RPG experimenty na dětech

Obecné diskuze nezávislé na herním systému či světě.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22593
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: RPG experimenty na dětech

Příspěvek od Jerson »

radunamlejn píše: 22. 9. 2022, 11:44Jestli jsem to správně pochopil tvůj syn hraje deskovky (určitě jsi tu někde psal o Karaku a jasné smrti když dojdou srdíčka), tak přece musí být zvyklý na to, že mu můžou kostky/karty nepřát... Zvláštní.
Karak jsem prodal už před dvěma lety, hrajeme spolu Zombie Kidz, Mech vs Minions a pár dalších her, ve kterých náhoda plynoucí z kostek nehraje velkou nebo žádnou roli a nemá přímý vliv na úspěšnost postavy. A i tam občas fixluje, aby padlo to co zrovna chce.
Proč přesně se domníváš že ten koncept (vyjádření nějakých vlastností číslem) je mu cizí? Nehraje běžné mezi dětmi rozšířené PC/Mobilní hry které tohle také používají? Ptal ses ho/ zkoušel to, nebo je to jen tvoje úvaha?
Zkoušel jsem to, ale on se ani nesnažil / odmítal pochopit koncept, že když je třeba "Rychlý", tak by nějaké číslo určovalo jak moc. Na mobilu hraje Planet destructor, Minecraft a Crossout, a ani v jedné hře tenhle koncept číselně hodnocených schopností - a ještě navázaných na pravděpodobnost úspěchu - není, takže ani jinde se s tím nesetká.
Ostatně už roky pozoruju, že tenhle koncept je těžko pochopitelný i pro řadu starších hráčů, včetně třeba těch, kteří hrajou textové RP hry na FB. Nebo přesněji ho odmítají.

To co píše Iwas je v podstatě přesné - syn chce hrát třeba setkání party z Lego příběhu (protože má figurky) se Striderem z Half Lifu (kterého si zase postavil z lega Technic). Já hraju za tu partu prozkoumávající nějaké trosky, a on hraje toho robota - a taky toho mechanického psa, který v HL2 v jedné scéně Stridera sejme. To tedy není RPG, je to příběh pod jeho vedením.

Předtím jsme hráli Siren heada proti jednotce vojáků (protože mám figurky vojáků z Warzony a Sirenheada jsem mu vyrobil z drátu). To měl zase z videa na YT, a pokaždé to byl railroad s jasným výsledkem. Zkoušel jsem do téhle "hry" navrhnout házení kostkou a pohyb i předem dané pole, jako wargaming, ale to ho nijak nezaujalo.

Nevím, zda do fáze použití pravidel při svých hrách dojde časem, nebo to pro něj bude oddělená forma zábavy a když hru povedu já, tak bude kostky nebo karty v mých rukách "Tolerovat", to nevím. Uvidím časem.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: RPG experimenty na dětech

Příspěvek od Markus »

Nevím, jestli by tady nepomohlo rozlišovat „roleplaying hry“ (ve „hraní role“, kde pravidla jsou namapovaná na to, co postava umí, a hráč je „vžitý do postavy“) a „vyprávěcí hry“ (kde pravidla především určují, kdo má narativní kontrolu nad dějem, a hráč není ani tak „v postavě“).

Zní to, že pro svého syna hledáš nějaká pravidla pro společné vyprávění.
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22593
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: RPG experimenty na dětech

Příspěvek od Jerson »

Moc ne, protože syn se do role své postavy vžívá, ale když děj jde mimo jeho představy, tak z té postavy vystoupí a řekne, co se děje.
To co hrajeme spolu pode jeho vedením, s figurkami a tak, za RPG ani storytelling nepovažuju.
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22593
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: RPG experimenty na dětech

Příspěvek od Jerson »

Dneska jsem měl první kroužek RPG pro nováčky.
Jeden osmiletý, který se mnou hrál v červnu na dni dětí pětiminutovku a bavilo ho to. Druhý osmiletý, který si měl vybrat kroužek a tenhle zněl dobře. Třetí třináctiletý, který už to chtěl delší dobu zkusit.

Když jsem se jich zeptal na oblíbené filmy / knížky / postavy, tak s doptáváním z nich vypadl Minecraft a Roblox, Harry Potter, Pán prstenů a Zaklínač (u toho nejstaršího).
Když si měli vybrat postavu, tak 13 hraje Zaklínače, ale diplomata. Jako cíl si dal "vydělat peníze", když jsem ho poprosil o jiný, tak pátrá po své rodině. Ten co se mnou krátce hrál chtěl hrát Batmana s cílem dostat Jokera, a ten poslední si vybral cvičitele Raptorů z Jurského světa, který chce být král raptorů. S tímhle hráčem je to asi nejobtížnější, vždycky uvažuje strašně daleko dopředu, jak v cílech, tak v popisech. Původně chtěl jako král raptorů začínat.
Ti dva mladší by byli pro hraní v moderním světě, ten nejstarší chtěl fantasy Zaklínače, takže jsem to poladil do fantasy všechno - palné zbraně nechce nikdo. Nicméně že by děti automataticky preferovaly fantasy se opět nepotvrdilo. Fantasy je jen jakýsi "největší společný dělitel", a to jen proto, že je to strašně široký pojem.
Při výběru mezi házením kostkou a taháním karet pokrčili rameny, pak jeden řekl "kostky", tak si vybrali k10, "protože dobře vypadají".
Btw. ti dva osmiletí hrajou potavy ve věku 22 a 40 let. Jejich původní návrh byl, že se potkali v hospodě, pak padlo že se s tím druhým znají ze školy, ve které se učili bojovat proti zlu. Zaklínače znají tak, že je jednou vykecal z průšvihu, tak ho pozvali do hospody (to navrhl hráč zaklínače).
Odehráli jsme hodinu a půl, došlo na jednání s Jokerem a boj s dinosaurem, který měl obojek na krku (po hře hráče Batmana napadlo, že obojek byl možná od Jokera a nějak dinosaura ovládal (což jsem asi třemi scénami naznačoval), tak měl radost, že na to dodatečně přišel.
Jen jsem si to zavařil, protože zaklínač dostal dopis, že další informace o jeho rodině budou ve přístavním městě (protože hráč cvičitele už na začátku prohlásil, že má rád lodě).
Po hře všichni řekli, že super, žádné výhrady - jak by mohli, když nemají srovnání :-) A příště přijít musí, je to placený kroužek :-)

Na vedení to není tak náročné, jak jsem se bál. Zaklínač hraje celkem v pohodě, Batman taky, jen občas nevěděl, co by měl dělat. Jen Cvičitel hraje tak o dva levely jinde, přijde mi, že má v hlavě už sestavené celé příběhy a vymýšlí strašně komplikované plány (v lese chce upozornit své dva kamarády tak, že najde řeknu, najde větev?, vydlabe, nabere vodu a pak s ní bude šplouchat - tak jsem mu poradil, že to je fakt na dlouho a mlácení klackem do stromu by mohlo posloužit taky.
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22593
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: RPG experimenty na dětech

Příspěvek od Jerson »

Měli jsme třetí sezení. Nejstarší hráč po první schůzce kroužek zrušil, prý z časových důvodů, ale mám podezření, že jako jedenáctiletému se mu nechtělo hrát se dvěma osmiletými. Na tohle sezení přišel nový hráč, takže tři osmiletí. Mělo jich být víc, někteří možná přijdou příště.

Napřed obecně - v osmi letech je to tak půl na půl. Jeden z hráčů (původně Batman, jinak Martin) funguje dobře. Když jsem navrhnul, že je naučím jak tenhle druh her vést (protože při nedostatku hráčů ten kroužek zruší), tak se hned přihlásil, že by si to chtěl zkusit. Další (Cvičitel alias Dan) má sklony hodně popisovat věci okolo, během hry si kreslí mapu podle sebe a pak na ní ukazuje, kam chce jít. Třetí, který hrál teď poprvé, Tom, byl nejméně soustředěný a dělal nejvíc blbostí.

Všichni tři mají přirozené sklony doplňovat popis prostředí podle svých potřeb. Dan a Tom si kreslili mapy (ostrova dinosaurů), každý svou - to by určitě chtělo nějak zužitkovat, jen během hodiny a půl nemám tolik prostoru k experimentování. Jinak všichni tři i přes občasné výpadky pozornosti a u některých i přes dělání blbostí v pohodě vydrželi hodinu a půl.

Pokud jde o výběr prostředí, tak přístup "řekni mi oblíbený seriál/film" ne vždy funguje, protože i když koukají na Netflix, tak koukají na kde co a sami moc neví, co se jim líbí nejvíc. U her je to jasně Minecraft a Roblox. Takže nakonec došlo na to, že jsem jim různá témata představoval a nabízel - až jsem jako příklad postav zmínil Jurský svět / Křídový kemp, a všechny zaujala možnost hrát s dinosaury. Dokonce z toho udělali téma, přes které chtějí shánět další hráče.

Fantasy jsme zkoušeli minule ve formě procházení jeskyně, a špatně se jim v tom orientuje, i když takové nápady jako zapálit větev, aby měli světlo, to mají. Nicméně na konci hry oba řekli, že by jim nevadilo mít nějaké pistole, a nejlépe taky mobily.

Každopádně, když jsme (pod Marinovo vedením) začali hrát scénu na ostrově, kde oni dva zůstali po nucené evakuaci, tak se jich zeptal, co budou dělat. Tomovo řešení bylo "koupím si loď a odjedu na ní". Když jsem řekl, že je to docela drahé, tak to změnil na člun, a na otázku, jak ho chce dopravit odpověděl, že si ho nechá přivézt na vrtulníku.

Pak jsem nechal Martina, aby hru zkusil vést sám, vysvětlil jsem mu, jak má začít popisem scény a pak předat slovo hráčům s otázkou, co dělají. Střídavě přicházeli s nápady, co budou dělat (vylézt na strom a rozhlédnout se, kde je loď a kde dinosauři, jít do domu, který si nakreslil na mapě). V tomto směru by možná potřebovali dodat nějaké nápady (když jsme hráli fantasy, tak zhruba ve třetině situací byla odpověď "nevím, co bych mohl dělat"). Může to svádět k tomu dát jim nějaký pevnější seznam akcí, které by mohli dělat, ale trochu se obávám, že by ho pak už neopustili.

Martinovi se celkem dobře podařilo vystavit situaci, kdy je dva někdo sleduje zpoza stromu, ale ani jeden na tenhle prvek moc nereagovali - obecně mi přišlo, že hlavně Dan měl tendence provádět nějaký svůj plán bez ohledu na to, co se okolo něj děje. Tedy vymýšlení vlastních akcí jim šlo lépe než vymýšlení reakcí na popsané situace, ale nejvíc by jim asi vyhovovala hra, ve které by mohli utvářet i prostředí.

Nakonec se ukázalo, že Martin do hry chtěl přivést pozměněnou postavu z předchozího sezení, aby také mohl hrát postavu. Přičemž z ní po rozhovoru s Danem udělal jeho nepřítele, tedy celkem klasické GM (N)PC. Pak nám vypršel čas na sezení, což bylo asi dobře, protože by se to dál možná vyvíjelo hůř.

Tedy, pokud jde o pravidla samotná, tak Omega Junior je zcela dostačující úroveň komplexnosti. Každá postava má dva aspekty a v nejistých situacích hážou kostkou, nízká polovina čísel jsou komplikace, vyšší polovina jsou úspěchy. V pohodě jim to stačí. Nicméně aby dokázali hrát sami, asi by bylo vhodnější použít GM-less hru, aby všichni možnost hrát vlastní postavu, a přitom mohli všichni i vytvářet okolní prostředí.

Dinosauři je zaujali víc než fantasy, ale asi by potřebovali něco volnějšího, aby mohli do plánů zakomponovat i své neobvyklé nápady (z mého pohledu). Přemýšlím, že bych s nimi příště zkusil něco ve stylu InSpecters, tedy dát jim pro jejich nápady prostor, ale možná by více fungovala naopak nějaká stylově sevřenější hra.
Samozřejmě pořád to můžu vést já, ale to mi o systému vhodném pro dětské začátečníky moc neřekne, protože ani jeden z nich systém neřeší. Martin si dokázal říct o hod, ale jinak tíhne k volnému povídání a GM-fiat rozhodování (což jsem tedy očekával).
Za tento příspěvek děkují uživateli Jerson:
smrq
Uživatelský avatar
smrq
Příspěvky: 2558
Registrován: 6. 2. 2006, 10:16
Bydliště: Vsetín

Re: RPG experimenty na dětech

Příspěvek od smrq »

Uff, Jersone, obdivuju tě. Z toho, co píšeš, je znát, že všechny mé obavy plynoucí z hraní s tak malými dětmi se ti naplnily. Všichni si kreslí svoji mapu, hrajete s dinosaury... Jako cvičeníčko na jedno dvě sezení bych do toho šel, na dlouhodobý projekt bych energii neměl. Malé děti do toho vnáší na můj vkus až moc chaos. :D
Hraj jsem párkrát s puberťákama kolem 14 her, online za covidu po naší výuce, ale tam to fungovalo klasicky. Dokonce tak moc, že začali hrát sami, ale nemají ještě naučeného PJ. Tak mě již rok přemlouvají, ať si dáme nějaké další sezení, tentokrát naživo (neprozřetelně jsem jim ukázal Volání Cthulhu Starter Set).
Radim "Smrk" Trčálek
Dnes aktivně hrající Zapovězené země. Hotové a rozpracované dobrodružství:
Vražedné světlo Strach nad Kelpenem Kdo seje vítr
Překlady:
VtM 5V startovací sada, Vetřelec startovací sada, Rozbité příběhy-rychlý start
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22593
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: RPG experimenty na dětech

Příspěvek od Jerson »

Já měl obavy spíše z toho, že nebudou spolupracovat ani v rámci děje, a že budou dělat kraviny.
Jejich tvůrčí aktivitu bych rád využil, nejlépe tak, že ti kdo chtějí kreslit nakreslí část něčeho společného.
Pokud nebudou v úterý trvat na dinosaurech (i když včera jsme byli v Dinoparku, tak mám lepší představu), zkusil bych s nimi InSpecters s budováním základny. Tam by se jejich nápady mohly uplatnit i ve hře.

A jinak si myslím, selekcí bych ze skupiny osmiletých dokázal vytvořit skupinu, která by s vhodnými pravidly fungovala samostatně a jejich hry by nebyly o nic horší než běžná herní sezení. Nemám pro to žádné podklady, ale přijde mi, že kdo u hry dělá blbosti jako osmiletý, dělal by je i jako dospělý, a naopak rozumní hráči se projeví už v tomhle věku.
Pro mě je to výzva v tom směru, že nemůžu použít často doporučované řešení Najdi si vhodnější hráče - prostě musím hrát s tím, co dostanu, a bez silného důvodu nemůžu nikoho vyhodit. Zároveň nemůžu nabrat nové hráče a třídit je - pro kroužek je minimum čtyři hráči, na začátku jsem měl tři, jeden odešel, jeden přišel, pořád jsme pod stavem.

Nicméně pokud jich budu mít bez možnosti třídění pět, asi to v tomhle věku bude už moc.
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22593
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: RPG experimenty na dětech

Příspěvek od Jerson »

Na včerejším kroužku přišel další hráč, tedy mám celkem čtyři. Tři z nich byli od minula natěšení na hru, a když jsem jim řekl, že začneme něco jiného, tak jásali. Nováček se mě ptal, zda je to něco podobného jako Karak nebo Zombicide, a (trochu předběhnu) při tvorbě postavy se zajímal, zda by mohl mít nějakou zbraň, která by dávala +2 na damage.
Martin, který vedl hru minule se mě ptal, zda by mohl vést hru i tentokrát. Řekl jsem mu, že jim hraní ukážu a příště povede hru zase on.
Vzhledem k jejich sklonům popisovat mnoho věcí okolo a kreslit všechno možné jsem se rozhodl vyzkoušet InSpecters, aby mohli při hře popisovat dějotvorné prvky. A zároveň na začátku dostali budovu – základnu, zatím každý jednu místnost, přičemž každý dostal papír, ať si svou místnost nakreslí. To dělali ve volných chvílích až do konce sezení.
Tvorba postavy byl klasicky lehký problém. Na první dotaz chtěli všichni hrát supernaturála, když jsem jim vysvětlil, že tyhle postavy nemůžou přispět k vyřešení záhady, tak je nechtěl hrát nikdo. Opět jsem po nich chtěl nějaké zaměření a v čem budou dobří. Tři to zvládli, jeden měl nápady jako supersíla, procházení zdmi, super ninja – nakonec si dal superinteligenci, IQ 254.
Když ti z nich kecali mimo hru, Martin je zkusil usměrnit tím, že už uplynulo 20 minut a pořád nehrajeme. V tom jsem ho podpořil. Celkově mi přijde jako skvělý materiál na Vypravěče – po dvou herních sezeních jako hráč postavy, reálně po dvou hodinách hry.
Rovnou jsem si naházel první případ pomocí náhodných tabulek, a odehráli jsme příchod zákazníka. Můj roleplaying (nejen této postavy) v nich probouzí nadšený vřískot. Martin se pokaždé ptal, zda může odpovídat v přímé řeči, a všechny hovory se snažil odehrávat. Ostatní tři NPCčkům moc neodpovídají, spíše řeší fyzické akce.
V další scéně jsem jim popsal opuštěnou restauraci, a od té chvíle už po hodu vždy popisovali, co nacházejí, co se děje, a já jen doplňoval případné komplikace při nízkých hodech. S tímto ani jeden neměl větší problém. Přidali podivného bezzubého chlapa s pistolí, maniakální smích, rozhovor s další NPC, že tato dvě NPC chtějí ovládnout svět, atd.
Zapomněl jsem je nechat kreslit plánek restaurace, to by je určitě také bavilo.
Od poloviny herního sezení jsem vyhlásil, že další prvky se už nepřidávají, a že už můžou pracovat jen s tím, co bylo řečeno předtím, aby případ vyřešili. Aktivně zakročili proti třem narušitelům, místo zastřelené obsluhy (všechno byly jejich popisy) zprovoznili automatický stroj na Hamburgery, takže se zadavatel úkolu mohl najíst. Jen automat na Colu napojený na záchodové trubky vyžadoval větší rekonstrukci. (V jedné scéně jsem musel popisy záchodu utnout.)
Pak se ještě domlouvali, kolik si za vyřešení případu řeknou. Padaly nápady jako milión dolarů, nakonec dostali 200 dolarů, tedy jeden zdroj do příště.
Celkově byli všichni ze hry nadšení, ve škole zkouší přesvědčit kamarády. Prý tahle hra musí bavit každého, kdo ji zkusí.
Uživatelský avatar
Pan Bača
Příspěvky: 296
Registrován: 7. 12. 2005, 14:45
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: RPG experimenty na dětech

Příspěvek od Pan Bača »

Jeden malý dotaz:
Vedli jste někdy hru, kde byli promíchaní dospělí s dětmi? A pokud jo, lišila se nějak od hry, kde byly jen děcka?

Já hraju se šesti dětmi (moje a mých sourozenců) v rozmezí od momentálně desíti do patnácti let.

Jednou s námi hrála švagrová a ta hra byla úplně jiná. Samostatně myslící jedinci se najednou pořád obraceli na "dospělou autoritu", nebo jak to nazvat, a jejich vlastní rozhodování bylo v kopru. Tam, kde se dříve domluvili/dohádali, byl jen pohled na "tetu", co teda budou dělat.

Asi to je normální, ale zajímalo mě, jestli to zažil i někdo jiný, nebo jestli jsme jen divní :-)
Uživatelský avatar
Ota
Příspěvky: 642
Registrován: 6. 6. 2007, 16:17
Bydliště: KrPole

Re: RPG experimenty na dětech

Příspěvek od Ota »

Jednou jsem vedl hru v následujícím složení:
2x teenager (kluk a holka kolem 14 let) + 1 x dospělý (kolem 45 let)

Dospělého oba mladší hráči znali, brali ho jako takového vzdálenějšího strejdu.
Dospělý hrál postavu jednoduchého válečníka Fjodora a hrál ho dost dobře. Při hře fungoval trochu jako Sokrates - když se skupina dostala do úzkých, většinou se jeho postava ptala ostatních "tož co budeme robiť?". A když děcka neměla žádný nápad, udělal něco přímočarého, někdy i hloupého. Užíval si to :).
Děcka se tak k obracení na autoritu raději neuchylovala, nedopadlo by to dobře. Je třeba říct, že oba mladiství jsou dost "oprsklí" a nebojí se své názory říkat i v civilním životě.

Podle mě, kdyby mladí dospělého hráče tak dlouho neznali, asi by se tam zpočátku ona "opatrnost v přítomnosti dospělého" projevila, nicméně v našem případě k tomu prostě nedošlo. Možná jsme divní my :).
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22593
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: RPG experimenty na dětech

Příspěvek od Jerson »

Hrál jsem hru, kde byla hráčka 42 let, její dcera 15, další dva hráči 44 a jeden hráč 15 (znal jen tu mladší holku). Oba mladí se sice projevovali méně, ale že by se obraceli na dospělé, to ne, měli vlastní hlavu a vlastní nápady.
Ale to bylo jedno sezení.
Uživatelský avatar
smrq
Příspěvky: 2558
Registrován: 6. 2. 2006, 10:16
Bydliště: Vsetín

Re: RPG experimenty na dětech

Příspěvek od smrq »

Pan Bača píše: 4. 11. 2022, 06:50 Jeden malý dotaz:
Vedli jste někdy hru, kde byli promíchaní dospělí s dětmi? A pokud jo, lišila se nějak od hry, kde byly jen děcka?
...
Byl jsem dvakrát součástí skupiny cca 14 letých "dětí". Hru vedl jejich vrstevník. Bylo to v pohodě. Ale jako zkušený mazák jsem se jim - nováčkům - snažil spíš nahrávat a nekrást si pro sebe všechnu pozornost. Takže jsem se záměrně snažil tomu, co popisuješ, vyhýbat. Ale neměl jsem pocit, že bylo potřeba se potlačovat moc. Tak první třetinu hry a pak se dečka rozjela a zvykla si. (U mladších dětí to ale IMHO může být úplně jinak.)

Včera jsem vedl (tebou sázený) starter set Volání Cthulhu pro tři patnáctileté kluky (jsou víceméně nováčci) a tam to bylo samozřejmě úplně bezproblémové.
Radim "Smrk" Trčálek
Dnes aktivně hrající Zapovězené země. Hotové a rozpracované dobrodružství:
Vražedné světlo Strach nad Kelpenem Kdo seje vítr
Překlady:
VtM 5V startovací sada, Vetřelec startovací sada, Rozbité příběhy-rychlý start
Uživatelský avatar
Pan Bača
Příspěvky: 296
Registrován: 7. 12. 2005, 14:45
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: RPG experimenty na dětech

Příspěvek od Pan Bača »

smrq píše: 7. 11. 2022, 08:55 Včera jsem vedl (tebou sázený) starter set Volání Cthulhu pro tři patnáctileté kluky (jsou víceméně nováčci) a tam to bylo samozřejmě úplně bezproblémové.
Jen upřesnění: já to nesázel, já to jen kontroloval. Překlad a sazbu má na svědomí exi. 8)

Jinak co tak čtu, tak vesměs všichni píšete věk 14 a víc, spíš patnáct.
My hráli už před rokem, takže ten věk byl spíš 9–14 a když nad tím tak přemýšlím, tak na rozdíl od "rady zkušených mazáků" to bylo spíš "chci vyhrát, mít vše pod kontrolou apod.".
Ono abych nekřivdil, tohle jsem si měl spíš ošéfovat já (ale zas tolik zkušeností nemám), vyhodnotil jsem si to až zpětně, protože hra byla prostě jiná.

Jinak švagrová hrála akorát PC RPG (baldury apod.) a když nad tím tak přemýšlím, tak ono to vážně vypadalo, jako by hrála na PC (tohle musíme hlídat, tohle bude takhle, tady musíme kliknout :-D).
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22593
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: RPG experimenty na dětech

Příspěvek od Jerson »

Zítra mám v plánu nechat Martina (8 let) vést hru pro 3 další osmileté a zahrát si postavu, tak dám vědět, jak to šlo.
Za tento příspěvek děkují uživateli Jerson tito uživatelé (celkem 2):
Pan Bača, Antharon
Uživatelský avatar
smrq
Příspěvky: 2558
Registrován: 6. 2. 2006, 10:16
Bydliště: Vsetín

Re: RPG experimenty na dětech

Příspěvek od smrq »

Pan Bača píše: 7. 11. 2022, 10:07 Jinak co tak čtu, tak vesměs všichni píšete věk 14 a víc, spíš patnáct.
Ono je ale sporné, zda 14 a 15 let je ještě dětský věk (tedy ten problémový pro RPG). Kdo z nás nezačínal v této době? Pravda, zpětně vím, že kdyby nás vedl někdo zkušený, nebyly by naše hry první roky tak špatné, ale to jsme si neuvědomovali a hraní nás strašně bavilo. :)
Radim "Smrk" Trčálek
Dnes aktivně hrající Zapovězené země. Hotové a rozpracované dobrodružství:
Vražedné světlo Strach nad Kelpenem Kdo seje vítr
Překlady:
VtM 5V startovací sada, Vetřelec startovací sada, Rozbité příběhy-rychlý start
Odpovědět

Zpět na „O hraní obecně“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 8 hostů