RPG experimenty na dětech

Obecné diskuze nezávislé na herním systému či světě.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Korhul
Příspěvky: 667
Registrován: 15. 3. 2006, 22:40
Kontaktovat uživatele:

Re: RPG experimenty na dětech

Příspěvek od Korhul »

Používání vnější motivace je bohužel při práci s lidmi (píšu záměrně nikoli s dětmi), natolik zaužívané, že nám to ani většinou nepřijde jako něco nepatřičného, co by se mohlo změnit. Ve škole, v práci, v marketingu... setkáváme se s tím denně.

Jinak v tom článku je taky možná pro někoho kontroverzní teze, že hraní RPG je výchovný proces (případně i s nějakými výchovnými cíli). I když podle mě všechno, co dělám s dětmi je součástí výchovy. Jen je otázka, jak moc je to vědomé.

Na druhou stranu v tom článku možná není úplně rozvedeno, analyzováno, co přesně může být vnitřní motivací hráčů hrát RPG a vracet se k němu. Hádám, že to může být více věcí, u různých hráčů zastoupených v různé míře a v čase proměnlivých. Každopádně je úkolem toho, kdo vede hru (případně všech zúčastněných, ale to u hry s dětmi spíš nepředpokládám) to dobře uchopit a pracovat s tím třeba při designu hry nebo (a to bych řekl především) herního obsahu.
Moje RPG Laboratorium a k němu vlákno na fóru. Malý svět pro osobní potřebu. Třeba se bude něco hodit i někomu jinému.
Konfigurátor substancí a nástrah pro DrD II
Deníky pro DrD II podle revize pravidel
Obrázek Obrázek Baltazar Paprika, trpaslík, knihvazač
Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22590
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: RPG experimenty na dětech

Příspěvek od Jerson »

Za tento příspěvek děkují uživateli Jerson tito uživatelé (celkem 3):
Lyncz, Selhan, radunamlejn
Uživatelský avatar
Korhul
Příspěvky: 667
Registrován: 15. 3. 2006, 22:40
Kontaktovat uživatele:

Re: RPG experimenty na dětech

Příspěvek od Korhul »

Pěkný report. Podle mě pěkně vytěžená příležitost, jak představit hobby. To zásadní, že se sedí u stolu, povídá a používá náhoda na řešení nejistých situací jsi předvedl.

Nikde nepíšeš, jestli jste měli nějaké kostýmy, takže asi spíš ne? Na táborech to pořád používáme na různé scénky, kterými uvádíme hry, a to tedy nejen u dětí, ale i dospělých. Nemusí to být ani kdovíjak složité přestrojení, ale atmosféru to navodí. I když nejmenší děti se mohou stydět nebo masek bát nebo mají tendenci začít blbnout.

Pěkný je moment, kdy hráči co přišli později byli zapojení do řešení problému kluka, co skončil na stromě. Nanomultikampaň :-)

To že se na stanovišti nedá rozprostřít pozornost mezi více účastníků je prostě fakt. Teď když už máš vycvičené pomocníky, můžeš z nich příští rok udělat plnohodnotné průvodce a kapacitu stanoviště znásobit :-)
Moje RPG Laboratorium a k němu vlákno na fóru. Malý svět pro osobní potřebu. Třeba se bude něco hodit i někomu jinému.
Konfigurátor substancí a nástrah pro DrD II
Deníky pro DrD II podle revize pravidel
Obrázek Obrázek Baltazar Paprika, trpaslík, knihvazač
Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22590
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: RPG experimenty na dětech

Příspěvek od Jerson »

Uvidím, zda nějaké z těch dětí začne hrát příští rok, ale to zjistím asi jen náhodou.

Kostým, tedy jakousi polokutnu s kapucí měl jen jeden z mých hráčů, jinak nikdo nic.

A jo, celé to byla víceméně multikampaň v naší standardní hře, kterou hraju na kroužku, jen to tak úplně vždy nenavazovalo. Ale používal jsem některé prvky prostředí.

Pomocníky... Ta moje hráčka se stěhuje to Tábora, ta mi pomáhala nejvíc, a do tří hodin asi těžko nacpu víc hráčů. Spíše by to mohlo být ve volnějším stylu :-)
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22590
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: RPG experimenty na dětech

Příspěvek od Jerson »

Přiznám se, že jsem k tomuto pokusů čekal i nějaké komentáře, když už je přímo nějaké zkušenosti na toto téma. Nebo byl ten rozbor tak vyčerpávající, že ho nikdo další nečetl?
Uživatelský avatar
Passingby
Příspěvky: 1595
Registrován: 13. 10. 2021, 16:41

Re: RPG experimenty na dětech

Příspěvek od Passingby »

Já to třeba četl a oceňuju péči a čas, které jsi věnoval tomu to všechno sepsat, ale jinak k tomu nemám moc co dodat. A je fajn vidět, že ti ty děcka s prezentací tak pomohly.
Za tento příspěvek děkují uživateli Passingby:
radunamlejn
Verify you are a human.
It's just an overreaction. In a few months, nobody will remember the drama.
Uživatelský avatar
adso
Příspěvky: 31
Registrován: 2. 7. 2022, 14:38

Re: RPG experimenty na dětech

Příspěvek od adso »

Zdravím,

Po mnoha a mnoha letech jsem se rozhodl vrátit se do mladých let a vytáhl jsem pro své děti (7 a 9 let) rpg, že to spolu zkusíme. Já naposled hrál seriózně DrD někdy v polovině devadesátek, od té doby už jen občas nějaké one shoty v Cthulhu a jednoduchých DnD variantách. Myslel jsem, že se zabavíme na pár večerů, ale dceru hrání nečekaně velmi chytlo a bojím se, že za chvíli budu potřebovat pomoc. Proto sem hlavně píšu, ale ten můj dotaz je úplně na konci, nejdřív chci napsat, jak naše hraní vypadá - takže sorry za dlouhý post, ale opravdu bych se rád podělil o zkušenosti, protože mi to přišlo zajímavé.

Jako pravidla jsem chtěl něco ve stylu fantasy, ale aby to zároveň bylo dost minimalistické a já nemusel trávit moc času přípravou a studiem. Našel jsem Old school hack, což funguje celkem dobře - vysvětlil jsem vše za chvilku, postavy jsme měli rychle hotové pravidla jsou krátká a jednoduchá a dají se celkem rychle napasovat na nové situace.

Důležité pro mě je, abych měl po ruce dobrodružství - sám nemám čas nic připravovat a improvizovat se mi nechce. Takže jsem rychle prošel nějaký seznam dobrodružství tady na rpgforu a zkusil jsem s dětmi nejdřív The affair of the hidden jewel. A fungovalo to překvapivě dobře. Oba neuvěřitelně chytlo to, že si můžou dělat ve světě, co je jen napadne, a že ten svět na ně nějak reaguje a že se v něm něco děje a oni to mohou ovlivnit.

Takže jsem se rozhodl pro něco většího a vzal jsem Ztracený důl Fendelveru (výborný český překlad!). A tady jsem dost narazil. Bylo to moc dlouhé, příliš komplikované a bylo tam hodně soubojů, které je zas nijak zvlášť nebaví. Syn celkem brzy poznamenal, že v soubojích strašně velkou roli hraje náhoda, hodně se háže kostkami a už nechce hrát (což bylo docela deja vu do mých časů Dračího doupěte). Asi v polovině jsme to dobrodružství utnuli a já hledal něco jiného, kde by bylo míň soubojů, víc příběhu a vyprávění a víc sociálních (nebojových) interakcí s cizími postavami. Nakonec jsem si vzpomněl na Tarii (Záhvozdí) a to běží velmi dobře. Syn už nehraje, po zklamání z Fendelveru už nechtěl, hraju jen s dcerou, ale tu to baví strašně moc. Chce hrát každý večer a je většinou rozmrzelá, když nemám nic připraveného.

Co funguje výborně: pro obě děti je rpg mnohem víc imerzivní zážitek, než jsem čekal. Když bojují, řeší například, jak přesně stojí a ukazují mi, jak útočí a jak se přesouvají. Když šly v dobrodružství spát, pohádaly se o (fikční) místo na spaní. Když bojovaly s Notikem ve Fendelveru, tak je mnohem víc děsilo, že jednomu z nich z Notikova útoku zčernal kus těla (což jsem si teda vymyslel), než kolik jim ubylo životů.

Co mi moc nefunguje: propojení mechanik s fikčním světem. Old school hack má pár mechanik na to, aby boje byly celkem dynamické, ale děti absolutně odmítají použít cokoliv jiného než klasický útok, i když jsem se je k tomu snažil navádět třeba na základě toho, co mi sami předvádějí za akce. Většinou to proběhne tak, že mi živě předvedou, jak útočí, ale pak si stejně chtějí hodit kostkama na útok místo toho, abychom to zkusili převést do třeba trochu jiné mechaniky.

Co ještě funguje: Kupodivu zvládají velmi dobře odhalování a pátrání, a to i v místech, u kterých jsem myslel, že budou mít problémy. Možná to souvisí s tím, že mnohem víc operují ve fikčním světě, takže když třeba bojovaly v Tarii s ohnivcem, tak ho hned začaly polejvat vodou - ani je nenapadlo použít zbraně, a já úplně viděl nás v dávných devadesátkách s Drdčkem, jak bychom se ohnivce snažili upižlat normálními útoky, protože nejsme schopní vystoupit z fikčních omezení standardního souboje, který pravidla nutí každému hráči.

Co ještě nefunguje: Klasické háčky do příběhu či pro pomoc v pátrání (ve vesnici se děje něco špatného a jejda, zrovna včera se postava bylinkáře proměnila v zombie, hmm, proč asi) jsou schopni vesele odignorovat (to je nám ho líto, tak my půjdeme jinam). A jsou schopni se pohádat ve fikčním světě zrovna tak, jako se dokážou pohádat ve skutečnosti, jen je celá ta hádka většinou absurdnější.

Nicméně, po tomhle dlouhém monologu můj dotaz: máte nějaké tipy na dobrodružství? To dobrodružství nemusí být vůbec cílené na děti, ale měl by v něm být ukrytý nějaký příběh a záhada. Mimimum jeskyní, hodně vyprávění a interakcí. A dobrodružství by neměla být příliš komplexní, protože pak se v tom začínají ztrácet. Víte o něčem? Jakékoliv tipy bych fakt velmi uvítal, protože za pár dní dojedu poslední dobrodružství v Tarii a pak nevím, co dál.
Uživatelský avatar
Log 1=0
Příspěvky: 2692
Registrován: 20. 7. 2017, 14:06

Re: RPG experimenty na dětech

Příspěvek od Log 1=0 »

Myslím, že dobrodružství pro Zapovězené země, které mají označení Vesnice (tj cca třetina z nich), by ti měly vyhovovat a neměl by být problém s konverzí. Česky vyšla Příručka vypravěče, kde je jedna vesnice, Krkavcova čistka, cvolně provázaná kampaň, kde jsou tři, a Quadzlina jehla (nebo tak nějak, blbé jméno), kde by měla být taky jedna. Jediný problém je, že se k tomuhle asi těžko dostaneš zadarmo, a je hodně na pováženou si to kupovat, když využiješ tak třetinu těch knížek (u PV ještě míň, i když jsou tam i náhodné generátory, co by se ti mohly líbit, a cool popis světa, ze kterých lze ukrást nějaké nápady). Ale to si asi musíš určit sám. Jak a kolik kvaloitních Vesnic se válí pro ZZ v angličtině po internetu, netuším.
You are lords. We are slaves. But slaves of our lords are mightier than lords of your slaves.
***
Chcete nové lidi v RPG? Zabraňte jim potkat Jersona. Nováčci, kteří potkají Jersona, mají vždy mnoho problémů začít hrát. Ti co ho nepotkají, takové problémy nemají.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: RPG experimenty na dětech

Příspěvek od Markus »

Vítej na fóru, adso! A zrovna s takovým pěkným příspěvkem.

Soudě podle toho, že jste hráli Hidden Jewel (dobrá volba), hádám, že ti angličtina nedělá problém a zdejší žebříček a hodnocení dobrodružství už jsi taky objevil. Já mám pak svůj osobní přehled hodnocení tady. Trochu problematický je to vyhledávání spíš míň soubojů a jeskyní, to eliminuje velkou část toho, co znám a mám rád :) (obecně to eliminuje dost D&D)

Namátkově mě napadá:

Zkáza divošských králů

Cokoli pro Zapovězené země bude ve srovnání s D&D obsahovat výrazně míň akce a nepřátel.

Včelí prameny o záchraně skřítků před zblázněnými včelami

Skřetí jeskyně je sice klasika se skřeti v jeskyni, ale malinké, těch soubojů tam tolik nebude a je tam i sociální a prozkoumávací linka

Magician's House - úplně super dobrodružství v domě mága gentrelamana, teoreticky jde projít úplně bez boje, spousta kouzel a šíleností, skřítci, děti ztracené v domě...

Winter's Daughter - Pohádkové, se zakletou princeznou, jeskyně, ale víc pátrací a nebojová

Díra v dubu - stejný autor jako předchozí, tohle bych bral až jako druhou variantu, jestli se ti bude líbit to předtím
Uživatelský avatar
smrq
Příspěvky: 2558
Registrován: 6. 2. 2006, 10:16
Bydliště: Vsetín

Re: RPG experimenty na dětech

Příspěvek od smrq »

Myslím, že Otovo Okolí Kamence z ZZ by se taky mohlo hodit. A je to zdarma. :)
viewtopic.php?t=15951
Radim "Smrk" Trčálek
Dnes aktivně hrající Zapovězené země. Hotové a rozpracované dobrodružství:
Vražedné světlo Strach nad Kelpenem Kdo seje vítr
Překlady:
VtM 5V startovací sada, Vetřelec startovací sada, Rozbité příběhy-rychlý start
Uživatelský avatar
Selhan
Moderátor
Příspěvky: 3811
Registrován: 2. 3. 2016, 13:33
Bydliště: Pankrác
Kontaktovat uživatele:

Re: RPG experimenty na dětech

Příspěvek od Selhan »

Fandelver mi taky nepřišel nic moc. Ono cokoli pro moderní DnD prostě předpokládá, že tě baví kydlit golbiny.
Pár mých zběžných tipů, kam dále mrknout po něčem jiném:

Waking of the Willowby Hall je trochu ztřeštěná akce v prokletém zámečku s kouzlenou husou, desetimetrovým obrem a konkurenční partičkou zlodějů. Sice tě tam v jeden moment může začít nahánět kostlivý rytíř, ale není to nějak extrémně bojové.

Hot Springs Island je celý tropický ostrov plný dobrodružství. Nemám to přečtené, protože to zrovna hraju jako hráč, ale co hrajeme tak je tam sice akce dost, ale prozatím se ze všeho vykecáváme :D A nevím, nakolik je to Nordova invence, že hraje všechny elementály (kterých je tam plno) strašně vtipně derpy, nicméně funguje to parádně.

Shadowbrook manor je další z modelové řady "opuštěné sídlo kouzleníka" - oproti těm ostatním, mám pocit, asi víc na té bojové straně, ale už si to tolik nepamatuju, a stejně už to má možná ohrané.

Skoro cokoli co napsal Quentin - nevím jestli zrovna ta Skřetí jeskyně není moc bojová, ale Tross, Slanga nebo Agnor mají i dost sociálního obsahu.

Klidně doporučím i projít si výsledky loňské RPG Kuchyně (když počkáš, až se vrátím z dovoleené, tak už mám skoro hotový sborník $::)) - určitě například Skleněný dóm, mohl by vyhovovat i Věčný principát.

Z těch tuzemských tady pro Forbidden Lands (dole) taky pár lidí píše dobrodružství, například Ota, smrq nebo Lacrot. Ta nemám ozkoušená, ale jsem si celkem jistý, že to bude lepší než co koupíš u WotC :D

A možná i Tauril (disclaimer: spolupracoval jsem na něm) - obsahem se to snaží právě řešit i jiné věci než boj, ale záleží jak ti bude vyhovovat forma, protože nejde o moduly "ready to play", musíš si to před hrou dodělat.
Za tento příspěvek děkují uživateli Selhan tito uživatelé (celkem 2):
Wolfus, Sparkle
Toto všechno jsou jen nějaké mé naprosto subjektivní dojmy.
Uživatelský avatar
adso
Příspěvky: 31
Registrován: 2. 7. 2022, 14:38

Re: RPG experimenty na dětech

Příspěvek od adso »

Díky moc za všechny tipy! Postupně projdu a zkusím maximálně využít.
Soudě podle toho, že jste hráli Hidden Jewel (dobrá volba), hádám, že ti angličtina nedělá problém a zdejší žebříček a hodnocení dobrodružství už jsi taky objevil.
Jojo, žebříček jsem objevil, to mi dost pomohlo, angličtina mi nedělá problémy.

Z her, co zmiňujete, jsem znal jen Skřetí jeskyni. Narazil jsem na ni společně se Strážní věží a nějakou dobu jsem i uvažoval, že bych ji mohl zkusit - ale ve Fendelveru byla v dobrodružství taky jedna malá skřetí (resp. gobliní) jeskyně a i když to děti odehrály, tak mi nepřišlo, že by to nějak dobře fungovalo a že by je to extra bavilo, takže jsem tím pádem zavrhl i tu skřetí jeskyni. Nejvíc mě na první pohled láká něco ve stylu Magician's house nebo Waking of the willowby hall, ale určitě zkusím projít všechny tipy.

Zajímavý, že zmiňujete dobrodružství ze Zapovězených zemí - uvažoval jsem, že bych ZZ použil i jako pravidla, ale odradilo mě, že je to nejspíš moc komplexni, a jednak to, že jsem si pravidla nemohl koupit v digitální podobě (nežijeme v ČR) - nebo existuje k prodeji digitální verze a já jen něco přehlédl?

Ještě úplně jiný dotaz: když hrajete s dětmi, zaregistrovali jste, že mají nejspíš dost jiný fikční svět než vy? Já měl pár vtipných momentů - například se mi stalo, že uprostřed dobrodružství zmínili (poté, co jezdili na koni, bojovali mečem apod.), když se jim někdo ztratil, že mu zatelefonují. A mám podezření, že když mluvíme o tom, že někam jedou na voze, tak si myslí, že je to auto.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: RPG experimenty na dětech

Příspěvek od Markus »

PDF verze Zapovezenych zemi: https://www.imago.cz/zapovezene-zeme-pdf
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22590
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: RPG experimenty na dětech

Příspěvek od Jerson »

Když hraju s dětmi, tak jako základ používám moderní svět, právě abych nemusel řešit kvůli fantasy nějaké pseudostředověké věci, se kterými děti nemají zkušenost.
Uživatelský avatar
Rillae
Příspěvky: 490
Registrován: 9. 8. 2018, 11:37
Bydliště: Waterdeep

Re: RPG experimenty na dětech

Příspěvek od Rillae »

adso píše: 3. 7. 2022, 18:15

Zajímavý, že zmiňujete dobrodružství ze Zapovězených zemí - uvažoval jsem, že bych ZZ použil i jako pravidla, ale odradilo mě, že je to nejspíš moc komplexni, a jednak to, že jsem si pravidla nemohl koupit v digitální podobě (nežijeme v ČR) - nebo existuje k prodeji digitální verze a já jen něco přehlédl?
A chceš radši PDF v originále, nebo přeložený?

Edit: a Markus byl s přeloženou verzí rychlejší
Odpovědět

Zpět na „O hraní obecně“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Semrush [Bot] a 13 hostů