Ω Projekt Omega - Svět Zítřka

Diskuze k Jersonovým projektům, především o Projektu Omega - RPG o alternativním předválečném světě roku 1939, ve kterém fungují různé technické vynálezy a okultní praktiky. Ale taky o jeho starší hře Čas pro hrdiny.

Moderátor: Jerson

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22590
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Projekt Omega - Svět Zítřka

Příspěvek od Jerson »

Mně stačí jeden odstavec ke každému robotovi, hrát budeme zítra a v neděli, v únoru už to asi nevyužiju.
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22590
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Tvorba předpřipravených postav

Příspěvek od Jerson »

Protože jsem se po mnoha letech hraní RPG pustil do přípravy dobrodružství a chci vytvořit i předpřipravené postavy pro hráče, hodil by se mi názor lidí, kteří takové postavy vytváří a hlavně kteří podle nich pak hrajou.

Mým cílem je udělat několik "archetypů", které hráči vezmou jako základ a upraví si je ke svému obrazu. Počítám, že může jít o zkušené hráče i úplné nováčky, takže jde o typ a množství informací, které jim o postavě musím poskytnout, aby ji nějak dokázali uchopit a hrát, přičemž během hry si postavu ještě můžou doladit, doplnit chybějící aspekty, vyřadit nepotřebné nebo změnit nevyhovující, atd.

Snažím se, aby každá postava měla "zadrátovanou" motivaci zapojit se do případu, ale zároveň aby měli hráči dost velkou volnost, jakým způsobem to udělají a o co jim půjde. Včetně toho, že můžou mít své postranní úmysly a osobní cíle, které jsou v protikladu s cíli dalších hráčských postav.

Mám tu dvě postavy, šerifa a doktora. Rád bych věděl, zda si podle jejich zápisu (který bude doplněn vysvětlením pravidel a všeobecného nastavení settingu) dokážete takovou postavu představit a začít ji hrát, co v jejich popisu postrádáte, případně co je zbytečné.

Šerif
- místní
- muž / (žena)

Zástupce práva a pořádku, na jehož stole přistálo už několik zpráv, které už nemůže jen tak smést do koše. Starosta a městská rada požaduje vyšetření celé události, a toto je jeho povinnost, ať se mu líbí, nebo ne. Šerif má k ruce svého zástupce a telefonistku / zapisovatelku. Úřadovnu má v kanceláři šerifa. Jde o volenou funkci se čtyřletým funkčním obdobím, kdy pro volbu šerifa hlasují všichni oprávnění obyvatelé města, takže šerif má důvěru části obyvatel města. Ze své činnosti se odpovídá starostovi města, ale odvolat ho může pouze městská rada (tvořená pěti členy). Šerif má právo zadržet podezřelou osobu a umístit ji do cely na 24 hodin. Do té doby musí získat zatykač vydaný soudcem, nebo ji propusit. Má právo vynutit si poslušnost svých příkazů silou a je povinen zasáhnout proti člověku, který ohrožuje majetek, zdraví nebo dokonce život jiných lidí, včetně použití zbraní. Použití síly by mělo být přiměřené, ale pokud ji nepoužije proti významnému členovi města, nebude postihován ani za použití nepřiměřeného násilí. Kde není žalobce, není ani soudce.

Aspekty šerifa
Šerif
Zástupce práva
Vyšetřování
Rozhodnost
Fyzické zadržení
Střelba
Drsný přístup
Policejní autorita
Šerifská hvězda
Policejní auto
Revolver
Brokovnice

Cíle a postupy šerifa
udržet pořádek
prosadit místní právo
ochránit obyvatele
uklidnit paniku
informovat veřejnost jen o nezbytném
utajit, co je třeba
zadržet a vsadit do cely
vše nelidské zabít a zničit
vyřešit
uzavřít

Varianty šerifa
Z nějakého důvodu (nemoc, zranění, operace, smrt) není dostupný šerif, takže se vyšetřování musí ujmout jeho zástupce. Toho si vybral šerif, takže může mít specifické vlastnosti včetně těch, které by u většiny obyvatel města neprošly. Je možné mít i šerifku, i když by mělo jít o skutečně silnou osobnost. Zástupkyně šerifa (v případě jeho indispozice) je volnější varianta.

Doktor
- místní
- muž / žena
Jeden ze dvou až tří lékařů místní nemocnice. V poslední době mu pacienti mezi řečí povídají o podivných událostech, některým musel předepsat léky na uklidnění, případně při vyšetření zjistil příznaky neobvyklých nemocí či postižení. Bude přivolán k mrtvým osobám, aby provedl ohledání těla, může být požádán o provedení pitvy (specializovaného patologa Lincoln nemá). Pokud se vyskytne nějaké onemocnění nebo nákaza ve větším měřítku, jeho povinností je zabránit šíření. Je odpovědný svému zaměstnavateli, v tomto případě městské radě. Má V nemocnici se nachází operační sál (sloužící zároveň jako porodní a případě nutnosti i pitevní), několik pokojů pro pacienty a izolace - oddělený pokoj. Pacienta, který by mohl ohrozit zdraví ostatních obyvatel může držet v izolaci i proti jeho vůli. Může také provádět experimenty, aby našel nejlepší způsob léčby. Pacienty by měl informovat o tom, že podstoupí experimentální léčbu, a měla by být vedena v jeho zájmu. Někdy ale zájem společnosti může převážit nad zájmem jednotlivce.

Aspekty doktora
Lékařské vzdělání
Lékařská autorita
Vyšetření
Ošetření
Všímavost k detailům
Základní operace
Zručnost
Znalost nemocí
Znalost léků a drog
Duševní odolnost

Cíle a postupy doktora
ochránit obyvatele
zabránit nákaze
léčit
uklidnit
zjistit příčinu
zkoumat
provádět pokusy
vyšetřit
nezabíjet
zveřejnit výzkum
dále sledovat

Varianty doktora
Může jít o mladého lékaře či lékařku, který nemá důvěru staršího doktora, a který se na vlastní pěst pustí do zkoumání nemoci, kterou jeho nadřízený považuje za pouhé simulantství, přeludy nebo ji jinak bagatelizuje.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Tvorba předpřipravených postav

Příspěvek od Markus »

No, přijde mi, že jsi nepopsal postavy, ale povolání. :think:

EDIT: Konkrétnější návrh by tedy byl umazat u každého z nich polovinu textu a nahradit to něčím cool o té postavě, co mě bude bavit hrát.
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22590
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Tvorba předpřipravených postav

Příspěvek od Jerson »

To mě právě zajímá - chtějí to hráči takto? Já si postavy vždycky vytvářím sám, a s předpřipravenými jsem hrál asi jen jednou, přičemž se do hry dostala jen hodnota jejich dovedností knejen u mě, ale i u ostatních), tak nevím, co by měla být ta cool věc, která bude hráče bavit hrát.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Tvorba předpřipravených postav

Příspěvek od York »

Psal bych to ve druhý osobě:

"Jsi jedním ze tří lékařů v místní nemocnici. Poslední dobou ti pacienti povídali o..."
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22590
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Tvorba předpřipravených postav

Příspěvek od Jerson »

Položím ještě doplňující otázky, aby bylo jasné, co konkrétně řeším:

:arrow? Mám třeba vypisovat, jaké pravomoci má doktor ze své funkce?
:arrow? Mám nějak víc popisovat vztahy mezi postavami (opět více verzí) a hlavně vztahy k důležitým NPC ve městě?
Je užitečné vědět, komu postavy podléhají a komu jsou odpovědné?
:arrow? Mám psát přímo k postavám, že třeba šerif může překračovat své pravomoci a držet někoho pod zámkem déle, nebo že doktor může dělat neschválené pokusy na lidech, a pokud na to bude mít žaludek, tak i někoho-něco zaživa pitvat?
:arrow? Jsou "přístupy a cíle" pochopitelné a návodné v takto stručném podání, nebo by stálo za to je rozepsat, či naopak by to bylo moc zbytečného textu?
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16377
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Tvorba předpřipravených postav

Příspěvek od MarkyParky »

Jerson :
Mysli na jednu věc. Čím víc specialit takhle exkluzivně vypíšeš, tím víc to budou lidé číst jako "Pokud to někdo nemá explicitně vypsané, tak to dělat nesmí."
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22590
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Tvorba předpřipravených postav

Příspěvek od Jerson »

Zatím to připravuju pro hru, ke které je Jerson přibalen, takže co kdo smí a nesmí vysvětlím osobně. Do publikovatelného modulu to budu muset napsat jinak, ale to je zase další level.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Tvorba předpřipravených postav

Příspěvek od Markus »

Abych se rozepsal, přijde mi (a možná to je záměr a ne chyba), že se soustředíš výhradně na popis funkce/povolání, ale nikoli na popis postavy/její osobnosti. Například: mají ty postavy nějakou osobní motivaci něco řešit? Protože zatím ty motivace vyplývají spíš z jejich zaměstnání, nikoli z jejich osobnosti a vlastních cílů. A ty se soustředíš na popis toho zaměstnání, jeho povinností a pravomocí.

Vypadá to spíš, jako kdybys sepisoval seznam povolání/class do nějakých pomyslných pravidel (včetně "speciálních schopností" povolání) s tím, že hráč si povolání vybere a potom si vymyslí postavu.

Ale jak říkám, nevím, o co ti jde, možná to tak chceš.

Když já dělám předgenerované postavy, snažím se nastínit hlavně jejich osobní motivaci a říct něco inspirativního o samotné postavě, co by hráči pomohlo ji ztvárnit, povolání většinou moc neřeším. (Povolání bývá popsané v pravidlech.) Tady nějaké stařičké příklady.

EDIT: Dokonce i ty aspekty jsou naprosto odosobnělé a popisují jenom povolání.
Uživatelský avatar
Lorwyn
Příspěvky: 783
Registrován: 30. 8. 2011, 13:17
Bydliště: Krajina snů

Re: Tvorba předpřipravených postav

Příspěvek od Lorwyn »

Pokud si do toho má hráč doplnit všechno osobní, kusy historie a motivace (takže pokud je to tak třetina kýženého výsledku) tak ok. Pokud ne, je to suché a nuda.
Ne, nezemřelo to, co věčně odpočívá,
a dlouhý věků běh i smrtí smrti bývá.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Tvorba předpřipravených postav

Příspěvek od Markus »

Další postřeh: pokud jsou to postavy do předpřipraveného ukázkového dobrodružství, je dobrý trik zadat jim nějaký konkrétní cíl, který bude hráče motivovat šťourat se v konkrétních aspektech toho dobrodružství. A tím nemyslím cíl jako "zjisti, co se tu děje" (to je obecný cíl družiny), ale fakt něco konkrétního pro danou postavu, typu: "Celý život studuješ paranormální jevy a lidi tě mají za blázna. Dokaž světu, že mimozemšťani fakt existují!"
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22590
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Tvorba předpřipravených postav

Příspěvek od Jerson »

Markusi: Ano, charakter postavy bych rád nechal na každém hráči. Až když zjistím, že by to ocenilo a dokázalo využít více než zanedbatené množství hráčů, tak bych udělal i nějaký systém pro tvorbu charakteru - raději než pevný charakter ke každé postavě.

Osobní motivaci zatím nemá žádná postava, každé ji dodám z titulu její funkce, protože mi to přijde jednodušší na uchopení.

Jak jsem už psal, v několika hrách jsem se setkal s tím, že postava je sepsaná včetně charakteru a osobních motivací, ale nejen u mě to byla první věc, která letěla do koše, nebo se v herním sezení vlastně nijak neprojevila. A i z diskusí a článků mám pocit, že je to první věc, kterou si hráči předělají, a když nepředělají, tak to stejně neumí využít, takže mi to přijde jako (v této fázi) zbytečná omáčka.

Ty osobní cíle zkusím konkretizovat, třeba aby šerif měl za cíl "odstraň příčinu nervózní šeptandy", tedy důraz na to "vyřešit, uzavřít". Paranormálního výzkumníka mám jako další postavu, a jiná je zase novinář, který má za cíl přinést senzaci / pravdivý obraz (opět bych hráči rád nechal na výběr).

Lorwyn - primárně je to hra na jednu cca čtyřhodinové sezení, takže na minulost postav nebude moc času, a navíc v Omeze se takové věci doplňují retrospektivně během hraní. O motivaci jsem už psal, chci hráčům napevno poskytnout motivaci vyplývající z jejich funkce, pro případ, že bych já nebo oni sami nedokázali najít nějakou vnitřní motivaci. O ni se budu snažit taky, ale mám zkušenost, že když hráči natvrdo napíšu (podrobněji) "tvá dcera se v noci budí hrůzou, zjistit proč", tak to víc než polovina hráčů odmítne. Ale nějaký seznam takových osobních motivací bych tam vytvořit mohl.
Nicméně dvě až tři postavy - agent FBI, Paranormální výzkumník a možná Novinář - jsou z jiného města, a pro ně mi takového osobní motivace splývají s "profesními". A zase bych rád nechal na hráči, aby si sám řekl, zda jeho agent FBI je tam proto, že na paranormální věci věří, a nebo to má za nějaký nesmysl a nic, co by se nedalo vyřešit Thompsonem.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Tvorba předpřipravených postav

Příspěvek od Markus »

Přijde mi, že si trochu protiřečíš. Chceš to mít jen na 4 hodiny hraní, ale zároveň očekáváš, že si hráči budou vymýšlet vlastní charakter, promyslí si vlastní motivace, dotvoří si postavu podle sebe...? Pointa předpřipravených postav je pro mě v tom, abych nic vytvářet nemusel. Hoď mi na stůl osm různorodých postav, každou stručnou a velmi konkrétní, já si vyberu tu, která mě zaujala, hrajeme. Cíle typu "tvá dcera se v noci budí hrůzou, zjisti proč" jsou úplně v pohodě - když je těch postav třeba osm a tahle mě nezaujme, nechám ji ležet a beru jinou.

Ale jestli mám něco vymýšlet a vytvářet, tak to vlastně nepotřebuju předpřipravenou postavu. :)
Jerson píše: 21. 8. 2020, 12:21, tak bych udělal i nějaký systém pro tvorbu charakteru
"Systém pro tvorbu charakteru" - to je opět něco do příručky pravidel a nástroj pro tvorbu postavy, se kterou pak strávím celou kampaň. Jak to souvisí s oneshotem na čtyři hodiny? Tam je jakýkoli systém na tvorbu čehokoli dost kontraproduktivní, protože zdržuje od hry. Jsem zmaten. :-?
Uživatelský avatar
Selhan
Moderátor
Příspěvky: 3811
Registrován: 2. 3. 2016, 13:33
Bydliště: Pankrác
Kontaktovat uživatele:

Re: Tvorba předpřipravených postav

Příspěvek od Selhan »

Osobne si myslim, ze v neznamem settingu, ktery ma GM predpripraveny, neni realne si za jedno ctyrhodinove sezeni vytvorit postavu. To chce aspon tak tri sezeni, nez se vycizeluje, co bude fungovat a co ne. Proto se delaji predpripravene postavy.
Toto všechno jsou jen nějaké mé naprosto subjektivní dojmy.
Uživatelský avatar
Lorwyn
Příspěvky: 783
Registrován: 30. 8. 2011, 13:17
Bydliště: Krajina snů

Re: Tvorba předpřipravených postav

Příspěvek od Lorwyn »

Jerson píše: 21. 8. 2020, 12:21 Lorwyn - primárně je to hra na jednu cca čtyřhodinové sezení, takže na minulost postav nebude moc času, a navíc v Omeze se takové věci doplňují retrospektivně během hraní. O motivaci jsem už psal, chci hráčům napevno poskytnout motivaci vyplývající z jejich funkce, pro případ, že bych já nebo oni sami nedokázali najít nějakou vnitřní motivaci. O ni se budu snažit taky, ale mám zkušenost, že když hráči natvrdo napíšu (podrobněji) "tvá dcera se v noci budí hrůzou, zjistit proč", tak to víc než polovina hráčů odmítne. Ale nějaký seznam takových osobních motivací bych tam vytvořit mohl.
Nicméně dvě až tři postavy - agent FBI, Paranormální výzkumník a možná Novinář - jsou z jiného města, a pro ně mi takového osobní motivace splývají s "profesními". A zase bych rád nechal na hráči, aby si sám řekl, zda jeho agent FBI je tam proto, že na paranormální věci věří, a nebo to má za nějaký nesmysl a nic, co by se nedalo vyřešit Thompsonem.
Mám hodně jinou zkušenost, když dám hráči jen osobní motivaci, funguje mi to, když převážně profesní, nesedí mu to. Může to být hráčskou základnou ovšem. Hodně se mi taky děje že jakmile hráč aspoň jednu má, je líný vymýšlet další (takže ta profesní by mi "obsadila slot" v hráčské pozornosti). Ale tak své "průměrné" hráče znáš sám nejlíp.

Seznam osobních motivací je ale velké dobro, to se určitě (ještě když je málo času) bude hodit.
Ne, nezemřelo to, co věčně odpočívá,
a dlouhý věků běh i smrtí smrti bývá.
Odpovědět

Zpět na „Projekt Omega (a CPH)“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti