[PbtA] Apocalypse World

PbtA a od něj odvozené FitD jsou asi nejpopulárnější skupiny současných „příběhových“ her.

Moderátor: MarkyParky

Odpovědět
Uživatelský avatar
RPG Fórum
Příspěvky: 106
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00

[PbtA] Apocalypse World

Příspěvek od RPG Fórum »

Obrázek

:arrow? Anotace v Databázi
Apocalypse World je drsné postapokalyptické RPG odehrávající se v blízké budoucnosti, kde hrajete postavy, které se snaží vyhrát zoufalý boj o přežítí v podivném světě plném nebezpečí a nástrah. Postavy si mohou jít často po krku a hra se rozhodně nevyhýbá ostřejším výrazům a situacím. Z hlediska pravidel je hra velmi orïginální a její mechaniky, ač vycházejí z klasického hraní, jsou neotřelé až inovativní. Hra vyhrála Indie game of the Year 2010.

Hra poprvé představila systém Powered by the Apocalypse (PbtA), který se pak stal základem dalších her od jiných autorů.
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16381
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: [AW] Design Apocalypse World (aneb obecná diskuze o AW)

Příspěvek od MarkyParky »

Jestli prcek dovolí večer k tomu zkusím něco napsat delšího.
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16381
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: [AW] Design Apocalypse World (aneb obecná diskuze o AW)

Příspěvek od MarkyParky »

Jerson:
Předpokládám, že s těmi děcky hraješ fantasy?

Takže - když hraju AW, postupuju takhle.

Všechno je hrozba. Zajímavá krajina, významná NPC, skupiny mooků, vesnice, každá tahle věc se dá zařadit do jedné z kategorií v AW (viz strana 107 Essential threads).

V zásadě se rozmýšlím - pokud je to jednorázová věc, která jednou vyskočí ve scéně, a pak ji zapomeneme, tak si ji v mysli zařadím do jedné kategorie, případně jí vrazím impulz, aby se mi dobře vybíraly tahy, kdyby na to přišlo, ale to je celé, a jinak to zahodím, jak ze scény zmizí.

Pokud je to věc, která se má do hry vrátit, tak si udělám záznam cca jak doporučuje příručka. Takže třeba ta tvá cesta na sever - takový nějaký příklad:

Vydávají-li se na sever, kde jsou pole a louky, tak je to landscape.

Měl bych jí dát jméno. Pole a louky, to vypadá na obhospodařovávaná místa, takže co třeba Za humny?
Měl bych jí dát impulz. To je věc, která do značné míry pomůže s vymýšlením interpretace a volbou tahů. Takže se rychle zamyslím - čím je ta krajina zajímavá? Co se v ní děje?

Někdy mě rovnou napadne nějaký impulz (třeba takový temný hvozd plný bludných kořenů asi bude mít impulz svést vše do svého středu a pohltit, sopka bude mít impulz vše kolem sebe spálit, divoká řeka bude mít impulz být bariéru v cestě). Když mě nic nenapadne, tak mrknu do pravidel na ty doporučené (jsou dost post-apo, tak to někdy chce do fantasy udělat refluf) a nějaký vyberu.

Namátkou mě třeba napadá, že takováhle úrodná krajina v jinak divokém kraji ZZ by mohla být "prison" - zlatá klec, jediné úrodné místo uprostřed divočiny, takže ho lidé nemohou opustit. Ale může to být i něco jiného...

Poloha na mapě je daná - je to na sever od vesnice, a momentálně kolem hráčů.

Vypíšu si, jaké hrozby mě tam mohou potkat. Jednak můžu linknout něco, co už mám rozehrané z města a dále si můžu udělat pár poznámek, co by se tak mohlo dít na loukách.

> V první řadě pole a louky jsou obdělávané, takže by tam měli být obyvatelé, takže bude přítomná nějaká affliction. Co je trápí? Možná strach, protože jim něco začalo krást dobytek? Nebo protože je nebezpečné zůstávat na polích po setmění?
> Z čeho mají strach? Je to smečka vrrků > brutes? Je to gryf s hnízdem na nedaleké hoře > grotesque?

a teď se mi to samozřejmě začne řetězit.

Proč tu ti vrrci jsou? Vede je proti lidem vlkodlak > warlord? Nebo je naopak vlkodlak > grotesque vyhnal z jejich domoviny? Nebo utekli partě skřetů > brutes? A jak vypadá tlupa skřetů? Má náčelníka > warlord? Šamana > grotesque?

Jak vypadá ta hora > landscape, na které žije gryf? A vede k jeho hnízdu nějaká daná cesta > terrain? A kdo jiný ještě na té hoře může žít ... co třeba ledový obr > grotesque?

Takhle si zaplním mapu a nageneruji vztahy mezi hrozbami. Neplním ji do mrtě, nechávám spoustu bílých míst, která se zaplní hraním - víc hlav u stolu určitě napadnou lepší nápady než mě jednoho předem. Ale nageneruju si nějaký základ, aby se alespoň něco začalo dít, když tam poprvé postavy vlezou.

Pak si jednotlivé hrozby vezmu a podívám se jim blíž na zoubek.

Každá by měla mít impulz - to hodně pomáhá při jejím roleplayi, dvěma nebo třemi slovy si vystihnout, o co jí jde.
Vlci > chtějí mít vůdce smečky pravého vlka
Hora > chce zůstat nedobytá
Gryf > chce se zasytit, konzumovat..
atd, atd...

A potom tam typicky mám tři volitelné položky, které každá hrozba mít nemusí, ale já je stejně často dělám, protože mi pomáhají si ujastnit, co je hrozba zač.

1) Hodiny. Ty se dávají k hrozbám, které se mají vyvíjet, pokud do toho hráči nehodí vidle.

Prostě si napíšeš pravděpodobný vývoj událostí, pokud postavy nijak nevykolejí jejich vývoj, a jak hra běží, tak je používáš buďto preskriptivně nebo deskriptivně.
> preskriptivně znamená, že kdykoliv jsi na tahu a nevíš co zahrát, můžeš se podívat na přítomné/blízké hrozby a vyplnit jim jeden segment a zahrát, co se v něm děje.
> deskriptivně znamená, že kdykoliv se díky akcím postav stane něco, co mají hodiny popsané v dalším kroku, tak proškrtneš adekvátní segmenty.

První tři segmenty by měly hrozbu spíš představovat, další dva eskalovat a poslední segment by měl být vyvrcholením. Po jeho dosažení se stane něco nevratného a hrozba buďto zanikne, nebo se změní (přejmenuje, získá nový impulz, typ) nebo se pustí znovu od začátku.

Jakou houserule dělávám to, že si prázdné hodiny dávám i k hrozbám, kde nemám dopředu vymyšlený vývoj, ale vím, že nějaký vývoj chci. Ty pak používám jen deskriptivně a kdykoliv se takové hrozbě stane ve fikci nějaký zajímavý posun, proškrtnu segment.

2) Stakes question.

Stakes question slouží jako reminder, že o tomhle nechceš rozhodovat ty. Třeba "ovládne/udrží vlkodlak kontrolu nad smečkou"? Nebo "Přežije gryf?" Nebo "Opustí Franta z vesnice svou zlatou klec Za humny?"

Když ve hře přijde na řadu tahle otázka ve chvíli, kdy se dostaneš na tah, tak je to pro tebe připomínka, že tohle jsi nechtěl řešit a že máš použít Disclaim decision making principal.

IMHO není nutné mít Stakes question u každého prdu, ale u těch zajímavých je dobré si je zapsat. Je taky dobré je formulovat tak, aby nebyly konfliktní s cíli hráčů, ale spíš na ně šly kolmo.

> "Dokončí družina quest?" je blbá stakes question, protože družina ho asi bude chtít dokončit a bude na to velký tlak, takže odpověď je předem daná.
> "Ke které straně konfliktu mezi Starousedlíky a Přistěhovalci se přikloní čarodějka Veronika" je dobrá stakes question, protože odpověď může ovlivnit spoustu faktorů a je dobré si zakázat tenhle vývoj převálcovat GM-fiat rozhodnutím.

3) Custom move

To je asi nejkomplikovanější věc ... v zásadě se dá používat dvěma způsoby:

a) Máš nějaký nápad, čím je ta hrozba zvláštní a chceš ho mechanicky dostat do hry. Například pokud na polích Za humny straší Polednice, dává smysl Custom move:
"Pracuješ-li na poli v pravé poledne, přijde si pro tebe polednice." A zároveň si vytvořit hrozbu polednice jako warlorda nebo grotesqua, podle okolností.
Ten custom move tedy typicky je reminder, že se něco někdy má stát, případně může být okořeněný hodem kostkou, aby to nebylo jen na bedrech GMa o tom rozhodnout.
"Pracuješ-li na poli v pravé poledne, přijde si pro tebe polednice. Hoď+WEIRD:
10+: A ty se na to budeš moct připravit
7-9: A ty si to uvědomíš na poslední chvíli
6-: A zaskočí tě ..."

b) Chceš vtisknout hrozbě nějaký flavour, tak se někdy hodí ten flavour udělat právě přes custom move.
"Prodíráš-li se temným hvozdem, hoď+COOL:
10+: Cesta prošla bez potíží, došel jsi do cíle ve správný čas a bez úhony
7-9: Vyber si 1 z:
> Přišel jsi do cíle pozdě
> Cestou jsi ztratil nějaké vybavení, jaké?
> Větve a šlahouny tě poškrábaly za 1-HARM
6-: MC je na tahu...

Obecně bych ale nevytvářel custom move na sílu za každou cenu každé hrozbě - jednak je náročné to utrekovat .. a dále papír snese vše, ale ve hře se občas stává, že ta mechanika se chová trochu jinak, než jsi čekal.


Pomohlo? Nebo ses ptal na něco úplné jiného? :D
Za tento příspěvek děkují uživateli MarkyParky:
Quentin
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22593
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: [AW] Design Apocalypse World (aneb obecná diskuze o AW)

Příspěvek od Jerson »

Pomohlo tak z 60%, vyzkouším to v příští hře aplikovat.
Jako systém používám Omegu, takže přímo tahy vymýšlet nemusím, ale způsob aktivního ohrožení v Omeze je velmi podobný.
Dám vědět, jak se to ujalo.
Uživatelský avatar
Log 1=0
Příspěvky: 2692
Registrován: 20. 7. 2017, 14:06

Re: [AW] Design Apocalypse World (aneb obecná diskuze o AW)

Příspěvek od Log 1=0 »

boubaque píše: 27. 1. 2022, 21:28 Mně AW (a platí to zejména pro AW, ale do jisté míry pro všechny PbtA hry) silně nevyhovuje a ano, myslím si, že tak, jak je napsaný, je nefunkční. Pak totiž vyžaduje buď velmi silného a pohotového MC, anebo mnohem volnější a uvolněnější styl vedení/hraní, než který je popisovaný v příručce. Proč, to už patří jinam, ale ve stručnosti, protože hráči jsou potřeba jen jako prvotní hybatelé, kteří rozbíhají děj, ale jeho směřování chtě nechtě odevzdávají do rukou systému, nebo v lepším případě MCovi, který pak ale musí systém přetlačovat.
Třeba sem?
You are lords. We are slaves. But slaves of our lords are mightier than lords of your slaves.
***
Chcete nové lidi v RPG? Zabraňte jim potkat Jersona. Nováčci, kteří potkají Jersona, mají vždy mnoho problémů začít hrát. Ti co ho nepotkají, takové problémy nemají.
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16381
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: [AW] Design Apocalypse World (aneb obecná diskuze o AW)

Příspěvek od MarkyParky »

Boubaque:
Já jsem nikdy neměl pocit, že bych jako MC musel systém přetlačovat - naopak mi vždycky pomáhal. A to jsem - jak se ukázalo - hrával mnohem formálněji, než to bylo autorem zamýšleno.

V čem přesně si myslíš, že je třeba systém přetlačovat?
Uživatelský avatar
alladjex
Příspěvky: 200
Registrován: 4. 12. 2020, 10:56
Kontaktovat uživatele:

Apocalypse World / PbtA pro newbíka :)

Příspěvek od alladjex »

Čus. Pročetl jsem si Apocalypse World a chtěl bych se zeptat, abych se ujistil esi to chápu správně. Kniha obsahuje pravidla pro hraní a řešení situací. Nastiňuje především atmosféru a to skrze příklady u jednotlivých movu a případně rad způsobů vedení hry. Neobsahuje v podstatě žádný explicitní nástin světa a předpokládá, že celkový setting si lidi udělají kompletně sami. Je to tak nebo jsem totálně mimo?

A druhý dotaz. Fungují takhle všechna pravidla PbtA nebo některá nastiňují svět či dávají inspiraci pro jeho tvorbu mnohem konkrétněji?

( Nehodnotím, jen se snažím zjistit, jestli jsem to pochopil správně :D )
🗡 Toho času solitér v Železných zemích (Ironsworn). 🗡
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22593
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Apocalypse World / PbtA pro newbíka :)

Příspěvek od Jerson »

AW jsi pochopil zcela správně. Pravidla nemají žádný standardní setting, i když jsou stylem silně laděná do světa Mad Maxe.
Uživatelský avatar
KDolecek
Příspěvky: 921
Registrován: 2. 11. 2008, 18:38

Re: Apocalypse World / PbtA pro newbíka :)

Příspěvek od KDolecek »

PbtA hry, které mají setting ohraničený jen tématicky většinou poskytují nějaké rady/nástroje jak ten svět/potřebnou část postavit, takže tě nenechávají v pozici "poraď si".

PbtA her jsou dnes už desítky (stovky, když počítáš různé menší hacky a úpravy, které aspoń někdo zadal do RPGGeek databáze), takže z hlediska definovanosti světa je to docela škála a některé to prostředí mají docela jasně definované, ale celkově to spíš tíhne k tomu AW stylu (alespoň co jsem měl možnost vidět).
Uživatelský avatar
Corny
Příspěvky: 1734
Registrován: 4. 10. 2021, 11:13

Re: Apocalypse World / PbtA pro newbíka :)

Příspěvek od Corny »

Podle mě jsi to pochopil správně, zrovna AW není nijak zaměřené settingově, právě aby sis mohl vymyslet prakticky jakýkoliv background. Samozřejmě ale žánrově ta pravidla směřují určitým směrem, takže třeba Adventure Time v nich moc nezahraješ, ale volnost tam je veliká (určitě můžeš hrát cokoliv napříč Falloutem, Frost punkem, nebo Water worldem).

To spektrum her, které pak na PbtA staví je hodně široké, od her, které nemají žádný setting (AW nebo Dungeon World), po hry které to specifikují trochu více (Sagas of the Icelanders), až na hry, které to maíj specifikované docela jasně (Night Witches).
"Nadšený kontrarián."

Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Apocalypse World / PbtA pro newbíka :)

Příspěvek od Markus »

Pro představu: v databázi je možné rozkliknout si Procházet > Systémy > Powered by the Apocalypse. Zatím tam máme tohle.
Uživatelský avatar
sirien
Enfant terrible
Příspěvky: 8896
Registrován: 6. 6. 2004, 18:10
Kontaktovat uživatele:

Re: Apocalypse World / PbtA pro newbíka :)

Příspěvek od sirien »

Jain.

Explicitní setting tam není. Ale je tam docela intenzivní implicitní setting a je dobré ho brát v úvahu. Prozačátek existence Psychickýho maelströmu je hodně výrazný prvek libovolného settingu (o jeho stylizaci nemluvě), stejně jako předpoklad nedostatku a zcela zhroucené civilizace (které ve skutečnosti není nutně platný pro všechna postapa... ale AW s ním prostě počítá) atd.

Setting ve smyslu mapy a konkrétních postav tam ale samozřejmě není. Bohužel tam není ani návod k jeho tvorbě a z (nejen) mé zkušenosti to je blbý protože tam jsou místa kde si můžeš jako nováček trochu naběhnout. Kdysi sem o tom chtěl napsat článek, ale pak mě psaní o AW nějak omrzelo... (tak moc že sem nenapsal ani jeho recenzi - a teď mě tak napadá že ani tu slíbenou kritickou analýzu...) Anyway, na co dávat bacha:
- pokud z nějakého důvodu explicitně nechceš jinak, tak hned z kraje hry chceš mít několik dalších osad v rozumném dosahu (dojezdu) od místa, ve kterém pobývají postavy. Může jít o jiné državy nebo jen o nějaké statky nebo pevnůstky (/doly /farmy...), ale později ve hře rozhodně oceníš mít poruce nějaké místo kde něco může být, ale které není hned za rohem (a tedy v triviálním dosahu a navíc permanentně všem na očích)
- Je dobré se trochu zamyslet nad tím kde se berou aspoň některé základní zdroje. Je dobré vymyslet si hned z kraje aspoň něco zajímavého co se v dané državě dělá / získává a co je trochu unikátní.
- Je dobré si rovnou v úvodní lokaci rozvrhnout víc konkurenčních frakcí s nějakým napětím mezi nimi. Je dobré aby tyto nebyly totožné (dva gangy jsou míň zejámavé než gang a sekta)

(ano, jde to dělat i jinak a i úplně opačně a bla bla bla... ale když to uděláš takhle, tak si dost usnadníš život - minimálně v prvních hrách než si ošaháš jak ta hra vůbec celkově funguje. Minimálně co do settingu, teda.)
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
Log 1=0
Příspěvky: 2692
Registrován: 20. 7. 2017, 14:06

Re: Apocalypse World / PbtA pro newbíka :)

Příspěvek od Log 1=0 »

Můj "setting" pro AW spočíval v tom, že jsem se hráčů zeptal, v jakém biotopu chtějí, aby se hra odehrávala, a pak jsem házel lidi a lokace, jak mě napadaly. Ale nevím, jestli je tohle Alladjexxovi užitečné. Každopádně, jde to i takhle.
You are lords. We are slaves. But slaves of our lords are mightier than lords of your slaves.
***
Chcete nové lidi v RPG? Zabraňte jim potkat Jersona. Nováčci, kteří potkají Jersona, mají vždy mnoho problémů začít hrát. Ti co ho nepotkají, takové problémy nemají.
Uživatelský avatar
alladjex
Příspěvky: 200
Registrován: 4. 12. 2020, 10:56
Kontaktovat uživatele:

Re: Apocalypse World / PbtA pro newbíka :)

Příspěvek od alladjex »

Díky moc všem za info. Omlouvám sem, zapomněl jsem napsat, že osobně zrovna Apocalypse World hrát neplánuju. (Nemám postapo moc rád.) AW jsem četl spíše ze "studijních důvod". :)
🗡 Toho času solitér v Železných zemích (Ironsworn). 🗡
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22593
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: [AW] Design Apocalypse World (aneb obecná diskuze o AW)

Příspěvek od Jerson »

Můžete mi prosím nadhodit konkrétní možnosti, které se dají provádět s Vírem šílenství, případně co s ním může dělat specificky Fixer?
Zkouším to na své družině, a hráče napadlo jen že by ve Víru zkusil najít plány na vysílačku, aby se mu lépe stavěla, a pak ze by zkusil hliníkovou kostičku proměnit na kuličku (v rámci tahu Izoluj část Víru), což mi přijde jako ne úplně zamýšlené využití.
Uživatelský avatar
PardGalen
Příspěvky: 2105
Registrován: 26. 2. 2006, 21:28

Re: [AW] Design Apocalypse World (aneb obecná diskuze o AW)

Příspěvek od PardGalen »

Najít plány na vysílačku je asi v pohodě. Mám pocit, že v jedné hře, kterou jsem vedl to bylo použito podobně.

Přeměna kostičky na kuličku je trochu zvláštní. Většinou se jedná o kus víru, který přitáhneš do skutečného světa, ale jestli ten vír dokáže měnit věci tak to půjde také.
Většina těchto pokusů bývá krátkodobá a klidně se to dá popsat jako iluze nebo halucinace a později to přejde.
Always bring a gun to a puppet fight
Odpovědět

Zpět na „Powered by the Apocalypse (PbtA) a Forged in the Dark (FitD)“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti