tomu ani nedivím :-) Každopádně nám zbývaly dvě minuty vyměřeného času, takže došlo z naší strany k hodům na útok d20, které Martin sčítal. Dan hodil 10, ale když Martin popisoval chování Franty, tak házel dál, dokud mu nepadlo 20, které už nechal ležet a Martin je následně započítal, dokud jsem nu neřekl původní hodnotu. (Fixlování kostek hráčem, přestože nevěděl, k čemu původní výsledek bude a zda nebude sám o sobě dostatečný.) Každopádně součet byl někde okolo 30, takže jsme Frantu utloukli, dopravili jeho tělo do vesnice (Martinův jednovětný popis) a dostali jsme 2000 dolarů, děleno čtyřmi.

Z mého pohledu naprosto ukázkový model hry - zadání úkolu na nástěnce, motivace pomocí peněz (které nemáme za co utratit, ale kluci je přenáší mezi různými hrami), lineární průchod, murder hobo chování, silové usměrňování postav, boj pomocí kostek, jednání s NPC pomocí roleplayingu a nemožnost je přesvědčit, když Vypravěč nechce, což vede k jím požadovanému bojovému řešení, nadšení z vysokých hodů, zklamání z malých (v bojové situace) a lehké podvádění, když hod není dost velký a je příležitost. Tedy prakticky vše, s čím se setkávám i u starších hráčů, i přesto, že naše předchozí hry pod mým vedením řadu těchto prvků nepodporovaly nebo přímo stály proti nim. Něco bude určitě kvůli prostředí Minecraftu samotného (NPC lze ignorovat, nestvůry jsou na zabíjení, ne na mluvení), něco bych asi měl připsat přirozenému sklonu hráčů. Každopádně i když jsou kluci dost hlasití a někdy dost nesoustředění, tak se Martin s vedením hry popasoval docela dobře, a od předchozí hry pozoruju posun. Třeba místo hraní GMPC (tedy nějaké své postavy) roleplayoval NPC i některé nestvůry.
Během první poloviny hry se Dan obracel hlavně na mě, a ho pokaždé odkázal na Martina, že vede hru a tedy různé věci rozhoduje on. Pak už si všichni víceméně zvykli, že jsem "jen" jeden z hráčů.

Následovala hra pod vedením Toma. Předešlu, že jeho chování se docela změnilo - jako hráč postavy vykřikuje a přerušuje ostatní, jako Vypravěči mu tohle chování ostatních dost vadilo a okřikoval je. Vrátili jsme se do firmy InSpecters, a zákazník nám přišel zadal úkol, ať zprovozníme jeho oblíbenou restauraci Svět řízků - tedy použil mé zadání z předchozí hry. Překvapilo nás, když popsal zaklepání na dveře, všichni jsme řekli, že jdeme otevřít a Tom řekl, že on jde taky otevřít. Pak tedy vysvětlil, že stále bude hrát i svou postavu, což se klukům moc nelíbilo, ale já souhlasil, abych viděl, jak se hra bude vyvíjet. Měl trochu potíže upřesnit popisy ("Divný chlap" - "Co je na něm divného?" - "Je divně oblečený." ) a scény popisoval jednou větou, ale představitelné to bylo. Restaurace byla zavřená, dveře zabarikádované, okna nešla prolézt, protože byla zevnitř zatlučená, vyrážení dveří nešlo. Šel jsem k zadním dveřím - také zamčené, ale Tom řekl, že někde bude klíči, tak jsme všichni hledali. Nechal nás hodit, a klíč našla jeho postava. V restauraci bylo všechno pocákané kečupem a tatarkou - to v popisu zopakoval asi desetkrát, jinak všechno bylo zničené a rozbité.
Sám zmínil, že tam jsou stopy, ale kluci se k vyšetřování moc neměli, Martin za celou hru nezareagoval asi ani jednou. Tak jsem se po nich vydal já. Stopy mě zavedly k domu, kde jsme našli jiného chlapa. Na mou otázku, proč to udělal, Tom roleplayoval a řekl, že nám to poví, jen když mu dáme sto dolarů. A když mu je nedáme, tak nás zastřelí. Opět jsem na něj zkusil vyjednávání, že u sebe tolik nemáme, a že musíme peníze vybrat v bance, ale odmítl nás pustit. Stejně nám pak sám řekl, že nemá rád tatarku a kečup, které se v té restauraci nabízí, a tak ji zacákal a poškodil, aby už nefungovala. A že v tom bude pokračovat, a všechno bude zacákané od tatarky a kečupu. (Příště se Toma zeptám, jaký má k těmto dochucovadlům vztah, protože mi přišlo, že osobně mu hodně vadí.)

Každopádně nakonec nám muž řekl, abychom šli do Světa řízků a ukradli tam peníze, tak jsme odešli, a šli na policii, kdy jsme ho nahlásili. Potom nám Tom řekl, že bychom měli pomoct restauraci uklidit, abychom dostali odměnu v plné výši, a byl konec.

On sám byl ze hry nadšený, zejména se pochlubil, že nápad s tatarkou a kečupem byl úplně improvizovaný, protože měl připravený jen obrázek restaurace (zvnějšku) a nic víc. Kluci už tak nadšení nebyli, Daniel se dvacet minut před koncem schůzky začal prát, kdy bude konec hry, že by chtěl jít domů zahrát si Minecraft, Martin za celou hru hrál asi jen v první scéně, pak si kreslil. Tady bych řekl, že Tomova motivace je vést hru proto, aby se hrály jeho představy, byť na začátku ne úplně jasné a během hry improvizované. Opět, tento styl a důvod vedení hry vídám i u Vypravěčů, kteří hrajou dvacet let, občas včetně zapojení vlastní postavy do hry (což Tom po vstupu do restaurace opustil.

Příště s nimi některé z těchto věcí proberu, a nejspíše zkusím vzít nějakou figurkovou hru, abych vyzkoušel, jak se jim bude líbit.
Za tento příspěvek děkují uživateli Jerson tito uživatelé (celkem 4):
Korhul, PardGalen, Selhan, radunamlejn
Uživatelský avatar
PardGalen
Příspěvky: 2104
Registrován: 26. 2. 2006, 21:28

Re: RPG experimenty na dětech

Příspěvek od PardGalen »

Tohle je hodně silné.
Jerson píše: 24. 11. 2022, 07:33 jméno mi už vypadlo - velký, černý
Nejspíš Enderman. https://minecraft.fandom.com/cs/wiki/Enderman
Always bring a gun to a puppet fight
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22590
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: RPG experimenty na dětech

Příspěvek od Jerson »

Ne, Endermana znám, tohle bylo spíše něco jako kolem, ale mohutnější. Příště si ho zapíšu.
Uživatelský avatar
PardGalen
Příspěvky: 2104
Registrován: 26. 2. 2006, 21:28

Re: RPG experimenty na dětech

Příspěvek od PardGalen »

Aha, je pravda, že oni tam teď přidávali nějaká nová monstra, která už moc neznám. Takže hádám že možná Warden https://minecraft.fandom.com/wiki/Warden. Ale to je jenom taková odbočka, protože jsem kdysi Minecraft dost hrál. :)
Always bring a gun to a puppet fight
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22590
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: RPG experimenty na dětech

Příspěvek od Jerson »

Jo, to je on.
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22590
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: RPG experimenty na dětech

Příspěvek od Jerson »

Napadlo mě, že na schůzku vezmu pravidla Jeskyní a Draků, abych klukům ukázal, jak vypadá nejhranější RPG. První postřeh byl "Proč to má tři záložky?" Druhý "To si budeme číst?"
Nicméně než jsme se k nim dostali, dal jsem jim tentokrát "čas na tabletalk", prostě povídání před hrou. Jednak abych zjistil, zda to pomůže jejich soustředění při hře (nepomohlo), a druhak mě zajímalo, kdy sami od sebe budou chtít hrát. První hlasy, že bychom mohli začít, začaly zaznívat po deseti minutách, což není tak špatné, i když z 90minutové schůzky to ukousne relativně víc než ze čtyřhodinové. Ale zase jsem neměl dojem, že hráče do hry tlačím.
Každopádně jsem otevřel pravidla JaD, aby se podívali. Martin už věděl, o co jde, protože doma sjíždí jeden díl Stvořitelny za druhým, takže už o nich slyšel. Všechny zaujal je úvodní komix, u prvního celostránkového obrázku rytíře řekli "toho chci hrát", ale je to spíše jako když děti nad katalogem hraček říkají "Tohle chci, a tohle, a tohle, a tadyto všechno".
Vysvětlil jsem jim, jaké jsou k dispozici rasy, a že v rozšířeních jsou ještě další, třeba želvolidi ("Želvy ninja?" - "Ano, to by asi šlo hrát." - "Já bych chtěl hrát zlatého Sonica, ten tam je taky?") Ještě je zaujal obrázek Minotaura ("Proč je tam ten býk?") a "ohnivý meč" - podle mě je spíše rozžhavený. Po deseti minutách se už začali ptát, zda si budeme jen prohlížet tu knížku, nebo i hrát. Každopádně jediný Martin řekl, že by si chtěl zkusit zahrát fantasy, ale ostatní fantasy jednoznačně odmítli. Takže zatím můžu říct, že pokud se neznalý hráč napřed dozví o fantasy RPG a je mu cca 11 a víc, tak ho někteří chtějí zkusit - ať Zaklínače, nebo DnD - ale pokud si má sám vybrat, co by hrál, a zejména pokud je mladší, tak je fantasy nijak zvlášť nebere. A to ani ve formě klasických pohádek, protože na ně nijak zvlášť nekoukají.

Zeptal jsem se, kdo chce vést hru. Daniel řekl, že on rozhodně ne a nikdy, ostatní tři se hlásili. Tom hned chtěl hrát Svět hranolek, a pak nějaké další restaurační RPG, v čemž do Daniel podporoval, ale Martin a Dan se na to moc netvářili (a upřímně, já taky ne). Minule se jim líbily obě hry, ale když jsem řekl, zda je Minecraft zábavnější na počítači, tak až na Martina (který ho nehraje) ostatní jasně souhlasili. Dan si chtěl hodit na to, co se bude hrát - tedy opět chtěl hrát InSpecters a náhodnou zápletkou. Takže vedení hry dostal on. Nahodil si případ blazeovaného studenta, kterého něco pronásleduje ve vodě. Musel jsem mu vysvětlit a předvést, co znamená "blazeovaný". Asi jsem to úplně netrefil, ale nevadilo to.

Znovu jsem zopakoval, jak udržovat strukturu hry - popsat scénu a situaci, na kterou hráči můžou reagovat, pak se zeptat "co děláte?" a jednoho po druhém vyřešit. Dan s tím měl ještě potíže, ale bylo to lepší než posledně. (Občas jsem mu do hry vstoupil a něco upřesnil, a dokázal to dotáhnout až do předposlední scény, tedy skoro hodinu.)
Na začátku řekl, že už má vymyšleno, co bude studenta honit, tak jsem se zeptal, zda ostatní chtějí hrát tak, jak se InSpecters mají hrát, tedy že sami budou popisovat stopy, které najdou, a tím i určí podstatu záhady, a nebo chtějí hrát "klasicky", kdy pozadí hry a záhadu vymyslí Vypravěč, a oni ji budou odhalovat. Všichni se shodli, že "klasicky".

Během hry Dan několikrát zkusil navrhovat, nebo rovnou popisovat, co postavy hráčů dělají / měly by udělat, takže jsem ho vždy zastavil s tím, ať jim popíše, co se okolo děje, a rozhodnutí nechá na nich. Navrhovat může, když hráč neví, a nikdy by neměl rozhodovat, co postava hráče udělá, má kontrolu nad vším ostatním. Tom se ptal, kde má svou postavu, a Dan mu řekl, že když dělá Vypravěče, tak žádnou nemá, takže tohle už fungovalo dobře.

V jedné akci popsal, že Tom harpunou místo žralokochobotnice trefil kámen, bez hodu. Tak jsem mu připomněl, že takové věci nemůže rozhodovat sám, že od toho máme kostky, a výsledek akce záleží na tom, co padne. Když padl "úspěch, ale s menším negativním nebo zábavným efektem", tak Tomovi popsal, že mu netvor strhnul kalhoty (což mu nejspíše pošeptal Martin). Tom se na to moc netvářil, takže jsem hned zastavil hru a vysvětlil jim, že "zábavné" neznamená "zesměšňující", a pokud je hráči něco nepříjemné, tak to Vypravěč nemůže tak popisovat. Martin řekl, že i tak je to zábavné, ale jasně jsem řekl, že takové věci ve hře nemají co dělat, a že pokud se jim něco nebude líbit, mají to hned říct. (S tím rozhodně nemají problém, na rozdíl od starších hráčů.) Takže Dan změnil výsledek na to, že Tom přišel o triko, což už bylo přijatelné.

O scénu později si stejný výsledek hodil Martin, a když mu Dan popsal, že se mu kalhoty zařízly do zadku, tak se mu to taky moc nelíbilo - ale sám si popsal, že mu kalhoty spadly.
Daniel hrál napůl svou hru a prováděl věci, jako že Martinovi pomůže (v boji s nestvůrou) tím, že za ním skočí do vody a bude si s ním povídat o Minecraftu, ale je to spíše tím, že neví, co lepšího dělat. Všichni si u hry kreslí, když zrovna neřeší akce své postavy, nicméně Dan kreslí asi nejpůsobivější obrázky (jeden přikládám).
20221129_170837.jpg
Tom používá na popis scén mnohem větší časové měřítko než ostatní - tam kde se Martin ponoří pod vodu a hledá nestvůru, a Daniel ho tahá z vody, tak Tom popíše, že postaví plachetnici. Ale nejspíše to je jen můj dojem a ve skutečnosti si představuje instantní výrobu věcí v Minecraftu, na kterou je zvyklý, a nikomu to nevadí, tak to neřeším. Ve hře to nepřekáží. Více mu musím připomínat, aby byl konkrétní, a místo "Vyrobím / udělám něco, co nám pomůže" zkusil vymyslet, s čím potřebují pomoct a co tedy vyrobí nebo udělá. Občas mu kluci nebo já něco navrhneme, takže mi přijde, že se v tom postupně zlepšuje.

Dvakrát Dan uvedl hod tak, že při špatném výsledku se postava utopí, ale hned napoprvé padla dvojka, takže sám výsledek změnil na to, že postava je odhozena na kameny. Podruhé už jsem mu řekl, že by neměl dávat takové výsledky, protože když by někomu postavu zabil, tak daná hráč už nemůže hrát dál. Sice by se nová postava dala přidat snadno, ale nechci je učit, že smrt postavy nemá žádný význam, protože se vlastně hned "oživí".

Závěr byl zajímavý, protože když dohnali zraněnou nestvůru v jejím doupěti, ukázalo se, že tam má mládě, takže místo zabití si ji chtěli ochočit (jak jim navrhnul Dan, ale asi by to stejně zkusili i bez jeho pobídky.) V poslední scéně Dan odpadl a nevěděl, jak hru dohrát, tak jsem mu s tím pomohl. Po celou dobu si poctivě zapisoval výsledky hodů (+ nebo -), a mise dopadla velmi dobře, takže i odměna byla velká - desetitisíce dolarů, mechanicky tři společné kostky zdrojů do příště.

Celkově pravidla fungují dobře - každý si určil jednu schopnost, ve které je dobrý (výroba, zadržení dechu, skoky do dálky) a při jejím použití háže kostku navíc a odstraní nižší. Vysvětlil jsem jim použití nevýhody - třeba když Martin plaval v rozbouřeném moři - hodí dvěma kostkami a odstraní nižší. Dan se ptal, co když platí obojí, takže buď se háže jen jednou kostkou, nebo bude možná lepší hodit třemi a odebrat nejvyšší a nejnižší. Do budoucna mám připravené i možnosti, když by chtěli víc schopností, ale zatím jim v pohodě stačí jedna. Chtějí házet co největší kostkou, ale Dan trval na d6, protože tak je to v pravidlech (a šest možností je rozumné množství odlišných výsledků). Občas se někdo zeptá, zda nemá hodit plusovou a mínusovou kostkou, jak jsem používal v jejich společné první hře. Zjevně první naučená mechanika se dost zapíše do hráčské paměti. Kdybych jim na začátku dal d20, tak se vsadím, že by nechtěli házet ničím jiným - i když jen proto, že se na nich dá hodit větší číslo :-) Čísla u postav a bonusy za výbavu či jiné věci jim nijak nechybí, ani počítání HP, i když obojí znají z jiných her.
Naposledy upravil(a) Jerson dne 30. 11. 2022, 18:32, celkem upraveno 1 x.
Za tento příspěvek děkují uživateli Jerson:
radunamlejn
Uživatelský avatar
radunamlejn
Příspěvky: 172
Registrován: 30. 10. 2020, 20:08
Bydliště: z Kobylis

Re: RPG experimenty na dětech

Příspěvek od radunamlejn »

A kde je slíbený obrázek? :-o (Je to test jestli to někdo čte? Já totiž jo.)
Za tento příspěvek děkují uživateli radunamlejn:
Passingby
Občas hraju Grimoár, s těmihle doplňky.
Náhodné záznamy mých neuspořádaných myšlenek a výtvorů.
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22590
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: RPG experimenty na dětech

Příspěvek od Jerson »

radunamlejn píše: 30. 11. 2022, 14:31 A kde je slíbený obrázek? :-o (Je to test jestli to někdo čte? Já totiž jo.)
Zapomněl jsem na něj, už tam je.
Za tento příspěvek děkují uživateli Jerson:
radunamlejn
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22590
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: RPG experimenty na dětech

Příspěvek od Jerson »

Po delší době mám opět hlášení z kroužku RPG pro děti.

Na předvánoční hru přišli jen Martin a Tom, tak jsem pro ně vytvořil speciální dobrodružství. Hráli kluky přibližné svého věku, kteří zůstali v pátek odpoledne poslední ve škole. Pro ně to byl dost hororový prvek, zejména když v šatně ve sklepě zhaslo světlo, dveře ven byly zamčené, a začaly se ozývat kovově škrábavé zvuky. Na druhou stranu je to takový "horor na povrchu", protože kluci v jejich věku se takových věcí skutečně nebojí, pokud se dějou jen ve hře. Takže prozkoumali další patra sklepa a kotelnu, kde našli pavoukovitého tvora velikosti talíře jakoby spleteného z drátků. První co zkusili bylo najít nějaké nářadí - kladiva, kleště - a prostě ho rozmlátit a rozštípat. S tím jsem počítal, takže tvor se stále obnovoval, abych jim ukázal, že násilí jako první volba není řešení. Zároveň jsem použil aplikaci na mobilu, která umožní nahrávat zvuky a pak je pouštět pozpátku, takže jsem nahrával to co říkali (v roli postav) a pavouk jejich slova pozpátku opakoval. Oběma klukům trvalo asi dvacet minut, než jim došlo, že skutečně slyší svou řeč, a po určité "nápovědě" - Martin si všiml, že animace magnetofonu v aplikaci se točí jedním směrem při záznamu a druhým směrem při reprodukci - pochopili i princip obrácení času. Vyzkoušeli si říct pár slov cíleně, a poté i pozpátku, během patnácti minut celkem slušně vyladili způsob, jak si věty zapsat pozpátku a přečíst je tak, že záznamu bylo celkem rozumět. A právě srozumitelná věta při zpětném přehrání byla pro mě měřítkem toho, jak moc jim "pavouk" rozumí - když jsem větě rozuměl já, tak pavouk také. Jen nemohl odpovídat, i (zpětně) položené otázky jen opakoval, ale sám od sebe nemluvil.
Nicméně tohle Martin za chvíli zjistil, takže začal místo otázek zkoušet říkat příkazy, a nakonec pavoukovi řekl, aby přinesl klíče od dveří, ke kterým ho pavouk zavedl, takže se dostali ze školy ven.
Tady bych podotkl, že stejný princip hlavolamu jsem zkoušel u dospělých, kteří na zpětné přehrávání přišli poměrně rychle, ale nezkusili ho využít tak, že by mluvili pozpátku a tím vedli rozhovor. Takže náročnost tohoto hlavolamu zatím vychází nezávislá na věku, i když sklony napřed neznámou podezřelou a ne-roztomilou věc zabít mají dospělí stejnou.

Poznámka mimo: Mimozemské formy života pokoušející se o komunikaci s lidmi to budou mít asi hodně těžké, a odhady předpovídající násilné střety nebo jednostranné masakry bych klidně potvrdil. Ostatně proto také dělám své pokusné mimozemšťany v hrách prakticky neškodné, aby útoky nemohli opětovat.

Nakonec jsem Martinovi půjčil domů pravidla Jeskyní a Draků, aby si je přečetl, zkusil pochopit a případně si udělat postavu, abych měl představu, jak dobře je chytrý a motivovaný mladý hráč dokáže zvládnout.
Za tento příspěvek děkují uživateli Jerson tito uživatelé (celkem 2):
Korhul, radunamlejn
Odpovědět

Zpět na „O hraní obecně“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: KDolecek, Mag, Markus a 10 hostů