[série článků]Herní světy pro Dungeons and Dragons
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 20871
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
[série článků]Herní světy pro Dungeons and Dragons
V posledních číslech časopisu Drakkar postupně vycházejí články představující různé světy pro Dungeons and Dragons. Původně jsme pro ně neměli samostatnou diskuzi, ale teď už jich je tolik, že by si ji nejspíš zasloužily Berte tohle tedy jako prostor, kde můžete komentovat články, poslat autorům své ovace či připomínky, nebo sespisovat wish-list dalších článků.
Herní světy pro Dungeons & Dragons
Herní světy pro Dungeons & Dragons
Herní světy pro Dungeons & Dragons IIRůzné inkarnace Dungeons & Dragons provázejí RPG hry po celou dobu jejich existence a průběžně formují celou hráčckou scénu. D&D dalo za vznik RPG hrám jako takovým, stálo u zrodu několika žánrů a herních stylů a nezapomenutelně se vtisklo do paměti mnoha hráčů svými originálními světy. Několik desetiletí nadšené tvorby dalo za vznik působivým fantasy prostředím všeho ražení. Mezi rozšířeními pro D&D naleznete postapokalyptické pustiny, hororové zřízeniny gotických hradů, ale i bizarní taškařice či „prostě fantasy“. Herním světům se dokonce podařilo překročit stín vlastního otce a rozšířit se i mezi hráče, kteří D&D vůbec nehrají. I po dlouhých letech dnes mnohé z nich zůstávají tím nejlepším, co kdy na scéně RPG vzniklo. Oslovili jsme několik autorů, kteří vám na následujících stránkách představí Dark Sun, Dragonlance, Planescape a Ravenloft.
Herní světy pro Dungeons & Dragons IIIV minulom čísle sme sa venovali niekoľkým vybraným herným svetom, ktoré sú neodmysliteľne späté s Dungeons&Dragons. Spomenuli sme vyprahnutý Dark Sun, hororový Ravenloft, astrálne odcudzený Planescape a udatný Dragonlance. Pred nástupom tretej edície bolo vtedajším vydavateľom Advanced Dungeons and Dragons podporovaných neprieberné množstvo svetov, z ktorých si zrejme každý hráč mohol vybrať ten svoj. Lenže blahobyt fanúšikov len málokedy ide ruka v ruke s finačnými záležitosťami. Množstvo svetov bolo jednou z príčin nešťastného pádu vydavateľa... Z celej plejády ostal pod ochrannými krídlami Wizards of the Coast zachránil len jediný svet – Forgotten Realms – ktorý bol dostatočne prepracovaný a zároveň všeobecne prijímaný. O niekoľko rokov neskôr (možno nečakane) dokonca pribudol druhý, úplne nový svet Eberronu, ktorý priviedol do fantasy D&D svieži vzduch akcie. A práve o týchto dvoch svetoch si povieme v tomto čísle.
V předchozích dvou číslech Drakkaru jsme vám přinesli sérii článků představujících různé herní světy pro nejpopulárnější světovou RPG hru. Dostali jsme od vás mnoho ohlasů, některé z nich si však stýskaly nad neaktuálností článku o světě Forgotten Realms, který prezentoval jeho třetí edici. Zhruba ve stejné době, kdy vrcholika uzávěrka minulého Drakkaru, totiž vyšel svět Forgotten Realms i pro čtvrtou edici Dungeons and Dragons. Požádali jsme tedy „alefa“, aby pečlivě prostudoval genezi Forgotten Realms napříč edicemi a podal nám o ní podrobnou zprávu...
Světy DnD
Debata o DnD světech byla oddělena z debaty o Tarii. E2
Nebo jen zrovna přilákaly úspěšnější autory (respektive shodou okolností se jejich úspěšná díla odehrávají zrovna v tom světě).ShadoWWW píše:Což ukazuje, že některé herní světy jsou použitelnější jako literární světy než jako herní světy.
Re: Taria
Off-topic: DL mělo stejné autory herní i knižní produkce, ale knižní produkce se chytla mnohem lépe. Chvíli se spekulovalo, jestli to není pravidly D&D, tak autoři DL udělali konverzi do jiných pravidel, ale ta měla ještě menší úspěch než D&D verze.
Ten úspěch/neúspěch byl dán nejspíš stylem toho světa, kde šlo o úzce vymezenou Válku kopí, s kterou ten svět stál a padal. Z hlediska klasických fantasy dobrodružství nebyl tak zajímavý, jako například FR, který nabízí mnohem širší variabilitu. Podobné je to imho i u Tarie vs. Asterionu, kde Asterion nabízí širší spektrum možností pro hráče DrD 1.6. Hráčům DrD II možná zas víc vyhovuje styl Tarie, kdo ví (anketu o preferencích hráčů Tarie jsem nikde neviděl).
Ten úspěch/neúspěch byl dán nejspíš stylem toho světa, kde šlo o úzce vymezenou Válku kopí, s kterou ten svět stál a padal. Z hlediska klasických fantasy dobrodružství nebyl tak zajímavý, jako například FR, který nabízí mnohem širší variabilitu. Podobné je to imho i u Tarie vs. Asterionu, kde Asterion nabízí širší spektrum možností pro hráče DrD 1.6. Hráčům DrD II možná zas víc vyhovuje styl Tarie, kdo ví (anketu o preferencích hráčů Tarie jsem nikde neviděl).
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.
Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.
Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Re: Taria
Oblíbenost herního světa může mít hromadu různých důvodů, například to, že ho core rulebook přímo nebo nepřímo považuje nebo nepovažuje za "defaultní", úspěšnost jiných titulů ze stejného franchise (zejména počítačových her), atd. To, že mají novely z Dragonlance hodně čtenářů, ješte neznamená, že jsou všichni ti čtenáři zároveň hráči DnDčka.
Polemika byla navíc knižní vs herní úspěšnost jednoho konkrétního světa, ne srovnání s ostatními. Zrovna kroniky z Dragonlance klidně mohly být zasazené i do FR (místa tam je na to dost) a byly by pak imho knižně úspěšné naprosto stejně. Prostě se zrovna autorovi (nebo autorům) podařily úspěšné tituly a shodou okolností se jejich děj odehrává zrovna v Dragonlance.
Polemika byla navíc knižní vs herní úspěšnost jednoho konkrétního světa, ne srovnání s ostatními. Zrovna kroniky z Dragonlance klidně mohly být zasazené i do FR (místa tam je na to dost) a byly by pak imho knižně úspěšné naprosto stejně. Prostě se zrovna autorovi (nebo autorům) podařily úspěšné tituly a shodou okolností se jejich děj odehrává zrovna v Dragonlance.
Re: Taria
Jo, to je fakt.Zrovna kroniky z Dragonlance klidně mohly být zasazené i do FR (místa tam je na to dost)
Jinak je zajímavé, že FR byl od začátku nejhranější a nejoblíbenější svět, dokonce už v době, kdy nativním světem D&D byl Greyhawk. Mimochodem, Dragonlance byl první uceleně vyvinutý D&D setting. V roce 1984. Do té doby sice už existovaly dva oficiální D&D světy - Greyhawk a Known World (Mystara), ale ty se vyvíjeli ne jako samostatné světy, ale v rámci pravidel a modulů dobrodružství. Greyhawk jako ucelený svět vyšel až v roce 1983. FR vyšel až v roce 1987 v rámci Grey boxu a jak už jsem psal, okamžitě se stal nejoblíbenějším světem až do dneška.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.
Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.
Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
- Ecthelion
- Moderátor
- Příspěvky: 12359
- Registrován: 13. 7. 2004, 15:19
- Bydliště: Brno/Rezno
- Kontaktovat uživatele:
Re: Taria
Jsme tady v Tarii offtopic, ale stejně se zeptám... kdyžtak můžeme debatu přesunout jinam.
Jak je tohle myšleno? Nějak si pod tím termínem "první uceleně vyvinutý setting" neumím nic moc představit... respektive nic, co by ho nějak zásadně odlišovalo od předchozích světů (kromě využití knih jako podpory propagace, to byla nové).ShadoWWW píše:Mimochodem, Dragonlance byl první uceleně vyvinutý D&D setting.
Nezapomeň na Blackmoor, ten vyšel jako svět v roce 1977 (jako sešitek stejného jména, kde byly dodatečná pravidla, ale prakticky nic o světě, vyšel 1975).ShadoWWW píše:Do té doby sice už existovaly dva oficiální D&D světy - Greyhawk a Known World (Mystara)...
Blackmoor vznikl jako svět, ve kterém Dave Arneson hrál Brauenstein a pak v něm hráli DnD, když vzniklo... Grayhawk se Gygaxovi rozrostl z dobrodružství, které hráli, do propracovaného světa. V obou případech shrnuli do knihy svět, který už měli, a další moduly ty světy pak rozšiřovaly a doplňovaly. To podle mě není nijak zásadně neobvyklá praxe... Dragonlance vznikal velmi podobně (vycházel stejným způsobem po modulech, které ho rozšiřovaly o další obsah).ShadoWWW píše:...ale ty se vyvíjeli ne jako samostatné světy, ale v rámci pravidel a modulů dobrodružství.
Re: Taria
Ach, Blackmoor, kde ty loňské sněhy jsou? Blackmoor byl vždycky spíš Arnesonův domácí setting, než oficiální D&D setting. Jo, vyšel mu nakonec oficiálně v roce 1977, ale nikdy se nevyňal z kolonky "Arnesonův domácí setting", na rozdíl od Greyhawku (čti: Nikdy nebyl nějak zvlášť veřejně oblíbený, na rozdíl od Greyhawku). Dnes už je to mrtvý setting.
Veřejným oznámením: Vyhlašujeme soutěž, kdo vyvine nový svět pro D&D. A vyhráli to Margaret Weisová a Tracy Hickman, kteří ho pak dva roky vyvíjeli jako svět pro D&D."první uceleně vyvinutý setting" neumím nic moc představit.
Hmm, ne. Dragonlance byl vydán prve jako D&D campaing setting a pak k němu teprve vycházely moduly. Tím se lišil od Mystary a Greyhawku, kterým prve vycházely moduly (dobrodružství) a pak teprve vyšly jako D&D campaing setting (Greyhawk byl navíc od začátku nativní součástí základních příruček D&D, tím se zase lišil od ostatních světů. Nakonec jeho roli převzal FR a má ji dodnes, kromě malé epizody kolem D&D 4e, kdy ji mělo chvíli Nentir Vale.)Dragonlance vznikal velmi podobně (vycházel stejným způsobem po modulech, které ho rozšiřovaly o další obsah).
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.
Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.
Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
- Ecthelion
- Moderátor
- Příspěvky: 12359
- Registrován: 13. 7. 2004, 15:19
- Bydliště: Brno/Rezno
- Kontaktovat uživatele:
Re: Taria
Bez ohledu na rozšířenost (případně nerozšířenost) to byl oficiální setting pro DnD (a minimálně podle mých informací ve své době poměrně populární - ještě 2004 se řešila možnost nové verze vydání knihy). Psal jsi, že byly dva oficiální, tak jsem si tě dovolil doplnit - není tomu tak, byly nejméně tři.ShadoWWW píše:Ach, Blackmoor, kde ty loňské sněhy jsou? Blackmoor byl vždycky spíš Arnesonův domácí setting, než oficiální D&D setting. Jo, vyšel mu nakonec oficiálně v roce 1977, ale nikdy se nevyňal z kolonky "Arnesonův domácí setting", na rozdíl od Greyhawku (čti: Nikdy nebyl nějak zvlášť veřejně oblíbený, na rozdíl od Greyhawku). Dnes už je to mrtvý setting.
Přiznám se, že jsem tenhle příběh nikde nedohledal. Podle toho, co jsem našel (z několika různých zdrojů) napsali Hickmanovi několik modulů pro DnD (Rahasia a Pharaoh, které si sami vydali, a pro TSR pak populární Ravenloft - ten testovali pět let každý Haloween), přičemž od roku 1982 byl Hickman bez práce. TSR mu na základě práce na Ravenloftu nabídla místo a oni se přestěhovali z Utahu do Wisconsinu, aby u nich mohl nastoupit. Cestou v autě vytvořili koncept světa, který bude obsahovat zlé draky. V TSR ten nápad přijali kladně, protože mělo do té doby hodně kobek, ale žádné draky. Rozhodli se vydat 12 modulů (v každém jeden drak) a pak Hickmanovi měli dál myšlenku propracovat a vyvinout.ShadoWWW píše:Veřejným oznámením: Vyhlašujeme soutěž, kdo vyvine nový svět pro D&D. A vyhráli to Margaret Weisová a Tracy Hickman, kteří ho pak dva roky vyvíjeli jako svět pro D&D.
O případné soutěži jsem nikde nenašel ani slovo.
Hmm, ne. Dragonlance vycházel v podobě modulů dobrodružství, které oživovaly příběh v knihách a které vycházely od roku 1984. Pořádný campaign setting, který popisoval svět jako takový, přišel až hodně pozdě. V roce 1987 vyšel The Atlas of the Dragonlance World (která kromě map moc informací neobsahovala a navíc tou dobou už bylo venku kolem patnácti Dragonlance modulů) a v roce 1993 pak Player's Guide to the Dragonlance Campaign, která poprvé svět Dragonlance nějak uceleně popsala.ShadoWWW píše:Dragonlance byl vydán prve jako D&D campaing setting a pak k němu teprve vycházely moduly.
Možná jsem to předtím napsal trochu nejasně... moje pointa byla nicméně v tom, že nevidím mezi Greyhawkem, Blackmoorem a Dragonlance natolik výrazný rozdíl, aby mohl být Dragonlance považován za "první uceleně vyvinutý setting".
Re: Světy DnD
Že by sféry živlů a vnější sféry přece jen existovaly?
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.
Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.
Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
- eerieBaatezu
- Příspěvky: 10153
- Registrován: 16. 9. 2007, 11:55
Re: Světy DnD
IMO multiversum je jasná věc, proč by jako měl existovat jen jeden vesmír a zrovna ten náš? Ale to nemá nic společného s DnD multiversem, protože ten je o tom, že se ve sférách mimo primární seskupují stavební prvky pro primární (inner planes) nebo jeho odrazy (outer planes), což je úplně jiný princip, než to, o čem píše ten článek.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Bing [Bot] a 4 hosti