[6e?] One D&D - budoucnost D&D
Re: [6e?] One D&D - budoucnost D&D
Jakypak statblock ma asi DnD Theseus.Iwas Passingby píše: ↑19. 9. 2022, 22:56 Na věci tohoto typu mám pro sebe takovou odpověď, že hlavní prokletí navrhování nových edic DnD a "kanonických" změn základních pravidel je to, že vždycky musí nechat nějakou část z dřívějška, protože kdyby toho změnili nebo přejmenovali moc najednou, už to "nebude DnD."
But nobody came.
Re: [6e?] One D&D - budoucnost D&D
Bonusy sice neodpovídaly fikci, ale gamisticky to byl dost podsatnej rozdíl.
Naposledy upravil(a) York dne 20. 9. 2022, 00:18, celkem upraveno 1 x.
Re: [6e?] One D&D - budoucnost D&D
Mě třeba ten "fun fact" moc fun nepřijde, protože jeho zábavnost je postavena na nepochopení těch odlišností.
V nějaké dávné hře, na níž se začínalo, byla rasa přímo archetyp. Bylo to doslova povolání. Nebyl důvod odlišovat jí rasovými bonusy.
Pak přišel někdo a řekl: "hele, není divný, že má trpaslík statisticky stejnou šanci mít větší obratnost než elf?"
Pak přišly jiné hry (a je docela irelevantní, že jako nová edice té původní hry) a daly ty bonusy, aby rasy odlišili i tímhle. Navíc rozšířili to, že rasa přestala být přímo povolání, takže bylo třeba dát jí tu archetypálnost takhle.
Pak přišly další hry (které třeba vlastnosti v tom původním slova smyslu ani nemají), a řeší tu archetypálnost jinak (nebo ji ani nemají).
A teď fun fact: "Stará hra to nemá, protože to řeší jinak, u nové hry to ruší a lidi se čertí." Jako fakt to je, ale že by byl fun...
...
Dále... DnD 5e tu archetypálnost řeší samozřejmě i jinak. Jednak fluffem/roleplayem (na nějž hráči rádi zapomínají, jak rád říká Jerson, nicméně třeba JaD se ho snaží posílit), jednak jinými schopnostmi (nezdolnost, nebojácnost, odolnosti na mámení/jedy, rasová magie...), jednak unikátními rasovými Zdatnostmi...
Takže bez rasových bonusů přežije. Jen je blbý, že to bude v systému, který je na těch vlastnostech založen a má to nějaké logické důsledky. Třeba hobity se statisticky stejnou šancí být stejně silní jako půlorci. Což prostě mnozí nepovažují za krok správným směrem.
V nějaké dávné hře, na níž se začínalo, byla rasa přímo archetyp. Bylo to doslova povolání. Nebyl důvod odlišovat jí rasovými bonusy.
Pak přišel někdo a řekl: "hele, není divný, že má trpaslík statisticky stejnou šanci mít větší obratnost než elf?"
Pak přišly jiné hry (a je docela irelevantní, že jako nová edice té původní hry) a daly ty bonusy, aby rasy odlišili i tímhle. Navíc rozšířili to, že rasa přestala být přímo povolání, takže bylo třeba dát jí tu archetypálnost takhle.
Pak přišly další hry (které třeba vlastnosti v tom původním slova smyslu ani nemají), a řeší tu archetypálnost jinak (nebo ji ani nemají).
A teď fun fact: "Stará hra to nemá, protože to řeší jinak, u nové hry to ruší a lidi se čertí." Jako fakt to je, ale že by byl fun...
...
Dále... DnD 5e tu archetypálnost řeší samozřejmě i jinak. Jednak fluffem/roleplayem (na nějž hráči rádi zapomínají, jak rád říká Jerson, nicméně třeba JaD se ho snaží posílit), jednak jinými schopnostmi (nezdolnost, nebojácnost, odolnosti na mámení/jedy, rasová magie...), jednak unikátními rasovými Zdatnostmi...
Takže bez rasových bonusů přežije. Jen je blbý, že to bude v systému, který je na těch vlastnostech založen a má to nějaké logické důsledky. Třeba hobity se statisticky stejnou šancí být stejně silní jako půlorci. Což prostě mnozí nepovažují za krok správným směrem.
Tak hlavně nikdo neříká, že ty bonusy jsou lineární vyjádření. Rozdíl mezi výsledným bonusem za Sílu +1 a +2 prostě není "o jedna větší" a i ve hře se to chová jinak.
- Pieta
- sofistikovaný troll
- Příspěvky: 15027
- Registrován: 6. 9. 2006, 19:08
- Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
- Kontaktovat uživatele:
Re: [6e?] One D&D - budoucnost D&D
A gamisticky je to teda co, dobře? Špatně? A proč?
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
Re: [6e?] One D&D - budoucnost D&D
Gamistickej efekt tomu dával smysl, bez něj je to nesmysl. Máš teď ve hře systém na nakupování hodnot vlastností a s ním redundantní systém bonusů k vlastnostem.
PS: Hrubky v citaci klidně bez ptaní opravujte
Re: [6e?] One D&D - budoucnost D&D
Iwas: už sme to řešili na Kostce - jsou systémy, které řeší rasy jinak (nebo vůbec) a takové se bez těch bonusů v klidu obejdou - DnD 5e mezi nimi není, s těmi bonusy se v tom designu počítá, mají tam svojí roli a funkci.
Jinak ty rasové bonusy rozhodně nejsou zbytečný, místy se umí relativně citelně projevit. (Podobně přesvědčení se ve skutečnosti nijak zásadně nezměnilo - minimálně ne od doby ADnD - jen se s ním pracuje trošku jinak, zejména mechanicky - a co jsou hitpointy je v 5e prakticky stejné jako ve 2e... což se taky řešilo na Kostce a dodávaly se k tomu přímo citace z příruček i dovysvětlující texty, které byly tehdy v podstatě stejné jako dneska - ne, sorry, v ADnD byly o dost ostřejc formulovaný.)
York: jak moc to sedí nebo nesedí fikčně se dají napsat celé statě... podstatné je, že to sedí žánrově (včetně toho jak se ten vliv postupně vytrácí k 10. Úrovni atd.)
A ten efekt fakt neni jen gamistickej, je také (a možná ještě mnohem víc) stylizační.
Jinak ty rasové bonusy rozhodně nejsou zbytečný, místy se umí relativně citelně projevit. (Podobně přesvědčení se ve skutečnosti nijak zásadně nezměnilo - minimálně ne od doby ADnD - jen se s ním pracuje trošku jinak, zejména mechanicky - a co jsou hitpointy je v 5e prakticky stejné jako ve 2e... což se taky řešilo na Kostce a dodávaly se k tomu přímo citace z příruček i dovysvětlující texty, které byly tehdy v podstatě stejné jako dneska - ne, sorry, v ADnD byly o dost ostřejc formulovaný.)
York: jak moc to sedí nebo nesedí fikčně se dají napsat celé statě... podstatné je, že to sedí žánrově (včetně toho jak se ten vliv postupně vytrácí k 10. Úrovni atd.)
A ten efekt fakt neni jen gamistickej, je také (a možná ještě mnohem víc) stylizační.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.
Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.
Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
- Jerson
- Inženýr z Ocelového města
- Příspěvky: 22590
- Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
Re: [6e?] One D&D - budoucnost D&D
Dovolím si podotknout, že statistika by řešila nějaké rozdělení v rámci normální populace, ale je nesmysl to aplikovat na výjimečné dobrodruhy.
Ženy imu bojových jednotek v armádě mají větší výdrž, odolnost a sílu než většina mužů mimo armádu, přestože statistiky přes celou populaci jsou tyto vlastnosti vyšší u mužů.
Muži z Keni jsou statisticky rychlejší sprinteři než mlží z jakýchkoliv jiných částí světa, ale přitom se na olympiádě sejdou podobně rychlí muži právě z těch jiných částí světa. Ano, sice to jsou ti nejrychlejší z desítek milionů jiných mužů, zatímco v Keni je to ten nejrychlejší z několika set tisíc, ale ten vrchní konec Gaussova rozdělení je prostě podobný.
V DnD na hráče působí blbě hlavně to, že metrový hobit může být silnější než většina normálních lidí. Je hřejivé hře se s nimi stejně neprovnává, a když někdo akceptuje svět, ve kterém se metrový jedinec může v boji nablízko vyrovnat dvakrát větším tvorům, a silou se téměř vyrovná nejlepším z nich, tak posun ke stavu, kdy se (hypoteticky) těm nejlepším vyrovná zcela je už jen malá změna.
Tím chci říct, že z hlediska statistiky je u dobrodruhů bonus k pevně daným vlastnostem podle rasy obhajitelný stejně (málo) jako volitelně přidělitelný bonus. Jak to změní balanc a gameplay nechci soudit.
hraju: Ω Projekt Omega
- Bifi
- Motivátor; Moderátor
- Příspěvky: 7484
- Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
- Bydliště: hanzové mesto Brémy
Re: [6e?] One D&D - budoucnost D&D
Ono tá kauzalita v starých edíciách samozrejme funguje inak. Ak mi padne vysoká sila, je nižšia pravdepodobnosť, že si spravím hobita. Takže aj hráčske postavy hobitov budú mať o čosi nižšiu priemernú silu ako trebárs trpaslíci.
"Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books." Play the worlds, not the rules
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre
Re: [6e?] One D&D - budoucnost D&D
Aha, sorry, "fun fact" v kontextu diskuzí většinou vídám a beru ve významu "zajímavost," "doplnění" nebo něco jako "bacha, ale nezapomeňte, že..." (většinou teda s lehce kousavým nebo ironickým podtextem, nicméně pořád k věci).
A jinak pro doplnění, TSR vydávalo cca 15 let souběžně Basic DnD a Advanced DnD. V obou se postavy podle výchozích pravidel nahazovaly náhodně, ale v Basic DnD rasové bonusy nebyly (a jako v OSE tam ani nebyly samostatné rasy, i když s tím v pozdějších doplňcích trochu bojovali) zatímco v ADnD jo.
Ale jestli ve 5e jsou nějaké schopnosti nebo něco dostupné podle hodnoty vlastností a některé rasy k nim neměly přístup, protože na ně nedosáhly, tak okej, díky tomu se k nim teď dostanou a pak záleží na domluvě mezi GMem a hráčem, jestli to postava může mít, nebo ne (a defaultně může). Mě vyhovujou spíš stručnější a volnější pravidla a domluva, někomu když je to jasně vymezený přímo v pravidlech.
Vyhledávání na Kostce je docela peklo. Tam když člověk netrefí tu debatu, když zrovna probíhá, tak se k ní dostane tak možná za 5 až 10 let, až ji vytáhne nějakej spambot nebo až se náhodně objeví na titulce... (trochu přeháním)
Verify you are a human.
It's just an overreaction. In a few months, nobody will remember the drama.
It's just an overreaction. In a few months, nobody will remember the drama.
Re: [6e?] One D&D - budoucnost D&D
Na twitteru se množí tweety ze zákulisí WotC, že nová edice nebude mít OGL ani SRD, ale nějakou formu GSL.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.
Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.
Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
- Selhan
- Moderátor
- Příspěvky: 3810
- Registrován: 2. 3. 2016, 13:33
- Bydliště: Pankrác
- Kontaktovat uživatele:
Re: [6e?] One D&D - budoucnost D&D
Dokázal bys mi nějak zhruba přiblížit, co by to prakticky mohlo znamenat? Myslel jsem, že GSL bylo všeobecně považováno za blbý nápad.
Toto všechno jsou jen nějaké mé naprosto subjektivní dojmy.
Re: [6e?] One D&D - budoucnost D&D
Jestli to bude to samý jako u 4e, tak 3rd party tvůrci nebudou moct používat OGL a SRD aka free DnD pravidlové jádro, ale budou se moct pouze odkazovat na oficiální příručky. "Tohle a tohle ti dá výhodu na útok. Co je výhoda si přečti v PHB na straně XY."
Sorry, jestli jsi tohle už věděl, a chtěl jsi od ShadoWWWa spíš něco ještě hlubšího.
Re: [6e?] One D&D - budoucnost D&D
OGL dává třetí straně možnost volně stavět nová pravidla (produkty) na pravidlovém základě SRD a pravidla SRD dokonce 1:1 zkopírovat do svých pravidel. Navíc všichni další pak mohou stavět nejen na SRD, ale na všech produktech třetích stran, které je vydaly pod OGL. A to bez přímého vyjádření WotC i ostatních a zpětně je licence neodvolatelná.
GSL 4E byla o tom, že jsi musel podepsat přímý kontrakt s WotC, jaké konkrétní herní pojmy z pravidel využiješ (tj. existovaly pouze druhé strany, žádné třetí), nesměl jsi je redefinovat a neexistoval žádný základní pravidlový rámec (SRD), na kterém bys mohl volně stavět nebo ho 1:1 kopírovat. Třetí strany nemohly stavět na pravidlech druhých stran. A Wizardi hlavně mohli podepsanou smlouvu pod GSL kdykoli (i zpětně) odvolat. Tím nejen že druhá strana nemohla vydávat žádné nové produkty, ale přestala mít možnost dotiskovat i stávající produkty pod GSL, zkrátka o tu licenci přišla. To prakticky znamenalo, že pro 4E téměř neexistovaly rozšiřující produkty jiné než od WotC.
Navíc Mike Mearls při vydání 5E nejen že přesvědčil Hasbro o opětovné platnosti OGL pro 5E a vydání SRD 5E, ale Wizardi volně umožnili i unikátní licenci pod DMsGuild, která říkala, že když vydáš své produkty jedinečně přes DMsGuild, tak nejsi nijak omezen. Můžeš volně využít jakákoli pravidla, jakékoli názvy (i ty chráněné trade markem) a vydávat jakékoli produkty pro herní světy, které pro 5E oficiálně vyšly (aktuálně to jsou Forgotten Realms, Ravenloft, Eberron, Ravnica, Theros, Arcavios (Strixhaven), Radiant Citadel, Spelljammer a na Vánoce už i Dragonlance).
GSL 4E byla o tom, že jsi musel podepsat přímý kontrakt s WotC, jaké konkrétní herní pojmy z pravidel využiješ (tj. existovaly pouze druhé strany, žádné třetí), nesměl jsi je redefinovat a neexistoval žádný základní pravidlový rámec (SRD), na kterém bys mohl volně stavět nebo ho 1:1 kopírovat. Třetí strany nemohly stavět na pravidlech druhých stran. A Wizardi hlavně mohli podepsanou smlouvu pod GSL kdykoli (i zpětně) odvolat. Tím nejen že druhá strana nemohla vydávat žádné nové produkty, ale přestala mít možnost dotiskovat i stávající produkty pod GSL, zkrátka o tu licenci přišla. To prakticky znamenalo, že pro 4E téměř neexistovaly rozšiřující produkty jiné než od WotC.
Navíc Mike Mearls při vydání 5E nejen že přesvědčil Hasbro o opětovné platnosti OGL pro 5E a vydání SRD 5E, ale Wizardi volně umožnili i unikátní licenci pod DMsGuild, která říkala, že když vydáš své produkty jedinečně přes DMsGuild, tak nejsi nijak omezen. Můžeš volně využít jakákoli pravidla, jakékoli názvy (i ty chráněné trade markem) a vydávat jakékoli produkty pro herní světy, které pro 5E oficiálně vyšly (aktuálně to jsou Forgotten Realms, Ravenloft, Eberron, Ravnica, Theros, Arcavios (Strixhaven), Radiant Citadel, Spelljammer a na Vánoce už i Dragonlance).
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.
Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.
Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Re: [6e?] One D&D - budoucnost D&D
Nastal čas se zas po nějaké době podívat na aktuální stav playtestu One D&D. Jaké jsou hlavní změny oproti 5E.
- Všechny hody na vlastnost (dříve na vlastnost, dovednost a záchrany) mají sjednocený název "ability test" (česky tedy všechno bude prostě jen hod na vlastnost)
- Zázemí zvyšují vlastnosti (místo ras)
- Kouzla se dělí na tři kategorie: mystické (arcane), božské (devine) a přírodní (primordial)
- Dlouhý odpočinek nefunguje, když je přerušen soubojem
- Všechny rasy dávají od 1. úrovně jednu zdatnost, lidé dvě.
- Rasy nezvyšují vlastnosti
- Ork bude hratelná rasa
- Hráči si budou tvořit své vlastní půlrasy (hobitoelf, orkotrpaslík aj.)
- Nová rasa ordling (něco jako tiefling, ale místo ďáblů se spřáhl s démony) bude moct létat už od 1. úrovně (here we go again...)
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.
Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.
Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Re: [6e?] One D&D - budoucnost D&D
hm. Takže třetina je "jasně, konečně", třetina je meh a třetina je shit... to je docela podle očekávání :/
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.
Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.
Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 7 hostů