[série článků] Historie RPG

Diskuzní sekce věnovaná konkrétním RPG hrám, příručkám a produktům.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 21005
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

[série článků] Historie RPG

Příspěvek od Markus »

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22624
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: [série článků] Historie RPG

Příspěvek od Jerson »

Markus píše: 27. 5. 2023, 10:55Bushido je první RPG hra zasazená do prostředí inspirovaného Japonskem. Odehrává se v jeho bájné fantastické alternativě, zemi Nippon
Nikdo v té době autorům neřekl, co "Nippon" znamená? 8)
Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 7501
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: hanzové mesto Brémy

Re: [série článků] Historie RPG

Příspěvek od Bifi »

Markus píše: 27. 5. 2023, 10:55 A z jiného soudku: první samurajské/japonské RPG vyšlo už v roce 1978.

ObrázekObrázek

:arrow? Bushido
šudendža je „kouzelník“...
Šugendža?
Za tento příspěvek děkují uživateli Bifi:
Markus
"Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books." :arrow? Play the worlds, not the rules
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre


Obrázek
Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 21005
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [série článků] Historie RPG

Příspěvek od Markus »

Minimalismus má hluboké kořeny.

Obrázek

:arrow? TWERPS (1987)
TWERPS neboli The World's Easiest Role-Playing System („nejjednodušší roleplayingový systém světa“) je humorná minimalistická univerzální hra. Vznikla jako reakce na stále komplexnější hry 80. let – i její název je parodií na GURPS (1976) – s cílem napsat co nejstručnější hru, která bude pořád ještě hratelná.

Postavy jsou definované jednou jedinou charakteristikou – silou –, která určuje všechno od úspěchu zásahu v boji, přes rychlost pohybu až po schopnost odolat zranění. Kromě toho má každá postava libovolné povolání, které dává bonus k souvisejícím aktivitám.

První edici hry (1987) vydalo nakladatelství Reindeer Games (linie TWERPS představuje jeho kompletní produkci) na pouhých osmi stránkách kapesního formátu, byla kompletně černobílá a prodávala se jen za 2 dolary. Nízká cena s humorným přístupem a jednoduchou strukturou hře získaly překvapivou popularitu. Nakladatel vydal kolem deseti stejně minimalistických rozšíření, než hru prodal nakladatelství Gamescience. To nejdřív hru dotisklo a potom připravilo novou edici. Druhá edice (1995) je pravidly identická (klasifikujeme ji jako stejnou hru), ale hra je nově celobarevná (byť stále kratičká a levná) a klade ještě větší důraz na slovní hříčky a humorné ilustrace. I nový nakladatel pokračoval ve vydávání celé řady drobných rozšíření.
Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 7501
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: hanzové mesto Brémy

Re: [série článků] Historie RPG

Příspěvek od Bifi »

To som hral! (Včera som si na to práve spomenul, keď som rozmýšľal, aké minimalistické systémy som hral.)
"Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books." :arrow? Play the worlds, not the rules
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre


Obrázek
Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 21005
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [série článků] Historie RPG

Příspěvek od Markus »

Máš bohatou herní historii. :) I když hrát zrovna tohle je asi lehké...
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 21005
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [série článků] Historie RPG

Příspěvek od Markus »

Krátkověká a nepříliš známá generická modern/sci-fi hra od TSR, kterou potom sežralo d20 Modern.

Obrázek

:arrow? Alternity (1998)
Alternity je sci-fi hra od nakladatelství TSR, zamýšlená jako generický engine pro všemožná prostředí od tehdejší současnosti a blízké budoucnosti přes kyberpunk až po hard sci-fi nebo vesmírnou operu.

V základu jde o dovednostní systém s bodovým nákupem základních vlastností a dovedností. Postavy různých ras si volí povolání, které určuje, jaké dovednosti jsou pro ně levnější. Hra obsahuje i výhody (stojí body) a nevýhody (dávají body). Unikátní vyhodnocovací systém pracuje v každém hodu se dvěma kostkami: kontrolní kostkou (k20) a situační kostkou (cokoli od d4 po k20), která vyjadřuje obtížnost a přičítá nebo odečítá se od výsledku kontrolní kostky, přičemž cílem je podhodit související dovednost nebo jinou vlastnost.

Základ hry tvojí dvojice příruček, hráčská Alternity Player's Handbook (1998) a vypravěčská Alternity Gamemaster Guide (1998). Kromě nich ještě vyšla i začátečnická krabicová sada Alternity: The Adventure Begins Now (1999).

Hra byla poměrně intenzivně podporována dalšími doplňky, například adaptacemi do konkrétních sci-fi žánrů a prostředí, ale po prodeji nakladatelství TSR ji nový majitel Wizards of the Coast ukončil a místo toho přešel na generický systém d20. Velká část nápadů i některá herní prostředí z Alternity pak byly zrecyklovány v generické hře d20 Modern (2002).
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 21005
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [série článků] Historie RPG

Příspěvek od Markus »

Golden Heroes jsou celkem známí mezi pamětníky v Británii, ale do světa nikdy neprorazili. Historicky jsou zajímaví tím, že jsou první původní RPG hra vydaná (byť ne vyvinutá) nakladatelstvím Games Workshop.

Obrázek

:arrow? Golden Heroes (1984)
Golden Heroes je superhrdinská RPG hra, jedna z prvních vzniklých ve Velké Británii. Tato verze od nakladatelství Games Workshop navazuje na původní Golden Heroes (1982), které vydali autoři svépomocí v malém nákladu a kopírovanou na kopírce. Cílem Games Workshop bylo hru houpit, získat pro ni licenci komiksů Marvel a vydat první „marvelovské“ RPG. To se ovšem nepodařilo – licenci získali Marvel Super Heroes (1984) –, a tak hra vyšla jako generické superhrdinské RPG bez konkrétní licence.

Postavy mají čtyři základní vlastnosti s hodnotami klasicky od 3 do 18. Unikátní je skutečnost, že superschopnosti se generují náhodně a hráči musejí vymyslet uspokojivé vysvětlení toho, jak přišli zrovna ke svým nahozeným schopnostem – co nepasuje k vymyšlené historii postavy, o to postava přijde. Pravidla se snaží budit komiksový dojem a zdůrazňují vyprávění před matematickou simulací. Například souboj se měří na „rámečky“ komiksu, které určují tempo a dávkování akcí. Postavy jsou po každém dobrodružství ohodnoceny podle toho, nakolik naplňovaly komiksové tropy, a v závislosti na tom se zlepšují.

Hra vyšla v podobě základní krabice, jako doplňky pro ni vyšla dvě dobrodružství a byla dál podporována články v časopise White Dwarf. Dobový trh se superhrdinskými RPG byl ovšem přeplněný, generická hra bez známé licence si nedokázala získat dostatečnou pozornost a nakladatel ji záhy opustil.

Jeden z původních autorů později hru rebootoval jako Squadron UK (2009).
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 21005
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [série článků] Historie RPG

Příspěvek od Markus »

Druhá hra od Games Workshop je...

Obrázek

:arrow? Judge Dredd (GW) (1985)
Judge Dredd: The Role-Playing Game je britská sci-fi hra z dystopické budoucnosti, vycházející ze stejnojmenných komiksů Judge Dredd. Hráči se v ní stávají superhrdinskými policisty zvanými „soudci“, kteří vlastními rukami a bez emocí vykonávají spravedlnost na ulicích rozvráceného města Megacity One po jaderné apokalypse. Hra kombinuje drsnou estetiku s lehkostí a humorem.

Herní systém vychází i figurkové wargame Warhammer Fantasy Battle, takže ve výsledku připomíná pravidla hry Warhammer Fantasy Roleplay (1986). Postavy jsou vyjádřené sadou osmi základních vlastností a můžou mít i speciální talenty, jako rychlé tasení nebo psioniku. Vyhodnocování používá převážně procentuální hody proti příslušné vlastnosti, upravené o obtížnost, vliv vybavení atd. Pravidla se věnují i takovým záležitostem, jako jsou poruchy zbraní, vyrážení dveří, souboje a honičky vozidel i jiné běžné starosti pouličního soudce.

Základní pravidla vyšla v krabicové sadě obsahující knihu pro soudce (hráčská pravidla), knihu pro vypravěče (doplňková pravidla a informace o herním světě), mapy, kartonové figurky a sadu kostek.

Neplést s The Judge Dredd Roleplaying Game od nakladatelství Mongoose (2002), což je novější RPG ztvárnění stejného komiksu, postavené na systému d20.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 21005
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [série článků] Historie RPG

Příspěvek od Markus »

Náhodná historická kuriozita. Říkal někdo Fallout?

Obrázek

:arrow? The Morrow Project (1e, 2e, 3e)
The Morrow Project je postapokalyptická sci-fi hra, v níž se hráči vžijí do role běžných lidí, kteří přežili jadernou válku v bunkrech projektu The Morrow, po 150 letech se probudili z kryospánku, teď vycházejí ven a pomáhají znovu budovat civilizaci ve zničených Spojených státech. Jde o první militaristické postapokalyptické RPG.

Hra je bojově orientovaná a řadí se mezi vysoce podrobné simulační hry. Má například kompletní pravidla pro zásahové zóny, ztrátu krve, popáleniny nebo nashromážděnou radiaci. Základní příručka je z větší části jen soubojovým systémem, ačkoli obsahuje i informace o post-nukleárním světě. Do podoby plnohodnotného RPG, které umí i jiné věci než vyhodnocovat souboje, byla hra rozšířena až doplňkem Personal and Vehicular Basic Loads and The Morrow Project Role Playing Expansion (1981), který přidal mimo jiné obecný dovednostní systém nebo zisk zkušeností.

Hra vyšla ve třech „edicích“, které jsou v zásadě jen lehce revidovanými dotisky. Základní příručka třetí „edice“ je důležitá v tom, že už do základních pravidel vstřebala „roleplayingové“ rozšíření, ale jde o stále tutéž hru.

Po úspěšném Kickstarteru vyšla přepracovaná čtvrtá edice The Morrow Project (2013).
Uživatelský avatar
Passingby
Příspěvky: 1640
Registrován: 13. 10. 2021, 16:41

Re: [série článků] Historie RPG

Příspěvek od Passingby »

Markus píše: 18. 7. 2023, 22:42 Náhodná historická kuriozita. Říkal někdo Fallout?
Funny it sounds more like Morrowind :P

Mezi autorama ti chybí Richard Tucholka (bacha, ten web běží na stroji času), známý například hrou FTL:2448. Mě ten název byl nějakej povědomej. :D

A podle jedné z jeho her byla i vydana obskurní adventura Bureau 13...
Za tento příspěvek děkují uživateli Passingby:
Markus
Verify you are a human.
It's just an overreaction. In a few months, nobody will remember the drama.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 21005
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [série článků] Historie RPG

Příspěvek od Markus »

Jednoho krásného dne budu mít článek i diskuzi o vedlejších hrách od GDW, vydavatelů Travelleru, ale mezitím to musím fláknout do tohohle neuspořádaného proudu sem.

Anotaci spal Passingby už kdysi, jen jsem tomu teď potřeboval založit diskuzi a získat odkaz.

Obrázek

:arrow? 2300 AD / Traveller: 2300 AD
2300 AD, původně zvaná Traveller: 2300 AD, je hra o dobrodružném cestování vesmírem, která navzdory svému názvu nemá s rodinou Traveller společný ani herní svět, ani pravidla, ale navazuje spíš na hru Twilight: 2000 (1984) a má podobnou „realistickou“ a „syrovou“ stylizaci.

Odehrává se v alternativní budoucnosti 24. století, která vychází z událostí hry Twilight: 2000. Lidstvo se po 3. světové válce zase dalo dohromady, získalo technologie mezihvězdného cestování a stavby orbitálních výtahů a začalo osídlovat planety v blízkých hvězdných systémech. Technologicky se ale stále pohybuje zhruba na úrovni Země konce 20. století. Politické uspořádání stále odráží původní národní státy a jednotlivé části prozkoumaného vesmíru jsou pojmenovány podle těch, které jim dominují, na Francouzské, Americké a Čínské rameno. Každé z ramen má odlišný charakter a své vlastní konflikty a problémy. Mimozemské civilizace, na které lidstvo zatím narazilo, jsou cizí a nelidské a jsou s nimi spojená tajemství, která hráči zjišťují a objevují během hry.

Pravidlové jádro vychází z MegaTravelleru (1987) (tzn. přehazuje se cílové číslo podle obtížnosti), ale hod 2k6 nahrazuje hodem k10 a používá vlastní pravidla pro konkrétní situace, hlavně pro boj.

První „edice“ hry vyšla v roce 1986 ve formě krabicové sady nazvané Traveller: 2300 AD. Jelikož tohle pojmenování se ukázalo být matoucí, autoři rychle vydali revidovanou, „druhou edici“ (1986), kterou přejmenovali jen 2300 AD. Jedná se ve skutečnosti spíš o revizi, přičemž obě „edice“ zůstávají víceméně kompatibilní a mají společnou řadu rozšiřujících příruček. (V databázi je považujeme za stejnou hru.)

Hra se neprodávala dobře. Na konci 80. let se nakladatelství GDW snažilo využít tehdejší popularitu kyberpunku a vydáním příručky Earth/Cybertech Sourcebook (1989) posunulo hru do kyberpunkového žánru. Další příručky se pak zaměřovaly na bezprostřední okolí Země, kyberpunkovou dystopii a kybernetické vybavení. Řada 2300 AD ale ani tak nedosáhla očekávané prodejnosti a byla na začátku 90. let ukončena.

Žádné další samostatné edice se hra nedočkala, ale dočkala se několik adaptací ve formě rozšiřujících příruček pro různé edice Travelleru: 2320 AD (2007) určené pro Traveller20, 2300 AD (2014) určené pro 1. edici Mongoose Travelleru a 2300 AD (2021) určené pro 2. edici Mongoose Travelleru.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 21005
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [série článků] Historie RPG

Příspěvek od Markus »

Nuže, chvíli mi to trvalo, ale konečně jsem se dostal k dalšímu dílu série.

Obrázek

:arrow? Historie RPG 008: Metagaming Concepts a The Fantasy Trip aneb o nejasné linii mezi wargamingem a RPG průmyslem (1976–1982)
Při zkoumání RPG tvorby 70. let si nemůžete nevšimnout, jak moc byly tehdejší hry propojené s wargamingem a jak nejasná čára mezi nimi vede. Boj byl v sedmdesátých letech chápán jako základní, ne-li rovnou hlavní náplň většiny her. A u mnohých z nich, včetně původního D&D, nedokážete jednoznačně rozhodnout, jestli jsou to wargames, nebo RPG hry. Pravda je vlastně obojí.

Do podobné skupiny patří i The Fantasy Trip (1977) od nakladatelství Metagaming Concepts. Ve svém čase významná hra ovlivnila další směřování celé jedné větve RPG designu. The Fantasy Trip totiž přinesl spoustu designových inovací, od důrazu na boj plný taktických možností až po tvorbu postav pomocí bodového nákupu namísto náhodného nahazování. Zní vám to povědomě? To protože právě tady se začaly psát začátky toho, z čeho se později vyvine světoznámý GURPS (1986).
Za tento příspěvek děkují uživateli Markus:
Jerson
Uživatelský avatar
Rillae
Příspěvky: 490
Registrován: 9. 8. 2018, 11:37
Bydliště: Waterdeep

Re: [série článků] Historie RPG

Příspěvek od Rillae »

Markusi, když se hrabeš v tý archeologii, máš El Raja Key Archive?
Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 7501
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: hanzové mesto Brémy

Re: [série článků] Historie RPG

Příspěvek od Bifi »

Na Echoes from Fomalhaut na to je velmi slusna recenzia a vyzera, ze sa to neoplati. (Skor The Original Bottle City.)

Ja teraz cakam na Tonisborg, ten by mal byt zaujimavy.

EDIT: A chcel by som casom do Wilderlands zasadit pravy myticky underworld megadungeon so sialenym stavitelom, mozno skombinujem levely z The Twisting Stair, Fight On!, Castle Greyhawk a Castle Blackmoor.
"Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books." :arrow? Play the worlds, not the rules
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre


Obrázek
Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
Rillae
Příspěvky: 490
Registrován: 9. 8. 2018, 11:37
Bydliště: Waterdeep

Re: [série článků] Historie RPG

Příspěvek od Rillae »

Bifi píše: 22. 7. 2023, 17:08 Na Echoes from Fomalhaut na to je velmi slusna recenzia a vyzera, ze sa to neoplati. (Skor The Original Bottle City.)

Ja teraz cakam na Tonisborg, ten by mal byt zaujimavy.
Ten (asi hodně hrubej) nástřel spell pointový magie nevypadá špatně.

Ale s tim, že se to DVD (nebo USB disk) asi nevyplatí bych i souhlasila, hlavně když vezmeš v potaz poštovný
Odpovědět

Zpět na „Hry, systémy, světy“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 hosti