Jaké jsou rozdíly mezi verzemi od 1.0 po 1.6?

Oficiální diskuze věnované Dračímu doupěti, nejstarší české hře na hrdiny.

Moderátor: Bouchi

Odpovědět
Hyosger
Příspěvky: 1
Registrován: 18. 8. 2021, 20:04

Re: Jaké jsou rozdíly mezi verzemi od 1.0 po 1.6?

Příspěvek od Hyosger »

Zrovna se mi podařilo najít DrD 1.2 ppz a ppp na netu (ukamenujte mě :-D).
Zběžný dojem - pravidla jsou o dost kratší, je tam méně obrázků (které jsou zároveň často méně kvalitní - zejména oproti verzi 1.6 E, která má výrazně zajímavější obrázky než 1.6 D), obsahují méně schopností (válečník na 2/3 stránky...), ale povolání jsou v hlavních obrysech stejná. Což je možná až trestuhodné (kromě oprav mechanik mohly přibývat kouzla, alchymistické předměty atd - pokud si dobře pamatuju na určité úrovni už kouzelník umí všechna kouzla ze seznamu, ať by se chtěl v rámci rpg specializovat jak chce).
Chybí rozšířený soubojový systém. Chybí dovednosti.
Zkušenosti se udělují za - nalezené poklady (1 zl = 1 zk), zabité nestvůry, zvláštní příležitosti (dosažení cíle, použití schopnosti) - tedy žádné za hraní postav jako v 1.6. Mimochodem zkušeností je potřeba kvanta ( ppz cca 3-5 násobek co si vybavuju z 1.6, ppp už spíše 3 násobek), peněz ještě víc (ppz od tisíců až k desetitisícům, na 16 lvl už skoro 3/4 milionu; 1.6 jdou v řádu jednotek - na 16 lvl kolem 130).
Už 1.2 má chodec meč nikoliv flétnu.

Co mě naopak příjemně překvapilo je systém výroby pastí a jedů u pyrofora - je to spíš taková kuchařka se spoustou neznámých, takže to celkově může být kreativnější. U pastí je nový systém možná o kus lepší - sice vypouští různé magické/zvláštní pasti (zlomení meče, zatopení chodby...) na druhou stranu to není tolik počítání. U jedů je to jiná věc - jako farmaceuta mě štvou dračákové předdefinované jedy - kromě toho, že obecně působí rychleji, mají jinou cestu podání, také dost často mají i jiný efekt než by se dalo usuzovat podle použitého základu. V 1.2 jsou pravidla pro vytvoření jedu podle vložených surovin a magenergie s volitelnou silou a účinky.
Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 4575
Registrován: 21. 8. 2007, 11:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: Jaké jsou rozdíly mezi verzemi od 1.0 po 1.6?

Příspěvek od ShadoWWW »

DrD 1.0 a 1.6 dělí 10 let vývoje. Doporučuji mrknout na Jeskyně a draky, co vychází na podzim. To je 20 let vývoje od DrD 1.6.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Jaké jsou rozdíly mezi verzemi od 1.0 po 1.6?

Příspěvek od Markus »

Hyosgere, díky moc za důkladný report, sám jsem na to byl zvědavý!

A vítej na RPG Fóru. ;)
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Jaké jsou rozdíly mezi verzemi od 1.0 po 1.6?

Příspěvek od York »

Hyosger píše: 19. 8. 2021, 09:39 Už 1.2 má chodec meč nikoliv flétnu.
No jo, máš pravdu. Mrknul jsem do svých salátových pravidel a zjistil jsem, že nejstarší PPZ mám verzi 1.2, ale PPP 1.1. Přitom pokročilý jsem skoro určitě pořizoval až po začátečnících. Nebo že by ne?

Taky jsem si zrovna všiml, že jako autor ilustrací je uveden Tomáš Kučera, zatímco v expertech je Tomáš Kučerovský. Zřejmě náhodná podoba jmen, ale jsou to dva různí výtvarníci? (PPZ verzi 1.2 ilustrovala Magda Vodrážková.)
Uživatelský avatar
Bouchi
Příspěvky: 3619
Registrován: 10. 12. 2004, 16:36
Bydliště: Havířov

Re: Jaké jsou rozdíly mezi verzemi od 1.0 po 1.6?

Příspěvek od Bouchi »

Ano, jsou to dva různí výtvarníci.
Obrázek
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Jaké jsou rozdíly mezi verzemi od 1.0 po 1.6?

Příspěvek od Markus »

Marky, postřehl jsem v changelogu u anotací, že jsi řešil, v jaké verzi zmizely zkušenosti za zlato. Je to 1.5. Našel jsem tohle v Dechu draka 1994/6, Bouchi tam vypisuje změny v 1.5

drd 1.5.jpg
EDIT: Mně teda zrovna tohle přijde jako bod, kdy se DrD vydalo na špatnou cestu. :)
Za tento příspěvek děkují uživateli Markus:
Fafrin
Uživatelský avatar
Selhan
Moderátor
Příspěvky: 3810
Registrován: 2. 3. 2016, 13:33
Bydliště: Pankrác
Kontaktovat uživatele:

Re: Jaké jsou rozdíly mezi verzemi od 1.0 po 1.6?

Příspěvek od Selhan »

Marky mi onehdy říkal, že XP for gold nejsou už v té verzi 1.2 co má doma?
Toto všechno jsou jen nějaké mé naprosto subjektivní dojmy.
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16376
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Jaké jsou rozdíly mezi verzemi od 1.0 po 1.6?

Příspěvek od MarkyParky »

Teď jsem našel, že tam XP for gold ještě jsou, proto jsem to upravoval v DB. Je to poměrně nenápadný odstaveček u tvorby postavy.

Jinak teď to pročítám a DrD1.2 PPZ není (vzhledem k době) zas tak špatná hra pro stylizovaný oldschool dungeoncrawl. Jako jo, má dobové šílenosti jako ad-hoc procentovou tabulku na každý prd, ale jinak mi přijde, že spousta věcí tam je (v rámci dungeoncrawlového paradigmatu) vyřešena líp než v DrD1.6.

Zrovna koukám, že má i reaction table pro social encountery...

EDIT: Jen se bojím, že když bych to celé vzal, přepsal, udělal z toho ten retroklon a ty věci, co jsem napříč pravidly nepřehledně v tabulkách překopal na intuitivnější formu zápisu (třeba že by hrdinové měli playbooky), tak by lidi prskali, že to není dračák, i kdyby se mechanicky nezměnila ani čárka.

Pže koukám, že i já už jsem hodně zapomněl, co vlastně byl dračák (resp. jak moc nám 1.5 a 1.6 a vývoj v pozdních devadesátkách přemazaly paměť ohledně toho, co byl dračák).
Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 10153
Registrován: 16. 9. 2007, 11:55

Re: Jaké jsou rozdíly mezi verzemi od 1.0 po 1.6?

Příspěvek od eerieBaatezu »

playbooky? Obrázek



$lol$
Obrázek
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16376
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Jaké jsou rozdíly mezi verzemi od 1.0 po 1.6?

Příspěvek od MarkyParky »

Dokončeno znovučtení 1.2

Jako, těch uletů je tam dost. A nesmyslné mechaniky mezi schopnostmi povolání taky najdete.

Ale to jádro - na svou dobu...
Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 10153
Registrován: 16. 9. 2007, 11:55

Re: Jaké jsou rozdíly mezi verzemi od 1.0 po 1.6?

Příspěvek od eerieBaatezu »

A to je všechno, co o tom řekneš? :D
Obrázek
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16376
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Jaké jsou rozdíly mezi verzemi od 1.0 po 1.6?

Příspěvek od MarkyParky »

Později v noci něco napíšu.
Za tento příspěvek děkují uživateli MarkyParky:
eerieBaatezu
Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 4575
Registrován: 21. 8. 2007, 11:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: Jaké jsou rozdíly mezi verzemi od 1.0 po 1.6?

Příspěvek od ShadoWWW »

Já jsem si koupil až pravidla 1.5, ale se staršími kámoši ze skautu jsem hrával ještě 1.2, a ti na ni končili se slovy: "Ta nová verze už není DrD*. Dřív stačil jeden hod desetistěnkou a hned jsi věděl, jestli jsi vyrazil dveře nebo rozdrtil truhlu, v těch nových už mají dveře i truhla životy jako postavy. A navíc se tam strašně složitě řeší, kolik toho uneseš a jak daleko a za jak dlouho někam dojdeš. A nakonec tam chybí kouzlo infravidění. To už není žádný DrD, nic pro nás."

---------------------------------
* Vyslovovali to tenkrát opravdu jako "Drd". Například říkali: "Jdem hrát Drda".
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16376
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Jaké jsou rozdíly mezi verzemi od 1.0 po 1.6?

Příspěvek od MarkyParky »

Slíbil jsem nějaký ten komentář k 1.2. Vybírám jen zajímavé věci, na které jsme už zapomněli.

1) XP jsou za:
- vynesené poklady
- poražené nestvůry
- zvláštní odměny od PJ (za questy, roleplay) - připouští se i postihy

2) Tabulka XPů je dobře rozbitá - vzhledem k XP-for-gold principu má postava v podstatě jistotu, že jakmile našetří prachy, tak má dost expů na přestup (asi o 20% :D). V podstatě expy za poražené nestvůry/zvláštní odměny z bodu 1 jsou zbytečné.

3) Zastrašování jen pro válečníky s CHA 5 a menší :)

4) Akce se hlásí před iniciativou, která je společná vždy pro celou stranu konfliktu ... a nesmí se měnit podle toho, co udělala protistrana, pokud měla iniciativu vyšší a hrála dřív.

5) Existují "bojové manévry", kterými se řeší některé typizované situace - a např. manévr pro provedení útoku zezadu (pokud ho nemáš z fikce) trvá 3 kola!

6) Pro setkání s inteligentními nestvůrami je ve hře tabulka pravděpodobnosti spolupráce (vlastně forma reaction rollu), odvislá od přesvědčení a modifikovná charismatem družinového vyjednavače. A hlavně - přesvědčení není jen divně pojatá charakteristika postavy, ale má mechanickou funkci včetně mírného balancování spotlightu u vyjednávání. Jako je to hrozně fousatá mechanika ... ale zároveň hrozně hezky je vidět, jak původně něco dělala ... a časem zdegnerovala.

7) Pro setkání se všemi nestvůrami existuje také (volitelná) procedura ověření bojovnosti, která ověřuje jejich ochotu zahájit boj nebo v něm pokračovat v případě ztrát.

8) Bod 6+7 najednou dělá z některých schopností (válečnické zastrašování, zlodějské získávání důvěry) smysluplné schopnosti, které dávají něco navíc ke standardnímu průběhu. Jak tyhle procedury ve vyšších verzích vypadly, tak se pak muselo do těch schopností zasahovat, protože začaly generovat WTF momenty....

9) Neexistuje náhodné objevení pasti nebo tajného vchodu postřehem. Chcete-li to nechat na mechanice, musíte cíleně hledat (a je na to mechanika, která žere hodně času ve fikci a zpomaluje postup). Pokud nehledáte, řešte ve fikci, a pokud se to nepovede, pasti se rovnou triggerují. To je pomalu víc oldschool než oDnD s těmi podivnými autoodhalováními šikmých podlah a tajných vchodů u některých ras :)

1̶0̶)̶ ̶N̶e̶e̶x̶i̶s̶t̶u̶j̶e̶ ̶f̶o̶r̶m̶á̶l̶n̶í̶ ̶p̶o̶p̶i̶s̶ ̶s̶m̶r̶t̶i̶ ̶p̶o̶s̶t̶a̶v̶.̶ ̶J̶a̶k̶o̶,̶ ̶k̶d̶y̶b̶y̶c̶h̶ ̶t̶y̶ ̶p̶r̶a̶v̶i̶d̶l̶a̶ ̶v̶z̶a̶l̶ ̶h̶o̶d̶n̶ě̶ ̶d̶o̶s̶l̶o̶v̶n̶ě̶,̶ ̶t̶a̶k̶ ̶p̶o̶s̶t̶a̶v̶y̶ ̶m̶a̶j̶í̶ ̶m̶e̶z̶ ̶v̶y̶ř̶a̶z̶e̶n̶í̶,̶ ̶p̶ř̶i̶ ̶k̶t̶e̶r̶é̶ ̶o̶d̶p̶a̶d̶n̶o̶u̶ ̶z̶ ̶b̶o̶j̶e̶,̶ ̶a̶l̶e̶ ̶n̶e̶u̶m̶í̶r̶a̶j̶í̶.̶ ̶A̶ ̶p̶a̶k̶ ̶č̶á̶s̶t̶e̶č̶n̶o̶u̶ ̶p̶l̶o̶t̶ ̶i̶m̶u̶n̶i̶t̶u̶,̶ ̶k̶d̶y̶ ̶p̶o̶k̶u̶d̶ ̶j̶e̶ ̶n̶ě̶k̶d̶o̶ ̶v̶č̶a̶s̶ ̶z̶v̶e̶d̶n̶e̶,̶ ̶t̶a̶k̶ ̶p̶ř̶e̶ž̶i̶j̶í̶.̶ ̶T̶a̶k̶ž̶e̶ ̶s̶m̶r̶t̶ ̶p̶o̶s̶t̶a̶v̶y̶ ̶b̶y̶ ̶h̶y̶p̶o̶t̶e̶t̶i̶c̶k̶y̶ ̶m̶ě̶l̶a̶ ̶n̶a̶s̶t̶a̶t̶ ̶j̶e̶n̶ ̶p̶ř̶i̶ ̶T̶P̶K̶ ̶/̶ ̶k̶d̶y̶ž̶ ̶v̶y̶ř̶a̶z̶e̶n̶ý̶ ̶z̶ů̶s̶t̶a̶n̶e̶ ̶o̶p̶u̶š̶t̶ě̶n̶ý̶ ̶n̶ě̶k̶d̶e̶ ̶l̶e̶ž̶e̶t̶ ̶/̶ ̶k̶d̶y̶ž̶ ̶d̶o̶j̶d̶e̶ ̶v̶e̶ ̶f̶i̶k̶c̶i̶ ̶k̶ ̶t̶o̶t̶á̶l̶n̶í̶ ̶d̶e̶s̶t̶r̶u̶k̶c̶i̶ ̶t̶ě̶l̶a̶ ̶a̶ ̶n̶e̶n̶í̶ ̶c̶o̶ ̶z̶v̶e̶d̶a̶t̶ ̶(̶p̶á̶d̶ ̶d̶o̶ ̶l̶á̶v̶y̶/̶k̶y̶s̶e̶l̶i̶n̶y̶)̶.̶ ̶T̶o̶h̶l̶e̶ ̶b̶y̶ ̶m̶ě̶ ̶h̶o̶d̶n̶ě̶ ̶z̶a̶j̶í̶m̶a̶l̶o̶,̶ ̶j̶e̶s̶t̶l̶i̶ ̶j̶e̶ ̶z̶á̶m̶ě̶r̶,̶ ̶n̶e̶b̶o̶ ̶p̶r̶o̶s̶t̶ě̶ ̶l̶o̶g̶i̶k̶a̶ ̶0̶ ̶ž̶i̶v̶o̶t̶ů̶ ̶=̶ ̶s̶m̶r̶t̶ ̶b̶y̶l̶a̶ ̶n̶a̶t̶o̶l̶i̶k̶ ̶i̶m̶p̶l̶i̶c̶i̶t̶n̶í̶,̶ ̶ž̶e̶ ̶t̶o̶ ̶t̶a̶m̶ ̶z̶a̶p̶o̶m̶n̶ě̶l̶i̶ ̶n̶a̶p̶s̶a̶t̶.̶ ̶E̶D̶I̶T̶:̶ ̶N̶e̶j̶s̶e̶m̶ ̶s̶i̶ ̶j̶i̶s̶t̶,̶ ̶j̶e̶s̶t̶l̶i̶ ̶t̶o̶ ̶n̶e̶b̶y̶l̶o̶ ̶u̶v̶e̶d̶e̶n̶ ̶n̶ě̶k̶d̶e̶ ̶v̶ ̶J̶a̶r̶i̶k̶o̶v̶i̶,̶ ̶a̶l̶e̶ ̶z̶á̶r̶o̶v̶e̶ň̶ ̶v̶ ̶J̶a̶r̶i̶k̶o̶v̶i̶ ̶j̶s̶o̶u̶ ̶m̶e̶c̶h̶a̶n̶i̶k̶y̶ ̶v̶š̶e̶h̶o̶ ̶d̶o̶s̶t̶ ̶z̶j̶e̶d̶n̶o̶d̶u̶š̶e̶n̶é̶,̶ ̶t̶a̶k̶ ̶t̶o̶ ̶t̶ě̶ž̶k̶o̶ ̶b̶r̶á̶t̶ ̶z̶a̶ ̶u̶r̶č̶u̶j̶í̶c̶í̶.̶ EDIT2: Tak je to u popisu deníku.

11) Vandering monsters. Akorád teda nejsou triggerované skrze nastavenou četnost random encounterů a místo toho je tam vágní "když už se dlouho nic neděje"

12) Absentuje tabulka obtížností při překonávání překážek. Vlastně absentuje překonávání překážek jako takové, resp. přesněji:
- hod "na past" je přítomen, ale defakto saveroll na spuštěnou past (viz bod 9)
- jediné formálně překonání překážek je "vyrážení dveří", což je jednoduché ověření síly proti "nebezpečnosti" dveří. Žádné počítání HPček dveří, žádné tupení zbraní, jednoduchý výsledek vyrazil/nevyrazil.
- a pouze v sekci "nová pravidla" je poznámka, že když budeš potřebovat vymyslet něco, co hráči dělají a pravidla neumí, převeď to na hod proti pasti na odpovídající vlastnost.

13) Nestvůry ještě nejsou symetrické k postavám. Jsou tu patrné už první známky úprav tímhle směrem (už mají např. uváděnou Odolnost místo meze vyřazení, ale ta ještě neovlivňuje počet žvt)

14) Procedurální návod na tvorbu a zaplňování jeskyň.
Naposledy upravil(a) MarkyParky dne 21. 10. 2021, 00:07, celkem upraveno 1 x.
Za tento příspěvek děkují uživateli MarkyParky tito uživatelé (celkem 4):
Markus, boubaque, eerieBaatezu, Bifi
Uživatelský avatar
Log 1=0
Příspěvky: 2692
Registrován: 20. 7. 2017, 14:06

Re: Jaké jsou rozdíly mezi verzemi od 1.0 po 1.6?

Příspěvek od Log 1=0 »

MarkyParky píše: 20. 10. 2021, 23:20 Neexistuje formální popis smrti postav.
Není to zapadlé někde u popisu kolonek v deníku? Tuším, že jedna z pozdějších verzí to tak má.
You are lords. We are slaves. But slaves of our lords are mightier than lords of your slaves.
***
Chcete nové lidi v RPG? Zabraňte jim potkat Jersona. Nováčci, kteří potkají Jersona, mají vždy mnoho problémů začít hrát. Ti co ho nepotkají, takové problémy nemají.
Odpovědět

Zpět na „Dračí doupě“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 hosti