[OSR] [CZ] Old School Essentials (OSE)

Diskuze o hrách, které se vracejí k herním stylům D&D v 70. letech.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

[OSR] [CZ] Old School Essentials (OSE)

Příspěvek od Markus »

ObrázekObrázekObrázekObrázek

:arrow? Anotace v Databázi
:arrow? Domovská stránka Old School Essentials na Mytagu

Retroklon pravidel Basic/Expert D&D. V roce 2022 vyšel v češtině.
Old-School Essentials (OSE) jsou retroklon jedné z verzí prapůvodní fantasy hry na hrdiny, Basic Dungeons and Dragons (konkrétně její varianty Basic/Expert neboli B/X). Pravidla existují ve dvou různě obsáhlých variantách. Classic Fantasy je „čistá“ varianta základních pravidel tvořená jen obsahem převzatým z Basic D&D. Advanced Fantasy je r ozšířená varianta základních pravidel, která obsahuje veškerý obsah varianty Classic Fantasy, navíc ještě rozšířený o spoustu obsahu převzatého z Advanced D&D.
Herní pomůcky:
:arrow? Deníky, zástěna, různé pomůcky, varianty pravidel
:arrow? SRD - online verze pravidel na Mytagu

Varianty pravidel:
:arrow? Položkové zatížení – inventář založený na řádcích; stáhněte si na Mytagu speciální deníky
:arrow? Rychlé vybavení - rychlejší systém výběru vybavení pro postavy
:arrow? Posuzování zlodějských dovedností - jak vyhodnocovat zlodějské dovednosti
:arrow? Bojové talenty - volitelné pravidlo, které dává povolání bojovníka něco navíc
:arrow? Pokročilý kouzelník
- volitelná pravidla pro kouzelníky z OSE Advanced Fantasy (pravidla převzatá z 1. edice AD&D)
:arrow? Morálka a muži – podrobnější systém pro verbování družiníků a práci s nimi

Nová povolání:
:arrow? Mág, Lesní elf, Pán šelem, Chodec, Houbník, Mystický bard

Česky dostupná dobrodružství: (přehled i těch anglických najdete v Databázi)
Oficiální pro OSE: K. O. S. – knihovnička old schoolu: Česká komunita: Dobrodružství pro D&D 5e opatřená konverzí pro OSE: :?: S drobnými úpravami jsou s OSE kompatibilní všechny moduly vyšlé pro jakékoli jiné retroklony a varianty starého D&D. Viz seznam.

Další materiály:
:arrow? Bestiář AD&D 2e – Český překlad bestiáře pro AD&D 2e. Je sice pro jinou hru, ale kompatibilní. Skoro 400 stran materiálů!

Zajímavé odkazy a informace (budu doplňovat):
:arrow? Principia Apocrypha - knížečka zenových rad pro hraní oldschoolových her
:arrow? Markusův blog Zpátky do dungeonu – spousta článků o old-schoolu, vč. zápisů z her a rad, jak na to (viz přehled článků)
:arrow? Epizoda podcastu Dinosaurium obskurních světů o OSE
:arrow? Původní organizační diskuze k překladu OSE (teď zamčená)

Materiály pro tvůrce a překladatele:
:arrow? Český překladový klíč (glosář)

Errata:
:arrow? str. 30 – Půlčíkovy hlavní vlastnosti jsou obratnost a síla. Později v textu je zmíněna „inteligence“ - má být „obratnost“.
:arrow? str. 56 - Konkurence: „Družiník může souhlasit s nižší mzdou, když se o práci uchází víc zájemců, naopak může žádat nižší mzdu, když nemá konkurenci.“ Místo druhého „nižší“ má být „vyšší“. :roll:
:arrow? str. 131, rámeček vpravo nahoře, poslední bod: „Pokud je zasažená VTZ stejná nebo nižší než protivníkova VTZ,
útok zasáhne.“ Má být vyšší.
:arrow? str. 135, tabulka útoků, nahoře vlevo: „TZ nestvůry“ má být „KŽ nestvůry“. (Na předsádce vzadu knihy je to správně.)
Přílohy
Old School Essentials - glosář.xlsx
(22.58 KiB) Staženo 70 x
Za tento příspěvek děkují uživateli Markus:
HeadShot
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16376
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: [OSR] [CZ] Old School Essentials (OSE)

Příspěvek od MarkyParky »

Oboje pro mě jsou totožný problém.

A pak teda už se jen rozhodnu, jestli druhý týpek spíš pomáhá - a pak ať si hodí oba a stačí když uspějí všichni.

A nebo je k otevření potřeba plnohodnotného úsilí víc týpků - a pak teda musí hodit všichni (resp. chci tolik úspěchů, kolik tak lidí dle mého potřebuje uspět).

Tak jako tak, je to vyrážejí dveří, resp. hod na vyrážení dveří používám u všech siláckých způsobů, kterými se překonává nějaká překážka blokující cestu.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [OSR] [CZ] Old School Essentials (OSE)

Příspěvek od Markus »

Aktualizované plány pro OSE potom, co Wizardi vycouvali z odvolávání licence:
  • We will continue publishing and reprinting Old-School Essentials in its current form.
  • We will continue publishing new adventures and supplements for Old-School Essentials in its current form.
  • We no longer feel it will be necessary to make a revised version of Old-School Essentials.
  • Dolmenwood will be published as a standalone game, with a slightly tweaked OSE ruleset, customised and expanded to enhance the flavour of the setting and streamlined to be an easy-to-learn introduction to old-school play.
  • None of the tweaks, streamlining, or extras in Dolmenwood will affect Old-School Essentials.
Nakonec asi nejlepší z obou světů. Koupím si Dolmenwood a ty změny, co se mi budou líbit, si sám backportuju do OSE.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [OSR] [CZ] Old School Essentials (OSE)

Příspěvek od Markus »

Vzpomněl jsem si náhodně na šikovný zdroj materiálů pro české OSE, a to je

:arrow? Český překlad bestiáře AD&D 2e

Je to sice bestiář pro jinou hru, ale AD&D i Basic D&D (předloha OSE) jsou ve statistikách nestvůr víceméně plně kompatibilní. Trochu se liší o +1 nebo –1 hodnoty zbroje humanoidů, ale to nemá smysl řešit. Pak se může stát, že AD&D bude odkazovat na kouzla, co s OSE neexistují atd. Jsou to drobnosti, nic zásadního.

I kdybyste nepoužívali herní statistiky, tak ten bestiář je plný doprovodných textů k nestvůrám, které mluví o jejich vzhledu, chování, „ekologii“, taktice atd. OSE je v tomhle rozměru velmi strohé, takže jako zdroj inspirace to může posloužit dobře, třeba kdybyste si chtěli přečíst něco o životě gnollů nebo vás zajímaly třeba podrobnosti o upírech, dracích nebo lykantropech. Skoro 400 stran materiálů!
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [OSR] [CZ] Old School Essentials (OSE)

Příspěvek od Markus »

Progress update o Dolmenwoodu. Kickstarter by měl být v létě.

Tohle vás ale možná bude zajímat:
The overall process has been one of integrating the Old-School Essentials rules into the Dolmenwood Player's Book, infusing them with the flavour of the setting, and streamlining, clarifying, and expanding as appropriate. I'm placing a strong focus on adding introductory and explanatory material, directly melding in the kind of old-school play advice that new players usually have to dig up in forums or blog posts. The Dolmenwood Player's Book forms not only a complete guide to playing in Dolmenwood games, but also to the old-school style of gaming in general.
Za tento příspěvek děkují uživateli Markus tito uživatelé (celkem 3):
Bifi, MarkyParky, Kulhy
Uživatelský avatar
Rillae
Příspěvky: 490
Registrován: 9. 8. 2018, 11:37
Bydliště: Waterdeep

Re: [OSR] [CZ] Old School Essentials (OSE)

Příspěvek od Rillae »

Markusi, budeš překládat Tome of Essential Horrors, až bude venku? Víš, že dobrejch monster není nikdy dost
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [OSR] [CZ] Old School Essentials (OSE)

Příspěvek od Markus »

Spíš ne. Aktuální plán je navršit dostatečný počet dobrodružství a potom udělat Advanced OSE. To je taky plný nových nestvůr. :) Ale potrvá, než se k tomu vůbec dostanu, překládání OSE je nevýdělečný projekt, takže to nemá úplně prioritu. A co bude dál za Advanced, to říct nedokážu. Ale osobně tíhnu k dobrodružstvím, ne k bestiářům.
Za tento příspěvek děkují uživateli Markus tito uživatelé (celkem 2):
ShadoWWW, HeadShot
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [OSR] [CZ] Old School Essentials (OSE)

Příspěvek od Markus »

Před pár dny Gavin zveřejnil přehled toho, jak budou vypadat pravidla Dolmenwoodu a co v nich bude pozměněné.

Vybírám:
Classes

Cleric: 3 holy orders, each granting a special ability. (The orders of St Faxis, St Sedge, and St Signis.)
Enchanter: An innate wielder of fairy magic.
Fighter: Combat talents.
Friar: A wandering holy spell-caster with spells from level 1, turning undead, and abilities around foraging and herbs.
Hunter: (Variant ranger / beast master, adapted to Dolmenwood.) A wilderness warrior with the ability to track and attract an animal companion.
Knight: (Variant knight, adapted to Dolmenwood.) A heavily armoured warrior in the service of one of Dolmenwood’s 8 noble houses: House Guillefer, House Harrowmoor, House Hogwarsh, House Malbleat, House Mulbreck, House Murkin, House Nodlock, House Ramius.
Magician: (Renamed magic-user.) Table of starting spell books, each containing 3 thematic spells.
Minstrel: (Variant bard, adapted to Dolmenwood.) An adventuring musician and poet with the ability to enchant with music and recognise monsters from folklore.
Thief: d6 skill system, including optional rules for customising skill progression, Use of all skills greatly clarified.
Klerik už v základu skinovaný podle boha; bojovník už v základu má bojové talenty; zloděj je převedený na k6 dovednostní systém.
Adventuring

Introductory guidelines around successful adventuring and the procedures of play.
Slot-based encumbrance option.
Clarified and expanded rules around general adventuring hazards and challenges, including expanded rules for finding food in the wild, starvation, jumping, swimming, etc.
Easy-to-use overland travel system based on daily Travel Points.
Rules for finding hidden features in wilderness hexes.
Procedures for camping in the wilds.
Procedure for settlement exploration and downtime, including lifestyle expenses and guidelines for common town services.
Expanded options for dungeon exploration, including rules for travelling along safe paths, sleeping in the dungeon, food in dungeons, and exiting the dungeon.
Clarified combat sequence, noting where actions like turning undead and using magic items occur.
Explanation of declared actions in combat.
Optional extra combat rules for Attacking With Two Weapons, Charging Into Melee, Death’s Door, Missile Fire Into Melee, Parrying, Pushing, Splash Weapons, Switching Weapons.
Full example of play and combat.
Samé dobré věci. Vypadá to, že se nekoná revoluce, ale evoluce – začištění OSE a doplnění nových postupů z blogosféry, čili přesně to, co s tou hrou beztak sám dělám, když ji hraju.

Začal jsem se na to těšit... a začínám litovat, že nebude defaultní generické OSE v téhle modernizované variantě. Nebo bude?
Za tento příspěvek děkují uživateli Markus:
kin
Uživatelský avatar
Muzzug
Příspěvky: 372
Registrován: 28. 10. 2009, 10:23
Bydliště: Brno

Re: [OSR] [CZ] Old School Essentials (OSE)

Příspěvek od Muzzug »

Mám pocit, že nakonec psal že OSE se předělávat nebude. Jak se věci kolem OGL uklidnily, tak to už přestalo dávat smysl.

Ale kdo ví.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [OSR] [CZ] Old School Essentials (OSE)

Příspěvek od Markus »

Něco se chystá
Gornate.jpg
Jižné od kouřem začazených stěn města Mur se mezi dvěma horskými hřebeny táhne nezkrocený hvozd. Jeho jmenovec, nesmrtelný netvor zvaný Gornat, nebyl spatřen, co lidská paměť sahá, i bez toho však les skrývá mnohá nebezpečenství. V končinách rozdělených řekami a pohořími se prohánějí loupežníci a lidožravé nestvůry, nacházejí se tu opuštěné letohrádky i záhadné rozvaliny. Měšťani vyrážejí do hvozdu jen vzácně, ovšem v posledních dnech vyjádřili tři hodnostáři zájem o sponzorování strastiplné, leč lukrativní výpravy. Stát se sluhy tří pánů může být na jedno dobrodružství příliš, nicméně vynalézaví dobrodruzi, kterým bude přát štěstí, by se z Gornatovu hvozdu mohli… vrátit (bohatí)!

Gornatův hvozd je dobrodružství pro postavy na 3. až 5. úrovni v Old-School Essentials. Dobrodruzi se vypravují do záhadného hvozdu plného pozůstatků po dávných civilizacích, podivných obyvatel a přírodních divů.

Modul inspirovaný klasickým gamebookem V bažinách škorpiónů ukazuje, jak může být strukturované dobrodružství v divočině. Volí k tomu strukturu „pointcrawlu“ – více než 40 přírodních lokací pospojovaných cestami, pěšinami nebo vodními toky. Některé z nich se navíc otevírají do dalších sub-lokací, několika minidungeonů a jednoho většího dobrodružného místa (vila se zhruba 30 popsanými místy).
  • Dobrodružství v divočině ve formě „pointcrawlu“ se 43 lokacemi.
  • Jedno větší dobrodružné místo se 29 lokacemi.
  • Pět dalších minidungeonů.
  • 8 nových kouzel a 4 nové kouzelné předměty pro OSE, adaptované z AD&D.
Překlad hotov, budeme tisknout.
Za tento příspěvek děkují uživateli Markus tito uživatelé (celkem 3):
MarkyParky, Ota, strucky
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [OSR] [CZ] Old School Essentials (OSE)

Příspěvek od Markus »

Právě vyšel druhý překlad dobrodružství ze série KOS, Gornatův hvozd. Ke koupi na Imagu.

A tady je moje recenze:

Obrázek

:arrow? Recenze: Gornatův hvozd (The Forest of Gornate) – ztraťte se v bájném hvozdu plném nástrah
Právě v českém překladu vychází Gornatův hvozd (ke koupi tady), dobrodružství pro OSE s označením „K. O. S. 2“. Dvojka je fajn – znamená, že „Knihovnička old schoolu“ už není jenom jeden osamělý titul, ale můžeme ji považovat za (začínající) sérii. Jelikož jsem ten, kdo tituly do série vybírá a překládá, pojďme si říct, co je jejím cílem… a plynule přejít k představení nového dobrodružství.

Loni v létě vyšel překlad OSE, retroklonu starého Basic Dungeons & Dragons (ve verzi B/X), což je pěkné, ale jak už jsem říkal jinde – oldschoolový styl hraní nemůžete pochopit z pravidel. Zásadní složkou je totiž design dobrodružných modulů, a dokud neuvidíte dobré oldschoolové moduly, neviděli jste old school. Pročež série K. O. S. jako můj pokus o sestavení ediční řady dobrých příkladů.

Zatímco první dobrodružství Volokarnovy katakomby představuje standardní herní režim starého D&D – čili dungeon – a ukazuje, jak sestavit dobrý dungeon jen pomocí zcela standardních postupů, standardních nestvůr a standardních pokladů popsaných v pravidlech, Gornatův hvozd se pouští do herního režimu, který žádná edice starého D&D nikdy uspokojivě nevyřešila, dokud v rámci old-school renesance nepřišli noví tvůrci a nepodívali se na starou hru novýma očima – dobrodružství v divočině.
Za tento příspěvek děkují uživateli Markus:
Bifi
Uživatelský avatar
Ota
Příspěvky: 642
Registrován: 6. 6. 2007, 16:17
Bydliště: KrPole

Re: [OSR] [CZ] Old School Essentials (OSE)

Příspěvek od Ota »

Zatím statečně držím bobříka Nečtení, abych si "nevyspoiloval" případné dohrávání tohoto modulu, nicméně zajímá mě, zda bude v budoucnu možnost si modul koupit v PDF (protože se svou skupinou bychom jej hráli v ZZ a mám rád změněná čísla napsaná rovnou v textu).
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [OSR] [CZ] Old School Essentials (OSE)

Příspěvek od Markus »

Ono už to jde jako „pay what you want“ na Mytagu. Zapomněl jsem přidat odkaz, napravím.
Za tento příspěvek děkují uživateli Markus:
Ota
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [OSR] [CZ] Old School Essentials (OSE)

Příspěvek od Markus »

Mytago se rozjelo. Vycházejí česky dvě přeložená dobrodružství, původně pro D&D 5e, ale obsahují i konverzi do OSE.

Obrázek

:arrow? Anabáze pouštního anděla



Obrázek

:arrow? Útěk z Divukraje


Mají slušné recenze na Tenfootpole: Útěk z Divukraje je "no regerts“ a Anabáze je "The Best". Originál je původně psaný pro D&D 5e, obsahuje i jakousi konverzi do „obecného OSR“ (což je takové to vágní neurčité cosi s desetinou statistik, které by měla mít plnonohodnotná konverzce). Do českého překladu jsem udělal poctivou konverzi přímo pro OSE, která zohledňuje všechny herní statistiky, používá správná kouzla atd.

Jenom mám potřebu upozornit, že je to pořád viditelně pětkové dobrodružství a používá to pětkový design – čili je to v zásadě lineární a příběhové. I když je to příjemně „location based“ a otevřenější, nečekejte žádné old school sandboxy.
Uživatelský avatar
Rillae
Příspěvky: 490
Registrován: 9. 8. 2018, 11:37
Bydliště: Waterdeep

Re: [OSR] [CZ] Old School Essentials (OSE)

Příspěvek od Rillae »

Markus píše: 19. 5. 2023, 08:57 Spíš ne. Aktuální plán je navršit dostatečný počet dobrodružství a potom udělat Advanced OSE. To je taky plný nových nestvůr. :) Ale potrvá, než se k tomu vůbec dostanu, překládání OSE je nevýdělečný projekt, takže to nemá úplně prioritu. A co bude dál za Advanced, to říct nedokážu. Ale osobně tíhnu k dobrodružstvím, ne k bestiářům.
Whisper & Venom?
Beware the Yule Cat?
•Player's guide a startovní dobrodružství pro Northlands Saga, až bude konečně venku? (Plus další dobrodružství tak, jak je budou vydávat?
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [OSR] [CZ] Old School Essentials (OSE)

Příspěvek od Markus »

To popravdě nedokážu odpovědět, tak daleko do budoucna nevidím (a tyhle tituly neznám). Co mám aktuálně obmyšlené:

Všechno od Necrotic Gnome, což znamená primárně dobrodružství. Z pěti oficiálních máme zatím přeložená dvě, tj. tři ještě chybí. Mezitím Gavin asi vydá Adventure Anthology I a Adventure Anthology II, taky silný adept na překlad. Pak tam někde časem číhá Advanced OSE, potažmo ziny Carcass Crawler.

Mezitím myslím vyjde Dolmenwood a můžeme se ptát, jestli mu nedat prioritu. :)

Pro sérii K.O.S mám momentálně dohodnuté čtyři moduly od Gábora a kamarádů. Zatím vyšly dva. Co do té série zařadit dál, zatím nevím, ale citelně mi tam chybí nějaký hexcrawlový svět ve stylu generické fantasy, do kterého by všechny ty publikované moduly šly zasadit.

Uvažovat, co dál, je otázkou několika let. :)
Odpovědět

Zpět na „Old School Renesance (OSR)“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 hosti