[5e] D&D 5e - obecná diskuze

O rodině D&D, tradičně nejhranější RPG hře. Včetně d20, což jsou hry odvozené od třetí edice D&D.
Odpovědět
Uživatelský avatar
RPG Fórum
Příspěvky: 106
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00

[5e] D&D 5e - obecná diskuze

Příspěvek od RPG Fórum »

ObrázekObrázekObrázek

:arrow? Anotace v databázi

:arrow? Seznam produktů pro D&D 5e (moc moc moc)

Hrdinové se vydávají na dobrodružství ve fantasy světě, která jsou plná nástrah, bitev a zapeklitých úkolů. D&D bylo první RPG hrou na trhu a po léta zůstává i hrou nejhranější. Letos oslavilo čtyřicáté výročí své existence vydáním nejnovější generace pravidel. Tato edice vzdává hold bohaté historii této hry a jde o skloubení tradičních herních principů a stylu hry, za použití moderních herních mechanismů. Je méně taktická než předchozí dvě edice a více se zaměřuje na děj, postavy a příběh.

Jak je u D&D zvykem, základní sada se skládá ze tří příruček. Tou hlavní je Player's Handbook, popisující všechna pravidla potřebná ke hře. V Dungeon Master Guide najdete další rady, nástroje a materiály pro Dungeon Mastera (Pána jeskyně). A Monster Manual je sborník nestvůr.
Naposledy upravil(a) ShadoWWW dne 20. 11. 2015, 15:23, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Log 1=0
Příspěvky: 2692
Registrován: 20. 7. 2017, 14:06

Re: DnD 5E

Příspěvek od Log 1=0 »

A tohle je třeba věc, která je nezpochybnitelná pravda, ale mě to fakt vůbec nevadí. Sice si taky při slově "fantasy" představím něco ve všech ohledech uměřenějšího, ale když vidím, jak mi ta hra říká "a tady se čeká, že se pořádně rozšoupneš" tak to beru spíše jako příležitost, než jako omezení. Ale to je věc preferencí.
You are lords. We are slaves. But slaves of our lords are mightier than lords of your slaves.
***
Chcete nové lidi v RPG? Zabraňte jim potkat Jersona. Nováčci, kteří potkají Jersona, mají vždy mnoho problémů začít hrát. Ti co ho nepotkají, takové problémy nemají.
Uživatelský avatar
boubaque
bubák; Moderátor
Příspěvky: 6644
Registrován: 2. 10. 2006, 19:49
Bydliště: Brno/Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Re: DnD 5E

Příspěvek od boubaque »

Ja si taky radsi vybiram umerenejsi setting a rasy vsech barev a tvaru me spis desi, ale od zhlednuti videa Matta Colvilla o "sociologii" DnD proti tomu nebrojim, aspon mimo svoje hry. Pokud v tomhle smeru mam nejake protiargumenty, tak jen ze by ta pravidla nemusela byt tech prapodivnych ras tak plna, aby to hrace tolik nepokouselo.
Když se kácí les, lítají kopí — sv. Vojtěch
Bezejmenný hrdina (vlastnoruční komiks)
Hraju/vedu: D&D 5e, Svitky hrdinů, Příběhy Impéria
Další oblíbené hry: Primetime Adventures, Mountain Witch, Wushu
Vlastnoruční heartbreaker: Fossa (Fate to Old School System Adjustment)
Sosacek
Příspěvky: 25734
Registrován: 14. 7. 2004, 19:30

Re: DnD 5E

Příspěvek od Sosacek »

To je takove to Jersonovske "hral by nekd hobita, kdyby nebyl jediny spravny zlodej, hral by nekdo elfa, kdyby nebyl jeviny spravny kouzelnik" jeste z dob dracaku.

Pritom stacilo rict, ze ty rasy se mechanicky nelisi.

Nekdo (na yt) mi tvrdil, ze to je casty houserule - rasy nedavaji zadne mechanicke benefity a staty na zacatku se trochu upravi, jakoby mel kazdy tu nejvhodnejsi rasu, a nikdo nema videni potme a dalsi divne vyhody, a je to.
“And, for an instant, she stared directly into those soft blue eyes and knew, with an instinctive mammalian certainty, that the exceedingly rich were no longer even remotely human.”
― William Gibson, Count Zero
Uživatelský avatar
Log 1=0
Příspěvky: 2692
Registrován: 20. 7. 2017, 14:06

Re: DnD 5E

Příspěvek od Log 1=0 »

Sosacek píše: 12. 4. 2020, 12:21 To je takove to Jersonovske "hral by nekd hobita, kdyby nebyl jediny spravny zlodej, hral by nekdo elfa, kdyby nebyl jeviny spravny kouzelnik" jeste z dob dracaku.
Hele, pokud si odmyslíme ty fakt hodně tvrdé powerplayery, co neznám a vy jich máteplné družiny, tak ani ne. 6x +1 or 2x +1, dovednost a odbornost efektivně brání tomu, aby byl někdo jiný jediný správný cokoliv a i ty suboptimální volby jsou fakt plně funkční.

Pokud někoho baví hledat drsná komba, tak je to samozřejmě o něčem jiném.
Pritom stacilo rict, ze ty rasy se mechanicky nelisi.
To už by podle mě spousta DnDčkařů nevydýchala.
Nekdo (na yt) mi tvrdil, ze to je casty houserule - rasy nedavaji zadne mechanicke benefity a staty na zacatku se trochu upravi, jakoby mel kazdy tu nejvhodnejsi rasu, a nikdo nema videni potme a dalsi divne vyhody, a je to.
Hm, nevím. S číselnými bonusy jsem to slyšel taky, ale u schopností mám dost pochyby.
You are lords. We are slaves. But slaves of our lords are mightier than lords of your slaves.
***
Chcete nové lidi v RPG? Zabraňte jim potkat Jersona. Nováčci, kteří potkají Jersona, mají vždy mnoho problémů začít hrát. Ti co ho nepotkají, takové problémy nemají.
Uživatelský avatar
Cor
Příspěvky: 1190
Registrován: 26. 3. 2013, 10:10

Re: DnD 5E

Příspěvek od Cor »

Zrovna teď v "čase Korony" hrajeme DnD 5E přes Discord a v dost věcech, co se tu píše, jsem se/nás celkem našel.
Boje trvají dlouho. V řádu hodin. Je mi jasné, že online formát tomu ještě nějaký čas přidává, ale i tak. Navzdory poměrně dobrým hodům a zvoleným akcím je to prostě vždycky pižlání a postávání na místě, než dojde řada. Tady bych byl asi rád z "podvádějícího" GMa, co by si řekl "meh, goblinovi zývají 2 životy, tak na to prcám a nechám ho rovnou zabít" nebo tak něco, čistě v zájmu urychlení a odbourání oseru "je třeba pálit akci na doklízení čuček".
Blbá je taky filosofie "nehodils, nic se nestalo" - párkrát jsme zažili haluzoidní kola, kdy byl nepřítel paralyzovaný, ale nikdo z party ho za dvě kola netrefil - d20 umí být svině nevypočitatelná. A to je prostě jednak na hlavu a druhak to zdržuje a vůbec nepřidává na atmosféře. Asi mám holt z AWček zažité "každý hod má posouvat hru"...
Kreativní akce...jsou fakt spíš pro flavor a málokdy mají uspokojivý mechanický dopad. Máme naštěstí PJ, co se snaží vybalancovat pravidlovost vs selský rozum, takže nám třeba dovolil nalákat ogra mezi pavouky pomocí cantripů (iluze zvuků, vůní etc.) bez nějakého rollfestu, nebo přilákat hobgobliního strážce tím, že jsme zhasili pochodeň na dálku a on jí šel znovu rozsvítit.
Kreativní akce V BOJI, to už je problém....DnD 5E má formalizované skoro všechno i mimo boj, natož v boji, tam mám často pocit, že musí jít RP stranou a začíná takticko-deskovková minihra. Žádné akce typu "jak na mě dotírá, ustupuju a shodím mu do cesty svícen" nebo "předstírám, že nejsem dobrý šermíř, takže švihám schválně jen tak na prázdno kolem sebe, aby mě neměli za hrozbu, stouplo jim sebevědomí a udělali chybu". Jo občas něco projde, když ti to GM odsouhlasí jako flavor akci vedle normální akce, ale obvykle to nemá moc velký mechanický dopad. Když na to chce GM pálit celou akci, obvykle z toho hráč vycouvá protože se to nevyplatí - obsahuje to náhodný hod a výsledek není dost silný, aby kompenzoval ztrátu akce.
V boji se proto zásadně pomocí "předepsaných" spellů, featů apod. Jako v PC hře nebo miniature wargame.

Chce to zkrátka hodně invenčního GM, co se je na správné vlně, nebojí ohýbat pravidla, vytahovat různé ad hoc rulingy z ponožky a celkově rád udělá ústupky hratelnosti a zábavnosti před pravidlovou korektností...

EDIT: jo a "80% ras má darkvision" je taky hodně trapný, to už to rovnou můžou mít všichni (nebo nikdo), my teda zas takový panoptikum nejsme (2 lidi, elf, půlelf, tiefling) a většinou to řešíme jako "jo, lidi v tom přítmí vidí hůř, ale nejsou úplně slepí" a v boji stejně rozžíháme nějaké světlo...
Uživatelský avatar
Vandalicus
Příspěvky: 737
Registrován: 17. 4. 2006, 20:04
Bydliště: Brno

Re: DnD 5E

Příspěvek od Vandalicus »

Hele, pokud si odmyslíme ty fakt hodně tvrdé powerplayery, co neznám a vy jich máteplné družiny, tak ani ne. 6x +1 or 2x +1, dovednost a odbornost efektivně brání tomu, aby byl někdo jiný jediný správný cokoliv a i ty suboptimální volby jsou fakt plně funkční.
Mam treba pocit, ze variant human mel by jako zakladni verze rasy human. Protoze normalni human proste oproti ostatnim taha za kratsi konec. Jak rikas, zvednuti ability o jedna roli nehraje - a u nej je to jedinej bonus. Pak dostane jeden jazyk navic a tim to hasne. Oproti tomu halfelf ma 2 ability +1, a CHA +2, dva skilly, tri jazyky, fey ancestry a dark vision, to je docela nepomer, ne? A dalsi rasy maji veci typu ruznych resistu, cantripu navic, skillu, breath attacku a kdo vi ceho jeste. To proste neni uplne fer pomer vuci tomu, ze si o 1 zvednes dump stat.

EDIT: ale souhlasim, ze tohle je minor problem, spis moucha, taky jsme nemeli problem s suboptimalnima buildama
Sosacek
Příspěvky: 25734
Registrován: 14. 7. 2004, 19:30

Re: DnD 5E

Příspěvek od Sosacek »

Variant human ma masivni nevyhodu, ze se musis procist 270 featy, z nichz 74 % je past.
“And, for an instant, she stared directly into those soft blue eyes and knew, with an instinctive mammalian certainty, that the exceedingly rich were no longer even remotely human.”
― William Gibson, Count Zero
Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 15030
Registrován: 6. 9. 2006, 19:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

Re: DnD 5E

Příspěvek od Pieta »

Sosacek píše: 12. 4. 2020, 12:21To je takove to Jersonovske "hral by nekd hobita, kdyby nebyl jediny spravny zlodej, hral by nekdo elfa, kdyby nebyl jeviny spravny kouzelnik" jeste z dob dracaku.
Hobiti a elfové jsou takoví celkem nezajímaví - víceméně lidi + trocha makeupu. Ale poslední dobou mám třeba chuť zahrát si kentaura nebo yuan-ti a sledovat, co to ve hře udělá, když je postava z poloviny úplně nelidská.

Což zase D&D dost často nedává, viz třeba strašně kontroverzní aaracokra, kteří můžou lítat, což je skandálně silná schopnost, kterou by nikdo neměl mít, dokud není čaroděj X-té úrovně. Nebo tak nějak.
Sosacek píše: 12. 4. 2020, 12:21Pritom stacilo rict, ze ty rasy se mechanicky nelisi.

Nekdo (na yt) mi tvrdil, ze to je casty houserule - rasy nedavaji zadne mechanicke benefity a staty na zacatku se trochu upravi, jakoby mel kazdy tu nejvhodnejsi rasu, a nikdo nema videni potme a dalsi divne vyhody, a je to.
U nás ke konci hraní 4e jsme třeba došli k tomu, že každá rasa byla "vyber si dva staty, k těm máš +2", ale zůstávaly rasové schopnosti a featy. Už jen tím se ty rozdíly v rasách hodně setřely.
boubaque píše: 12. 4. 2020, 10:46(Napr. nekolikahodinova hadka o to, jestli reaction save na efekt "dazed" zrusi jen samotny efekt, nebo i "vrati" pozbyte akce, protoze je to prece reaction, a proto ho muzes pouzit, az kdyz efekt nastane (a tedy kdyz uz jsi o dve ze tri akci prisel)
No ty vole. Na to bych asi neměl žaludek.
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
Sosacek
Příspěvky: 25734
Registrován: 14. 7. 2004, 19:30

Re: DnD 5E

Příspěvek od Sosacek »

Je fakt, ze to DnD5 je presne napul ve slozitosti. Manevrovat ve fikci (jak v jednoduchych hrach nebo v PbtA) nemuzes, protoze to nesedi do pravidel. Manevrovat v pravidlech (jako v DnD4) nemuzes, protoze nemaji dost hloubky.

Skoda.

EDIT: ono zalezi na classe. Wizard bude vzdycky mit resource management. Treba jeden typ fightera ma taky nejakou fighterskou manu za kterou si kupuje specialni utoky. Monk ma taky manu na specialni utoky, i kdyz je bude delat 100 % casu.

Ale ten obyc fighter co jenom seka toho moc nevymysli, to same treba zlodej nebo warlock co si sudla dve kouzla a zbytek casu toci eldritch blast.
“And, for an instant, she stared directly into those soft blue eyes and knew, with an instinctive mammalian certainty, that the exceedingly rich were no longer even remotely human.”
― William Gibson, Count Zero
Uživatelský avatar
Vandalicus
Příspěvky: 737
Registrován: 17. 4. 2006, 20:04
Bydliště: Brno

Re: DnD 5E

Příspěvek od Vandalicus »

Sosacek píše: 17. 4. 2020, 19:47 EDIT: ono zalezi na classe. Wizard bude vzdycky mit resource management. Treba jeden typ fightera ma taky nejakou fighterskou manu za kterou si kupuje specialni utoky. Monk ma taky manu na specialni utoky, i kdyz je bude delat 100 % casu.
Kdyz nemas zajimavej souboj, tak ti resource management moc nepomuze - pokud teda tvoje zabava v rpg nespociva ve skrtani policek. Pokud tvuj DM s tim neumi pracovat, tak ty pravidla te stejne nenavadi k zajimavemu pouziti kouzel, a navic jsou dost casto vazana na dalsi save rolly (v dualni variante vsechno nebo nic), tak stejne brzo zjistis, ze nejoptimalnejsi strategie je tam proste hazet firebally (ktery daji pulku dmg i pri uspesnym savu) nebo magic missile (protoze autohit) - ostatne jak jsem psal o par prispevku vyse... takze se to nelisi od eldrich blast spamu.
Sosacek
Příspěvky: 25734
Registrován: 14. 7. 2004, 19:30

Re: DnD 5E

Příspěvek od Sosacek »

Vandalicus píše: 17. 4. 2020, 21:07 Kdyz nemas zajimavej souboj, tak ti resource management moc nepomuze - pokud teda tvoje zabava v rpg nespociva ve skrtani policek. Pokud tvuj DM s tim neumi pracovat, tak ty pravidla te stejne nenavadi k zajimavemu pouziti kouzel, a navic jsou dost casto vazana na dalsi save rolly (v dualni variante vsechno nebo nic), tak stejne brzo zjistis, ze nejoptimalnejsi strategie je tam proste hazet firebally (ktery daji pulku dmg i pri uspesnym savu) nebo magic missile (protoze autohit) - ostatne jak jsem psal o par prispevku vyse... takze se to nelisi od eldrich blast spamu.
Zajimavy, me naopak internety tvrdily, ze hrat blaster wizarda je nahouby, protoze dela maly dmg (fireball v prumeru 28, 14 na savu - coz ti fighter hodi kazdy kolo a ne 2x za den) a optimalni je hrat v podstate barda - kouzlit slow, hypnotic pattern, confusion, web, atd a nechat dmg fighterum.

Ale nemam tak rozsahlou zkusenost. Plus jsi to mozna psal jako priklad.
“And, for an instant, she stared directly into those soft blue eyes and knew, with an instinctive mammalian certainty, that the exceedingly rich were no longer even remotely human.”
― William Gibson, Count Zero
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22593
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: DnD 5E

Příspěvek od Jerson »

Selhan píše: 17. 4. 2020, 19:28 takhle jsme prostě jen házeli d20, jestli toho kostlivce zabijeme už tohle kolo, nebo až další. Dá se vůbec vymyslet něco nudnějšího? ...
Co jsem četl ostatní oficiální adventures, tak mi to nepřišlo jako zásadní výjimka, ty souboje jsou zkrátka o ničem - a nepomáhá, že ty pravidla v tomhle podle mě prostě nejsou dobrá.
Myslel jsem, že tahle vlastnost DnD-like soubojáků je u nás známá tak 29 let.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: DnD 5E

Příspěvek od Markus »

Diskuze se vyvinula od tématu bojů v 5e k designu modulů a doporučením. Dovolil jsem si novou část oddělit a sloučit s obecnou diskuzí o modulech.
Wlcky

Spell like Detonate

Příspěvek od Wlcky »

Hello,
is there any spell like Detonate from Pathfinder that let me detonate my own body while taking only half damage in 5e dnd as well? I can't seem to find anything.
Thank you for you help.
Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 4575
Registrován: 21. 8. 2007, 11:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: [5e] DnD 5E - obecná diskuze

Příspěvek od ShadoWWW »

V novém interview mluví Tito o tom, že zatímco loni tvořila hráčská základna DnD 39% žen, letos už je to půl na půl.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Odpovědět

Zpět na „Dungeons and Dragons a d20“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 hosti