Kult

Diskuzní sekce věnovaná konkrétním RPG hrám, příručkám a produktům.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 21021
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Kult

Příspěvek od Markus »

Obrázek
ObrázekObrázekObrázekObrázek

:arrow? Rodina Kult v Databázi

Kult je jedna z prvních urban fantasy / hororových RPG her odehrávající se v (tehdejší) současnosti. Vychází z okultních předloh a kombinuje gnosticismus s kabalou. V základu stojí fakt, že realita je pouhá iluze stvořená diktátorským Demiurgem za účelem uvěznění lidstva, a poslední dobou se začíná rozpadávat. Svět je temný a nebezpečný a nic není, jaké se zdá být. Pravý svět – neviditelný – je ovládaný stvořeními s funkcí hlídačů a mučitelů. Postavy v Kultu jsou temní hrdinové – vyšetřovatelé, femmes fatales, novinářky, dealeři drog...– ovládaní Osudem. Když se jejich iluze roztříští, musí čelit pravé realitě.

Jednotlivé edice:

:arrow? Kult (1e) (1991)
:arrow? Kult (2e) (1997)
:arrow? Kult (3e) (2001)
:arrow? Kult: Divinity Lost (2018)
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 21021
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Kult

Příspěvek od Markus »

Snažil jsem se udělat přehled různých verzí Kultů a jejich odlišností. A musím teda říct, že někdo udělal hru naschvál tak, aby tam bylo všechno, co Markus nedokáže pochopit a vyznat se v tom. Setting postavený na gnostiticko-okultním mumbo jumbo zjevně psaný „atmosférickým“ způsobem, který především inspiruje, ale nemá pevné obrysy a dá se těžko vystihnout konkrétními slovy (kdosi to popsal jako „Rorschachův test“), samozřejmě těžké devadesátkové emo „pro dospělé“, do toho to vydávali různí zahraniční vydavatelé v různě zprasených a krátkověkých verzích. Dohledat informace o tom, jak se různé edice liší, je skoro nemožné, a když se něco najde, tak si to protiřečí. U třetí edice byl problém zjistit už jenom to, kdy přesně vyšla (různé články uvádějí 2001, 2002 a 2004) a v jakém pořadí knížek. A nejhorší je, že to všechno je asi v duchu té hry. :roll:

No tak tady je můj dosavadní výstup, místy je to trochu vágní, ale co se dá dělat.

(Základ první anotace psal KDolecek.)


Obrázek

:arrow? Kult (1e) (1991)
Na hranici mezi hrůzou a šílenstvím, sny a smrtí...

Kult je jedna z prvních urban fantasy / hororových RPG her odehrávající se v (tehdejší) současnosti. Vychází z okultních předloh a kombinuje gnosticismus s kabalou. V základu stojí fakt, že realita je pouhá iluze stvořená diktátorským Demiurgem za účelem uvěznění lidstva, a poslední dobou se začíná rozpadávat. Svět je temný a nebezpečný a nic není, jaké se zdá být. Pravý svět – neviditelný – je ovládaný stvořeními s funkcí hlídačů a mučitelů. Postavy v Kultu jsou temní hrdinové – vyšetřovatelé, femmes fatales, novinářky, dealeři drog...– ovládaní Osudem. Když se jejich iluze roztříští, musí čelit pravé realitě.

Základem pravidel je dovednostní systém s bodovým nákupem. Výše dovedností běžně dosahuje rozmezí 3 až 20 a hráči se svou dovednost snaží podhodit na k20. Hra má taky magický systém s pěti různými „naukami“ (smrt, sen, šílenství...). Jelikož mají dlouhou dobu sesílání (až dny), vysoce specifické materiální a slovní komponenty a dají se sesílat jen ve vysvěceném chrámu, jde ve skutečnosti spíš o rituály. Důležitou mechanikou je i příčetnost, která může jít jak to záporu (nepříčetné, zlé postavy), tak do kladných hodnot (prozření, osvícení, spatření pravého světa). Tahle verze hry tíhne ke „splatter“ hororu, obsahuje statistiky a spousty zbraní a podrobná bojová pravidla. Pozdější edice se od bojového zaměření odvracely víc k psychologickému nebo okultnímu hororu.

Původní švédská hra vyšla pod nakladatelstvím Äventyrsspel v roce 1991, v roce 1993 vydalo nakladatelství Metropolis její anglický překlad.

V roce 1997 vydal původní nakladatel druhou edici, tentokrát jen anglicky.

Obrázek

:arrow? Kult (2e) (1997)
Druhá edice hry Kult, navazují na původní první edici Kultu (1991) je pokračovatelem jedné z prvních urban fantasy RPG her. Základ zůstává stejný: hráči představují hrdiny všedního dne v okultním světě, kde realita je pouhá iluze stvořená diktátorským Demiurgem za účelem uvěznění lidstva. Postavy se snaží uniknout tím, že se stanou extrémně příčetnými nebo nepříčetnými – v obou případech se kolem nich začne „realita“ hroutit a ony konečně spatří skutečnou podstatu existence.

Jádro pravidel zůstává stejné: dovednostní systém s bodovým nákupem a podhazováním hodnoty dovednosti na k20 a systém počítání (ne)příčetnosti, která může jít jak to záporu (nepříčetné, zlé postavy), tak do kladných hodnot (prozření, osvícení, spatření pravého světa). Druhá edice celkově snižuje důraz na boj, obsahuje míň zbraní, nemá pravidla pro bojová umění, omezuje speciální bojové akce, naopak přidává víc možností magie a „temné nauky“ ovládané nadpřirozenými tvory. Měnily se i detaily v kosmologii a herním světě, ale druhá edice není nijak radikálně odlišná.

Základní pravidla druhé edice neobsahují magický systém. Ten byl přidán až později v rozšířeních Beyond the Boundaries a Heart, Mind and Soul.

Další verzí je třetí edice Kultu (2001), která opět přináší drobné změny a především začleňuje magii přímo do základních pravidel.

Obrázek

:arrow? Kult (3e) (2001)
Třetí edice hororové hry Kult, navazující druhou edici Kultu (1997), opět přenese hráče do gnostické alternativy současnosti, kde realita je iluze stvořená Demiurgem za účelem uvěznění lidstva. Postavy se snaží uniknout tím, že se stanou extrémně příčetnými nebo nepříčetnými – v obou případech se kolem nich začne „realita“ hroutit a ony konečně spatří skutečnou podstatu existence.

Třetí edice pokračuje v drobných změnách světa i pravidel, nejde o radikálně odlišné pojetí hry. Stylově se blíží okultnímu hororu. Jádrem pravidel opět zůstává dovednostní systém s bodovým nákupem a podhazováním hodnoty dovednosti na k20 a systém počítání (ne)příčetnosti, která může jít jak to záporu (nepříčetné, zlé postavy), tak do kladných hodnot (prozření, osvícení, spatření pravého světa). V téhle verzi hra už v základních pravidlech poprvé obsahuje kompletní magický systém (představený ve dvou rozšířeních pro edici druhou) se spoustou přidaných kouzel. Přibyly tzv. „okultní vědy“ (kabala, astrologie, numerologie...), které postavám dávají znalost Iluze a možnost z ní uniknout.

Nejdřív vyšla hráčská příručka Kult "Rumours" (2001) obsahující zjednodušená, neúplná pravidla. Následovala ji kniha Kult: Beyond the Veil (2001) s pravidly úplnými.

Hru vydalo anglicky francouzské nakladatelství, bohužel trpěla technickými problémy jako nepovedeným tiskem nebo neelegantním překladem. Neuspěla a byla brzy opuštěna. Rebootem se stal Kult: Divinity Lost (2018) postavený na radikálně jiném systému.

Obrázek

:arrow? Kult: Divinity Lost (2018)
Kult: Divinity Lost je reboot oceňovaného švédské hry Kult, hororového RPG ze současnosti. Jde v pořadí už o čtvrtou edici, tentokrát s úplně novým herním systémem a světem aktualizovaným tak, aby odpovídal dnešku. Odehrává se v současných velkoměstech, ovšem celý svět, který známe, je pouhou iluzí, kterou udržuje pohromadě víra. Za iluzí se skrývá temnější „realita“, ve které číhají monstra z nočních můr. Hráči představují postavy jako femmes fatales, samozvané vyhamače práva, umělce a novináře nebo tajné agenty, kteří pomalu odhalují pravdu.

Tato edice hry nově používá systém Powered by the Apocalypse. Používá pevnější postupy pro strukturování příběhu a vykreslování podrobností tak, aby hra budovala napětí a hororovou atmosféru. I spousta dalších pravidel (nestvůry, boj, duševní únava, zranění, temná tajemství...) je modifikovaná pro potřeby hororového prostředí. Pravidla na straně hráčů jsou jednoduchá a ustupují do pozadí, zatímco Gamemaster má dost pravidlových nástrojů na posouvání příběhu a zlepšování hry.
Odpovědět

Zpět na „Hry, systémy, světy“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host