[5e] D&D 5e - obecná diskuze

O rodině D&D, tradičně nejhranější RPG hře. Včetně d20, což jsou hry odvozené od třetí edice D&D.
Odpovědět
Uživatelský avatar
RPG Fórum
Příspěvky: 106
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00

[5e] D&D 5e - obecná diskuze

Příspěvek od RPG Fórum »

ObrázekObrázekObrázek

:arrow? Anotace v databázi

:arrow? Seznam produktů pro D&D 5e (moc moc moc)

Hrdinové se vydávají na dobrodružství ve fantasy světě, která jsou plná nástrah, bitev a zapeklitých úkolů. D&D bylo první RPG hrou na trhu a po léta zůstává i hrou nejhranější. Letos oslavilo čtyřicáté výročí své existence vydáním nejnovější generace pravidel. Tato edice vzdává hold bohaté historii této hry a jde o skloubení tradičních herních principů a stylu hry, za použití moderních herních mechanismů. Je méně taktická než předchozí dvě edice a více se zaměřuje na děj, postavy a příběh.

Jak je u D&D zvykem, základní sada se skládá ze tří příruček. Tou hlavní je Player's Handbook, popisující všechna pravidla potřebná ke hře. V Dungeon Master Guide najdete další rady, nástroje a materiály pro Dungeon Mastera (Pána jeskyně). A Monster Manual je sborník nestvůr.
Naposledy upravil(a) ShadoWWW dne 20. 11. 2015, 15:23, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16381
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: [5e] Nekompatibilita konfliktu se soubojákem

Příspěvek od MarkyParky »

ShadoWWW:
Popravdě, moc nechápu, co chceš tímhle postem říct.

Debata se odvíjí takhle:
* MarkyParky říká: Můžu to udělat způsobem A, ale je tam rozbité X.
* ShadoWWW odpovídá: Můžeš to udělat způsobem A.

Jo, já vím, že můžu. Sám to uvádím. Ale je tam rozbité to X.


A po pravdě, já to tomu systému ani nemám za zlé - nikdo po něm nechce, aby to uměl řešit korektně, protože je to fakt principiálně míchání dvou nekompatibilních přístupů.


Tuhle debatu jsem zahájil jen protože Log chtěl ukázat, kde ten problém je vidět zrovna v DnD a je to odbočka z jiné diskuse.
Uživatelský avatar
sirien
Enfant terrible
Příspěvky: 8896
Registrován: 6. 6. 2004, 18:10
Kontaktovat uživatele:

Re: [5e] Nekompatibilita konfliktu se soubojákem

Příspěvek od sirien »

Jerson: záleží, co do rychlosti toho kola počítáš, protože herní čas se pálí na tři různé záležitosti:
1 - rozhodnutí co vlastně budu dělat
2 - vyhlášení a vyhodnocení
3 - popis celé akce

V 1 a 2 je DnD 5e ve skutečnosti velmi dobré, a to i na hodně vysokých levelech (v porovnání s předchozími edicemi i s jinými non-lite hrami). Co budeš chtít dělat obvykle máš rozmyšleno než k Tobě doputuje kolečko, vyhodnocení zahrnuje 1-2 jednoduché hody (ability check nebo kombinaci zásah/save + případné zranění) Bod 1 se může prodloužit u casterů, zejména u těch co mají větší počty v situaci použitelných připravených kouzel - nicméně i s 6 lvl 16 sesilatelema jsme zvládli odehrávat bojové kolo za cca 5 minut i s popisama (přičemž minimálně dva z nás s DnD tenkrát měli minimum zkušeností). Kdyby někteří z nás hráli non-castery nebo nějaké half-castery, tak se to ještě dál zrychlí

Tzn. se pleteš a tvůrcům se to spíš podařilo.


Marky: tohle sou hodně teoretické a od hry odtržené problémy; zaprvé těhle situací moc nenastává, zadruhé když nějaká nastane, tak jí DM/skupina většinou zvládne rozumně vyřešit a zatřetí a hlavně - jak píše ShadoWWW, ve skutečnosti tam ty nástroje máš.

Zaprvé velká část těch situací jde vyřešit standardně proti pasivnímu DC, z jedné nebo druhé strany, není třeba triggerovat střety (stejně, jako se proti pasivnímu DC řeší třeba plížení - NEBO vnímání, podle toho, kdo chceš, aby "jednal aktivně").

Zadruhé velká část těch situací se dá řešit reakcí. Občas to vytvoří asymetrické momenty - nestvůra chce rozrazit dveře, já se je reakcí vrhnu držet zavřené. V dalším kole už používám akci. Fikčně v tom nevidím problém - v prvním momentě se nestvůra vrhne na dveře, já něco udělám a pak se je vrhnu přirazit, popř. se je vrhnu přirazit a pak ještě něco udělám... jenže pak už se do těch dveří musim fakt opřít a věnovat se jim. Jak z akčního filmu, naprosto v pohodě.

Tj. ten problém tam reálně spíš neexistuje. Ano, je tam hypoteticky slabé místo, ale abys z něj v reálné hře vyrobil problém, tak by ses to musel snažit aktivně exploitnout. A buď fér - když byla diskuse o DrDII, tak ses na argumentaci takovými aktivními exploity slabých, ale herně držících míst sám koukal dost křivě a za problém, natož chybu, se Ti to moc uznat nechtělo.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16381
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: [5e] Nekompatibilita konfliktu se soubojákem

Příspěvek od MarkyParky »

Sirien: Já vím, že reálně při hře nenastává, to nosíš dříví do lesa, když to sem píšeš. Tohle je od počátku čistě teoretická diskuse.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [5e] DnD 5E - obecná diskuze

Příspěvek od Markus »

ShadoWWW nasázel do databáze spoustu (přeložených) produktů pro 5e! :clap:
Uživatelský avatar
Bajo
Malý princ; Moderátor
Příspěvky: 7757
Registrován: 23. 10. 2005, 01:38
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: [5e] DnD 5E - obecná diskuze

Příspěvek od Bajo »

Mel bych dotaz, existuje nejaka varianta DnD5e (nejaky essentials / basic set) - kde jsou jen puvodni rasy a povolani, zaklad nezbytny pravidel ale zaroven si v tom zahraju vice nez jen prvnich pet urovni? Nemusi byt nutne od WotC.
Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 4575
Registrován: 21. 8. 2007, 11:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: [5e] DnD 5E - obecná diskuze

Příspěvek od ShadoWWW »

Bajo: Ano, existuje. Jmenuje se to Basic Rules. Existuje i překlad zvaný Základní pravidla (viz zde dole), i když na ten překlad moc neupozorňuji, protože už je pár let neaktualizovaný o nejnovější errata. Zjistili jsme, že většina hráčů sahá po PHB, buď rovnou, nebo po pár hrách, na které jim stačí Úvodní sada (Essentials Kit).

Ty jsi ale výjimka, tak to tu má smysl napsat. :-)
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
Log 1=0
Příspěvky: 2692
Registrován: 20. 7. 2017, 14:06

Re: [5e] DnD 5E - obecná diskuze

Příspěvek od Log 1=0 »

MarkyParky píše: 23. 7. 2020, 15:08
Log 1=0 píše:Tady asi došlo k nějakému zásadnímu nepochopení. Alchymista není sesilatel, a dopadá na něj tak trochu problém všech nesesilatelských povolání. Dělá spíš takové světské věci, jen je v nich dobrý.
Aha?!?
Tak to jsem něco děsně minul.

Já jsem si říkal: "Hurá, DnD alchymista, konečné někdo udělá Vancianku, aby dávala fikčně smysl, přes truhlu a lektvary.." - a tím směrem jsem stavěl svá očekávání.

Ale to můžeme dyžtak rozebrat jinde.
Tak to jsi opravdu čekal něco jiného, než to je.
Můj alchymista není pojatý jako refluff magie, byť je to do jisté míry legitimní způsob, jak DnD alchymistu vyrobit. Když Wizardi dělali divutepce pro Erebon, tak šli touto cestou. Ale mě to přijde takové...meh. Pokud mám systém, který aktivně pracuje s popisem, tak jasně že novým popisem dostanu něco zcela jiného. Design DnD s popisem pracuje mimo mechanickou rovinu, a když se budou ty schopnosti lišit akorát popisem, tak mnohdy splynou.

A alchymista, i když mu magie jistě není cizí, nemá kouzlit, má vyrábět věci. Když jsem v Karaku popisoval, že Halotan vytáhl lahvičku kyseliny, tak to nebyl refluff nějakého kouzla, ale skutečně vytáhl tu lahvičku kyseliny, co se dá koupit (akorát že na prvních pár úrovních to jsou na jednorázovou věc celkem drahé věci, a na vyšších je má samozřejmě boostlé). Když to srovnáváš s kouzelníkem, kterému z rukou šlehají plameny, tak to tak dobře nezní, ale tulák na téhle úrovni se umí schovávat po bojišti a má pár číselných bonusů, bojovník dtto. A funguje to, a spousta hráčů to má rádo, i když při popisu to moc elegantně nezní (a co si budeme povídat, není, ale to vždycky trápilo víc lidi na fórech, než hráče u stolu).
You are lords. We are slaves. But slaves of our lords are mightier than lords of your slaves.
***
Chcete nové lidi v RPG? Zabraňte jim potkat Jersona. Nováčci, kteří potkají Jersona, mají vždy mnoho problémů začít hrát. Ti co ho nepotkají, takové problémy nemají.
Jezus
Příspěvky: 2601
Registrován: 26. 1. 2018, 10:35
Bydliště: Brno

Re: [5e] DnD 5E - obecná diskuze

Příspěvek od Jezus »

Pche. Plameny z rukou jsou cool prvních pár hodin, pak si na to zvykneš. A sejmout někoho ze stínu nožem do ledvin nebo stát vprostřed bojiště a rozdávat mečem smrt jsou stejně cool momenty ;-) Stejně jako u toho ohně z rukou záleží hlavně na situaci a popisu.

Sesilatelé vedou spíš na fikční možnosti - kouzla jsou nástroje - ale s tím tak nějak hráč bojovníka počítá, že je mít nebude. Pokud tyhle "nástrojové" možnosti má i alchymista - a ona ta čelovka a super kotvička vlastně nahrazují některá prvolevelová kouzla - pak je to správná cesta. Btw, dá se ta kotvička použít i normálně v bojovém kole pro přesun do bezpečí?
Lyncz
Příspěvky: 379
Registrován: 29. 5. 2020, 11:23

Re: [5e] DnD 5E - obecná diskuze

Příspěvek od Lyncz »

PHB strana 92., Knowledge domain
Požehnání znalosti
Na 1. úrovni se naučíš dva jazyky dle své volby. Staneš se také zdatný ve dvou z následujících dovedností dle své volby: Historie, Mystika, Náboženství či Příroda. Při hodu na ověření vlastnosti s použitím některé z těchto dovedností se tvůj zdatnostní bonus zdvojnásobí.
Spoiler
Blessings of Knowledge
At 1st level, you learn two languages of your choice. You also become proficient in your choice of two of the following skills: Arcana, History, Nature, or Religion.

Your proficiency bonus is doubled for any ability check you make that uses either of those skills.
Moje otázka: platí zdvojnásobení proficiency bonusu pro dvě vybrané dovednosti, nebo pro všechny 4? (Pokud je mám vybrané)

Děkuji
We dreamed only the greatest dreams, Malachai and I.
Uživatelský avatar
Selhan
Moderátor
Příspěvky: 3812
Registrován: 2. 3. 2016, 13:33
Bydliště: Pankrác
Kontaktovat uživatele:

Re: [5e] DnD 5E - obecná diskuze

Příspěvek od Selhan »

Jen pro ty dvě, dle odpovědi Jeremyho Crawforda zde: https://www.sageadvice.eu/2017/01/16/if ... knowledge/
Toto všechno jsou jen nějaké mé naprosto subjektivní dojmy.
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22590
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: [5e] DnD 5E - obecná diskuze

Příspěvek od Jerson »

Po víkendové hře jsem doplnil své zhodnocení DnD. Jen název jsem upravil na 1k6-1 hvězdiček, protože přesně takový dojem jsem z této hry - a zejména ze soubojů - měl. Prostě když to nepadá, tak je to frustrující, a ty momenty, kdy hod na útok a zranění konečně padne dobře jsou sice dobré, ale jen díky tomu, že vyčnívají z té frustrace ostatních. Celkově je souboják nudný, dokonce i na první úrovni je zdlouhavý nebo naopak strašně rychlý, a míra uspokojení závisí pouze na náhodě.
Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 9334
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: [5e] DnD 5E - obecná diskuze

Příspěvek od Quentin »

BTW dá se vůbec 5e uspokojivě hrát jako combat as sport? Jak funguje challenge rating? Jsou nějaké guidelines na stavbu encounterů? Má smysl kreslit gridové arény a tahat figurkama?

---

Poslední dobou lákají buď minimalistické věci hrané fiction first + combat as war (třeba 2400) nebo pořádně deskovkový combat as sport (zatím jsem tenhle zážitek měl pořádně jen u dnd4e).

Mám dojem, že snažit se hrát 5e jako combat as war je hodně práce za málo muziky, ale jelikož je to oblíbený systém snad všech non-rpgf lidí, tak hledám jiné způsoby, jak se u něj bavit :D
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Sosacek
Příspěvky: 25732
Registrován: 14. 7. 2004, 19:30

Re: [5e] DnD 5E - obecná diskuze

Příspěvek od Sosacek »

5e je IMO pure combat as sport.
But nobody came.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [5e] DnD 5E - obecná diskuze

Příspěvek od Markus »

Souhlas se sosáčkem. Zabojuješ si, potom dáš short rest, léčivé kouzlo nebo léčivý lektvar a jsi zase svěží a jdeš si zase zabojovat. Možná ty dva boje proložíš nějakou nebojovou scénkou. Oficiální dobrodružství od Wizardů tenhle rytmus předpokládají a jsou tak natvrdo nadrátovaná. Takže jestli chceš combat as sport, vezmi si nějakou lepší wizardí kampaň a go for it.

EDIT: Lepší na combat as sport je ale DCC 8)
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22590
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: [5e] DnD 5E - obecná diskuze

Příspěvek od Jerson »

Řekl bych, že DnD je jako Combat as sport navrženo, ale úplně dobře tak nefunguje, nebo tedy ne bez zákulisního vyvažování GMmem.
Vyšší levely to víc průměrují, ale jen díky nárůstu HP.
Odpovědět

Zpět na „Dungeons and Dragons a d20“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 hosti