Ω Projekt Omega - Svět Zítřka

Diskuze k Jersonovým projektům, především o Projektu Omega - RPG o alternativním předválečném světě roku 1939, ve kterém fungují různé technické vynálezy a okultní praktiky. Ale taky o jeho starší hře Čas pro hrdiny.

Moderátor: Jerson

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22593
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: [Projekt Omega] - Úsvit Zítřka + Úvodní mise

Příspěvek od Jerson »

Lyncz píše: 22. 9. 2020, 11:08 Mno mě obecně zajímá jak může vypadat 1,5 hodinový feedback a hlavně, co je v hlavách hráčů
Já jim po hře poslal mail s řadou otázek ke hře, k pravidlům, vedení hry a tak, takže než to všechno odpověděli, tak to tu hodinu a čtvrt zabralo. Pak sem napíšu postřehy, protože jsou sice k Omeze, ale myslím že by je mohli využít i jiní Vypravěči na oneshotech.
Lyncz
Příspěvky: 379
Registrován: 29. 5. 2020, 11:23

Re: [Projekt Omega] - Úsvit Zítřka + Úvodní mise

Příspěvek od Lyncz »

Je fakt hezké, že si s tím dali práci. A jak říkáš, Omega nebo ne, může to pomoci :)
We dreamed only the greatest dreams, Malachai and I.
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22593
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Projekt Omega - Svět Zítřka

Příspěvek od Jerson »

Začal jsem zpracovávat zvěsti pro setting Omegy. Je to směs informací, které zjistili postavy hráčů, dobových názorů a teorií, a různých předpovědí blízké budoucnosti (myšleno blízké roku 1939).

Každou zvěst plánuju napsat na samostatnou kartičku a před hrou je hráčům náhodně rozdám. Podle míry otevřenosti / důvěřivosti jejich postav (otevřený - nerozhodný - skeptik) chci odvozovat, kolik těchto zvěstí dostanou a ke kolika z nich můžou dostat doplňující informace. Čím více otevřený, tím více takových zvěstí dostane, ale tím méně doplňujících otázek bude mít. Naopak skeptici dostanou nejméně zvěstí, ale počet doplňujících otázek s nimi bude srovnatelný.

Nakonec chci nechat hráče ke každé zvěsti napsal buď plus (+) nebo mínus (-) podle toho, zda jeho postava dané zvěsti věří a případně ji šíří dál, nebo naopak jí nevěří a vyvrací ji. Po hře karty zvěstí vezmu, zamíchám a příště rozdám další skupině.

Hráči dostanou možnost přidávat další zvěsti, případně doplňovat ty stávající o detaily. Uvidím, jak to bude fungovat.

Zkoušel někdo použít podobný prvek ve své hře, případně slyšeli jste o něm? A pokud ano, jak byl zpracovaný?
Uživatelský avatar
kin
Warden
Příspěvky: 919
Registrován: 31. 7. 2006, 23:00
Bydliště: Pilsen
Kontaktovat uživatele:

Re: Projekt Omega - Svět Zítřka

Příspěvek od kin »

K čemu mají ty zvěsti sloužit? Jsou to bangy pro nakopnutí dobrodružství, nebo jen takové flavor texty, aby se hráči dostali do mindsetu lidí, co žili v té době?

Jen mě zajímá, jestli mají mít herní dopad, nebo jen roleplayový.
OSR - Open-world Survival horroR
Survive, Save, Solve ...pick two
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22593
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Projekt Omega - Svět Zítřka

Příspěvek od Jerson »

Některé mají nastínit myšlení lidí v té době, protože jsem zjistil, že i řada lidí mého věku neví, jak moderní jsou nějaká paradigmata. To je třeba tvar Země.

Zbylé jsou informace, které můžou postavám dát malá vodítka, stopy, spojit nějaké věci, nasměrovat je. Jsou to částečně zkreslené informace zjištěné v předchozích misích.

Třeba už jeden z hráčů zaslechl slovo Battington a spojil si to s jednou informací, kterou získal na své misi.
Uživatelský avatar
kin
Warden
Příspěvky: 919
Registrován: 31. 7. 2006, 23:00
Bydliště: Pilsen
Kontaktovat uživatele:

Re: Projekt Omega - Svět Zítřka

Příspěvek od kin »

No já nejsem úplně nejlepší osoba pro to, radit s drby, protože mi to vůbec, ale vůbec během hry nejde.

- Vždy když jsem je hráčům předával slovně, bylo to buď jen během hraní (a moji lehce pasivní hráči je naprosto ignorovali/zapomněli, protože zrovna řešili něco jiného).
- Když jsem jim je dával sepsané, co všechno ví, stejně se na ně nijak, ani zpětně nezaměřili.

Tvoje verze s kartičkami mi přijde super a dost by mě zajímalo, jak na ně hráči reagovali a jak je reálně využili. Moje stálá družina není nějak extra proaktivní (a celkově si začínám myslet, že sandboxové hraní pro ně není). Jediný co bych nevyužil je to +/- značení a zamíchávání drbů zpět, jelikož hraju s jednou stálou družinou.

U kartiček je super, že je mají hráči během hry neustále na očích. Když jsem jim něco řekl, zapomněli to, když jsem jim to napsal přes fórum/zápis, tak to neměli na očích a taky na to zapomněli. Druhá věc je, až jim je vezmeš, tak jestli na ně pak nezapomenou.

Pak by mě zajímalo, jak moc je dávkovat, aby je ty informace nezahltili...
OSR - Open-world Survival horroR
Survive, Save, Solve ...pick two
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22593
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Projekt Omega - Svět Zítřka

Příspěvek od Jerson »

Poprvé to naostro asi vyzkouším bhtld pro hře na netu nebo snad za měsíc se svou skupinou, podle toho jak je zvládnu vyrobit. Nejpozději na Gameconu.
Dávkování bych viděl tak, že minimum tři a maximum deset, přičemž je budu vybírat tak, aby se v nich objevovaly informace, které můžou zužitkovat v dané hře.

Já to mám trochu jiné v tom, že potenciálně mám několik málo desítek hráčů, kteří si ty informace můžou vyměňovat, ať už z jejich iniciativy, nebo z mé. Ale moje současná skupina je taky mimo samotnou hru pasivní, nebo spíše mají i jiné zájmy než Omegu, takže mimo herní sezení se jí nezabývají. Každopádně chvíli potrvá než to znovu otestuju. Zkoušel jsem to loni na Festu na Tahu v trochu jiné verzi, tohle je už vylepšená verze.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Projekt Omega - Svět Zítřka

Příspěvek od Markus »

Úplně náhodný postřeh a komentář k Jersonově minireportu ze hry. Není to myšlené jako kritika, spíš jako úvaha a zajímavé porovnání.
Jerson píše: 13. 5. 2021, 11:10 Po neúspěšném pokusu rozstřílet člověka napadeného parazitickou houbou přichyceného na sloupu uprostřed bažin se tai-či mistr spojil se svým dračím průvodcem a požádal ho, aby tu věc spálil. To mi přivodilo lehký problém, protože z ničeho vytvořit efekt plamenometu, aby se to dalo vyložit i nějak "skepticky uvěřitelně" mě zrovna nenapadlo, a samovznícení toho tvora jsem zrovna používat nechtěl. Nicméně hráč si na efekt vytáhl tři úspěchy, takže se to prostě nějak stát muselo.

Takže po chvíli uslyšeli vrčení motoru, které se blížilo, pak si uvědomili, že se ozývá ve vzduchu, nad bažinami v mlze proletěl v relativně malé výšce stín velkého letadla, ze kterého se uvolnila fosforová bomba, která dopadla přímo na sloup s houbou a celé okolí zapálila.

Následně proběhla diskuse o tom, zda je běžné takhle přesně bombardovat, jestli ten bombardér navedl mistr, jestli náhodou Národní garda nedala agentům nějaký sledovací přístroj, pomocí kterého by je lokalizovali a následně zařídili shození bomby, a ještě pár dalších fantastických teorií, a pak prostě usoudili, že to je jedna z těch věcí, které se můžou stát.
Když ses mě párkrát ptal, proč různě říkám, že Omegu hrát nebudu, protože není pro mě, tak tady je to krásně vidět:

:arrow? Letadlo nepřiletělo kvůli tomu, že to vychází z logiky světa, místa nebo situace. Bylo vyčarováno kvůli tomu, že "hráč vytáhl tři úspěchy"... Tohle je na můj vkus příliš meta. Mám rad, když tam to letadlo prostě buď je, nebo není, a já jako GM vím, jestli tam je, nebo není, a můžu s tím pracovat. Vyčarovávat takhle věci za chodu mě nebaví.

:arrow? Veškerý tvůj úsudek jako GMa říká, že něco prostě nejde. Pro mě je to jasné: nejde to, smůla. Jenže tobě mechanika říká, že to jít musí, a tak prostě musíš vymýšlet kraviny.

:arrow? Hráči spekulují o tom, jaký to letadlo má význam a jestli za tím není třeba nějaká konspirace, ale hráči přitom vědí, že to letadlo žádný význam nemá. Všichni u stolu vědí, že letadlo vzniklo jako improvizace v důsledku mechaniky tří tažených úspěchů. Všichni vědí, že za tím není žádný promyšlený background, žádná konspirace, nic... je to náhodné pnutí GMovy mysli. A přesto všichni v roleplayi předstírají, že by za tím něco mohlo být, a postavy hledají souvislosti tam, kde hráči vědí, že žádné nejsou. Tohle je fejkový roleplaying. Roleplay pro čistý roleplay. Těžká meta.

Myslím, že tohle přesně vystihuje to, co nemám na "vyprávěcích hrách" rád. Mohl by ses ptát, jak se vlastně liší mechanika vyčarování letadla po třech úspěších od mechaniky třeba náhodných setkání. Liší se tím, že tabulka náhodných setkání je objektivní a nadesignovaná - já jako GM předem vím, co v ní je, a můžu s tím pracovat ve svých úvahách. A náhodná tabulka může obsahovat objektivní vazby na okolí a background - skutečně může odkazovat konspiraci. Takže zatímco při hraní OSR budou hráči spekulovat o konspiraci reálně a nefejkově – sami hráči budou věřit, že by tam konspirace mohla být –, tak v režimu story game všichni hráči vědí, že žádná konspirace (zatím) není, že to vzniklo momentální improvizací, a jejich roleplay je těžce strojený.

„My sice víme, že tam nic není, ale naše postavy to nevědí, tak tady rozehrajeme desetiminutovou scénu, jako že to nevíme... a celé je to trochu trapné, protože všichni víme, že tam nic není a že to děláme všechno jenom na oko, ale takhle se přece roleplayuje, ne?"

Zdůrazňuju: Tohle není kritika Omegy ani tvého způsobu hry. Jen jsem se chtěl podělit o pozorování a zároveň říct, proč mě tohle nebaví, protože ses na to párkrát ptal.
Uživatelský avatar
Selhan
Moderátor
Příspěvky: 3812
Registrován: 2. 3. 2016, 13:33
Bydliště: Pankrác
Kontaktovat uživatele:

Re: Projekt Omega - Svět Zítřka

Příspěvek od Selhan »

Jojo, tohle není kritika, jen říkáš, že kdo hraje jinak než ty hraje trapně. :D Markusi, ty jsi občas hroznej hejtr. Nechceš se trochu víc nimrat v tom, co tě baví, a trochu míň v tom, co tě nebaví?
Toto všechno jsou jen nějaké mé naprosto subjektivní dojmy.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Projekt Omega - Svět Zítřka

Příspěvek od Markus »

Být to kdokoli jiný než Jerson, tak to nepíšu. :) Ale Jerson často vyjadřuje údiv nad tím, že by tohle někomu mohlo připadat divné a nezábavné. A teď se naskytl krásný příklad, na kterém se dá ukázat, ze to prostě někdo může cítit jinak než on a že Omega není univerzální recept na všechno.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Projekt Omega - Svět Zítřka

Příspěvek od York »

Markus: Přijde mi, že sis vybral špatnej příklad. Magii generující efekty, který jdou nějak vysvětlit i bez nadpřirozena, bys úplně v pohodě mohl mít i v oldschoolu a nemyslím si, že by se v tom hráči snažili hledat připravený konspirace.

Spíš bych tady Jersonovi vytknul, že byl s tím vysvětlením moc explicitní. Já bych to popsal nějak takhle: "Najednou se zablesklo a když se vám vrátil zrak, vidíte, že sloup a jeho okolí je celkej v plamenech. Vypadá to, skoro jako kdyby tam vybuchla napalmová bomba." A na dotaz, jestli je vidět letadlo, bych odpověděl, že je mlha a tma, takže vidět není, ale klidně by tam bejt mohlo (a letělo nejspíš hodně vysoko, takže nebyl slyšet zvuk motorů - to mi teda trochu drhne, ale dejme tomu).
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22593
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Projekt Omega - Svět Zítřka

Příspěvek od Jerson »

Jocho píše: 13. 5. 2021, 12:23 Neviem, ako prebieha spájanie sa so svojím sprievodcom. Pokiaľ je to nejaká forma meditácie a postavy by mali aspoň malý zdroj plameňa (zápalky, zapaľovač), asi by mi skôr napadlo použiť drobnú scénu, kedy by tai-chi majster po spojení so sprievodcom iba otvoril oči, zrenice zmenené vplyvom nadprirodzena, So sútredeným pohľadom by sa zľahka naklonil vpred, so zdrojom plameňa v prstoch, a jemne by doňho fúkol. S využitím mocil dračieho sprievodcu by plameň neprirodzene silno, ako vplyvom náhleho zblúdeného prievanu, preskočil na telo, načo by sa majster vystrel, dvakrát zažmurkal a oči by mal opäť normálne.

Asi tie veci so sprievodcami v Omege fungujú ináč, ale ako som prečítal tvoj zápisok, táto scéna mi vyskočila v hlave takmer okamžite.
Prostě zavře oči a po krátké meditaci obvykle ucítí přítomnost draka, tak s ním začne mluvit - někdy v myšlenkách, někdy nahlas. Oheň k tomu není potřeba - naopak někdy má takový hovor za následek projevy ohně či tepla i tam, kde nemají co dělat, třeba roztátý sníh na chodníku ve tvaru dlouhého těla s křídly.
Jinak to tělo určené ke spálení bylo asi šest metrů nad zemí. A tai-či mistr s sebou nenosí ani sirky :-)
Hlavně ale požádal o spálení a pak se vydal bažinou zpět, aby nebyl na místě, až k tomu spálení dojde.
MarkyParky píše:Priznam se ale, že když to čtu, tak mi to přijde už moc Deus ex a suspension of disbelief to spíš nabourává než dodává.
Markus píše:Letadlo nepřiletělo kvůli tomu, že to vychází z logiky světa, místa nebo situace. Bylo vyčarováno kvůli tomu, že "hráč vytáhl tři úspěchy"... Tohle je na můj vkus příliš meta.
Tohle uvažování někteří hráči vyžadují - chtějí, aby všechno bylo jasně nalajnované, zdůvodněné a poznatelné. I když reálný svět se takhle nechová, a dochází v něm k různým "podezřelým" shodám okolností. Nebo ztrátám a výbuchům mnohem drsnějších pum.

Ve skutečnosti šlo o situaci, kdy město obsadila Národní garda a její velitel už poslal pro plamenomety, protože asi rok zpátky museli podobným způsobem zlikvidovat jiné město, které bylo úplně nakažené. Takže na pozadí se dá říct, že alespoň někdo z odpovědných lidí už může mít nějakou představu.

Druhá věc je, že jsem během hry zvažoval, zda by někdo použil zápalné pumy z letadla. Na jednu stranu to je USA, a ti jsou známý tím, že pokud jde o zapálení "životu nepřátelského lesa", tak se s tím vůbec neserou. Otázka je, zda je to tak v případě lesa na jejich území, ale k tomu nemám dost informací a v dané chvíli se mi je nechtělo hledat. Zcela určitě by tam došlo k nějakým kompetenčním sporům, protože letectvo v té době spadalo pod armádu nebo námořnictvo, samostatné nebylo a Národní garda vlastní bombardéry určitě neměla. Takže by to "reálně" nejspíše trvalo déle než jen jeden den. Na druhou stranu metoda bombardování na cíl označený jasným světlem je o kus starší.

Každopádně, rozkaz ke spálení zasažené oblasti byl v té chvíli už vydán, a není úplně nesmyslné, že by v oblasti bylo i jedno či několik málo letadel se zápalnými pumami. Tedy - mohly tam být.
Jediná věc, která je zvláštní, je ten přesný zásah - toho se v tvé době nedalo cíleně dosáhnout, a bombardér by taky neshodil jen jednu pumu, ale celý náklad. Na druhou stranu je právě tohle to použití paranormálních schopností. A tahle schopnost zrovna říká, že tai-či mistr má k dispozici sílu ohně, ale možnost jejího využití nevychází z něj, ale z oddělené entity s vlastním rozumem.

Můj úsudek GMma mi řekl, že je nesmyslné, aby člověk, který uznává rovnováhu energií a nenosí sebou ani sirky dokázal v mlze a v bažině vychrlit oheň tak, aby spálil nějaké dva metráky živé hmoty šest metrů vysoko, byť je ta hmota náchylná na oheň. A to ve chvíli, kdy se na něj ze třiceti metrů dívají tři jeho společníci. TO by byla kravina. Bombardér je vedle toho dost uvěřitelné vysvětlení. "Záhadu" jsem z toho vyrobil až tím, že letadlo shodilo jen jednu pumu, nikoliv celý náklad, a že se trefilo. Protože když bych to popsal tímto způsobem - tedy přiletěly tři bombardéry, které zasypaly oblast fosforem - tak by hráč mnicha mohl mít pochybnosti o tom, zda to vůbec byla jeho zásluha. A pro ostatní by bylo naprosto evidentní, že to jeho zásluha nebyla - což ale neodpovídá tom, že dosáhl plného úspěchu. Takže s popisem jedné bomby to na ostatní působí záhadněji, a on by mohl tvrdit, že to byla jeho zásluha. Jen se tedy rozhodl to neříkat (myslím, nepamatuju si přesně).
Hráči spekulují o tom, jaký to letadlo má význam a jestli za tím není třeba nějaká konspirace, ale hráči přitom vědí, že to letadlo žádný význam nemá.
Popravdě - hráči to neví. Jejich spekulace mezi postavami byly stejné jako spekulace mezi hráči, protože ani na úrovni mechanik neví, zda to způsobila akce hráče, nebo zda to bylo řešení "mimo záběr kamery", kdy někdo už konečně vydal rozkaz. A můžou na to mít různé názory. Navíc hráči v té chvíli ani nevěděli, zda si hráč mnicha vytáhl úspěchy nebo komplikace - a neřekl jsem jim to ani po hře. Zastavil jsem je jen v rozvíjení myšlenky, že by na sobě měli nějakou štěnici, kterou dokáže armáda sledovat a následně na to místo shodit bombu, a že mistr jim nějak dal při svém fejkovém rituálu skutečný signál. řekl jsem jim, že žádná GPS lokalizační technologie neexistuje, a rozhodně ne takhle malá a nenápadná.

Takže to rozhodně nebyl žádný fejkový roleplaying. Ten byl jedině v tom, že hráčka, která mistrovi poskytla Rezervu, taky měla dojem, že vidí draka, ale další dva hráči museli hrát, že draka neviděli, a předstírat, že neslyšeli, o čem jsem si s tím hráčem v roli draka povídal. Na druhou stranu - hráči pořád neví, zda je ten drak skutečný, nebo je to jen halucinace, kterou si mistr vyvolává, a kterou já s ním hraju. A neví to ani hráč toho mistra. Takže on - jako hráč i jako postava - si myslí, že drak je skutečný a má skutečnou moc, ale další dvě postavy neví, že drak existuje, a hráči si myslí, že je to nejspíše jen nějaká autosugesce.

Takže to co se ti nelíbí je ... vlastně nevím co. Na základě výsledku tahání karet jsem využil existující možnosti situaci, a ne že jsem si jen tak z ničeho vyčaroval letadlo. Takže ne, není to story game. A mí hráči ani neumí předstírat roleplaying a tvářit se, že postavy vidí záhadu tam, kde ji hráči nevidí.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Projekt Omega - Svět Zítřka

Příspěvek od Markus »

YORK: Mně ve skutečnosti nepřijde zajímavé ani tak ten projev "magie"... jestli to je samovznícení, nebo letadlo, je vlastně jen vizuál a výsledek je stejný.

Zajímavé je, že hráči potom tenhle vizuál rozehrávají a hledají za tím letadlem nějakou konspiraci, i když sami dobře vědí, že to ve skutečnosti byl jenom vizuál.

---

Ninja'd Jersonem. Na něj musím reagovat později.
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22593
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Projekt Omega - Svět Zítřka

Příspěvek od Jerson »

York píše: 13. 5. 2021, 13:53Spíš bych tady Jersonovi vytknul, že byl s tím vysvětlením moc explicitní. Já bych to popsal nějak takhle: "Najednou se zablesklo a když se vám vrátil zrak, vidíte, že sloup a jeho okolí je celkej v plamenech. Vypadá to, skoro jako kdyby tam vybuchla napalmová bomba." A na dotaz, jestli je vidět letadlo, bych odpověděl, že je mlha a tma, takže vidět není, ale klidně by tam bejt mohlo (a letělo nejspíš hodně vysoko, takže nebyl slyšet zvuk motorů - to mi teda trochu drhne, ale dejme tomu).
Popravdě, byl jsem explicitní málo, protože jeden hráč to pochopil tak, že nad nimi jen přeletělo letadlo a najednou se na zemi rozprsknul oheň, tak jsem musel dodat, že slyšel hvízdnutí pumy a následný výbuch, po kterém začalo hořet.
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22593
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Projekt Omega - Svět Zítřka

Příspěvek od Jerson »

Jinak teď mě hráči upozornili, že Elle (ta která taky viděla draka) navrhla, že možná předchozí střelbou nějak zasáhli oscilátor, který vyslal signál a ten nějak upozornil bombardér, že je to cílové místo, a Kim (tai-či mistr) s tím souhlasil.
Odpovědět

Zpět na „Projekt Omega (a CPH)“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host