Co lidi na tom OSR vidí?
Re: [článek] Co je old-school renesance?
Ty mě pořád nechápeš! Nechci hrát old school v páté edici (byť tu zároveň vedu akademickou debatu na téma, jak by to šlo ).
Řekl jsem, že sandbox není old school, takže jde hrát (beze změň dle pravidel 5e).
Řekl jsem, že průzkum není old school...
Používání player skillu není výhradně old school...
Souboje nejsou definitivně old school.
Nejde mi o to, abys mi vyjmenoval, proč nejde hrát v 5e old school (řekl jsem, že taková snaha nedává ani smysl), maximálně jako designové cvičení, jde mi o to, abys uznal, že výše uvedené prvky nejde hrát výlučně v old schoolu a na 5e nemusíš nic měnit, abys je hrál (byť "neoldchoolově" - ať už to znamená cokoli...)
Řekl jsem, že sandbox není old school, takže jde hrát (beze změň dle pravidel 5e).
Řekl jsem, že průzkum není old school...
Používání player skillu není výhradně old school...
Souboje nejsou definitivně old school.
Nejde mi o to, abys mi vyjmenoval, proč nejde hrát v 5e old school (řekl jsem, že taková snaha nedává ani smysl), maximálně jako designové cvičení, jde mi o to, abys uznal, že výše uvedené prvky nejde hrát výlučně v old schoolu a na 5e nemusíš nic měnit, abys je hrál (byť "neoldchoolově" - ať už to znamená cokoli...)
- eerieBaatezu
- Příspěvky: 10153
- Registrován: 16. 9. 2007, 11:55
Re: [článek] Co je old-school renesance?
My hráli 2e, tu už Gygax nepsal. Koukám, že jsou tam iniciativě věnovány 4 stránky!
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 21017
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Re: [článek] Co je old-school renesance?
York totiž operuje s termínem „old school“ jinak než všichni okolo, na to pozor.
EDIT: Konstruktivněji: viz článek odkazovaný v záhlaví. Když York říká „old school“, tak tím podle mě myslí nějaký ten novější myšlenkový proud „zobecnělého“ old schoolu abstrahovaného od D&D, tj. v zásadě nějaké filozofické principy přenosné napříč hrami.
EDIT2: Což dělá bordel, pokud se tu všichni bavíme o starém D&D a York ne.
Re: [článek] Co je old-school renesance?
Však jsem ti na to vyjasnění odpovídal o pár příspěvků vejš, ale klidně to zopakuju - jelikož jsi neměl na mysli oldschoolový hraní, tak samozřejmě dává perfektní smysl hrát to v pátý edici. Nehledě na to ale dosavadní diskuse aspoň z mojí strany o hraní oldschoolu v pátý edici byla, protože jsem tě špatně pochopil.
Re: [článek] Co je old-school renesance?
Což dokazuje, že ADnD je v tomhle víc old school Ale hlavně, že tenkrát byli autoři, co se iniciativy týká, daleko iniciativnějšíeerieBaatezu píše: ↑7. 3. 2023, 14:03 My hráli 2e, tu už Gygax nepsal. Koukám, že jsou tam iniciativě věnovány 4 stránky!
Takže nějakou filozofii v Principii, Primerech a tak.
- MarkyParky
- Příspěvky: 16476
- Registrován: 11. 8. 2011, 02:37
Re: [článek] Co je old-school renesance?
Jezus: To co je v DnD5E právě je sekvenční iniciativa.
ODnD, potažmo OSE ji naopak nemá (jen to má blbě popsané).
ODnD, potažmo OSE ji naopak nemá (jen to má blbě popsané).
- MarkyParky
- Příspěvky: 16476
- Registrován: 11. 8. 2011, 02:37
Re: [článek] Co je old-school renesance?
Wow, to moje houserule pro KŠM je velmi blízko tomu Gygraxovskému výkladu
Re: [článek] Co je old-school renesance?
Jako že to tvůrce někde vysvětlil, jak to myslel?MarkyParky píše: ↑7. 3. 2023, 14:37 Jezus: To co je v DnD5E právě je sekvenční iniciativa.
ODnD, potažmo OSE ji naopak nemá (jen to má blbě popsané).
- MarkyParky
- Příspěvky: 16476
- Registrován: 11. 8. 2011, 02:37
Re: [článek] Co je old-school renesance?
Jako že pokud to chceš pochopit, tak místo rulelawyeření nad textací z OSE, které už samo o sobě je parafrází, ti nezbyvá než:
- zapomenout na anachronismy jako "iniciativa určuje pořadí v jakém se hraje", což je koncept o pár (možná až deset?) let starší než ODnD a místo toho si dát research, jak se tenkrát hrálo
- nebo věřit lidem, co už si tuhle práci dali a nějak to už mají zpracované
S dodatkem, že když budeš trochu trpělivý, tak ti třeba v příštích pár dnech i něco najdu a ocituju.
Ale jestli tě to nezajímá a chceš radši vyhrát debatu rulelawyeřením, tak mi dej vědět, ušetří mi to spoustu času a radši se na to vyprdnu.
EDIT: Abych nebyl úplně bez zdrojů, tak:
- mě to docvaklo při čtení chainmailu
- první výpravy v OSE jsem si říkal, že se na to vykašlu a zkusím to vést sekvenčně, jako v DnD5E (tedy vlastně podle té rulelawyerské interpretace Tebou citované části pravidel v kombinaci s volitelným pravidlem o modifikací podle DEx a individuálním pořadí). Viděl jsi sám, jak rychle jsem z toho vycouval, že to tu hru rozbije.
- zapomenout na anachronismy jako "iniciativa určuje pořadí v jakém se hraje", což je koncept o pár (možná až deset?) let starší než ODnD a místo toho si dát research, jak se tenkrát hrálo
- nebo věřit lidem, co už si tuhle práci dali a nějak to už mají zpracované
S dodatkem, že když budeš trochu trpělivý, tak ti třeba v příštích pár dnech i něco najdu a ocituju.
Ale jestli tě to nezajímá a chceš radši vyhrát debatu rulelawyeřením, tak mi dej vědět, ušetří mi to spoustu času a radši se na to vyprdnu.
EDIT: Abych nebyl úplně bez zdrojů, tak:
- mě to docvaklo při čtení chainmailu
- první výpravy v OSE jsem si říkal, že se na to vykašlu a zkusím to vést sekvenčně, jako v DnD5E (tedy vlastně podle té rulelawyerské interpretace Tebou citované části pravidel v kombinaci s volitelným pravidlem o modifikací podle DEx a individuálním pořadí). Viděl jsi sám, jak rychle jsem z toho vycouval, že to tu hru rozbije.
Naposledy upravil(a) MarkyParky dne 7. 3. 2023, 15:28, celkem upraveno 2 x.
- Bifi
- Motivátor; Moderátor
- Příspěvky: 7506
- Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
- Bydliště: hanzové mesto Brémy
Re: [článek] Co je old-school renesance?
Objavujete teplú vodu. ODnD má Appendix N s literárnymi vplyvmi. Samozrejme je medzi nimi aj Tolkien, ale aj hromada vecí, ktoré dnes už nie sú známe alebo sú znovuobjavované. Ja som si dal tú prácu, že som veľa z nich prečítal. Takto sa dajú vysledovať prvky ako presvedčenie a poriadok vs. chaos (Poul Anderson - Three Hearts and Three Lions, 1961), žánrové ladenie do weird postapo SF s mágiou (Lanier, Vance, Wolfe, Wagner), megadungeony (The Axe of Labrys, čiastočne aj Howard, Poe a Peake), magický systém (Vance, Merritt), žáner pikaresky (Vance), mnohé príšery (napr. sliz je od Laniera), chrámy príšerných bohov (Lovecraft, Wagner, Howard, C.A. Smith, Leiber) a pod. Elfovia nie sú len z Tolkiena, ale aj z toho Andersona (Broken Sword, Three Hearts...). Ďalšími vplyvmi boli britské Hammer horory, mytológia/rozprávky rôznych kultúr a tiež história (napr. El Cid).Jezus píše: ↑6. 3. 2023, 14:03 AFAK opravdu došlo ke smíchání Tolkiena (hlavně inspirace lóru, temných bytostí, chaosu/řádu - byť Tolkien tomu asi říkal jinak a není to jen jeho vynález) a pulpu, který si ale místy inspiraci z Tolkiena taky bral.
Takže máš kočkopsa v podobě stoletého elfa, který neví co lepšího, než vlézt do smrduté kobky plné pastí, aby odtamtud vytáhnul zlato, jinak se nenaučí kouzlit
Na druhé straně to fungovalo a dává to smysl - jednak jsi měl trh v podobě lidí, co četli ten pulp (mnohem víc než dnes), jednak to více odpovídá původní idei prolézání (prohledávání) hradů, jeskyň a žalářů. Těch totiž v Tolkienovi moc není (a rozhodně tam není popisován jejich složitý průzkum).
Existujú k tomu dokonca štúdie (napr. Bebergal & Crispin).
"Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books." Play the worlds, not the rules
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre
Re: [článek] Co je old-school renesance?
Marky:Však jo, pokorně jsem přiznal, že jsem chybně zaměnil text v OSE za ten originální ODnD. Ten je předpokládám správně - nebo k němu za ta léta existuje osvětlující text od autora nebo alespoň spolutvůrce. (Zde mi stačí říct, ano, existuje, abych přestal předpokládat a věděl s jistotou ).
Pak by mě zajímalo, zda se někdo z OSE obtěžoval vysvětlit to své pochybení (protože je to prostě popsáno chybně). Znovu předpokládám, že ano, minimálně někde určitě koluje autorský příklad. Zde opět v zásadě věřím, že když řeknete ANO, tak proto, že jste ho četli (nemám důvod vám to nevěřit).
I tak bych ho rád viděl (klidně časem), protože například nevěřím ve 100% Markusovu paměť a bias (který mám teď podle tebe sám odložit) je sviňa.
Opět totiž řeším dvě roviny:
a) ODnD mělo složitou iniciativu a kolo po vrstvách, což v boji celkem hezky funguje, když si na to zvykneš, a to nezpochybňuju. (Po té, co mě Markus opravil).
b) OSE to převzalo a špatně napsalo. V českém překladu je to tak vlastně taky špatně zapsáno (což může zajímat Markuse), protože 1. 2. 3. prostě objektivně znamenají sekvenci. Samozřejmě se nikdo neobtěžoval příkladem, kde by byla vidět chyba v zápisu, ale doložilo by se, jak to někdo myslel (protože moudrost OSE je metafyzická a v mnohém podobná zen budhismu, takže po ní musíš pátrat).
Reálně by ale měl existovat nějaký FaQ, kde to autor vysvětlil. Samozřejmě se po něm můžu podívat sám. Ale předpokládám, že vy, jako větší znalci, víte, kam zhruba sáhnout - takže budu rád, když to (časem) uděláte, protože mi ušetříte čas (a vás to bude stát menší množství času a bude vám to do budoucna užitečnější pro případného dalšího rejpala).
Bifi: Díky, za doplnění. I proto jsem posílal Markuse jinam, kde se mu dostane přesnější a erudovanější odpovědi. (Jinak ale myslím, že já nic neobjevoval. Vysvětloval jsem to, co ty, akorát mé AFAK nebylo tak hezky ozbrojované. Nicméně je fakt, že s tím řádem/chaosem jsem u Tolkiena přestřelil, ten má fakt spíš blíže ke klasičtějšímu pojetí dobra a zla, byť podávané jako konflikt stínu a světla /ale to je na delší filozofickou debatu/).
Pak by mě zajímalo, zda se někdo z OSE obtěžoval vysvětlit to své pochybení (protože je to prostě popsáno chybně). Znovu předpokládám, že ano, minimálně někde určitě koluje autorský příklad. Zde opět v zásadě věřím, že když řeknete ANO, tak proto, že jste ho četli (nemám důvod vám to nevěřit).
I tak bych ho rád viděl (klidně časem), protože například nevěřím ve 100% Markusovu paměť a bias (který mám teď podle tebe sám odložit) je sviňa.
Opět totiž řeším dvě roviny:
a) ODnD mělo složitou iniciativu a kolo po vrstvách, což v boji celkem hezky funguje, když si na to zvykneš, a to nezpochybňuju. (Po té, co mě Markus opravil).
b) OSE to převzalo a špatně napsalo. V českém překladu je to tak vlastně taky špatně zapsáno (což může zajímat Markuse), protože 1. 2. 3. prostě objektivně znamenají sekvenci. Samozřejmě se nikdo neobtěžoval příkladem, kde by byla vidět chyba v zápisu, ale doložilo by se, jak to někdo myslel (protože moudrost OSE je metafyzická a v mnohém podobná zen budhismu, takže po ní musíš pátrat).
Reálně by ale měl existovat nějaký FaQ, kde to autor vysvětlil. Samozřejmě se po něm můžu podívat sám. Ale předpokládám, že vy, jako větší znalci, víte, kam zhruba sáhnout - takže budu rád, když to (časem) uděláte, protože mi ušetříte čas (a vás to bude stát menší množství času a bude vám to do budoucna užitečnější pro případného dalšího rejpala).
Bifi: Díky, za doplnění. I proto jsem posílal Markuse jinam, kde se mu dostane přesnější a erudovanější odpovědi. (Jinak ale myslím, že já nic neobjevoval. Vysvětloval jsem to, co ty, akorát mé AFAK nebylo tak hezky ozbrojované. Nicméně je fakt, že s tím řádem/chaosem jsem u Tolkiena přestřelil, ten má fakt spíš blíže ke klasičtějšímu pojetí dobra a zla, byť podávané jako konflikt stínu a světla /ale to je na delší filozofickou debatu/).
Naposledy upravil(a) Jezus dne 7. 3. 2023, 15:41, celkem upraveno 2 x.
- MarkyParky
- Příspěvky: 16476
- Registrován: 11. 8. 2011, 02:37
Re: [článek] Co je old-school renesance?
Jezus: AFAIR je to zavádějící i v B/X, ale míň blbě. Proste efekt tiché pošty při opakovaném přepisování výkladu pravidel.
Jestli děti dovolí, večer to sem hodim. Jestli ne, tak až ve čtvrtek nebo v pátek.
Jestli děti dovolí, večer to sem hodim. Jestli ne, tak až ve čtvrtek nebo v pátek.
- Bifi
- Motivátor; Moderátor
- Příspěvky: 7506
- Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
- Bydliště: hanzové mesto Brémy
Re: [článek] Co je old-school renesance?
Problémom môže byť aj to, že si nikto poriadne definíciu vlastností neprečíta a vnáša do toho vlastné intuitívne interpretácie. V ODnD pôvodne ani neexistoval stat check, takže inteligenciu postavy si nemohol využiť ako nástroj na vyriešenie problému. Omnoho viac plnila funkciu akejsi statickej obrany podobnej záchrannému hodu a bola východzím rámcom pre roleplaying komunikácie (vrátane schopnosti ovládať jazyky, porozumieť textu a pod.). Charizma omnoho viac plnila rolu slávy, statusu, schopnosti inšpirácie nasledovníkov a schopnosti velenia ako nejaký osobný magnetizmus, ktorý ústi v klasický problém 3e, kde Diplomacy check funguje ako charm person.
"Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books." Play the worlds, not the rules
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre
- Bifi
- Motivátor; Moderátor
- Příspěvky: 7506
- Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
- Bydliště: hanzové mesto Brémy
Re: [článek] Co je old-school renesance?
Iniciatíva v 2e bola pokusom prinavrátiť do core systému iniciatívu vychádzajúcu z dĺžky zbraní (Chainmail) a náročnosti zosielania kúzel, inšpirovaná tiež aj Perrin Conventions, ktoré podobnú simuláciu zavádzali do ODnD.Jezus píše: ↑7. 3. 2023, 14:22eerieBaatezu píše: ↑7. 3. 2023, 14:03 My hráli 2e, tu už Gygax nepsal. Koukám, že jsou tam iniciativě věnovány 4 stránky!
"Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books." Play the worlds, not the rules
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre
Re: [článek] Co je old-school renesance?
Marky: Dík. Třeba to za tebe udělá Markus
(Ale když ani jeden, nic moc se nestane, mě to žíly netrhá, spíš mě to zajímá v tom smyslu, že ani kompilující příručka OSE není napsaná "pořádně" (to teda žádná příručka rpg, buďme fér, ale připadá mi to vtipné. Kolik lidí asi hraje "neoldschoolově, a přitom dle OSE as writen? )
Jinak hru to imho "nerozbilo", jen to nehorázně protáhlo kola, a znepřehlednilo ji kvůli velkému počtu figurek. Tedy hru zesložitilo, aniž by to cokoli přineslo. Ale to jsem myslel, že je old-schoolové
A jako ano, možnost střílet dřív, než k tobě někdo přiletí, je lepší. Netvrdím, že to tak nemá být. Jen tvrdím, že to tak není napsané.
(Ale když ani jeden, nic moc se nestane, mě to žíly netrhá, spíš mě to zajímá v tom smyslu, že ani kompilující příručka OSE není napsaná "pořádně" (to teda žádná příručka rpg, buďme fér, ale připadá mi to vtipné. Kolik lidí asi hraje "neoldschoolově, a přitom dle OSE as writen? )
Právěže OSE je samostatná hra, která má fungovat (po plavidlové stránce) samostatně a maximálně přibírat další věci z modulů (průzkum, náhodná setkání). Ne, že ji budu interpretovat na základě původních pravidel (byť z nich vychází). Respektive dává to smysl, ale ukazuje to docela fail autora OSE.EDIT: Abych nebyl úplně bez zdrojů, tak:
- mě to docvaklo při čtení chainmailu
- první výpravy v OSE jsem si říkal, že se na to vykašlu a zkusím to vést sekvenčně, jako v DnD5E (tedy vlastně podle té rulelawyerské interpretace Tebou citované části pravidel v kombinaci s volitelným pravidlem o modifikací podle DEx a individuálním pořadí). Viděl jsi sám, jak rychle jsem z toho vycouval, že to tu hru rozbije.
Jinak hru to imho "nerozbilo", jen to nehorázně protáhlo kola, a znepřehlednilo ji kvůli velkému počtu figurek. Tedy hru zesložitilo, aniž by to cokoli přineslo. Ale to jsem myslel, že je old-schoolové
A jako ano, možnost střílet dřív, než k tobě někdo přiletí, je lepší. Netvrdím, že to tak nemá být. Jen tvrdím, že to tak není napsané.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 hosti