RPG experimenty na dětech

Obecné diskuze nezávislé na herním systému či světě.
Odpovědět
Uživatelský avatar
adso
Příspěvky: 31
Registrován: 2. 7. 2022, 14:38

Re: RPG experimenty na dětech

Příspěvek od adso »

Děkuju za odkazy na ZZ digitální verzi - tu českou jsem nějak úplně minul.
Když hraju s dětmi, tak jako základ používám moderní svět, právě abych nemusel řešit kvůli fantasy nějaké pseudostředověké věci, se kterými děti nemají zkušenost.
Já to popravdě s nima zas moc neřeším, jen občas zjistím většinou náhodou, že mají představy asi dost někde jinde než já. Jestli se můžu zeptat, hraješ co? Teď zpětně jsem si pozorněji procházel, cos tu v diskuzi psal o hraní rpg se svým synem a zaujala mě tvoje zmínka o deskovce-rpg Descent, což je nejspíš něco, co by syna bavilo, protože má rád deskovky a na mém rpg ho otrávilo, že mu ten systém vyhodnocovacích mechanik přišel moc přímočarý a příliš postavený na kostkách. A zmínka o Rytířích - ty jsem s dětmi taky hrál, to je dost chytlo, stejně jako několik dalších gamebooků - odtud jsem s nimi přešel k rpg.

A ještě jsem zpětně zahlédl, že tu někdo (mrkew) zmiňoval, že děti spolu při hře nespolupracují, což mi přišlo jako velmi výrazný atribut dětského hraní i u nás (ale tak zase bratr se sestrou, ty samozřejmě nebudou spolupracovat:)). Radši bude každý riskovat život sám, než aby fungovali jako tým.
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22593
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: RPG experimenty na dětech

Příspěvek od Jerson »

Někde tu mám popsanou zkušenost s představování RPG dětem na dětském dni, je to tam poměrně podrobně rozebráno. Se synem jsem hrál dvakrát fantasy, ale moc ho to nechytlo, a Descent se mu líbí jen kvůli skládání tilesů a stavění monster, podle pravidel hrát nechce.

Na mobilu to nemůžu najít, kdyžtak tady
Uživatelský avatar
adso
Příspěvky: 31
Registrován: 2. 7. 2022, 14:38

Re: RPG experimenty na dětech

Příspěvek od adso »

Waking of the Willowby Hall je trochu ztřeštěná akce v prokletém zámečku s kouzlenou husou, desetimetrovým obrem a konkurenční partičkou zlodějů. Sice tě tam v jeden moment může začít nahánět kostlivý rytíř, ale není to nějak extrémně bojové.
Včera jsem se synem a s dcerou dohrál dobrodružství Waking of the Willowby Hall a bylo to super, takže díky moc za tip!

I syn, který nad rpg ohrnoval nos, tím byl nadšený a pořád hlásil, že bude dělat cool akce. Snad tomu trochu pomohlo, že jsem s nimi ještě jednou prošel soubojový systém v rpg, v kterém hrajeme. Kromě klasického útoku a obrany se v něm dají dělat přesuny, spolupráce mezi postavami apod., ale hlavně pálit awesome points, za který pak postava získává nějaké výhody - například kostku navíc, šanci zvládnout fyzicky náročný trik, případně ovlivnit příběh či vývoj souboje. Až doteď oba v podstatě házeli jen na útok a pak si syn stěžoval, že nemá vůbec možnost nic rozhodnout, všechno je to jen náhoda - takže jsem mu znovu vysvětlil, co ještě může dělat, a tím, jak zjistil, že může převzít pravomoce, se bavili mnohem víc.

A dobrodružství jim sedlo velmi a navíc hráli i pěkně: zachránili husu, co snáší zlatá vajíčka, ale po rozmluvě s ní - jedna z postav může mluvit se zvířaty - zjistili, že ta husa dřív žila s obrem, a tak ji vrátili obrovi (kterého do té doby chápali jako urputného nepřítele). Jen ožití domu jsme si moc... hm... neužili. Dům sice stihl procitnout, ale to už byli v podstatě na konci, takže to jen velmi letmo zaregistrovali. Nicméně některé fajn akce z domu stihli zažít i tak (boj s mrtvým rytířem, hledání černých svíček...). Takže moc hezký.
Za tento příspěvek děkují uživateli adso tito uživatelé (celkem 2):
Wolfus, Markus
Uživatelský avatar
Selhan
Moderátor
Příspěvky: 3812
Registrován: 2. 3. 2016, 13:33
Bydliště: Pankrác
Kontaktovat uživatele:

Re: RPG experimenty na dětech

Příspěvek od Selhan »

To mě těší $::) V jakém systému hrajete, jestli se můžu zeptat?
Toto všechno jsou jen nějaké mé naprosto subjektivní dojmy.
Uživatelský avatar
adso
Příspěvky: 31
Registrován: 2. 7. 2022, 14:38

Re: RPG experimenty na dětech

Příspěvek od adso »

Selhan píše: 14. 7. 2022, 17:19 V jakém systému hrajete, jestli se můžu zeptat?
V Old school hack. Popravdě jsem chtěl hlavně něco, co bych měl rychle prostudované, co by nepoužívalo moc kostek a co by nebylo příliš těžké vysvětlit dětem, takže můžeme rychle hrát. Na to to docela funguje, a pro dcerku, která je ještě trochu menší, tohle úplně stačí, ale zase to už třeba tolik nesedne synovi, který je trochu starší a má rád deskovky a čím složitější, tím lepší. Ale pár nápadů je tam rozhodně fajn, právě třeba s těmi awesome pointy, to si hodně užívají.

Nicméně od příštího týdne se chystáme na něco jiného, na základě tipů jsem se rozhodl zkusit Zapovězené země. A protože budeme zrovna na dovolené v Čechách, tak jsem si objednal krabici s pravidly, že to prostuduju a s dětmi to během dovolené rovnou i zkusím zahrát.
Uživatelský avatar
adso
Příspěvky: 31
Registrován: 2. 7. 2022, 14:38

Re: RPG experimenty na dětech

Příspěvek od adso »

Update o hraní RPG s dětmi. Při dovolené v ČR jsem koupil Zapovězené země a začal s dětmi hrát. A je to skvělý!!! Kde byla taková hra, kdy jsme se my na gymnáziu mořili s dračákem? Skoro až dětem závidím...

Nejdřív jsem se dost zalekl pravidel s tím, že tyhle bichle s dětmi nedám, ale nakonec jsem se rozhodl hrát to se vším všudy. A jsem za to rád. Obzvlášť drobnosti, které vedou k roleplayingu, jsou moc fajn - temné tajemství si třeba už jednou upravovali po dohodě se mnou, protože jsme ho na začátku vybrali tak trochu náhodně a oni později pochopili, že by ho měli odehrát - a začali hledat takové, co jim nějak sedne.

Pravidla nakonec nejsou tak těžká, jak jsem se bál, ten systém mi přijde moc hezky vymyšlený, takže po pár pokusech to všichni už celkem chápeme. A je fajn, že na jednu stranu je tam celkem jednoduchý systém házení šestek, ale na druhou stranu je ten samý systém aplikován na kdeco od boje přes táboření, takže můžeme jít dost do detailu, když je potřeba.

Ale dvě věci jsou pro děti na celé hře úplně nejlepší - jednak ilustrace v knize, jednak přiložená hexová mapa. To je strašně zaujalo a neuvěřitelně přitáhlo ke hře. Dcera různě překresluje jednotlivé postavy a syn zase neustále studuje mapu a pravidla a už plánuje, kam všude půjdou a jak se dostat k ještěrcům, aby si mohl koupit trojzubec.

A ještě další věc je moc dobrá, skoro až edukativní - to, jak je celý svět nejednoznačný. Zatím jsme odehráli pohyb mapou, pár náhodných setkání a Kotliny, ale třeba v Kotlinách bylo fajn, jak se děti snažili udělat víc než jen projít dobrodružství. Když dostali od starostky nabídku na zapálení sládkových sudů, tak to nejdřív s nadšením přijali, protože dost potřebovali peníze, ale pak se zarazili a začali řešit, jestli je tohle správné. Takže jsme vystoupili ze hry a měli debatu, za jakých okolností by to bylo v pořádku, jestli tahle situace teď nastala atd. A najednou měli na celou situaci dost jiný náhled a spíš než aby si vydělali se snažili nějak rozhodnout, kdo je v té vesnici vlastně dobrý a kdo je špatný a komu by vůbec měli pomáhat. A nakonec se i vzdali výdělku jenom kvůli tomu, protože jim určitý čin přišel morálně nesprávný. Což byl výsledek, který jsem ani nečekal.
Za tento příspěvek děkují uživateli adso tito uživatelé (celkem 14):
MarkyParky, Selhan, ShadoWWW, Quentin, Jerson, Markus, Muzzug, smrq, kin, efram, Wolfus, Henrik the Little, mrkew, radunamlejn
Uživatelský avatar
smrq
Příspěvky: 2558
Registrován: 6. 2. 2006, 10:16
Bydliště: Vsetín

Re: RPG experimenty na dětech

Příspěvek od smrq »

Palců máš již plůtek, ale žádný komentář. Nic světoborného pro tebe nemám, jen velkou pochvalu. Moc hezký zápis a doufám, že vám to dlouho vydrží.
Za tento příspěvek děkují uživateli smrq:
adso
Radim "Smrk" Trčálek
Dnes aktivně hrající Zapovězené země. Hotové a rozpracované dobrodružství:
Vražedné světlo Strach nad Kelpenem Kdo seje vítr
Překlady:
VtM 5V startovací sada, Vetřelec startovací sada, Rozbité příběhy-rychlý start
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22593
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: RPG experimenty na dětech

Příspěvek od Jerson »

Včera za mnou sám od sebe přišel syn, zda si můžeme zahrát tu povídací hru o tom, jak pomáhal ostatním a kreslí se u toho na papír (alias RPG).
Tak jsem souhlasil, a zeptal se ho, kdo chce být.

Nejdřív litoval, že už nemáme deskovku Descent (měli jsme ji půjčenou). Myslel jsem, že kvůli tilesům a figurkám, ale prý kvůli tomu, že tam byl žeton portálu a on chtěl ten portál.
Pak povídá, že bude Enderman, aby se uměl teleportovat a měl hrozně moc srdíček (tedy HP). Říkám OK, a co bude Enderman dělat? Protože mě vůbec nic nenapadlo, ve všech videích je Enderman potvora, která v noci v lese straší lidi, tedy antagonista jak vyšitý.
A syn povídá, že by tam mohli být nějací lidé, a on se s nimi skamarádí. Tak jsem to vzal jako výzvu, že mu tam tedy dám ne úplně jednoduché jedince, aby i to zkamarádění byla vůbec nějaká výzva. Nechal jsem ho vybrat si kostku, vzal si černou d6, protože Enderman je černý, a nízká čísla jsou dobrá. Když jsem se ho zeptal, kde Endarman žije, tak popsal jeho Enderhrad s Enderdrakem, který má velký poklad, ze kterého by mohl dávat zlato lidem, aby byli jeho kamarádi.

Každopádně začal jsem popisem lesa, ve kterém je party čtyř lidí, kteří tam dělají grilovačku a pijou pivo. Rozhodoval se, co bude dělat, a míchal do toho i popisy, co budou dělat oni, místy víc a místy méně. Úplně neodděloval ovládání své postavy od NPC. Nechal jsem jednoho z těch chlapů jít kácet strom, tak syn hned řekl, že to ne, pak to změnil že tři stromy ano, ale víc ne, že ho jinak zabije - vůbec ty zabijácké tendence jsem v něm musel průběžně mírnit. Nakonec se chlapovi ukázal, a já ho nechal házet si, jak se mu podaří zapůsobit. V průběhu tří scén hodil asi pětkrát. Podnapilý chlap mu napřed nechtěl věřit, pak nechtěl přijmout pomoc s kácením, že to zvládne sám, nakonec se nechal přesvědčit, takže Enderman kácel strom výbušninou, a syn celkem zvládl i částečné neúspěchy. Pak se tedy ukázal i ostatním, oni se (kvůli horšímu hodu) někteří úplně kamarádit nechtěli, zejména když jim zase vyhrožoval, že pokud budou kácet stromy, tak je zahodí pryč, a chtěli se prát. Jejich roleplaying z mé strany se mu na jednu stranu strašně líbil a na druhou se při něm na začátku ošíval, asi nevěděl jak reagovat. Každopádně když se chtěli prát, tak je chtěl nechat srazit se tak, že se v poslední chvíli teleportuje pryč. Nechal jsem ho hodit, padla mu šestka, a když jsem řekl, že to úplně nestihl, tak se naštval, že už nechce házet, že si to budeme jen popisovat (aby to tedy bylo tak jak chce on). Snažil jsem se mu vysvětlit, že když se mu všechno bude dařit, tak to bude nudné, což nejspíše pochopil, ale házet už stejně nechtěl.

A pak řekl, že si změní postavu a vezme si Huggy Wuggyho - to je prozměnu oživlá hračka, jen s výškou dva a půl metru (původně si představoval tak šest, než jsem mu vysvětlil, že dva a půl metru je až ke stropu) a strašně ostrými zuby. Tak jsem řekl, že si tedy budu házet já na reakci lidí, což on vzal, jen mi řekl, že teď budou dobrá velká čísla, protože já jsem velký.

Takže i přes počáteční vyděšení podobné skupiny lidí je nakonec přesvědčil, aby si ho vyfotili a uvěřili, že je skutečný (měl nápad, že tu pusu plnou ostrých zubů zavře a bude se usmívat jen rty, ale taky měl nápady, že si utrhne hlavu nebo nohu, aby ukázal, že v sobě má maso a krev a že není jen člověk v převleku, tak jsem mu řekl, že to by je rozhodně vyděsilo. Taky napřed říkal, že žere maso i z lidí, ale je žrát nebude, protože mají na sobě kůži. Když jsem se ho ptal, zda je nežere jen proto, že mají kůži, tak že prý jo, takže jsem zase zahrál poněkud zděšenou reakci a vysvětlil mu, že přeci nemůže říkat kamarádům, že by je klidně sežral. Tak prý že prvních deset kamarádů žrát nebude, ty ostatní jo.

Pak se s nimi vydal do města, a nechal se fotit s dětmi, jejichž maminky je zděšeně tahaly pryč (což se mu líbilo), pak chtěl přespat u jednoho z těch chlapů (s tím, že se umí složit, takže se vejde na běžnou postel, což mi ukázal na plyšákovi), a další den chtěl, aby přišly další děti hrát si na schovávanou do továrny, kde se k němu přidají další hračky - barevný Huggy, a Máma (to je taková panenka s dlouhýma nohama) a Enderman. Pak řekl, že by to chtělo nějaké figurky dětí, a že použijeme kostky, tak si vybral šest červených a šest černých jako dva týmy, a chtěl aby si týmy vybraly, která hračka bude patřit do kterého týmu, a že pak hračky spolu budou bojovat a která vyhraje, tak díky tomu vyhraje její tým. A při volbě mi naznačoval, který tým si má vzít barevného Huggyho, protože je nejsilnější a vyhraje.

Pak jsem tedy řekl, že to už stačí. Hráli jsme asi hodinu, ale bylo to pro mě strašně náročné na vymýšlení, protože náplň hry byla naprosto odlišná od všeho co znám, a navíc se mi tam jen těžko dostávaly nějaké překážky, které by zároveň mohl zvládnout. Do příště to musím lépe vymyslet s náhodou, a taky jaké výzvy by mohl mít děsivý a hodně mocný antagonista jako hráčská postava. I když nikoliv-automaticky-přátelští-lidé, se kterými se chce on zkmarádit, se ukázali jako celkem dobrá výzva, která se nedala vyřešit jen velkou silou, odolností proti zbraním a teleportací. Taky přemýšlím, jestli v tom nehledá nějaký návod, jak se zkamarádit v reálném světě, budu se ho na to muset zeptat.

Každopádně hrát nějakého fantasy hrdinu a procházet podzemí, to jasně odmítl, i přesto, že měl rád Karak a že se mu líbilo stavět si podzemí z tilesů. Předpokládám, že by nejvíc ocenil skládání z 3D tištěných prvků a chodeb, ale to doma fakt nemám. Budu ho muset vzít k někomu, kdo je v tomto směru terénově vybaven.

Proč to píšu. Hlavně jak záznam své zkušenosti, a pak kdybyste měli nějaké nápady, které bych příště mohl zkusit, klidně i v kombinaci s prvky deskovky, nebo nějaký u dětí úspěšný dungeon, abych na synovi otestoval tvrzení, že fantasy dungeoncrawl je vhodné téma pro začátečníky, tak sem s nimi. :-)
MartinJ
Příspěvky: 10
Registrován: 17. 4. 2022, 11:53

Re: RPG experimenty na dětech

Příspěvek od MartinJ »

No, husty. Myslim si, ze dungeoncrawling by namontovat sel, jen bude potrebovat jinou motivaci nez "dospeli" hraci. Kazdopadne bych u deti (neuvadis vek, ale predpokladam, ze pod 10 let) jednoznacne urcil nejaka pravidla a snazil se ho vic motivovat, aby byl "hodny" nebo aspon ne zly, a mel za to odmeny. Chtel bych se vyhnout trhani koncetin a zrani kamaradu :D

Ja bych to pro pristi hrani trosku pripravil a na zacatku mu precetl nejaky evokativni odstavec (par vet, at neztrati pozornost, hodne zajimave napsanych) o tom, ze se s temi kamarady z minule teda spratelil. Dal bych mu jejich jmena a nejake obrazky (at si vytvori vztah a nechce je snist jen proto, ze to zni zabavne, jist anonymni NPCcka). A rekl neco na zpusob, ze ostatni Endermani ho za pristup k lidem odsoudili, protoze je moc hodny, ale ze ti lidsti kamaradi se k nemu chovaji moc pekne.

Pak bych z toho udelal zapletku - ti ostatni "zli" Endermani mu kamarady unesli, kazdeho nekam jinam, a on si muze vybrat, kam je pujde zachranovat. A jeden z tech kamaradu muze byt klidne v dungeonu. Dalsi na hrade, treti nekde v hlubokem lese, atd. At si sam vybere.

Za vsechna "dobra" rozhodnuti, ktera vyboci z rady urvanych koncetin a sezranych kamaradu, bych vymyslel nejakou odmenu. Idealne fyzickou. Muze to byt nejaka zbran nebo nastroj, nova schopnost, a zase bych mu dal treba karticku s vytistenym obrazkem nejakeho fantasy mece, a kdyz udela nejake dobre, hro-tvorne rozhodnuti, tak ho za to odmenil (tak, jako jsou hraci v dungeoncrawlu odmenovani lootem, kdyz prekonaji pasti nebo obejdou gobliny, atd).
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22593
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: RPG experimenty na dětech

Příspěvek od Jerson »

Synovi je sedm a půl.
On se snaží být hodný sám od sebe, jen myslím, že se snaží "držet se charakteru", kdy jak Enderman, tak Huggy jsou záporáci. A už tak musím ocenit, že za ně chce hrát jako za klaďáky, kteří si hledají kamarády, místo aby chtěl nahánět nějaké náhodné lidi a chtít je zabít, jak to ukazují videa.
Takže když mi řekl, že Huggy žere maso, tak jsem mu nabídl stejk, který si lidé opečou a on dostane syrový, což přijal, a žraní lidí zmínil podle mě proto, že si tak představuje Huggyho potravu a musí mu to dávat smysl. A malý kousek masa mu asi přišel pro nadlidsky velkou obludu nedostatečný. Když mi ukazoval, jak jsou lidi proti němu malí, tak je měl někam po kolena, a takovou obludu asi běžnou porcí masa nenakrmíš. :-) (ale nezkoumal jsem to, jen hádám).
Stejně tak to trhání končetin chtěl provádět na sobě jako důkaz, že je skutečný a živý a že to není převlek - protože jak jinak to dokázat? Vidím za tím jasnou logiku, ale taky jsem mu říkal, že já bych to na sobě určitě nedělal. Na což mi řekl, že by to hodně bolelo a krvácelo. Takže představu má.

Příprava pro příští hru je složitá, protože fakt nevím, co bude chtít hrát příště. Ony se jeho zájmy střídají, takže nevím, kdy a s čím přijde příště.
Jinak tvůj nápad zní zajímavě, jen musím počítat s tím, že má technicky postavu mága na vysoké úrovni, který se může kamkoliv teleportovat, a to i do jiných světů. Na začátku sice souhlasil s tím, že se bude moc teleportnout jen jednou, a využil toho asi dvakrát, ale nejsem si jist, jak přijme nějaké omezení v tomto směru. (A teleportaci nesnáším ani ve fantasy, protože s ním neumím pracovat.)

A pokud jde o odměny - tady je problém, jakou odměnu dát pro tvora, který dokáže "házet domy" a je prakticky nesmrtelný. A nebojuje mečem.

Nejraději bych syna přivedl k hraní klasických protagonistů, tedy lidí s běžnými a nikoliv superhrdinskými schopnostmi. I když on je založením powergamer a já se mu ani nedivím - když se dívá na Iron Mana, tak jen čeká, až si Stark vyrobí ten super oblek a bude moct likvidovat všechny prakticky bez potíží.

(Už dlouho tvrdím, že hrdinové s nadlidskými schopnostmi deformují fungování představivosti. To abych se nechal inspirovat i antických příběhů, Herkula a podobných :-) )

Už mě napadlo zkusit i nějaké hraní v konceptu from zero to hero, jen se obávám, aby to nenarazilo právě na to, že nechce hrát Zero, že se bude snažit dostat se co nejdřív na Hero úroveň, zejména když ho ve fantasii nic neomezuje. V téhle oblasti asi plavu nejvíc.
Uživatelský avatar
Krcmelound
Příspěvky: 25
Registrován: 27. 3. 2021, 12:03

Re: RPG experimenty na dětech

Příspěvek od Krcmelound »

Zajímavé čtení. Moje jediné zkušenosti s „dětským hraním“ jsou mé vlastní dětství, ale co vím o téhle dětské fascinaci hračkovými záporáky (Five Night at Freddy's, Poppy Playtime nebo Bendy), tak jim se většinou hlavně líbí ta pokroucenost. Je to původně pro děti (roztomilé), ale teď to žere lidi (děsivé). Takže mi přijde úplně logické, že tvůj syn se chce přátelit s lidmi, ale zároveň ví, že musí žrát maso, nebo si chce urvat nohu :D To hraní, nebo případné odměny bych stavěl hlavně na tom. Hmotná odměna mi naopak pro Huggyho smysl nedává, pokud není podobně zvrácená (např. balónek, který smutné lidi potěší a zlé vyděsí). Huggy nepotřebuje meč, ani novou schopnost. Spíš bude pro něj odměna, když si nějakého toho kamaráda najde. Když už, tak nějaká symbolická (dáreček od postavy, které pomohl), nemusí mít ani herní efekt, hlavně že Huggyho někdo podaroval.

A i když samozřejmě může tvůj syn hledat návod na skamarádění, možná je to jen jediný logický způsob, jak hrát jeho oblíbené postavy, když jsou to původně vlastně jen lekačková monstra. Nemají jiný background, jen tu creepy estetiku (viz doslova každé video na youtube, které ti to vyplivne při vyhledání "Problem with Horror Games for Kids"). Takže mi hraní „hledám si kamaráda“ z pohledu děsivého monstra přijde logické – jde o jednu z mála možností, jak se s ním ztotožnit.
Uživatelský avatar
adso
Příspěvky: 31
Registrován: 2. 7. 2022, 14:38

Re: RPG experimenty na dětech

Příspěvek od adso »

Jerson píše: 17. 8. 2022, 07:24
Proč to píšu. Hlavně jak záznam své zkušenosti, a pak kdybyste měli nějaké nápady, které bych příště mohl zkusit, klidně i v kombinaci s prvky deskovky, nebo nějaký u dětí úspěšný dungeon, abych na synovi otestoval tvrzení, že fantasy dungeoncrawl je vhodné téma pro začátečníky, tak sem s nimi. :-)
To, co popisuješ, mi přijde, že moje dcera, které je rovněž sedm, dělá taky a dělá to hodně. Ale nedělá to v rámci hraní RPG. Většinou se sejde s kamarádkou, a pak si takovou freeformou vyprávějí nějaké příběhy, často ze světa Harryho Pottera nebo Pokémonů. Jsou to schopné jet třeba celé odpoledne a jediné pravidlo je, že druhá musí přijmout to, co ta první řekla (typické je, že když jedna nadhodí část vyprávění, tak to neříká jako oznamovací větu, ale předkládá to jako dotaz, a druhá to buďto přijme a jedou dál, nebo nějak upraví, výjimečně odmítne - nicméně se skoro vždycky nějak dohodnou). K tomu můžou mít i nějaké pomůcky - třeba si vyrobily hůlky, nebo používají playmobil a lego apod.

Asi dvakrát jsem to zkusil s ní, ale vydržel jsem tak půl hodiny - bylo pro mě strašně těžké vysledovat v tom nějakou konzistentní linku a chápat, co se vůbec děje.

Nicméně tohle její vyprávění pro mě byl první impuls, proč zkusit RPG.

Když jsme začali hrát, tak jsem na jednu stranu chtěl, aby používala svoji bohatou fantazii, na druhou stranu jsem nechtěl, aby to bylo takhle bezbřehé (i kvůli synovi, který je trochu starší a nemá tohle moc rád). Kvůli tomu jsem od začátku RPG představil hlavně jako hru s pravidly spíš než jako vyprávěcí hru a na začátku jsem určil v podstatě všechno já - co se bude hrát za hru, jaký budeme mít svět, co tam bude za příběh. Nechal jsem na nich jen výběr z postavy, i když i do toho jsem jim malinko mluvil.

To, že tam jsou striktní mantinely, mi přijde, že funguje. Nemusí to být nutně dungeoncrawl, ale myslím, že pravidla a to, že na začátku jsem jim dal nějaký velmi omezený výběr, pomohlo tomu, abychom si vybudovali sdílený svět. I to, že začínají jako zero, má smysl - víme, co jejich postava dokáže a jaké má limity. A to volné vyprávění je prostě něco jiného, čím se děti baví a je to super, že je to baví, jen to já vnímám jako oddělenou zábavu.
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22593
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: RPG experimenty na dětech

Příspěvek od Jerson »

Syn má nějakou RPG-herní náladu, takže chtěl opět hrát nějaký příběh. Chtěl hrát pokračování Huggyho z minula, ale protože pro něj jsem už vyčerpal nápady, navrhnul jsem mu, jestli by nechtěl hrát za myšku, s úmyslem na něm otestovat Mausritter. Napřed nadšeně souhlasil, v zápětí prohlásil, že by raději hrál za křečka, strakatého. Proč ne, přefluffuju. Jakmile jsem se začal shánět po kostkách, prohlásil, že žádné kostky nechce, protože se mu nelíbí, když mu kostky říkají, že se mu nedaří. Takže jsem mu vysvětlil, že si budu házet jen já, a na věci mimo jeho křečka.

To že bych mu nahodil vlastnosti postavy nepřicházelo v úvahu, koncept vyjádření nějakých vlastností číslem je pro něj stále nepochopitelný. Když jsem se ho zeptal, zda chce být spíše odvážný, nebo rychlý, nebo silný, tak řekl, že všechno najednou. Ale hlavně chce být rychlý. OK, nějaká čísla bych mu dokázal přidělit. Výbavu nepotřebuje, protože křečci přeci nic nenosí. (tolik k antropomorfizovaným myším a jiným zvířatům).

Nevadí, začneme tedy vesnicí, ve které bydlí... tak ne. Křečci nebydlí ve vesnici. Jeho křeček bydlí v lese, kam ho vyhnala královna křečků kvůli tomu, že je strakatý a protože má velké špičáky. Vůbec nevím, odkud tohle má, ale docela jsem nad touto historií postavy valil oči. OK, žádná vesnice, žije v lese, takže by mohl potkat ...
Lidi. To prohlásil syn.Chce se (opět) setkat s lidmi a skamarádit se s nimi. Zvířata nechce (a to animáky se zvířátky zná). Tolik k použití Mausritteru jako RPG pro děti s odůvodněním, že budou chtít hrát za malé myšky, protože jsou samy malé. Na syna neaplikovatelné.

Dál to byla celkem klasická seznamovací hra s člověkem, kdy jsem používal d20 na určení jeho reakcí ("vyšší čísla jsou dneska dobrá, táto"). D20 proto, že to byla první kostka, kterou našel. A neházel jsem si na úspěšnost křečka, ale na reakci NPC a okolí.

Ještě jsem se ho ptal, proč seznamování - prý osobně s tím nemá problém a ví, jak si udělat kamarády, ale (asi) ho zajímá, jak to zvládnou monstra. A mluvící křeček. Který by mohl zabít člověka svými špičáky, jen se mu nechce. Něco jako šavlozubá veverka.

Takže abych začal přemýšlet, co na něj vyzkoušet příště a co vymyslet, pokud se opět bude chtít seznamovat s lidmi. On je to ve skutečnosti dost hardcore úkol, protože i když je křeček (potenciální) zabiják a umí být raketově rychlý, tak v získávání kamarádů mu ani jedno nepomáhá. Jen pořád nevím, jak to dostat do nějaké fungující zápletky.

Edit: koukám, že mi utekly reakce, na ně odepíšu později.
Uživatelský avatar
radunamlejn
Příspěvky: 172
Registrován: 30. 10. 2020, 20:08
Bydliště: z Kobylis

Re: RPG experimenty na dětech

Příspěvek od radunamlejn »

Přemýšlím nad tímhle už od chvíle co jsem si tenhle tvůj záznam prvně přečetl:
Jerson píše: 29. 8. 2022, 09:58 Jakmile jsem se začal shánět po kostkách, prohlásil, že žádné kostky nechce, protože se mu nelíbí, když mu kostky říkají, že se mu nedaří.
Jestli jsem to správně pochopil tvůj syn hraje deskovky (určitě jsi tu někde psal o Karaku a jasné smrti když dojdou srdíčka), tak přece musí být zvyklý na to, že mu můžou kostky/karty nepřát... Zvláštní.

Stejně jako to téma, deskovku taky člověk nepřefluffovává za běhu, ale hraje se prostě tak jak ilustrátor pokreslil karty a krabici. Proč to u deskovky jde a u RPG ne? 🤔 Zvláštní...
Jerson píše: 29. 8. 2022, 09:58 To že bych mu nahodil vlastnosti postavy nepřicházelo v úvahu, koncept vyjádření nějakých vlastností číslem je pro něj stále nepochopitelný.
Proč přesně se domníváš že ten koncept je mu cizí? Nehraje běžné mezi dětmi rozšířené PC/Mobilní hry které tohle také používají? Ptal ses ho/ zkoušel to, nebo je to jen tvoje úvaha?

(Chlápej to dobře, neútočím na tebe, jen mě tohle zarazilo a vrtá mi to v hlavě už nějakou dobu a jak jsem poslouchal poslední Stvořitelnu a včera jela ta diskuze na discordu, se mi to zase vrátilo, tak se ptám.)
Občas hraju Grimoár, s těmihle doplňky.
Náhodné záznamy mých neuspořádaných myšlenek a výtvorů.
Uživatelský avatar
Passingby
Příspěvky: 1596
Registrován: 13. 10. 2021, 16:41

Re: RPG experimenty na dětech

Příspěvek od Passingby »

radunamlejn píše: 22. 9. 2022, 11:44 Přemýšlím nad tímhle už od chvíle co jsem si tenhle tvůj záznam prvně přečetl:
Jerson píše: 29. 8. 2022, 09:58 Jakmile jsem se začal shánět po kostkách, prohlásil, že žádné kostky nechce, protože se mu nelíbí, když mu kostky říkají, že se mu nedaří.
Jestli jsem to správně pochopil tvůj syn hraje deskovky (určitě jsi tu někde psal o Karaku a jasné smrti když dojdou srdíčka), tak přece musí být zvyklý na to, že mu můžou kostky/karty nepřát... Zvláštní.

...
Hele, řekl bych, že nad tím není potřeba nějak extra meditovat. Kluk si prostě chce vymýšlet příběh, třeba si přitom i trochu třídí a zpracovává svoje myšlenky nebo zážitky, a chtěl by k tomu sparring partnera, přes kterýho se mu některý ty myšlenky a nápady budou (i trochu přechroustaný) vracet. Házení kostkama a nějaký nucený "neúspěchy" ho přitom akorát ruší. Je to jiný typ hry a zábavy, než překonávání "překážek" s možností neúspěchu. Jednou má chuť na to, jednou na to (zvlášť, když s tím přijde sám).

Ale to je jenom můj odhad takhle z hlubin Matrixu...
Verify you are a human.
It's just an overreaction. In a few months, nobody will remember the drama.
Odpovědět

Zpět na „O hraní obecně“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 6 hostů