Dračák podle staré školy

Dakara: diskuse ke hře v duchu Shadowrunu bez technologie ve středověce laděném fantasy prostředí

Moderátor: York

Odpovědět
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Dračák podle staré školy

Příspěvek od York »

Pravidla (pdf).
Souhrn pravidel (pdf).
Bestiář (pdf).
Discord
Webové stránky

Přednáška na Gameconu 2022: Jak vzniká Dračák.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od York »

Možná jsem to sem už psal, ale zeptám se znova:

Jeden z mejch spoluhráčů interpretoval dovednost učenost tak, že bude při hře koukat do bestiáře a brát si odtamtud informace o tom, jak jsou potvory drsný, jaký maj schopnosti, co z nich může vytěžit alchymista a podobně.

Přijde vám to jako dobrej nebo špatnej nápad?


edit: Ono se to teda pod učenost moc nehodí, protože ta je definovaná takhle:

Vyznáš se v anatomii, architektuře, astronomii, filosofii, geografii, historii, matematice, teologii, právu a dalších naukách. Pod učenost nespadá čtení a psaní a znalost jazyků, na to jsou samostatné dovednosti.

Mohla by na to ale existovat nová dovednost, třeba znalost nestvůr. Každopádně otázka je spíš na "mechaniku" než na konkrétní implementaci.
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16381
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od MarkyParky »

V DrDII tak fungují dovednosti Znalost X pokročilých povolání a nikdy s tím nebyl problém. Se dvěma doplňujícími detaily:
- byl to skill na který se házelo a neúspěch mohl znamenat, že si potvoru třeba splete s nějakou jinou a GM mu popíše/ukáže jiné vlastnosti
- i úspěch znamenal, že dostane informace o běžném příslušníku daného druhu (v podstatě to, co by bylo napsáno v bestiářích daného světa). Což dávalo GMovi prostor na zajímavé twisty a drobné úpravy, aby to nebylo úplně plot-breaking.
Uživatelský avatar
Passingby
Příspěvky: 1596
Registrován: 13. 10. 2021, 16:41

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od Passingby »

Třeba v Symbaroum je k tomuhle účelu "skill" Beast Lore (dovednosti tam nejsou úplně dovednosti, protože mají jen 3 stupně - novice, adept, master - s vymezenými schopnostmi pro každý stupeň). Na novice si můžeš hodit proti INT (Cunning), jestli si vzpomeneš na slabiny nebo nějaký speciality o protivníkovi. Na vyšších stupních už je nutná specializace (inteligentní tvorové, nemrtví, stvůry...), máš bonusy ke zranění, a když zvládneš poučit spolubojovníky, tak je mají taky. Navíc se s tím dají poznávat stopy nebo třeba odhadnout chování. Asi nic překvapivýho...

Zatím jsme to moc nepoužívali, ale v pozdějších fázích kampaně se to může dost hodit.
Verify you are a human.
It's just an overreaction. In a few months, nobody will remember the drama.
Uživatelský avatar
Stařec
Příspěvky: 226
Registrován: 25. 8. 2010, 11:30

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od Stařec »

Koukání do bestiáře bych preferoval u velmi crunchy systémů jako Pathfinder. U méně crunchy systémů bych preferoval možnost zeptat se na speciální schopnosti nebo obrany/resistence a úplně nejlepší by bylo, kdyby si hráči vedli svůj vlastní bestiář a pokud si něco vyhledají ve svých poznámkách, nemusí si na to zase házet.

Případně mám rád ještě systém, kdy boj s "neprozkoumanými" monstry vyžaduje zvýšenou obtížnost nebo nějaké postihy a teprve ověření Učenosti umožňuje bojovat s obtížností normální.
Verba vana aut risui apta non loqui!
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od York »

MarkyParky píše: 19. 11. 2022, 20:44 - byl to skill na který se házelo a neúspěch mohl znamenat, že si potvoru třeba splete s nějakou jinou a GM mu popíše/ukáže jiné vlastnosti
- i úspěch znamenal, že dostane informace o běžném příslušníku daného druhu (v podstatě to, co by bylo napsáno v bestiářích daného světa). Což dávalo GMovi prostor na zajímavé twisty a drobné úpravy, aby to nebylo úplně plot-breaking.
V Dračáku podle staré školy se na dovednosti nehází. Když máš nějakou dovednost, znamená to, že to fakt umíš. Otázka ale je, jestli by to v tomhle případě fakt platilo. To, že jako hráč můžeš nahlídnout do bestiáře, sice znamená, že se nespleteš třeba v tom, jaký schopnosti má bazilišek, ovšem může se ti snadno stát, že PJ dá do hry potvoru, která v bestiáři není. Což teda asi nutně nevadí, ani věhlasnej učenec nebude znát nestvůry, o kterejch se nikde nepíše.

Trochu odbočím - v rámci oldschoolu nejsem moc fanda znalostních skillů typu "když to budu potřebovat, zeptám se PJe, co o vím o XY". Sice to funguje, ale nemám pak pocit, že tu znalost mám fakt já. Kromě toho to podle mě jde proti duchu player skillu.

Z toho důvodu váhám, jestli je vůbec dobrej nápad dávat do hry dovednost učenost (tak, jak je popsaná o pár příspěvků vejš). Jednak se reálně ve hře moc nepoužívá a když, tak je to přesně v tomhle duchu - mám učenost, pídžeji řekni mi, co o tom vím.

Dovednost napsaná stylem "kdykoliv můžeš nahlídnout do bestiáře" tenhle problém nemá, protože s tou informací přide sám hráč. Boří ale ideu player skillu ve smyslu, že hráč postupně sbírá zkušenosti a učí se spolu s postavou.

Stařec píše: 19. 11. 2022, 23:39 úplně nejlepší by bylo, kdyby si hráči vedli svůj vlastní bestiář a pokud si něco vyhledají ve svých poznámkách
To by mi taky přišlo fajn. Pak ovšem nedává smysl mít ve hře takovou dovednost.

Stařec píše: 19. 11. 2022, 23:39Případně mám rád ještě systém, kdy boj s "neprozkoumanými" monstry vyžaduje zvýšenou obtížnost nebo nějaké postihy a teprve ověření Učenosti umožňuje bojovat s obtížností normální.
Mně se víc líbí oldschoolovej přístup, kdy se tyhle věci učíš jako hráč a postupně získáváš "player skill". Víš, že nemá smysl střílet do kostlivců, protože jsi to už někdy zkoušel a zjistil jsi, že jim to nic moc nedělá. Dávat za to explicitně mechanickej bonus je redundantní, hráč bude mít mechanicky lepší výsledky prostě tím, že tuhle znalost má.
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22593
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od Jerson »

Mít znalosti z in-game učených knih a muž znalosti z herní knihy bestiáře jsou dvě naprosto odlišné věci. Kdo věci jako chování nestvůr a jejich (ne)zranitelnost do těch knih píše? Dobrodruzi? Nebo nějací učenci, kteří si o tom nechají vyprávět od dobrodruhů? Včetně takových věcí jako "zkusili jsme na baziliška použít zrcadlo, ale to nefungovalo takže jsme všichni zkameněli"?

Stačí se podívat, co se psalo o celkem běžných zvířatech v reálných knihách před vynálezem internetu. Vsadím se, že v knihách z té doby nenajdete žádnou zmínku o tom, že hroši jsou nejnebezpečnější velká zvířata na světě a překusují vejpůl nepatrné dobrodruhy na člunech, kteří si jejich otvírání tlamy vykládají jako ospalé zívání. Nebo že žraloci zabijou pár desítek lidí ročně, zato medůzy nádobě víc.

Na druhou stranu chtít, aby dobrodruzi získali informace jen osobně je opačný nesmysl. To nikdy nezaslechli povídání jiných dobrodruhů, natož aby a nimi mluvili primo?
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od York »

Použil jste někdo generátory na webu Dračáku? Má smysl je dál rozšiřovat?
Uživatelský avatar
Muzzug
Příspěvky: 372
Registrován: 28. 10. 2009, 10:23
Bydliště: Brno

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od Muzzug »

Yorku, nepřemýšlel jsi že bys pravidla co máš na tom webu udělal spíš na způsob SRD, než jako PDF vložené do stránky?
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od York »

Přemejšlel, ale nevymyslel jsem žádný automatizovaný rychlý řešení a na to, abych to dělal ručně, teď nemám kapacity. Primární je teď pro mě dotáhnout hru k vydání.


edit: Jde v zásadě o to, jak ze zdrojáků v InDesignu automatizovaně vyrobit pěkný reflowable html. Nejnadějnějš vypadá export z InDesignu do epubu, protože epub je interně xhtml. Má ale nějakou vnitřní strukturu, takže nejde jednoduše vzít a hodit na web. Taky by asi bylo fajn mít pak možnost odkazovat na jednotlivý kapitoly. Taky by byla možnost integrovat na web nějakou čtečku epubu. Export z InDesignu přímo do html je nepoužitelnej, vypadá to strašně.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od York »

Několik updatů:

:arrow? Název je bohužel pořád ještě v jednání, momentálně je to na domluvě mezi Skavenem a Bouchim. Z toho důvodu taky ještě není oznámený vydání.


:arrow? Na střídačku pracuju na dobrodružstvích a na revizi pravidel - s tou jsem zatím zhruba ve třetině.


:arrow? Pokud vás zajímá, co přesně se v pravidlech mění, najdete to na discordu v kanálu changelog.


:arrow? Jsem už rozhodnutej dát na Vandala s Markusem a místo obšírnýho návodu na tvorbu dobrodružství dát do pravidel několik dobrodružství, aby to z nich mohl PJ odkoukat.

Chtěl bych rovnou s pravidlama vydat 4 dobrodružství: minisandbox Prokletý ostrov, svoje dva starší dungeony (Opuštěnou pevnost a Zatopený důl) a Bubákův dungeon Zpropadený trpaslík (souhlas k tomu od něj mám). Prokletý ostrov ještě není dodělanej a dungeony budu ještě revidovat a předělávat do nový sazby a stylu zápisu dobrodružství.


Aktuálně vás chci poprosit o feedback právě k sazbě a stylu zápisu dobrodružství. Mrknout na něj můžete tady: Zpropadený trpaslík (pdf). Je to kompletní dungeon, takže pokud jste ho ještě nehráli a chtěli byste, nečtěte to celý.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od York »

Ještě dodám, kde si se mnou můžete zahrát:

:arrow? Tenhle nebo příští víkend v Praze nebo online, viz tohle vlákno.


:arrow? Na Slezině RPG fóra 8. - 11. 6.


:arrow? Na Brnoconu 17. – 18. 6.


:arrow? Na Gameconu 20. – 23. 7.
Uživatelský avatar
Pan Bača
Příspěvky: 296
Registrován: 7. 12. 2005, 14:45
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od Pan Bača »

Ten font nadpisů není úplně šťastný, protože ty malé čísla vypadají u nuly jako malé o. Takže máš za sebou na první pohled Bo Co(?) 8)
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od York »

Pan Bača píše: 27. 3. 2023, 17:23 Ten font nadpisů není úplně šťastný, protože ty malé čísla vypadají u nuly jako malé o. Takže máš za sebou na první pohled Bo Co(?) 8)
Jo, vidíš. To mě taky štvalo, ale nějak jsem to pustil z hlavy. Píšu si.
Uživatelský avatar
Vitus
Příspěvky: 2664
Registrován: 21. 7. 2006, 09:03
Bydliště: Kladno

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od Vitus »

Nebylo k tomu víc obrázků ? Nějak si matně pamatuji na obrázek, jak vypadá ta situace na té propadlé ulici (takové 2,5D náhled jak z RPG stylu Baldur´s Gate). Možná, nám to za pochodu kreslil Bubák na papíře, ale něco takového by to asi chtělo. Stejně tak na některé detaily toho dungeonu ? :think:

EDIT: Nechceš zkusit dávat vedle místností ty vykrojené náhledy na tu místnost z mapy (to tu taky někdo někde propagoval).
(Možná ne v tištěné verzi, ale třeba v PDF verzi ?)
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od York »

Vitus píše: 27. 3. 2023, 20:00 Nebylo k tomu víc obrázků ? Nějak si matně pamatuji na obrázek, jak vypadá ta situace na té propadlé ulici (takové 2,5D náhled jak z RPG stylu Baldur´s Gate). Možná, nám to za pochodu kreslil Bubák na papíře, ale něco takového by to asi chtělo. Stejně tak na některé detaily toho dungeonu ? :think:
To nevim, na webu Drakkaru ani v pdfku nejsou.

Vitus píše: 27. 3. 2023, 20:00Nechceš zkusit dávat vedle místností ty vykrojené náhledy na tu místnost z mapy (to tu taky někdo někde propagoval).
(Možná ne v tištěné verzi, ale třeba v PDF verzi ?)
Chci, v tisku i v online verzi, ale s tím si budu hrát až budu dělat finální verzi.
Odpovědět

Zpět na „Dakara“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 6 hostů