ADnD 2e vs DnD 3e (v čem je co lepší)

O rodině D&D, tradičně nejhranější RPG hře. Včetně d20, což jsou hry odvozené od třetí edice D&D.
Odpovědět

Co se vám více libí?

DnD 3e / 3.5e (D20)
26
46%
AdnD 2e
17
30%
Myslím že to je jedno, obojí je šunt
7
12%
Myslím že je to jedno, obojí má své pro i proti
7
12%
 
Celkem hlasů: 57

Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 4575
Registrován: 21. 8. 2007, 11:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: ADnD vs DnD (v čem je co lepší)

Příspěvek od ShadoWWW »

A jsem celkem zvědavý, jak dopadne koncentrace a saves ve vysokolevelové hře, protože matematicky to vypadá, že to oboje bude dost smutné.
Co myslíš tím smutné?
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 15029
Registrován: 6. 9. 2006, 19:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

Re: ADnD vs DnD (v čem je co lepší)

Příspěvek od Pieta »

A jsem celkem zvědavý, jak dopadne koncentrace a saves ve vysokolevelové hře, protože matematicky to vypadá, že to oboje bude dost smutné.
ShadoWWW píše:Co myslíš tím smutné?
Koncentrace je Constitution save, většina kouzlících povolání nemá proficiency, možnost nabrat si vysokou Con, aniž by to chybělo jinde, nebo obojí. Čili DC 10 nejspíš nebude nikdy automatický úspěch, a DC(půl zranění) při dobrém hodu na zranění může být o dost vyšší. Počítám, že s vyššíma úrovněma bude růst jak typické zranění, tak množství potvor, které dokážou čaroděje zasáhnout "mimochodem" nějakou ploškou a vynutit hod na DC i při malém zranění, tak množství nepřátel, které je možné potkat ve férovém boji, tak počet útoků od jedné potvory v jednom kole. To jsou všechno faktory, které dělají z koncentrace nejistější a nejistější záležitost.

Flameskull, který může seslat fireball, je CR 4. Giant Ape s ranged útokem za průměrných 30 HP je CR 7. To dost rychle směřuje k tomu, že jediná rozumná cesta k tomu neztratit koncentraci je nebýt cílem útoku, což není zas tak snadné.
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 10153
Registrován: 16. 9. 2007, 11:55

Re: ADnD vs DnD (v čem je co lepší)

Příspěvek od eerieBaatezu »

Pieta píše:Tenhle styl bojovníka jsem nikdy nehrál; na jednu stranu ta úplně jiná hra pro čaroděje a bojovníka zní celkem zajímavě, na druhou stranu to zase vede k tomu, že všechno zajímavé je "když vypravěče přesvědčíš, že ti to má projít" a to je tak strašně individuální, že vlastně nejde moc předem říct, do jaké hry se člověk vlastně přidává.
Vlastně o tom to staré DnD je. V 3e když přijdeš do jakékoliv družiny, co to jede RAW (rules-as-written), tak to bude pokaždé děsně podobné, protože pojednou na důležitost featů v combatu, na 5-foot steps, AoO, atd. V ADnD 2e a starších, když pojedeš RAW, tak ty souboje budou každé jiné, protože každá družina to má jinak nastavené. Až do takového extrému, že u někoho to bude "útočím", "má to za 3"; a u někoho to bude backstabování draka (protože thief si předtím "sehnal" vzácný bestiář, kde se píše kudy vedou pletence nervů) při pádu z čarodějovy věže potom, co drakovi fighter rozpáral sekyrou blány na křídle a mage ho charmnutým obrem srazil z římsy.
Pieta píše:K tomuhle jsem teď nedávno narazil na názor, u kterého bych nevěřil, že to fakt někdo může napsat, kdybych si to fakt nepřečetl - totiž že bojovník ve 3e sice není moc zábava na hraní, ale je tam potřeba, aby potvory nepotloukly čaroděje; že to takhle je vpořádku, protože prostě bojovník a čaroděj mají úplně jiné role; a že jediný problém je v tom, že lidi nejsou dost týmoví hráči a nechtějí pak hrát bojovníky.
To docela dobře koresponduje s tím, co píšu, protože pokud je každý souboj o tom, že chodím s panáčkem po čtverečkovém papíře a hlídám si, abych nedostal AoO, dělám power attacky a uvažuji o tom, zda udělat 5-foot step, nebo někam jít, nebo tím ztratit iterativní útok, místo abych skočil na Beholdera a snažil se mu ufiknout nějaké to oko na tykadlu, tak to po pěti, deseti hraních bude vopruz. Nehledě na to, že když už by mě to náhodou napadlo, tak na to beztak nemám feat. :D
Obrázek
Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 15029
Registrován: 6. 9. 2006, 19:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

Re: ADnD vs DnD (v čem je co lepší)

Příspěvek od Pieta »

eerieBaatezu píše:To docela dobře koresponduje s tím, co píšu, protože pokud je každý souboj o tom, že chodím s panáčkem po čtverečkovém papíře a hlídám si, abych nedostal AoO, dělám power attacky a uvažuji o tom, zda udělat 5-foot step, nebo někam jít, nebo tím ztratit iterativní útok, místo abych skočil na Beholdera a snažil se mu ufiknout nějaké to oko na tykadlu, tak to po pěti, deseti hraních bude vopruz. Nehledě na to, že když už by mě to náhodou napadlo, tak na to beztak nemám feat. :D
To, čemu se mi nechtělo věřit, není, že bojovník někoho nebaví, ale že to někdo vezme stylem "a to je v pořádku, protože bojovník tu není od toho, aby tě při hraní bavil, ale aby dělal meatshield čarodějovi."
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 10153
Registrován: 16. 9. 2007, 11:55

Re: ADnD vs DnD (v čem je co lepší)

Příspěvek od eerieBaatezu »

Pieta píše:To, čemu se mi nechtělo věřit, není, že bojovník někoho nebaví, ale že to někdo vezme stylem "a to je v pořádku, protože bojovník tu není od toho, aby tě při hraní bavil, ale aby dělal meatshield čarodějovi."
Jo, tak to, že tu není od toho aby se při hře bavil, je jasně absurdní, ale meatshield často dělá. Meatshield se ale často řeší summonováním monster. Zajímavé je, že Monster Summoning I je v 2e až 3. levelové kouzlo, čili kouzelník se ze začátku musí při obraně mnohem více spoléhat na ostatní družiníky. V 3e je Summon Monster I už 1. levelové kouzlo, ale dali tomu duration 1 round/level, nevím, zda to stačí. A samozřejmě rovnou přivoláváte extraplanární bytosti, protože jinak by to asi nebylo dost cool, na jedničkové kouzlo. $lol$

Jedna z brutálních věcí ale je, že se nezměnilo to, že postavy mají podle RAW stále natvrdo i na první úrovni 1dx+Con životů. Dokonce už starý Dračák měl na první úrovni základní počet životů a od dalších hody kostkou. Pořád mi nejde do hlavy, že byli autoři ok s tím, že za mága na třetí můžete mít klidně jen 5-6 HP, což je pořád instakill a válečníkovi může klidně padnout i s bonusy jen dvojnásobek (popravdě klidně to samé, ale většinou ten Con vyšší má), což je pro melee povolání masakr.

Se spoustou věcí, co jsme tu o 3e psali, se potýká Trailblazer, který se ten systém třetí edice snaží dát nějak lépe do kupy. Právě třeba na první má každé povolání svou Con jako počet životů, zvedli některým povoláním kostky na nahazování životů, vyhodili iterativní útoky, vyhodili Druidovy toho peta, atd. Lepší jak Pathfinder.
Obrázek
Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 4575
Registrován: 21. 8. 2007, 11:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: ADnD vs DnD (v čem je co lepší)

Příspěvek od ShadoWWW »

Počítám, že s vyššíma úrovněma bude růst jak typické zranění,
To ano, podle "Tabulky statistik nestvůr podle nebezpečnosti" na str. 274 v DMG je patrné, že DPR roste od 0-1 pro NB 0, přes 63-68 pro NB 10, až po 123-140 pro NB 20, respektive až po 303-320 pro NB 30. Z toho jasně plyne, že na vyšších úrovních přestává být možné ustát soustředění záchranným hodem proti utrpěnému zranění a zdatnostní bonus by na to neměl v podstatě žádný vliv.

Proto nejspíš nemají kouzlící povolání zdatnost k záchranným hodům na Odolnost, protože by byla stejně irelevantní. Mnohem důležitější se zdá zabránit příčině utrpěného zranění. Tedy zvýšovat si spíš Obratnost kvůli OČ a záchranným hodům na Obratnost apod. A kvůli tomu mají kouzlící povolání zdatnosti u jiných záchran, stejným způsobem fungují buffy, přichází schopnosti na úplné vyváznutí před zraněním apod.

Jak už jsem psal, tato edice je betatestovaná nejvíc ze všech, dokonce mnohem víc než kterékoliv jiné RPG v historii, a co je důležitější: všechno mělo odezvu, zejména od tzv. negeeků. Některé věci, které by se zdály designérsky správné a z hlediska herních geeků ceněné, tak se ukázaly pro většinu hráčů nezajímavé, či přímo odmítnuté.* To je možná také jeden z důvodů, proč nové DnD láká mnohem víc nováčků, než předchozí edice, i když ta byla z hlediska herního designu poměrně vyladěná.

Ukázalo se třeba, že většina hráčů DnD chce odbornosti (featy) jen jako volitelný doplněk, protože většina nováčků chce hrát bez nich, i když existuje velká skupina těch, co je naopak milují. Nebo co se týče té mechaniky na přerušení soustředění: v prvním konceptu nic takového nebylo, ale většina hráčů chtěla, aby sesilatelé něco takového měli, aby to mělo víc feeling původního DnD. Tak vznikla mechanika, že když sesilatel sesílá kouzlo na dálku těsně vedle nepřítele, nebo ho něco vyruší během sesílání, tak si musí hodit onen známý záchranný hod na Odolnost. Když neuspěje, kouzlící akce vyjde nazmar, ale použitá pozice kouzla se neutratí. (To by bylo přece jen drsné ve stylu oDnD, což většina hráčů dnes už nechce.) Velké skupině hráčů to přišlo docela drsné, ale stále se většina shodovala, že něco v tom stylu by chtěli ve hře zachovat. Jak se později profilovala pravidla pro buffy, tak se toto pravidlo změnilo na dvě finální, kdy jedno je o sesílání kouzla na dálku těsně vedle nepřítele (tedy s nevýhodou k hodu na útok kouzlem), což se sjednotilo s již dříve zavedeným pravidlem o střílení těsně vedle nepřítele, a s pravidlem s přerušení soustředění na buffová kouzla, tak jak ho známe dnes. Takto se to líbilo drtivé většině betatesterů a tvoří to jeden ze základních pilířů pravidel.

Výhodou je, že kouzlící povolání nejsou tak křehká, jako v oDnD, a že buffová kouzla jsou mocnější. Pokud totiž (jako v předchozích edicích) bude buffové kouzlo, které půjde těžko sestřelit a navíc pokud taková kouzla půjde vrstvit na sebe, pak designéři schválně udělají takové kouzlo slabé, aby příjemce nezískal příliš velkou OP výhodu. Nakonec to ale stejně končí tím, že se najde nějaká množina buffovacích kouzel, které udělají z hráče supermana, a původní záměr tvůrců přijde vniveč. Pokud buffovací kouzla nelze vrstvit a navíc je lze reálně shazovat, tak jako v této edici, pak autoři nad účinky takových kouzel mají mnohem větší kontrolu a mohou si dovolit víc.
které je možné potkat ve férovém boji
Zapomeň na férový boj v 5e. Souboj na život a na smrt není nikdy férový, v životě ani v DnD 5e. Je potřeba se na boj co nejlépe přiravit, co nejlépe využít jakoukoliv lest a úskok a nejlépe i nepřítele překvapit. Pak nemá šanci. Pokud se do takové šlamastiky dostane družina hráčských postav, pak je nejlepší taktikou útěk. To je prostě fakt.

----------------
* Pokud chceš hru pro geeky, zahrej si Pathfinder nebo 13th Age.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 10153
Registrován: 16. 9. 2007, 11:55

Re: ADnD vs DnD (v čem je co lepší)

Příspěvek od eerieBaatezu »

Abych to přivedl více k tématu toho vlákna...

Je super, že v 5e jdou kouzla s durationem sundávat prostým damagem. Takhle se i nemagické povolání může bránit účinkům magie, to se zdá být posun oproti předchozím edicím. Jenže množství kouzel, která mají Concentration je děsně velké a jde napříč kategoriemi. Jak někoho naboostuji, tak už nemůžu hodit třeba Web nebo Heat Metal nebo nějakou iluzi, nebo to jakkoliv kombinovat, nejde jen o boostování, což mi přijde dost škoda. Nápad to není špatný, ale omezilo to možnosti sesílačů až moc. I summonovací kouzla mají Concentration, pak není zábava, když nemůžu na bojiště seslat nějaká taktická kouzla, transmutace, očarování, přivolání, samá koncentrace...
Už to, že se dá ranou zrušit trvání kouzla je dost brutus, když se to tak vezme a takhle toho navíc ani moc nenakouzlím, leda jednu koncentraci a pak házet prskavky, protože jsou instantaneous. Ten systém dělá z každého kouzelníka Evokera. :D

Btw, Shadowwwe, která podpůrná kouzla jsou o tolik silnější?
Obrázek
Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 15029
Registrován: 6. 9. 2006, 19:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

Re: ADnD vs DnD (v čem je co lepší)

Příspěvek od Pieta »

eerieBaatezu píše:Jedna z brutálních věcí ale je, že se nezměnilo to, že postavy mají podle RAW stále natvrdo i na první úrovni 1dx+Con životů. Dokonce už starý Dračák měl na první úrovni základní počet životů a od dalších hody kostkou. Pořád mi nejde do hlavy, že byli autoři ok s tím, že za mága na třetí můžete mít klidně jen 5-6 HP, což je pořád instakill a válečníkovi může klidně padnout i s bonusy jen dvojnásobek (popravdě klidně to samé, ale většinou ten Con vyšší má), což je pro melee povolání masakr.
Tematické: jak vznikl Amber Diceless Roleplaying:
Erick Wujcik píše:I rolled up a Thief. With two (2 -- count 'em -- 2) hit points. It was pretty obvious from the very start that Mike wasn't the kind of guy to pull punches as a Dungeon Master. Neither his monsters, nor his traps, were lightweight, and most delivered damage very much in excess of my character's crummy duo of life pips (bear in mind, I was responsible for disabling the traps).

So I responded in the only way that seemed reasonable. I completely avoided rolling the dice. No close combat, and no taking chances. If I had to deal with a lock, or a trap, I learned that I could just keep asking questions, and Mike would keep supplying imaginative answers. The campaign went on and on, and I dissected every trap, every lock, every mechanism, and every arcane bit of machinery. I used every sense, every trick, and role-played my little heart out whenever possible.

Since I kept rolling ones and twos at level advancement (as I recall, at 7th level I had all of 11 hit points), I got better and better at avoiding the dice, avoiding combat, and pretty much being as cautious as possible.

The point is, I was already playing 'diceless.' And I was playing 'diceless' in very much a dice game.
eerieBaatezu píše:Se spoustou věcí, co jsme tu o 3e psali, se potýká Trailblazer, který se ten systém třetí edice snaží dát nějak lépe do kupy. Právě třeba na první má každé povolání svou Con jako počet životů, zvedli některým povoláním kostky na nahazování životů, vyhodili iterativní útoky, vyhodili Druidovy toho peta, atd. Lepší jak Pathfinder.
O Trailblazer jsem do dneška neslyšel. Ale podle recenzí to vypadá celkem zajímavě.
ShadoWWW píše:Jak už jsem psal, tato edice je betatestovaná nejvíc ze všech, dokonce mnohem víc než kterékoliv jiné RPG v historii, a co je důležitější: všechno mělo odezvu, zejména od tzv. negeeků.
Já nevím; ty aktivity kolem veřejného vývoje a betatestu se mi moc nelíbily; už jenom v kolika anketách se ptali ne "co byste chtěli hrát" nebo "co vám přijde lepší", ale "je to dostatečně D&D?" To není proces směřující k lepší, ale k nostalgičtější hře.
ShadoWWW píše:To ano, podle "Tabulky statistik nestvůr podle nebezpečnosti" na str. 274 v DMG je patrné, že DPR roste od 0-1 pro NB 0, přes 63-68 pro NB 10, až po 123-140 pro NB 20, respektive až po 303-320 pro NB 30. Z toho jasně plyne, že na vyšších úrovních přestává být možné ustát soustředění záchranným hodem proti utrpěnému zranění a zdatnostní bonus by na to neměl v podstatě žádný vliv.

Proto nejspíš nemají kouzlící povolání zdatnost k záchranným hodům na Odolnost, protože by byla stejně irelevantní. Mnohem důležitější se zdá zabránit příčině utrpěného zranění. Tedy zvýšovat si spíš Obratnost kvůli OČ a záchranným hodům na Obratnost apod. A kvůli tomu mají kouzlící povolání zdatnosti u jiných záchran, stejným způsobem fungují buffy, přichází schopnosti na úplné vyváznutí před zraněním apod.
Tohle mi přijde, že v praxi akorát znamená, že když se vypravěč rozhodne udělat focus fire na čaroděje, tak mu to kouzlo stejně s vysokou pravděpodobností shodí; takže je to hlavně o tom, jak moc se rozhodne být nebo nebýt hodný.
ShadoWWW píše:Některé věci, které by se zdály designérsky správné a z hlediska herních geeků ceněné, tak se ukázaly pro většinu hráčů nezajímavé, či přímo odmítnuté.
Tohle mi přijde dost pochybné; něco jako "operace zánětu slepého střeva se zdála z lékařského hlediska správná, ale ze strany pacienta byla odmítnuta".
ShadoWWW píše:Zapomeň na férový boj v 5e. Souboj na život a na smrt není nikdy férový, v životě ani v DnD 5e. Je potřeba se na boj co nejlépe přiravit, co nejlépe využít jakoukoliv lest a úskok a nejlépe i nepřítele překvapit. Pak nemá šanci. Pokud se do takové šlamastiky dostane družina hráčských postav, pak je nejlepší taktikou útěk. To je prostě fakt.
Žádný férový boj, to je taková mantra 5e, ale všimnul jsem si, že jakmile někdo na fórech začne rozebírat opravdu zákeřné taktiky, vždycky se objeví někdo, kdo začne tvrdit, že tohle by zaručeně potvory neudělaly.

Namátkou mě napadá třeba to, že bojovník s jednou reakcí nezastaví pět koboldů, ze kterých čtyři zaručeně bezpečně doběhnou k čarodějovi a podají si ho; nebo že chytře hraný drak by neseděl v doupěti na zlatě, ale dával by pozor, kde se kolem projevují jací potenciální drakobijci, a podal by si je dřív, než dost vylevelují; nebo že spousta potvor má schopnosti, které jsou smrtelné proti nepřipraveným hrdinům, a je v jejich vlastním zájmu nedat hrdinům žádnou šanci se na ně připravit; a najednou se vyrojilo spousta důvodů, proč se nic z toho zaručeně nestane.

Takže si myslím, že to "zapomeň na férový boj" má svoje meze.
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 15029
Registrován: 6. 9. 2006, 19:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

Re: ADnD vs DnD (v čem je co lepší)

Příspěvek od Pieta »

eerieBaatezu píše:Je super, že v 5e jdou kouzla s durationem sundávat prostým damagem. Takhle se i nemagické povolání může bránit účinkům magie, to se zdá být posun oproti předchozím edicím. Jenže množství kouzel, která mají Concentration je děsně velké a jde napříč kategoriemi. Jak někoho naboostuji, tak už nemůžu hodit třeba Web nebo Heat Metal nebo nějakou iluzi, nebo to jakkoliv kombinovat, nejde jen o boostování, což mi přijde dost škoda. Nápad to není špatný, ale omezilo to možnosti sesílačů až moc. I summonovací kouzla mají Concentration, pak není zábava, když nemůžu na bojiště seslat nějaká taktická kouzla, transmutace, očarování, přivolání, samá koncentrace...
Už to, že se dá ranou zrušit trvání kouzla je dost brutus, když se to tak vezme a takhle toho navíc ani moc nenakouzlím, leda jednu koncentraci a pak házet prskavky, protože jsou instantaneous. Ten systém dělá z každého kouzelníka Evokera. :D
Ono to s tím bráněním zase tak slavné není, protože co vím, potvoří schopnosti stejně concentration nemají, a potvory, co kouzlí, mají obvykle na výběr nekoncentrační kouzla, kterýma stejně uškodí dost.

Zato to omezené kombinování je myslím přesné - je tam ta nepříjemná volba "když chci pomoct kámošům, tak se tím připravím o slušnou část svého repertoáru."
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 4575
Registrován: 21. 8. 2007, 11:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: ADnD vs DnD (v čem je co lepší)

Příspěvek od ShadoWWW »

Btw, Shadowwwe, která podpůrná kouzla jsou o tolik silnější?
Ano jsou, i když to tak na první pohled nevypadá, protože 5e má učesaná čísla celkově na nižší hodnoty. Jdou ale poměrně snadno shazovat. Když se nepřítel zaměří na shození podpůrného kouzla, tak je jen otázka času, kdy se mu to podaří. Je ale dost šance, že se mu to nepodaří napoprvé. Je důležité si taky uvědomit, že ne všechna podpůrná kouzla jsou určená pro boj a ty vydrží obvykle dlouho. (Většinou do překouzlení jiným podpůrným kouzlem.)

BTW Shodit je také možné pouze podpůrné kouzlo, které má v trvání uvedeno "soustředění". Je dost kouzel, které trvají dlouho, ale nevyžadují soustředění.
Já nevím; ty aktivity kolem veřejného vývoje a betatestu se mi moc nelíbily; už jenom v kolika anketách se ptali ne "co byste chtěli hrát" nebo "co vám přijde lepší", ale "je to dostatečně D&D?" To není proces směřující k lepší, ale k nostalgičtější hře.
Ty ale nejspíš mluvíš o anketách u článků Legends & Lore, já mluvím o anketách v betatestu. To jsou dvě zcela odlišné veci. To je pak těžký, když nečteš, co píšu.
Tohle mi přijde, že v praxi akorát znamená, že když se vypravěč rozhodne udělat focus fire na čaroděje, tak mu to kouzlo stejně s vysokou pravděpodobností shodí; takže je to hlavně o tom, jak moc se rozhodne být nebo nebýt hodný.
Hra na hodného a zlého vypravěče funguje ve všech edicích. Je to ale o syndromu onoho vypravěče, než pravidlech.
Tohle mi přijde dost pochybné; něco jako "operace zánětu slepého střeva se zdála z lékařského hlediska správná, ale ze strany pacienta byla odmítnuta".
To je demagogie. Srovnávat hráče s pacientem a designéra s doktorem je zcestné.

Co se týče těch dalších teoretických příkaldů, k těm se neumím vyjádřit. Říká se, že každý teoreticky vymyšlený příklad nepřežije první srážku s realitou, takže není nutné se tím trápit.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 15029
Registrován: 6. 9. 2006, 19:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

Re: ADnD vs DnD (v čem je co lepší)

Příspěvek od Pieta »

ShadoWWW píše:Je důležité si taky uvědomit, že ne všechna podpůrná kouzla jsou určená pro boj a ty vydrží obvykle dlouho. (Většinou do překouzlení jiným podpůrným kouzlem.)
Tohle mi přijde už úplně mimo - když mám zapnuté kouzlo na hledání cesty a dostanu se do boje, v čem by byl problém, kdyby mi to kouzlo vydrželo, i když sešlu velmi krátkodobý bless či něco takového? Takhle se jen rozhoduju, jestli zahodit nebojové kouzlo kvůli boji nebo se nechat omezit ve výběru. Nenapadá mě, jaký to má přínos pro hru - těžko by někdo rozbil systém tím, že v boji na sobě bude mít nebojové kouzlo, co v boji nic nedělá.
ShadoWWW píše:Ty ale nejspíš mluvíš o anketách u článků Legends & Lore, já mluvím o anketách v betatestu. To jsou dvě zcela odlišné veci. To je pak těžký, když nečteš, co píšu.
OK, já to považuju za součást playtestu obojí.
ShadoWWW píše:Hra na hodného a zlého vypravěče funguje ve všech edicích. Je to ale o syndromu onoho vypravěče, než pravidlech.
To je pravda, která má omezenou platnost; ve čtyřce se třeba focus fire dá obvykle přežít a navíc tam máš silnější prostředky, jak se mu bránit - ať už preventivně, nebo řešit důsledky. I tak samozřejmě ve čtyřce jsou "zlejší a hodnější" vypravěči, ale jelikož ta hra samotná není tak nemilosrdná, ty důsledky prostě nejsou tak vážné.
Tohle mi přijde dost pochybné; něco jako "operace zánětu slepého střeva se zdála z lékařského hlediska správná, ale ze strany pacienta byla odmítnuta".
ShadoWWW píše:To je demagogie. Srovnávat hráče s pacientem a designéra s doktorem je zcestné.
Chápu, přece jen jedna z těch situací je o kontrastu profesionála, co se věcí zabývá, a amatéra, co tomu zdaleka nemusí rozumět, zatímco ten druhý...
ShadoWWW píše:Co se týče těch dalších teoretických příkaldů, k těm se neumím vyjádřit. Říká se, že každý teoreticky vymyšlený příklad nepřežije první srážku s realitou, takže není nutné se tím trápit.
To se říká? Takže když teoreticky čtením pravidel přijdu na to, že jít do boje bez brnění a se zápornou dexteritou je o hubu, tak v praxi zjistím, že jsem na to vůbec nebyl bit, protože to byla jen teorie?
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 15029
Registrován: 6. 9. 2006, 19:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

Re: ADnD vs DnD (v čem je co lepší)

Příspěvek od Pieta »

ShadoWWW píše:Co se týče těch dalších teoretických příkaldů, k těm se neumím vyjádřit. Říká se, že každý teoreticky vymyšlený příklad nepřežije první srážku s realitou, takže není nutné se tím trápit.
A hlavně jsem to sem neházel jako příklad toho, co se zaručeně ve hře stane, ale jako příklad toho, o čem mi (nebo někomu jinému) hráči 5e tvrdili, že není fér to dělat, i když se jinak říká, že "Souboj na život a na smrt není nikdy férový".

Možná by se dalo říct, že teorie sice říká, že boj v 5e nemá být férový, ale že tahle myšlenka nepřežila střet s realitou. (-;
V praxi to spíš bude vypadat tak, že boj bude míň férový, než by byl v jiné hře, ale pořád dost férový na to, aby to hráče nepřestalo úplně bavit.
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 4575
Registrován: 21. 8. 2007, 11:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: ADnD vs DnD (v čem je co lepší)

Příspěvek od ShadoWWW »

Už toho plevelení bylo dost. Odpovím jinde.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 4575
Registrován: 21. 8. 2007, 11:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: ADnD vs DnD (v čem je co lepší)

Příspěvek od ShadoWWW »

ADnD a DnD jsou odlišné světy. ADnD je hlavně o volně napsaných pravidlech a vlastní interpretaci, včetně role DM jako nezávislého arbitra. DnD je hlavně o pevně strukturovaných, technicky psaných pravidlech, s minimální interpretací a slabou rolí DM ve prospěch pravidel.

Z toho plyne mnoho důsledků. ADnD pravidla jsou kosti, které člověk musí obalit masem své představivosti a vlastní vymyšlené interpretace. Velká část rozhodování je přenesena na DMa, ale většinou nejde o nic složitého.

DnD pravidla jsou obrovské hroudy masa. Kosti nejde vidět a člověk z toho masa vyřeže přesně ten tvar, co chce. Jinými slovy, z hromady přesných pravidel si vyzobe ta, která zapadají do jeho představy. Je jich taková hromada, že vlastní interpretace není potřeba a vlastně na ni není ani prostor. DM mnohem méně zasahuje do hry a většinu rozhodujících věcí obstarávají pravidla bez jeho vlivu.

Schválně říkám, že jsou to dva světy, protože jsem narazil na dvě skupiny lidí, co hrají D&D. Jedněm vyhovuje ten druhý přístup, protože čtení nových, přesně definovaných pravidel je inspiruje. Když uvidí např. novou schopnost nebo odbornost, buď ji bez užitku zahodí, nebo si řeknou: "Wow! To je paráda, to se mi hodí!" Na ADnD přístupu jim vadí, že ta hra podle nich nenabízí zdaleka tolik možností ani inspirace. Deník každé postavy, třeba i stejné úrovně, rasy a povolání, je originál tvořený unikátní sérií schopností. Skupiny hrají většinou velmi podobným způsobem.

Druhá skupina, co hraje ADnD, miluje volnost interpretace. Vystačí si obvykle s omezenou množinou pravidel a nepotřebují stabilní přísun nových pravidel. Spíš než na nových pravidlech staví na vlastní fantazii a tvořivosti. Vytváří vlastní doplňková kouzla, dobrodružství, nestvůry a světy. Deníky postav vypadají velmi podobně, někdy i zcela stejně. To, co je odlišuje, je interpretace. Někdy až tak rozdílná, že když se náhodou nachomítnete v cizí skupině, tak skoro nepoznáváte, že hraje podle stejných pravidel jako ta vaše.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
Rillae
Příspěvky: 490
Registrován: 9. 8. 2018, 11:37
Bydliště: Waterdeep

Re: ADnD vs DnD (v čem je co lepší)

Příspěvek od Rillae »

Pro mě jednoznačně ADnD. V novějších edicích mi chybí třeba disadvantages z PO Skills and Powers (u druhoediční postavy mám v character sheetu vážnou fóbii z pavouků, kompulzivní čestnost, a iritující osobnost. Pro drowku celkem zábavná kombinace $D ). To, že drowové už na povrchu neztrácej schopnosti je taky dost velký mínus. Kouzelníci a memorování, ten hodinovej nesmysl z 3E už nás naštěstí opustil, ale minuta na level kouzla v 5E je IMHO furt málo. A fluff taky začíná bejt odbytej, dneska mi vleze družina nadrženců do bordelu, a na fousatou trpaslici čuměj jak tele na nový vrata $D
Odpovědět

Zpět na „Dungeons and Dragons a d20“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 8 hostů