[+] Kartografie (mapy v RPG)

Obecné diskuze nezávislé na herním systému či světě.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Passingby
Příspěvky: 1596
Registrován: 13. 10. 2021, 16:41

[+] Kartografie (mapy v RPG)

Příspěvek od Passingby »

(EDIT Po sloučení vláken byl můj post antidatován o parádních cca 10 let zpátky a s většinou obsahu vlákna souvisí jenom okrajově... Nechávám z něj jenom přehled novějších odkazů a semtam ho budu aktualizovat, ať je to na jednom místě.)
(+ MODS Berte to spíš jako wiki stránku a klidně si to editujte i sami)

Dungeony
Dyson Logos
Paratime Design (CC kartografie, Friday Freebies, PDFka s mapami)

Fantasy/historie
Mike Schley - ilustrátor DnD 5e, mapy z příruček, budovy atd.
Francesca Baerald - kartografie pro DnD 5e, RuneQuest, Warhammer, počítačové hry
Marc Moureau - mapy měst i zemí
Sören Meding - akorát 2 mapy, ale stojí za to
Jean-Claude Golvin - rekonstrukce od neolitu po středověk a 17./18. století
Jon Abbiss - pár pěkných mapek (mj. Tamriel) a izometrické architektury
Misty Beee - kontinenty, města, panoramata, izopohledy
l'Arpenteur - kontinenty, města, izopohledy
Zbyněk Hladík - pár map a budov

Hexbin mapy Země
10km hexbinová síť Evropy
10km hexbinová síť Severní Ameriky
50km hexbinová síť celého světa


Google obrázky
medieval city layout
fantasy city isometric layout

Google obrázky - doba bronzová
bronze age settlements
bronze age stilt houses (Jezerní město z Hobita :wink: )
nuraghi culture (Sardínie)
bronze age Spain

Generátory
https://watabou.itch.io/ (různé - město, městské čtvrti, vesnice, one-page dungeony)
https://azgaar.github.io/Fantasy-Map-Generator/ (svět)

Online nástroje
Inkarnate - free a placená verze, asi nutná registrace

Sci-fi/space
Modulární bloky pro Traveller (lodě, základny, atd.)
Naposledy upravil(a) Passingby dne 6. 2. 2024, 13:45, celkem upraveno 7 x.
Verify you are a human.
It's just an overreaction. In a few months, nobody will remember the drama.
Uživatelský avatar
Ecthelion
Moderátor
Příspěvky: 12359
Registrován: 13. 7. 2004, 15:19
Bydliště: Brno/Rezno
Kontaktovat uživatele:

Re: [+] Kartografie (mapy v RPG)

Příspěvek od Ecthelion »

Snad nebude vadit, že se ještě vyjádřím k městu. Nestíhal jsem. :wink:
Quentin píše: 4. 3. 2021, 20:31A váhám, zdali má smysl vyrábět mapu města, když ještě ani nevím, co všechno tam bude potřeba. Asi nakonec skončím s nějakou abstraktní mapou a nebudu se snažit zakreslit všechny uličky a domečky.
Musím se přiznat, že si asi nevybavuju žádnou hru, kde jsme využili to, že je někde nakreslená každá ulice a ulička. I když hrajeme s detailními mapami třeba Londýna, tak konkrétní "adresy" a ulice používám jen pro atmosféru a vždycky je nejdůležitější, ve které čtvrti se daná lokace nachází. Ta dost určuje atmosféru a náladu lokace - je to Hyde Park, kde jsou sídla boháčů, všechno je zelené a upravené, obchodní a hospodské Soho, jsou to chudinské čtvrti jako Bethnal Green a Whitechapel nebo jsou to nejhorší slumy jako třeba Old Nichol Street Rookery ("The Rookery... was like an honeycomb, perforated by a number of courts and blind alleys, cul de sac, without any outlet other than the entrance. Here were the lowest lodging houses in London, inhabited by the various classes of thieves common to large cities… were banded together… Because all are taken in who can pay their footing, the thief and the prostitute are harboured among those whose only crime is poverty, and there is thus always a comparatively secure retreat for him who has outraged his country's laws. Sums here are paid, a tithe of which, if well laid out, would provide at once a decent and an ample lodging for the deserving poor; and that surplus, which might add to the comfort and better the condition of the industrious, finds its way into the pocket of the middleman....").

Můžeš mít detailní mapu každé ulice (jako třeba tady Florencie od Hollara), ale pro začátek si podle mě úplně vystačíš s něčím jako je tady Jeruzalém, kdy budeš vědět, že ve městě jsou dvě tři čtvrtě, hrad a katedrála. Ve skutečnosti, pokud o město tolik nejde, ale přesto bys chtěl, aby bylo nějak ukotvené a věděl jsi zhruba o co jde, může ti stačit nějaká ilustrace jako třeba Dürres, Tangiers, Norimberk nebo nějaká veduta jako třeba Plzeň. Jde o nakopnutí fantazie. Nepotřebuješ každou ulici. Osobně bych šel tímhle směrem, našel si nějakou takovou starší ilustraci, předělal popisky a měl město popsané jen tímhle. Při hraní se vždycky může všechno rozšířit a můžeš časem dodat i mapu.
Quentin píše: 4. 3. 2021, 20:31Napadají vás další příklady, kdy je mapa potřeba, kdy je spíš na překážku, kdy by měla být obecná, a kdy podrobná?
Jsem jenom líný a pořádná mapa je vždycky lepší?
Za sebe musím říct... potřebuješ mapu? Ne, nepotřebuješ. Vystačíš si bez ní. Chceš mapu? Oooo. To je úplně jiná otázka. $D

Mapa je strašně cool nakopávač fantazie a nápadů. Pokud si dáš práci s nějakou mapou města (v jakékoli podobě) a přiložíš ji k hraní, téměř jistě ti hráči začnou vymýšlet v jaké čtvrti si koupí dům a nějaké to dobrodružství se tam odehraje. Můžeš udělat vždycky slovní popis všech čtvrtí a bude to taky fungovat, ale mapa je prostě komprimované množství informací na jedné hromadě.
"Stay firm and die hard!" Colonel-Comissar Ibraim Gaunt, Tanith First-And-Only
Obrázek
Uživatelský avatar
Dukolm
Příspěvky: 389
Registrován: 5. 7. 2006, 09:30
Bydliště: d20.cz
Kontaktovat uživatele:

Re: [+] Kartografie (mapy v RPG)

Příspěvek od Dukolm »

Quentin: nad tou mapou když jsem ji koupil tak jsem se sní kochal a procházel si lokace kde jsme něco prováděly. Ale to je tím žánrem Blades. Jinde jsem tak podrobnou mapu nepotřeboval.

Prostě ve hře BitD která připomíná filmy Denyho partáky, Podfukáře a Leverage. Prostě ta mapa dává smysl a užitek. Protože je sranda koukat na mapu a hledat spojnice mezi doky, pravděpodobným skladištěm a železniční stanicí. A zvažovat jak a kde akci provést.
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16381
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: [+] Kartografie (mapy v RPG)

Příspěvek od MarkyParky »

Já třeba jsem velký kartofil a hrozně toužím si zahrát RPG, kde se bude aktivně pracovat s mapou nějakého města v míře detailů, že bude záležet na každé ulici či domě. Ale sehnat na tohle spoluhráče zdá se bytí nad lidské síly.

Nicméně pokud zamyšlený point/hexcrawl má město ve středu jako základnu, ale zaměřuje se na exploraci okolo, takže v takové hřeben bych i já preferoval město neprokreslovat, aby netáhlo přílišné pozornosti.

Případně ještě když jsme hráli nesmrtelné v tabletop verzi, tak jsem ještě volil jiný styl zobrazování mapy - a to mapu rozdělenou na sektory. A měl jsem to udělané tak, že sektory ve středu mapy, kde bylo centrum města, byly malé a sektory po okrajích byly rozlehlé. Simulovalo to, že ve městech se hůř chodí "azimutem", jsou tam dopravních zácpy a tak...

EDIT: Ukázka té sektorové mapy:
16-3kv3k-V2.jpg
Uživatelský avatar
smrq
Příspěvky: 2558
Registrován: 6. 2. 2006, 10:16
Bydliště: Vsetín

Re: [+] Kartografie (mapy v RPG)

Příspěvek od smrq »

Kin píše: 21. 2. 2021, 12:04 Kouknětě na tohle, vypadá to skvěle! :)

Dungeon Alchemist

Program na tvorbu map budov a dungeonů, kde si jen navolíte téma mapy, účel dané místnosti a nakreslíte půdorys. Zbytek za vás dodělá a vybavý program. A vypadá to moc pěkně.
Wow. To je fakt super. Nadchlo mě to tak moc, že zvažuji příspěvek.
Škoda že v ZZ to moc neužiju, interiéry jsou tak o 200 až 300 let jinde, než je v ZZ chápu.
Radim "Smrk" Trčálek
Dnes aktivně hrající Zapovězené země. Hotové a rozpracované dobrodružství:
Vražedné světlo Strach nad Kelpenem Kdo seje vítr
Překlady:
VtM 5V startovací sada, Vetřelec startovací sada, Rozbité příběhy-rychlý start
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [+] Kartografie (mapy v RPG)

Příspěvek od Markus »

Dungeon Alchemyst už má z původního cíle 50 000 dolarů vybráno 2 miliony. Wow.

Já bych to nadšení hodně tlumil. Pěkná 3D mapa plná vizuálních efektů ještě nedělá zábavnou hru. Tohle svádí k tomu, že lidi stráví tři večery pipláním 3D mapy, ale zapomenou do ní přidat něco hratelného a interaktivního a pak se budou divit, proč to hráče nebaví. Navíc náhodné generování postrádá záměr (design) a bál bych se repetitivnosti prvků i atmosféry.

Říkejte mi škarohlíd - jsem. Jen jsem sem tenhle příspěvek chtěl přidat pro historický záznam. Jsem zvědavý, jestli až to vyjde, to budou lidi skutečně používat, nebo to vyšumí.
Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 9334
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: [+] Kartografie (mapy v RPG)

Příspěvek od Quentin »

MarkyParky píše: 5. 3. 2021, 22:58Já třeba jsem velký kartofil a hrozně toužím si zahrát RPG, kde se bude aktivně pracovat s mapou nějakého města v míře detailů, že bude záležet na každé ulici či domě. Ale sehnat na tohle spoluhráče zdá se bytí nad lidské síly.
To mně přijde, že by se to i využilo, kdybych měl nervy to vyrábět. Ta Duskwall mapa mě docela nadchla. Akorát mě odrazuje ta potřeba, mít to připravené dopředu. Já nahodím pár detailů ke čtvrti, kde zrovna hráči budou, a další budu dodělávat, jak bude přicházet inspirace.

Bubák píše:Já jsem nechytil tu část, kdy ses rozhodoval o mapě města, tak k tomu jen dodám, že v závislosti na stylu hry může být mapa města i kontraproduktivní. Resp. vůbec prokreslování města může být kontraproduktivní, pokud chceš, aby postavy prozkoumávaly divočinu, protože čím víc obsahu ve městě, tím míň času v divočině.
Strach, že se hra díky detailní mapě zasekne ve městě a hráči nepolezou do divočiny, mi přijde jako imaginární problém, přestože se před tím při west marches kampaních varuje. Vůbec se neurazím, když bude zábava ve městě, a dungeony zůstanou na později.

Markus píše: 6. 3. 2021, 11:51Já bych to nadšení hodně tlumil. Pěkná 3D mapa plná vizuálních efektů ještě nedělá zábavnou hru. Tohle svádí k tomu, že lidi stráví tři večery pipláním 3D mapy, ale zapomenou do ní přidat něco hratelného a interaktivního a pak se budou divit, proč to hráče nebaví. Navíc náhodné generování postrádá záměr (design) a bál bych se repetitivnosti prvků i atmosféry.
Mám z toho zatím stejný dojem.
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 32275
Registrován: 14. 5. 2008, 10:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: [+] Kartografie (mapy v RPG)

Příspěvek od Vallun »

MarkyParky píše: 5. 3. 2021, 22:58Já třeba jsem velký kartofil a hrozně toužím si zahrát RPG, kde se bude aktivně pracovat s mapou nějakého města v míře detailů, že bude záležet na každé ulici či domě. Ale sehnat na tohle spoluhráče zdá se bytí nad lidské síly.
My takhle hráli v Dubrovníku...

Základem dobrodružství ve městě byla mapa Starého města - toho, co je dnes uvnitř hradeb... Žel mapu před přestavbou v 18. století (zemětřesení) nejde rozumně sehnat, takže to nebylo úplně tip top dobové, ale i tak dobré...:)
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.
Uživatelský avatar
kin
Warden
Příspěvky: 919
Registrován: 31. 7. 2006, 23:00
Bydliště: Pilsen
Kontaktovat uživatele:

Re: [+] Kartografie (mapy v RPG)

Příspěvek od kin »

Markus píše: 6. 3. 2021, 11:51 Dungeon Alchemyst už má z původního cíle 50 000 dolarů vybráno 2 miliony. Wow.

Já bych to nadšení hodně tlumil. Pěkná 3D mapa plná vizuálních efektů ještě nedělá zábavnou hru. Tohle svádí k tomu, že lidi stráví tři večery pipláním 3D mapy, ale zapomenou do ní přidat něco hratelného a interaktivního a pak se budou divit, proč to hráče nebaví. Navíc náhodné generování postrádá záměr (design) a bál bych se repetitivnosti prvků i atmosféry.

Říkejte mi škarohlíd - jsem. Jen jsem sem tenhle příspěvek chtěl přidat pro historický záznam. Jsem zvědavý, jestli až to vyjde, to budou lidi skutečně používat, nebo to vyšumí.
Já to plánuji používat jako podklad pd ručně kreslenou mapy. Ušetří mi to vymýšlení detailů atd.
Ale furt váhám jestli nezruším back z finančního pohledu. Tenhle měsíc byl na KS drahý (zq3) a nevím jetsli si dokážu ospravedlnit další pledge :D
OSR - Open-world Survival horroR
Survive, Save, Solve ...pick two
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22593
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Kartografie Tarie

Příspěvek od Jerson »

ShadoWWW píše: 29. 3. 2021, 21:11 Nádherná práce od Mário Poláka.
Obrázek
To jo. Škoda že mapa samotná je tak typicky-fantasy-nesmyslná.
Uživatelský avatar
OnGe
malý zelený křečopažout
Příspěvky: 13205
Registrován: 5. 2. 2010, 09:27
Kontaktovat uživatele:

Re: [svět] Taria

Příspěvek od OnGe »

Mě to škoda nepřijde, to patří k věci.
OnGe tu není, je tu jenom Zuul
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22593
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: [svět] Taria

Příspěvek od Jerson »

Tím jsem myslel, že by ji mohli použít i další hráči ve svých hrách, ale s těmi nesmysly to moc nehrozí.
Uživatelský avatar
Selhan
Moderátor
Příspěvky: 3812
Registrován: 2. 3. 2016, 13:33
Bydliště: Pankrác
Kontaktovat uživatele:

Re: [svět] Taria

Příspěvek od Selhan »

Co tam vidíš za takové zásadní nesmysly?
Toto všechno jsou jen nějaké mé naprosto subjektivní dojmy.
Uživatelský avatar
Ecthelion
Moderátor
Příspěvky: 12359
Registrován: 13. 7. 2004, 15:19
Bydliště: Brno/Rezno
Kontaktovat uživatele:

Re: [svět] Taria

Příspěvek od Ecthelion »

Jerson píše: 30. 3. 2021, 07:40 Tím jsem myslel, že by ji mohli použít i další hráči ve svých hrách, ale s těmi nesmysly to moc nehrozí.
Musím říct, že to, že mapa konkrétného světa nelze použít při hraní v nějakém jiném světě... nepovažuji za nějaký zásadní nedostatek nebo chybu dané mapy. :think:
"Stay firm and die hard!" Colonel-Comissar Ibraim Gaunt, Tanith First-And-Only
Obrázek
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22593
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: [svět] Taria

Příspěvek od Jerson »

Selhan píše: 30. 3. 2021, 13:10Co tam vidíš za takové zásadní nesmysly?
Klasickou trojici hory - řeky - města . Pokud to nevidíš, tak nebudu psát detaily. Jak jsem totiž zjistil, postupně to u hráčů způsobuje jersonismus, a pak jim dělá potíže přehlížet nesmysly, kterých si do té doby nevšímali. Takže tu mapu nechci nikomu kazit.

Ecthelion - kdyby ta mapa působila uvěřitelně, může přijít GM, který hledá nějakou mapu oblasti pro svou kampaň, vzít tuhle, protože na pohled vypadá dobře, a použít ji. Vůbec nemusí vědět, že jde o Tarii. Ale když si všimne, že řeky tečou divoce po kontinentu a města jsou sázená jak vejce na pánev, nebo když se na důvod takového umístění zeptá některý z hráčů, nebo když by chtěl využít naznačených hranic, může velmi snadno narazit a jeho nadšení z této mapy bude menší, než by mohlo být.
Uživatelský avatar
Selhan
Moderátor
Příspěvky: 3812
Registrován: 2. 3. 2016, 13:33
Bydliště: Pankrác
Kontaktovat uživatele:

Re: [svět] Taria

Příspěvek od Selhan »

Jersone, promiň, ale tohle mi přijde úplně na hlavu. Podle mě má smysl buď diskutovat, nebo to nechat být, ale tohle "napíšu jednu větu 'je to nesmysl', ale odmítnu to dál rozvést", mi přijde horší než "nechat to být". To ani nestojí za to uhlí, co se v elektrárně přiložilo, aby se ta písmenka mezi Budějicemi a Prahou přenesla.

A starosti s mou duševní pohodou a jak si zvládám užívat života vskutku netřeba, děkuji. Já se v mapách vrtám rád, a skutečně mě zajímalo, co k tomu máš za poznámky.
Toto všechno jsou jen nějaké mé naprosto subjektivní dojmy.
Odpovědět

Zpět na „O hraní obecně“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 6 hostů