Dračák podle staré školy

Dakara: diskuse ke hře v duchu Shadowrunu bez technologie ve středověce laděném fantasy prostředí

Moderátor: York

Odpovědět
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Dračák podle staré školy

Příspěvek od York »

Pravidla (pdf).
Souhrn pravidel (pdf).
Bestiář (pdf).
Discord
Webové stránky

Přednáška na Gameconu 2022: Jak vzniká Dračák.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od York »

:arrow? K letalitě:

Pravidlo, že postava přežije nehledě na to, jak moc do záporu jí klesnou životy, je pozitivní v tom, že málokdy umře jednotlivá postava - buď přežijou všichni, nebo je to TPK. Vlastně mě nenapadá jedinej případ ze hry, kdy by to bylo jinak. Za pozitivní to považuju, protože TPK hráči přijímaj líp než smrt jednotlivý postavy, plus odpadá potřeba zapojit novou postavu do rozběhnutý družiny. Potíž je, že působí divně a výrazně to snižuje pocit nebezpečí.

Z těchto důvodů uvažuju o následující úravě pravidel pro umírání:

Když se do několika desítek minut nepodaří postavu doléčit zpět do kladných životů, umře.


Reálně by to nemělo moc změnit. Za několik let testovacího hraní se nám nikdy nestalo, že by se tahle podmínka pro smrt naplnila. Je teda fakt, že mí spoluhráči jsou zkušení a hrajou hodně opatrně - bylo pár nebezpečnejch situací, ale žádná smrt, natož TPK. Je to dost ostrej kontrast proti Gameconu, kde z pěti družin tři skončily TPKčkem (za těch původních pravidel, tj. muselo to opravdu jednoznačně vyplnout ze situace ve hře).

Slibuju si od toho, že hra reálně nebude o moc víc smrtící, ale hráči se budou o postavy víc bát.



:arrow? Souvislost s reworkem jedů.

Tohle nový pravidlo jsem bral v úvahu při reworku jedů (přesouval jsem část síly jedů do zranění, aby silný jedy neměly vždycky automaticky tři úspěchy) a zavedl jsem kvůli tomu tři způsoby, jak snižit sílu a zranění (a tedy smrtelnost) jedů: Alchymista může vyrábět protijed (sníží sílu a zranění jedu o 2), hraničář má schopnost zmírnění jedu (sníží sílu a zranění jedu o 1) a každej, kdo umí ošetřování zranění, může snížít sílu jedu o 1 a následně vyléčit 1 život.

Tj. aktuálně by mělo bejt ve hře dost prostředků, jak i ty nejprudší jedy přežít. Změna ale bude v tom, že doteď nebylo potřeba jedy moc řešit - zranění způsobujou až po nějaký době, tj. většinou po boji, takže přinejhorším postava skončila se zápornejma životama a léčení zabralo několik dní. Teď bude třeba jedy fakt řešit a mít zásobu léčebnejch prostředků a prostředků na snížení síly jedu, protože smrtící jedy jsou nastavený tak, že průměrná postava je bez pomoci nepřežije - a když je navíc zraněná z boje, nebezpečí smrti je dost značný.


Celkem se mi na týhle změně líbí, že umírání postav není o náhodě ve smyslu, že by se hráč modlil, aby mu padl save roll, ale o tom, že parťáci dají dohromady svoje léčivý schopnosti plus léčebný prostředky, který různě posbírali, aby umírající postavu zachránili.

Je například možný najít nebo jinak získat vzácnej lektvar regenerace, kterej vyléčí jakýkoliv zranění - z toho se teď stane "poslední záchrana" pro případ, že by ostatní léčebný prostředky nestačily.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od York »

:arrow? Přemejšlim, že bych kromě rychlosti běhu v bestiáři uváděl ještě cestovní rychlost.

Nejsem si ale jistej, jestli to je dobrej nápad. A pokud ano, tak v čem ji udávat.

Použití to má - relativně běžně jsme při hraní Dračáku řešívali, jak dlouho nám zabere cesta, případě o kolik rychlejší je cestování na koni oproti chůzi (a jestli vůbec je rychlejší). Občas nás zajímaly jiný dopravní prostředky, třeba vůz nebo loď. Čili spíš je otázka, jestli to má význam v bestiáři. Teoretický použití je, když třeba hraničář někam pošle svýho zvířecího společníka, nebo když se někdo promění do vlaštovky a chce někam doletět. Zjišťovat cestovní rychlost různejch druhů zvířat ale bude peklo, nejspíš to budu muset ve většině případů odhadnout. Vlastně asi jen u vlka si vybavuju, že bych na to někde na wiki narazil.

Druhá otázka je, v čem cestovní rychlost udávat, a jestli do ní případně zahrnovat i spánek a odpočinek. Pokud by byla třeba v kilometrech za hodinu, zjevně by pauzy nezahrnovala, zatímco kilometry za den by je asi obsahovaly. Další otázka je, jestli je vůbec dobrej nápad na mapě měřit kilometry. V Trossu jsem ji měřil právě ve dnech cestování a přijde mi to lepší.

edit: Mám v plánu časem víc zpracovat lodě a u těch určitě cestovní rychlost řešit budu.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od York »

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od York »

kin píše: 2. 5. 2022, 12:49 V každé kampani jsme přešli na flat XP za sezení, protože příběh nás zajímal víc.
Můžu se zeptat, jak máte nastavený levelování? Tj. jakej je maximální level, kolik sezení zabere se na něj dostat a jakou to má případně progresi (třeba nízký levely rychlejš, vysoký pomalejš)?
Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 9334
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od Quentin »

My jedeme jako kin. Ani nepočítáme expy, ale celá sezení. Na další lvl musí postava přežít tolik sezení, kolik je její aktuální lvl.
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Uživatelský avatar
kin
Warden
Příspěvky: 919
Registrován: 31. 7. 2006, 23:00
Bydliště: Pilsen
Kontaktovat uživatele:

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od kin »

V Dnd4e + 5e (a jiném fantasy) jsme to měli po sezeních (většino co tři hraní, to lvl) či příběhových milestonech.

V SRku jsme měli jednu karmu za příchod, jednu za zábavnou akci a/nebo chytrý nápad a ještě něco (nepomatuji si to teď z hlavy). Plus pak za každou splěnou misi určitý počet karmy dle obtížnosti (hráči měli možnost před tím než vzali misi, trochu metaherně určit, jak moc náročné to chtějí s ohlednutím na to, kolik karmy získají).
OSR - Open-world Survival horroR
Survive, Save, Solve ...pick two
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od York »

Drobnej update:

• Na Gameconu povedu Prokletý ostrov, což je dobrodružství, který připravuju do pravidel.

První hraní tohohle dobrodružství by mělo proběhnout na slezině RPG fóra a rád bych pak udělal ještě alespoň jedno otevřený hraní před Gameconem.

• Mám taky na Gameconu domluvenou krátkou přednášku, kde hru představím a řeknu něco o tom, jak jsem se k tomu dostal, co formovalo její design a co plánuju do budoucna. Pro vás, co to tady sledujete, to budou známý informace. Bude pak každopádně k dispozici na Youtube.

• Bouchi mlčí.
Za tento příspěvek děkují uživateli York tito uživatelé (celkem 2):
Vitus, Wolfus
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od York »

Ad expení: Tross jsme hráli s levelováním za prozkoumávání dungeonů a celkem to fungovalo. Největší problém asi byl, že jsem neodhadl, jak to budeme hrát dlouho, a hráči jsou teď trochu smutní, že se nedostali na mistrovský úrovně.

Líbí se mi na tom, že to to sleduje přirozenej flow hry - po prozkoumání dungeonu se postavy obvykle vracej do civilizace, takže dává smysl, že se stavěj u mistrů.

Vyžaduje to ale, aby sandbox byl strukturovanej do prozkoumatelnejch celků (ať už to budou dungeony nebo něco jinýho). A největší problém je, že občas není jednoduchý říct, co to znamená "prozkoumanej dungeon". Do Trpaslický hrobky například postavy jen nakoukly, protože dva trpaslíci v družině rezolutně rozhodli, že znesvěcovat trpaslickou hrobku rozhodně nikdo nebude.

Quentin píše: 2. 5. 2022, 17:36 Na další lvl musí postava přežít tolik sezení, kolik je její aktuální lvl.
Něco v tomhle duchu jsme taky dřív používali. Fakt je, že to je přiměřeně jednoduchý a má to lineární progresi.

Pro představu:

• dostat se z 1. na 6. úroveň (tj. na pokročilé úrovně) by trvalo 15 sezení, tj. při hraní jednou tejdně zhruba 4 měsíce hry.

• dostat se z 6. na 12. úroveň (tj. na mistrovské) by trvalo 51 sezení, tj. něco přes rok hry.

• dostat se z 12 na 18. úroveň by trvalo 87 sezení, tj. další zhruba dva roky.


To zní celkem ok.


edit: Potenciální problémy:

• Družiny co hrajou jednu kampaň extrémně dlouho (10+ let).
• Družiny co hrajou jen zřídka, třeba jednou měsíčně nebo míň.

To ale asi stačí zmínit a nechat na nich, ať si to zhouserulujou.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od York »

Vitus píše: 16. 5. 2022, 14:57líbily se mi ty lístečky s charakteristikami hráčských postav (proto byl metrosexuální kouzelník v róbě, kroll Eliáš Vaverka pln konspiračních teorií a všude viděl spiknutí) i vzhledových rysů (proto měl jen jedno ucho a orlí nos)
Využiju příležitosti a poprosím tě, jestli bys mohl projít moje seznamy a zamyslet se, který položky ti nepřijdou moc inspirativní, nepůjdou dobře zahrát, nejsou moc zajímavý, případně povedou k nepříjemnýmu chování ve hře:

Chování:
• držgrešle
• exotický přízvuk
• gurmán
• když je nervózní, brousí si zbraně
• kleptoman
• má oblíbenou frázi
• milovník alkoholu
• miluje boj
• miluje šperky
• mluví rychle
• mluví sprostě
• mluví učeně
• mrmlá na novoty
• muž činu
• náruživý kuřák
• nenechá přítele ve štychu
• nesnáší pavouky
• nezná stud
• nikdy nelže
• prostořeký
• prozradí každé tajemství
• ráčkuje
• snadno se rozpláče
• spřádá dalekosáhlé plány
• spřádá konspirační teorie
• strohý
• stydlivý
• sukničkář
• štědrý
• veselý
• vždy dbá na svůj vzhled
• vždy hladový
• zabíjí jen v krajní nouzi
• zbožný
• ztratil víru
• zvědavý

Vzhled:
• albín
• aristokratické rysy
• bílé vlasy a vousy
• chybějící prst
• chybějící ucho
• dobrácká tvář
• holohlavý
• hrbatý
• jizvy od popálenin
• jizvy z boje
• klanové tetování
• kulhá
• kultistické tetování
• malý
• maska na tváři
• nadpozemsky krásný
• neobvyklý účes
• námořnické tetování
• orlí nos
• otrocký cejch
• oči nezvyklé barvy
• pihovatý
• páska přes oko
• přitažlivý
• přísný výraz
• rituální tetování
• rozložitý
• usměvavý
• velký nos
• vychrtlý
• vypadá mladší
• vysoký
• má výraznou bradu
• výstředně se obléká
• zavalitý
• zlomený nos

A ideálně místo nich rovnou nastřelit jiný.

edit: Samozřejmě budu rád, když se toho chopí i kdokoliv další :-)
Uživatelský avatar
Vitus
Příspěvky: 2664
Registrován: 21. 7. 2006, 09:03
Bydliště: Kladno

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od Vitus »

Takhle, k průšvihu u hry mohou vést všechny, inspirativní jsou všechny (zejména pokud se zkombinují dvě), ale vidím dvě, co máš v chování, ale já bych je dal do rysů:
• exotický přízvuk
• ráčkuje

Jinak mi v podstatě nic z toho nepřipadá, že by nešlo dobře uplatnit u hry.

Ještě mne napadlo, že u některých jsi udělal opaky (držgrešle vs štědrý), ale já bych se nebál udělat víc opaků:
• milovník alkoholu => nenávidí alkohol (koho mi to připomíná ? :))
• ztratil víru => nikdy nenalezl víru (a proto ji třeba stále hledá)
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od York »

Vitus píše: 16. 5. 2022, 18:10ale vidím dvě, co máš v chování, ale já bych je dal do rysů:
• exotický přízvuk
• ráčkuje
Myšlený je to tak, že vzhledový rysy bys měl bejt schopnej zapojit do popisu postavy při prvním setkání. Je ale fakt, že tohle je na hraně a asi by to dávalo smysl i tam.

Vitus píše: 16. 5. 2022, 18:10Ještě mne napadlo, že u některých jsi udělal opaky (držgrešle vs štědrý), ale já bych se nebál udělat víc opaků:
• milovník alkoholu => nenávidí alkohol (koho mi to připomíná ? :))
• ztratil víru => nikdy nenalezl víru (a proto ji třeba stále hledá)
Na tom něco je. Problém je, že by to mělo bejt náhodně losovatelný šestistěnnejma kostkama - já na to sice mám kartičky, ale ty v pravidlech nebudou. Takže je v zásadě daný, že jich musí bejt 2 x 36 (36 vzhledovejch, 36 charakterovejch). Takže to můžu různě prohazovat, ale ne přidávat.

Chápu to taky jako zdroj inspirace, ne nutně "tohle musíš hrát". Tj. když tě to jako hráče inspiruje k opaku, tak to splnilo svoji funkci. Ze stejnýho důvodu tam je třeba jenom "nesnáší pavouky" a ne všechny možný další fóbie ;)
Uživatelský avatar
Bouchi
Příspěvky: 3619
Registrován: 10. 12. 2004, 16:36
Bydliště: Havířov

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od Bouchi »

York píše: 6. 5. 2022, 16:49 • Bouchi mlčí.
Bouchi mlčí, protože má teď úplně jiné starosti, a to přetrvávající globální nedostatek papíru, který šíleně komplikuje rozběhnuté dotisky Hobitů a Proroctví.
Obrázek
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od York »

Reakce na seznam osobních předmětů.

Iwas Passingby píše: 17. 6. 2022, 16:24 Nicméně je možné, žes v tom nějaký systém měl a jenom jsem ho přehlídl, shame on me :wink:
Ne, je to netříděnej brainstorming. Popravdě si nejsem moc jistej, jakej přínos má seřazení podle abecedy. Chápu očíslování, aby se na to dalo házet.

Zvažuju, že bych to dal na web - mohl bych k tomu naprogramovat náhodnej výběr X položek. Napadá vás k tomu ještě nějaká užitečná funkčnost?

- možná otagování podle toho, u koho je pravděpodobný něco takovýho najít: námořník/obchodník/dělník/lovec/skřet atd. Ale to je práce navíc, kterou by musel někdo udělat, plus by to asi mělo význam až při větším počtu položek.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od York »

Vitus píše: 16. 5. 2022, 18:10 Ještě mne napadlo, že u některých jsi udělal opaky (držgrešle vs štědrý), ale já bych se nebál udělat víc opaků:
• milovník alkoholu => nenávidí alkohol (koho mi to připomíná ? :))
• ztratil víru => nikdy nenalezl víru (a proto ji třeba stále hledá)
Tohle má jeden potenciální problém - může se ti stát, že si vylosuješ rys a jeho opak. Možná by dávalo větší smysl naopak opaky důsledně vyházet (to si hráč zvládne domyslet sám).
Uživatelský avatar
Passingby
Příspěvky: 1595
Registrován: 13. 10. 2021, 16:41

Re: Dračák podle staré školy

Příspěvek od Passingby »

York píše: 17. 6. 2022, 16:49 Ne, je to netříděnej brainstorming. Popravdě si nejsem moc jistej, jakej přínos má seřazení podle abecedy. Chápu očíslování, aby se na to dalo házet.
Kdybych něco přidával, snáz uvidím, jestli to tam už nemáš (nebo že tam už máš všechno, co by mě tak napadlo). Ale je to asi detail, stejně nejspíš počítáš s tím, že to pak budeš muset projít, pročistit a odstranit duplicity...
Verify you are a human.
It's just an overreaction. In a few months, nobody will remember the drama.
Odpovědět

Zpět na „Dakara“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti