Dračák podle staré školy

Dakara: diskuse ke hře v duchu Shadowrunu bez technologie ve středověce laděném fantasy prostředí

Moderátor: York

Odpovědět
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17485
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Dračák podle staré školy

Příspěvek od York »

Pravidla (pdf).
Souhrn pravidel (pdf).
Bestiář (pdf).
Discord
Webové stránky

Přednáška na Gameconu 2022: Jak vzniká Dračák.
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16478
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od MarkyParky »

Přemýšlím taky, co s tím dvojstránkovým zobrazením. Tiskový pdfko bude mít určitě první stránku samostatně a bylo by fajn mít to stejně i v online verzi.
Kašli na chome, všechny slušné prohlížeče PDFkem buďto respektují nastavení PDF nebo mají manuální volbu jak první stranu zobrazit.
Tím myslíš třeba troch zprůhlednit lokace, který nejsou na aktuálním spredu? To zní dobře, říkal jsem si, že se takhle občas špatně hledaj. Jen tím teda přijdu o pohodlí toho, že všude linkuju celou mapu a přímo v indesignu nastavuju, která část je z ní vidět.
Nevím, co všechno umí indesign, ale co mít přes sebe dva obrázky:
- spodní jednotný klikací zesvětlený
- a nad tím usazený plnobarevný výřez?

Že ten výřez případně nebude klikací nevadí, protože ten se dívá na aktuálně otevřenou stránku a tedy na něj klikat nepotřebuješ, to potřebuješ na okolí, kam ti hráči z otevřené dvoustrany odejdou.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17485
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od York »

MarkyParky píše: 5. 6. 2023, 15:58 Že ten výřez případně nebude klikací nevadí, protože ten se dívá na aktuálně otevřenou stránku a tedy na něj klikat nepotřebuješ, to potřebuješ na okolí, kam ti hráči z otevřené dvoustrany odejdou.
Co myslíš tou klikatelností? Že by jméno místnosti v obrázku s mapou mělo fungovat jako klikatelnej odkaz?

Jako to by v principu asi udělat šlo, ale musel bych ty popisky dělat až v indesignu (teď jsou součástí obrázku).

edit: Nejsem si ale jistej přínosem. Kolik lidí to bude hrát přímo z pdfka, když to vyjde tiskem a bude to součást pravidel?
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16478
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od MarkyParky »

Blbě jsem pochopil co myslíš slovem "linkuju celou mapu".

Jinak já třeba z PDF hrávám a klikací oblasti na mapách mě třeba v Better than any Men potěšily. Ale nutné nejsou.
Uživatelský avatar
Herald pravdy
Příspěvky: 87
Registrován: 27. 10. 2022, 09:23

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od Herald pravdy »

York: a nestačilo by objektu v InDesignu, co obsahuje tu mapu, nastavit nějakej vnitřní stín?

Představu mám takovou, že by objekt byl o něco větší, tzn. neukazoval by jenom mapu té konkrétní místnosti, ale i část okolí. Ale zároveň by ten objekt měl nastaveno, že má od okrajů "fade to nothing", "fade to white", nebo něco podobného. Takže by vlastně okolí té místnosti bylo míň a míň vidět.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17485
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od York »

Herald pravdy píše: 5. 6. 2023, 17:21 York: a nestačilo by objektu v InDesignu, co obsahuje tu mapu, nastavit nějakej vnitřní stín?

Představu mám takovou, že by objekt byl o něco větší, tzn. neukazoval by jenom mapu té konkrétní místnosti, ale i část okolí.
Však to tak je, ukazuje to vždycky několik místností.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17485
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Co jste hráli v roce 2022? (+PF 2023!)

Příspěvek od York »

Markus píše: 15. 7. 2023, 21:58Ale tak abych si udělal radost, založil jsem anotaci Dračáku podle staré školy.
Díky.

Markus píše: 15. 7. 2023, 21:58Jen mi prosím řekni, co mám uvést jako rok vydání. Já jsem tam dal 2022, protože to je datum vytvoření toho PDF, co máš ke stažení. Ale píšeš, že to máš kompletní "už několik let", tak nevím.
Zapátral jsem v historii komunikace s nakladatelema. Altaru jsem to k vydání tiskem nabídl v roce 2021, to byla už pravidla určitě kompletní. Takže bych dal 2021.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 21019
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Co jste hráli v roce 2022? (+PF 2023!)

Příspěvek od Markus »

Super, opravím to.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17485
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Co jste hráli v roce 2022? (+PF 2023!)

Příspěvek od York »

Ještě detail: Home page je spíš tohle: https://dracak.surge.sh/. Na tom webu je i odkaz na diskusi tady na RPG fóru.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17485
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Co jste hráli v roce 2022? (+PF 2023!)

Příspěvek od York »

Když už jsme to nakousli - přestože všechny informace jsou od začátku k dispozici tady na RPG fóru, zjevně se mi nedaří psát je tak, abyste si jich všimli. Napadá vás, jak to zlepšit?
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22629
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Co jste hráli v roce 2022? (+PF 2023!)

Příspěvek od Jerson »

Za mě tedy takové obecné shrnutí. Dopředu rukám, že některé věci možná budou znít ošklivě, ale nemyslím to zle - přesněji myslím to tak jak to píšu, vylož si to jak chceš.

První věc jsou tvé zvláštní názvy na poli RPG. Dračák podle staré školy mi i po letech zní jako provizorní název domácího systému, který před oficiálním vydáním dostane skutečné jméno. Pokud by měl tohle jméno nes oficiální produkt, bude to pro mě jednoznačně vykrádačka známé značky, protože všichni víme, že hráči RPG (libovolného systému) budou název zkracovat a za tímhle cítím snahu, aby se tvůj systém nazýval "Dračák". Jak už tu zmínil Markus, v souvislosti s tím jsem přesvědčen, že hlasy v anketě nejsou z větší části pro tvůj systém, ale pro různé jiné domácí verze Dračáku 1.6.

Druhý důvod, proč jsem minul dokončení - i přesto, že jsem na loňském (nebo už předloňském?) Gameconu minul dokončení je nejspíš ten, že o tvém systému mluvíš jen ty sám. Tedy v mých očích jsi na tom podobně jako Gediman s Voidem (který je nejspíše také "hotový" - necítím dostatečný počet aktivních Vypravěčů a hráčů, nebo dokonce samostatných testerů, kteří by DPSŠ (nebo DPY) hráli mimo tvou auru. Když se občas dostaneme do debaty a já se z tebe snažím vydolovat herní procedury, tak mi je nejsi schopen neno ochoten jasně vysvětlit. Pravidla jsem četl v době, kdy jsi řešil tisk, tedy možná před dvěma lety, ale nepochopil jsem jejich fungování. Pořád mám z toho pocit, že řešení většiny situací je DÚPJ, a tu vytištěnou verzi jsem bral jako první testovací, nikoliv první finální.

To jsiu asi všechny hlavní příčiny dojmu neukončenosti, které nějak vnímám. Nevím, co jiného bys měl dělat, aby se tyhle pocity změnily - tedy vím, ale rady typu "dej tomu jiný název" a "vyhlaš a promuj veřejný betatest" ti dávat nechci, stejně bys je odmítl, takže - prostě nevím.

Jdu teď zkusit najít tvá pravidla a přečíst si je.

Edit: Našel jsem je. Dokonce jsem zjistil, že je mám už stažená v mobilu - po defaultně nastaveným názvem "Dračák - pravidla". Otevřené na stránce vedení hry, na příkladech, u kterých si vzpomínám, že jsem ti na ně určitě psal komentář ve stylu, že jsou moc umělé a nerealistické a neřeší skutečné situace u stolu.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 21019
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Co jste hráli v roce 2022? (+PF 2023!)

Příspěvek od Markus »

York píše: 15. 7. 2023, 23:08 Když už jsme to nakousli - přestože všechny informace jsou od začátku k dispozici tady na RPG fóru, zjevně se mi nedaří psát je tak, abyste si jich všimli. Napadá vás, jak to zlepšit?
Hele, já nejsem cílovka, protože jakékoli remaky DrD mě nezajímají, tak mě bez s rezervou. Ale snažím se aspoň udržovat si přehled o tom, co se na naší scéně děje. Proč jsem nepostřehl aktuální stav Dračáku? Mých pár centů:

- Informace máš zahrabané ve 200stránkové (!!!) diskuzi, ve které není možné se vyznat pro nikoho, kdo u ní nebyl od začátku. Já jsem to párkrát zkoušel číst, ale jelikož jsem naskakoval někde u strany 130 či co já vím, vůbec mi to nedávalo smysl a nakonec jsem rezignoval a diskuzi prostě ignoruju. Tj. cokoli se v ní objeví, o tom nevím.

- Diskuze se nachází v sekci Dakara (WTF?), což je úplně jiná hra.

- Sekce Dakara je změť zdánlivě náhodných diskuzí. Je v ní jeden jediný přehled, a to je Představení Dakary - základní informace, z roku 2014, poslední příspěvek v roce 2015. Když si to rozkliknu, dozvím se něco o jakési Dakaře, což je zjevně další rozpracovaná a nikdy nedokončená hra (?), ale každopádně o Dračáku vím pořád kulový.

- Pokud přece jenom nějak zjistím, že by mělo existovat cosi jako Dračák podle staré školy a že tohle něco by se mělo nacházet v sekci Dakara (!!!???) – hledat tohle ode mě vyžaduje vyšší než malou míru zvědavosti –, najdu tu 200stránkovou megadiskuzi. V jejím záhlaví jsou jenom nějaké odkazy, ale vůbec žádné informace, o co že by mělo jít a proč by mě to mělo zajímat. Následuje první příspěvek s nějakými základními informacemi, což je fajn, ale popravdě jsem z nich spíš zmatený. Následuje příspěvek z roku 2018, kde řešíš, na čem zrovna pracuješ. Jinými slovy - pořád to vypadá jako nějaká vyvíjená hra, ne jako něco, co už je "několik let hotové". A diskuze včetně přehledového příspěvku vypadá spíš "pro zasvěcené".

Zkrátka podle mě podceňuješ veřejnou prezentaci a informování. Vědět, že Dračák podle staré školy existuje, co to vůbec je a v jakém je projekt stavu, vyžaduje příliš osobního nasazení. Přitom by to na mě mělo skákat v zásadě bez námahy. Důkazem budiž taky to, že anotaci do databáze jsem teď musel psát já – nemyslím zadávat, ale skutečně psát. Na tvých stránkách jsem našel jenom vágní, atmosférický text, ze kterého jsem se dozvěděl hlavně to, že je hra inspirovaná Dračím doupětem. Ale tenhle informativní text je nový, složili jsme ho společně a do včerejška neexistoval:
Hra se sice inspiruje Dračím doupětem a přebírá z něj jeho „žánrové“ prvky (například typická povolání a rasy postav, nestvůry...), ale jinak používá radikálně jiná pravidla. Snaží se minimalizovat vliv kostek a náhody, naopak klade důraz na vymýšlení kreativních řešení problémů. Kostkami se hází, jen když postavám hrozí nebezpečí nebo když je potřeba náhodně rozhodnout něco, co nemají jak ovlivnit. Rozhovory se odehrávají v roli a u všeho ostatního stačí, když hráči vymyslí smysluplné řešení problému nebo situace, obvykle za pomoci svých schopností, výbavy nebo toho, co jim nabízí herní prostředí.
Přitom přesně tohle je to, co tady má viset všem na očích a být to první, co uvidí.

Teda spolu s informací, že už je to "několik let kompletní", kterou pořád nevím, kde můžu najít. :)

Pokud teda hru považuješ za hotovou, v tuhle chvíli bych doporučil archivovat matoucí sekci Dakara spolu se všemi diskuzemi o té staré hře. Založit novou sekci vyloženě pro Dračák podle staré školy a přesunout do ní dračákovské diskuze. Zamknout tuhle šílenou 200stránkovou monstrdiskuzi, kterou nikdo nečte, a nahradit jí (a) přehledovými informačními tématy, která neslouží k diskuzi, ale spíš jako nástěnka s informacemi + do nich můžeš posílat příspěvky typu "Poslána nová verze"... a lidi si je tam přečtou, když to nebude zahrabáno mezi vývojovými wall-of-text příspěvky; (b) menšími diskuzemi o konkrétních tématech (souboják, magie...), ve kterých se bude dát vyznat.

Na druhou stranu - pokud už je hra hotová, tak vývojové diskuze vlastně nepotřebuješ, nebo jo?

Jako příklad dobře organizované sekce uvedu třeba Příběhy Impéria (byť ta je stará) nebo novější Zapovězené země.

EDIT: Pro pořádek dodám, že přesně tenhle problém s nepřehledností a zahrabání v sekci Dakara jsem s tebou před pár lety řešil v soukromích zprávách a tys mi vysvětlil, proč to takhle chceš mít.
Uživatelský avatar
sirien
Enfant terrible
Příspěvky: 8902
Registrován: 6. 6. 2004, 18:10
Kontaktovat uživatele:

Re: Co jste hráli v roce 2022? (+PF 2023!)

Příspěvek od sirien »

York píše: 15. 7. 2023, 23:08Napadá vás, jak to zlepšit?
Vždycky můžeš napsat článek s oznámením, představením a odkazama na Kostku, ten dosah neni malej. Jinak teda s tím jak tam pořád řešíš sazbu bych tipnul že si tam taky všichni kdo si věci všimli mysli že to je teprve v procesu tvorby. Na mě to tak minimálně doteď působilo.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16478
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od MarkyParky »

Vydáno jako early access :)
Za tento příspěvek děkují uživateli MarkyParky:
sirien
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17485
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Co jste hráli v roce 2022? (+PF 2023!)

Příspěvek od York »

Když pro jednou vnímáte, tak informace zrekapituluju tady. Pak se domluvíme, kam je sesumírovat.

Jerson píše: 16. 7. 2023, 07:33Dračák podle staré školy mi i po letech zní jako provizorní název domácího systému, který před oficiálním vydáním dostane skutečné jméno.
Což je pravda. Název se bude měnit. Není ale jasný kdy a na jakej, vázne to na jednání s Altarem.

Jerson píše: 16. 7. 2023, 07:33Pokud by měl tohle jméno nes oficiální produkt, bude to pro mě jednoznačně vykrádačka známé značky.
Což je taky pravda, od začátku to tak inzeruju.

Jerson píše: 16. 7. 2023, 07:33To jsiu asi všechny hlavní příčiny dojmu neukončenosti, které nějak vnímám. Nevím, co jiného bys měl dělat, aby se tyhle pocity změnily - tedy vím, ale rady typu "dej tomu jiný název" a "vyhlaš a promuj veřejný betatest" ti dávat nechci, stejně bys je odmítl, takže - prostě nevím.
Opět dochází ke komunikačnímu šumu. Řeč byla o tom, jestli je hra kompletní a elektronicky publikovaná. Což je a nijak se to nevylučuje s tím, že dál pracuju na verzi určený pro vydání tiskem.

Markus píše: 16. 7. 2023, 09:27 sem cílovka, protože jakékoli remaky DrD mě nezajímají, tak mě bez s rezervou.
Tohle ale není remake, však jsi to sám napsal do anotace. Z Dračího doupěte přejímá jen žánr a flufový prvky, je to ale úplně nová hra.

Markus píše: 16. 7. 2023, 09:27diskuzi prostě ignoruju. Tj. cokoli se v ní objeví, o tom nevím.
V posledních dvou letech se tu diskutuje minimálně, dávám sem většinou jen zásadní informace, jako třeba že je kompletní hra k dispozici na webu. Ale ok, tohle vysvětluje, proč ti to uniklo.

Markus píše: 16. 7. 2023, 09:27 Přitom přesně tohle je to, co tady má viset všem na očích a být to první, co uvidí.
Bavíme se teď o tom, proč průběžný informace míjej stávající uživatele fóra. Souhrnnej příspěvek to určitě nevyřeší, protože fórum neoznamuje edity existujících příspěvků. Když do něj budu přidávat nový informace, zaručeně to minou úplně všichni.

Druhá věc je, že tohle je vývojová diskuse, nikoliv homepage hry. Odkaz na domovskou stránku s informacema o hře je v záhlaví. Což je imho dobrý místo, protože ho vidíš, kdykoliv se tady objeví novej příspěvek, a je to přímo v diskusi s názvem "Dračák podle staré školy", takže nemusíš hledat jiný vlákno, kde se teprve dozvíš, o čem že je řeč.

Mohl bych tam přidat tu tvoji anotaci, ale záhlaví pak bude dost dlouhý a bude tou samou informací spamovat ty, kdo sem choděj číst diskusi. To mi možná přijde lepší přidat to na homepage a případně tady v záhlaví zdůraznit, že informace o hře jsou na webu.

Markus píše: 16. 7. 2023, 09:27Pokud teda hru považuješ za hotovou, v tuhle chvíli bych doporučil archivovat matoucí sekci Dakara spolu se všemi diskuzemi o té staré hře.

Na druhou stranu - pokud už je hra hotová, tak vývojové diskuze vlastně nepotřebuješ, nebo jo?
Viz odpověď Jersonovi. Teď řešíš strukturu fóra, což chápu, ale to je mimoběžný s tím, proč stávající uživatelé míjej informace, který se tu průběžně objevujou. S reorganizací sekce počítám, ale jak už jsem několikrát psal, čekám s tím na uzavření jednání o názvu. Na finálním názvu visí taky finální doména webu a oficiální oznámení vydání tiskem (nemá smysl oznamovat to pod názvem, kterej se brzo změní).
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17485
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od York »

sirien píše: 16. 7. 2023, 13:45 Vždycky můžeš napsat článek s oznámením, představením a odkazama na Kostku, ten dosah neni malej. Jinak teda s tím jak tam pořád řešíš sazbu bych tipnul že si tam taky všichni kdo si věci všimli mysli že to je teprve v procesu tvorby. Na mě to tak minimálně doteď působilo.
Díky za nabídku, ale jak už jsem psal, rád bych oznamoval už finální název. Na Kostce nikdo nemá ambice dělat ankety s dosahem mimo Kostku a dávat (respektive nedávat) výsledky do RPG databáze, takže tam to není až takovej problém. Celkem mě to ale překvapuje, protože tam se diskutuje ještě výrazně míň, takže by tam neměl bejt problém sledovat informační updaty.

Přijde mi, že obojí má stejnej problém, kterej plyne z toho, že se snažím dodržovat přání adminů a držet všechno o Dračáku podle staré školy v jednom vlákně, takže pak informační posty zapadnou v diskusních. Na Kostce je to ještě podpořený tím, že kdo nechce sledovat vývojovou diskusi, tak si ji odhlásí z odběru a neuvidí už vůbec nic. Asi by bylo lepší mít v jednom vláknu čistě info feed a ve druhym diskusi.

MarkyParky píše: 16. 7. 2023, 14:06 Vydáno jako early access :)
Jo, to je celkem přesný shrnutí stávajícího stavu.
Odpovědět

Zpět na „Dakara“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 8 hostů