[Podcast] Stvořitelna

Sekce zabývající se tvorbou RPG produktů a souvisejícími tématy.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [Podcast] Stvořitelna

Příspěvek od Markus »

Poslouchám díl o "hře podle scénáře" a musím se ohradit, protože zmiňujete, že je to jednoduché a pohodové.

Já teda podle scénáře aktuálně hraju (kampaň ve WFRP) a je to všechno, jen ne těžká pohoda. :) Nejvíc myšlenkové kapacity mi dává neustále upravovat a pokřivovat scénář na základě toho, co hráči udělají, aby mi to vyšlo. Takže očekávám, že dojdou na místo A a získají informaci B, ale oni se z nějakého důvodu rozhodnou, že místo A je pro ně no-go zóna, případně že s postavou C (která je alternativním zdrojem informace B) se rozhodně nechtějí ani vidět... a já to najednou musím všechno přeskládávat. Případně si vykopou úplně novou alternativní cestičku, se kterou původní scénář moc nepočítá, takže musím přeskupovat věci z jiných cest do téhle alternativní cestičky, atd. atd.

Je to teda překvapivě zábava, protože je to zajímavá tvůrčí výzva a cvičení ve flexibilitě. Ale celou dobu se těším, až budu hrát zase nějaký sandbox, kde na všechno tohle můžu hodit bobek. Sandbox je těžká pohoda.
Za tento příspěvek děkují uživateli Markus:
Muzzug
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22592
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: [Podcast] Stvořitelna

Příspěvek od Jerson »

Markusi, říkáme to přesně naopak.
Různí RPG Youtubeři - třeba Gergon nebo Tirus - ve svých návodech tvrdí, že vést hru podle scénáře není jediný způsob vedení hry, ale že je nejjednodušší a nejvhodnější pro začátečníky.
S Countem s těmito výroky nesouhlasíme, takže proto mluvíme o těch částech, které v oněch videích nezazněly - o těch, díky kterým je vedení hry podle scénáře komplikované a náročné.

Takže občas to se scénářem může být jednoduché, ale osobně si myslím, že to vyžaduje poměrně specifické podmínky, a většina her hraných podle scénáře je vlastně těžká.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [Podcast] Stvořitelna

Příspěvek od Markus »

Jo jo, už jsem to doposlouchal.

Taky nechápu, kde se myšlenka toho, že railroad je jednodušší na vedení, vzala. Ti lidi, co si tohle myslí, buď nemají srovnání s ne-railroadem, takže žijou v iluzi...

...anebo to hraju blbě já. :) Možná bych ty hráče měl víc bagrovat a totálně ignorovat všechno, co udělají, místo abych se snažil přeskládávat obsah tak, aby odrážel jejich rozhodnutí? Kdybych nic nepřeskládával a prostě je táhl ze scény do scény tak, jak chci já, tak by to asi bylo jednoduchoučké, to je pravda.

A to je taky možná rozdíl mezi obyčejnou "lineární hrou" nebo "hrou podle scénáře" a "brutálním railroadem".
Uživatelský avatar
Muzzug
Příspěvky: 372
Registrován: 28. 10. 2009, 10:23
Bydliště: Brno

Re: [Podcast] Stvořitelna

Příspěvek od Muzzug »

Markus píše: 26. 10. 2021, 13:53 Možná bych ty hráče měl víc bagrovat a totálně ignorovat všechno, co udělají, místo abych se snažil přeskládávat obsah tak, aby odrážel jejich rozhodnutí? Kdybych nic nepřeskládával a prostě je táhl ze scény do scény tak, jak chci já, tak by to asi bylo jednoduchoučké, to je pravda.
Klidně to můžeš zkusit. :)
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22592
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: [Podcast] Stvořitelna

Příspěvek od Jerson »

Markus píše: 26. 10. 2021, 13:53 Kdybych nic nepřeskládával a prostě je táhl ze scény do scény tak, jak chci já, tak by to asi bylo jednoduchoučké, to je pravda.
Jo. To by ses jen musel tahat o vývoj příběhu s případnými proaktivními hráči, kteří (/pokud) by se nechtěli nechat vést scénářem. A s reaktivními, kteří by neměli očekávané reakce a očekávané nápady, aby to tlačení scén moc nebilo do očí.

A náročnost by se z větší části přesunula do přípravy příběhu a rozprostřela dlouhodobě. Vymyslet jeden až pět scénářů by asi nebylo tak těžké, u dvacátého by už to možná bylo dost těžké, když bys nemohl vycházet z hráčských nápadů a záměrů.
Uživatelský avatar
efram
Příspěvky: 121
Registrován: 20. 2. 2002, 00:00
Bydliště: Xathal a jeho provincie

Re: [Podcast] Stvořitelna

Příspěvek od efram »

Markus píše: 25. 10. 2021, 19:04 Poslouchám díl o "hře podle scénáře" a musím se ohradit, protože zmiňujete, že je to jednoduché a pohodové.

Já teda podle scénáře aktuálně hraju (kampaň ve WFRP) a je to všechno, jen ne těžká pohoda. :)
Hrát hru (rozuměj scénář) předpřipravenou někým jiným, je vždy pakárna. Někdy větší, někdy menší. Je to zjevně dano tím, že si gm musi mnoho věcí vypsat, zapamatovat. Netvořil (GM) reálie. Nejsou mu úplně vlastní a ne vždy se mu přirozeně a rychle daří reagovat na změny vyvolané hráči. Proto je treba, podle mě, odlišit od tvorby vlastní a nemotat do toho RR.

Zkoušel jsem x modulů a i když byl příběh postaven velice volně, nebylo úplně snadné takovou hru vést. Ergo to tedy nemusí byt vinou RR, linknuteho scénáře. Tu potíž vidím jinde (viz. shora)
Hru si užívej s nadhledem a lehkostí. Kdo řeší titěrnosti, ať stráví zbytek života v zesilovači bolesti.
Exulant před zlovůlí dětí, kteří se stanou správci čehokoliv
gnxbilz glcvpxlz cevxynqrz wr fvevra m q ubinqxb pb fihw cevfghc cbilfhwr an fgly nyr orqn wnx f avz arxqb wrqan fgrwar $-o
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22592
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: [Podcast] Stvořitelna

Příspěvek od Jerson »

Stvořitelna 8 - 10 věcí, které mě na mně serou jako PJ na Anchoru, na Youtube

Jak řekl Count, než si může začít stěžovat na své hráče, musí si zamést před vlastním prahem, tak jsem mu se zametáním pomohl.
Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 9334
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: [Podcast] Stvořitelna

Příspěvek od Quentin »

Hej, já vždycky říkám, že DMů je dost v Praze. O zbytku světa nemluvím :-)
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 9334
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: [Podcast] Stvořitelna

Příspěvek od Quentin »

Třeba tři je naprosto optimální počet oken :D A slovo třeba je naopak skvělé, protože je z toho jasně vidět, že to DM nemá připravené a můžete se s ním hádat :)

IMHO všechno dobré a Count se tím nemusí trápit.
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 9334
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: [Podcast] Stvořitelna

Příspěvek od Quentin »

Vaše diskuze o potížích s improvizováním zapamatovatelných bezvýznamných NPC mi připomněla starou tabulku, co jsem kdysi dával na blog.

Na první pohled zapamatovatelné rysy cizích postav

Sám jsem to nakonec nikdy nevyužil, ale pokud si to vytiskneš nebo připravíš na karty, tak to třeba bude fungovat.
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22592
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: [Podcast] Stvořitelna

Příspěvek od Jerson »

Hm, zajímavá tabulka, asi ji zkusím používat.
Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 9334
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: [Podcast] Stvořitelna

Příspěvek od Quentin »

U tvé desítky, že neumíš zabíjet postavy, tvrdíš, že postavy vždy nakonec zabije vypravěč, a nikdy to není chybou hráče.

IMHO to není pravda. Čím víc má hráč informací, tím víc je smrt postavy nakonec jeho vina.

Extrémní příklady:

Pokud při rutinním transportu DM řekne "Vaši loď dohnala bouře. Hoďte si save vs death," tak můžeš říct, že je zabil DM.
Pokud hráč na vrcholku padesáti-metrové věže řekne, že chce skočit dolů a spáchat sebevraždu, tak postavu nezabil DM.

---

V naší probíhající kampani zatím zemřeli dvě postavy a u obou nikdo u stolu ani nezpochybnil, že by to nebylo následkem jejich dobrovolného riskování.




BTW zatím určitě nejzábavnější díl!
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22592
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: [Podcast] Stvořitelna

Příspěvek od Jerson »

To byla reakce na to, že postavu může zabít "chyba hráče". Na to nevěřím.
Ale to je něco jiného, než když postavu zabije vědomé rozhodnutí hráče.
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16381
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: [Podcast] Stvořitelna

Příspěvek od MarkyParky »

I vědomé rozhodnutí hráče může vycházet z chybné nebo nedomyšlené úvahy.

"Skočím do té temné díry, kam drowové hází odpadky. Ta přeci musí vést někam do spodního patra. Nemůže být slepá, když se zatím těmi odpadky nezaplnila."
"Není slepá, vede do doupěte hydry."
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22592
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: [Podcast] Stvořitelna

Příspěvek od Jerson »

Stvořitelna 9 - Jak Count vede hru na Anchoru, na Youtube

Tohle bude hodně dlouhé povídání.

(Tedy - na Stvořitelnu.)
Odpovědět

Zpět na „RPG tvorba a design (aneb Kreslicí prkno)“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 10 hostů