ADnD 2e vs DnD 3e (v čem je co lepší)
Já tomu rozumím. Ale jednak i pro d20 system jsou takovéhle knížky... není jich mnoho, ale jsou... A třeba Kalamar setting pro 3e DnD je vcelku hodně pokec málo pravidlové nadstavby (relativně).Vlasák píše:Jasn2, ale tady jde spíš o jiný aspekt. Když tenhle argument používám já, jde tu spíš o zdůraznění toho, že v ADnD šlo o propracovanost "nesystémové omáčky" To, co zmiňuje Markus o FR packu, kde není ani slovo o jednom pravidlu, to, jaké jsou complete booky pro povolání a rasy, nemluvě o settingových knížkách.
Co se MM týče... mne by se líbilo, kdyby byly MM udělané ve stylu 3e Draconomiconu. Tam je toho o potvoře přeci jen víc. Ale vím na co narážíš. MM u 3e, to je fakt ZLO. Děs. A to z jiných příčin než si asi myslíte vy.
V koloritu 3e vyšel např. Freeport, Kingdoms of Kalamar (kdo viděl atlas ten sednul na zadek a mlčí...), Draconomicon. Monte Cook chystá nějaké megalomansky propracované město... si asi koupím. Eberron taky není špatný nápadem.
A co se DiTerlizziho týče... Todd Lockwood ho s přehledem strčí do kapsy. :>;o)
Naposledy upravil(a) Alnag dne 30. 5. 2006, 19:54, celkem upraveno 1 x.
In nomine Ordinis! & La vérité vaincra!
Tohle byl kdysi taky můj domov. R.I.P.
Tohle byl kdysi taky můj domov. R.I.P.
- Bajo
- Malý princ; Moderátor
- Příspěvky: 7757
- Registrován: 23. 10. 2005, 01:38
- Bydliště: Brno
- Kontaktovat uživatele:
Jo, Freeport je jeden ze světlých okamžiků 3e.
Metagame - Blog o stolních RPG: historie, teorie, indies, oldies...
Oblíbené hry: Old DnD/retro clones, Over the Edge, VtM, Střepy snů, Polaris, Apocalypse World
Hraju: Advanced Dungeons and Dragons 1E, Labyrinth Lord
Hraješ? Napiš recenzi!
Oblíbené hry: Old DnD/retro clones, Over the Edge, VtM, Střepy snů, Polaris, Apocalypse World
Hraju: Advanced Dungeons and Dragons 1E, Labyrinth Lord
Hraješ? Napiš recenzi!
- Bifi
- Motivátor; Moderátor
- Příspěvky: 7506
- Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
- Bydliště: hanzové mesto Brémy
A Iron Kingdoms od Privateer Pressu. Excelentne vyzera. Pozri bestiar - su tam aj legendy a zapletky.
Ja musim priznat, ze DnD 3E dal v r. 2000 u nas opatovne dohromady ludi, ktori uz dlhsie nehravali a vdaka DnD zase zacali. Po asi troch rokoch coraz frustrujucejsieho hrania sme ho zahodili a nostalgicky chytili do ruky ADnD. Po prvych dvoch sessionoch aj pochopili, ze to bola len nostalgia uz sa neobzreli spat (napriek mojej tendencii zabudat na to zle a opatovne nacahovat ruky k roznym d20 priruckam, zvysok mojej skupiny je vsak dobry reality check ).
M
Ja musim priznat, ze DnD 3E dal v r. 2000 u nas opatovne dohromady ludi, ktori uz dlhsie nehravali a vdaka DnD zase zacali. Po asi troch rokoch coraz frustrujucejsieho hrania sme ho zahodili a nostalgicky chytili do ruky ADnD. Po prvych dvoch sessionoch aj pochopili, ze to bola len nostalgia uz sa neobzreli spat (napriek mojej tendencii zabudat na to zle a opatovne nacahovat ruky k roznym d20 priruckam, zvysok mojej skupiny je vsak dobry reality check ).
M
"Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books." Play the worlds, not the rules
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre
Já s ADnD nemám osobní zkušenost, ale ti spoluhráči, kteří celkem klidně přešli k 3e, dokazují, že ne každému ADnD přijde lepší.
V každém případě ze začátku téhle diskuze jasně vyplývá oprávněnost specializovaných systémů a her vedle těch univerzálnějších. Ty specialializované přece jen líp dokážou navodit atmosféru a styl. A když ten styl hráčům sedne, tak má taková hra úspěch. Ale když nesedne, tak se zase hůř taková hra směřuje někam jinam. Ale to už je riziko povolání, teda RPG
V každém případě ze začátku téhle diskuze jasně vyplývá oprávněnost specializovaných systémů a her vedle těch univerzálnějších. Ty specialializované přece jen líp dokážou navodit atmosféru a styl. A když ten styl hráčům sedne, tak má taková hra úspěch. Ale když nesedne, tak se zase hůř taková hra směřuje někam jinam. Ale to už je riziko povolání, teda RPG
- Bajo
- Malý princ; Moderátor
- Příspěvky: 7757
- Registrován: 23. 10. 2005, 01:38
- Bydliště: Brno
- Kontaktovat uživatele:
S tímhle můžu jedině souhlasit. Myslím že by to taky mohla být zajímavá diskuze.LZJ píše:V každém případě ze začátku téhle diskuze jasně vyplývá oprávněnost specializovaných systémů a her vedle těch univerzálnějších. Ty specialializované přece jen líp dokážou navodit atmosféru a styl. A když ten styl hráčům sedne, tak má taková hra úspěch. Ale když nesedne, tak se zase hůř taková hra směřuje někam jinam. Ale to už je riziko povolání, teda RPG
Metagame - Blog o stolních RPG: historie, teorie, indies, oldies...
Oblíbené hry: Old DnD/retro clones, Over the Edge, VtM, Střepy snů, Polaris, Apocalypse World
Hraju: Advanced Dungeons and Dragons 1E, Labyrinth Lord
Hraješ? Napiš recenzi!
Oblíbené hry: Old DnD/retro clones, Over the Edge, VtM, Střepy snů, Polaris, Apocalypse World
Hraju: Advanced Dungeons and Dragons 1E, Labyrinth Lord
Hraješ? Napiš recenzi!
- Ignatius Grey
- Příspěvky: 124
- Registrován: 20. 4. 2005, 10:04
- Bydliště: SR-Nitra
- Kontaktovat uživatele:
- Sniper
- Příspěvky: 397
- Registrován: 26. 4. 2006, 08:06
- Bydliště: Principielně v Brně
- Kontaktovat uživatele:
Jé, tak tady rád řeknu svoji.
Jsem asi taková nějaká výjimka, k DnD jsem přešel z "volné" hry někde na pomezí mezi GURPSY (skillový systém) a Fate-like hrou (zaměření na hru jako takovou, minimum principů, více popisné než kostkové boje).
A nepřešel bych zpět. Nějak jsem si 3.5 zamiloval, naladil jsem na epickou notu, nepřátelé jsou stejní munchkini jako postavy....
Takže nedá se říct, že od DnD jen lidé odcházejí, ono je to prostě o obecné potřebě změny. Tu má každý, když je u něčeho moc dlouho a vzniká (klidně z naprosto jiných důvodů) neschoda. Změna systému tuto neschodu dočasně zahladí, ale za pár let vybují znova a znova dojde ke změně.... toliko mé pozorování.
Jsem asi taková nějaká výjimka, k DnD jsem přešel z "volné" hry někde na pomezí mezi GURPSY (skillový systém) a Fate-like hrou (zaměření na hru jako takovou, minimum principů, více popisné než kostkové boje).
A nepřešel bych zpět. Nějak jsem si 3.5 zamiloval, naladil jsem na epickou notu, nepřátelé jsou stejní munchkini jako postavy....
Takže nedá se říct, že od DnD jen lidé odcházejí, ono je to prostě o obecné potřebě změny. Tu má každý, když je u něčeho moc dlouho a vzniká (klidně z naprosto jiných důvodů) neschoda. Změna systému tuto neschodu dočasně zahladí, ale za pár let vybují znova a znova dojde ke změně.... toliko mé pozorování.
Pokud si myslíš, že tě nikdo nevidí, mí tajní dostanou prémie.
Chci hrát: Mouse Guard
Mám také rád: GURPS 3e, house-DrD, DnD 4.0, DnD 3.5
Vyvíjím: DrD 2.0 unofficial
Chci hrát: Mouse Guard
Mám také rád: GURPS 3e, house-DrD, DnD 4.0, DnD 3.5
Vyvíjím: DrD 2.0 unofficial
Mě určitě víc sedí ADnD a to z několika podstatných osobních důvodů:
Silná atmosféra - ADnD na mě dýchá příjemnou RPG atmosférou, DnD3(.5) na mě dýchá atmosférou marketingu
Jednoduchost - jsem přesvědčen o tom, že ADnD je jednodušší, plynulejší systém, než DnD3(.5) (v tom se mnou asi mnozí nebudou souhlasit, ale je to můj osobní pohled)
Podoba "doplňujících" příruček - U ADnD mám pocit, jako by 80% v příručkách bylo věnováno popisu a 20% číslům a statistikám, u DnD3(.5) mám pocit opačný
Taktická hra - Když jsme hráli DnD3.5, mnohdy mi to připomínalo při bojích zdlouhavé hry s miniaturami plus plno příležitostných útoků - kdy je řešit a kdy ne... u ADnD jsem takový pocit neměl.
Celkově mi přijde zábavnější možnost si zahrát podle pravidel ADnD, než DnD 3(.5), ikdyž je to starší edice. A to i opačně, přijde mi lepší vést hru v ADnD, než v novějších edicích (4 jsem ještě nečetl, o té teď nepíšu).
Tak, a pokud jsem nepřekonal počet výskytů slov ADnD a DnD v jednom příspěvku, tak nevím
Silná atmosféra - ADnD na mě dýchá příjemnou RPG atmosférou, DnD3(.5) na mě dýchá atmosférou marketingu
Jednoduchost - jsem přesvědčen o tom, že ADnD je jednodušší, plynulejší systém, než DnD3(.5) (v tom se mnou asi mnozí nebudou souhlasit, ale je to můj osobní pohled)
Podoba "doplňujících" příruček - U ADnD mám pocit, jako by 80% v příručkách bylo věnováno popisu a 20% číslům a statistikám, u DnD3(.5) mám pocit opačný
Taktická hra - Když jsme hráli DnD3.5, mnohdy mi to připomínalo při bojích zdlouhavé hry s miniaturami plus plno příležitostných útoků - kdy je řešit a kdy ne... u ADnD jsem takový pocit neměl.
Celkově mi přijde zábavnější možnost si zahrát podle pravidel ADnD, než DnD 3(.5), ikdyž je to starší edice. A to i opačně, přijde mi lepší vést hru v ADnD, než v novějších edicích (4 jsem ještě nečetl, o té teď nepíšu).
Tak, a pokud jsem nepřekonal počet výskytů slov ADnD a DnD v jednom příspěvku, tak nevím
Já taky preferuji druhou edici. Zpočátku, když vyšla trojka, tak jsem se rozmýšlel, ale zvítězilo mé línější já a to hlavně z toho důvodu, že z druhé edice mám okolo sto knih. Hrajeme už dlouho Ravenloft a vidina toho, že budu muset vše předělávat a upravovat do trojkových pravidel se mi nelíbila. Později po prostudování trojkových pravidel, jsem zjistil, že bych systém ani tak neměnil. Je tam pár věcí které se mi líbí, zejména tvorba postavy a věci s tím spojené, ale jinak zastávám podobný názor jako většina z vás, že to nemá ducha. I když světlou vyjímkou jsou Ravenloft Gazzeteery, ty jsou naprosto super. Hlavně mě dost namíchlo, jak teď vydali tu čtvrtou edici. Sekají to jako Baťa cvičky a vůbec je nezajímají hráči, kteří investovali peníze do trojky v naději, že ji budou rozšiřovat, jako to bylo u dvojky. Místo toho vydali paskvil, který spíše připomíná Warhammer nebo jiné figurkové hry. I přes některé krkolomné pravidla je pro mě dvojka all the best, protože je dělaná zkušenými hrači pro hráče.
- lotrando
- Příspěvky: 586
- Registrován: 28. 6. 2007, 09:28
- Bydliště: Karlovy Vary
- Kontaktovat uživatele:
Re: ADnD vs DnD (v čem je co lepší)
Souhlasím s tím, že některým settinglm lépe vyhovují starší edice a jejich přechod do verze 3 nebyl příliš úspěšný. Je to však málo k zavrhování téhle etapy DnD. Jen připomenu, že nebýt Wizardů a GSL tak je dnes značka DnD někde na smetišti dějin.
Mám doma pravidla ADnD, nedávno jsem je držel v ruce a asi bych se nevracel. Spousta novinek, které se určitě nemůžete jen tak odmávnout, je prostě bez velkého zásahu nepřenositelná a přesto by si zasloužila své místo pod sluncem. Neříkám zahodit kampaň a hurá do změny pravidel, nicméně ve vhodném okamžiku přejít považuji za dobrý nápad.
DnD je dnes ale o notný kus dál. Jistá etapa skončila a s ní se uzavřel i přísun nových příruček. Je dobré si přiznat, že už toho asi stejně moc vymyslet nemohli. Na 4. jsou jasně vidět dvě věci. Jednak velké zjednodušení pravidel, ovšem při zachování potenciálu a jasná příprava na dlouhý život produktu. Trochu nechápu to odsuzování komerčnosti následování počtem vlastněných příruček z předchozích edic. Co je na 4E dobré je to, že každá další příručka je koncipována jako uzavřený tematický celek a nikdo nemusí kupovat všechny. Stačí ty tři základní + nějaký ten suplement, ale jestliže nechci vést kampaň s draky, vystačím si příležitostně s MM a nemusím mít Draconomicon. Stejně tak, když to má být o nemrtvých, nepotřebuju nutně Manual of Planes. Chci to všechno do sbírky? Klidně si to koupím.
Ke čtyřce ještě doplním. Přistupujte k téhle novince bez předsudků, nehrajte ji jako inovovanou 3E, těch skrytých rozdílů je tam mnoho, a odměnou vám bude velmi zajímavá hra. Nebude to ADnD ani 3E, bude to naštěstí úplně nová hra a to je dobře.
Mám doma pravidla ADnD, nedávno jsem je držel v ruce a asi bych se nevracel. Spousta novinek, které se určitě nemůžete jen tak odmávnout, je prostě bez velkého zásahu nepřenositelná a přesto by si zasloužila své místo pod sluncem. Neříkám zahodit kampaň a hurá do změny pravidel, nicméně ve vhodném okamžiku přejít považuji za dobrý nápad.
DnD je dnes ale o notný kus dál. Jistá etapa skončila a s ní se uzavřel i přísun nových příruček. Je dobré si přiznat, že už toho asi stejně moc vymyslet nemohli. Na 4. jsou jasně vidět dvě věci. Jednak velké zjednodušení pravidel, ovšem při zachování potenciálu a jasná příprava na dlouhý život produktu. Trochu nechápu to odsuzování komerčnosti následování počtem vlastněných příruček z předchozích edic. Co je na 4E dobré je to, že každá další příručka je koncipována jako uzavřený tematický celek a nikdo nemusí kupovat všechny. Stačí ty tři základní + nějaký ten suplement, ale jestliže nechci vést kampaň s draky, vystačím si příležitostně s MM a nemusím mít Draconomicon. Stejně tak, když to má být o nemrtvých, nepotřebuju nutně Manual of Planes. Chci to všechno do sbírky? Klidně si to koupím.
Ke čtyřce ještě doplním. Přistupujte k téhle novince bez předsudků, nehrajte ji jako inovovanou 3E, těch skrytých rozdílů je tam mnoho, a odměnou vám bude velmi zajímavá hra. Nebude to ADnD ani 3E, bude to naštěstí úplně nová hra a to je dobře.
Petr "Lotrando" Kulda
Re:
4E - Viděl jsem, prolistoval, zakroutil hlavou, zavřel jsem. Po čase se podíval znova, začal číst, zakroutil hlavou, zavřel, pravidel se zbavil. Toť můj názor na 4E.Kuba píše:Hlavně mě dost namíchlo, jak teď vydali tu čtvrtou edici. Sekají to jako Baťa cvičky a vůbec je nezajímají hráči, kteří investovali peníze do trojky v naději, že ji budou rozšiřovat, jako to bylo u dvojky. Místo toho vydali paskvil, který spíše připomíná Warhammer nebo jiné figurkové hry.
Re: ADnD vs DnD (v čem je co lepší)
Lotrando, to, že někdo v něčem pokračuje ještě není záruka kvality. Smysl DnD byl v roleplayingu, tak se toho měli držet a nevydávat pod touto značkou vykastrovanou parodii o něco složitější než člověče nezlob se. Smysl rozšiřujících pravidel je v tom, že máš spoustu věcí, které se rozhodneš buďto zařadit nebo ne, ale v tom je ten bonus, ne? Zmiňovaný Manual of the Planes je zrovna věc kterou je dobrý si přečíst, aby měl člověk pojem o provázanosti světů, které se dají dobře použít v jakékoli kampani při interakci z různými bytostmi odjinud... Ale to jsem tě nechtěl chytat za slovíčka, je to jen příklad.
4. edice je skutečně něco nového, tobě možná vyhovuje její jednoduchost, já zůstanu u staré školy, obklopen desítkami přírůček, ze kterých člověk vždy něco použije
4. edice je skutečně něco nového, tobě možná vyhovuje její jednoduchost, já zůstanu u staré školy, obklopen desítkami přírůček, ze kterých člověk vždy něco použije
- lotrando
- Příspěvky: 586
- Registrován: 28. 6. 2007, 09:28
- Bydliště: Karlovy Vary
- Kontaktovat uživatele:
Re: ADnD vs DnD (v čem je co lepší)
Kuba: byl-li smysl DnD v roleplayingu, pak jsi jeden z mála co si to myslí. často se setkávám s přesně opačným postojem, a to že DnD je wargamingová hra a proto je hodná zatracení. Asi si nemusíme navzájem dokazovat, že ani jedno není tak docela pravda a hodně záleží na stylu té které herní skupiny. A o tom byl i můj komentář.
Na smyslu doplňků se shodneme, ten zůstává stejný skrz různé ediční plány. Jen bych snad podotknul, že se mi ve 4E zdá méně násilné včlenit částečné změny. Acrana Evolved apod. mi vždy připadali jako natolik rozsáhlé zásahy, že se v podstatě už jednalo o jinou hru. Měnily se totiž pravidlové principy, což dnes odpadá.
Nicméně, podstatné je to, že nová edice má být novou hrou. Dokonce jsme na d20.cz vedli poměrně obsáhlou diskuzi o tom, jestli je vůbec ambicí tvůrců oslovit i hráče původních verzí. Já osobně si myslím že ne prvotní. Spíše je to v rovině - pokud ano, tak taky dobře, pokud ne tak holt se nedá nic dělat. Rozhodně si nemyslím, že to stojí tak jak je často podsouváno - tedy buď 4E nebo jste zaostalí - to nikdo netvrdí. Jsou to alternativy ze kterých je možné si vybrat a jakkoliv existuje mnoho důvodů přejít, tak samozřejmě najdeme i spoustu důvodů zůstat.
Budu se opakovat když řeknu, že mi 4E pomohla vehnat novou krev do hraní naší skupiny. Udrželi jsme jednu hráčku ve hře a druhou získali. Hodnocení lidí, pro které je hra především zábavou a šancí na zajímavá setkání je pro mě důležitější než názor min-maxera. Tím se nechci nikoho dotknout, jen upozornit na fakt, že mám velmi dobré odezvy především od hráčů, pro které taktika není tím nejdůležitějším (přestože si to rádi zahrajou i v této rovině). Nepodstatné nejsou ani reakce spoluhráčů, kteří šli do změny s velkými pochybnostmi a už po třech sezeních by neměnili. Možná se i u vás najde někdo, kdo by to rád zkusil. Jen upozorňuji, že je to poměrně nakažlivé a rychle se to šíří
Na smyslu doplňků se shodneme, ten zůstává stejný skrz různé ediční plány. Jen bych snad podotknul, že se mi ve 4E zdá méně násilné včlenit částečné změny. Acrana Evolved apod. mi vždy připadali jako natolik rozsáhlé zásahy, že se v podstatě už jednalo o jinou hru. Měnily se totiž pravidlové principy, což dnes odpadá.
Nicméně, podstatné je to, že nová edice má být novou hrou. Dokonce jsme na d20.cz vedli poměrně obsáhlou diskuzi o tom, jestli je vůbec ambicí tvůrců oslovit i hráče původních verzí. Já osobně si myslím že ne prvotní. Spíše je to v rovině - pokud ano, tak taky dobře, pokud ne tak holt se nedá nic dělat. Rozhodně si nemyslím, že to stojí tak jak je často podsouváno - tedy buď 4E nebo jste zaostalí - to nikdo netvrdí. Jsou to alternativy ze kterých je možné si vybrat a jakkoliv existuje mnoho důvodů přejít, tak samozřejmě najdeme i spoustu důvodů zůstat.
Budu se opakovat když řeknu, že mi 4E pomohla vehnat novou krev do hraní naší skupiny. Udrželi jsme jednu hráčku ve hře a druhou získali. Hodnocení lidí, pro které je hra především zábavou a šancí na zajímavá setkání je pro mě důležitější než názor min-maxera. Tím se nechci nikoho dotknout, jen upozornit na fakt, že mám velmi dobré odezvy především od hráčů, pro které taktika není tím nejdůležitějším (přestože si to rádi zahrajou i v této rovině). Nepodstatné nejsou ani reakce spoluhráčů, kteří šli do změny s velkými pochybnostmi a už po třech sezeních by neměnili. Možná se i u vás najde někdo, kdo by to rád zkusil. Jen upozorňuji, že je to poměrně nakažlivé a rychle se to šíří
Petr "Lotrando" Kulda
Re: ADnD vs DnD (v čem je co lepší)
Len tak na okraj ...
pod znackou DnD sa vydali 4 uplne odlisne hry. Ktora z nich bola o RP? (Pri Old School by som asi najviac suhlasil)
Old School DnD, ADnD, DnD 3.x a DnD 4e
pod znackou DnD sa vydali 4 uplne odlisne hry. Ktora z nich bola o RP? (Pri Old School by som asi najviac suhlasil)
Old School DnD, ADnD, DnD 3.x a DnD 4e
System does mother
Hram Sógarda v Dungeon World kampani PbP
Nemas s kym hrat? Chces vyskusat iny RPG system a tvoja parta to odmieta? Pozri sem!
Hram Sógarda v Dungeon World kampani PbP
Nemas s kym hrat? Chces vyskusat iny RPG system a tvoja parta to odmieta? Pozri sem!
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 hosti