Dungeon World a jeho hacky

PbtA a od něj odvozené FitD jsou asi nejpopulárnější skupiny současných „příběhových“ her.

Moderátor: MarkyParky

Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Dungeon World a jeho hacky

Příspěvek od Markus »

ObrázekObrázekObrázek

:arrow? Dungeon World (2012)
Dungeon World je aplikace systému Powered by the Apocalypse, známého z RPG hry Apocalypse World, na svět tradičních fantasy dobrodružství a prolézání jeskyní. Představuje jakousi syntézu klasických her v duchu D&D s příběhovými mechanikami z AW. (...)
Hacky Dungeon Worldu:
:arrow? World of Dungeons (2012) – Dramatické osekání na minimum, dokonce ani nemá tahy.
:arrow? One Shot World (2019) - Zjednodušení DW pro potřeby jednorázových her.
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16377
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Drobné zmatení okolo DW/WoDu

Příspěvek od MarkyParky »

To mi zní jako jeden velký GM fiat
Dokud si pohybuješ uvnitř hranic, definovaných principaly, tak ano.

Nesmíš je ale překročit. A poskytují jak docela robustní ochranu hráčůmni žánru, tak inspiraci a vodítka k tomu, co je kdy vhodné hrát.
Uživatelský avatar
Selhan
Moderátor
Příspěvky: 3811
Registrován: 2. 3. 2016, 13:33
Bydliště: Pankrác
Kontaktovat uživatele:

Re: Drobné zmatení okolo DW/WoDu

Příspěvek od Selhan »

Volley:
•  You have to move to get the shot placing you in danger as described by the GM
(...)
On a 7–9, read “danger” broadly. It can be bad footing or ending in the path of a sword or maybe just giving up your sweet sniper nest to your enemies. Whatever it is, it’s impending and it’s always something that causes the GM to say “What do you do?”
Hack and Slash:
If the enemy isn’t prepared for your attack—if they don’t know you’re there or they’re restrained and helpless—then that’s not hack and slash.
Defy danger - a vlastně u všech failů:
•  Use a monster, danger, or location move
•  Reveal an unwelcome truth
•  Show signs of an approaching threat
•  Deal damage
•  Use up their resources
•  Turn their move back on them
•  Separate them
•  Give an opportunity that fits a class’s abilities
•  Show a downside to their class, race, or equipment
•  Offer an opportunity, with or without cost
•  Put someone in a spot
•  Tell them the requirements or consequences and ask
Promiň, že budu trochu snarky - ale vážně s tímhle dokážeš vymyslet jen tak nudnou věc, jako že si ten los zruší status effect? :D
Turn their move back on them - někdo se do sítě zamotal taky
Use up their resources - síť se začíná trhat, bude potřeba víc lan
Reveal an unwelcome truth - los se zamotal do větví, jenže je tak silný, že ty stromy vytrhává ze země
... Show signs of approaching threat, Use location move, Separate them - nerozepisuju, ale taky se jasně nabízí.

K tomu bych rád podotknul, že ten move vůbec nemusí být on screen.

A mám pocit, že DW funguje mnohem lépe, když tam člověk dává monstra za jiným účelem než jen aby se s nimi bojovalo. Ten systém vážně nemá moc podporu pro to zahrát si "soubojovou minihru" jako DnD, není v něm zábavné pižlat HPčka a nefunguje v něm taktizování. Ten los by tam měl být za nějakým účelem, ne jen jako statická překážka, abys měl pak při těch failech s čím pracovat.
Toto všechno jsou jen nějaké mé naprosto subjektivní dojmy.
Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 9334
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Drobné zmatení okolo DW/WoDu

Příspěvek od Quentin »

Selhan píše: 1. 2. 2021, 12:06A mám pocit, že DW funguje mnohem lépe, když tam člověk dává monstra za jiným účelem než jen aby se s nimi bojovalo. Ten systém vážně nemá moc podporu pro to zahrát si "soubojovou minihru" jako DnD, není v něm zábavné pižlat HPčka a nefunguje v něm taktizování. Ten los by tam měl být za nějakým účelem, ne jen jako statická překážka, abys měl pak při těch failech s čím pracovat.
Tohle bude asi deal breaker.

Asi sem píšu, protože jsem se nechal zlákat WoDu, kde to zní, že můžeš definovat stakes před hodem, a nedochází tam k těm nečekaným move efektům (nevím, jak jinak ten GM fiat popsat). Ale ani tady moc nevím, jak tu síť na losovi vyhodnotit.
ROLLING THE DICE
When you attempt something risky, sum 2d6
and add one of your attribute scores, based on
the action you’re taking. (The GM will tell you
some of the possible consequences before
you roll, so you can decide if it’s worth the risk
or if you want to revise your action.)

A total of 6 or less is a miss; things don’t go
well and the risk turns out badly. A total of
7-9 is a partial success;
you do it, but there’s
some cost, compromise, retribution, harm, etc.
A total of 10 or more is a full success; you do
it without complications. And a total of 12 or
more is a critical success;
you do it perfectly
to some extra benefit or advantage.
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Uživatelský avatar
Selhan
Moderátor
Příspěvky: 3811
Registrován: 2. 3. 2016, 13:33
Bydliště: Pankrác
Kontaktovat uživatele:

Re: Drobné zmatení okolo DW/WoDu

Příspěvek od Selhan »

Nevidím v tom zásadní rozdíl, stejně je fail "GM makes a move", akorát že si ho tady musíš vymyslet dopředu a možná zbytečně. Já bych řekl, že jestli chceš hrát dnd souboje, tak budeš mít lepší to hrát v dnd, a ne v apocalypse, ta se totiž podle mě přesně tomu snaží vyhnout.
Toto všechno jsou jen nějaké mé naprosto subjektivní dojmy.
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22590
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Drobné zmatení okolo DW/WoDu

Příspěvek od Jerson »

Dodatečně to čtu
Quentine, když je los zamotaný do sítě, další postava na hej chce útočit a nedává smysl, aby svým neúspěchem situsvi zhoršila, nemůže rovnou udělit zranění? V AW by to tak bylo. Tajze i méně schopná postava se může na dálku účastnit boje, aniž by to ostatním kazila.
Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 9334
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Drobné zmatení okolo DW/WoDu

Příspěvek od Quentin »

Jerson píše: 17. 10. 2021, 11:37Dodatečně to čtu
Quentine, když je los zamotaný do sítě, další postava na hej chce útočit a nedává smysl, aby svým neúspěchem situsvi zhoršila, nemůže rovnou udělit zranění? V AW by to tak bylo. Tajze i méně schopná postava se může na dálku účastnit boje, aniž by to ostatním kazila.
Jj, zmiňuju to jako možnost v prvním příspěvku. Pořád se ale někde musí projevit losova možnost se osvobodit nebo ne?
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22590
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Drobné zmatení okolo DW/WoDu

Příspěvek od Jerson »

Může, ale nespojoval bych to se selhaným hodem na užil od střekeckého pomocníka, protože pak by to znamenalo, že čím víc lidí do losa střílí, tím větší šanci má na únik ze sítě.
Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 9334
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Drobné zmatení okolo DW/WoDu

Příspěvek od Quentin »

Jerson píše: 17. 10. 2021, 19:34Může, ale nespojoval bych to se selhaným hodem na užil od střekeckého pomocníka, protože pak by to znamenalo, že čím víc lidí do losa střílí, tím větší šanci má na únik ze sítě.
Což je přesně moje zmatení (viz první příspěvek). Že ten moment musí rozhodnout DM podle fikce, a může si k tomu vybrat libovolný trigger, na mě působí nepohodlně a moc fiatovitě.
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Uživatelský avatar
Corny
Příspěvky: 1734
Registrován: 4. 10. 2021, 11:13

Re: Drobné zmatení okolo DW/WoDu

Příspěvek od Corny »

Ne, že bych si AW zas tak dobře pamatoval, ale z DW, kde to je myslím stejně, platí, že "negativní" efekt nemusí mít nutně příčinnou souvislost s tím, že někdo zlamil útok na dálku. GM může na základě neúspěšného hodu představit celou řadu jiných komplikací, klidně i zcela nové a z vnějšku. A teda i útok na dálku může souviset s tím, že se stane něco takového ("Zásah šípem losa zranil jen povrchně, ale zato ho pěkně rozběsnil a ten ze sebe síť strhnul").
"Nadšený kontrarián."

Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16377
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Drobné zmatení okolo DW/WoDu

Příspěvek od MarkyParky »

Už jsem vám říkal, že DW je rozbité?

Jinak AW to má samozřejmě dobře:
When you attack someone unsuspecting or helpless, ask the MC if you could miss. If you could, treat it as going aggro, but your victim has no choice to cave and do what you want. If you couldn’t, you simply inflict harm as established.
No a WoD má simple univerzální tah
When you attempt something risky,...
Což zase jako je dobře...
Sosacek
Příspěvky: 25732
Registrován: 14. 7. 2004, 19:30

Re: Drobné zmatení okolo DW/WoDu

Příspěvek od Sosacek »

Jerson píše: 17. 10. 2021, 19:34 Může, ale nespojoval bych to se selhaným hodem na užil od střekeckého pomocníka, protože pak by to znamenalo, že čím víc lidí do losa střílí, tím větší šanci má na únik ze sítě.
To ale dava smysl jenom ve hre kde jsou kola a muzes "nic nedelat". V pbta kola nejsou, a "nic nedelat" je z principu blbost, nebo golden opportunity.

Cele to je o tom ze to premysleni z freeze frame dnd se "safe" utoky (ktere jsou bezpecne protoze tahne jenom jeden a zbytek stolu se deskovkove diva) tahate do hry, ktera nefunguje uplne jinak.

"Cim vic lidi strili na losa, tim vic ma sanci dostat se ze site" je neco jako "cim vic tahnu v sachu, tim vic tahne souper". To cele paradigma je jine, a koukat na hry bez freezeframe vyhodnocovani (at uz je to pbta, chuubo nebo nejaka dalsi vec) jako na sachovnicovou deskovku nikdy nebude fungovat.
Za tento příspěvek děkují uživateli Sosacek:
Selhan
But nobody came.
Uživatelský avatar
Corny
Příspěvky: 1734
Registrován: 4. 10. 2021, 11:13

Re: Drobné zmatení okolo DW/WoDu

Příspěvek od Corny »

MarkyParky píše: 17. 10. 2021, 19:56 Už jsem vám říkal, že DW je rozbité?
Jinak AW to má samozřejmě dobře:...
Jenže my se nebavíme o případu, kdy je cíl "helpless". Pak by to v tom DW ve finále dopadlo stejně.
"Nadšený kontrarián."

Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16377
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Drobné zmatení okolo DW/WoDu

Příspěvek od MarkyParky »

Jaký helpless? O helpless nikdo nemluví. Podívej se na ty triggery.

V prvním případě AW říká "nemůžeš minout" a v druhým WoD "házej (jen) když je to risk".

DW má trigger "Když střílíš ..."
Uživatelský avatar
Corny
Příspěvky: 1734
Registrován: 4. 10. 2021, 11:13

Re: Drobné zmatení okolo DW/WoDu

Příspěvek od Corny »

"When you attack someone unsuspecting or helpless" . To je ten trigger. A pak se člení na to, jestli můžeš nebo nemůžeš minout. My se ale bavíme o cíli, který není unsuspecting ani helpless. Tj. tenhle move stejně nepřijde do hry. A pak už je buřt, jestli můžeš nebo nemůžeš minout.
U DW to podle mě interpretuješ moc úzce. U Hack and Slash taky není v triggeru, jestli se může bránit, ale pak je rozepsáno, že se tím má na mysli útok na připraveného soupeře a pokud se nemůže bránit, tak prostě dostane do zubů. Analogicky, pokud bych řešil Volley, tak při útoku na soupeře, který útok nečeká nebo je zcela bezmocný a nemůže třeba ani uhnout, tak bych to prostě nebral Volley, stejně jako v AW. Každopádně to je stejně úplně pasé debata, protože tady se o takové situaci nebavíme.
"Nadšený kontrarián."

Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16377
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Drobné zmatení okolo DW/WoDu

Příspěvek od MarkyParky »

Ah, pravdu díš, pro stromy jsem neviděl les.
Odpovědět

Zpět na „Powered by the Apocalypse (PbtA) a Forged in the Dark (FitD)“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti