[OSR] Staré edice D&D a jejich klony: OSRIC, S&W, LL...

Diskuze o hrách, které se vracejí k herním stylům D&D v 70. letech.
Odpovědět
Uživatelský avatar
RPG Fórum
Příspěvky: 106
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00

[OSR] Staré edice D&D a jejich klony: OSRIC, S&W, LL...

Příspěvek od RPG Fórum »

Obecná diskuze o pravidlech starých verzí D&D a různých jeho klonech. Rozdíly, pravidla, mechaniky...

Důvodů ke vzniku retroklonů byla celá řada. Vznikaly v době, kdy oficiální D&D v podobě své třetí edice vykročilo k větší epičnosti, nadživotním hrdinům a složitým, taktickým pravidlům. Mezi hráči staromilci byla poptávka po hraní starších, jednodušších edic, ale ty se v té době nedaly snadno sehnat, a jejich pravidla navíc byla často nepřehledná a roztroušená po různých příručkách. Ambicí tedy nebylo nic jiného než přinést jednu ucelenou a srozumitelnou podobu pravidel „starého“ AD&D. Přidanou hodnotou bylo, že pro takovou novou hru by fanoušci mohli vydávat vlastní dobrodružství a další rozšíření, což pro staré edice D&D nebylo legálně možné...

ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek

DnD:
:arrow? Původní D&D (alias OD&D) - anotace
:arrow? Basic D&D - (alias B/X, BECMI...) anotace
:arrow? AD&D 1e - anotace
:arrow? AD&D 2e - anotace

Retroklony:
:arrow? OSRIC (anotace)
:arrow? Labyrinth Lord (LL) (anotace)
:arrow? Swords & Wizardry (S&W) (anotace)
:arrow? Old School Essentials (OSE) (anotace)
:arrow? a další...
Za tento příspěvek děkují uživateli RPG Fórum:
HeadShot
Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 7484
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: hanzové mesto Brémy

Re: Swords & Wizardry

Příspěvek od Bifi »

Problém je v tom, že niektoré hry možno nie sú "hry" v plnom slova zmysle, pretože priamy a viditeľný vplyv pravidiel na fikciu alebo herné procedúry je minimálny. Porovnaj 4e a SnW. Ak je referenčným rámcom pre recenzenta nejaká predstava o hre "hra má robiť toto a toto", tak je "užšia" (resp. minimalistická) hra v nevýhode, lebo je by definition menej (plnou) hrou. Ak je referenčným rámcom ako veľmi sa referent bavil pri príprave hry a hre samotnej, tak zase aj keď sa pri "užšej" hre dobre bavil, stále sa dá povedať, že vplyv hry na výslednú zábavu bol malý. A potom tu máme tie emergentné javy, ktoré sú ťažko odpozorovateľné.
"Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books." :arrow? Play the worlds, not the rules
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre


Obrázek
Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
zyt
Příspěvky: 221
Registrován: 8. 8. 2009, 15:39

Re: Labyrinth Lord

Příspěvek od zyt »

A jak se to liší od Sword and Wizardry? Teda krom toho že to postihuje víc edic. Co je podle tebe líp zpracované?
Uživatelský avatar
Bajo
Malý princ; Moderátor
Příspěvky: 7757
Registrován: 23. 10. 2005, 01:38
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Labyrinth Lord

Příspěvek od Bajo »

zyt píše:A jak se to liší od Sword and Wizardry? Teda krom toho že to postihuje víc edic. Co je podle tebe líp zpracované?
Zpracování srovnatelné, asi záleží dost na zvyku, nelze řící že by jedno bylo objektivně lepší. Mě se na každém líbí něco jiného. White box verzi ma LL i SnW, jinak je ale LL blíže spíše k těm pozdějším edicím DnD (B/X a ADnD), zatímco SnW sází spíše na original DnD max. nějaké další původní rozšíření. Žádný zloděj ani nic podobného. LL má zase různé záchrané hody (tak to bylo i v původním DnD). SnW má jen jeden na všechno.

Osobně bych LL doporučil zejména "normálním" hráčům (i když je pravda, že SW lépe počítá s přípdnou alternativou ascending AC). Hard core old school hráčům asi bude celkem jedno, pokud budou vybírat mezi LL Original Characters nebo SnW White Box. Rozdíly jsou více méně zanedbatelné a hru nijak zvlášť už neovlivní, tady už půjde čistě o osobní sympatie spíše.

Nevýhodou LL možá trochu je, že pokud nehrajete klasického LL (odpovídajícího B/X), ale pozdější AEC nebo Original Characters, potřebujete stejně základní LL, kvůli některým věcem. Zejména při hraní OC to může být trochu bizarní 8) , při hraní AEC, alespoň z počátku je zase matoucí, co se má kde hledat. Někomu to možná nebude vadit, ale pro mě by to asi bylo trochu mínus.

Nějaké rozdíly jsem napsal sem, snad vše podstatné. Chybí tam akorát LL original character, ale to je tuším více méně srovnatelné se SnW white box, akorát tam jsou ty různé záchrané hody.
Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 9334
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Swords & Wizardry

Příspěvek od Quentin »

this + this = badass :o)
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Uživatelský avatar
Paul
Příspěvky: 1371
Registrován: 31. 8. 2017, 11:19
Kontaktovat uživatele:

Re: Retro-clony, OSR, a podobně

Příspěvek od Paul »

Jak to je/bylo ve White Boxu, Holmesovi, BECMI a AD&D 1e s AC?

Byl tam ten model, kde každé povolání má svou vlastní tabulku "To hit AC", nebo bylo jedno AC a to se přehazovalo?
Slovanologie 25. 5.

Wunder warten bis zuletzt.
Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 10153
Registrován: 16. 9. 2007, 11:55

Re: Retro-clony, OSR, a podobně

Příspěvek od eerieBaatezu »

Jedno AC si nevybavuji, že bych někde vůbec viděl. Vybavuji so tabulky pro každé povolání, a v ADnD 2 bylo THAC0, co taky lezlo každému povolání jinak.
Obrázek
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Retro-clony, OSR, a podobně

Příspěvek od York »

Vypadalo to přesně takhle:

Kód: Vybrat vše

                           Classes                          d20 To Hit Armor Class
Cleric  Dwarf, Fighting-Man and Hobbit   Magic-User     2   3   4   5   6   7   8   9
1-4                1-3                       1-5       17  16  15  14  13  12  11  10
5-8                4-6                       6-10      15  14  13  12  11  10   9   8
9-12               7-9                       11-15     12  11  10   9   8   7   6   5
13-16              10-12                     16-20     10   9   8   7   6   5   4   3
17-20              13-15                     21-25      8   7   6   5   4   3   2   1
21+                16+                       25+        5   4   3   2   1   1   1   1
Při hře měl potom každej hráč na deníku jen jeden řádek odpovídající jeho classe a aktuální úrovni.
Uživatelský avatar
Paul
Příspěvky: 1371
Registrován: 31. 8. 2017, 11:19
Kontaktovat uživatele:

Re: Retro-clony, OSR, a podobně

Příspěvek od Paul »

Dík.

Přijde mi to takové poněkud složité, růst úrovně se může projevit jen bonusem na hod a nebudu muset přepisovat celou škálu.

Teď ještě jestli to tak bylo i v Chainmailu.
Slovanologie 25. 5.

Wunder warten bis zuletzt.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Retro-clony, OSR, a podobně

Příspěvek od York »

Paul píše: 10. 4. 2018, 20:22Přijde mi to takové poněkud složité, růst úrovně se může projevit jen bonusem na hod a nebudu muset přepisovat celou škálu.
To je ovšem super nápad! Nechceš se vrátit v čase a poradit to Garymu Gygaxovi? :)
Uživatelský avatar
Paul
Příspěvky: 1371
Registrován: 31. 8. 2017, 11:19
Kontaktovat uživatele:

Re: Retro-clony, OSR, a podobně

Příspěvek od Paul »

Jdu na to. 8)

Mám pozdravovat i Arnesona?

Pozítří bude tohle vlákno hodně jiné... :-)=

A zeptám se ho i na ten Chainmail.
Slovanologie 25. 5.

Wunder warten bis zuletzt.
Uživatelský avatar
Rillae
Příspěvky: 490
Registrován: 9. 8. 2018, 11:37
Bydliště: Waterdeep

Re: Retro-clony, OSR, a podobně

Příspěvek od Rillae »

Paul píše: 10. 4. 2018, 20:22 Teď ještě jestli to tak bylo i v Chainmailu.

Mam pocit, že v chainmailu je matrice zbraň vs typ zbroje
Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 7484
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: hanzové mesto Brémy

Re: Retro-clony, OSR, a podobně

Příspěvek od Bifi »

V mojom ostatnom príspevku je mapa retroklonov.
http://divneuhorsko.blogspot.com/2019/0 ... o-sme.html
"Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books." :arrow? Play the worlds, not the rules
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre


Obrázek
Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
Fritzs
Příspěvky: 6292
Registrován: 9. 5. 2005, 21:47
Bydliště: Brno

Re: Retro-clony, OSR, a podobně

Příspěvek od Fritzs »

Bifi píše: 12. 5. 2019, 10:45 V mojom ostatnom príspevku je mapa retroklonov.
http://divneuhorsko.blogspot.com/2019/0 ... o-sme.html
Existují retroklony jiných záležitostí než jen D&D např. Shadowrunu, Runequestu apod.?
-I don't suffer from insanity. I enjoy every minute of it.

-If violence isn't solving your problems then you aren't using it enough.

-Jestliže je hlad nejlepší kuchař, pak je smrt nejlepší lékař!
Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 7484
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: hanzové mesto Brémy

Re: Retro-clony, OSR, a podobně

Příspěvek od Bifi »

Hej, existujú. Konkrétne týchto dvoch neviem a nesledujem (tuším, že Shadowrun svoj má.)

Ale existujú pre - námatkovo - WFRP (Zweihänder), Metamorphosis Alpha, Traveller...
"Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books." :arrow? Play the worlds, not the rules
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre


Obrázek
Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
Fritzs
Příspěvky: 6292
Registrován: 9. 5. 2005, 21:47
Bydliště: Brno

Re: Retro-clony, OSR, a podobně

Příspěvek od Fritzs »

Zweihänder vlastně znám jenom sem si to nezařadil to správné kategorie. Pokud někdo znáte ten retroklon Shadowrunu 2E-3E, dejte mi prosím vědět.
-I don't suffer from insanity. I enjoy every minute of it.

-If violence isn't solving your problems then you aren't using it enough.

-Jestliže je hlad nejlepší kuchař, pak je smrt nejlepší lékař!
Odpovědět

Zpět na „Old School Renesance (OSR)“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Beowulf a 4 hosti