[FitD] Blades in the Dark

PbtA a od něj odvozené FitD jsou asi nejpopulárnější skupiny současných „příběhových“ her.

Moderátor: MarkyParky

Odpovědět
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

[FitD] Blades in the Dark

Příspěvek od Markus »

Obrázek

:arrow? Anotace v Databázi

Blades in the Dark (BitD) je hra o gangu odvážných darebáků, kteří se snaží najít štěstí ve strašidelných ulicích fantasy-industriálního města. Čekají na vás loupeže, útěky a pronásledování, okultní záhady, nebezpečné dohody, krvavé střety a, nade vše ostatní, bohatství — pokud teda jste dostatečně troufalí na to, abyste po tom zisku šli.

Co všechno jste ochotní udělat pro to, abyste se vyšplhali až na vrchol?
Uživatelský avatar
sirien
Enfant terrible
Příspěvky: 8896
Registrován: 6. 6. 2004, 18:10
Kontaktovat uživatele:

Re: [FitD] Blades in the Dark

Příspěvek od sirien »

Quentin píše: 17. 5. 2022, 08:15IMHO všechno stejná kladiva. ...
V tom případě jsi ve svém fundamentalismu už skutečně extremistou. Dobře že Ti to funguje, ale pro ostatní tím Tvoje názory bohužel docela ztrácí :(
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 15028
Registrován: 6. 9. 2006, 19:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

Re: [FitD] Blades in the Dark

Příspěvek od Pieta »

Sosacek píše: 17. 5. 2022, 09:32Ke Cutterovi co nemel co delat kdyz se mise darila se hlasim taky, ale hral jsem to jen chvili. Cekal jsem, ze to bude vic jak street samuraj ze shadowrunu, ale v Blades jsou postavy tak nejak samostatnejsi a tohle moc nefungovalo.

Beru to ale za vlastnost a ne za chybu, ze "cutter je od ziskavani veci nasilim, ne od cool boje kdyz se veci poserou" mi jenom nedoslo pri cteni playbooku.
Na jednu stranu jo, k tomu nepochopení role se taky hlásím, chtěl jsem být drsňák a nevšiml jsem si, že hra očekává, že budu násilník...
Aegnor píše: 17. 5. 2022, 09:24**"Nahlížet archetypální optikou" znamená to, že postavy narazí na překážku a první myšlenka Cuttera je "koho můžu zmlátit nebo co můžu silou donutit dělat to co potřebujeme?"
Na druhou stranu si nemůžu pomoct a mám z toho pořád dojem, že se mi ta hra pokouší vnutit svou představu o tom, jak mám hrát svoji postavu. Těch playbooků je tam jen sedm či kolik, žádný z nich tak úplně nesednul na to, co jsem chtěl hrát, a když jsem vybral ten, co mi přišel nejbližší, tak to pořád skřípalo.

Navíc vzhledem k tomu, jak funguje heat, a vzhledem k fikci, jsem měl pořád dojem, že mi ta hra nabízí XP za to, že budu ostatním kazit hru. Což chápu třeba u traumatu, který dost otevřeně znázorňuje to, jak postava padá na dno a přestává být schopná žít ve společnosti; o dost míň jsem to ale čekal od playbooku, který měl být jenom typ mojí postavy. A zase to platí hlavně pro cuttera, takový lurk málokdy zvedne heat z akce jen tím, že provede "stealth or evasion".
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 15028
Registrován: 6. 9. 2006, 19:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

Re: [FitD] Blades in the Dark

Příspěvek od Pieta »

Quentin píše: 17. 5. 2022, 09:50Startovní pozice je právě to: startovní pozice. Postavy se vyvíjí hrou a být od začátku do konce kampaně zamčenej v tom, že musím "řešit situace násilím nebo zastrašováním" je zbytečný limit na změnu postavy hrou.
Jo.
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
Uživatelský avatar
Corny
Příspěvky: 1734
Registrován: 4. 10. 2021, 11:13

Re: [FitD] Blades in the Dark

Příspěvek od Corny »

*Sigh* Je Úplně stejná šance, že Lurk zvedne Heat, jako že ji zvedne Cutter nebo úplně kdokoliv jinej. Heat nekazí nikomu hru, ale posouvá komplikace. Být drsňák nemá nic společného s násilím a Cutter může být úplně stejně drsňák jako kterákoliv jiná postava. Všechny ty XP triggery jsou tak extrémně volný a nesvazující, že mluvit o "vnucování" je úplně nesmyslný overkill...

(Což teda samozřejmě neznamená, že ty jsi to tak při hře nemohl vnímat. Kde tohle nedorozumění vzniklo těžko říct)
"Nadšený kontrarián."

Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.
Uživatelský avatar
Selhan
Moderátor
Příspěvky: 3812
Registrován: 2. 3. 2016, 13:33
Bydliště: Pankrác
Kontaktovat uživatele:

Re: [FitD] Blades in the Dark

Příspěvek od Selhan »

Siriene, co kdyby sis nechal to mluvení za ostatní? Mě Quentinův názor zajímá.

Já s tím cutterem teda taky mívám problém - z trochu opačné strany, neberu si ho, protože mě nebaví vždy končit v krvavé lázni, ale on si ho vezme někdo jiný a výsledek je stejný. Což teda není neřešitelný problém, a nedávám to za vinu přímo tomu systému, to je spíš můj pet peeve se světem - ale zkrátka taky mi to taky vadí, taky to tam vnímám.
Na druhou stranu, mám dojem, že ten problém, který popisuje Pieta, opravdu pramení u toho "Těch playbooků je tam jen sedm či kolik, žádný z nich tak úplně nesednul na to, co jsem chtěl hrát, a když jsem vybral ten, co mi přišel nejbližší, tak to pořád skřípalo." Blades proste nejsou univerzální systém který nabízí, že můžeš hrát kohokoli tě napadne. Ono je fakt třeba počítat s tím, že postavy jsou do určité míry předpřipravené a hráč si je jen dotváří. Což asi není pro každého, ale mě osobně se to líbí - i s tím mým problémem s cutterem.
Toto všechno jsou jen nějaké mé naprosto subjektivní dojmy.
Uživatelský avatar
sirien
Enfant terrible
Příspěvky: 8896
Registrován: 6. 6. 2004, 18:10
Kontaktovat uživatele:

Re: [FitD] Blades in the Dark

Příspěvek od sirien »

SELHAN: zajímat tě může, ale na tom že ta obecná přidaná hodnota klesá typ nic nezmění. Asi jako když super kuchař píšící blog o zdravých jídlech propadne fundamentálnímu frutariánství - pořád to je super kuchař a ty recepty určitě budou pořád dobrá jídla, ale pro drtivou většinu lidí (a i pro vegany) se z dřív super lifestyle jídelního blogu stane divná kuriozita.


PIETA: Blades jsou "opinionated system" (u nás říkáme žánrově stylizovaný? Ono to víc souvisí s theme a color než se žánrem...) takže ano, v některých směrech Ti skutečně říkají, jak máš svojí postavu hrát. Podobně (byť citelně míň) jako AWčko. Nebo Avatar. Nebo DW. Celé PbtA a FitD herní rodiny k tomuhle tíhnou, takže pokud Ti to vadí nebo s tím neumíš pracovat, tak jsi spíš na špatné adrese (a možná budeš spokojenější, když jejich prostředí a obsah budeš hrát v jiném, non-opinionated systému - zrovna Blades by mělo být relativně snadné překlopit třeba do FAE)
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Sosacek
Příspěvky: 25732
Registrován: 14. 7. 2004, 19:30

Re: [FitD] Blades in the Dark

Příspěvek od Sosacek »

Ja bych do protokolu rekl ze toho Cuttera Blades nevycitam. Ze by sel hrat i jako drsnak a ne jen nasilnik a vrah a ze ma co jineho delat verim. Nevim jestli je to, ze sem to v tom playbooku nenasel na me nebo na tom playbooku ale je mi jasne, ze je to subjektivni.

Muj osobni problem s Blades byl vzdycky v tom, ze karierni svine co chteji byt zlocinci me nelakali jako koncept postavy, pac jsem byl dlouho posedly hranim kladaku - ale ted s odstupem casu myslim ze "karierni svine co chteji byt zlocinci" taky urcite nebudou jedina interpretace a pujde tam vytvorit jine zajimave postavy.

Asi si to s nove ziskanym osvicenim nekdy zahraju tyjo.

EDIT: treba postava typka co to ze zacatku delat nechce ale musi kvuli rodine a pak se mu to mozna zalibi a nebo ne a vcas toho necha mohla byt presne o cem ta hra je. Hmmm.
Za tento příspěvek děkují uživateli Sosacek:
Selhan
But nobody came.
Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 9334
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: [FitD] Blades in the Dark

Příspěvek od Quentin »

sirien píše: 17. 5. 2022, 11:40SELHAN: zajímat tě může, ale na tom že ta obecná přidaná hodnota klesá typ nic nezmění. Asi jako když super kuchař píšící blog o zdravých jídlech propadne fundamentálnímu frutariánství - pořád to je super kuchař a ty recepty určitě budou pořád dobrá jídla, ale pro drtivou většinu lidí (a i pro vegany) se z dřív super lifestyle jídelního blogu stane divná kuriozita.
Děláš jako bych se zakopal do nějakého superspecifického fetishe a věnoval se jen tomu. Přitom se vymezuji pouze proti motivování hráčů přes XP, protože mi to nepřijde příliš praktické (někdy to omezuje, někdy to zdržuje, a málokdy to stojí za to). To je celé.
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Uživatelský avatar
Corny
Příspěvky: 1734
Registrován: 4. 10. 2021, 11:13

Re: [FitD] Blades in the Dark

Příspěvek od Corny »

V Blades určitě pěkně vynikají postavy, které se daly na zločin kvůli nepřízni osudu, zvůli nezdravým vlivům, případně jiné tragické postavy na klesající spirále. Mě například vždy lákaly postavy, které mají nějaké hodně specifické kontrastní vlastnosti (například citlivý hromotluk, co vlastně zločinec být nechce, ale musí se o někoho starat a zároveň ho prostě společnost do téhle role nastrčila ať už chtěl nebo ne).

Quentin: A které a v čem ti připadají jiné způsoby motivace v RPG více praktické? Mě totiž třeba nenapadají žádné, které by nějak trochu víc držely určitý konkrétnější herní žánr a premisu hry a současně byly podobně nenásilné, nesvazující. pozitivní a časově nenáročné, jako XP triggery v Blades.
"Nadšený kontrarián."

Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.
Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 9334
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: [FitD] Blades in the Dark

Příspěvek od Quentin »

Corny píše: 17. 5. 2022, 13:51Quentin: A které a v čem ti připadají jiné způsoby motivace v RPG více praktické? Mě totiž třeba nenapadají žádné, které by nějak trochu víc držely určitý konkrétnější herní žánr a premisu hry a současně byly podobně nenásilné, nesvazující. pozitivní a časově nenáročné, jako XP triggery v Blades.
Zkusím to vysvětlit na nějakém hodně polopatickém zjednodušeném příkladu:

Chceš hrát hororovou hru, kde jsou postavy vyděšené
1) Uděláš postavy slabé a monstra silná s nevyzpytatelnými schopnostmi (soft přístup, odnd)
2) Necháš postavy sbírat stress a v dramatických momentech hážeme panic roll (hard mechanika, mothership)
3) +1 xp kdykoli zahraješ vyděšenou postavu (hard mechanika, motivace přes XP)

Jedna a dva jsou cool, třetí na mě prostě vůbec nefunguje.

edit: Vlastně mi připadá, že se to XP kladivo používá jako berlička v momentě, kdy gameplay tvojí hry neumí vyvolat požadovaný žánr sám o sobě.
Naposledy upravil(a) Quentin dne 17. 5. 2022, 14:08, celkem upraveno 1 x.
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Uživatelský avatar
Corny
Příspěvky: 1734
Registrován: 4. 10. 2021, 11:13

Re: [FitD] Blades in the Dark

Příspěvek od Corny »

Tobě vážně připadá "Cool" mechanika jak motivovat hráče k tomu, aby hráli vyděšené postavy tím, že je uděláš slabé a monstra silná? A proč je jedna "Soft" a tři "Hard" mechanika?
"Nadšený kontrarián."

Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.
Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 9334
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: [FitD] Blades in the Dark

Příspěvek od Quentin »

Corny píše: 17. 5. 2022, 14:11Tobě vážně připadá "Cool" mechanika jak motivovat hráče k tomu, aby hráli vyděšené postavy tím, že je uděláš slabé a monstra silná?
Není tohle prakticky doslova základ monster horror žánru?

Corny píše: 17. 5. 2022, 14:11A proč je jedna "Soft" a tři "Hard" mechanika?
Protože u jedničky se strach dostaví, přestože se s ním nemusíš přímo zabývat. Ale nechci se zase svést do debaty, jestli je nebo není OSR nejlepší věc o vynálezu toustového chleba. Ber to jen jako příklad. Líbí se mi, když mechaniky podporují nějaký žánr, aniž by na něj explicitně tlačily, ale schválně jsem uvedl i panic roll, aby bylo vidět, že ani hard mechanika nemusí být špatně.
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Uživatelský avatar
sirien
Enfant terrible
Příspěvky: 8896
Registrován: 6. 6. 2004, 18:10
Kontaktovat uživatele:

Re: [FitD] Blades in the Dark

Příspěvek od sirien »

Quentin: ono jde spíš o Tvůj mnou déle pozorovaný myšlenkový posun, ne jen o expy, jen to tu na nich je hezky vidět - Tvoje preference minimalismu ve všech směrech už začíná být docela extrémní. Zejména když jak sleduju průběžně ignoruješ (nebo aspoň nezmiňuješ ani nepřiznáváš) tu oporu té gigantické hory zkušeností a znalostí (a meta-znalostí) co máš a která je nutně potřebná k tomu, aby Ti fungovalo cokoliv, co se takovému minimalismu byť jen přiblíží na dohled.

Jinak ten příklad cos napsal s těma mechanikama je biased a podsouvačnej jak sviň. Příklad 3 by když už měl bejt spíš něco jako "dostaneš xp když navedeš postavu do hororového momentu" a rozhodně to neni hard mechanika, ale na té škále to je někde víc u soft (minimálně pokud se na věc díváš dynamicky), protože co to reálně dělá je že to hráče směřuje k tomu aby např. rozdělili partu nebo se vydali prozkoumat divný zvuk ve sklepě sami aniž by čekali na ostatní - tj. funguje to mnohem víc jako žánrová směrovka na rozcestí nějaké volby než nějaký input-output který by tvrdě měnil dění ve hře.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 9334
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: [FitD] Blades in the Dark

Příspěvek od Quentin »

sirien píše: 17. 5. 2022, 14:47 Quentin: ono jde spíš o Tvůj mnou déle pozorovaný myšlenkový posun, ne jen o expy, jen to tu na nich je hezky vidět - Tvoje preference minimalismu ve všech směrech už začíná být docela extrémní. Zejména když jak sleduju průběžně ignoruješ (nebo aspoň nezmiňuješ ani nepřiznáváš) tu oporu té gigantické hory zkušeností a znalostí (a meta-znalostí) co máš a která je nutně potřebná k tomu, aby Ti fungovalo cokoliv, co se takovému minimalismu byť jen přiblíží na dohled.
Okay, fair enough. Poslední dobou nehraju nic delšího než 2xA4 :D

sirien píše: 17. 5. 2022, 14:47Jinak ten příklad cos napsal s těma mechanikama je biased a podsouvačnej jak sviň. Příklad 3 by když už měl bejt spíš něco jako "dostaneš xp když navedeš postavu do hororového momentu" a rozhodně to neni hard mechanika, ale na té škále to je někde víc u soft (minimálně pokud se na věc díváš dynamicky), protože co to reálně dělá je že to hráče směřuje k tomu aby např. rozdělili partu nebo se vydali prozkoumat divný zvuk ve sklepě sami aniž by čekali na ostatní - tj. funguje to mnohem víc jako žánrová směrovka na rozcestí nějaké volby než nějaký input-output který by tvrdě měnil dění ve hře.
Okay, řekněme, že to není hard mechanika, ale něco mezi. To asi není důležité.

Můj argument je spíš, že pointa hororového rpgčka je právě dostávat postavy do hororových momentů. Přehazovat to na hráče výměnou za pár xp je imho meh design.

Chápu, že např. Blades používají XP kladivo jen jako doplňující mechaniku a zbytek hry podporuje teslapunkové peaky blinders dobře, ale stejně bych to tam radši neměl, protože mě to vytrhuje z herního světa (nebo alespoň irituje z munchkinovského pohledu :D )
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Aegnor
Příspěvky: 527
Registrován: 31. 7. 2018, 15:13

Re: [FitD] Blades in the Dark

Příspěvek od Aegnor »

.
Naposledy upravil(a) Aegnor dne 13. 6. 2022, 23:06, celkem upraveno 1 x.
Za tento příspěvek děkují uživateli Aegnor:
MarkyParky
Odpovědět

Zpět na „Powered by the Apocalypse (PbtA) a Forged in the Dark (FitD)“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 hosti