[FitD] Blades in the Dark

PbtA a od něj odvozené FitD jsou asi nejpopulárnější skupiny současných „příběhových“ her.

Moderátor: MarkyParky

Odpovědět
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20871
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

[FitD] Blades in the Dark

Příspěvek od Markus »

Obrázek

:arrow? Anotace v Databázi

Blades in the Dark (BitD) je hra o gangu odvážných darebáků, kteří se snaží najít štěstí ve strašidelných ulicích fantasy-industriálního města. Čekají na vás loupeže, útěky a pronásledování, okultní záhady, nebezpečné dohody, krvavé střety a, nade vše ostatní, bohatství — pokud teda jste dostatečně troufalí na to, abyste po tom zisku šli.

Co všechno jste ochotní udělat pro to, abyste se vyšplhali až na vrchol?
Uživatelský avatar
Corny
Příspěvky: 1734
Registrován: 4. 10. 2021, 11:13

Re: [FitD] Blades in the Dark

Příspěvek od Corny »

Quentin píše: 17. 5. 2022, 14:28 Není tohle prakticky doslova základ monster horror žánru?
To fakt nevím, a jestli ano, tak to je popravdě docela chabý.
Quentin píše: 17. 5. 2022, 14:28 Protože u jedničky se strach dostaví, přestože se s ním nemusíš přímo zabývat. Ale nechci se zase svést do debaty, jestli je nebo není OSR nejlepší věc o vynálezu toustového chleba. Ber to jen jako příklad. Líbí se mi, když mechaniky podporují nějaký žánr, aniž by na něj explicitně tlačily, ale schválně jsem uvedl i panic roll, aby bylo vidět, že ani hard mechanika nemusí být špatně.
Fakt nevidím důvod, proč by se dostavit Měl. Já bych prostě vyděšenou postavu nehrál jen proto, že stojí proti drsnějším nepřátelům. To ostatně ve spoustě jiných her taky (Hell, jsou postavy v DnD vyděšené, když si před ně stoupne obří drak?) Ani kdyby stála proti nepřátelům, který jsou neporazitelný. Strach podle mě netkví v nepřekonatelných překážkách nebo velkým riziku smrti. O tom horor není...ale to už je mimo Blades.
Já jen fakt asi nechápu, proč tohle (kde je to prostě fakt okolného světa, s kterým hráč vůbec nic nezmůže) je soft mechanika a XP triggery (které tě k ničemu nenutí, na nic netlačí, hráč má obří spektrum způsobů, jak je sepnout a ve finále je může klidně a vesele úplně ignorovat) jsou hard mechanika. Ale tady asi mezi námi fakt shoda být nemůže.
"Nadšený kontrarián."

Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.
Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 9334
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: [FitD] Blades in the Dark

Příspěvek od Quentin »

Aegnor, Corny:
Zkuste se nechytat za zkrácený příklad a dát mi trochu benefit of the doubt :D Přimyslete si k tomu hororovou estetiku, zajímavá monstra, pravidlo třeba pro světlo nebo důvěru. Moje pointa je, že je lepší generovat žánr (bez ohledu na žánr, horor byl random příklad) skrz ostatní mechaniky a ne XP kladivo.

edit: Dělení na soft a hard raději zapomeňte, zbytečně vás to odvádí od pointy.
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 9334
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: [FitD] Blades in the Dark

Příspěvek od Quentin »

Ten příklad funguje i obráceně. Když naplníte hru matrixovými kabáty, katanami, samopaly a hody na iniciativu, tak vám z toho +1xp za vampire drama neudělá Anne Rice román.
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Uživatelský avatar
Passingby
Příspěvky: 1597
Registrován: 13. 10. 2021, 16:41

Re: [FitD] Blades in the Dark

Příspěvek od Passingby »

Corny píše: 17. 5. 2022, 15:12
Quentin píše: 17. 5. 2022, 14:28 Není tohle prakticky doslova základ monster horror žánru?
To fakt nevím, a jestli ano, tak to je popravdě docela chabý.
Sorry, ale tohle mi fakt nedá... :-D

Dr. Henry Walton Jones, Jr. - Proč musí být monstra v horroru silnější než postava

Myslím, že to Quentin myslel spíš tak, že jedno (jeho "soft") ovlivňuje chování hráče implicitně a druhý (jeho "hard") explicitně, ale chtěl se vyhnout sofistikované terminologii.
  • soft/implicitní formování žánru - (Příklady, co psal Quentin. Prostě "low-level" pravidla, který hráčům "dávají smysl," tzn. nepůsobí nějak divně a nepatřičně, takže když přemýšlejí a plánují v rámci těch pravidel, tak žánr atd. vznikají přirozeně "odspodu.")
  • hard/explicitní formování žánru - (a) Nehodil jsi panic roll, postava zpanikařila, takže "teď se musíš zachovat takhle podle tabulky." (b) "Když zahraješ vyděšenou postavu nebo se zachováš/zareaguješ takhle a takhle, dostaneš cukřík/xp."
(Já víceméně taky preferuju to "soft/implicitní," ale ve hrách většinou bývá stejně nějaký kombo obojího, a asi jsou hráči, kterým víc vyhovuje jedno a jiným víc to druhé. A i k tomu "hard/explictnímu" může hráč přistupovat v klidu a brát to jenom jako vodítko, ne jako donucovací prostředek. Takže nehodlám vynášet nějaký obecný soudy, co je lepší nebo horší.)

(+ V BitD je i freeformový playbook, kde si hráč může napsat jaký xp trigger chce a nevidím moc problém, proč by si to po domluvě s GMem/ostatníma nemohl třeba přizpůsobit.)
Naposledy upravil(a) Passingby dne 17. 5. 2022, 16:51, celkem upraveno 1 x.
Verify you are a human.
It's just an overreaction. In a few months, nobody will remember the drama.
Uživatelský avatar
sirien
Enfant terrible
Příspěvky: 8896
Registrován: 6. 6. 2004, 18:10
Kontaktovat uživatele:

Re: [FitD] Blades in the Dark

Příspěvek od sirien »

Quentin: jeden z problémů a důvod, proč Tvoje posty ztrácí hodnotu, je, že ve svých výšinách minimalismu už prostě nevidíš hru stejně jako většina ostatních - spoustu věcí už nevidíš vůbec protože jsou tak hrozně pod Tebou a jiné vidíš odlišně, protože na ně koukáš shora.

Typicky to co Ty ze své povznesenosti vidíš jako XP hammer, ti kteří jsou teprve na úpatí vidí jako genre flag který jim ukazuje cestu a říká jim, kudy mají na tu horu vůbec lézt (jak jí mají hrát, aby její mechaniky fungovaly, aby dostali žádoucí žánr...) Protože Ty tu mechaniku nepotřebuješ a proto nepoužíváš k tomu k čemu je určená, tak vnímáš jen to kde Ti padá na palec a vůbec si neuvědomuješ, k čemu a jak jí používají ti, kteří zdaleka nejsou na Tvé úrovni.

Když dokážeš fyzicky vyskočit na 2m stěnu a máš vybroušenou dokonalou orientaci, takže prostě jen nohama cítíš svah i v husté mlze, tak Tvoje rady o tom jak mají lidi kašlat na nošení lan, kladiv a skob a mají prostě jít nahoru a nedívat se po značkách jsou nejen k ničemu, ale vysloveně kontraproduktivní. Možná by Ti prospělo zajet si na nějakou akci a udělat nějaké ukázkovky pro nováčky. Já taky nepotřebuju XP flagy k tomu abych dokázal hrát face v leverage žánru - ale věř mi, že když nováčkům vysvětluju, co vůbec jdeme hrát, co od nich ta hra chce a co mají za postavu, tak ty XP flagy (a jiné další podobné soft mechaniky, háčky a pomůcky) jsou neocenitelný.
Za tento příspěvek děkují uživateli sirien:
Selhan
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
Corny
Příspěvky: 1734
Registrován: 4. 10. 2021, 11:13

Re: [FitD] Blades in the Dark

Příspěvek od Corny »

Vidíš, a přitom ve spoustě hororů to Vůbec neplatí :D Třeba drtivá většina Zombie horror žánru není vůbec o tom, že by byly zombie nějak dramaticky nebezpečný.

Ale tohle není téma o hororech. A teda asi ani o Quentinových preferencích, takže to tu asi možná rozjíždíme až moc zbytečně do hloubky, protože se tu už ztrácí nějaký smysl ve vztahu k systému, o kterém tohle vlákno je. Co mě zajímalo jsem zjistil a holt očividně Quentin a jiní mají určité preference, vyhovují jim jiné přístupy a XP mechanika v Blades není pro ně. Což se teda ostatně vracíme zase kruhem zpět k tomu, že prostě ta hra nemusí vyhovovat každému.

Já jen dodám, že mě třeba XP triggery vyhovují. Taky je nepotřebuju, já si většinou dělám docela vyhraněné postavy, které se projevují v rámci žánru docela silně, ale nepřekáží mi (protože mám postavu v souladu s žánrem a premisou, tak není důvod, proč by mi překážely, protože jdou ruku v ruce se mnou) a často je používám jako poznámky, kdybych třeba na něco během hry zapomněl nebo nemyslel na to (asi podobně, jako když si jako GM napíšu do poznámky, že chci při hře zmínit, že sněží).
"Nadšený kontrarián."

Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.
Uživatelský avatar
Selhan
Moderátor
Příspěvky: 3812
Registrován: 2. 3. 2016, 13:33
Bydliště: Pankrác
Kontaktovat uživatele:

Re: [FitD] Blades in the Dark

Příspěvek od Selhan »

Je tady ještě někdo, na koho nefunguje motivace přes XP triggery jako jsou v bladesech? A na koho funguje, ale nelíbí se mu to?

Sosáček: Já pořád bojuju s tím, že mě nebaví hrát hry za svině - rád bych si zahrál Bladesy, které budou spíš tragické než "a pak ho umlátím jeho vlastní helmou, hahaha".
Za tento příspěvek děkují uživateli Selhan:
Sosacek
Toto všechno jsou jen nějaké mé naprosto subjektivní dojmy.
Uživatelský avatar
Corny
Příspěvky: 1734
Registrován: 4. 10. 2021, 11:13

Re: [FitD] Blades in the Dark

Příspěvek od Corny »

Selhan píše: 17. 5. 2022, 16:43 rád bych si zahrál Bladesy, které budou spíš tragické než "a pak ho umlátím jeho vlastní helmou, hahaha".
To se dá hrát docela hezky, zejména když se to třeba kombinuje (například máš jednu postavu, co nechce být šmejd, ale záleží jí na druhé postavě, která to má naopak) a vzájemně kontrastuje.
"Nadšený kontrarián."

Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.
Uživatelský avatar
Selhan
Moderátor
Příspěvky: 3812
Registrován: 2. 3. 2016, 13:33
Bydliště: Pankrác
Kontaktovat uživatele:

Re: [FitD] Blades in the Dark

Příspěvek od Selhan »

Vznikající diskuzi o hororech jsem přesunul do vlákna Horor
Toto všechno jsou jen nějaké mé naprosto subjektivní dojmy.
Sosacek
Příspěvky: 25735
Registrován: 14. 7. 2004, 19:30

Re: [FitD] Blades in the Dark

Příspěvek od Sosacek »

Tak rozjedem blades, Selhane? :D
“And, for an instant, she stared directly into those soft blue eyes and knew, with an instinctive mammalian certainty, that the exceedingly rich were no longer even remotely human.”
― William Gibson, Count Zero
Uživatelský avatar
Selhan
Moderátor
Příspěvky: 3812
Registrován: 2. 3. 2016, 13:33
Bydliště: Pankrác
Kontaktovat uživatele:

Re: [FitD] Blades in the Dark

Příspěvek od Selhan »

Který den se ti hodí? :D

Mimochodem, Markusi, jaké máš ze sleziny dojmy? To byly tvoje první blades, ne?
Toto všechno jsou jen nějaké mé naprosto subjektivní dojmy.
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22593
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: [FitD] Blades in the Dark

Příspěvek od Jerson »

Selhan píše: 17. 5. 2022, 16:43 Je tady ještě někdo, na koho nefunguje motivace přes XP triggery jako jsou v bladesech? A na koho funguje, ale nelíbí se mu to?
Blades jsem hrál jen jednou bez expení, ale třeba v AW nebo i v jiných hrách mi vadí, že mě hra (nebo moje uvažování) pomocí mechanické motivace tlačí do činností, akcí, postojů a dalších věcí, které v dané chvíli dělat nechci.

Strašně se pak ve mě pere můj sklon k hledání funkční dokonalosti, což v RPG znamená expení -> zvyšování schopností -> zvyšování šancí na úspěch / rozvoj postavy, s touhou ponořit se do role a hrát v ní, aniž bych postavu do nějakého chování tlačil "zvnějšku".

A netýká se to jen XP, ale třeba i to když dostávám bonusy za popis / kostku navíc ve Wushu. Tohle je rovina hry, od které bych v jako hráč rád odstíněn.
Uživatelský avatar
KDolecek
Příspěvky: 921
Registrován: 2. 11. 2008, 18:38

Re: [FitD] Blades in the Dark

Příspěvek od KDolecek »

Selhan píše: 17. 5. 2022, 16:43 rád bych si zahrál Bladesy, které budou spíš tragické než "a pak ho umlátím jeho vlastní helmou, hahaha".
Zní zajímavě. A chceš se o to pokoušet v tom základním nastavení, kde hraješ za kriminálníky? Existují různé varianty, kde se dá hrát za policajty, dělníky, vigilantes...
Uživatelský avatar
Selhan
Moderátor
Příspěvky: 3812
Registrován: 2. 3. 2016, 13:33
Bydliště: Pankrác
Kontaktovat uživatele:

Re: [FitD] Blades in the Dark

Příspěvek od Selhan »

No já bych právěže chtěl ale nejraději hrát kriminálníky :D Mně ten základní setting láká, ale chci si ho trochu protrpět, ne se cynicky uchechtávat. Chtěl bych si zahrát Sleeping Dogs, ne GTA.
Toto všechno jsou jen nějaké mé naprosto subjektivní dojmy.
Aegnor
Příspěvky: 527
Registrován: 31. 7. 2018, 15:13

Re: [FitD] Blades in the Dark

Příspěvek od Aegnor »

.
Naposledy upravil(a) Aegnor dne 13. 6. 2022, 23:06, celkem upraveno 1 x.
Odpovědět

Zpět na „Powered by the Apocalypse (PbtA) a Forged in the Dark (FitD)“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 hosti