[PbtA] Apocalypse World

PbtA a od něj odvozené FitD jsou asi nejpopulárnější skupiny současných „příběhových“ her.

Moderátor: MarkyParky

Odpovědět
Uživatelský avatar
RPG Fórum
Příspěvky: 106
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00

[PbtA] Apocalypse World

Příspěvek od RPG Fórum »

Obrázek

:arrow? Anotace v Databázi
Apocalypse World je drsné postapokalyptické RPG odehrávající se v blízké budoucnosti, kde hrajete postavy, které se snaží vyhrát zoufalý boj o přežítí v podivném světě plném nebezpečí a nástrah. Postavy si mohou jít často po krku a hra se rozhodně nevyhýbá ostřejším výrazům a situacím. Z hlediska pravidel je hra velmi orïginální a její mechaniky, ač vycházejí z klasického hraní, jsou neotřelé až inovativní. Hra vyhrála Indie game of the Year 2010.

Hra poprvé představila systém Powered by the Apocalypse (PbtA), který se pak stal základem dalších her od jiných autorů.
jonka
Příspěvky: 1976
Registrován: 13. 12. 2006, 23:14
Kontaktovat uživatele:

Re: Apocalypse World

Příspěvek od jonka »

Na to že už tuhle knihu vlastním delší dobu (přes půl roku), tak už mi bylo trapné, že jsem ještě nedodal anotaci (potažmo peer review). Tak svému studu činím alespoň částečně přítrž a tady to je : )

tady je pár fotek: sneak peak.
..a jestli si myslíte že jsem vás přišel jenom prudit tak vězte, že vaše sklenice je jen z poloviny plná
Kelton
Příspěvky: 921
Registrován: 2. 10. 2007, 19:06
Bydliště: Praha

Re: Apocalypse World

Příspěvek od Kelton »

Nad touhle hrou si delší dobu tiše přemýšlím. Mám k ní poněkud rozpolcený postoj - pravidla vypadají zajímavě, a z nabízených postav/archetypů jich víc jak půlka vypadá fakt lákavě. Nicméně není mi úplně po chuti, jak to celé působí drsnokrutopřísně a vážně (jak to tak Baker umí). Nicméně kdyby se (třeba na slezině? jonko hint hint) dala dohromady skupina co to nebude moc hrotit, strašně rád bych si to vyzkoušel.
"You are already playing WTF," Coriander, quite seriously, explained.
Uživatelský avatar
Aljen
Příspěvky: 5282
Registrován: 26. 2. 2008, 12:08
Kontaktovat uživatele:

Re: Apocalypse World

Příspěvek od Aljen »

(třeba na slezině? jonko hint hint)
Veru veru :)
Hlasim sa!
System does mother
Hram Sógarda v Dungeon World kampani PbP
Nemas s kym hrat? Chces vyskusat iny RPG system a tvoja parta to odmieta? Pozri sem!
jonka
Příspěvky: 1976
Registrován: 13. 12. 2006, 23:14
Kontaktovat uživatele:

Re: Apocalypse World

Příspěvek od jonka »

určitě na vás budu myslet. mě se taky AW ze začátku zdál docela drsný, změkčit není problém, akorát: ty postavy jsou stejně "ujeté", takže to ke zvláštní hře bude spět a za druhé mechaniky mi přijdou že taky vedou ke krutější hře.
Další "drsností" jsou sex moves, ty se ale projeví jednou za čas - pokud teda není "ujetá" (i v dobrém smyslu) skupina :) Co se týče fluffu tady by se to dalo klidně zvolnit.

Co ti přijde na AW tak krutopřísné a co bys tam v té případné hře nechtěl vidět?
..a jestli si myslíte že jsem vás přišel jenom prudit tak vězte, že vaše sklenice je jen z poloviny plná
Kelton
Příspěvky: 921
Registrován: 2. 10. 2007, 19:06
Bydliště: Praha

Re: Apocalypse World

Příspěvek od Kelton »

Tak předně AW staví GM do pozice, kdy by měl postavám aktivně škodit (tj. vytvářet zajímavý život) a tlačit na hráče. To může být naprosto v pohodě (a nijak odlišné od ostatních her), ale může se to svézt k té krutopřísnosti.

Na jednu stranu pravidla schválně nedávají hráčům žádnou ochranu (v tomhle jsou skoro jako freeform), na druhou stranu ti říkají že se máš starat o NPC kolem sebe, a na třetí řeknou GM že (lehká nadsázka) nejlepší způsob jak rozhýbat věci je někoho z těch NPC kolem zastřelit.

Všudypřítomné rady jako "Look trough crosshairs" a "respond with fuckery" si jdou vyložit různě. A ten tón celé věci (fuck the fuckers, you motherfucker) tomu úplně nepomáhá.

Víš co, nerad bych se vracel k postavám typu "I am a lonly loner(with trenchcoat + katana), on the road to nowhere. Alone." Ale zároveň je tohle první hra po dlouhé době, která se k tomu zdá přímo vybízet.
"You are already playing WTF," Coriander, quite seriously, explained.
Uživatelský avatar
Aljen
Příspěvky: 5282
Registrován: 26. 2. 2008, 12:08
Kontaktovat uživatele:

Re: Apocalypse World

Příspěvek od Aljen »

ak by sa niekde povalovalo pdf rad by som si to precital.

Z recenzii na mna AW posobilo velmi dobre
System does mother
Hram Sógarda v Dungeon World kampani PbP
Nemas s kym hrat? Chces vyskusat iny RPG system a tvoja parta to odmieta? Pozri sem!
jonka
Příspěvky: 1976
Registrován: 13. 12. 2006, 23:14
Kontaktovat uživatele:

Re: Apocalypse World

Příspěvek od jonka »

kelton: jsem tak měkký GM, že mě hráči prosí, abych na ně něco vymyslel :-) V tomhle by mi mělo AW vyhovovat a spíš mě to posune z pozice hodného GM do pozice normálního GM. Krom toho, moje představa apokalyptického světa v rámci AW je cca taková, že ten svět je tak trochu hustopřísný. Podle mě Baker celkem nasadil správnou notu na to, že apokalyptický svět je krutý, nespravedlivý a nahouno. Moje představa AW se blíží atmosféře z Mad Max (3) nebo Cesta s Mortensenem. Těžko si dovedu představit že budu hrát v AW melodrama, nebo epický příběh o tom jak se stal ze sedláka Jožky král.

Co se týče look through crosshairs .. v knize se píše, aby si GM nedělal nějaké citové vazby pro NPC, že první věc nad kterou by měl uvažovat když NPC stvoří je jak jej zabít. Nabyl jsem dojmu, že se to týká NPC-nepřátel, ne NPC tvořené hráčem, ačkoliv to může být zajímavé jak věci rozhýbat :-)= Respond with fuckery je klasika dělaná GM (mimo mě) při každé hře. Něco chceš > dostaneš to > ale nedostaneš to přesně tak jak jsi doufal, že to dostaneš. Ostatně tímhle principem je protkané celé AW od vyhodnocování konfliktů (hard bargain, ugly choice..) po nákup materiálu (deliver with strings). Moje vize je taková, že není potřeba být až taková svině, protože pravidla to dělají sama za mne ,-) (a jsou jaksi přirozenou součástí settingu a feelingu, který za tím stojí)

ad lonery loner, pár takových postav jsem zažil a není nic víc traumatičtějšího pro mě jako GM než postava, která nemá ve světě žádné konexe a zabíjí/vyfuckovává při rozhovoru každé NPC. Takže vaše NPC bych vám určitě nechával, protože skrze ně vás můžu zlobit ,-)

Moje představa hraní/vedení Apocalypse World je taková, že není nic horšího pro lidskou duši, než se narodit do doby x let po apokalypse, kde málokoho zajímá jestli se ti vede dobře nebo špatně. Staráš se o sebe abys měl co do huby a abys přežil. Ty nejsi ten, kdo vládne světu a ani na to nemáš nárok v budoucnu. Vždycky tady bude někdo, kdo s tebou bude chtít vyjebat ať je to NPC nebo PC. Tvůj život je boj o přežití mezi vlky nebo udržení vydobytých pozic. Je to dospělá hra a dospělých tématech (smrt, utrpení, obstarání životních potřeb, sexu/vztahů, psychice) pojatých dospěle. Ačkoliv killing things může být sranda, vždycky tady jde ruku v ruce s cenou, kterou platíš nebo rizikem, které podstupuješ. Toto je pro mě minimum, o kterém mám představu, že hráč AW musí akceptovat, aby hra byla smysluplná. Konkrétní věci jak hra bude vypadat, o kterých konkrétních věcech se bude hrát záleží na lidech a postavách a na domluvě před hrou. Proto nemám představu o čem AW je, protože apokalypsa 50 let after může být pro každého o něčem trošku jiném a hra se asi bude lišit skupinu od skupiny.

Sice jak se teď znovu dívám, tak pravidla jsou psaná trochu strachnahánějícím způsobem, ale nebál bych se, (krom defaultní úrovně 'strachu' bez které tahle hra nemá smysl hrát, viz výše) protože pro mě následující postup...

> Make apocalypse world seems real
> Make the players character live not boring
> Play to fing out what happens
> a následně během první session se seznámit s postavami tím, že se odehraje něco z jejich života a já tam budu spíš jako doplňkový element.

... znamená, že to budou víceméně hráči, kteří udají tempo a tón hry, kterému se pak přizpůsobím. Pokud nebudeš chtít aby to byl badass tak to badass nebude respektive já určitě nejsem typ GM, který se snaží náslině tlačit hráčům svojí vizi světa (ingame) navzdory jejich přáním.


Určitě bych před hrou udělal malou rozpravu o tom, co pro tebe svět apocalypsy znamená, co by tam hráči chtěli a nechtěli mít, to pak během 1st session upřesnit a zkonkrétnit a v neposlední řadě "Play to fing out what happens", protože jsem zvědavý :-)
..a jestli si myslíte že jsem vás přišel jenom prudit tak vězte, že vaše sklenice je jen z poloviny plná
Uživatelský avatar
Nossie
Příspěvky: 601
Registrován: 30. 11. 2010, 18:29
Bydliště: Praha 4
Kontaktovat uživatele:

Re: Apocalypse World

Příspěvek od Nossie »

Dá se to někde koupit? Vypadá to celkem zajímavě.
Kelton
Příspěvky: 921
Registrován: 2. 10. 2007, 19:06
Bydliště: Praha

Re: Apocalypse World

Příspěvek od Kelton »



Tedy pokud netrváš na tom, že tady v čechách ...
"You are already playing WTF," Coriander, quite seriously, explained.
Uživatelský avatar
Nossie
Příspěvky: 601
Registrován: 30. 11. 2010, 18:29
Bydliště: Praha 4
Kontaktovat uživatele:

Re: Apocalypse World

Příspěvek od Nossie »

no já právě chtěla v čechách :)

Objednávat to z ciziny, to zase nechci, když šance, že se dostanu k tomu to hrát je tak 10% :)
Se podívám na pdf :)
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22593
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

[AW] Apocalypse World - otázky okolo zbraní a boje

Příspěvek od Jerson »

Mám pár otázek ke zbraním na míru pro Battlebabe.
První věc je, pokud ke zbrani přidám "automatická", tak pořád zůstává, že je "přebíjecí"? Po automatické střelbě je sice nutné přebít, ale zase tenhle štítek jen dává možnost použít automatickou střelbu, nikoliv nutnost.

Druhá věc - může k brokovnici přijít štítek "průbojná"? Reálně takové zbraně neexistují, brokovnice se dá jedině nabít jednotným nábojem, který sice je velkorážní, ale není průbojný.

JinakBattlebabe si může vytvořit ekvivalent samopalu (podle toho jak se počítá štítek "automatická" možná i silnější. Může mít nemožně silou brokovnici (5-zranění), což je ekvivalent zranění velkorážního kulometu - to povolujete?

Dokáže vytvořit ekvivalent lovecké pušky nebo tlumené pistole, ale ani se nedokáže přiblížit útočné pušce.
Takže v porovnání s Gunluggerem může mít silnější zbraně nablízko, ale slabší zbraně na dálku (útočnou pušku nemůže mít ani jeden, ale Magor může mít kulomet, což je o něco víc než útočná puška). Chápu to správně?

Plus může mít zbraň, která bude unikátní nečíselně, ale u ní mě nenapadá, jak ji ve hře zajímavě využít - prodávat ji určitě nebude, a vytáhnout unikátně vypadající, ale přitom slabou zbraň, je takové machrování bez křídel.
---
Ještě u štítku "automatická" mi chybí něco jako možnost vyššího zranění, pokud je použita proti jednomu cíli, a naopak omezení zbraní při použití proti velkým gangům - třeba že bez ohledu na výsledek hodu nemůže v jedné akci zbraní zranit víc lidí než odpovídá malému gangu, protože na to prostě nemá dost nábojů.

A u klasické brokovnice mi chybí štítek "přebíjecí", zejména když má jít o klasické pumpy, které se musí ládovat po jednom náboji do vnitřního zásobníku.
Naposledy upravil(a) Jerson dne 5. 5. 2020, 10:29, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Ecthelion
Moderátor
Příspěvky: 12359
Registrován: 13. 7. 2004, 15:19
Bydliště: Brno/Rezno
Kontaktovat uživatele:

Re: Apocalypse World - otázky

Příspěvek od Ecthelion »

Jerson píše: 4. 5. 2020, 14:57Druhá věc - může k brokovnici přijít štítek "průbojná"? Reálně takové zbraně neexistují, brokovnice se dá jedině nabít jednotným nábojem, který sice je velkorážní, ale není průbojný.
Jen rychlá poznámka kolemjdoucího - existují. Nejsou běžné (ani omylem), ale existují. Jsou to v zásadě malé sabot projektily nabíjene do brokovnice a jsou armor penetrating.
"Stay firm and die hard!" Colonel-Comissar Ibraim Gaunt, Tanith First-And-Only
Obrázek
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16381
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Apocalypse World - otázky

Příspěvek od MarkyParky »

Jerson:
Ke zbytku trochu později, teď jsi mě ale shodil ze stolu:
Jerson píše:.... je takové machrování bez křídel.
Nojo, taky má vysoký klídečíček, a nízké machrovinkování $D .
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16381
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Apocalypse World - otázky

Příspěvek od MarkyParky »

A teď k těm zbraním.

Já to vždycky vnímal tak, že ty battlebábiné zbraně nejsou o snaze smontovat si něco standardního, ale naopak o snaze smontovat si něco cool divného, co poutá pozornost, "signature weapon", která říká "Nebyla tu nějaká týpka s kalachem, byla tu TA Battlebabe" (a nadělala víc bordelu než skutečné škody a zmizela).


Jerson píše:První věc je, pokud ke zbrani přidám "automatická", tak pořád zůstává, že je "přebíjecí"? Po automatické střelbě je sice nutné přebít, ale zase tenhle štítek jen dává možnost použít automatickou střelbu, nikoliv nutnost.
Čistě formálně - automatická je popis a přidávaný štítek je +AREA, ne +AUTOFIRE.

Jenže kdybys to tak bral doslova, tak by z toho byl spíš plamenomet než automatický kvér, takže my to vždycky vnímali a hráli přesně tak, jak říkáš - tedy že +RELOAD +AREA = +AUTOFIRE, tedy takhle vylepšená zbraň
* buďto dál střílí single (a pak se neuplatní ani jedno),
* nebo střílí dávku a musí po každé dávce reloadovat.

Pokud teda nechceš hrát šílence s kalachem s bubnovým zásobníkem, co jak jen škrtne o kohoutek, tak už kropí a kropí a kropí ...

Jerson píše:Druhá věc - může k brokovnici přijít štítek "průbojná"? Reálně takové zbraně neexistují, brokovnice se dá jedině nabít jednotným nábojem, který sice je velkorážní, ale není průbojný.
Chtěl jsem napsat, že když si to hráč okecá .... ale Ecthelioni mě předběhli ještě lepší věcí :)

Jerson píše:JinakBattlebabe si může vytvořit ekvivalent samopalu (podle toho jak se počítá štítek "automatická" možná i silnější. Může mít nemožně silou brokovnici (5-zranění), což je ekvivalent zranění velkorážního kulometu - to povolujete?
Když si to hráč okecá .... jinak ta brokovnice je MESSY, což ji činí poněkud nepraktickou a v kombinaci s tím nízkým HARDEM .... už se to tu omílalo, stavět Battlebabe jako bojovou postavu není dobrý nápad, a pokud to neděláš záměrné a neobětuješ tomu pár level-upů, tak tě za to hra bude svačit.

Jerson píše:Takže v porovnání s Gunluggerem může mít silnější zbraně nablízko, ale slabší zbraně na dálku (útočnou pušku nemůže mít ani jeden, ale Magor může mít kulomet, což je o něco víc než útočná puška). Chápu to správně?
Myslím, že se na ty staty zbraní moc fixuješ. Reálně při hře zásah za 2-HARM položí nameless NPC na zem a rozdíl mezi tím, jestli ho střelíš do břicha jednou kulkou a on pak pomalu umře v bolestech, nebo jestli ho rozšmelcuješ na kaši a nic z něj nezbude je spíš stylizační.

Pořádně se to projeví až v bitkách s gangy a významnými NPC zakutými v Armoru ... a ty zas nebudeš řešit jedním hodem a četnost HITů/MISSů tu Battlebábu z přímého boje vyšachuje dřív, než to uplatní.

Ale samozřejmě je to jen názor a nějaká osobní zkušenost ...

Jerson píše:Ještě u štítku "automatická" mi chybí něco jako možnost vyššího zranění, pokud je použita proti jednomu cíli,
... to mi chybělo taky.

Jerson píše:... a naopak omezení zbraní při použití proti velkým gangům - třeba že bez ohledu na výsledek hodu nemůže v jedné akci zbraní zranit víc lidí než odpovídá malému gangu, protože na to prostě nemá dost nábojů.
To IMHO vyplývá z fikce a ne z tagů zbraní.

I v boji platí "to do it," a pokud nepodložíš smysluplným popisem, že zastavíš velegang, tak jim třeba dáž nějakou damáž, ale zastavit je nedokážeš a měl bys svoje "Seize by force" nebo "Sucker" popsat jinak.

Jerson píše:A u klasické brokovnice mi chybí štítek "přebíjecí", zejména když má jít o klasické pumpy, které se musí ládovat po jednom náboji do vnitřního zásobníku.
Jo, to je nekonzistentní s revolverem. Mám stejný dojem.
Odpovědět

Zpět na „Powered by the Apocalypse (PbtA) a Forged in the Dark (FitD)“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 hosti