Kampaň včera a dnes

Obecné diskuze nezávislé na herním systému či světě.
Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 4575
Registrován: 21. 8. 2007, 11:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Kampaň včera a dnes

Příspěvek od ShadoWWW »

Narazil jsem na zajímavé video, jehož autor tvrdí, že Gary Gygax vnímal kampaň úplně jinak než se dnes běžně chápe.

Dnes si pod slovem kampaň hráči zpravidla vybaví tažení, tedy že PJ vytvoří sérii událostí/střetnutí, které pak družina (skupina hráčských postav) prochází a leveluje zpravidla od první do x-té úrovně.

Gygax vnímal kampaň jako herní svět, který PJ vytváří (nakreslí mapu, vytvoří organizace, cizí postavy, atd.) a hráči ho objevují. Nemusí ho objevovat pomocí jedné družiny postav, ale v podstatě napříč všemi svými hraními všech svých současných i budoucích postav, ale i pomocí svých stoupenců (henchmanů). Smyslem bylo nekonečné objevování herního světa, ne vylevelovat na nejvyšší možnou úroveň a splnit hlavní quest.

A taky že v PJově herním světě hraje několik herních skupin naráz a dřív nebo později se obvykle střetnou a stávají se z nich spojenci nebo nepřátelé, kteří spřádají plány proti sobě.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16378
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Kampaň včera a dnes

Příspěvek od MarkyParky »

Nemyslím si že by to bylo úplně zapomenutá myšlenka.

West Marches takhle fungují.
AW má dokonce přímo mechaniky, které na to navádí, Blades se tak taky dají hrát.
Hrají se multikampaně, Jersonova Omega je přesně o tomhle.

Jen to ustoupilo z mainstreamu, ale nikdy to úplně nezmizelo.
Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 4575
Registrován: 21. 8. 2007, 11:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: Kampaň včera a dnes

Příspěvek od ShadoWWW »

AW má na to přímo mechaniky? Jsem nevěděl, že AW je o "hrači objevují PJův svět". Něco mi uniká?

Jinak ano, nejvíc mi to připomíná Jersonovy multikampaně. Ale o tom asi (americký) autor videa neví a možná ani Jerson netuší, jak dobře si s Gygaxem notovali. :)
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16378
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Kampaň včera a dnes

Příspěvek od MarkyParky »

ShadoWWW píše: 1. 8. 2022, 12:37 AW má na to přímo mechaniky? Jsem nevěděl, že AW je o "hrači objevují PJův svět". Něco mi uniká?
V AW to není PJův svět, ale společné play-to-find-out objevování, samozřejmě.

Ale když se podíváš na mechaniku expování, tak tam přímo máš možnosti jako "vezmi si druhou postavu" a "pošli tuhle postavu do důchodu = stane se z ní NPC s plot imunitou, a vezmi si jinou". A všechny ty pravidla pro gangy a alíky a followery, to jsou vlastně maskovaní henchmani a skrze ně můžeš ten svět objevovat taky + prvky jako holding a establishmenty ti zajišťují kontinuitu světa, i když vyměníš postavy za které hraješ.

EDIT: Vlastně bych řekl, že AW si v tomhle stanovuje stejný cíl - kontinuální hru v permanentním světě napříč umírajícími/odcházejícími postavami, ale volí jiné prostředky.

Jediné, co tam asi není, je to sdílení napříč skupinami. V AWčku se točí postavy, ne hráči.
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22590
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Kampaň včera a dnes

Příspěvek od Jerson »

ShadoWWW píše: 1. 8. 2022, 12:37Jinak ano, nejvíc mi to připomíná Jersonovy multikampaně. Ale o tom asi (americký) autor videa neví a možná ani Jerson netuší, jak dobře si s Gygaxem notovali. :)
Chceš říct, že Omega navazuje přímo na Gygaxovo myšlenky, které po cestě zapadaly prachem tak dokonale, že je ani hráči DnD neznají? :-)

To určitě musím použít.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Kampaň včera a dnes

Příspěvek od Markus »

Není to zas tak úplně zapomenutá věc. ShadoWWW v prvním příspěvku v zásadě popisuje standardní oldschoolový sandbox – prostě sudí si nepřipravuje příběh, ale spíš herní prostředí, do kterého rozmístí různé zápletky a příležitosti v dobrodružství, a v tom se hráči pohybují. Tohle nebylo zapomenuto snad nikdy, byť v průběhu osmdesátek a hlavně devatesátek to vystřídaly „příběhové“ kampaně (sledujeme konkrétní příběh nebo děj) a po přelomu tisíciletí se hodně ujaly buď storygames (není vlastně moc připravené ani to prostředí, tvoříme ho společně hrou – sem spadá podle mě AW a s Gygaxem nemá moc co společného) a adventure path (naskriptovaná sekvence setkání, ze které hráči nemají moc kam uhnout a spíš to jen tak dobarvují).

Ostatně ono i slovo „campaign“ v té anglické herní hantýrce nese i význam „můj svět“ nebo „herní prostředí“. České „kampaň“ je omezenější a tenhle význam nenese. U nás PJové říkají něco jako „tahle to v mém světě nefunguje“, anglicky ti klidně řeknou, že to tak v jejich „kampani“ nefunguje.

Ty „zapomenuté“ prvky Gygaxe jsou hlavně to, že hrál s více družinami v perzistentním, donekonečna rozvíjeném světě, který se neresetuje a věci, co se staly, se prostě staly, družiny se můžou ovlivňovat. Ano, Jerson je v tom Gygaxovi hodně blízko. Jerson je víc oldschool, než by možná čekal :) (včetně důrazu na simulaci), akorát používá storygamová pravidla.

EDIT: A jinak teda dobré video, protože tu Gygaxovu multikampaňovitost jsem si taky neudědomoval, ale když se to pojmenuje, tak najednou všechno dává smysl (jmenovitě jeho Dungeon Master's Guide).
Jezus
Příspěvky: 2601
Registrován: 26. 1. 2018, 10:35
Bydliště: Brno

Re: Kampaň včera a dnes

Příspěvek od Jezus »

Poslušně hlásím, že já se svými hráči hraju v jednom světě už několik let a momentálně se v něm pohybuje už třetí družina postav. Pouze hráči jsou plus mínus ti samí, protože nejsme v devadesátkách, abych měl čas vést takhle hru ještě pro další skupiny :-)
Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 4575
Registrován: 21. 8. 2007, 11:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: Kampaň včera a dnes

Příspěvek od ShadoWWW »

Zaujalo mě, že OSE nedefinuje kampaň jako herní svět s nejrůznějšími herními skupinami a henchmany (za které hráči můžou taky hrát, když je zrovna nálada, ale jako "sérii dobrodružství, která obvykle zahrnuje stálou skupinu hráčských postav a odehrává se ve stejném herním světě", což je právě to moderní pojetí kampaně.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Kampaň včera a dnes

Příspěvek od Markus »

Koukni do Basic D&D, jestli to z toho převzali, nebo jestli je to invence autora OSE. :)

V těch sedmdesátých letech byl velký fenomén početné herní „kluby“ (to je asi přesnější slovo než „skupiny“), kdy jednu kampaň hrálo klidně třeba dvacet hráčů. Hádám, že to prostě vzniklo z nějakých wargamingových klubů, kdy do party někdo přinesl D&D, a tak ho všichni začali hrát. A tím nějak přirozeně začali řešit, že se potřebovali nějak rozdělit a začalo se jim v jedné kampani pohybovat víc skupin nebo dokonce DMů.

Plus se nehrálo příběhově, takže jsi neřešil, že na nějaké sezení potřebuješ vždy stálou skladbu stejných postav, abys mohl hrát jejich osobní linky.
Jekyll
Příspěvky: 177
Registrován: 1. 3. 2019, 19:56

Re: Kampaň včera a dnes

Příspěvek od Jekyll »

ShadoWWW píše: 1. 8. 2022, 11:38 Smyslem bylo nekonečné objevování herního světa,
No a presne o tomto sú ZZ, konkrétne skrz koncept "adventure sites". Aj mapa s už preddefinovanými ikonami tento prístup celkom evokuje.
Som Knihobôľ
Stvoril som pre Zapovězené země Lyset a Kolosovu vyhňu
Hrám: Zapovězené země/DnD 5e
Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 4575
Registrován: 21. 8. 2007, 11:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: Kampaň včera a dnes

Příspěvek od ShadoWWW »

Jo, ZZ to docela splňují.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
sirien
Enfant terrible
Příspěvky: 8896
Registrován: 6. 6. 2004, 18:10
Kontaktovat uživatele:

Re: Kampaň včera a dnes

Příspěvek od sirien »

MarkyParky píše: 1. 8. 2022, 12:46EDIT: Vlastně bych řekl, že AW si v tomhle stanovuje stejný cíl - kontinuální hru v permanentním světě napříč umírajícími/odcházejícími postavami, ale volí jiné prostředky.
Vidíš přízraky záměrů kde žádné nejsou.

AW se takhle dá hrát - svým způsobem k tomu až nutí tím jak má děsně přepálenej a přehřívající se leveling. Nicméně stejně tak má omezené možnosti explorace kdy se mrtě věcí prostě vyčerpá a přestanou být zajímavé (maelström...) AW je prostě stavěné na střední kampaně s tím že pak zahodíš celou hru a začneš nějakou úplně jinou.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16378
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Kampaň včera a dnes

Příspěvek od MarkyParky »

Sirien: Tak ty mechanické prvky tam jsou, to asi nepopřeš.

Takže jsou dvě možnosti, jak se na to dívat.

1) Autor ví co dělá, je tam dal schválně, s nějakým záměrem. Ale nejsou tam narvané na sílu (taky zaměrně, autor ví co dělá), takže běžný_většinový_hráč je může ignorovat, když chce svou středně dobou kampaň a autor mu to dopřává.

2) Je to celé haluz, autor cílel na střednědobou kampaň, nepovedlo se mu to, přepálil to a jen shodou náhod všechny ty chyby a úlety umožňují hrát v perzistentním světě s měnícími se postavami lépe než v tom střednědobém horizontu.

Vyber si sám.
Uživatelský avatar
sirien
Enfant terrible
Příspěvky: 8896
Registrován: 6. 6. 2004, 18:10
Kontaktovat uživatele:

Re: Kampaň včera a dnes

Příspěvek od sirien »

Marky: to je falešný dilema jak pěstí mezi oči.

Autor samozřejmě (v tomhle případě samozřejmě...) měl záměr(y) - a podle toho designoval. Nevidím ale jediný důvod domnívat se, že nějaký dlouhodobý world exploration tak jak se popisuje a řeší tady byl mezi nimi (autor sám se hlásí k úplně jiným záměrům, tenhle nikdy nezmínil, ani se moc nikde neřeší, v samotné příručce nijak zmíněný není).

To, že je AW kinda-friendly k podobnému pojetí world exploration je prostě byproduct. Což není nijak neobvyklý. Tomu i odpovídá fakt, že tam nejsou žádné mechaniky které by to cíleně víc rozvíjely (většina world-buildingu se tvoří nebo nastřeluje na začátku hry, support pro víc tam moc neni - max. vstupem nové postavy a to ještě jen s některými příručkami... jediné co má ongoing charakter je maelström, který se ale vyčerpá a nedá se pak už moc nijak refreshnout).
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16378
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Kampaň včera a dnes

Příspěvek od MarkyParky »

🤷‍♂️
Odpovědět

Zpět na „O hraní obecně“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 11 hostů