Pražský problém (s kontrolami emisních norem)

Diskuze na neherní témata.

Moderátor: Faskal

Odpovědět
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22578
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Pražský problém (s kontrolami emisních norem)

Příspěvek od Jerson »

Agro, mám dojem, že to lze zjistit asi stejně snadno jako v roce 1944 počet "vyřešených" Židů. Tahle čísla se nikomu nehodí zveřejňovat, automobilky to určitě tají jako důvěrnou informaci a agregované údaje nemá nikdo, protože ani není jeden člověk, kterému by po mnoha kanálech doputovala jednotlivá čísla. Pokud to někdo ví, tak já nevím o něm. A jak nevěřím na konspirační teorie o tom, že automobily likvidují geniální vynálezce bezpalivových motorů, nebo alespoň zavírají do trezoru jejich patenty, tak představa, že se novináři pátrajícímu po těchto číslech stala nějaká nepříjemně smrtelná nehoda< by mě příliš nepřekvapila.

Dražší auta s horšími vlastnostmi - ano. O tom jsem psal už dřív a má to řadu různých důvodů, počínaje požadavkem "stáhněte cenu tohoto dílu o pět centů za kus", na což výrobce přistoupí, místo aby dotyčného praštil lopatou a pohřbil v autě na dně moře. Ale to bych se příliš rozvášnil.

Možná když bys našel tahle místa a jejich starší google fotky, a pomocí nějakého softwaru počítal, tak se nějaké představy o vývoji dobereš.
Uživatelský avatar
Eleshar_Vermillion
černá eminence
Příspěvky: 18482
Registrován: 18. 6. 2003, 21:31
Bydliště: Praha

Re: Pražský problém (s kontrolami emisních norem)

Příspěvek od Eleshar_Vermillion »

Nebo můžeš přesvědčit zákonodárce, aby takové věci automobilkám prostě nařídil zvěřejňovat, jinak dostanou masivní pokuty. To mi připadá efektivnější.
Ne croyez pas que les antisémites se méprennent tout à fait sur l'absurdité de ses réponses. Ils savent que leurs discours sont légers, contestables ; mais ils s'en amusent, c'est leur adversaire qui a le devoir d'user sérieusement des mots puisqu'il croit aux mots ; eux, ils ont le droit de jouer. Ils aiment même à jouer avec le discours car, en donnant des raisons bouffonnes, ils jettent le discrédit sur le sérieux de leur interlocuteur ; ils sont de mauvaise foi avec délices, car il s'agit pour eux, non pas de persuader par de bons arguments, mais d'intimider ou de désorienter. Si vous les pressez trop vivement, ils se ferment, ils vous signifient d'un mot superbe que le temps d'argumenter est passé.
Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 32254
Registrován: 14. 5. 2008, 10:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Pražský problém (s kontrolami emisních norem)

Příspěvek od Vallun »

Nebo se zkusit dotázat minsiterstva dopravy:) Případně si pčokat,a ž dostanou automobilku nějakou větší dotaci:)
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.
Uživatelský avatar
Vitus
Příspěvky: 2659
Registrován: 21. 7. 2006, 09:03
Bydliště: Kladno

Re: Pražský problém (s kontrolami emisních norem)

Příspěvek od Vitus »

Souhlasím s Jerson v tom, že tyhle data automobilky tají.

Nejsem si však jist, co přesně ona máte na mysli pod pojmem "auta s horšími vlastnostmi":
- pokud máte na mysli technickou kvalitu, tak ta (navzdory všeobecnému názoru) překvapivě nijak neklesá (například ve Spojených státech byla nejhorší na konci 70. let a když je začali Japonci válcovat svojí kvalitou, musel otočit i Detroit), ale tohle by bylo na celé dlouhé téma a to co popisuje Jerson, to je přesně ten problém, že kvalita se má vyrobit a ne vykontrolovat (viz z tohoto pohledu trapná reklamace VW z 60. let na to, kolik kontrolorů vykontroluje kvalitu "Vašeho VW Brouka") a že se má provádět "cost saving" a ne "cost cutting" (viz problém Chrysleru, kdy v rámci "cost cutting" zrušili celé části kvality kontroly, šli do kopru a dneska je to automobilka, co si všichni přehazují jako horký brambor).
- pokud máte na mysli životnost aut (a nejen těch, ale třebas i elekroniky), tak tady jednoznačně došlo k posunu od pozvolna klesající spolehlivostní křivky výrobků (tedy něco vyrobím a trvá relativně dlouhou dobu, než to buď přestane fungovat nebo se to nebude vyplácet opravovat nebo obojí) k na začátku vyrovnané a pak prudce klesající (tedy prvních X let, většinou po dobu záruky či nějakých garancí výrobek šlape bezmála bez údržby a pak se najednou sesype celý)

EDIT:
- a samozřejmě jinak by to dopadlo například, pokud by se brala bezpečnost vozidel
Takže, než se začneme hádat, opravdu chci vědět, co máte na mysli tím "auta s horšími vlastnostmi" :wink:

EDIT2:
Vallun píše: 27. 11. 2020, 13:19 Nebo se zkusit dotázat minsiterstva dopravy:) Případně si pčokat,a ž dostanou automobilku nějakou větší dotaci:)
Zkusil jsem si pogooglit, jestli se dá dostat k nějakým datům, ale pro sešrotovaná auta, tedy ty, jímž bylo anulováno VIN, se všude bere ono neutrální "vyřazeno z provozu", ale nikde se nedá dočíst nic podrobnějšího . :think:
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22578
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Pražský problém (s kontrolami emisních norem)

Příspěvek od Jerson »

Eleshar_Vermillion píše: 27. 11. 2020, 13:10 Nebo můžeš přesvědčit zákonodárce, aby takové věci automobilkám prostě nařídil zvěřejňovat, jinak dostanou masivní pokuty. To mi připadá efektivnější.
Zákony přeci nelze uplatňovat zpětně, ne? Takže automobilky řeknou "starší data nemáme k dispozici" - i kdyby takový zákon náhodou prošel.
Vitus píše: 27. 11. 2020, 13:23 Nejsem si však jist, co přesně ona máte na mysli pod pojmem "auta s horšími vlastnostmi":
Za mě Horší životnost. Přesněji "u stejného nebo odvozeného modelu se životnost některých částí postupně zhoršuje".

Jinak ta auta se nejspíše do provozu nikdy ani nedostala, takže i když VIN mají, tak nevím, zda jsou v takových záznamech vůbec uvedena.
Naposledy upravil(a) Jerson dne 27. 11. 2020, 14:17, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
ilgir
pěšák
Příspěvky: 10153
Registrován: 22. 1. 2007, 13:48
Bydliště: nejkrásnější město světa

Re: Pražský problém (s kontrolami emisních norem)

Příspěvek od ilgir »

Hm, taky se mi nezdá ten výrok "dražší auta s horšími vlastnostmi". Mně připadá, že auta ceny aut celkem přesně kopírují inflaci, přičemž auta jsou stále složitější a nacpanější elektronikou. To samozřejmě některé vlastnosti zhoršuje (rizika poruch, možnost domácí opravy), ale většinu jich zlepšuje. V posledních pár letech cena roste trošku rychleji než inflace, ale to bude myslím tou elektronikou, kde je situace stejná (notebooky, mobily).

Obrázek
Uživatelský avatar
Vitus
Příspěvky: 2659
Registrován: 21. 7. 2006, 09:03
Bydliště: Kladno

Re: Pražský problém (s kontrolami emisních norem)

Příspěvek od Vitus »

Jerson píše: 27. 11. 2020, 14:16
Vitus píše: 27. 11. 2020, 13:23 Nejsem si však jist, co přesně ona máte na mysli pod pojmem "auta s horšími vlastnostmi":
Za mě Horší životnost. Přesněji "u stejného nebo odvozeného modelu se životnost některých částí postupně zhoršuje".
Aha, tak to je ten aspekt se spolehlivostní křivkou, co popisuji v té druhé odrážce. Skutečně je tendence všech výrobců (včetně vychvalované Toyoty) to spolehlivostní křivku změnit blíže ke záruční / garantované životnosti.
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22578
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Pražský problém (s kontrolami emisních norem)

Příspěvek od Jerson »

Ona to není tendence, funguje to naopak.
Vyrobí se součástka do auta. Ta se otestuje, aby tak nějak vydržela požadovanou dobu. Když to jde dobře, tak se trochu předimenzuje. Nějak se vyrábí. Pak jsou dvě možnosti:

1) nevydrží to co má vydržet -> Auta jsou v rámci běžné prohlídky, mimořádné "prohlídky" nebo (v případě vážného a ohrožení lidí) stahovačky prohlédnuta a součástka více či méně tajně vyměněna za nějakou, která má vydržet to co je požadováno, nebo s tím alespoň oddálí její selhání.

2) vydrží alespoň to co má vydržet -> po roce výroby přijde zákazník (automobilka) za dodavetelem a řekne "když vám děláme takové odběry a chceme je zvýášit, tak zlevněte, jinak půjdeme jinam." Obchoďák motivovaný odměnami za velikost objemu nebo posraný z toho, že by zákazník fakt odešel na to kývne a předá požadavek dál. Pak jsou dvě možnosti:

3) dá se vyrábět levněji -> vyrábí se levněji, o rok později přejděte zpět k bodu 2)

4) nedá se vyrábět levněji, protože zisk pokrývá náklady -> sáhne se do konstrukce výrobku: použijí se levnější (=horší) materiály, uberou se šrouby, ztenčí se to. To vyžaduje nové testy v několika krocích, protože nový díl je horší než původní, někdy dost výrazně. U toho se fejkují testy, lže se zákazníkům, protože manažer je placen za chod a "za dva roky už můžu být úplně jinde", takže vady po dvou letech ještě v záruce si vyžere někdo jiný. Výsledkem je výrobek v bodu 2), nebo výrobek v bodu 1) - přejděte na příslušné body a pokračujte.

Bod 5) (nijak nenavázaný na předchozí body) - vyrobí se nové auto. Vraťte se na začátek.
Uživatelský avatar
ilgir
pěšák
Příspěvky: 10153
Registrován: 22. 1. 2007, 13:48
Bydliště: nejkrásnější město světa

Re: Pražský problém (s kontrolami emisních norem)

Příspěvek od ilgir »

Jersone, to zní děsivě, ale jaktože mám auto 5 let a žádné závady se na něm neprojevily? (najeto 90k)
Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 32254
Registrován: 14. 5. 2008, 10:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Pražský problém (s kontrolami emisních norem)

Příspěvek od Vallun »

Značka? Záruka?
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.
Argonantus
.
Příspěvky: 18084
Registrován: 31. 10. 2006, 17:35

Re: Pražský problém (s kontrolami emisních norem)

Příspěvek od Argonantus »

Ono je to do téma aut, ale mohu porovnat Fordy, které jsem si dlouhodobě kupoval, a Volva, na která jsem přešel.

U Fordů byla jasným zlomem krize, kde firma bojovala o život a očividně šetřila, kde se dalo. Zřejmě se očesaly nějaké ty výstupní kontroly.
Potvrzuji Jersonovo tvrzení, že životnost modelů klesla; a i trh tak nějak vzal na vědomí, že Ford už není firma střední kategorie, která trochu pošilhává po prémiových parametrech jako Volkswagen, ale spíš se mění v "takové běžné auto", kde soutěží s různými Hyundai, PSA (kde nastal ten samý efekt - Peugeot bývalo docela vážně míněné auto) apod.

Klesl výkon, zcela očividně , protože je to samý litrový tříválec.
No a cena vlastně neklesla; je ta samá.

Máte taky možnost jít do hybridu, který má podobný výkon, ale podstatně vyšší cenu; ono těžko udělat levněji auto se dvěma motory.

A pak máte elektromobil, který je ještě daleko dražší, s menším dojezdem a výkonem, a který nemáte kde dobíjet, protože síť nabíječek ještě vlastně moc není vybudovaná.

Já nevím jak to nazvat jinak, než auto s horší kvalitou za vyšší cenu. Nejsem jediný, kdo si záměrně kupuje starší modely (Volvo pětiválec místo dražšího čtyřválce s tou močovinou).
Uživatelský avatar
OnGe
malý zelený křečopažout
Příspěvky: 13205
Registrován: 5. 2. 2010, 09:27
Kontaktovat uživatele:

Re: Pražský problém (s kontrolami emisních norem)

Příspěvek od OnGe »

Já se divím, že jste všichni tak hrozně překvapený. Čekali jste snad že čím přísnější normy a čím přemrštěnější požadavky, tím lepší výsledek? Čím víc poprudíme, tím víc dostaneme?

V určitém bodě se přirozeně přejde od hledání nejlepšího řešení k uspokojování požadavků. Protože co s tím taky jako chceš jinýho dělat?
OnGe tu není, je tu jenom Zuul
Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 32254
Registrován: 14. 5. 2008, 10:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Pražský problém (s kontrolami emisních norem)

Příspěvek od Vallun »

Argonantus píše: 27. 11. 2020, 17:12Nejsem jediný, kdo si záměrně kupuje starší modely (Volvo pětiválec místo dražšího čtyřválce s tou močovinou).
Auto má mít sudý počet válců...je to ryzí emoce, ale prostě to tak cítím:)

OnGe - to je jeden tlak - ale je tu i potřeba stále více prodávat stále cca stejnému okruhu zákazníků...Když azuto vydrží moc dlouho, tak to jen oddálí koupi nového:(
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.
Uživatelský avatar
OnGe
malý zelený křečopažout
Příspěvky: 13205
Registrován: 5. 2. 2010, 09:27
Kontaktovat uživatele:

Re: Pražský problém (s kontrolami emisních norem)

Příspěvek od OnGe »

Vallun píše: 27. 11. 2020, 17:41 OnGe - to je jeden tlak - ale je tu i potřeba stále více prodávat stále cca stejnému okruhu zákazníků...Když azuto vydrží moc dlouho, tak to jen oddálí koupi nového:(
A když nevydrží dost dlouho, tak si to nové pak koupíš od někoho jiného. Pomáhat konkurenci je možná solidární, ale rozhodně to není dobré pro bysnys.

Jinak nové auto si lidi většinou lidi nepořizují proto, že to staré přestalo jezdit, ale proto, že přestalo vyhovovat jejich potřebám. Důkazem budiž autobazary, které by jinak neměly s čím obchodovat.
OnGe tu není, je tu jenom Zuul
Uživatelský avatar
ilgir
pěšák
Příspěvky: 10153
Registrován: 22. 1. 2007, 13:48
Bydliště: nejkrásnější město světa

Re: Pražský problém (s kontrolami emisních norem)

Příspěvek od ilgir »

Argonantus píše: 27. 11. 2020, 17:12 Klesl výkon, zcela očividně , protože je to samý litrový tříválec.
No a cena vlastně neklesla; je ta samá.

Já nevím jak to nazvat jinak, než auto s horší kvalitou za vyšší cenu.
Kvalita není jen životnost a výkon.
Já jsem přecházel z Oktávky 2008 na Kiu Ceed 2015, obojí 1,6 TDi. Výkonově jsou rozdílné tak nepatrně, že jsem rozdíl nebyl schopen zaznamenat. Kia má trochu menší kufr a méně místa na nohy, a trochu víc vůle ve volantu. Ale narozdíl od Oktávky má pohodlnější sedačky (se zdravějším posezem) zadní kameru, výrazně lepší infotainment, vyhřívaný volant, mnohem lepší klimatizaci, je tišší, má 6kvalt, a stála méně. Prostě bych to shrnul jako auto s lepší kvalitou za nižší cenu.
Nejsem jediný, kdo si záměrně kupuje starší modely (Volvo pětiválec místo dražšího čtyřválce s tou močovinou).
To vypovídá o osobní preferenci, ne o objektivní kvalitě. Nejsi jediný, kdo je zvyklý na nějaký standard, stačí ti to k životu, nepotřebuješ hlasového asistenta a "podobné kraviny", a nehodláš si kupovat technologie, ke kterým nemáš důvěru. A ojetina je samozřejmě levnější. (Znám týpka, který by si auto mladší než 25 let nekoupil.)

Vallun: Kia Ceed SW, záruka 7 let.
Odpovědět

Zpět na „Rozličný pokec“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Eleshar_Vermillion a 7 hostů