[OSR] Doporučení OSR produktů (aneb Nejlepší OSR hry, ze všech!)
[OSR] Doporučení OSR produktů (aneb Nejlepší OSR hry, ze všech!)
Souhrnná diskuze ke všem OSR produktům, pro které asi nemá smysl zakládat vlastní diskuzi. Jestli se chcete podívat na anotace všech produktů, které k OSR zatím máme v databázi, koukněte sem a potom se proklikejte jednotlivými hrami.
Odkazy:
OSR hry v databázi
Produkty kompatibilní se starým D&D a OSR hrami
Samostatná diskuze věnovaná starému D&D a jeho čistým klonům
Naposledy upravil(a) eerieBaatezu dne 8. 12. 2020, 14:19, celkem upraveno 2 x.
- MarkyParky
- Příspěvky: 16381
- Registrován: 11. 8. 2011, 02:37
Re: [OSR] Doporučení OSR produktů (aneb Nejlepší OSR hry, ze všech!)
Hlásím se k zastáncům tohoto stylu zápisu modulů.
Doufám, že se bude šířit.
Vlastně se přiznávám, že jsem se dostal do stavu, kdy si z různých textů poznámky na hry přepisuji téměř přesně takhle (až na fonty a přepálené barvy).
K dokonalosti v přehledu už chybí jen indexování místností/lokací číslem stránky a pozicí na ní, místo dementního zvyku lineárně číslovat všechno od začátku modulu do konce jednou souvislou řadou a trochu širší záběr té mapy, aby vždy ukázala v méně výrazných barvách širší okolí.
Doufám, že se bude šířit.
Vlastně se přiznávám, že jsem se dostal do stavu, kdy si z různých textů poznámky na hry přepisuji téměř přesně takhle (až na fonty a přepálené barvy).
K dokonalosti v přehledu už chybí jen indexování místností/lokací číslem stránky a pozicí na ní, místo dementního zvyku lineárně číslovat všechno od začátku modulu do konce jednou souvislou řadou a trochu širší záběr té mapy, aby vždy ukázala v méně výrazných barvách širší okolí.
- Za tento příspěvek děkují uživateli MarkyParky tito uživatelé (celkem 2):
- kin, Muzzug
Re: [OSR] Doporučení OSR produktů (aneb Nejlepší OSR hry, ze všech!)
Já v tomhle souhlasím s Markusem a mám to i prakticky ověřený, že se stručnejma, celejma větama se mi líp pracuje. Tohle asi bude individuální.
BTW zrovna dodělávám refactoring Bubákova (Z)propadeného trpaslíka (převod do mojí sazby, zestručnění textu a přeformulování do jiný struktury popisu dobrodružství). Budu rád, když na to někdo mrknete a případně i vyzkoušíte, jak se vám podle toho vede hra.
Na příští nebo přespříští víkend vypíšu playtest - potřebuju před Gameconem vyzkoušet, jak dlouho se to hraje.
BTW zrovna dodělávám refactoring Bubákova (Z)propadeného trpaslíka (převod do mojí sazby, zestručnění textu a přeformulování do jiný struktury popisu dobrodružství). Budu rád, když na to někdo mrknete a případně i vyzkoušíte, jak se vám podle toho vede hra.
Na příští nebo přespříští víkend vypíšu playtest - potřebuju před Gameconem vyzkoušet, jak dlouho se to hraje.
- MarkyParky
- Příspěvky: 16381
- Registrován: 11. 8. 2011, 02:37
Re: [OSR] Doporučení OSR produktů (aneb Nejlepší OSR hry, ze všech!)
Dočetl jsem recenzi a dovolím si jednu poznámku, resp. dojem, který z toho mám (samozřejmě jsem nečetl to dobrodružství, jen recenzi).
Dobrodružství, které konečně rezignovalo na vytváření (zbytečných?) combat-ready situací, kterým se hráči vyhýbají, pže je nemají s křehkými postavami šanci vyhrát (beze ztrát), aby donutilo hráče věci řešit fištrónem a nebojově .... a rovnou je napsané tak, že tenhle přístup předpokládá v základu?
Dobrodružství, které konečně rezignovalo na vytváření (zbytečných?) combat-ready situací, kterým se hráči vyhýbají, pže je nemají s křehkými postavami šanci vyhrát (beze ztrát), aby donutilo hráče věci řešit fištrónem a nebojově .... a rovnou je napsané tak, že tenhle přístup předpokládá v základu?
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 20870
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Re: [OSR] Doporučení OSR produktů (aneb Nejlepší OSR hry, ze všech!)
Jo ale to není ten problém. Ten problém je, že když si to představím ve svém bytě, tak v ložnici je král, v kuchyni první revolucionáři, v obýváku druzí, na záchodě mám už tři měsíce zabedněnou lovkyni upírů a zatím jsem si jí nevšiml, jsem king všech upírů, ale vchod do bytu mi hlídá jezevčík, a když mi sem vlezou dobrodruzi, tak si s nima popovídám o mámě a slušně se s nimi rozloučím. Nedává to moc smysl a zpracování neodpovídá tomu, jak se to dobrodružství tváří (lidské oběti, zajatci porcovaní na orgány…)
EDIT: Jo a kde jsi viděl ty hráče, co se vyhýbají bojovým situacím, a půjčíš mi prosím nějaké?
EDIT: Jo a kde jsi viděl ty hráče, co se vyhýbají bojovým situacím, a půjčíš mi prosím nějaké?
- MarkyParky
- Příspěvky: 16381
- Registrován: 11. 8. 2011, 02:37
Re: [OSR] Doporučení OSR produktů (aneb Nejlepší OSR hry, ze všech!)
Vezmi modul pro 5+ level DnD5E, předhoď ho hráčům v OSE na 1. levelu, dej na prvním sezení hrrrr hrrr skupině TPK, a ono se to dostaví ...Markus píše: EDIT: Jo a kde jsi viděl ty hráče, co se vyhýbají bojovým situacím, a půjčíš mi prosím nějaké?
- Za tento příspěvek děkují uživateli MarkyParky tito uživatelé (celkem 2):
- Antharon, Vitus
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 20870
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Re: [OSR] Doporučení OSR produktů (aneb Nejlepší OSR hry, ze všech!)
Tohle jsem hrál, tak proč to rovnou nezrecenzovat.
Recenze: Tomb Robbers of the Crystal Frontier – western křížený s Eldary
Recenze: Tomb Robbers of the Crystal Frontier – western křížený s Eldary
Mabina karavana mezků vás zavede na Krystalické pohraničí, kde jsou skály i půda zbarvené do sytých odstínů prosakujících z průsvitných střepů, které na tenhle prokletý kraj dopadají z noční oblohy. Žijí tu jen zoufalí vyhnanci a uprchlíci. Na jedovaté obarvené půdě pěstují neduživé plodiny a chovají obří, napůl divoké vepře. Vidina bohatství sem ale láká lovce pokladů, kteří v krystalech spadlých z nebe hledají trhliny. Občas jsou plné zlata, mimozemských artefaktů nebo třpytivých drahokamů zvaných „okulity“, které slouží jako rezervoáry mystické moci.
Evergreenová otázka OSR scény zní: „Co je dobré dobrodružství, které hráče učí základům old schoolu?“ Přístupy se liší. Tomb of the Serpent Kings věc pojímá podobně jako videoherní tutorial, začíná nejjednoduššími krůčky a postupně otevírá nové možnosti. Volokarnovy katakomby (recenze tady) demonstrují, jak vytvořit „plnohodnotný“ drsný dungeon jen za pomoci standardních pokynů a obsahu ze základní příručky. Díra v dubu je úvod do té veselejší, rozvernější subsekce oldschoolového hraní. A právě recenzovaní Tomb Robbers of the Crystal Frontier představují vstup do „modernizovaného“ old schoolu stojící na neotřelých motivech a silném vizuálu.
Re: [OSR] Doporučení OSR produktů (aneb Nejlepší OSR hry, ze všech!)
Ahoj, pár rychlých postřehů za hráče (hrál jsem 3 sezení ze 4). Dobrodružství jako celek se mi líbilo, je to asi ideální na vstup do světa OSE, zahrnuje jak boj, tak i věci na logiku a přemýšlení + hledání nestadartních řešení a také nějaké frakce, resp. NPC. Jen "mate tělem", resp. počtem místností, a ani za 4 sezení jsme ho nedohráli, poslední sezení bylo trochu "turbo". Na poctivé dohrání je potřeba tak 5-6 sezení po 4 hodinách, případně méně, pokud by to hrála jedna skupina kontinuálně (to bylo specifikum našich her, že jsme se střídali, takže nastupovali často nováčci s 0 XP nebo jen pár za tu chvilku, co jejich druhá postava byla v dobrodružství).
Je poměrně hodně smrtné, i se svou životy naditou paladinkou na 2. úrovni jsem měl dost strach, co s ní zombie udělají ... dá se tam setkat třeba i s medvýrem apod. A je pravda, že jsme si zkomplikovali situaci tím, že jsme jedno NPC místo domluvy zkusili okrást a zabít (holt XP for gold v praxi . Některé částí hrobky jsou podle mě až příliš smrtné nebo rizikové - třeba místnost s vizemi, která na jednu stranu dává nápovědy a indicie, ale současně dává nějaké prokletí nebo na 1. level dost vysoké zranění.
Souhrnem vhodné dobrodružství pro start do OSE, u kterého je potřeba počítat, že ho nemusí dokončit první, možná ani druhá, ale až třeba třetí naházená postava
Je poměrně hodně smrtné, i se svou životy naditou paladinkou na 2. úrovni jsem měl dost strach, co s ní zombie udělají ... dá se tam setkat třeba i s medvýrem apod. A je pravda, že jsme si zkomplikovali situaci tím, že jsme jedno NPC místo domluvy zkusili okrást a zabít (holt XP for gold v praxi . Některé částí hrobky jsou podle mě až příliš smrtné nebo rizikové - třeba místnost s vizemi, která na jednu stranu dává nápovědy a indicie, ale současně dává nějaké prokletí nebo na 1. level dost vysoké zranění.
Souhrnem vhodné dobrodružství pro start do OSE, u kterého je potřeba počítat, že ho nemusí dokončit první, možná ani druhá, ale až třeba třetí naházená postava
Re: [OSR] Doporučení OSR produktů (aneb Nejlepší OSR hry, ze všech!)
Ja som tiež veterán s tromi sedeniami kryštalického pohraničia a mám pocit, že najväčším problémom bola geoda s 500 nemŕtvymi, kde sme tri sedenia ani neuvažovali, že sa ňou môže dať prejsť a jediná ďalšia spojnica bola tajná chodba, ktorú sme nenašli. Tak sme sa pohybovali hore dolu v predsieni dungeonu a nemali sme ani tušenie, že skutočná zábava nás čaká až hlbšie.
No a tam mi to dala pasca za 8 damage a ostal som prešpikovaný oštepmi, takže ma nešlo ani oživiť. Ale to je daň za zvedavé hranie hlúpej postavy.
Edit: hmm... A vlastne druhú postavu mi tuším zabila na jednu ranu Spící, takže tam som s tým tiež nemal moc čo robiť.
No a tam mi to dala pasca za 8 damage a ostal som prešpikovaný oštepmi, takže ma nešlo ani oživiť. Ale to je daň za zvedavé hranie hlúpej postavy.
Edit: hmm... A vlastne druhú postavu mi tuším zabila na jednu ranu Spící, takže tam som s tým tiež nemal moc čo robiť.
Moaaaar!!!! - [móur] - The provided level of material relevant to my interests is insufficient to meet my personal required needs.
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 20870
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Re: [OSR] Doporučení OSR produktů (aneb Nejlepší OSR hry, ze všech!)
Problém byl v tom, že jste do té velké místnosti jen nakoukli a vůbec se tam nešli podívat – až ve čtvrtém sezení jste zjistili, že tam vede relativně bezpečná cesta po římse. A to je zase způsobeno tím střídáním hráčů, kdy tu velkou místnost plnou zombií objevila první skupina, druhé skupině řekla „nechoďte tam“ a ta ji poslechla a brala to jako fakt. To jsou ty nezamýšlené důsledky formátu West Marches / otevřeného hraní. Kdyby to hráli normálně ti samí hráči, tak si myslím, že se takhle nezaseknete.
Bohužel se ukazuje, že takové věci jako hledání alternativních cest nebo tajných vchodů – nebo obecně schopnost pospojovat si různé indicie – jsou ve střídavé skupině problematické, protože se ti tam resetuje „paměť skupiny“.
Jinými slovy, z tohohle bych vinil formát hry, ne modul.
- MarkyParky
- Příspěvky: 16381
- Registrován: 11. 8. 2011, 02:37
Re: [OSR] Doporučení OSR produktů (aneb Nejlepší OSR hry, ze všech!)
Tohle se děje i v normálních skupinách.
Nejen, že se paměť skupiny resetuje, ale občas si paměť skupiny třeba i v sugeruje něco, co vůbec není pravda. Třeba na jednom sezení někdo vysloví nějakou hypotézu a na dalším vyplave, že je to ve skupinové paměti uloženo jako fakt. A naopak.
Nejen, že se paměť skupiny resetuje, ale občas si paměť skupiny třeba i v sugeruje něco, co vůbec není pravda. Třeba na jednom sezení někdo vysloví nějakou hypotézu a na dalším vyplave, že je to ve skupinové paměti uloženo jako fakt. A naopak.
Re: [OSR] Doporučení OSR produktů (aneb Nejlepší OSR hry, ze všech!)
No, ja som napriklad ani z mapky nevycital, ze tam ma byt nejaky ochoz. Myslel som si, ze otvorime dvere a hned sa na nas nahrnu. Pritom stacilo aby geodu osvetlovalo denne svetlo privedene krystalom z povrchu. Hraci by vydeli dvere na druhej strane a mali by motivaciu sa tam dostat.
Moaaaar!!!! - [móur] - The provided level of material relevant to my interests is insufficient to meet my personal required needs.
- Bifi
- Motivátor; Moderátor
- Příspěvky: 7484
- Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
- Bydliště: hanzové mesto Brémy
Re: [OSR] Doporučení OSR produktů (aneb Nejlepší OSR hry, ze všech!)
Myslíš miestnosť č. 10? Keď sa človek tej mape prizrie, je to zrejmé, že tam ochoz/rímsa je (ale tým, že je to prirodzená jaskyňa, môže to zaniknúť).Antharon píše: ↑28. 4. 2023, 12:11 No, ja som napriklad ani z mapky nevycital, ze tam ma byt nejaky ochoz. Myslel som si, ze otvorime dvere a hned sa na nas nahrnu. Pritom stacilo aby geodu osvetlovalo denne svetlo privedene krystalom z povrchu. Hraci by vydeli dvere na druhej strane a mali by motivaciu sa tam dostat.
"Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books." Play the worlds, not the rules
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre
Re: [OSR] Doporučení OSR produktů (aneb Nejlepší OSR hry, ze všech!)
Ale ty nevidis celu miestnost iba sa ti kusok odkryje a tam to taky zmysel nedavaloBifi píše: ↑28. 4. 2023, 12:28Myslíš miestnosť č. 10? Keď sa človek tej mape prizrie, je to zrejmé, že tam ochoz/rímsa je (ale tým, že je to prirodzená jaskyňa, môže to zaniknúť).Antharon píše: ↑28. 4. 2023, 12:11 No, ja som napriklad ani z mapky nevycital, ze tam ma byt nejaky ochoz. Myslel som si, ze otvorime dvere a hned sa na nas nahrnu. Pritom stacilo aby geodu osvetlovalo denne svetlo privedene krystalom z povrchu. Hraci by vydeli dvere na druhej strane a mali by motivaciu sa tam dostat.
Moaaaar!!!! - [móur] - The provided level of material relevant to my interests is insufficient to meet my personal required needs.
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 20870
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Re: [OSR] Doporučení OSR produktů (aneb Nejlepší OSR hry, ze všech!)
Nord je kontrarián a Waking of Willoby Hall se mu nelíbilo:
The Waking of Willowby Hall: důkaz, že na systému záleží
Díky za recenzi založenou na odehrání, to je vždycky fajn si přečíst. A je zajímavé vidět rozdílné názory. Modul jsem nečetl a nehrál, ale přijde mi, že máš pádné argumenty – například nemožnost mluvit s obrem, nemožnost mu husu vrátit, nemožnost tu husu cíleně hledat atd... To všechno skutečně zní problematicky. Stejně jako nutnost haluzit nějaké aktivity v minimalisticky popsaných místnotech.
Akorát teda...
The Waking of Willowby Hall: důkaz, že na systému záleží
Díky za recenzi založenou na odehrání, to je vždycky fajn si přečíst. A je zajímavé vidět rozdílné názory. Modul jsem nečetl a nehrál, ale přijde mi, že máš pádné argumenty – například nemožnost mluvit s obrem, nemožnost mu husu vrátit, nemožnost tu husu cíleně hledat atd... To všechno skutečně zní problematicky. Stejně jako nutnost haluzit nějaké aktivity v minimalisticky popsaných místnotech.
Akorát teda...
Nope, v tomhle je OSR nevinně, i svým okem suchopárného OSRaře považuju to, cos vypsal, za problematické. Narazil jsi totiž na tvorbu té nové, freeformové, minalistické sranda vlny (je to pro Knave, vlajkovou loď „moderního“ OSR) a třeba já s ní mívám přesně tyhle problémy – cool nápady, ale chybí tomu často důsledná implementace a je to spíš takové veselé pobíhání. (Nehorázně zobecňující odsudek, vím.)Můžeš mi samozřejmě namítnout: „Norde, ty uchoprde, jasně že ti to nefunguje, když to nehraješ jako OSR, ať už to znamená cokoliv.“
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 20870
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Re: [OSR] Doporučení OSR produktů (aneb Nejlepší OSR hry, ze všech!)
Konečně jsem si udělal čas, abych zjistil něco málo o Yoon Suin. Vytvořil jsem anotaci a MartinJ přidal podrobnější komentář. Tohle je jeden ze slavných „The Best of“ produktů rané oldschoolové scény. (Momentálně se chystá druhá edice.)
Yoon-Suin (2015)
Yoon-Suin (2015)
A komentář:Yoon-Suin je 320stránková kniha s podklady pro rozsáhlou sandboxovou kampaň v zemi Yoon-Suin, fantasy prostředí připomínající dávnou Indii, kraj prastarých záhad, opiového kouře, nevídaného luxusu i opulentní krutosti. Doplněk je určený pro původní D&D nebo jeho retroklony.
Kniha popisuje před 100 připravených dobrodružných lokací k rozmístění do mapy a spoustu tabulek náhodných setkání. Přináší bestiář unikátních tvorů, jako jsou samomumifikovaní mnichové, tekutí golemové nebo humanoidní svižníci. Rozšiřuje a adaptuje pravidla původního D&D například přidáním subsystémů pro jed, čaj, opium, obchod, božstva atd. Popisuje taky nové povolání krabočlověka.
MartinJ píše:Srdcová záležitost
*****
Kristepane, Yoon-suin je vlastně moje naprostá srdcovka. Asi nejevokativnější věc, co jsem kdy četl a použil, která dokáže vás a vaše hráče přenést do tak strašně krásného (nebo děsivého) světa, který je naprosto cizí a zároveň strašně srozumitelný a hratelný. Připravte se na to, že budu mluvit v superlativech, ale na jednu věc musím upozornit: takto "cizí" svět, a tím myslím opravdu nám evropanům cizí, ne divný, ne hororový, ale prostě cizí, vyžaduje velkou dávku buy-inu od hráčů, nechtěl bych to hrát s nikým, kdo ten koncept nebude milovat. Ale opravdu milovat.
Inspirativní čtení/hraní/poslouchání: Three Kingdoms (seriál, knihy, Total War hra). Aspoň pro mě.
Nikdy mě nebavilo procházet procesem tvorby světa, města, NPCs, frakcí, atp., jako v Yoon-Suin. Prošel jsem si tvorbou v Starforged, četl Ironsworn, ale to mi vždy přišlo jako proces. Yoon-Suin je až enormně otevřený kreativitě a hrozně pěkně ji podporuje. Všechno je tak trochu crazy, alespoň z mého evropského pohledu, a zároveň povědomé, protože asijskou kulturu mám rád. Až budu příště tvořit nějaký svět, tak i když bude "evropský" nebo jiný, vezmu do ruky Yoon-Suin a jen to přiblížím kulturním relacím, které chci řešit. Nejlepší na tom všem je, že marketingový claim "no game will be the same" se mi zdá pravdivý.
Nemohu jinak, než zcela vynachválit kreativitu a možnosti generátorů, které Yoon-Suin nabízí. I když vás asijská kultura vůbec nezajímá, stojí za to to číst už jen pro inspiraci. Fakt. Každému vypravěči to vřele doporučuji.
A teď objektivněji hodnotitelné věci - layout. Yoon-Suin je v netradičním horizontálním formátu a skvěle ho využívá. Maximum informací na jedné stránce, tabulky které se dají vytisknout v případě PDF verze na jednu stránku, centralizované informace. Nikdy jsem neměl pocit, že musím po něčem pátrat, něco si domýšlet. Pokud nebyla odpověd na stránce 136, tak byla na 137. Nikdy jsem neměl potřebu přelistovávat. Dané je to samozřejmě i tím, že Yoon-Suin nenabízí systém, "pouze" setting - ale do detailu zpracovaný (resp. volitelné a detailně zpracované části, které můžete ale nemusíte vkladát) a velmi kompatibilní s OSR-like věcmi.
Strašně by se mi líbilo, kdyby to bylo o něco víc grafické a vizuálně evokativní - ale to je možná můj problém, rád pracuji s obrázky. V OpenAI době bych asi některé popisky z knížky přepsal do AI generátoru obrázků, abych to nemusel vymýšlet, ale nějaký umělecky konsistentní artwork by dílu hrozně pomohl.
Opravdu nemohu na Yoon-Suin najít jedinou věc hodnou kritizování. I kdybyste se nechystali hrát hru ve fantasy Asii, tak je to natolik inspirativní, že stojí za to si přečíst alespoň PDF. Pokud mi někdo bude chtít udělat radost na vánoce nebo podobnou tradici, tak mi sežene print. Fantastické dílo, rád bych tomu něco vytknul, ale kromě absence artworku (a není to spíš výhoda?!) nemám co.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 hosti